بررسی خودرو نیسان ایکس تریل

نیسان ایکس تریل 2023 + مشخصات ، قیمت ، ویدیو بررسی مجله خودرو کار مگز

نیسان ایکس تریل به عنوان پرچمدار خودروهای نیسان، کار راحتی را برای دستیابی به فروش بالا در ایران پیش رو ندارد. قیمت این خودرو به دلیل عوارض واردات سنگین، بیشتر از انتظار اولیه مشتریان خواهد بود. تنوع کراس‌اوورهای چینی نیز طی سال‌های ممنوعیت واردات به شدت افزایش یافته است و بسیاری از آن‌ها به انتخاب نخست مشتریان تبدیل شده‌اند. در نهایت واردات محدود نیز مانع دیگری برای فروش گسترده نیسان ایکس تریل در ایران خواهد بود.

این خودرو از پلتفرم مشترک CMF-CD با رنو کولئوس و میتسوبیشی پاجرو استفاده می‌کند. دو نوع موتور بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و ۲.۵ لیتری چهار سیلندر اتمسفریک با قدرت ۱۸۱ اسب بخاردر ساخت نیسان ایکس تریل استفاده شده است. همچنین یک نوع موتور هیبریدی با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربو و موتور الکتریکی ۱۵۰ واتی هم در نمونه‌های دیگر به کار رفته است. نمونه وارد شده به بازار ایران موتور 2.5 لیتر تنفس طبیعی 4 سیلندر با 181 اسب بخار است که در آن از دو دیفرانسیل برای انتقال نیرو به چهار چرخ استفاده شده است.

در بخش بالای رودری ها شاهد استفاده از متریال نرم هستیم که کیفیت بسیار مناسبی دارند و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. بخش میانی رودری و دستگیره توسط روکش چرم مصنوعی پوشیده شده و کلید های این بخش درون قابی با جنس پلاستیک طرح دار قرار گرفته است که طراحی خوب این بخش را تکمیل می کند. مزیت مهم این سیستم انتقال نیرو تمام الکتریکی است که موجب می‌شود گشتاور تولیدی موتور الکتریکی آن بلافاصله و بدون درنگ به محور جلو خودرو منتقل شود. به این ترتیب که در سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، صدای مزاحم داخل کابین به اندازه هشت دسیبل کمتر از سایر رقبای هم کلاس این خودرو است. مجموعه فنی خودرو از دیدگاه سیستم انتقال نیرو نسبت به نسل پیشین محدود‌تر شده و تنها دو مدل متمایز از پیشرانه‌ها را دربر می‌گیرد. یک نمونه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو و یک نسخه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر اتمسفریک (تنفس طبیعی) تنها انتخاب‌های نیسان برای چهارمین نسل ایکس تریل است.

همچنین، صفحه نمایش بزرگ درایور قابل تنظیم و نمایشگر هدآپ در مدل های Tekna و Tekna+، تمام اطلاعات لازم را فراهم می کنند. در مدل‌های سطح پابه، صفحه نمایش TFT قدیمی استفاده شده است، بنابراین ممکن است شما از آن بگذرید. همچنین، دو پورت USB برای اتصال تلفن به سیستم سرگرمی فراهم شده اند و از اپل کارپلی بی سیم پشتیبانی می شود، اما Android Auto تنها با سیم قابل استفاده است. در فضای داخلی ایکس‌تریل، بسیار دست و دلبازانه از چرم، فلز کروم و تلق‌های سیاه و براق پیانویی استفاده شده است تا کاملا از رقبای کره‌ای و حتی اکثر هم‌وطنان قدر ژاپنی برتر باشد. بین صندلی‌های جلو، فضایی برای گذاشتن لوازم ضروری وجود دارد که حتی یک تبلت ۱۰ اینچی در آن جای می‌گیرد و با بسته شدن در آن، محلی برای گذاشتن آرنج فراهم می‌شود که همانند طراحی صندلی‌ها، بسیار ارگونومیک و هماهنگ با بدن است.

غربیلک فرمان نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ دی کات بوده و طراحی سه شاخه دارد و ارگونومی مناسب آن لذت رانندگی را دو چندان می کند. همچنین فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است که قابلیت بسیار مناسبی برای این خودرو به حساب می آید. کنسول وسط نیسان ایکس تریل به لطف دکوراتیو جذاب این خودرو، کیفیت و طراحی منحصر به فرد و جذابی دارد و امکاناتی نظیر جالیوانی، کلید تنظیم حالات رانندگی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی در این بخش قرار گرفته است. صندلی های نیسان ایکس تریل ارگونومی و طراحی بسیار مناسبی دارند و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد.

نکته جالب توجه در عملکرد این سیستم نبض‌های ترمز به‌وسیله ABS بود که کاملا سرعت خودرو را در کنترل داشت و مثل بعضی دیگر از خودروهای حتی SUV یک سیستم تزئینی نبود. در پایان شیب دوباره مشکل زاویه ورود به سطح و خروج را تجربه کردیم اما این‌بار متاسفانه بمپر زیر سپر جلو به زمین سایید تا در زیر آن خش‌هایی ناشی از این سفر آفرودی برجای بماند. در کل آن چیزی که نیسان ایکس تریل در بخش طراحی بدنه به ما ارائه می دهد یک طراحی زیبا و منسجم و بروز است اما در عین رگ و ریشه هایی از طراحی های نسل های قبلی این خودرو  در آن دیده می شود.

از امکانات استاندارد نیسان ایکس تریل می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع جداگانه برای راننده و سرنشین کناری و دکمه‌های سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان اشاره کرد. صندلی‌های ردیف دوم نیسان ایکس تریل از نظر فضای پا محدودیتی ندارند و افراد بلندقد می‌توانند این صندلی‌ها را در صورت نیاز به عقب بکشند و فضای پای بیشتری داشته باشند. دریچه‌های تهویه عقب و پنجره‌های مربعی شکل باعث می‌شوند نشستن در صندلی‌های عقب خوشایندتر باشد. این تیپ با نمایشگر لمسی بزرگ بالای داشبورد، غربیلک فرمان D شکل سه پره و تریم دورنگ، فضای جذابی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. جای خالی یک شاسی بلند دو دفرانسیل در سبد خودروهای وارداتی نامی خودرو خالی بود که ایکس تریل این خلع را به خوبی پوشش داد.

بنابراین تا زمان به ثمر رسیدن واردات خودرو، کراس‌اوورهای بزرگتر، قوی‌تر و لوکس‌تر چینی رقیب اصلی نیسان ایکس تریل خواهند بود. اگر تمایل دارید، می‌توانید یکی از دو مدل هیبریدی به نام e-Power را انتخاب کنید که به طور جداگانه بررسی شده‌اند. این مدل ها در سرعت های پایین با نیروی الکتریکی به‌طور آرام و بی صدا عمل می کنند و مصرف سوخت بهتری را در شهر ارائه می دهند. اما در هنگام شتاب گیری، مشابه موتور بنزینی صدای زیادی ایجاد می کنند و قیمت خرید آن ها بیشتر است. نیسان ایکس تریل 2023 به‌طور کلی یک گزینه عالی برای خانواده است، و موتور بنزینی با توان کم آن تا زمانی که بار به حداکثر نرسیده باشد، کارایی خود را حفظ می کند. با این حال، در هنگام شتاب، موتور با وجود عدم افزایش سرعت، صدای زیادی ایجاد می کند، اما هنگامی که در حال رانندگی هستید، به سختی متوجه آن می شوید.

نسل چهارم این خودرو برای سال میلادی جاری به بازار معرفی شده است، این در حالی است که ظاهر آن با حجم قابل توجهی از تغییرات، در بهترین حالت بتواند تنها نام و نشان تجاری نیسان را به بیننده یادآور شود، نه چهارمین نسل از مدل ایکس تریل. گام بعدی موتور e-Power است که در میان دنیای ماشین‌های معمولی و الکتریکی قرار دارد. این نسخه دارای یک موتور توربوشارژ بنزینی 1.5 لیتری است که به طور مستقیم با چرخ‌های جلو تعامل ندارد. به جای آن، این موتور باتری را شارژ کرده و سپس یک موتور الکتریکی 201 اسب بخار را در محور جلو قدرت می‌بخشد.

نیسان ایکس تریل در بازار وارداتی‌های کشور در دوران پسا تحریم با نسل دوم خود و در کنار محصول پرفروش دیگر نیسان جوک به کشور وارد شد. با یدک کشیدن نام یک برند خوشنام ژاپنی و قیمتی نسبتا رقابتی، ایکس تریل در بازار ایران به سرعت محبوب شد، هرچند که زیر پوسته ظاهرا متفاوت آن، در حقیقت یک رنو کولیوس نسل دوم پنهان شده بود. هنوز قیمت قطعی و دقیق نیسان ایکس‌تریل در بازار ایران مشخص نیست ولی طبق گفته‌ها، قرار است این خودرو با قیمتی در حدود سه میلیارد تومان در کشورمان عرضه شود.

در مسیرهای شهری و سربالایی نباید انتظار شتاب آن‌چنانی از ایکس‌تریل داشته باشید. زیرا گیرباکس CVT این خودرو کمی زمان می‌خواهد تا به همه گشتاور پیشرانه را منتقل کند. البته در حالت 2WD می‌توانید شتاب بیش‌تری را تجربه کنید اما در کل به شتاب اولیه زیاد دلخوش نکنید. نکته جالب توجه در هنگام رانندگی در دورهای بالا صدای پیشرانه است که در کابین به‌خوبی شنیده می‌شود.

نیسان ایکس تریل 2023 یکی از خودروهایی است که قرار است به صورت وارداتی به بازار کشور بیاید. سایر تغییرات عمده انجام شده بر ایکس تریل نسل چهارم شامل تغییرات جزئی مهندسی در ظاهر خودرو می‌شود که به منظور بهبود ارودینامیک بدنه این کراس‌اوور سایز کوچک انجام گرفته است. از مهم‌ترین این تغییرات باید به بادشکن تایرهای جلو، دریچه‌های کنترل ورودی هوا از جلو پنجره به فضای پیشرانه، پوشش یکپارچه مجموعه متعلقات زیربندی و کنترل دقیق جریان هوا بر بدنه خودرو اشاره کرد.

در نمای روبروی راننده یک فرمان 3 شاخه با طراحی اسپرت قرار گرفته که جزئیات آن شامل لوگوی جدید نیسان، پدل شیفتر ها و کلید های اینترفیس و کروز کنترل هستند. در مرکز داشبورد یک صفحه نمایش لمسی 9 اینچی قرار دارد که به سیستم مولتی مدیا، دوربین 360 درجه، ناوبری و اپل کارپلی و اندروید اتو متصل است. در زیر صفحه نمایش کلید های کنترل سیستم تهویه مطبوع و گرمکن صندلی‌ها قرار دارند. در نمای داخلی نیسان ایکس تریل 2023 می‌توانید از صندلی‌های برقی، سقف پانوراما، صندوق عقب برقی و ترمز پارک برقی نیز لذت ببرید. هرچند نیسان، در نسخه اولیه Visia مدل X-Trail، مجهز به مجموعه کامل فناوری ProPilot به صورت استاندارد نمی شود، اما با امکانات ایمنی برجسته، این مدل از سطح اولیه Visia نیز به خوبی سازگار است. ویژگی هایی چون کروز کنترل، ترمز اضطراری جلو، هشدار نقطه کور، هوشیاری راننده، هشدار خروج از خط، و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، در این خودرو تجهیز شده اند، که هر نسخه از X-Trail را به یک خودروی بسیار ایمن تبدیل می‌کنند.

این خودرو در نقاط مختلف جهان با اسامی متفاوتی شناخته می‌شود، برای مثال مشتریان در آمریکای شمالی این خودرو را با نام نیسان روگ به یاد می‌آورند. نیسان ایکس تریل 2023، دومین نسل این خودرو است که وارد بازار ایران می‌شود و به همین دلیل انتظار داریم تا مورد پذیرش گسترده مشتریان ایرانی قرار گیرد. نیسان ایکس تریل دارای یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است که می تواند نهایت قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۴ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT-Xtronic به چرخ های منتقل کند. نیسان ایکس تریل جزو خودروهای معروف نیسان است که توسط شرکت جهان نوین آریا بعد از نیسان جوک به ایران عرضه شد. نیسان ایکس تریل با موتور 2.5 لیتری به ایران آمد و روی آن گیربکس CVT نصب شده است.

حجم موتور بالایی داشته باشد، آنچنان به بنزین حساس نباشد و کیفیت مونتاژ بالایی ارائه دهد. خلاصه آن که خودرویی می خواهید که هر بار با آن رانندگی می کنید، از آن لذت ببرید پس با این تفاسیر شما در حال حاضر گزینه ای بهتر از نیسان ایکس تریل نخواهید یافت. وضعیت ایمنی فعال مدل 2018 این خودرو نیز با مجهز شدن به امکاناتی همچون سیستم تابلوخوان و سیستم هشدار تصادف از جلو، بسیار عالی به نظر می‌رسد. برای آشنایی کامل با تجهیزات ایمنی نیسان ایکس تریل می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید.

سه نوع پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶، ۲ و ۲.۵ لیتر و یک موتور دیزلی ۱.۶ لیتر برای ایکس‌تریل در اروپا قابل سفارش است که می‌توانند دیفرانسیل جلو یا AWD باشند. نتیجه تست تصادف نیسان ایکس تریل نیز بسیار خوب است و این خودرو در سال 2014 موفق به 5 ستاره ایمنی از موسسه معتبر Euro Ncap شده است. همه ما کم‌وبیش با گیربکس‌های CVT و اصول کارکرد آن‌ها آشنا هستیم، اما پسوند Xtronic در این گیربکس به چه معنا است؟ گیربکس‌های CVT-Xtronic در واقع نسل دوم گیربکس‌های CVT معمولی هستند که توسط شرکت نیسان ابداع شده‌اند. با وجود پلاستیک های خش دار، به‌ویژه در پایین کابین، کیفیت کلی بسیار خوب است و همه چیز به نظر محکم می آید. جیب های درب با پوشش نمدی نیستند، بنابراین اشیاء کوچکتر ممکن است در داخل آنان تکان بخورند.

پیشرانه اول یک نمونه پیشرفته با قابلیت تغییر در ضریب تراکم و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها است، اما پیشرانه دوم همان واحدی است که نسل سوم ایکس تریل در بازار ایران از آن بهره می‌گیرد. ترکیب پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با سیستم هیبرید، سومین سیستم انتقال نیرو نسل چهارم ایکس تریل را شکل می‌دهد که با تمرکز بسیار زیاد بر بهینگی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها به تولید رسیده است. بنابراین هیچ رابطه مستقیمی میان پیشرانه احتراق داخلی بنزینی و چرخ‌های خودرو وجود ندارد.

البته قیمت نیسان ایکس تریل در مقایسه با رقبا کمی بالاتر است و همین نکته باعث می‌شود تا برخی افراد از خرید آن منصرف شوند و به سراغ خودروهایی همچون هیوندای سانتافه، کیا سورنتو یا میتسوبیشی اوتلندر بروند. نیسان ایکس تریل از یک سیستم تمام چرخ محرک (AWD) هوشمند بهره می‌برد که شرکت نیسان این سیستم را i-4×4 نام‌گذاری کرده است. وجه تمایز این سیستم از سایر سیستم‌های AWD رایج، بهره‌گیری از یک سیستم جالب ابداعی نیسان به نام توزیع متغیر گشتاور (Nissan Torque Vectoring) است.

در نمای جلو چراغ‌های اصلی به صورت دو تکه طراحی شده‌اند؛ یک دی لایت نسبتا باریک در بالا قرار گرفته و چراغ‌های اصلی روی سپر تعبیه شده‌اند. جلوپنجره V شکل جدید نیسان نیز در مرکز نمای جلو قرار دارد که دور آن توسط کروم کاری بزرگی تزیین شده است. کابین نیسان ایکس تریل، ظاهری همانند کابین سدان‌های متوسط و بزرگ دارد و حس می‌کنید درون یک کراس‌اوور بزرگ همچون نیسان پاترول یا نیسان پث فایندر نشسته‌اید. الگوی V شکل جلوپنجره نیسان روی داشبورد ایکس تریل قابل مشاهده است که البته تشخیص آن به کمی دقت نیاز دارد. خوشبختانه طراحان نیسان تمامی کنترلرهای فیزیکی را از این خودرو حذف نکرده‌اند تا رانندگی دلچسب‌تری را با این خودرو تجربه کنیم. وقتی به کابین نیسان X-Trail وارد میشویم با یک کابین بزرگ مواجه می‌شویم که نسبت به ابعاد خودرو و هم رده‌های قیمتی بزرگتر به نظر میرسد.

از جمله این آپشن‌ها می‌توان سانروف پانوراما و سیستم پارک هوشمند در کنار دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد. درست مانند هر خودروی دیگر، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای این خودرو می‌توان به مواردی مانند طراحی ظاهری جذاب و مدرن، کابین زیبا، راحت و لوکس، کیفیت سواری فوق‌العاده، ایمنی بالا و تجهیزات و آپشن‌های فراوان اشاره کرد. از نظر فناوری‌های به کار رفته نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ یکی از خودرو‌های پیشرو در کلاس خود است. خودرو به یک صفحه نمایش بزرگ 12.3 اینچی مجهز شده و سیستم‌های کمکی رانندگی زیادی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، هشدار تصادف جلو، کروز کنترل هوشمند و سیستم پارک هوشمند روی آن عرضه شده‌اند. بر خلاف طراحی بخش جلو نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳، طراحی بخش عقب چهارمین نسل از نیسان ایکس تریل به نسل قبلی خود وفادار بوده و رگ و ریشه هایی از طراحی آن دیده می شود.

مثل زمانی که از دنده‌های کمکی در یک خودرو آفرود مجهز به گیرباکس دستی استفاده می‌کنید. در این حالت گیرباکس با توجه به شرایط خودرو ضریبی را انتخاب می‌کند که ایکس‌تریل به حرکت دربیاید. این خودرو در نمای عقب طراحی جدیدی دارد؛ در قسمت بالا چراغ‌های عقب در دو گوشه خودرو قرار گرفته و به هم پیوسته نیستند. محل قرار گیری پلاک روی درب صندوق تعبیه شده و یک دیفیوزر شبیه به مدل‌های اسپرت نیز در قسمت پایین سپر قرار دارد. از آنجا که هنوز مدلی از ایکس‌تریل را از نزدیک مورد بررسی قرار نداده‌ایم و اندک خودروهای تحویل داده‌شده به مشتریان نیز بسیار کم‌کار و دست‌نخورده هستند، به‌ناچار نظر کارشناسان نشریات معتبر خارجی را در قبال آن جویا شدیم.

نیسان فناوری اختصاصی سپر ایمن (Safety Shield) خود را در ایکس‌تریل ارائه کرده است که مجموعه‌ی کاملی از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تأمین‌کننده ایمنی و جلوگیری از حادثه است. یکی از دستاورد‌های این سیستم، شامل هشدار صوتی و ترمزگیری هوشمند در هنگام احساس خطر و نزدیک شدن غیرعادی به اجسام و افراد می‌شود. علاوه بر این، سامانه‌ی سنجش هوشیاری راننده (Driver Attention Alert) حرکات غیر عادی خودرو را تشخیص می‌دهد و با احتمال نبود راننده در وضعیت مناسب سلامتی اعم از خواب‌آلودگی، مستی یا بیهوشی اقدام به اعلام هشدار صوتی می‌کند. تعویض لاین ناگهانی و بدون استفاده از راهنما هم توسط ایکس‌تریل رصد می‌شود تا از برخورد با دیگر خودروها، خصوصا آن‌ها که در نقطه کور آینه‌های بغل هستند و توسط ایکس‌تریل شناسایی می‌شوند، جلوگیری کند.

مجموعه داشبورد و تودوزی خودرو کیفیت قابل قبولی دارند و بیش از کیفیت آنها باید به دقت در مونتاژ اشاره کرد. زیرا خودرو مورد نظر ما حدود یک سال از عمرش می‌گذشت و با این حال کوچک‌ترین صدایی از قطعات آن شنیده نمی‌شد. نکته مهم در طراحی کابین ایکس‌تریل عدم اغراق در حجم‌پردازی و شکل هندسی قطعات است.

نیسان ایکس تریل 2023 در تست های تصادف موسسه یورو انکپ، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. این خودرو یک کراس اور متوسط شهری ساخت کمپانی نیسان کشور ژاپن است که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و از سال ۲۰۲۲ روی خط تولید رفته است. این خودرو از زبان طراحی جدید نیسان استفاده می‌کند و طراحی کاملا متفاوتی با نسل سوم X-Trail که قبلا به ایران وارد شده دارد.

نیسان ایکس تریل به عنوان پرچمدار خودروهای وارداتی نیسان در ایران شناخته می‌شود، از این رو با سطح کاملی از امکانات و تجهیزات به دست مشتریان می‌رسد. نیسان ایکس تریل در بحث ایمنی عملکرد ایده آلی دارد و لیست کاملی از امکانات را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. علاوه برآن نسل چهارم نیسان ایکس تریل در تست تصادف موسسه اروپایی یورو انکپ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است. نسل جدید گیربکسهای CVT نیسان بسیار پیشرفته است و باید آن ذهنیت قدیمی که گیربکسهای CVT کند هستند را از یاد ببریم چرا که هماهنگی گیربکس و موتور نیسان X Trail 2023 بسیار عالی است و شتابگیری خوبی نیز میتوانیم با این خودرو تجربه کنیم. سیستم تعلیق جلو نیسان ایکس تریل از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است و همین سیستم تعلیق مولتی لینک در عقب باعث میشود سرنشینان عقب خودرو سواری نسبتا نرمی را تجربه کنند. نیسان ایکس تریل یک شاسی بلند سایز متوسط معروف ژاپنی است که در بازار‌های مختلف جهانی با اسامی مختلف به فروش می‌رسد.

یک خصوصیت دیگر که اشاره می شود، این است که درحالی که طراحی جلویی بسیار زیبا و باکیفیت به نظر می آید، به صندلی های عقب توجه نشده است. به عنوان مثال، هیچ پوشش نرمی بر روی درب وجود ندارد تا استراحت آسان تری برای بازوی شما فراهم شود. در ایران مهم‌ترین گزینه‌ی قابل مقایسه با این خودرو از نظر توانایی‌های فنی و کیفیت ساخت، پرچم‌دار شاسی‌بلندهای هوندا، مدل CR-V است.

نیسان ایکس تریل در ایران رقیبت خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا هوندا CRV است و ایکس تریل را باید یکی از کامل ترین های این سگمنت از نظر آپشن و تجهیزات بدانیم. نیسان ایکس تریل در سال 2000 به بازارهای جهانی معرفی شد و در کشور ژاپن تولید می شود. بدنه بزرگ نیسان ایکس تریل به معنای فضای جادار کابین آن است و بزرگ‌تر بودن آن نسبت به CR-V، امکان نصب ردیف سوم صندلی را در فضایی فشرده برای نیسان فراهم کرده است. هم‌چنین ترمزهای ABS ، EBD، ESP و کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای از جمله موارد ایمنی این خودرو به‌شمار می‌روند. در بخش‌های حرکتی نیز باید به سیستم پایین آمدن از شیب و کنترل خودرو در شیب اشاره کرد که در طول تست آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

پس از بررسی مشخصات فنی نیسان ایکس تریل و آپشن‌های این خودرو، بهتر است نگاهی نیز به وضعیت ایمنی این کراس‌اوور پرفروش ژاپنی داشته باشیم. نیسان ایکس تریل وضعیت ایمنی بسیار مناسبی دارد و با وجود امکاناتی همچون هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط، سیستم شناسایی اشیا متحرک، سیستم کنترل پایداری دینامیکی و 6 عدد ایربگ، به خوبی از جان و مال سرنشینان خود محافظت می‌کند. این نسخه فیس‌لیفت نیز به بازار کشور ما راه یافت، اما تصویب قانون منع واردات خودرو مانع از حضور پررنگ آن در ایران شد و هنوز هم تعداد قابل‌توجهی از نمونه‌های صفرکیلومتر آن پشت شیشه نمایشگاه‌ها خاک می‌خورند!. در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک تصمیم گرفته‌ایم تا مروری بر مشخصات فنی نیسان ایکس تریل داشته باشیم و کمی بیش‌تر با این ژاپنی زیبا و مجهز آشنا شویم. یک ویژگی بسیار مهم نیسان ایکس تریل ، دوربین دید اطراف و یا ۳۶۰ درجه است که نمایی ترکیبی از جلو، عقب و طرفین خودرو ارائه می‌دهد.

این کلاستر همچنین قابلیت اتصال به سیستم مولتی مدیا، دوربین 360 درجه، سیستم های کمک راننده و سیستم های ایمنی را دارد. ابلته در مدل وارداتی احتمال اینکه کلاستر ترکیبی از عقربه‌ای و دیجیتال باشد بیشتر است. نیسان X-Trail 2023 از نظر ابعاد ۱.۵ سانتی‌متر بلندتر ، ۲ سانتی متر عریض تر و دارای ۱ سانتی متر طول کمتر نسبت به نسل پیشین خود می‌باشد.

نسل جدید نیسان ایکس تریل در ایران همانند نسخه قبلی آن، از پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد. مشتریان ایرانی به خودروهایی با پیشرانه حجیم و تنفس طبیعی علاقه دارند، از این رو نیسان ایکس تریل را با موتور 2.5 لیتری دوست خواهند داشت. حداکثر راندمان پیشرانه ایکس تریل به 181 اسب‌بخار قدرت و 244 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با این پیشرانه ۱۰.۳ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری می‌تواند تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد؛ درحالی‌که در حرکت با سرعت ثابت جاده در حدود ۷.۷ لیتر خواهد بود که میانگین مصرف ترکیبی ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کرده است. آخرین نسل نیسان ایکس تریل در حالی قرار است وارد بازار ایران شود که مدت هاست واردات خودرو در کشور ممنوع بوده و بازار تشنه واردات خودرو‌های جدید خارجی است. بدون شک، شاید با توجه به قیمت بالا، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ از دسترس بخش اعظم جامعه خارج باشد، ولی باز هم پیش‌بینی می‌شود این خودرو بتواند فروش فوق‌العاده خوبی را در ایران تجربه کند. این خودرو به لطف ظاهر فوق‌العاده جذاب، کابین زیبا و کاربردی و پرفورمنس قوی و تجهیزات مختلف آمده تا خریداران تشنه ایرانی را با یک محصول به روز سیراب کند.

به هر حال، شکل صندوق عقب X-Trail مناسب است و با جیب های اضافی در کنار، فضای مناسبی برای استفاده فراهم می شود. تا وقتی که صندلی ها تاشو نشده باشند، یک سطح صاف ایجاد می شود، اما متاسفانه پوششی برای مکانیسم تاشو فراهم نشده است، بنابراین احتمال وجود چاله ها و کانال هایی که اشیا در آن‌ها گیر کرده یا گم شده باشد، وجود دارد. با توجه به محدودیت‌های واردات خودرو و همچنین قیمت بالای دو دیفرانسیل، انتظار می‌رود که نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ در ایران به صورت تک دیفرانسیل عرضه شود. به طور کلی، ژاپنی‌ها نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ را به منظور ارائه بالاترین لذت رانندگی و سواری ممکن به بهترین نحو ممکن بهینه‌سازی کرده‌اند. به لطف پرفورمنس قوی، کیفیت سواری راحت و کابین بی‌صدا، قطعاً نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ یکی از بهترین‌های کلاس خود از نظر دینامیک رانندگی و کیفیت سواری خواهد بود.

نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا ایکس‌تریل به یکی از معدود شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل بازار کشور تبدیل شود. ایکس‌تریل در هر صد کیلومتر 8.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک سوخت آن 55 لیتر ظرفیت دارد. ظرفیت صندوق بار خودرو هم در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم به 585 لیتر می‌رسد. لیست معایب این خودرو برخلاف مزایای آن خیلی بلندبالا نبوده و فقط باید به قیمت احتمالی بالای آن و همچنین احتمال حذف برخی آپشن‌ها در مدل وارداتی ویژه بازار ایران اشاره کنیم. در کل، اگر به دنبال یک شاسی بلند خانوادگی با کیفیت بالا و امکانات فراوان هستید، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

با توان 161 اسب بخار، برای رانندگی عادی کافی است ولی در شرایط نیاز به شتاب زیاد و به دلیل گیربکس مردد، انتقال قدرت تا حدی دشوار و بی قرار به نظر می‌آید. باید با این حقیقت کنار بیاییم که در طراحی داخلی، همچنان محصولات نیسان از بهترین‌های دنیا هستند و ایکس‌تریل هم از این قاعده مستثنا نیست. همانند مورانو، در این خودرو هم تودوزی و داشبورد می‌تواند از رنگ تیره یا کرم روشن باشد که با یک طراحی چشم‌نواز و ارگونومیک هماهنگ شده است.

نسل‌های قبل ایکس‌تریل شبیه آنچه ما ایرانی‌ها در مدل رونیز مونتاژ پارس‌خودرو دیده‌ایم، چهارگوش و خشن بود؛ اما مدل جدید کاملا وفادار به اصول آیرودینامیک و مد روز طراحی شده است تا با چراغ‌های مثلثی و کشیده، تهاجمی‌تر به نظر رسد. این چراغ‌ها با خطوط تیز همراه شده‌اند که جذابیت زیادی دارند و نوار LED زیر آن‌ها، درخشش جذابی دارد. این نوار LED که آن هم حالتی V شکل دارد، کاملا هماهنگ با جلوپنجره در افزایش زیبایی ایکس‌تریل نقش زیادی داشته است. شاید بخش فلزی جلوپنجره تا حدی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما در بزرگ‌نمایی شخصیت این خودرو و تشکیل چهره‌ی قدرتمند آن مؤثر بوده و حالتی منحصربه‌فرد در میان دیگر خودروهای هم‌کلاس در برندها، به ایکس‌تریل داده است. متریال به کار رفته در بخش عقب نیسان ایکس تریل همانند بخش جلو این خودرو است و با توجه به فاصله محوری ۲۷۰۶ میلی متری، سرنشینان عقب فضای بسیار مناسبی خواهند داشت. در کل سبک طراحی داخل کابین نیسان ایکس تریل، طراحی بسیار زیبا و هماهنگ بوده و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند البته جز این هم از محصولات نیسان توقع نمی رود.

در حومه شهر و جاده های تپه ای، عملکرد موتور ممکن است کمی ضعیف تر به نظر بیاید، به خصوص در نسخه هیبریدی. اگرچه نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ به عنوان یک خودروی شاسی بلند پرفورمنس طراحی نشده است، اما در محیط آفرود و در شرایط خاص، قابلیت های خوبی ارائه می دهد. انتخاب حالت آفرود در انتخابگر درایو، امکان حرکت در جاده های شنی را فراهم می کند، اما انتظارات را برای عملکرد آفرود مانند لندروور دیسکاوری نداشته باشید. اگر به دنبال یک شاسی بلند خانوادگی با طراحی جذاب، کابین زیبا و امکانات فراوان هستید، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که قیمت این خودرو در ایران بالا خواهد بود و ممکن است از عهده بسیاری از افراد خارج باشد. بدون شک با برطرف شدن محدودیت‌های واردات خودرو، نامی خودرو قطعاً می‌تواند نسبت به واردات نمونه‌های قوی‌تر و پرآپشن‌تر نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۲۳ به بازار ایران نیز اقدام کند.

این نسخه در آزمایش‌ها توانسته است در زمان 6.9 ثانیه از حالت ثابت به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. با وجود اینکه به این اندازه سریع به نظر نمی‌آید، پدال گاز نسبت به رقبا در خودروهای هیبریدی، واکنش‌پذیرتر بوده و تمایل بیشتری به افزایش سرعت از حالت استراحت دارد، با صدای قابل توجهی که مناسب برای بزرگراه‌هاست. شما دارای دو گزینه برای نیسان X-Trail خود هستید که نخستین آن یک نسخه هیبرید ملایم می‌باشد. این نسخه با نام VC-Turbo، از یک موتور توربوشارژ 1.5 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریک کوچک برای بهبود کارایی استفاده می‌کند.

در جدول زیر مدل‌های مختلف ایکس‌تریل با پیشرانه‌های متنوع آن همراه با قیمت در بازار جهانی، قابل بررسی است. شتاب صفر تا صد این خودرو برای نسخه دو چرخ محرک ۱۰.۵ ثانیه و برای نسخه چهار چرخ محرک ۷ ثانیه است. این خودرو از نظر سرعت و شتاب با رقبایی مانند اشکودا کودیاک، کیا سورنتو و داچیا جاگر رقابت می‌کند. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد.

جیب های درب عقب به اندازه ای بزرگ هستند که می تواند برای حمل بطری آب بزرگ در سفرهای طولانی کارآمد باشد. همچنین، اگر هیچ کسی در وسط ننشسته باشد، می توانید درپوش مرکزی را به سمت پایین بیاورید تا یک شکاف برای قرار دادن تلفن یا دو لیوان ایجاد شود. در حالت پنج نفره، X-Trail دارای یک صندوق بار ۵۸۵ لیتری است و دارای یک سطح صاف است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *