بررسی خودرو موسو

سانگ یانگ موسو، شاسی بلند کره ای با موتور بنز خودرو45

این سیستم اما زمانی که در سرعت‌های ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فرمان را بیش‌ازحد سفت می‌کند که می‌تواند راننده را غافلگیر کند زیرا در بزرگراه مثل از دست دادن نیروی هیدرولیک فرمان خواهد بود. علاوه بر این، سواری خودرو هم کمی ناراحت‌کننده است و هنوز هم شبیه خودرویی با شاسی نردبانی احساس می‌شود. البته اگر پشت فرمان پیکاپ‌های قدیمی‌تر نشسته باشید، ممکن است لرزشی که در دست‌اندازها ایجاد می‌شود را احساس نکنید اما اگر با پیکاپ‌های جدید چینی مثل گریت وال رانندگی کرده باشید، احساس خواهید کرد که موسو یک گام عقب است.

با وجود رقبایی همچون فیات فول بک و تویوتا هایلوکس که بسته به مشخصات خود در هر صد کیلومتر مصرف کمتر از ۷ لیتری دارند موسو مصرف ۸.۶ لیتری دارد. طراحی موسو خان در همان نگاه نخست بسیار گیرا و به‌واسطه تنومندی و ابعاد بزرگ و جلوپنجره بزرگ و خطوط عضلانی روی کاپوت، قدرتمند و چشمگیر است. نسخه‌های ساده و قبل از فیس لیفت موسو از جلوپنجره‌های کوچک‌تری بهره می‌گیرند که چندان جذاب نیست؛ اما برای کارهای سخت و غیرشخصی مناسب‌تر است. در عوض نسخه خان از جلوپنجره‌ای عظیم سود می‌برد که قسمت عمده‌ای از جلوی خودرو را اشغال کرده و با میله‌های پهن افقی، خودرو را عریض‌تر و لوکس‌تر نشان می‌دهد. سانگ یانگ موسو علاوه بر کاربردهای متنوع شخصی، به‌عنوان یک خودروی قابل اعتماد سازمانی در کاربردهایی چون خودروی پلیس، آتش‌نشانی، آمبولانس و امداد، جنگلداری و صنعت و معدن نیز در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، روسیه، برزیل، مالت و… به خدمت گرفته می‌شود. اکنون، سانگ‌یانگ قوی‌تر از قبل و با محصولات جدید به بازار برگشته و تقریبا تمامی خودروهای حاضر در خط تولید این شرکت جدید هستند.

وقتی از نمای رو‌به‌رو به این کراس اور کوچک ژاپنی نگاه می‌کنید، یک چهره اصطلاحا نچرال و طبیعی بدون تزریق هرگونه ماده زیبایی را مشاهده می‌کنید که رگ و ریشه این خودرو را به طور واضح فریاد می‌زند. این محصول همچون دیگر تولیدات مزدا در چند سال اخیر از زبان طراحی کودو پیروی می‌کند که با نسل قبلی مزدا ۶ که در بازار مناطق آزاد ما زیاد دیده می‌شد، برای اولین بار به خانواده مزدا راه پیدا کرد. از آن به بعد این زبان طراحی روی بسیاری از مدل‌های مزدا پیاده شد که حالا در خودرو‌هایی همچون مزدا ۳ و کراس اوور‌های CX-۳۰ یا CX۵۰ وارداتی آفتاب خودرو می‌توان آنها را در بازار ایران نیز مشاهده کرد.

البته فضای صندلی‌های ردیف عقب به طور کلی کمی محدودتر شده و افراد با قد بیش از ۱۹۰ سانتی‌متر احتمالاً از لحاظ جانمایی پا و سر کمی با محدودیت مواجه می‌شوند. با این حال، دو نفر بزرگسال و نسبتاً بلندقد در صندلی‌های ردیف دوم تقریباً راحت خواهند بود، اما وقتی که قرار باشد سه نفر در این بخش قرار گیرند، نفر وسط هم از لحاظ فضای شانه و هم از نظر فضای زیر پا کاملاً محدود شده و چندان راحت نخواهد بود. تزیینات داشبورد و رودری‌ها به صورت دو رنگ انجام شده که بخشی از آن از بالای داشبورد به روی در‌ها کشیده شده و همخوانی بصری دلنشینی برای فرم قرینه کابین این خودرو به وجود آورده است.

