راهنمای خرید میتسوبیشی لنسر کارکرده؛ بررسی مشخصات فنی، آپشنها، قیمت، مزایا و معایب
در این صفحه به معرفی لنسر تیپ 2 خواهیم پرداخت و سپس تفاوت های کامل تیپ 1 با تیپ 2 را توضیح خواهیم داد. یکی از نکات مهم این خودرو لبههای پایین در و خطی است که از میانه گلگیر جلو شروع شده و تا عقب خودرو ادامه دارد. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
از دلایل وجود چنین صندوق بار کم حجمی می توان به بهبود فرمانپذیری و کاهش هرچه بیشتر وزن لنسر اشاره داشت. امکان خواباندن صندلی ها وجود دارد که فضای بار را به طور چشمگیری افزایش می دهد. لنسر در سال 1973 میلادی متولد شد؛ سدانی کامپکت که توسط میتسوبیشی تولید و عرضه گشت.
باید اضافه کنیم که در لنسر جدید طرح شیشه لچکیهای عقب به کلی به روز شده و در عقب خودرو نیز چراغ ها و سپر نیز به کلی متحول شده است. این تغییرات به نوعی رخداده که ظاهر خاطرهانگیز لنسر کماکان حفظ شده و البته مفهوم جوانپسند بودن و اسپرت خودرو نیز همچنان به بیننده منتقل میشود. چراغهای جلو پنجره با طرحی ظریف و باریک در بخش بالایی باعث شدهاند تا نمای جلوی این ماشین تند و تیز شود.
رینگ های 18 اینچی خودرو دارای طراحی خوبی هستند و تایرهایی با 215 پهنا جزو عناصر مهم این بخش بشمار میروند. البته لنسر 1.8 لیتری برای اینکه این مشکل را حل کند، در پیشت غربیلک فرمان دو شیفتر برای تعویض دندهها قرار داده تا هر موقع که راننده خواست بتواند به کمک آنها به صورت دستی 6 دنده را در اختیار داشته باشد و بتواند از تعویض آنها و شتابگیری تحت کنترل لذت ببرد. غربیلک فرمان طراحی شده برای میتسوبیشی لنسر نسبت به طراحیهای به روز، ظاهر مدرنی را به نمایش نمیگذارد؛ اما استفاده از دسته تعویض دنده و کلیدهای کنترل سیستم صوتی و تصویری بر روی غربیلک فرمان باعث افزایش جذابیت آن برای سرنشینان میشود. از دیگر مزایا میتسوبیشی لنسر در بخش طراحی داخلی باید به صفحه نمایشگرهای آمپر این خودرو اشاره کنیم که باعث میشود امتیاز مناسبی را از طرف مخاطبان به دست آورد.
چراغهای باریک و جلوپنجره ظریف در قسمت بالایی باعث شدهاست تا نمای جلوی میتسوبیشی لنسر دارای یک ظاهر تندوتیز باشد. قسمت پایینی جلوپنجره در میانه سپر قرار گرفته است و در امتداد آن چراغهای دی لایت و پروژکتورهای جلوی نیز زیبایی ویژهای به لنسر دادهاند و بر تیپ اسپرت این خودرو افزودهاند. دو خط از بالای درب کاپوت تا پایین این قسمت امتداد مییابد و زیبایی دوچندانی را به قسمت جلوی خودرو بخشیده است. لنسر 2017 که در حقیقت فیسلیفت مدل قبلی بهشمار میرود، در بخشهایی از بدنه دستخوش تغییراتی شده. حجم این تغییرات در قسمت جلو و پوزه خودرو بیشتر است و مواردی نظیر سپر جدید با پروژکتورهای متفاوت نسبت به قبل و گرافیک جدید چراغهای جلو را شامل میشود.
ارتفاع این خودرو از سطح زمین برای یک سدان اسپرت تاحدودی زیاد است که البته برای خیابانهای پردستانداز ایران یک مزیت محسوب میشود. هندلینگ و چسبندگی لنسر بسیار خوب است؛ چیزی که از اکثر خودروهای ژاپنی سراغ داریم. وجه تمایز اصلی لنسر با بسیاری از سدانهای شهری فرمانپذیری و تعادل فوقالعاده این خودرو است که در گذر از پیچها بیشتر آشکار میشود. میتسوبیشی لنسر یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نخستین بار در سال ۱۹۷۳ توسط کمپانی ژاپنی معرفی و عرضه شد. لنسر در چندین نسل متفاوت به تولید رسید و باتوجه به موفقیتهای فراوان، تولید آن سالهای سال ادامه پیدا کرد. نکته دیگری که در رانندگی بهخصوص در جادههای برونشهری با آن روبرو خواهید شد عدم وجود کروز کنترل است.
خودروهای کلاس بالاتر، مثل هیوندای سوناتا هیبرید هم با قیمتی در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومن قابل خرید هستند. یکی از مزایای لنسرهای امروزی، امکان جمع کردن صندلیها به سمت جلو است که طبیعتا فضای بار را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. صندوق این خودرو در حالت استاندارد، ۳۴۸ لیتر است که برای خودرویی در کلاس سدان کامپکت کاملا معمولی به نظر میرسد. این حجم در مقایسه با صندوق ۵۰۰ لیتری سمند یا حتی صندوق ۴۰۸ لیتری هیوندای النترا، نمیتواند برای کاربر ایرانی راضیکننده باشد. ترکیب کلی داشبورد لنسر، جذابیت خوبی دارد و با یک قطعهی منحنی از سمت راست تا نزدیکی فرمان، چشمنواز جلوه میکند؛ البته سه دکمه بزرگ برای خاموش و روشن کردن سیستم کیسهی هوا، هشدار کمربند ایمنی و فلاشرها، ظاهر خوبی ندارند. از سویی دیگر، سه کلید گردان پلاستیکی هم در مقابل دستهدنده دیده میشود که اگر در کابین لنسر نبودیم، ما را به یاد خودروهای ارزانقیمت چینی میانداخت.
به نظر میرسد حتی بدون سیستم کنترل پایداری (ASC) هم لنسر در مقابل تنشهای ناگهانی فرمان، قابل اعتماد و تحت کنترل رفتار میکند. در سالهای اوج فروش محصولات میتسوبیشی، مهمترین تفاوت یک لنسر با دیگر خودروهای همکلاس ژاپنی مثل تویوتا کورولا، داشتن حس اسپرت و جوانپسند در این مدل بود. با نگاهی گذرا به ترکیب اصلی این خودرو در نمونهی واردشده به ایران، متوجه یک طراحی میانهرو و نسبتا کمهیجان در لنسر هستیم که در جذب مشتری موفق عمل نمیکند. ورای برند سازنده، اگر بخواهیم لنسر جدید را با نمونههای امروزی هیوندای النترا و تویوتا کورولا مقایسه کنیم و هرچند زیبایی خاص خود را ارائه میکند، نوعی عقبافتادگی و قدیمی بودن در طراحی این محصول احساس میشود.
چراغهای عقب این خودرو اسپرت هستند و از سپر بلندی هم برخوردار است که بین آن، دو چراغ مه شکن قرار دارد. غربیلک فرمان این خودرو اگرچه به روز و جدید نیست اما با سایر بخش های داخلی خودرو همخوانی دارد. داخل ماشین از مواد مناسبی استفاده شده است و به عبارتی انتظارات را از یک خودرو ژاپنی برآورده میکند. لنسر در کلیه نقاط جهان با موتورهای مختلفی عرضه میشود اما از همان زمان ورود به ایران، مدل سادهای از آن وارد کشور شد که با تیپ 1 شناخته میشود. تیم کاریرا با پوشش اخبار خودروی ایران و جهان و همچنین تولید فیلم های بررسی خودرو همراه شما علاقه مندان به دنیای خودرو است. ما در مورد آن نسل از لنسر صحبت میکنیم که در سال ۲۰۰۷ رسما معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کرد.
در ادامه مقاله مزایا و معایب میتسوبیشی لنسر به بررسی طراحی، مشخصات فنی، آپشنها و ارزش خرید این سدان ژاپنی خواهیم پرداخت. در ابتدای مقاله ” مزایا و معایب میتسوبیشی لنسر ؛ میتسوبیشی لنسر بخریم یا نه؟ ” بهتر است نگاهی به تاریخچه این سدان ژاپنی داشته باشیم. کمپانی ژاپنی میتسوبیشی از سال 1973 اقدام به تولید یک خودرو سدان با نام لنسر کرد که تاکنون پنج نسل از این خودرو تولید و به بازار جهانی عرضه شدهاست. قطعا آن زمان خودروی کاملی نبود، چراکه هیچ خودرویی اینگونه نیست، اما موارد مثبت زیادی وجود داشتند که این سدان کامپکت فروتن به لطفشان، توانست به عنوان یکی از بهترین اتومبیل های جمع و جور در این بخش بازار مورد توجه قرار گیرد. برای کاهش این کندی اولیه می توان از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده کرد؛ با این کار گیربکس 6 دنده مجازی را شبیه سازی می کند و تا حدودی احساس رانندگی با یک گیربکس اتوماتیک معمولی را به راننده منتقل می کند.
در انتها از آقای مهراد شفیعیان تشکر میکنیم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند. طراحی محافظه کارانه و ساده این خودرو در نقطه مقابل بسیاری از رقبایش بوده و به همین علت در جذب مشتری به قدر کافی خوب عمل نمی کند. بنابراین پس از گذشت 11 سال، این طراحی شانس چندانی برای تقابل با رقبایی کاملا مدرن نداشته و نیازمند یک تحول اساسی است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
لازم به ذکر است که مدلهای ۲۰۱۷ لنسر وارد شده به ایران اعم از ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی با آپشنهای تیپ ۴ وارد میشوند با این تفاوت که حالا میتسوبیشی لنسر ۱٫۶ لیتری هم به گیربکس CVT مجهز شده است و به علت پاره ای از مسائل سیستم صوتی راکفورد از تمامی مدل های میتسوبیشی لنسر حذف گردیده است. داشبورد ظاهری ساده دارد اما ترکیب شدنش با قطعات دکوراتیو کرومی و فرمان 3 شاخه با روکش چرمی باعث شده تا زیبایی و حس اسپرت آن بیشتر شود. در بالای داشبورد یک پخش MP3 به همراه یک صفحه نمایش کوچک برای نمایش اطلاعات مربوط به موزیک های در حال پخش و سیستم تهویه مطبوع به چشم می خورد و خود پنل تهویه مطبوع اتوماتیک هم در زیر پخش قرار دارد. نسخهای از لنسر که امروزه پیشفروش میشود، امکانات ایمنی کاملی در نوع خود دارد. لنسر ۱.۸ لیتری، با ۷ کیسهی هوا ارائه میشود که شامل ۲ ایربگ دو مرحلهای برای راننده و سرنشین جلو، ۲ ایربگ جانبی، ۲ ایربگ پردهای و یک ایربگ زانویی راننده است.
صندوق این خودرو حجمی برابر با ۳۴۸ لیتر دارد که بسیار کم است و بدون شک نمیتواند نیاز یک خانواده ایرانی را تأمین کند. طراحی میتسوبیشی لنسر باتوجه به اینکه چندین سال پیش صورت گرفته، قدیمی به نظر میرسد و برای رقابت با خودروهایی چون هیوندای النترا، کیا سراتو و مزدا۳ کار سختی دارد. در نمای جلو و عقب سپر ابعاد بزرگی دارد و در نمای جلو ورودی هوا و چراغهای جانبی در آن نصب شدهاند. لنسر در مدل ۲۰۱۸ موجود در ایران تغییراتی را در ظاهر تجربه کرده از جمله تزئینات کرومی در بدنه و حذف باله عقب در مدل ۱٫۸ لیتری.
این مدل در آمریکا با پیشرانههای ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری فروخته میشود؛ ضمن اینکه نسخههای محدودی و البته گرانتری مثل اوولوشن، GT و io هم در دسترس علاقهمندان است. در ساخت پنلهای دربها و داشبورد، اغلب از پلاستیک فشرده با دوام استفاده شده و در برخی نقاط آن هم همچون اطراف اهرم دنده و قابهای دور کلیدهای روی فرمان و … تزئینات کرومی دیده میشود. سپر عقب دارای طراحی ساده و قدیمی است که بخش اعظمی از مساحت خودرو را به خود اختصاص داده است. نحوه طراحی این خودرو در تصادفات ممکن است خسارات زیادی را برای راننده داشته باشد.
در کابین لنسر، صندلیهای چرم وجود دارند که برای سرنشنان جلو، دارای گرمکن و برای راننده، با تنظیمات برقی ارائه میشوند. در کنار نمایشگر ۶.۴ اینچی که بزرگترین گزینهی ممکن برای این خودرو محسوب میشود، سیستم صوتی باکیفیت راکفورد در نظر گرفته شده است که با ۴ بلندگو و ۲ توئیتر کار میکند. امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، پخش فایلهای چندرسانهای با درگاه USB و ناوبری ماهوارهای هم در لنسر وارداتی موجود خواهند بود. از دیگر امکانات این خودرو میتوان به سانروف، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سنسور باران، دوربین پارک، سنسور جلو و عقب، گرمکن آینه بغل، شویندهی چراغ جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغها و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد. پیشرانهی ۱.۸ لیتری با توجه به عملکرد، قیمت و راندمان، گزینهی متعادلی برای لنسر محسوب میشود که در ایران هم قابل خرید است.
لنسر با پیشرانه 1.6 لیتری و مجهز به گیربکس دستی و اتومات (تیپ دو) و همچنین موتور 1.8 لیتری و جعبه دنده CVT (تیپ چهار) به بازار داخلی عرضه شدند. در سال 2017 میتسوبیشی لنسر فیسلیفتی را تجربه کرد که با تغییراتی در چراغها، جلوپنجره و سپر همراه بود. میتسوبیشی در طراحی خارجی هرچقدر محافظکارانه عمل کرده است، در عوض برای طراحی داخلی کابین سنگ تمام گذاشته و به خوبی با عناصر داخلی کابین بازی کرده و هر دو ویژگی یک خودروی خانوادگی و یک خودروی اسپرت را باهم ادغام کرده است. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سانروف، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، دوربین پارک، سنسور جلو و عقب، گرمکن آینه بغل، شوینده چراغ جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، شیشه شوی جلو مجهز به حسگر باران، سنسور دنده عقب و دوربین عقب اشاره کرد. پس می توان اظهار داشت که نسخه های فول میتسوبیشی لنسر خصوصا در مدل های قبل 2017 از آپشن های بسیاری خوبی برخوردارند. نسل پنجم میتسوبیشی لنسر در کشور ما توسط آرین موتور پویا، نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران به دو پیشرانه ۱,۶ لیتری و ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز شده است.
در ادامه روند بررسی ویدئویی خودرهای بازار ایران اینبار به سراغ میتسوبیشی لنسر 1800 رفته ایم. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت 143 اسب بخار را داراست و این قدرت از طریق گیربکس اتوماتیک CVT ساخت میتسوبیشی به محور جلو منتقل میشود . مصرف سوخت این مدل در سیکل ترکیبی به 7.9 لیتر میرسد و صفر تا صد کیلومتر را در مدت زمان 11 ثانیه میپیماید . تیپ پایه این خودرو از پیشرانه ١,٦ لیتری ١١٥ اسب بخاری با حداکثر گشتاور ١٥٤ نیوتونمتر بهره میبرد و گیربکس آن ٥ سرعته دستی است .
مصرف سوخت این مدل تنها ٥.٧ لیتر در ١٠٠ کیلومتر است و اصلیترین رقبای آن خودروهایی نظیر هیوندای اکسنت ، امجی ٣٥٠ ، تویوتا یاریس و … خواهند بود که در این بین لنسر ١.٦ لیتری با گیربکس دستی هم از مزیت قیمت و هم از مزیت مشخصات فنی بهره میبرد . در مقابل موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ 1798 سیسی میتسوبیشی لنسر با قدرت خروجی 140 اسببخاری در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 176 نیوتنمتری در دور موتور 4200 دور بر دقیقه قرار دارد و از نظر توان تولیدی بین این دو قرار خواهد گرفت. هرگاه تسمه بر روی قسمت پهن پولی محور محرک قرار میگیرد، در سمت دیگر تسمه بر روی قسمت باریک پولی و بلعکس قرار میگیرد که موجب تبدیل دور متداول بدون قطع زنجیرهی انتقال نیرو میشود. از دیگر نقاط قوت طراحی داخلی کابین میتوان به یک صفحه نمایشگر لمسی در مرکز داشبورد، کلیدهای کروز کنترل و قابلیت تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی روی اهرم دسته دنده و … میتسوبیشی لنسر با پیشرانههای مختلفی عرضه میشود که نسخههای موجود در بازار ایران ۱٫۶لیتری و ۱٫۸لیتری است.
در واقع، لنسر امروزی در سال ۲۰۰۷ رونمایی و سال ۲۰۰۸ عرضه شد؛ پس با گذشت ۱۰ سال از مفهوم اولیه، نمیتوان توقع زیادی از طراحی این محصول داشت. لنسر بهدلیل استفاده از جعبهدنده CVT در شتابگیری عملکرد چندان رضایتبخشی ندارد و عملکرد جعبهدنده تاحدودی کُند و کسلکننده به نظر میرسد. عایقبندی کابین هرچند بهتر از بسیاری از خودروهای موجود در بازار است، اما راضیکننده نیست و در سرعتهای زیاد تاحدود زیادی صدای باد در خودرو شنیده میشود.
در ساخت پنلهای دربها و داشبورد، اغلب از پلاستیک فشرده با دوام استفاده شده و در برخی نقاط آن هم همچون اطراف اهرم دنده و قابهای دور کلیدهای روی فرمان و … میتسوبیشی لنسر در بازارهای جهانی در 5 تیپ مختلف تجهیزاتی RALLIART، GT، SE، ES و DE از دلار تا دلار به فروش میرسد. هماکنون در بازار آزاد نسخه 1.8 لیتری با مدل 2015 در فولترین حالت حدود 125 میلیون تومان قیمت دارد و تیپ 1 آن یعنی با موتور 1.6 لیتری و گیربکس خودکار حدود 94 تا 99 میلیون تومان خرید و فروش میشود. اما لنسر 1.8 که فعلاً قدرتمندترین لنسر بازار محسوب میشود، صد در صد با اسطورهی کمپانی میتسوبیشی یعنی لنسر اوولوشن فاصله زیادی دارد و امیدواریم آرینموتور بتواند مجوز نسخه اوولوشن را نیز ارائه کند. در میان شرکتهای خودروسازی جهان هم، شرکت میتسوبیشی جزو یکی از برترین خودروسازان در این سگمنت به شمار میرود که با تولید مدل لنسر، یک خودروی لوکس و خانوادگی ولی در عین حال اسپرت را ارائه کرده که اغلب شرکتهای خودروسازی در گردآوری این فاکتورها در کنار یکدیگر ناکام ماندهاند.
از نکات منفی در تجربهی رانندگی با لنسر می توان به عایق کاری کابین اشاره کرد که هر چند بهتر از محصولات چینی است، اما قابل مقایسه با نسخه جدید کورولا و النترا نیست. این موضوع آنچنان دلسرد کننده است که در سرعتگیری های بالاتر از 90 کیلومتر بر ساعت، صدای باد در کابین خودرو شنیده می شود. همچنین چراغ های اصلی میتسوبیشی لنسر علاوه بر قابلیت روشن و خاموش شدن خودکار، دارای سیستم گردش به طرفین هستند که هماهنگ با فرمان عمل می کند. لامپ های زنون و سیستم شستشوی چراغ های جلو از دیگر آپشن های موجود در این بخش هستند. در میانه داشبورد قطعه ای منحنی قرار دارد که به دلیل امتداد داشتن تا روی رودری ها کاملا فضای داخلی را احاطه کرده و ظاهر خوبی به کابین بخشیده. این قطعه در مدل های فول روکشی براق و مشکی دارد اما در مدل های پایه به رنگ نوک مدادی مات است.
با این حال به خاطر داشته باشید که لنسر تیپ 4 شتابگیری اولیه مناسبی ندارد و بازار خرید و فروش آن نیز چندان پررونق نیست. این شرکت پس از لغو واردات خودرو در سال 1396، به عنوان نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران خدمات پس از فروش این محصولات را به دارندگان خودروهای میتسوبیشی ارائه داد. نتیجهی تست تصادف مؤسسهی ایمنی خودروی اروپا نشان میدهد که لنسر برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۱ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالیکه این میزان برای کودکان ۸۰ درصد خواهد بود.
لنسر تیپ 4 در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. برای افرادی که تجربهی رانندگی با سدانهای کامپکت و مشهور دنیا مثل هیوندای النترا، کیا سراتو و تویوتا کورولا دارند، نشستن پشت فرمان لنسر متفاوت خواهد بود. حس سواری با یک خودروی اسپرت، کاملا در محصول میتسوبیشی احساس میشود و به راننده انرژی میدهد. آنچه وجه تمایز لنسر با بسیاری سدانهای دیگر دنیا محسوب میشود، فرمانپذیری و تعادل عالی خودرو است که بر سر پیچها ثابت میشود.
رینگ ها 16 اینچی هستند و به علت کوتاه تر بودن سپر و وجود نداشتن رکاب، چندان برای بدنه کوچک به نظر نمی رسند خطوط بدنه ای که به نرمی از جلو تا عقب خودرو رفته اند هم به زیبایی کنار خودرو می افزایند. لنسر تیپ 4 نه به پرشوری و هیجان انگیزی خودرویی مانند مزدا 3 نیو است و نه ظاهر اغراق آمیز و کابین پر زرق و برق الانترا را دارد؛ اما آنچه را که بلد است، به بهترین نحو در اختیار راننده می گذارد. ورود به کابین لنسر تیپ 4 و نشستن روی صندلی های نرم و راحت آن که بدن راننده را کاملا در بر می گیرند قطعا برای هر کسی که دوست دار این خودرو است لحظه ای هیجان انگیز خواهد بود. با وجود اینکه لنسر تیپ 4 ورود و استارت بدون کلید دارد، اما استارتش دکمه ای نیست و مانند خودرو های پورشه باید با چرخاندن یک ضامن موتور آن را روشن کنیم. نمای کناری لنسر تیپ 4 مقداری ساده تر، اما جذاب و هماهنگ با طرح کلی بدنه است.
در مقابل آرینموتور تیپ 4 یعنی موتور 1.8 لیتری و گیربکس CVT آن را در مدل 2015 در حدود 126 میلیون تومان میفروشد و مدلهای 1.6 لیتری آن حدود 98 میلیون تومان قیمت دارد. در هنگام تاخت و تاز با میتسوبیشی لنسر در جاده های پر پیچ و خم، تعادل خوب و فرمان پذیری مناسب آن توجهتان را جلب می کنند. شدت این مورد به حدیست که حتی نبود سیستم کنترل پایداری نیز مشکل خاصی را برای این اتومبیل ایجاد نمی کند.
مزایا و معایب میتسوبیشی لنسر را در این مقاله از سری مقالات نکات خریدوفروش مجله خودرو همراه مکانیک شرح داده و به بررسی مزایا، معایب و ارزش خرید میتسوبیشی لنسر میپردازیم. اگر میخواهید به پاسخ میتسوبیشی لنسر بخریم یا نه؟ دست پیدا کنید یا علاقهمند هستید اطلاعاتی راجع به مزایا و معایب این سدان ژاپنی بهدست آورید در ادامه با ما همراه باشید. هماکنون این خودرو با تیپ 1 شناخته شده و در بازار آزاد و از نمایندگی در مدل 2014 فروخته میشود. تجربه رانندگی با میتسوبیشی لنسر فراتر از چیزیست که در الانترا، سراتو یا کرولا تجربه خواهید کرد.
همچنین برای میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک هم قابل سفارش بود که در این مدل وزن ماشین به ۱۲۷۰ کیلوگرم رسید، مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۸ لیتر بود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به ۱۳ ثانیه تنزل پیدا کرده بود؛ رینگ و لاستیک استفاده شده در میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ سایز ۱۶ اینچ بود. میتسوبیشی لنسر در مقایسه با رقبای همردهاش از لحاظ آپشن و امکانات ضعیفتر عمل کرده است؛ بهطوریکه برخی از آپشنهای بسیار ساده در این خودرو وجود ندارد. برای مثال سیستم صوتی و تصویری این خودرو از فیش AUX پشتیبانی نمیکند، همچنین در این خودرو خبری از دکمهها، کنترلگرهای مدرن و بهروز نیست. یکی دیگر از ایراداتی که در میتسوبیشی لنسر خواهید یافت عدم پشتیبانی این خودرو از سیستمهای سرگرمکننده و اتصال آنها به سیستمهای اندروید اتو و اپل کار پلی است؛ بنابراین در این خودرو باید بهکل قید اتصال گوشی بهروشهای مدرن را بزنید. همچنین صفحه نمایشگر این خودرو نیز نسبت به رقبای موجود در بازار خیلی قدیمیتر هستند. مدتی پس از آغاز واردات لنسر تیپ 2 به بازار ایران در سال 2014، آرین موتور موفق به کسب جواز واردات این خودرو با موتور 1.8 لیتری هم شد.
کمربندهای ایمنی ۳ نقطه ای برای سرنشینهای جلو و عقب همراه با پیشکشنده برای سرنشینهای جلو هستند. این خودرو با سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) ارائه میشود. پشت فرمان این مدل، هرچند مشابه سوزوکی ویتارا، مزدا 3 و دیگر خودروهای ژاپنی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ با ساختار سیلندری پنلها ارائه میشود، حس یک خودروی اسپرت و اصیل شرقی را تداعی میکند. یک نمایشگر TFT در میان پنلهای سیلندری وجود دارد که مهمترین اطلاعات فنی از جمله میزان مصرف سوخت، بنزین باقی مانده در باک، حرارت آب خنککنندهی پیشرانه و کیلومتر کارکرد را نشان میدهد. کلیدهای متعددی روی فرمان لنسر دیده میشود که وظیفهی فرمان به سیستم پخش چندرسانهای و کنترل ارتباطات تلفنی را به عهده خواهند داشت.
در قسمت جانبی لنسر شاهد طراحی ساده هستیم که استفاده از یک خط باریک از قسمت گلگیر تا قسمت عقب خودرو سبب شده این خود را از حالت سادگی و یکنواختی خسته کننده خارج شود. استفاده از رینگهای آلومینیومی و اسپرت نقش مهمی را در افزایش جذابیت لنسر ایفا میکنند. طراحی قسمت عقب لنسر هم مانند قسمت جلوی آن دارای طراحی اسپرت و جوانپسند است. در نمای جلویی خودرو، چراغهای اخمو با پرژکتورهای اسپرت سیستم روشنایی آن را تشکیل دادهاند و جلوپنجره ذوزنقهای شکل یکپارچه با نوار کرومی حاشیه آن به همراه ورودیهای هوای روی سپر هم به خودرو هویت دادهاند و درب کاپوت عضلانی موتور هم با امتداد دو خط به مجموعه جلو پنجره منتهی شده است. لنسر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهصورت ترکیبی ۶٫۵ لیتر بنزین مصرف میکند که برای یک سدان شهری رقم مناسبی است. این خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه EuroNcap شده است و از آپشنهای ایمنی خوبی نیز بهره میبرد.
آخرین نسخه خودروساز ژاپنی برای طراحی ظاهری لنسر ۲۰۱۷ با تغییرات زیادی همراه بوده است. تغییراتی که در نگاه اول این خودرو را با جلوپنجره ای جسورانه به مخاطب معرفی میکند. همچنین که خطوط طراحی شده و ظریف روی دربها نیز از جمله نکاتی است که در اولین ملاقات با لنسر ۲۰۱۷ جلب توجه میکند. محصولی که گفته شده با ۳ حجم موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۳ اسب بخار، موتور ۱.۸ لیتری با توان ۱۴۰ اسب بخار و در اخر موتور ۲ لیتری با حداکثر قدرت ۱۴۶ اسب بخار برای عرضه به بازارهای جهانی آماده شده است. البته ارمغان تازه میتسوبیشی برای دوستداران لنسر یک EX را نیز در پسوند نام خود گنجانده است که این نیز برای متمایز کردن این محصول از دو مدل لنسر دیگری است. از دیگر نقاط قوت طراحی داخلی کابین میتوان به یک صفحه نمایشگر لمسی در مرکز داشبورد، کلیدهای کروز کنترل و قابلیت تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی روی اهرم دسته دنده و … اشاره کرد.
شاید سادگی این خودرو در ظاهر و فضای داخلی، یکی از نکات مثبت لنسر در جذب مشتری باشد؛ چرا که متفاوت از محصولات مدرن امروزی به نظر میرسد. استفاده از چراغهای دیلایت و پروژکتورها در بخش اطراف سپر جلوه بسیار زیبایی را در لنسر به نمایش گذاشته و سبب شدهاند این خودرو دارای طراحی اسپرت باشد. از دیگر فاکتورهای مهم این قسمت که تاثیر بسزایی در سواری خودرو گذاشته و برگ برنده این خودرو در مقایسه با رقبای آن به حساب میآید هم سیستم فرمان الکتریکی (EPS) با قابلیت تنظیم تلسکوپی است که با حداقل نیروی وارده بر آن عکسالعمل نشان داده و شعاع گردشی تا 5 متر را برای خودرو بدست میآورد. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند. خودروی میتسوبیشی لنسر یکی دیگر از هنرهای طراحان شرکتهای خودروسازی ژاپن است و میتوان گفت از ظاهر بسیار زیبا و جذابی برخوردار است. صندلیهای ارگونومیک به خوبی تعادل راننده و سرنشین جلو را در سر پیچها به خصوص پیچهای تند حفظ کرده و مانع سُر خوردن آنها میشود.
روی کنسول میانی داشبورد کلید های فلاشر، غیر فعال کردن ایربگ ها و نمایشگر هشدار نبستن کمربند ایمنی به چشم می خورد. زیر آنها نیز پنل تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو است که به صورت دایره ای طراحی شده و متناسب با ذات اسپرت خودرو است. داشبورد و رودری های خودرو از جنس پلاستیک هستند و در فرمان، صندلی ها، رودری ها و کنسول میانی نیز از چرم دوزی استفاده شده. تمامی متریال استفاده شده در داخل خودرو کیفیت بسیار مطلوبی دارند و در کارکرد های بالای صد هزار کیلومتر هم نه سر و صدایی در کابین شنیده می شود و نه اثری از افت کیفیت چرم ها به چشم می خورد.
صندلیهای ردیف عقب نیز راحت است و از نظر فضای سر و زانو نیز مشکلی وجود ندارد. فرمان مجهز به کلیدهای کنترلکننده خودرو بسیار خوشدست است و روکش چرم آن نیز موجب شده است که چسبندگی فرمان به دست راننده بسیار مناسب باشد. اگرچه پیکره کلی میتسوبیشی لنسر، نسبتا ساده و یکنواخت طراحی شده است اما چهرهای متناسب، پویا و مطلوب را به نمایش میگذارد.
در ادامه به صورت جامع و کامل در تیونینگ بررسی خودروی میتسوبیشی لنسر میردازیم. طراحی کابین میتسوبیشی لنسر در سادهترین شکل ممکن صورت گرفته و باز هم حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارند. در مرکز داشبورد یک نمایشگر تعبیه شده و ورودیهای هوا در کنار آن نصب شدهاند. بیشتر بخشهای کابین با پلاستیک پوشانده شده اما ابن پلاستیک کیفیت بالایی دارد. فضای داخلی میتسوبیشی لنسر مناسب است اما به دلیل آنکه یک خودرو نسبتا اسپرت محسوب میشود، سواری نسبتا خشکی دارد. نکته مهم در مورد میتسوبیشی لنسر، عملکرد عالی و هندلینگ بی نظیر آن است که آن را به بهترین خودرو در این کلاس تبدیل کرده است.
عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۳۴ درصد احتمال زنده ماندن خواهند داشت؛ چراکه فناوریهای مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در لنسر وجود ندارد. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشنهای حفاظتی این محصول در سال ۲۰۰۹، حدود ۷۱ درصد محاسبه شده است. همانطور که از محصولات برندی مثل میتسوبیشی انتظار میرود، لنسر هم دارای ۵ ستارهی ایمنی از بنیاد رسمی تست تصادفات اروپا (EuroNCAP) است. البته آزمون رسمی این خودرو در سال ۲۰۰۹ انجام شده و فناوریهای ایمنی امروزی، مثل سیستم ترمز خودکار، برای آن در نظر گرفته نشده است. با این حال، واکنش خودرو و استقامت بدنه در برخوردهای مختلف، با امتیاز بالا ارزیابی میشود. طبق معمول محصولات میتسوبیشی، لنسر هم با پیشرانههای مختلفی عرضه میشود که مهمترین آنها در بازار خاورمیانه، ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری هستند.
دیدگاهتان را بنویسید