بررسی خودرو ماتیز

مشخصات دوو ماتیز + مقایسه با سایر خودروها

از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانه‌های مختلفی همکاری کردم. البته بخش درخشان کارنامه من، همکاری تمام‌وقت با دیجیاتو از سال 1402 است. تا سال ۱۹۹۶ تمام مدل‌هاي ‌دوو از روي مدل‌هاي جنرال موتورز برداشته شده بودند. طول این خودرو برابر با ۳۴۹۵ میلیمتر، عرض آن برابر با ۱۴۹۵ میلی متر، ارتفاع آن برابر با ۱۴۸۵ میلیمتر و فاصله محوری در دوو ماتیز برابر با ۲ هزار و ۳۴۰ میلی متر بود. به طور کلی می توان بیان کرد که ماتیز جهت عبور و مرور در خیابان های صاف و مسطح شهری تولید شده و به هیچ وجه نباید از آن در معابر پر پیچ و خم به رانندگی پرداخت.

به طور کلی بررسی ها نشان می دهد خودرو دوو ماتیز موفق به دریافت سه ستاره ایمنی در بخش حفاظت سرنشینان بزرگسال شده است و نمره کلی هم در این قسمت ۱۹ می باشد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. ماتیز نام یک خودروی کوچک شهری ساخت کره جنوبی است که محصول شرکت جی‌ام دوو می‌باشد. خودرو دوو ماتیز وزن کمتر از ۸۰۰ کیلو گرم هر چند به موتور ۸۰۰ سی سی و ظرفیت باک ۳۵ سی سی مجهز است ولی تا هنگامی که روی مسیر صاف و مستقیم حرکت می کردید، پاسخگوی نیاز شما بود.

ترمز این ماشین هم از هر گونه سیستم خاصی مانند ABS یا ABD محروم است. اما نکته جالب اینجا است که ایمنی خودروی دوو ماتیز نسبت به بسیاری از خودروهای دیگر موجود در بازار ایران بالا است. بیش از 10 سال است که ماتیز دارم و در حال حاضر دو دستگاه در خانواده‌ام در حال استفاده است که بسیار راضی‌ام و ماتیز را ماشینی با هزینه و استهلاک کم و طراحی بسیار خوب و با کیفیت می‌دانم که به خریدنش می‌ارزد. به نظر من، یکی از بهترین خودروهای شهری برای خانم‌ها است که با آن بسیار راحت و راضی خواهند بود؛ ضمن آن که هزینه‌ای که برای خرید آن می‌پردازید بسیار معقول و منطقی است و با هیچ خودرویی قابل قیاس نخواهد بود.

جالب اینجاست که طراحی داخلی دوو ماتیز ۲۲۰ اسب بخاری بدون تغییر باقی مانده و کاملاً ساده می‌باشد. در نمای بیرونی هم شکاف کاپوت برای تهویه بهتر و رینگ‌های بزرگ ۱۸ اینچی ساخت پورشه تنها تغییرات موجود هستند. این رینگ‌ها در مقایسه با جثه کوچک و ۳.۵ متری ماتیز، بسیار بزرگ دیده می‌شوند. با توجه بررسی ها می توان گفت خودرو ماتیز یکی از انقلابی ترین تولیدات دوو در طول حیاتش بود. این خودرو با فرم خاص بدنه خود خیلی سریع توانست نظرات را به خود جلب کند. در طراحی این هاچ بک شهری سعی شده تا کمترین فضای ممکن اشغال گردد.

ویدیوها نشان می‌دهد که هر سانتی‌متر از فضای کوچک موتور، کاملاً توسط پیشرانه جدید اشغال شده است. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.

مالک این دوو ماتیز خاص تصمیم گرفته ظاهر آن را ساده و نزدیک به نسخه اصلی نگه دارد تا همچنان یک خودروی «Sleeper» بماند. این نوع خودروها با وجود ظاهری ساده و معمولی، باطنی بسیار متفاوت دارند و می‌توانند مدل‌های خیلی گران‌قیمت و ذاتاً اسپرت را به چالش بکشند. به موازات استفاده از پیشرانه‌ ای قوی‌تر، دیسک‌های ترمز استاندارد جای خود را به دیسک‌های متعلق به فورد فوکس RS داده‌اند. با این حال، به دلیل قدرت و خطرات ناشی از استفاده از موتور پرقدرت در یک خودروی کوچک شهری، مالک ترجیح می‌دهد از ماتیز خود بیشتر به عنوان یک خودروی نمایشی استفاده کند تا وسیله‌ای برای رفت و آمد های روزمره. دوو موتورز  Daewoo Motors شرکت خودروسازی کره‌ای بود، که در سال ۱۹۸۲ به‌عنوان شرکت تابعه‌ای از گروه دوو راه‌اندازی شد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی جنرال موتورز خریداری شد، که در پی آن، به جی‌ام دوو تغییر نام داد.

بررسی ها نشان می دهد طراحی بیرونی خودرو ماتیز بر پایه فیات Lucciola صورت گرفته است. نخستین تولیدات این خودرو که با نسخه M100 شناخته می شود از موتور سه سیلندر ۸۰۰ سی سی تا سال ۲۰۰۰ تولید شده است و بعد از آن تا سال ۲۰۰۵ نیوفیس ماتیز با اسم M150 که در انگلستان طراحی شد به بازار روانه شد. دوو ماتیز خودرو کوچک شهری است که در زمان عرضه به بازار کشور به عنوان یک خودروی کم مصرف و محبوب شهری شناخته شد. چه بسا اگر تولید ماتیز ادامه می یافت امروز در بازار کسی سراغ خودرویی همانند ام وی ام ۱۱۰ را نمی گرفت. ولی متاسفانه تولید این هاچ بک شهری چندان ادامه نداشته و در حال حاضر نسخه های دست دوم آن در بازار ارائه می شود.

این مساله در بخش قطعات ظاهری، دردسر بزرگتری به حساب می‌آید. ماتیز یک خودروی کوچک و اقتصادی بود که توسط دوو تولید و عرضه شد. این هاچبک شهری بعدها با نام اسپارک و تحت برند شورولت نیز به فروش رسید. همین موضوع باعث شد پای ماتیز با هویتی متفاوت با بازارهای بزرگ بین‌المللی باز شود. به دلیل ماهیت اقتصادی، ماتیز یا اسپارک نیروی خود را از یک موتور کوچک دریافت می‌کرد.

زیر کاپوت این خودرو، موتور سه سیلندر 800 سی‌سی قرار دارد که حداکثر 52 اسب‌بخار قدرت و 69 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس پنج دنده دستی نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. وزن دوو ماتیز تنها 835 کیلوگرم است اما این وزن اندک باعث نمی‌شود که شتاب این خودرو چشم‌گیر باشد. شتاب صفرتاصد دوو ماتیز 17.6 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز 145 کیلومتربرساعت خواهد بود. البته این ارقام مربوط به نسخه صفرکیلومتر این خودرو بوده‌اند.

این خودرو توانست از موسسه یورو انکپ سه ستاره ایمنی را در زمینه حفاظت از سرنشینان بزرگسال کسب کند. امتیاز کلی این خودرو هم در تست تصادف ۱۹ است؛ که از این ۱۹ عدد، ۶ امتیاز به تصادف از جلو اختصاص دارد و ۱۳ امتیاز، به تصادف از کنار. در واقع این اعداد نشان می‌دهند که خودروی دوو ماتیز در هنگام تصادف از جناحین، خودروی محکم و قابل اطمینانی است. دوو ماتیز سه سیلندر بوده و حجم موتور آن 796 سی سی با قدرت 52 اسب بخار است و بیشترین سرعتی که میتوان با این خودرو برانید 144 کیلومتر بر ساعت است .

در کشور ایران و در کارخانه کرمان موتور، نسخه فیس لیفت دوو مونتاژ نشد و تمام خودروهای دوو ‌ماتیزی که در ایران مشاهده می کنید با همان موتور سه سیلندر ۸۰۰ سی سی می باشند. نکته جالب اینجا است که کشور ازبکستان، هنوز و بعد از گذشت بیست سال از انحلال کارخانه دوو، در حال تولید نسخه فیس لیفت خودروی دوو می باشد. ناگفته نماند دوو ماتیز، در حد فاصل سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ توسط شرکت کرمان موتور تولید و به بازار ایران عرضه شد. این خودرو به دلیل اعتبار برند دوو، ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت کم و کیفیت قابل قبول توانست نظر مثبت مشتریان را جلب کند. اما با خرید سهام شرکت دوو توسط کمپانی جنرال موتورز و تحریم‌های آمریکا، تولید ماتیز در ایران متوقف شد.

از آن جایی که مدل ۷۹ تا ۸۳ این خودرو در بازار خودروی ایران موجود است، به هیچ عنوان نمی توانید مدل صفر دوو را پیدا کنید. تا چند سال پیش که قیمت خودرو در ایران با این افزایش عجیب و غریب مواجه نشده بود، با قیمت های بسیار پایین، در حد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شد بهترین خودروی دوو ماتیز را خریداری کرد. واقعاً پرداخت مبلغی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان برای خودرویی که ۲۲ سال از عمر آن گذشته است، چیز عجیبی به نظر می رسد. مدل ۸۳ این خودرو هم حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

زمانی که دوو در سال ۲۰۰۲ به جنرال موتورز پیوست، ماتیز در بسیاری از بازارها با نام شورولت اسپارک بازآفرینی شد، اما هرگز از شهرت خود به عنوان یک خودروی اقتصادی ساده فراتر نرفت. این خودرو فاقد هر گونه آپشن ایمنی است که امروزه در خودروهای روز دنیا رایج است. حتی آپشن هایی که امروزه، خودروهای تولیدی توسط ایران هم دارند در آن زمان در خودروی دوو ماتیز موجود نبود. در واقع در این خودرو، نه کیسه هوا وجود دارد و نه سنسور خاصی و نه دوربین خاصی؛ هیچ گونه سیستم کمکی راننده هم در این ماشین وجود ندارد.

اندازه حجم باک این خودرو ممکن است کم به نظر برسد، اما با توجه به مصرف کمی که این خودرو دارد، این میزان از ظرفیت باک بنزین کفایت می کند. کیو کیو تری، چند سال بعد به وسیله شرکت مدیران خودرو، و با نام ام وی ام ۱۱۰  باز تولید شد و در بازار خودروی ایران به فروش رفت. دوو ماتیز در ابتدا در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و طراحی خاص آن به امضای ایتال‌دیزاین جوجیارو بازمی‌گردد که براساس طرح رد شده‌ای از فیات ساخته شده بود.

ماتیز نیوفیس از نظر ظاهری با نسخه قبلی تفاوتی نداشت و تنها با موتور ۴ سیلندر ۱۱ لیتری تولید شده است. فراموش نکنیم که در آن زمانی که خودروی دوو ماتیز در ایران تولید می شد، رقبای این خودرو، ماشین هایی مانند پیکان بودند. همینکه خودروی دوو ماتیز دارای کولر است و همچنین شیشه های آن بصورت برقی بالا و پایین می شود، در آن زمان باعث جذب بسیاری از خریداران ایرانی شد. در قسمت برخورد جانبی هم نمره کاملا مناسب دریافت کرده و حفاظت مناسبی در بخش سر و بالاتنه فراهم شده است.

چند سال بعد، مدیران خودرو کپی چینی این خودرو را با نام ام وی ام ۱۱۰ راهی بازار کرد. دوو ماتیز خودروی کوچک شهری ساخت شرکت جی ام دوو کره جنوبی می باشد. این خودرو با مصرف پایین و کیفیت مناسب در اروپا با استقبال روبرو شد و از سال ۷۹-۸۳ توسط کرمان موتور عرضه شد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد کرمان موتور در سال ۱۳۷۸ مونتاژ نسخه سه سیلندر ماتیز را شروع کرد که البته در آغاز با استقبال خوبی نیز روبرو شد. اما به تدریج این خودرو به دلیل رقبای هم قیمتی که در بازار داشت و البته به خاطر قدرت پایین پیشرانه، با کاهش فروش مواجه شد. ماتیز نیز همانند دوو سیلو در سال ۱۳۸۳ به علت واگذاری دوو به جنرال موتورز امریکا و تحریم ها علیه ایران از روی خط مونتاژ کرمان موتور کنار گذاشته شد.

این خودرو همچنین توسط کمپانی مدیران خودرو در ایران با نام ام وی ام ۱۱۰ تولید شده و مورد استقبال افراد بسیاری برای رفت و آمد های شهری قرار گرفته است. و دومی پیشرانه ۴ سیلندر خطی با قدرت ۶۲ اسب بخار و گشتاور ۸۷ نیوتن متر می باشد. در ضمن بیشترین سرعتی که با دوو ماتیز می توان رانندگی نمود ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت می باشد. طراحی این خودرو توسط استودیوی معروف ایتال ‌دیزاین انجام شده؛ این خودرو در اصل کانسپتی به نام فیات Cinquecento بود که طرح آن از سوی کمپانی ایتالیایی رد شد. در هر حال دوو ماتیز با آن ظاهر فانتزی و ویژگی‌های اقتصادی توانست با استقبال مناسب مشتریان روبرو شود.

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل سیستم تهویه مطبوع دستی، شیشه بالابر اتوماتیک، فرمان تاشو، درب بازکن برقی برای باک بنزین اشاره کرد. برآورد، سامانه هوشمند و آنلاین تخمین قیمت خودرو است که با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و تحلیل داده های بدست آمده از معاملات روز بازار، کارشناسی آنلاین قیمت خودرو را با کمترین خطا انجام می دهد. اما با توجه به سن بالای این خودرو ممکن است قطعات و لوازم یدکی آن به راحتی خودرو های روز در بازار یافت نشوند. یدک یار با افتخار اعلام میدارد که از تمامی لوازم یدکی ماتیز پشتیبانی کرده و شما می توانید با مراجعه به بخش خرید لوازم یدکی، قطعات مناسب این خودرو را پیدا کنید.

این موضوع را می توان در طراحی جمع و جور و کوچک قسمت موتور و کاپوت جلو، فضای کم صندوق عقب، چرخ های کوچک و … دیده می شود. چراغ های گرد جلوی خودرو به نوعی شناسنامه ماتیز محسوب می شود. این خودرو جلوپنجره ای ندارد و پنجره ای جهت ورود هوا با رادیاتور روی سپر جای گرفته است. من مرتضی قانع هستم، متولد 1373 در اراک، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی. سال 1396 کار خودم را در حوزه تولید محتوا در زمینه‌های خودرو، فناوری و نظامی آغاز کردم.

در سال ۱۹۸۲، بعد از‌اينکه گروه دوو کنترل کامل‌اين شرکت را به دست آورد، نام‌اين شرکت به دوو موتور تغيير کرد و بعد از مدت کوتاهي شروع به توسعه خود در سراسر جهان نمود. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید. جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت مهندسی سرزمین ابرار می باشد. وضعیت اعلان ها یا نوتیفیکشن را از قسمت تنظیمات مرورگر از حالت Block یا مسدود خارج کنید.

بیشترین مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر با سیکل ترکیبی، ۶/۳ کیلومتر است که از نظر مصرف سوخت خودروی مقرون به صرفه‌ای محسوب می‌شود. اگر از چرخ‌های پورشه و کاپوت هواکش‌دار آن بگذریم، این خودرو همچنان ظاهر استاندارد خود را حفظ کرده است. زیر ظاهر ساده این خودرو اکنون پیشرانه‌ای قرار دارد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت، یک موتور ۳.۲ لیتری V6 جنرال موتورز. در سال ۲۰۰۰ میلادی، خودروی دوو ماتیز با یک فیس لیفت یا همان تغییر چهره مواجه شد.

پیشرانه ضعیف یکی از معایب خودرو محسوب می شود و سبب شده اکثرا به خرید پراید و رنو پی کی را ترجیح بدهند. هر چند این دو خودرو مذکور نیز چندان قدرتی را ارائه نمی دهند. با نگاهی به نتایج کسب شده توسط ماتیز می توان اطمینان داشت که برای استفاده شهری و روزانه گزینه مناسبی بوده و می توان در وضعیت اورژانسی روی ایمنی و استحکام آن حساب باز کرد. فرآیند این تغییرات توسط کانال یوتیوب تویین انجین کورسا مستند شده، که در آن با مالک خودرو که در اینستاگرام معروف است نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

نمای عقب خودرو هم ساده و یکدست طراحی شده و چراغ های مناسب با بدنه فرم تقریبا خوبی را به این نما بخشیده است. از جمله ارتقاهای دیگر، تیم پاورکریزی دیسک‌های ترمز جلو را با قطعات بزرگ‌تری از فورد فوکوس RS جایگزین کرده‌ است. استفاده از خودروی شهری سبک با موتور V6 و شاسی استاندارد در جاده‌های روزمره خطرناک به نظر می‌رسد و به همین دلیل مالک خودرو از آن به عنوان یک خودروی نمایشی استفاده می‌کند. در راستای ساخت این ماتیز با پیشرانه V6 هیچ کیت بدنه ویژه‌ای استفاده نشده و بدنه خودرو تقریباً دست‌نخورده باقی مانده است.

حجم موتور ۷۹۶ سی‌سی است که قادر است قدرتی معادل ۵۲ اسب بخار در ۵۹۰۰ دور در دقیقه تولید کند و حداکثر گشتاور ۶۹ نیوتن متر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه است. مدت زمان ۱۷.۶ ثانیه طول می‌کشد تا سرعت آن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بیشترین سرعت که می‌توانید با ماتیز تجربه کنید ۱۴۴ کیلومتر است. البته با توجه به وزن سبک و کوچک بودن آن نباید انتظاری بیش از این هم داشته باشید.

پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز در سال ۲۰۰۲، ماتیز در بازارهای مختلف تحت برند شورولت اسپارک باز طراحی و به فروش رسید. از انقلابی‌ترین تولیدات دوو در زمان حیاتش می توان ماتیز را نام برد؛ ایده طراحی این خودرو از روی فیات Cinquecento چینکوچنتو گرفته شده بود. دوو ماتیز به خاطر فرم خاص بدنه ای که داشت، ستاره اقبالش خیلی زود درخشید. موفقیت خیره‌کننده ماتیز باعث شد که در 8 کشور دنیا تولید شود. تقریبا از همان زمان و در سال 1379 واردات این خودرو به ایران نیز استارت خورد و خیلی سریع روی خطوط مونتاژ کرمان موتور قرار گرفت.

حیف که دیگر در ایران ساخته نمی‌شود که اگر بود قطعاً امروز بیش از 50 میلیون تومان قیمت داشت. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، یک تیم متخصص خودروی دوو ماتیز آن را به پیشرانه V6 تجهیز کرده، این موتور ۳.۲ لیتری V6 از خودروی واکس‌هال گرفته شده است و حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگر  تصادف از سمت کنار صورت پذیرد باز هم حفاظت خوبی از سر و بالاتنه راننده و سرنشینان خودرو صورت می پذیرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *