بررسی خودرو میتسوبیشی میراژ

بررسی میتسوبیشی میراژ، کم‌مصرف‌ترین سدان بنزینی بازار جهانی مجله پدال

در مقایسه با رقبا، میراژ پلاستیک سیاه‌رنگ کمتری در بخش زیر سپر دارد و حتی با قطعه‌ای فلزی از جنس کروم، لوکس‌تر از مدل قبلی خود به نظر می‌رسد. از دیگر نکات مثبت در نمای روبروی میراژ، می‌توان به حجم‌دهی مناسب در سپر و روی کاپوت اشاره کرد که حس اسپرت این محصول را افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۳ صندوق عقب بزرگ و جادار آن است که ۴۸۴ لیتر گنجایش دارد و از همه هاچبک‌های کوچک و همین طور تعدادی از سدان‌های کوچک و متوسط فضای بار بیشتری را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. آخرین مدل میتسوبیشی میراژ همچنان هاچبک کوچک و جالبی است و فیس‌لیفت دوم آن با تغییراتی که در چراغ‌ها و جلوپنجره داشت، ظاهر به‌روزتر و مدرن‌تری پیدا کرد.

در این فیس لیفت جدید میراژ تغییرات ظاهری جدیدی داشته اما کابین و قوای فنی آن تغییری نکرده است. میراژ به یک پیشرانه‌ی 3 سیلندر با حجم 1.2 لیتر مجهز شده که با توان 78 اسب‌بخار و گشتاور 100 نیوتون‌متر، می‌تواند برای استفاده‌های داخل شهر مناسب باشد. میراژ مصرف سوخت شهری 6.4 لیتر، جاده‌ای 3.9 لیتر و ترکیبی 4.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. با توجه به مشخصات فنی متوسط و ابعاد نسبتا کوچک این خودرو، میراژ را می‌توان برای یک خانواده‌ی کم‌جمعیت و نسل جوان مناسب دانست. با وجود موتور با حجم پایین، یعنی تنها ۱۲۰۰ سی‌سی، گیربکس CVT تعامل خوبی با آن دارد و رانندگی با میراژ حس درستی منتقل می‌کند. پایین بودن استهلاک و خرج کم نیز به این موارد اضافه می‌شود تا در کنار مصرف سوخت بسیار پایین آن یعنی تنها ۴.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر، این هاچ‌بک ژاپنی به موردی جذاب برای خریداران تبدیل شود.

میزان مصرف سوخت این پیشرانه درسیکل ترکیبی 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 اعلام شده است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. مشخصات فنی دقیق انواع خودرو میتسوبیشی در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات زومیت ببنید. در بازار جهانی، قیمت نسخه‌ی پایه از میتسوبیشی میراژ با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته، ۱۴ هزار دلار است.

در این قسمت از مستند خودروی رینگ اسپرت، قرار است میتسوبیشی میراژ را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و مزایا و معایب آن را برشماریم. میتسوبیشی میراژ هاچ بک قدیمی از شرکت خودرو ساز متعلق به ژاپن است که تاکنون 6 نسل از آن وارد بازار شده است. آپشن های مناسب، سواری نسبتاً راحت و کیفیت بالای ساخت از ویژگی های این سامورایی کوچک میتسوبیشی است که میتواند شما را برای خرید مجاب کند. اگر از افرادی هستید که حوصله رسیدگی زیاد به خودرو را ندارید و خودرو را در طولانی مدت برای عبور و مرور شهری استفاده می کنید حتماً میراژ را از انتخاب های اصلی خود قرار دهید. در سمت شاگرد نیز یک فضای خالی بالای محفظه داشبورد طراحی شده که برای قرار دادن وسایلی مانند جعبه دستمال کاغذی کاربردی به نظر می رسد.

استفاده از برخی خطوط حجمی و برجسته روی درب کاپوت مدل نیوفیس و همچنین پروفیل جانبی خودرو سبب عضلانی و اسپرت‌تر جلوه کردن بدنه میتسوبیشی میراژ 2017 شده و استقبال بیشتر مشتریان را در پی داشته است. این خودرو در ابتدا برای افرادی طراحی و تولید شد که نیاز بیشتری به صرفه جویی های اقتصادی داشتند. البته بعد از مدتی با توجه به کیفیت بسیار خوبی که این خودروها از خود نشان دادند برای رفت و آمد های بین شهری نیز به کار گرفته شدند. این خودرو در ایران نیز زمانی که وارد شد حکم یک خودرو بسیار مناسب را داشت که می توانست برای مسافرت های بین شهری هم استفاده شود.

از همین رو تعمیرگاه ماشین در کرج به صورت تخصصی برای رسیدگی به خودروهای ژاپنی از جمله خودرو میراژ میتوسوبیشی راه اندازی شد به نام ایران ژاپن تا بتواند خدمات خوبی را ارائه دهد. به همین دلیل هم تخصصی ترین تعمیرگاه خودرو در کرج راه اندازی شد تا بتواند این دسته از خودروها را بر اساس اصول عیب یابی تعمیر و سرویس نماید. به خصوص که این خودروها ذاتا خودروهای درون شهری محسوب می شوند و برای مسافرات های بین شهری باید نکات ایمنی بسیاری را در این خودروها در نظر گرفت. از نظر قدرت پیشرانه، ۷۸ اسب بخار برای وزن ۹۵۰ کیلوگرمی خودرو، چندان جذابیتی ندارد و صرفا برای علاقه‌مندان به رانندگی کم‌شتاب در لاین راست جاده مناسب است. میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم، آنچنان خارق‌العاده به نظر نمی‌رسد. فراموش نکنیم، بیشترین قدرت پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود و درحالت رانندگی استاندارد در نهایت دورهای ۴۰۰۰ دور بر دقیقه؛ قدرت کمتری در اختیار راننده قرار دارد.

به منظور تسهیل (و ایمنی بیشتر) رانندگی با میراژ، یک سیستم کنترل کشش اضافه شده و تجهیزاتی مثل ترمز ضدّ قفل ABS و توزیع الکترونیک نیروی ترمز EBD کار گذاشته شده است. تجهیزات ایمنی واکنشی نیز شامل ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده هستند که در تمام مدل‌های میراژ در دسترس قرار می‌گیرند. میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۲ (mitsubishi mirage) در دبی با قیمت اولیه حدودا ۳۰۰۰۰ درهم معادل ۳۵۰ میلیون تومان است که با عوارض گمرکی و… حدود ۸۰۰ میلیون تومان می تواند در ایران عرضه شود. این هاچبک دوست داشتنی و مناسب شهر، در جندین نمونه تولید می شود که موتورهای متفاوتی دارند و به طور دقیق مشخص نیست کدام مدل راهی بازار ایران شود. نسل کنونی میراژ آخرین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفت شده و ازآنجایی‌که این نسل در سال ۲۰۱۳ معرفی شده، ظاهر چندان مدرنی ندارد؛ بنابراین، با طراحی ساده و مینیمالی طرف هستیم که البته با ماهیت اقتصادی آن همخوانی دارد.

فرم کلی داشبورد در سمت شاگرد نیز، جذابیت خاصی ندارد و صرفا با انحنای بی‌دلیل و شکافی خودخواسته بالای درپوش محفظه‌، ارائه می‌شود. برخی ممکن است میتسوبیشی را به خاطر قابل‌اعتماد بودن و سادگیِ وسیله نقلیه، و همین‌طور طبیعت اقتصادی خودرو ستایش کنند، امّا رقیبان زیادی برای میراژ وجود دارد که با همین میزان هزینه، شرایط بهتری را برای مشتری فراهم می‌کنند. البته گارانتی سه ساله نامحدود ارائه شده برای میراژ را نیز نمی‌توان به راحتی فراموش کرد. در بالاترین سطح میراژ ۳، تکنولوژی‌های مفیدی مانند ورودی بدون‌کلید و حسگرهای پارکینگ ارائه می‌شود. این در حالی است که در تمام مدل‌های میراژ یک ابزار ویژه «اکو متر» وجود دارد که شما را برای آرامش بیشتر در هنگام رانندگی تشویق می‌کند.

در طراحی داخلی میراژ ، با توجه به کلاس بدنه ، صندلی های جلو راحتی قابل قبولی دارند اما برای افراد بزرگسال ، در فاصله بین پاسخ فضای بسیار کمی دیده می شود. از سوی دیگر در صندلی های عقب نیز فضای مناسب فقط  برای کودکان و یا افراد کوتاه قد  وجود دارد و فضا برای نشستن 3 نفر بزرگسال  مناسب نیست. در قسمت استراحتگاه بازان پلاستیک بسیار سختی به کار رفته است که البته اندکی نرمی  برای قرار دادن دست ها می توانست خیلی بهتر باشد.

البته میتسوبیشی برای تیپ‌های بالاتر شامل SE و بلک ادیشن گیربکس پنج سرعتهٔ دستی را هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌کند اما CVT گیربکس استاندارد است. با این ترکیب، میراژ G4 برای اینکه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد به ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد و از لحاظ شتاب ضعیف‌ترین خودروی کلاس خود لقب می‌گیرد زیرا کیا ریو و هیوندای اکسنت هردو سریع‌تر از این به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. شاید آزاد را هها و بزرگراه ها جایی  مناسب  برای میراژ نباشند اما این خودرو برای فضای شهری ساخته شده است. اندازه کوچک و مناسب ایراد باعث می شود تا بتواند در دایره ای با شعاع بسیار کوچک دور بزند.

پنل پشت فرمان، همچنان با طرح سال ۲۰۱۲ ارائه می‌شود و نه‌تنها فرم مدرن دیجیتال یا سیلندری ندارد، بلکه با عقربه‌های سنتی، نور پس‌زمینه‌ی ناخوشایند نارنجی و نمایشگر کیلومتر قدیمی (مشابه خودروهای وطنی) عرضه می‌شود. در بیشتر کشورها دنیا، فضای رقابتی پویایی که بین خودروسازها برقرار است و به همین دلیل، شاهد عرضه‌ی خودروهای متنوع در انواع کلاس‌ها هستیم. یکی از کلاس‌های نسبتا پرطرفدار، هاچ‌بک‌ها هستند که به دلیل ابعاد کم‌تر نسبت به سایر کلاس‌های خودرو، بین نسل جوان و خانواده‌های کم‌جمعیت محبوب هستند. البته باید بدانید واردات کم این خودرو به دلیلی تقاضای کمتر این خودرو می باشد. هرچند واردات کم موجب نمی شود که تعمیرگاه ماشین در کرج نتواند از پس تعمیرات و یا تامین قطعات این خودرو بر آید. به همین دلیل شما می توانید با خیالی آسوده از معدود خودروهایی که در بازار ایران وجود دارد استفاده کنید و دیگر نیازی نیست که از این بابت نگران چیزی باشید.

در نمای روبرو از چراغ‌هایی با حالتی نسبتا خشن و نه چندان بزرگ استفاده شده که دو طرف یک شکاف باریک بالای سپر که می‌توان از آن به عنوان جلوپنجره نام برد را به خود اختصاص داده‌اند. طراحی سپر در میراژ فیس قدیم به همراه یک دریچه هواکش بزرگ و قاب‌های مه شکن به صورت ساده و نه چندان خلاقانه طراحی شده و حالت چندان جالبی به چهره این خودرو نبخشیده است. میتسوبیشی میراژ یک خودرو جمع و جور با کاربردهای خانوادگی و نه اسپرت است که طی دو بازه زمانی ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۳ و سپس از سال ۲۰۱۲ تاکنون در لیست تولیدات کمپانی معتبر میتسوبیشی ژاپن حضور یافته است. برای جذاب تر شدن نمای داخلی میراژ، از تریم مشکی پیانویی در فرمان، قاب دور دنده، کنسول میانی داشبورد و رودری ها استفاده شده و دکمه استارت خودرو هم برعکس روال معمول خودرو سازان در سمت چپ فرمان قرار گرفته است.

در نمای عقب نیز حضور یک اسپویلر در بالای شیشه پشت و همچنین چراغ‌های یک تکه با طراحی ساده در دو طرف درب صندوق وجهه‌ای نسبت خانوادگی و نه چندان اسپرت به این هاچ بک اضافه کرده است. طراحی سه بعدی سپر عقب آنچنان جذاب و مدرن به نظر نمی‌رسد و بهتر بود یک طراحی ساده‌ اما اسپرت‌تر برای این بخش در نظر گرفته می‌شد. با مقایسه مشخصات این 4 خودرو، می‌توانیم به خوبی متوجه شویم که میراژ از نظر توان موتور از تمام رقبای بازار ایران ضعیف‌تر است. همین باعث شده تا وقتی به کشش موتور و شتاب میراژ نگاهی می‌اندازیم، شاهد برتری محصولات هیوندای، تویوتا و کیا نسبت به این محصول میتسوبیشی شویم. با این حال، مصرف سوخت این ژاپنی به طور قابل توجهی از خودروهای هم رده‌ی موجود در بازار پایین‌تر است که می‌توان از آن به عنوان برگ برنده در رقابت هاچ‌بک‌های کوچک شهری یاد کرد.

رینگ‌های اسپرت آلومینیومی و ۱۵ اینچ، همراه با چراغ‌های مه‌شکن جلو و اسپویلر عقب، مهم‌ترین تفاوت میراژ وارداتی با نسخه‌ی پایه است. در نمای پشت، تغییر به خصوصی روی میراژ جدید صورت نگرفته است و همچنان ظاهر ناهماهنگ و ناخوشایند گذشته، وجود دارد. هرچند که حجم‌دهی جالبی روی سپر دیده می‌شود و جایگاه خوبی برای پلاک در نظر گرفته شده است، طرح سنتی چراغ‌های اصلی عقب و فرم مستطیلی چراغ ترمزهای سپر، توی ذوق می‌زند.

دو دسته از افراد جامعه، علاقه‌مند و خریدار ثابت خودروهای کوچک شهری یا اصطلاحا مینی هاچبک‌ها هستند. گروه اول، بانوان محسوب می‌شوند که با توجه به سایز کوچک بدنه و راحتی در تردد، از گذشته مشتری محصولاتی نظیر دوو ماتیز و کیا پیکانتو بوده‌اند. از سویی دیگر، بسیاری از رانندگان هم وجود دارند که هاچبک‌های کوچک را به عنوان خودروی دوم در کنار شاسی‌بلندها یا دیگر مدل‌های لوکس و بزرگ جثه، استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از مینی‌ هاچبک‌ها در بازار جهانی، علاوه بر قیمت نسبتا پایین، هزینه‌ی نگهداری کمتر و مصرف سوخت بهینه است، ضمن اینکه رانندگی و پارک آنها در ترافیک شهری، به راحتی انجام می‌شود. از این رو به محصولات کلاس هاچبک کوچک، خودروهای شهری (City Car) یا مدل‌های اقتصادی (Economic Car) نیز، گفته می‌شود. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های میتسوبیشی میراژ می‌توان به کیفیت ساخت بالا، مانورپذیری مناسب، مصرف سوخت بسیار پایین، جعبه‌دنده نرم cvt، صندلی‌های راحت و امکانات رفاهی بیشتر در مدل نیوفیس اشاره کرد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

در قسمت انتهایی خودرو با خواباندن صندلی ها ، میزان حجم بار بیشتر می شود اما بعد از صاف کردن آن ها باز هم فضای کافی وجود دارد. میتسوبیشی میراژ یک هاچبک کوچک شهری است که نخستین بار در سال 1978 معرفی شد و تاکنون 6 نسل از آن روانه بازار شده است. در حال حاضر ششمین نسل از میراژ بر روی خط تولید کمپانی ژاپنی میتسوبیشی قرار دارد که در سال 2012 معرفی شد و در سال 2017 یک فیس لیفت را تجربه کرد.

چهرهٔ میتشوبیشی میراژ نسخه جدید نسبت به قبل بهتر شده بود و امکانات بیشتری از جمله کیسه هوای جانبی، دی‌لایت، کی‌لس استارت و کروز کنترل بر روی آن قرار گرفت. کیفیت بالای این خودرو در ساخت باعث دوام و عمر مفید بالایش می‌شود و فرمان‌پذیری ماشین نیز در سطح خوبی قرار دارد. اما باید بدانید که این خودرو علی رغم ظاهری که دارد امکانات بسیار خوبی را به شما ارائه می شود.

در مجموع، نمی‌توان انتظار زیادی از فضای داخلی میراژ داشت، چراکه همراه با کمبورد امکانات رفاهی، از مواد ارزان‌قیمت و طراحی نامناسب، رنج می‌برد. ظرفیت صندوق بار در حالت استاندارد، ۴۸۷ لیتر است که برای خودرویی با این کلاس بدنه، بسیار خوب ارزیابی می‌شود و با جمع‌کردن صندلی‌ها، به ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد. از معدود جذابیت‌های اتاق میراژ برای راننده، فرمان خوش‌فرم و نسبتا خوش‌دست آن است که شباهت زیادی به مدل‌های ارزشمند میتسوبیشی، نظیر لنسر و اوتلندر دارد. در مدل ۲۰۱۷، حالت فرمان در بالا، استخوانی شده و با پوشش چرم مصنوعی همراه با ادوات سیاه پیانویی و فلزی، ارائه شده است. در نسخه‌ی فول‌آپشن، البته دکمه‌های بیشتری روی فرمان وجود دارد و کلیدهایی نظیر فعال‌ساز کروز کنترل و تماس تلفنی در دسترس راننده هستند.

از سال ۲۰۱۲ و با سرمایه‌گذاری میتسوبیشی روی محصولات جدید، میراژ به عنوان خودرویی مستقل معرفی شد و یک سال بعد، در کنار مدل هاچبک با نسخه‌ی سدان (صندوقدار) به بازار امریکا رسید. آخرین نمونه از میراژ که در ایران نیز حضور دارد، چهره‌ای جدیدتر و فیس‌لیفت شده ارائه می‌کند که سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه خودروی لس‌انجلس معرفی شد. این خودرو، علاوه بر دو بدنه‌ی پنج‌در و صندوقدار، با سری GT نیز تولید می‎شود اما در ایران، صرفا به صورت هاچبک و همراه با آپشن‌های سری استاندارد، قابل خرید است. به گزارش تجارت امروز؛ میتسوبیشی میراژ به خاطر داشتن ابعاد و اندازه جمع و جور، طراحی ظاهری مناسب و مصرف سوخت کم طرفدارانی را به سمت خود کشانده است. کابین تیپ پایهٔ SE میراژ G4 اما به‌اندازهٔ بیرون آن ساده بوده و طراحی ابتدایی با پلاستیک خشک و صندلی‌های معمولی دارد. مهم‌ترین امکانات این تیپ نمایشگر لمسی ۷ اینچی با بلوتوث، اندروید اتو و اپل کارپلی و همین‌طور سیستم صوتی با چهار بلندگو هستند و کسانی که خواهان تجهیزات بیشتری هستند باید سراغ تیپ SE با گرم‌کن صندلی‌های جلو و سیستم‌های کمک‌رانندهٔ بیشتر بروند.

همچنین این ویژگی ها باعث می شود کار کردن و رانندگی در شهر با میتسوبیشی میراژ ساده تر باشد. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی میتسوبیشی میراژ به عنوان یک هاچ‌بک خانوادگی می‌تواند نیازهای عموم مشتریان را برآورده سازد اما به عنوان یک هاچبک اسپرت مدل‌های جذاب‌تر و هیجان برانگیزتری در بازار موجود است که مشتریان را به سوی خود می‌کشاند. شتاب صفر تا صد این خودرو 13.7 ثانیه و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد 170 کیلومتر بر ساعت می باشد.

میراژ با مصرف سوخت ترکیبی 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر یکی از کم مصرف ترین خودروهاست همچنین فرمان این خودرو الکتریکی است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث فرمان پذیری بیشتر این خودرو می شود. میتسوبیشی میراژ G4 با مصرف سوخت ترکیبی ۶ لیتر در هر صد کیلومتر و قیمت پایهٔ ۱۸ هزار دلار، کم‌مصرف‌ترین و ارزان‌ترین خودروی کلاس خود محسوب می‌شود. همچنین  در نسخه های سفارشی ، نمایندگی های فروش، سنسور عقب و دوربین  پارک  با نمایشگر روی آینه وسط تعبیه می نمایند. میتسوبیشی میراژ یک هاچبک شهری است و بنابراین نباید انتظار داشت تا رانندگی با این خودرو جذابیت خاصی را برای عشاق قدرت و سرعت به همراه داشته باشد.

با توجه به آمار ارائه شده می‌توان فهمید چرا میراژ در بازار ایران چندان مورد استقبال واقع نشده است؛ زیرا این خودرو از لحاظ عملکرد فنی به هیچ عنوان به پای بسیاری از محصولات حتی خودروهای اقتصادی تولید داخل نمی‌رسد و چالاکی آنها را ارائه نمی‌دهد. با این حال مصرف سوخت بسیار پایین خودرو موجب رضایت مشتریان از سامانه‌های فنی میراژ شده است. میتسوبیشی میراژ یکی از باسابقه‌ترین خودروهایی است که از سال ۱۹۷۸ توسط خودروساز ژاپنی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به خاطر داشتن ابعاد و اندازه جمع و جور، طراحی ظاهری مناسب و مصرف سوخت کم، مشتریانی برای خود دست و پا کرده است. نسل ششم این خودرو کوچک در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آن با فاصله کمی به ایران رسید.

البته میراژ G4 فاقد لیست بلند بالایی از سیستم‌های ایمنی است که خریداران خودروهای مدرن انتظار دارند و صرفاً با مواردی مثل ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کنترل پایداری فعال و دستیار کمک به آغاز حرکت در سربالایی ارائه می‌شود. در تیپ‌های SE و بلک ادیشن نیز دستیار خروج از خط و چراغ‌های جلوی خودکار به این لیست افزوده خواهد شد. از گذشته، خودروهای میتسوبیشی در کلاس قیمتی قابل قبولی حضور داشتند، به طوری‌که تقریبا برای تمامی مردم دنیا با سطح درآمد متوسط، قابل خرید محسوب می‌شدند. با این اوصاف، حضور محصولی کوچک و کم‌مصرف در سبد قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن، دائمی به نظر می‌رسد. هرچند که نام میراژ برای خریدار ایرانی، چندان با سابقه نیست، اما از سال ۱۹۷۸ در خط تولید میتسوبیشی دیده می‌شود.

دیگر تفاوت مدل ۲۰۱۷ با نسخه‌های قدیمی، اضافه شدن اسپویلر عقب یه انتهای سقف است که حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کند. مشابه قسمت جلو، در بخش جانبی هم استفاده‌ی زیادی ازپلاستیک ارزان‌قیمت نشده است و صرفا در فریم پنجره‌ها می‌توان چنین موادی یافت. از سویی دیگر، نکات منفی این پلت‌فرم، نظیر پایین بودن دستگیره‌ها و کوچک بودن در عقب، همچنان وجود دارد. هرچند که میراژ، دارای خطوط جذابی روی بدنه است تا حجیم و مدرن دیده شود، از آینه بغل تمام فزی همرنگ بدنه اما فاقد چراغ راهنما در نسخه‌ی پایه استفاده می‌کند. از دیگر نکات عجیب‌ در بدنه‌ی این محصول، می‌توان به درگاه مخصوص کلید روی در جلو با فاصله‌ نسبت به دستگیره اشاره کرد که در خودروهای امروزی، به ندرت دیده می‌شود.

دیگر مدل‌های میراژ که در ایران حضور ندارند، از جمله نسخه‌ی GT و نمونه‌ی صندوقدار G4 نیز از پیشرانه‌ی ۱.۲ لیتری ۷۸ اسب بخار استفاده می‌کنند، درحالیکه از نظر آپشن‌ها و قیمت نهایی، متفاوت هستند. طبیعتا، باید ظاهر میراژ را با هم‌رده‌های این خودرو مقایسه کرد و توقعات را در سطح قیمت آن کاهش داد. این محصول، یک فیس‌لیفت برپایه‌ی مدل 2012 است که البته بسیار زیباتر به نظر می‌رسد. در حالیکه مدل قبلی، با خودروهای ارزان‌قیمت ساخت چین اشتباه گرفته می‌شد، نسخه‌ی جدید با بروزرسانی سال 2017، جذابیت بیشتری دارد. میتسوبیشی میراژ خودرویی است که از سال 1978 تا 2003 توسط کمپانی میتسوبیشی در دو نوع هاچ بک و سدان تولید شده است و دوباره از سال 2012 تاکنون تولید ششمین نسخه این خودرو از سرگرفته شده.

تفاوت زیادی بین نسخه‌ی پایه و فول‌آپشن میراژ، از نظر امکانات داخل کابین وجود دارد. واضح است که فقدان آپشن‌ها، باعث می‌شود تا با فضایی قدیمی و کسل‌کنند مواجه شویم، درحالیکه اضافه کردن امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، کابین هر خودرویی را بهتر، خواهد کرد. یکی دیگر از نقاط قوت میراژ G4 فضای بار و سرنشین مناسب و خصوصاً فضای پای قابل‌احترامی است که حتی قابل قیاس با خودروهای بزرگ‌تری مثل هوندا سیویک و تویوتا کمری خواهد بود. هرچند فضای صندلی‌های عقب چندان زیاد نیست اما چیدمان صندلی‌های جلو فضای پای قابل‌قبولی را فراهم می‌کند. میتسوبیشی همچنین یکی از بهترین گارانتی‌ها را در صنعت خودرو ارائه می‌کند که شامل گارانتی کلی پنج‌ساله یا ۹۶ هزار کیلومتر و گارانتی قوای محرکهٔ ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر می‌شود.

البته این سخن به آن معنا نیست که با خودرویی نازیبا طرف هستیم، بلکه شاید آن حس و حال اسپرتی که برخی مدل‌ها همچون لنسر اولوشن در ذهن مشتریان نسبت به برند میتسوبیشی ثبت کرده‌اند، مانع تمایل خریداران به سمت میتسوبیشی میراژ شود. در غیر این صورت این خودرو به عنوان یک هاچبک خانوادگی از لحاظ طراحی ظاهری نسبتا مناسب ظاهر شده و بدنه هماهنگ و جالب توجهی را به مشتریان ارائه داده است. البته انتقادهایی نیز نسبت به نویز داخل کابین و عملکرد موتور در دور موتورهای بالا وارد است. با این وجود، هنوز هم میراژ یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است و در بهترین حالت، می‌تواند ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند.

میراژ نه نمی‌تواند با خودروهای شهری رده پایین‌ترش رقابت کند و نه با سوپرمینی‌های بالای سر خود، و در همین حال یک حسّ ارزان‌قیمت و هندلینگ ناموزون را برای سرنشین تداعی می‌کند. از نکات منفی میراژ میتسوبیشی می توان به بازار خرید وفروش بسیار ضعیف آن اشاره کرد که که مالک خودرو کار بسیار سختی برای فروش آن در پیش رو دارد. این سیستم، کُند است، تمایلی که به حفظ مسیر حرکت در وسط خط ندارد و کاملاً خالی از حسّ رانندگی است. در یکی از بررسی‌ها، چسبندگی «وجود خارجی ندارد» و این در حالی است که وضعیت لغزش بدنه از «بیش از حد» تا «حالت هشدار» متغیر است.

موتور 3 سیلندر 12 سوپاپه‌ی 1.2 لیتری این خودرو می‌تواند حداکثر قدرت 77 اسب‌بخار و گشتاور 100 نیوتون‌متر را تولید کند. میتسوبیشی میراژ طراحی نسبتا مطلوبی دارد و این طراحی به ویژه با اعمال یک فیس لیفت در سال 2017 بهتر هم شد و میراژ به ظاهر قابل قبول‌تری دست پیدا کرد. به همین دلیل استفاده از آن در مسیرهای شهری و برای ترددهای کوتاه مدت بسیار مناسب است.

با ارفاق، می‌توان نمره‌‌ای بالاتر از سطح متوسط به ظاهر میتسوبیشی میراژ داد، البته با این فرض که زیبایی نمای روبرو برای عامه‌ی مردم، اهمیت بیشتری نسبت به زاویه‌ دیدهای جانبی و پشت داشته باشد. میراژ ۲۰۱۷ با ابعادی به طول ۳,۷۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۶۶۵ میلی‌متر،  همراه فاصله محورهای  ۲,۴۵۰  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۴۹۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. اگرچه میراژ به عنوان یک خودرو ۵ نفره شناخته می‌شود، اما فقط دو فرد بزرگسال می‌توانند در ردیف عقب بنشینند و علاوه بر این افراد قدبلند در ردیف عقب با تنگی فضای سر و پا مواجه خواهند شد. با این حال، صندلی‌های جلو راحت و جادار هستند و راننده و سرنشین مشکلی از بابت فضا نخواهند داشت.

اولین فیس‌لیفت نسل ششم و آخرین مدل هاچبک جمع و جور که توانست به بازار داخلی برسد، میتسوبیشی میراژ ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بود. حالا با آزادسازی واردات خودرو، مدل ۲۰۲۳ میراژ می‌تواند دوباره جزو خودروهای وارداتی قرار بگیرد. میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۳، دومین فیس‌لیفت نسل ششم است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و یکی از ارزان‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازارهای جهانی است. نسل ششم این محصول در قالب بدنه هاچبک از سال ۲۰۱۲ به سبد تولیدات میتسوبیشی اضافه گردید و تاکنون نیز با ارائه یک فیس لیفت به حضور خود در جمع اعضای محصولات میتسوبیشی تداوم بخشیده است. مدل فیس‌لیفت میتسوبیشی میراژ نسل ششم نیز در قالب مدل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به بازار ایران راه پیدا کرد که از طراحی ظاهری جذاب‌تر و تجهیزات رفاهی بیشتر سود می‌برد.

تیپ پایه با نام ES و قیمت پایهٔ ۱۷,۹۵۰ دلار، ارزان‌ترین قیمت را در کلاس خود دارد. قیمت تیپ بالا ردهٔ SE هم به ۱۹,۸۵۰ دلار می‌رسد که هنوز در مقایسه با رقبایی مثل کیا و هیوندای رقمی رقابتی محسوب می‌شود. البته با چنین قیمتی نباید انتظار قدرت و شتاب بالایی را داشته باشید زیرا میراژ از یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر استفاده می‌کند که تنها ۷۸ اسب بخار قدرت دارد و در کنار گیربکس CVT نخواهد توانست رانندگی هیجان‌انگیزی را فراهم کند. بااین‌حال، این بهایی است که باید برای دستیابی به کمترین مصرف سوخت ممکن پرداخت کرد. خودرو میتسوبیشی میراژ دارای موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری با قدرت 78 اسب بخار در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 100 نیوتن متردر دور موتور 4000 دور بر دقیقه است که با گیربکس CVT،  سرعت گیری ضفر تا  صد  آن حدود 12 ثانیه است.

البته این سخن به آن معنا نیست که با خودرویی نازیبا طرف هستیم، بلکه شاید آن حس و حال اسپرتی که برخی مدل‌ها همچون لنسر اولوشن در ذهن مشتریان نسبت به برند میتسوبیشی ثبت کرده‌اند، مانع تمایل خریداران به سمت میتسوبیشی میراژ شود. این گروه صنعتی، تا قبل از روی آوردن به خودروسازی، به عنوان غول کشتی‌سازی ژاپن شناخته می‌شد، اما با معرفی اولین خودروی بنزینی با خط تولید تجاری در سال ۱۹۱۷، نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت. میتسوبیشی تا دهه‌ی ۸۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا قرار داشت، اما با شروع دهه‌ی ۹۰، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد.

این خودرو در تیپ ES، مشابهت زیادی با نمونه‌ی وارداتی دارد و با گیربکس اتوماتیک، همراه چند آپشن بیشتر؛ حدود ۱۵ هزار دلار، فروخته می‌شود. نمونه‌ی وارداتی میراژ، مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی (۲عدد جلو،۲عدد جانبی،۲عدد پرده ای) است. سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، نگهدارنده‌ی صندلی کودک (ایزوفیکس)، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و ۳ نقطه‌ای هم برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد. از تجهیزات فنی و ایمنی میراژ، می‌توان به ترم ضد قفل (ABS) و  توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد. مجرای عبور هوا با طرح دایره‌ای در طرفین اتاق، بیننده را به یاد دوو ماتیزهای قدیمی می‌اندازد، در حالیکه میان داشبورد هم، خلاقیت خاصی برای هدایت‌کننده‌های هوای تهویه مطبوع، دیده نمی‌شود. از معدود نکات مثبت کابین برای سرنشینان جلو، می‌توان به پلاستیک براق پیانویی در قسمت مربوط به کنترل سیستم صوتی و تهویه اشاره کرد که البته در استراحتگاه بازو، هم وجود دارد.

سیستم تعلیق خودرو میتسوبیشی میراژ در هنگام  اصطکاک باعث نرمی حرکت  می شود اما از طرف دیگر باعث حرکات کنترل نشده بدن می گردد. در موقع دور زدن معمولا فرمان خودرو بعد از رها شدن به حالت اولیه برمی گردد امادرمیتسوبیشی میراژ این طور نیست یعنی  پس از رها کردن فرمان خودرو به دور زدن ادامه می دهد. میراژ میتسوبیشی در این بازه قیمتی رقیبی قدرتمند مانند هیوندای I20 کرمان موتور دارد که با مقدار مبلغی بالا تر نسبت به میراژ میتسوبیشی بدون شک جذاب ترین گزینه خرید یک خودروی هاچ بک به شمار می آید. اولین میراژ های وارد شده به ایران در سال 2015 از نوع قبل از فیس لیفت بودند که طراحی چندان زیبایی نداشتند و به اقبال چندانی در بازار نیز دست پیدا نکردند. برای برخی، میراژ ناهمواری‌های کوچک را به خوبی در خود هضم می‌کند و راحتیِ مناسبی را فراهم می‌کند. اکثر کسانی که با میراژ رانندگی کرده‌اند، اذعان می‌کنند که این سیستم فرمان کُند، یک مزیّت فوق‌العاده دارد و آن شعاع گردش کوچکش است.

مدل‌های رده پایین دارای چراغ‌های هالوژنی هستند، در صورتی که برای مدل‌های رده‌بالا از لامپ‌های LED استفاده شده است. هرچند اعداد و ارقام پرفورمنس میراژ G4 ضعیف به نظر می‌رسند اما این ماشین با قیمت پایین، هزینه‌های نگهداری پایین و مصرف سوخت پایین، این کاستی را جبران می‌کند. سدان کوچک میتسوبیشی با مصرف سوخت ۶.۷ لیتر در شهر، ۵.۷ لیتر در بزرگراه و ۶.۰۳ لیتر به‌صورت ترکیبی، کاملاً پرفورمنس ضعیف خود را توجیه می‌کند. این مصرف وقتی در کنار قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه و تجهیزات مناسب قرار می‌گیرد، میراژ G4 را به بهترین گزینه در کلاس خود تبدیل می‌کند. پشت فرمان برقی و بسیار نرم میراژ، می‌توان احساس خوبی در مسیر مستقیم داشت و از طراحی خوب بدنه با زاویه دید مناسب، لذت برد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *