بررسی تخصصی مزایا و معایب خودرو مزدا 3 نیو مونتاژ
با توجه به کلیه این موارد و همچنین کیفیت بالای قطعات این خودرو، هماکنون ارزش خرید مزدا 3 نیو بسیار زیاد است. اگر با پولی که میخواهید برای خرید مزدا 3 نیو پرداخت کنید به خودروهای کراس اوور علاقه دارید، خودروهای چون بورگوارد BX5، پژو 2008، سانگیانگ تیوولی 2018 و مدلهای کمکارکرد سوزوکی گرند ویتارا نیز انتخابهای مناسبی برایتان خواهند بود. ظاهر این سدان ژاپنی در زمان خود جذابیت بالایی داشت، انحناهای دلچسبی در آن به کار رفته بود و در مجموع به عنوان یک خودروی خانوادگی جوانپسند توانست مشتریان زیادی را برای خرید مزدا 3 جدید مجاب کند.
این ماشین قدیمیه اکثرا مدلا ۸۸ ۸۹ تا ۹۱به زور یافت میشه برین دنبال ماشینا جدیدتر نه یه سرطان که هزینه تعمیر و قطعش اندازه دوتا دنا تو ساله . در بخش عقبی، دیگر شاهد عدم قرینگی میان چراغ های مه شکن و دنده عقب نیستیم؛ چراغ مه شکن به قسمت پایینی سپر عقب منتقل شده و جای قبلی خود را به چراغ دنده عقب داده است. در قسمت جلوی خودرو سپر اندکی تغییر فرم داده، مه شکن های مستطیلی جای خود را به نمونه ای گرد داده اند و چراغ شور نیز باریک تر شده است.
حدود پنج سال پس از عرضه اولین نسل مزدا 3، نسل دوم این خودرو در اواخر سال 2008 میلادی به عنوان مدل 2009 به بازار عرضه شد. شاید بسیاری از شما هم مدل محبوب (و در زمان خودش تا حد زیادی لوکس) شرکت بهمن یعنی مزدا 323 را بخاطر داشته باشید. این خودرو در اوایل دهه هشتاد شمسی در گروه بهمن مونتاژ میشد و همین امروز هم مدلهای کارکرده آن در بازار حضور دارند، هرچند حضورشان چندان پررنگ نیست. نکته مهمی که درخصوص خودروهای خارجی وجود دارد، هزینه استهلاک آنها می باشد که خیلی از ماها معتقد هستیم که هم قیمت قطعات این دسته از خودروها زیاد می باشد و هم اینکه قطعات آنها خیلی سخت و دشوار قابل تهیه می باشند.
اما در این بین سدان مزدا ۳ بسیار خوش درخشید و نسل اول و دوم آن طرفداران زیادی در بازار ایران پیدا کرد. چابکی، کیفیت ساخت، سواری رضایت بخش طراحی زیبا و جوان پسند از قابلیتهای مثبت این خودرو محسوب میشد که حالا تمامی آنها را میتوان در نسل جدید مزدا ۳ به علاوه امکانات مدرنتر و طراحی جدید پیدا کرد. در نهایت، مزدا ۳ نیو تیپ ۴ با ترکیب طراحی جذاب، مشخصات فنی قوی و سواری راحت و اسپرت توانست در بازار ایران جایگاه ویژهای پیدا کند و به یکی از محبوبترین خودروهای سگمنت تبدیل شود.
این سیستم هیبریدی ممکن است برگرفته از سامانهی هیبریدی تویوتا در کراساوور مزدا CX-۵۰ باشد یا از یک فناوری کاملاً جدید که در نسل بعدی CX-۵ معرفی خواهد شد. یک طراح مستقل دیجیتالی با نام Digimods Design رندرهایی از نسل جدید مزدا ۳ سدان ارائه کرده که تغییرات ظاهری این مدل را بر اساس زبان طراحی جدید مزدا نشان میدهد. در این طراحی، قسمت جلویی خودرو با الهام از تصاویر جاسوسی و رندرهای نسل جدید مزدا CX-۵ بهروز شده است.
همچنین ارتفاع کم کف خودرو از سطح زمین نیز باعث میشود تا این بخش معمولا به دستاندازها کشیده شود و مشکلات روحی زیادی برای راننده و سرنشینان به وجود آورد.در مورد میانگین مصرف سوخت مزدا ۳ نیو نیز باید بدانید که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۶ لیتر بنزین میسوزاند که در مقایسه با خودروهای توربوشارژ امروزی با توان مشابه، نسبتا پرمصرف به نظر میرسد. یک پیشرانه با حجم 1999 سیسی، 4 سیلندر تنفس طبیعی با 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور مشخصه های فنی مزدا3 نیو تیپ1 هستند. مزدا3 جدید با تقسیم وزن مناسب و استفاده از تعلیق مولتیلینک (اتصال چند نقطه ای) یکی از فرمان پذیر ترین خودرو های رنج خود محسوب می شود و هندلینگ بسیار خوبی دارد. به سبب رعایت المان های اسپرت در طراحی خودرو سواری مزدا3 خشک تر از رقباست؛ البته که آزاردهنده نیست.
با توجه به گذشت بیش از یک دهه از معرفی این خودرو، امکانات رفاهی و ایمنی آن در سطح خوبی قرار دارد. 6 کیسه هوا در کنار سیستم کنترل پایداری و هرزگردی از امکانات ایمنی نیومزدا می باشند و این خودرو 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی اروپا کسب کرده است. سیستم چرخش نور در پیچ ها، نورپردازی کابین، دنده های پشت فرمان و سیستم شست و شوی چراغ ها در سال 1389 در هر خودرویی یافت نمیشد، هرچند این موارد در حال حاضر موارد خاصی تلقی نمی شوند و خیلی از خودرو ها به آن مجهز هستند. اگر بخواهیم مزدا 3 نیو را با سایر سدانهای با این قیمت مورد مقایسه قرار دهیم، باید بگوییم دارای امکانات و تجهیزات مناسبی است و شتاب آن نیز برای رانندگی شهری در شرایط خوبی قرار دارد.
چراغ های عقب مزدا 3 نیو نیز فرم کشیده ای دارند که در ترکیب با سپر پف کرده آن نمای عقبی جذابی برای این خودرو به وجود آورده است.لوگوی مزدا ، خود یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین لوگوهایی است که قرار گرفتن آن بر روی خودروهای این برند نمای جذابی به آن ها می دهد.در کل با نگاه به طراحی این خودرو، تمامی المان ها جذاب و زیبا به نظر می رسند. پنجره های نسبتا کم ارتفاع استفاده شده از داخل حس امنیت مناسبی به سرنشینان می دهد.خطوط قرار گرفته بر روی نمای کناری و به صورتی است که وقتی از کنار به آن می نگرید به نظر می رسد که کمی شیب به سمت جلو دارد.این حالت به تهاجمی تر بودن استایل مزدا 3 کمک فراوانی کرده است. مزدا 3 نیو نسبت به نسل اول خود از ظاهر جذابتری بهره میبرد و عملکرد آن نیز بهبود پیدا کرده است. نسخه صفر کیلومتر تیپ 4 این خودرو در فروردین 1402 به قیمت دو میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار داخل کشور در حال معامله است. تیپ 4 این خودرو دارای آپشنهایی همچون کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور باران، ترمز کمکی، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغشور، فرمان الکتروهیدرولیکی حساس به سرعت، پدال شیفتر، ایربگهای پردهای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید و سانروف است. از مهم ترین رنگ هایی که تاکنون خودرو مزدا 3 نیو به بازار ایران عرضه شده است می توان به رنگ های سفید ، مشکی ، نقره ای ، آبی ، سرمه ای ، خاکستری ، قرمز و قهوه ای اشاره کرد.
ترمز دستی مزدا 3 در قسمتی از کابین قرار گرفته است که گویا سرنشین جلو به جای راننده باید آن را کنترل کند.بهتر بود که کمپانی مزدا جای اهرم ترمز دستی را با محفظه کوچک قرار گرفته در کنار آن تعویض می کرد تا راننده دسترسی بهتری به آن داشته باشد. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. کامپیوتر سفری این خودروی ژاپنی از قسمت پشتآمپر جدا شده و در قسمتی از داشبورد کار شده است که ظاهری قدیمی به خودرو میبخشد و باز هم نسبت به سال ساختی که دارد، دور از انتظار نیست. به دلیل تفاوت اندک بین تیپها، تنها به معرفی تیپ 4 این خودرو که تا چند سال پیش تولید میشد، میپردازیم. از سوی دیگر سواری نسبتاً خشک، پایین بودن ارتفاع شاسی، کیفیت رنگ ضعیفتر در قیاس با رقبای وارداتی، قیمت گران قطعات یدکی از جمله معایب این خودرو برشمرده میشوند. مزدا 3 جدید (نیو) در ابتدا در تیپهای 1، 2 و 3 تحویل میشد که عرضه همگی آنها در سالهای 91 و 92 متوقف شد.
همچنین با مزدا 3 جدید میتوانید در عرض 9.5 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسید. مزدا ۳ یک سدان شهری خانوادگی جمعوجور است که در ردهبندیهای جهانی در سگمنت C جای میگیرید. این خودرو از پلتفرم مشترکی با نسل گذشته خود بهره میبرد که باعث شده ابعاد داخلی و خارج آن تفاوت چندانی با مزدا ۳ نسل اول نداشته باشد. برخلاف ظاهر سادهای که در نسل گذشته مزدا شاهد آن بودیم، در طراحی نسل جدید خطوط موجدار زیادی در سطح بدنه دیده میشود که باعث شده ظاهر این سامورایی بسیار اسپرت تر و عضلانیتر از نسل اول به نظر برسد. در نمای جلویی این خودرو چیزی که بیش از همه نگاهها را به سمت خود جذب میکند چراغهای زاویهدار و کشیدهای است که در هماهنگی کامل با نمای کلی بدنه این خودرو طراحیشده است. این چراغها در ترکیب با نمای عضلانی گلگیرها و جلوپنجره منحصربهفرد مزدا ۳، باعث خلق نمایی جذاب و جوانپسند شده است.مکان و زاویه قرارگیری ستونها نسبت به نسل قبل تغییری نداشته است که با توجه به یکی بودن پلتفرم این دو خودرو، غیر از این هم نمیتوان انتظار داشت.
مزدا ۳ نیو یکی از خودرو های نسل جوان است که در سال ۲۰۱۰ وارد بازار های جهانی شد و در ۸۹ نیز وارد خط مونتاژ گروه خودرو سازی بهمن شد. این خودرو اسپرت با داشتن امکانات و تجهیزات مختلف تامین کننده نیاز بسیاری از افراد میباشد. مزدا ۳ نیو در حال حاضر در دو تیپ مختلف ۴ (فول یا FL) و ۳ (نیمه فول) در حال تولید است که این دو خودرو ازلحاظ مشخصات فنی تفاوتی باهم ندارند و تنها در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی با هم متفاوت هستند. از جمله مزایای فنی این سدان جمع و جور میتوان به هندلینگ و چسبندگی بالا، چابکی مناسب و تسلط بالای راننده بر خودرو اشاره کرد.
ترکیب مشخصات فنی و طراحی جذاب این خودرو عامل مهمی بود تا مزدا ۳ نیو تیپ ۴ به انتخاب اول بسیاری از افراد بهویژه نسل جوان تبدیل شود. مزدا ۳ نیو در مقیاس مقایسه با سایر سدانهای مونتاژی اقتصادی بازار ایران به دلیل تعلق به برند پرآوازه مزدا ژاپن و همچنین ارائه از سوی مجموعه قدرتمند گروه خودروسازی بهمن با شبکه بزرگ خدمات پس از فروش، یکی از برترین خودروهایی است که در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به تولید رسید. در سال 1391 تولید تیپ های 1 و 3 مزدا و همچنین اتاق هاچبک متوقف شد و تیپ3 فیس لیفت تنها کمی پس از عرضه در بازار جهانی در ایران نیز عرضه شد.
البته ردیف دوم بیشتر برای حضور دو نفر مناسب است چرا که پروفایل تقویتی وسط که با آن تونل گاردان هم گفته میشود، تا حد زیادی از کف بدنه خودرو بالا آمده و فضای راحتی برای پاهای سرنشین ردیف عقب باقی نمیگذارد. با اینحال، برخی از مشتریان در ایران و سراسر جهان همچنان سبک طراحی سنگینتر و معقولتر نمای خارجی نسل اول مزدا ۳ را بیشتر میپسندند و آن را شکیلتر از نسل دوم میدانند. مزدا ۳ نیو تیپ ۴ از نظر ظاهری با سایر تیپها تفاوتهای جزیی دارد که با کمی دقت میتوان آنها را تشخیص داد. مزدا 3 نیو در سال های ابتدایی که در کشور توسط مجموعه بهمن خودرو مونتاژ و به بازار عرضه شد ، به نسبت قیمت مناسبی داشت که به مرور با افزایش قیمت ارز شاهد گران شدن چشمگیر خودروها شدیم که هم اکنون این معضل نیز وجود دارد و خودروها با قیمت بالایی در کشور عرضه می شوند. مزدا 3 نیو ، در لیست یکی از خودروهای محبوب در کشورمان قرار دارد که با وجود آنکه نسل های جدیدی از این خودرو در سطح جهان عرضه شده اند ، این خودرو یکی از نسل های ابتدایی مجموعه مزدا می باشد که از سال 89 حضورش را در کشور رقم زد و به تعداد زیادی در کشور توسط مجموعه بهمن ، شروع به مونتاژ شد و بیشتر به دلیل طراحی اسپرتی که داشت ، توانست مورد بازتاب نسل جوان قرار بگیرد. مزدا ۳ نیو مجهز به جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک است که میتواند در دو حالت تیپ ترونیک و حالت دنده دستی نیز قرار گیرد.
از نکات دیگر که در رانندگی با مزدا3 جدید تیپ1 باید در نظر داشت ارتفاع کم خودرو نسبت به زمین است که در مسیر های ناهمواره، به خصوص با ظرفیت تکمیل خودرو، ممکن است مشکل ساز شود. مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن از لحاظ فنی دارای یک نقطه قوت است و آن اینکه برخلاف بسیاری از حریفان به سراغ موتورهای توربو شارژ یا گیربکسهای دو کلاچه نرفته و از سیستم پیشرانه تنفس طبیعی به همراه جعبه دنده اتوماتیک سنتی با چرخ دندههای سیارهای و مجهز به مبدل گشتاور استفاده میکند. این ترکیب فنی نوید یک استهلاک پایین سازگاری بیشتر با کیفیت سوخت داخل و از به تعمیر و نگهداری پایینتر جعبه دنده میدهد که همگی این موارد برای مشتریان ایرانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مزدا ۳ نیو که از سال ۱۳۸۹ وارد بازار ایران شد، در واقع نسل دوم این خودرو است که با کد شناسایی BL در سال ۲۰۰۸ جایگزین نسل اول با کد شناسایی BK شد.
نمای داخلی کابین این خودرو شاید در مقابل رقبایی همچون کیا سراتو کمی ساده و قدیمی به نظر برسد، اما از کیفیت و ارگونومی بسیار بالایی برخوردار است که باعث میشود تمامی تجهیزاتی که سرنشینان به آن نیاز دارند بهراحتی در دسترس آنها قرار گیرد. صندلیهای چرمی این خودرو بسیار راحت بوده و قسمتهای جانبی آنها بهخوبی دربرگیرنده سرنشینان هستند. در بخش عقب مزدا ۳ فضای پا مناسبی برای دو سرنشین در نظر گرفتهشده است، اما فضای سر کافی برای افراد بلندقد وجود ندارد و مطمئناً برای افرادی با قد فراتر از ۱۸۰ سانتیمتر نشستن در عقب این خودرو چندان راحت نخواهد بود. متأسفانه در مزدا۳ خبری از سیستم مالتی مدیا لمسی نیست و تنها در بخش بالایی داشبورد این خودرو، دو مانیتور کوچک وجود دارد که یکی نشاندهنده مصرف سوخت و مسافت طی شده است و دیگری هم اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و سیستم پخش را نمایش میدهد.
اولین هزینه ای که باید برای هر خودرویی در طول هر سال مدنظر قرار دهید، هزینه بیمه نامه شخص ثالث خودرو می باشد که ثابت می باشد و باید در زمان معین اقدام به پرداخت آن نمایید که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم که قیمت حدودی بیمه نامه شخص ثالث مزدا 3 نیو، حدودا 3 میلیون تومان می باشد. هر 50 هزار کیلومتر بهتر است شمع های خودرو را تعویض کنید که هزینه حدودی شمع مزدا 3 نیو حدودا 1 میلیون تومان می باشد. با سر و صدا در آمدن لنت های عقب و جلو، باید اقدام به تعویض آنها کنید که هزینه تعویض همزمان آنها حداقل 800 هزار تومان می باشد. نمای ظاهری مزدا 3 نیو (BL) در مقایسه با مزدا 3 قدیمی (BK)، بسیار جذابتر و مدرنتر به نظر میرسد و در چهره آن هیچ اثری از طراحی محافظه کارانه نسل قبل به چشم نمیخورد. اوج زیبایی این خودرو را میتوان نمای جلویی آن دانست، یعنی بخشی که چراغهای زاویهدار و کشیده این خودرو در ترکیب با طراحی خندان سپر آن، باعث شده تا مزدا 3 نیو به نسبت خودرویی که در سال 2009 طراحی و تولید شده است بسیار جذاب به نظر برسد.
پس از مدت کوتاهی که از رانندگی ما با مزدا ۳ نیو گذشت، دنده را در حالت تیپترونیک قرار داده و شروع به استفاده از شیفتر پشت فرمان نمودیم که باعث شد با چهره تازهای از مزدا آشنا شویم و بیشازپیش از رانندگی با این خودروی پرشتاب لذت ببریم. هر دو تیپ مزدا ۳ از یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲۰۰۰ سیسی بهره میبرند که توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه بهوسیله یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. نقصهایی که در گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مزدا ۳ نسل اول وجود داشت، باعث شد که کمپانی مزدا در نسل جدید این خودرو از گیربکس ۵ سرعته هوشمندی استفاده نماید که نواقص قبلی در آن برطرف شده و عملکرد سریعتری دارد. شتاب رسمی اعلامشده برای این خودرو ۹.۲ ثانیه است اما در طول مدت تست، ما بارها شتاب صفر تا صد این خودرو را در حالتهای مختلف اندازهگیری نمودیم که در کمال تعجب بهترین نتیجه بهدستآمده ۱۰.۴ ثانیه بود! مزدا مزدا MAZDA mazda ) ( جدید – نیو ) ( 1600 ) شناخته شده ترین و پر فروش ترین ساخته های مزدا در جهان است .
در واقع، مزدا دومین برند ژاپنی پس از نیسان محسوب میشود و نقش مهمی در صنعت خودرو ایران ایفا کرده است. البته در ذهن داشته باشید که مزدا ۳ نیو در چهار تیپ مختلف روانه بازار شد که نسخه فول آن تیپ ۴ است. سایر تیپها با داشتن سطح آپشنهای ر فاهی کمتر همچنین به پیشرانه ۱.۶ لیتری به جای نمونه ۲.۰ لیتری مجهز بودند که البته به دلیل استقبال کم مشتریان به سرعت از چرخه تولد خارج شده و جای خود را به تیپهای بالاتر دادند. زبان طراحی که بر اساس آن این خودروساز ژاپنی درنمای جلو محصولات خود از یک طراحی خندان در جلوپنجره الهام گرفت که با چراغهای کشیده در جلو و عقب تکمیل میشد. این سدان ژاپنی همچنین قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در حدود 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است.که با توجه به ظرفیت 55 لیتری باک بنزین آن از مسافت قابل پیمایش قابل قبولی برخوردار است.
بنابراین بهتر است اول رقبای صفرکیلومتر چینی این خودرو مثل KMC J7 را کاملا بررسی کنید، سپس تصمیم به خرید بگیرید؛ چرا که رقبای چینی همقیمت مزدا 3 نیو هم میتوانند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند. تیپ های سدان مزدا تفاوت فنی با یکدیگر ندارند و تفاوت محدود به موارد ظاهری و سطح امکانات ایمنی و رفاهی می شوند. در دسته امکانات ایمنی سیستم کنترل پایداری از مواردیست که تنها تیپ های فول آپشن به آن مجهز هستند. در موارد رفاهی نیز مواردی مثل سانروف، روکش چرمی صندلی ها و فرمان و دسته دنده، چراغ های زنون و …. شما میتوانید در مطلب تفاوت تیپ های مزدا 3 نیو از ابتدا تا کنون به صورت دقیق و جامع از این تفاوت ها مطلع شوید.
بنابراین، اگر قصد خرید یک مزدا ۳ نیو را دارید، باید هزینه قابل توجهی را برای نگه داری آن اختصاص دهید. از نقاط قوت مزدا 3 نیو میتوان به شتاب خوب، اعتبار برند و کیفیت مناسب، فرمانپذیری و پایداری عالی، آپشنهای کافی اشاره کرد. ظاهر مزدا 3 نیو تیپ 4 نسبت به تیپ 3 دستخوش تغییرات اندکی شده که تاثیر زیادی بر روی نمای کلی خودرو نداشته اند اما با اندکی دقت می توان آن ها را مشاهده کرد. مزدا 3 نیو با پلتفرمی مشترک با نسل قبلی خود طراحی شده و تفاوت آن با نسخه قبلی در خطوط موجدار روی بدنه و گلگیر و همچنین چراغهای کشیده و زاویهدار آن است که مجموعا ظاهری اسپرت و عضلانی به این سدان شهری داده است. خودرو مزدا 3 نیو، یکی دیگر از خودروهای محبوب موجود در کشور در 4 تیپ متنوع است که در این گزارش از نمناک به بررسی 4 تیپ مختلف “مزدا 3 نیو” مونتاژ خواهیم پرداخت.
فرمان خوش دست مزدا 3 به همراه کلیدهای سیستم صوتی، کلیدهای کروز کنترل و پدال های شیفتر دنده طراحی بسیار مناسبی دارد.هر چند که استفاده از فرمان D-CUT می توانست جذابیت این خودرو را به مقدار زیادی افزایش دهد. به نظر ما نباید چشمبسته به سراغ خرید مزدا 3 جدید رفت؛ زیرا ممکن است خشکی سیستم تعلیق و قیمت لوازم این خودرو، چیزی نباشد که از قبل انتظار داشتید. البته شاید هم هندلینگ و چابکی دلچسب این ماشین ژاپنی بتواند نظر شما را بیشتر به خود جلب کند. در این مقاله سراغ بررسی مزدا 3 جدید رفتهایم تا تمام ویژگیهای این خودرو و مزایا و معایب آن را مرور کنیم.
مزدا ۳ نیو تیپ ۴ بهعنوان سدان سایز کوچک اقتصادی، در ارائه آپشنهای رفاهی و ایمنی، قابل توجه به نظر میرسد؛ زیرا این خودرو به آپشنهای مختلفی مجهز شده است. چراغهای جلو با قابلیت تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور و حساس به زاویه فرمان، فرمان کمک برقی حساس به سرعت، سیستم مولتی مدیا با شش بلندگو و نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب، از دیگر ویژگیهای این مدل بهشمار میآیند. موسسه NCAP پس از تستهای مختلف بر روی مزدا 3 نیو در سال 2009 به این خودرو امتیاز 5 ستاره ایمنی را اعطا کرد که امتیاز بسیار مناسبی برای آن محسوب میشود. از تجهیزات ایمنی متعدد این خودرو میتوانیم به 6 عدد کیسه هوا (جلو، جانبی، پردهای)، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری در حرکت (DSC)، دزدگیر و سیستم ضد سرقت اشاره کرد. در انتهای بررسی مزدا 3 جدید باید بگوییم که این خودرو کماکان به نوبه خود سدان جذاب و مناسبی برای مصارف شهری و خانوادگی به حساب میآید. اما نکته اینجاست که قیمت مزدا 3 جدید در بازار آزاد به شدت افزایش داشته و به محدوده بعضی محصولات مدرن چینی رسیده است.
این تفاوت به دلیل تنظیمات متفاوت سیستم تعلیق و نوع طراحی آن است که باعث میشود سواری مزدا ۳ نیو در برخی شرایط بهویژه در دستاندازها و جادههای ناهموار، کمی از تویوتا کرولا سختتر باشد. مزدا ۳ که از سال ۱۳۸۹ با نام نیو به بازار کشور راه یافت، در حقیقت نسل دوم مزدا ۳ است که با کد شناسایی BL در سال ۲۰۰۸ جایگزین نسل اول با کد شناسایی BK شد. اما بهمن موتور برای تاکید بر نو و متمایز بودن این خودرو، پسوند نیو (NEW) به معنای جدید را به انتهای نام آن افزود تا تمایز مزدا ۳ نیو را با نسخه قدیمیتر نسل اول بیان کند. سابقه حضور برند مزدا در بازار ایران به سالهای بسیار دور و پس از انقلاب اسلامی باز میگردد که بسیاری از برندهای خودروساز ژاپنی رفتهرفته جایگزین محصولات سابق آمریکایی بازار کشور شدند.
امکانات کاملتر این مدل نسبت به سایر تیپها، آن را به انتخابی عالی برای افرادی تبدیل کرده است که به دنبال خودرویی باکیفیت، پرقدرت و مجهز به فناوریهای روز هستند. علاوه بر مدلهای با موتور ۲ لیتری، گروه بهمن در سالهای ۹۲ و ۹۳، نسخهای دیگر از مزدا ۳ نیو را با موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۰۴ اسببخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر تولید کرد. این نسخه از مزدا ۳ نیو به گیربکس دستی ۵ سرعته مجهز بود و به دلیل ضعف در قوای فنی و امکانات کمتر نسبت به مدلهای با موتور ۲ لیتری، به سرعت از خط تولید خارج شد و از فهرست محصولات گروه بهمن بیرون رفت.
به ادعای شرکت تولیدکننده، مزدا 3 نیو قادر است در 9.2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. این شتاب با توجه به حجم موتور و مصرف ترکیبی خودرو، عدد قابل قبولی است چراکه در این پیشرانه هیچ تکنولوژی اعم از توربو و GDI مشاهده نمیشود. به گزارش تجارتنیوز، مزدا جزو شرکتهایی است که در بین خودروهای وارداتی، از قدیمالایام میان ایرانیان نامآشناست. تولید این محصول بین سالهای 90 تا 93 متوقف شد و تنها تیپ 4 تا سال 98 روی خط تولید باقی ماند. مزدا ۳ نیو از ان دسته اتومبیل هایی است که از خرید و فروش راحتی در بازار برخوردار است و اصطلاحا روی دست صاحب خود نمیماند.
داشبورد مزدا ۳ نسل چهارم کاملاً متفاوت از طرحهای مرسوم به نظر میرسد و خلاقیت طراحان آن در این بخش بهطور واضح دیده میشود، خصوصاً در سال ۲۰۱۹ که این خودرو برای اولین بار به نمایش درآمد، چنین سبک طراحی کاملاً تحسین برانگیز و جذاب به نظر میرسید. با توجه به نیاز روز افزون مردم جهت خرید و فروش آسان و بی واسطه خودرو وب سایت Z4Car زدفورکار (زوم فور کار) بر آن شد تا فضایی مطمئن و کارآمد را در مسیر خرید و فروش خودرو ارائه دهد و علاوه بر آن در حیطه خودرو اطلاعات جامع و دقیقی را اعم از نقد و بررسی خودروها ، قیمت روز خودرو،شرایط فروش شرکتها و … برای مخاطبان فراهم کند. برخلاف پیچیدگیها و تمایزهای ظاهری نمای خارجی، در طراحی داخلی این خودرو سادگی و هماهنگی بیشتری بهچشم میخورد. علاوه بر این، محل نصب مهشکن عقب جابهجا شده و ارتفاع خودرو ۴ سانتیمتر افزایش یافته است.
با خروج بزرگان خودروسازی از بازار کشورمان، چینیها فرصت را غنیمت شمرده و وارد بازار شدند. بنابراین سهم کمپانیهای با اصالت از بازار خودرو به همان نمونههای 2016 به پایین محدود ماند. شاید با دیدن این خودرو عنان از کف دهید و برای خرید آن ترغیب شوید ولی با کمی اطلاع از نحوه عملکرد دقیق این خودرو ممکن است نظرتان تغییر کند؛ البته شاید.
داشبورد حالت لایه لایه دارد و روی بخشی از آن با روکش چرمی پوشش داده شده و پنل درها نیز دارای سطوح نرم با روکش چرمی هستند. روکش صندلیها کیفیت مناسبی دارند و ارگونومی صندلی نیز به گونهای است که بدن سرنشین را بهخوبی در بر میگیرد. پنل دربهای عقب نیز عمدتاً از پلاستیکهای مرغوب و روکشهای چرمی نرم ساخته شده تا کاربران این بخش حس کیفیت بیشتری را نسبت به خودروهای رقیب تجربه کنند. با اینحال، در مقایسه با تویوتا کرولا مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، سواری مزدا ۳ نیو تیپ ۴ کمی خشکتر به نظر میرسد.
تیپ 3 اف ال این خودرو همچنان ( 1397 ) در خط تولید گروه بهمن قرار دارد و به صورت مونتاژی عرضه می شود اما هنوز از نسل سوم آن برای بازار داخل کشور خبری نیست، در حالی که از عرضه ی آن در بازار های جهانی بیش از 5 سال می گذرد. مزدا 3 به عنوان خودرویی با کیفیت، پر شتاب، فرمان پذیر با امکاناتی مناسب و ایمنی بالا طرفداران زیادی دارد و خودروی مهمی در بازار خودورهای کلاس C-Segment می باشد. مزدا ۳ نیو با طراحی جذاب، مشخصات فنی قدرتمند و سطح بالای امکانات رفاهی و ایمنی، همچنان یکی از بهترین انتخابها در بازار ایران بهشمار میآید. این خودرو که با برند معتبر ژاپنی مزدا و توسط گروه بهمن تولید میشود، به دلیل کیفیت ساخت بالا و خدمات پس از فروش گسترده، جایگاهی ویژه در بازار دست دوم ایران دارد.
با کمی دقت در ظاهر این سدان ژاپنی میتوان رینگهای ۵ پره دوبل، تغییر مهشکنهای جلو از مستطیلی به دایرهای، تغییر فرم سپر و جابهجایی محل مهشکن عقب را تشخیص داد. همچنین ارتفاع خودرو ۴ سانتیمتر بیشتر شده است تا هنگام رانندگی در خیابانها و شهرهای پر دستانداز و چاله چوله ایران، کمتر با خیابان برخورد داشته باشد. این مقایسه در سبک طراحی نمای خارجی در ایران تاجایی پیش میرود که تقریبا تمامی مشتریان مزدا ۳ در ایران به دو گروه مجزا طرفداران نسل اول و طرفداران نسل دوم، یعنی مزدا ۳ نیو تقسیم میشوند. این مهم باعث شده است که نسل اول مزدا ۳ یا مزدا ۳ قدیمی، محبوبیت خود در بازار دست دوم کشور را از دست ندهد.
حتی امروز با در نظر گرفتن حضور خودروهای چینی جدید در بازار ایران، انتخاب مزدا 3 جدید به عنوان یک خودرو باسابقه و معتبر دارای بازار دست دوم همیشه داغ، همچنان انتخاب برتر و باکلاستر از گزینههای متفرقه چینی است. همانطور که در ابتدای گزارش نیز اشاره کردیم، تیپ چهار دنده اتوماتیک مزدا 3 نیو، فولترین نسخه این سدان ژاپنی بوده و تنها این نسخه تا سال 1398 روی خط تولید باقی مانده است. این سدان اسپرت ژاپنی از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2 لیتر بهره میبرد که به کمک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک، قدرت تولیدی را به دیفرانسیل جلو منتقل میکند.
پس از روشن نمودن خودرو بهآرامی شروع به رانندگی کردیم تا بیشازپیش با حس رانندگی در آن آشنا شویم. پدال گاز این خودرو کاملا گوش فرمان است و گیربکس هوشمند آن نیز از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم خشکی خاصی در سیستم فنربندی این خودرو حس میشود که از این نظر برای ما یادآور کیا سراتو است. استفاده از ترمزهای قدرتمند این خودرو حس اطمینان خاصی را به شما منتقل میکند که باعث میشود بتوانید با خیال راحت پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. در تمام طول تست از فرمان پذیری نرم و دقیق این خودرو لذت بردیم که بهجرات میتوان گفت مشابه چنین هندلینگی در خودروهای این رنج قیمت بهندرت یافت میشود.
نکته مهمی که درخصوص خودروهای خارجی وجود دارد ، هزینه استهلاک آنها می باشد که خیلی از ماها معتقد هستیم که هم قیمت قطعات این دسته از خودروها زیاد می باشد و هم اینکه قطعات آنها خیلی سخت و دشوار قابل تهیه می باشند. اما این نوع دید تا میزانی اشتباه و نادرست می باشد چرا که با یک جستجو ساده می توانید فروشگاه لوازم یدکی مخصوص خودرو خود را جستجو و پیدا کنید و در صورت نیاز ، قطعات مدنظر را سفارش دهید. اما از آنجاییکه خودرو مزدا 3 نیو یک خودرو مونتاژی در کشور می باشد ، خیلی بهتر می توانید قطعات آنرا پیدا کنید. نمایشگر لمسی مولتی مدیا، آینه های جانبی تاشونده، سیستم تنظیم ارتفاع چرخ های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، شیفتر فرمان، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، و … از جمله آپشن های این خودرو محسوب میشوند.
این خودرو تا سال 1398 در خط تولید گروه بهمن قرار داشت و به صورت مونتاژی عرضه شد اما هنوز از نسل های بعدی آن برای بازار داخل کشور خبری نیست، در حالی که از توقف عرضه ی نسل دوم در بازار های جهانی سال ها می گذرد. مزدا ۳ نیوفیس همچون نسل گذشته خود از تجهیزات امنیتی فراوانی سود میبرد که ازجمله آنها میتوان به ۶ عدد کیسه هوا (جلو، جانبی، پردهای)، ترمزهای دیسکی قدرتمند دارای ABS+EBD، سیستم قفل دوبله (SUPER LOCK)، کمربند ایمنی پیش کشنده، سیستم کنترل پایداری درحرکت (DSC)، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، پشتسری هوشمند صندلیهای جلو و. از اوایل سال 1391 شمسی بود که گروه خودروسازی بهمن تصمیم گرفت تمام هم و غم خود را روی تولید و عرضه چهارمین تیپ مزدا 3 بگذارد که زیر کاپوتش یک موتور 2 لیتری تعبیه شده بود. در سالهای 92 و 93 بهمن موتور تلاش کرد مدلهای 1.6 لیتری این خودروی ژاپنی را وارد بازار کند ولی ظاهرا مشتریان چندان از آن رضایت نداشتند. خودرو مزدا 3 نیو، با وجود اینکه چندین سال از ورود اولین نسخه آن به کشور میگذرد، اما هنوز هم به عنوان یکی از سدان های لوکس و جذاب در کشور محسوب می شود که یک طراحی متفاوت و البته خاصی را دارد.
این مدل از مزدا 3 جدید سالهای ۹۲ و ۹۳ روی خط مونتاژ قرار داشت اما به دلیل قوای فنی ضعیفتر و امکانات کمتر نسب به مزدا 3 نیو تیپ 4، از فهرست محصولات گروه بهمن حذف شد. وزن مزدا 3 جدید نسبت به نسل اول کاهش یافته و با توجه به قدرت این گیربکس میزان شتاب اولیه این خودرو نیز افزایش پیدا کرده است و طبق تستهای انجام شده این خودرو ظرف مدت 10.5 ثانیه میتواند از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مزدا 3 نیو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتری را به همراه دارد که این رقم برای یک سدان خانوادگی جمعوجور مناسب است. کمپانی مزدا از سالهای دور با گروه بهمن در ایران همکاری داشته و محصولات مختلفی را توسط شریک ایرانی در کشورمان عرضه کرده است.
با این حال در مقایسه با رقبایی نظیر تویوتا لوین یا تویوتا کرولا هیبرید، میتوان گفت مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن سواری کمی خشکتر ارائه میدهد. این خودرو به دلیل استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب، در مقایسه با رقبای خود همچون کیا سراتو مونتاژی، پایداری بسیار بهتری در سرعتهای بالا ارائه میدهد و سواری نرمتری دارد که موجب راحتی بیشتر سرنشینان در سفرهای طولانی میشود. به همین دلیل، بسیاری از خریداران به دنبال مزدا ۳ نیو تیپ ۴ بهعنوان خودرو مناسب برای استفاده در مسیرهای شهری و جادهای بودهاند. مزدا ۳ نیو با طراحی اسپرت و جوانپسند، به یکی از خودروهای پرفروش و محبوب در بازار ایران تبدیل شد.
همچنین محصولاتی که در سال 97 و 98 ساخته شدهاند، دارای سنسور دنده عقب، نمایشگر، نویگیشن و دوربین دنده عقب نیز هستند. کلیدهای شیشه بالابر از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و حتی چراغی برای آن در نظر گرفته نشده که باعث میشود پیدا کردن آنها هنگام رانندگی در شب بسیار دشوار باشد. هاچبک کوچک مزدا ۲ برای مدل ۲۰۲۴ فیسلیفتی را تجربه کرده که تغییراتی جزئی در داخل و خارج را به همراه داشته است. یک اسپویلر یا باله بسیار ظریف در قسمت انتهایی درب صندوق کار شده که چراغ ترمز نیز دقیقا زیر آن و در وسط صندوق به چشم میخورد. متریال بکار رفته در این خودرو بسیار با دوام و کیفیت بوده و مسلما افرادی که صاحب این خودرو هستند و یا قصد خرید آن را دارند مدت زمان زیادی را در تعمیر گاه ها سپری نخواهند کرد. تغییرات در نمای کناری تنها به اندکی بالاتر رفتن ارتفاع خودرو و عوض شدن رینگ ها با مدل جدید خلاصه می شود که البته سایز آن ها همان سایز 16 اینچی قبلی است.
ماشینهای این کشور از نظر فنی و ایمنی جزو برترین محصولات جهان به شمار میروند و در اصالت و کیفیت آنها شک یا تردیدی نیست. یکی از قدیمیترین و بهترین محصولات ژاپنی بازار کشورمان، مزدا 3 است که به نظر میرسد اغلب مردم با نام آن آشنایی کامل دارند. تجربه نشان داده بازار خودروی داخل اشتیاق زیادی برای حضور خودروهای خارجی دارد و آمار خرید و فروش ماشینهای خارجی به وضوح این مسئله را اثبات میکنند. تا پیش از اعمال تحریمهای همه جانبه علیه کشورمان، صنعت خودروسازی در مسیر رشد و پیشرفت بود و بازار خودرو با مشکل خاصی دست و پنجه نرم نمیکرد؛ ولی با آغاز تحریمهای آمریکا و سایر کشورها، ورق برگشت و همه چیز تغییر کرد.
دیدگاهتان را بنویسید