اگر به دنبال یک خودروی مناسب خانواده هستید که قدرت، دوام و راحتی را در کنار طراحی مدرن و امکانات پیشرفته ارائه دهد، پیکاپ موسو سانگ یانگ می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما در بازار خودروهای پیکاپ باشد. این خودرو، نماینده‌ای از کیفیت و نوآوری است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد از رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. پیکاپ موسو یکی از جدیدترین پیکاپ‌های ارائه شده توسط خودروسازی ایلیا در بازار ایران است که با ویژگی‌های متمایز در برابر رقبا خود یعنی یعنی آمیکو آسنا، فوتون تونلند و نیسان ناوارا قرار می‌گیرد. در مورد طراحی داخلی سانگ یانگ موسو گرند خان باید گفت که طرح داشبورد این خودرو خیلی جدید و مدرن به نظر نمی‌رسد و البته شباهت‌هایی با برخی شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های معتبر جهانی به‌ویژه در نسل‌های گذشته دارد. با این حال، این سبک طراحی برای یک خودروی آفرودی و یک وانت پیکاپ همه‌کاره، تقریبا متعادل است و به نظر نمی‌رسد که طرح‌های مدرن خیلی با ذات و همچنین نوع سلیقه مشتریان این‌گونه خودروها تطابق داشته باشد.

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا این بار متولی واردات نسخه متمایز و توانمندی از سانگ‌یانگ شده است که با نام موسو گرند-خان (Musso Grand Khan) شناخته می‌شود. موسو گرند-خان به عنوان یک پیکاپ سایز متوسط دو دیفرانسیل با قابلیت‌های درخور توجه در استفاده شهری و بیراهه‌نوردی، می‌تواند معادله پیکاپ‌های دو دیفرانسیل دو کابین بازار کشور را به نفع خود برهم بزند. قبلا اشاره کردیم که در طراحی داخلی سانگ یانگ موسو چوب به کار رفته است؛ چوبی که در طراحی داخلی این خودرو به کار رفته است، چوب گردو است. امکانات داخل این خودرو ساده و کارآمد است و یکی از ویژگی‌های تحسین برانگیزی که طراحی داخلی این خودرو دارد دکمه‌های ضبط صوت و سیستم تهویه هوا و کولرها و دیگر دکمه‌های آن از جنس پلاستیکی ساخته شده است که اگر تصادفی رخ ندهد مرگ ندارند.

این خودرو رقیبی برای شاسی‌بلندهای مشابه ژاپنی، نظیر میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو و نیسان پت‌فایندر محسوب می‌شود. این خودرو در بازار کشورمان، با دو مدل پیشرانه 3200 سی سی و 2300 موجود است، که اکثر نمونه‌های موجود، مجهز به موتور شش سیلندر خطی مرسدس بنز هستند. شاسی‌بلند موسو با ویژگی‌های برجسته‌اش، جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای پیکاپ ایران یافته است.

البته در چند مورد، گیربکس تصمیم گرفت در سرعت‌های پایین بی‌جهت دنده کم کند درحالی‌که می‌توانست بدون نیاز به معکوس دادن، به گشتاور بالای موتور تکیه کند. استقبال جهانی از موسو در کلاس شاسی بلندهای سایز متوسط آفرودی دو دیفرانسیل، سبب شد تا سبد محصولات سانگ‌یانگ گسترش یابد و خودروهای نوینی نظیر رکستون (Rexton)، کایرون (Kyron) و اکتیون (Actyon) به تولید برسند. در همان دوره، یک نسخه آزمایشی نیز وارد کشور شد، اما ادامه فعالیت‌های مربوط به واردات آن متوقف گردید.

گوشه چشمان این خودرو که همان چراغ‌های جلو‌اش باشد خوابیده است و با این حالت گویی تیزبینی آن بیش‌تر شده است. رکاب‌هایی از جنس پلاستیک خاص هم قدرت بدنه این خودرو را به نمایش می‌گذارد و هم نشانگر آمادگی آن است. جلوپنجره‌ای با قاب فلزی پلاستیکی دارد تا در جاده‌های پر از گل و لای بتواند حافظ سیستم تهویه و خنک کننده موتور ماشین باشد. این نوع طراحی در شاسی بلندها کاملا از عمد انجام می‌شود تا با قوس ایجاد شده در مسیرهای ناهموار از فشار بیش از حد به تایرها جلوگیری شود.

در مجموع، تفاوت اصلی بین تیپ های موسو گرند خان به امکانات رفاهی و ایمنی بازمی‌گردد. تیپ سیگنچر با تجهیزات پیشرفته‌تر و آپشن‌های بیشتری مانند چراغ‌های زنون، نمایشگر بزرگتر، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، یک انتخاب مناسب برای کسانی است که به امکانات بیشتر و سطح بالاتری از راحتی و ایمنی نیاز دارند. از طرف دیگر، تیپ صحرا گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب‌تر و عملکرد مشابه هستند، بدون اینکه به آپشن های اضافی نیاز داشته باشند. این پیکاپ سایز متوسط که نسخه فیس‌لیفت شده آن در سال ۲۰۲۳ توسط KGM رونمایی شد، با الهام از مدل پرچمدار رکستون G4 و اضافه کردن جزئیات جدید، تصویری استوار و مدرن به نمایش می‌گذارد. خطوط شخصیت بخش این خودرو از جمله گلگیرهای برجسته و خط شانه جانبی، در کنار جلوپنجره افقی کرومی بزرگ و سیستم روشنایی عمودی، نمایی قوی و مستحکم از یک پیکاپ را به تصویر می‌کشد که مشابه آن را در وانت‌های متوسط و بزرگ برندهای مطرح جهانی می‌توان یافت. پیشرانه ۲.۰ لیتری موسو گرند-خان به سیستم توربوشارژر و پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) مجهز است.

طبقه زیرین این قسمت نیز لاستیک زاپاس کوچک به همراه دیگر لوازم آن قرار داده شده که محدودیت سرعت لاستیک زاپاس تا حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. گرافیک دایره‌ای چراغ‌های عقب با لنز چراغ‌های مارک استنلی جلو کاملاً هارمونی پیدا کرده و این هارمونی در سر اگزوز‌های واقعی زیر سپر عقب هم تکرار شده است. موسو، چیرمن، اکتیون، کوراندو، رکستون، کایرون و اخیرا تیوولی، نیوکوراندو و رکستون G4 خودروهای نام آشنای این شرکت هستند که در سالهای مختلف در بازار ایران عرضه شده‌اند. کابین نیز احساس تازه بودن داشته و برای این کلاس خودرویی کاملاً احساس‌برانگیز است. البته این خودرو از نظر فنی دقیقاً مشابه نسخه بریتانیایی بوده و زمان عرضه در ماه ژوئن بهای حدود ۱۸ هزار پوندی خواهد داشت.

میانگین مصرف سوخت سانگ یانگ خان، ۱۱.۶ لیتر در صد کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم و کشیدن تریلر ۳۲۰۰ کیلوگرمی را فراهم می‌کند. پیکاپ‌های آفرودی و دو دیفرانسیل در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفته‌اند. ورود یک محصول باکیفیت کره‌ای می‌تواند رقابت را در این کلاس داغ‌تر از پیش کند. مدت‌ها بود که خودرو‌های جدید بازار ایران از سیستم‌های توربوشارژ نسبتا پر استهلاک و طراحی‌های فانتزی استفاده می‌کردند که شاید برای طرفداران خودرو‌های اصیل و بادوام نکته ناخوشایندی به نظر می‌رسید. اما محصول جدید مزدا که به تازگی به ایران وارد شده می‌تواند خاطرات خوش خودرو‌های ژاپنی دهه هفتاد و هشتاد شمسی را برای مالکان خود زنده کند.

این خودرو با دو موتور ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری و ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در ایران تولید می‌شده است. این خودرو به خصوص نوع ۶ سیلندر آن به دلیل امکانات ایمنی و رفاهی بالاتر آن، در ابتدای ورود به ایران با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و کمبود خودروهای این کلاس و همچنین قیمت مناسب آن از استقبال نسبتا خوبی برخوردار شد. اما با آزاد شدن واردات خودرو و تنوع انتخاب ایجاد شده پس از آن، موسو به حاشیه کشیده شد.

اما نمای جلو سانگ یانگ موسو گرند خان، به‌ویژه چراغ‌ها و جلوپنجره، بسیار شبیه به مدل رکستون جدید کار شده که در نوع خود جذابیت خاصی دارد و خشونت و قاطعیت قابل قبولی به این وانت پیکاپ آفرودی می‌بخشد. علاوه بر این، موسو گرند خان به سیستم‌های کمکی پیشرفته‌ای نظیر رادار هشدار نقطه کور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، و هشدار خروج امن سرنشینان مجهز است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف برقی، و صندلی‌های روکش چرمی که دارای گرمکن و تهویه در صندلی‌های جلو هستند، نشان از توجه به راحتی و آسایش سرنشینان دارند.

تیپ مجهز Ultimate به دوربین ۳۶۰ درجه نیز مجهز شده تا رانندگی با آن آسان‌تر باشد. موسو در بخش ایمنی رقبایی قدرتمندی همچون مرسدس‌بنز ایکس کلاس و فورد رنجر دارد که همگی به سیستم ترمز خودکار مجهز هستند. در موسو جدید سیستم ترمز خودکار اضطراری می‌تواند در سرعت‌های هشت تا شصت کیلومتربرساعت وارد عمل شود و از بُروز تصادف پیشگیری کند. از دیگر ویژگی‌های ایمنی این خودرو می‌توان به رادار هشدار نقاط کور (BSW)، رادار هشدار برخورد هنگام خروج از خط (LCW)، رادار هشدار عبور ترافیک از عقب (RCTW)، و رادار هشدار خروج امن سرنشینان (SEW) اشاره کرد. سیستم فرمان برقی حساس به سرعت و کنترل الکترونیکی وضعیت سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل نیز به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو کمک می‌کند.

در حال حاضر در این کلاس دو رقیب چینی خان در بازار ایران، کی ام سی T9 و بهمن G9 هستند که قیمت بازار آنها نیز در همین محدوده قیمت خان قرار دارد. هرچند قیمت این خودروها در کمپانی، حدود ۲ میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد پایین‌تر از قیمت خان است. این پیکاپ به فرمان حساس به سرعت مجهز است که نرمی و سفتی فرمان تغییر می‌دهد.

وجود دماغه کشیده باعث می‌شود تا سطح تسلط راننده به قسمت جلوی خودرو کمی کاهش پیدا کند و نبود امکاناتی مثل دوربین ۳۶۰ یا سنسور جلو به ویژه هنگام پارک منجر به افزایش سطح احتیاط راننده جهت برخورد نکردن با موانع ناحیه جلو خواهد شد. اما پهنای مناسب آینه‌های بغل و همچنین قرارگیری مستقیم آنها روی در باعث شده تا نقاط کور نمای پشت راننده تا حد زیادی پوشش داده شود. همچنین نقطه کور پشت ستون A) سمت جلو و مایل خودرو) نیز کاهش پیدا کند و حضور موانع در پشت ستون A بهتر توسط راننده تشخیص داده شود.

در محور جلو موسو خان از سیستم تعلیق دوجناغی استفاده شده، اما در محور عقب، به منظور افزایش قابلیت‌های آفرودی، شاهد استفاده از سیستم تعلیق چندپیوندی هستیم. ایجاد قوس‌هایی که در این شاسی‌بلند ایجادشده کمک می‌کند تا این خودرو از مسیرهای صعب‌العبور نیز عبور کند. بازار پیکاپ های یک تنی در اروپا احیا شده و حتی مرسدس نیز با تزریق اشرافیت به این کلاس اسب کاری خود را روانه بازار کرده است؛ اما در دیگر سوی این طیف سانگ یانگی قرار دارد که تازه‌نفس‌ترین خودرو را روانه بازار کرده است. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

تجهیزاتی مانند سیستم ترمز ABS، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کیسه‌های هوای متعدد، امنیت بیشتری برای راننده و سرنشینان به همراه دارند. این ماشین با امکانات و آپشن‌های ویژه‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تجربه‌ای متفاوت و راحت از رانندگی را فراهم می‌کند. این پیکاپ اقتصادی نه ‌تنها از سیستم‌های ایمنی پیشرفته برخوردار است، بلکه با فناوری‌های هوشمند و امکانات رفاهی مدرن نیز مجهز شده است.

این خودرو ضعف‌هایی نیز دارد، از جمله مصرف سوخت بالا که برای خریداران اقتصادی مشکل‌ساز است. قیمت بالاتر نسبت به برخی رقبا و ابعاد بزرگ که پارک و رانندگی در شهر را دشوار می‌کند، از دیگر چالش‌ها هستند. همچنین، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن ممکن است بیشتر از مدل‌های مشابه باشد. این خودرو نقاط قوتی دارد که آن را برای بسیاری از کاربران به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند، اما نقاط ضعفی نیز وجود دارد که بهتر است قبل از خرید مورد توجه قرار گیرد.

سال‌های میلادی 1993 تا 2005، سال‌هایی بوده‌اند که خطوط تولید شرکت سانگ یانگ به تولید اختصاصی موسو برای استفاده این خودرو در کره جنوبی و دیگر کشورها مشغول بوده‌اند. انتخاب اجزای مهم این خودرو مانند پیشرانه و بدنه مستحکم آن از مدل‌های پیشتاز بنز، برگه برنده‌ای بود که خیلی زود سانگ یانگ موسو را سر زبان‌ها انداخت و کره جنوبی را به سرعت وارد مسیر رقابت با خودروسازی‌های شناخته شده اروپایی و آمریکایی کرد. با این که از سال 2005 میلادی خط تولید این خودرو متوقف شد، بازار خودرو ایران هنوز هم خریداران تشنه‌ای برای سانگ یانگ دست دوم و البته سرپا را در خود دارد.

همچنین در مقایسه با فوتون تونلند که موتور دیزلی ۲.۸ لیتری با ۱۷۴ اسب بخار دارد، موسو قدرت و کشش بیشتری دارد. در مقایسه با نیسان ناوارا که موتور ۲.۳ لیتری توربو دیزل با ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد، باز هم موسو با ۲۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری ارائه می‌دهد، که این مزیت در کشش و عملکرد خودرو در مسیرهای دشوار و آفرودی بیشتر نمایان می‌شود. در مورد فرم صندلی‌های جلو توضیح دادیم که این صندلی‌ها تقریباً ارگونومیک و با دربرگیرندگی مناسب ساخته شده‌اند که آسایش قابل قبولی را نیز برای بدن سرنشین فراهم می‌کند.

وانت خان، در واقع موسو پیکاپ یا رکستون اسپرت مدرن محسوب می‌شود که در کشورهای امریکای جنوبی، کولمن (Culmen) به معنی قله نام دارد. این وانت دو کابین، سال ۲۰۱۸ انجام شده و بارها همراه تجهیزات مختلف، تغییر چهره داشته است. پیکاپ خان از نظر فنی، نسخه وانت رکستون نسل جدید است و روی همان پلتفرم با تجهیزات مشابه ارائه می‌شود. علاوه بر این، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال TFT به ابعاد ۱۲.۳ اینچ، هماهنگی زیبایی میان تریم رنگی در فضای داخلی کابین را به نمایش می‌گذارد و حس مدرنیته، جدیت و توانمندی را به سرنشینان منتقل می‌کند.

نسخه سیگنیچر به عنوان تیپ فول آپشن موسو گرند خان، در رنگ‌های سبز متالیک، بژ متالیک، قرمز متالیک، سفید روغنی، مشکی متالیک و خاکستری متالیک قابل سفارش است، اما تیپ پایه ساهارا فقط در رنگ‌های مشکی متالیک، سفید روغنی، قرمز متالیک، خاکستری متالیک عرضه می‌شود. برای تشخیص سانگ یانگ خان سیگنچر از تیپ ساهارا می‌توان پشت فرمان را نگاه کرد. کیلومترشمار مدل Signature با اندازه ۱۲.۳ اینچ از نوع دیچیتال است، اما نسخه Sahara کیلومترشمار آنالوگ دارد.

موعد تحویل نسخه‌های فعلی موسو گرند خان ماه‌های فروردین و خرداد ۱۴۰۴ خواهد بود. در ضمن سانگ یانگ موسو گرند خان دارای شاسی مستقل، دقیقا همان نمونه مورد استفاده در شاسی‌بلند رکستون است و از این جهت نیز قابلیت بهتری در انجام ماموریت‌های آفرودی و عبور از مسیرهای سخت نشان خواهد داد. شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده است.

هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. متأسفانه سیستم اطلاعات و سرگرمی در موسو سیستم رهیاب ماهواره‌ای یکپارچه ندارد؛ ولی با استفاده از قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو می‌توانید تلفن هوشمند خود را به خودرو وصل و از سیستم رهیاب ماهواره‌ای گوشی در خودرو استفاده کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *