بررسی خودرو نیسان رونیز

نیسان ترا NISSAN TERRA؛ ویدیو معرفی و تست آفرودی از فوجی تا دماوند

کسانی که به جذابیت و طراحی منحصر به فرد خودرو اهمیت می دهند، این خودرو را به دلیل طراحی ساده آن دوست نخواهند داشت که معتقدند یکی از معایب خرید این خودرو خواهد بود. از معایب رونیز  می توان به امکانات کم ونبود ایربگ و سیستم ABS اشاره کرد. در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید.

البته باید گفت که این نکات منفی جزء خصلت‌های ذاتی شاسی‌بلندهای ارزان قیمت و میان رده هستند. رونیز یکی از محبوب ترین خودروها برای فعالیت های آفرودی و خارج از جاده است. دلیل این نکته مثبت می تواند ارتفاع زیاد خودرو، شاسی چند قسمت، زوایای صحیح ورود و خروج و بسیاری عوامل دیگر باشد که باعث می شود رونیز در خارج از جاده عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و طرفداران زیادی داشته باشد. کارخانه نیسان در کشور ژاپن یک ماشین قدرتمند و با شاسی مستقل به نام اکسترا (Nissan Xterra) تولید کرد و آن را به کشور آمریکا صادر نمود.

خودروی نیسان رونیز با طراحی ساده، قابلیت های آفرود، رانندگی قدرتمند و کیفیت ساخت بالا همواره مورد استقبال جوانان و علاقه مندان به آفرود بوده است. این خودرو اگرچه دارای نقاط ضعفی همچون مصرف سوخت بالا، طراحی قدیمی و آپشن های بسیار کم است، اما با گذشت سال ها امتحان خودش را به خوبی پس داده است. یکی از رقبای قدیمی این خودرو سانگ یانگ موسو و یکی از رقبای جدید آن وانت ریچ است. 4 لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجمی معادل ۲۳۸۹ سی سی با سیستم پاشش سوخت انژکتوری می باشد. این موتور می تواند حداکثر نیروی ۱۶۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۰۸ نیوتن بر متر در ۳۶۰۰ دو در دقیقه تولید کند.

تا سال های 87 و 88 هر شخصی که خرید خودرو رونیز را انجام می داد، پس از مدتی آن را برای فروش می گذاشت. به مرور زمان نیسان رونیز به دلیل نداشتن ترمز ABS و ایربگ از خط تولدی حذف شد. موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲٫۴ لیتری این خودرو مصرف سوخت بسیار بالایی دارد. عواملی مانند وزن زیاد خودرو نیز سبب شده ‌اند که ضعف موتور در این زمینه تشدید شود.

به دلیل بهره گیری خودرو از دیفرانسیل سالید در بخش عقب، کورس چرخ های عقب یا به اصطلاح کش آمدن چرخ ها در ناهمواری بسیار خوب است اما چرخ های جلو قدری کم تر باز می شوند. قفل دیفرانسیل عقب این خودرو با یک کلید از داخل اتاق فعال می شود و عملکرد بسیار خوبی دارد. در هنگامی که چرخ ها از زمین فاصله می گیرند، عملکرد قفل دیفرانسیل در عبور از چاله ها کاملا به چشم می آید. همچنین حالت های چهار چرخ سبک و سنگین نیز توسط یک کلید چرخان قابل انتخاب هستند. نکته ای که به عنوان ضعف برای ترا می توان به آن اشاره کرد عدم بهره مندی این خودرو از کروز تطبیقی است.

از جلو هم ظاهر این خودرو  با ابهت می‌باشد و مانند تمام خودروهای نیسان، خودروی نیسان رونیز هم از طراحی جلوی خوبی برخوردار می‌باشد. طراحی قسمت عقب این خودرو ساده است؛ ولی با توجه به سال ساخت آن نمی‌توان انتقاد زیادی از آن داشت. یکی دیگر از نکات مثبت طراحی بیرونی خودروی نیسان رونیز، گلگیرهای آن هستند. در واقع گلگیر های خودروی نیسان رونیز چون پف کرده اند؛ باعث می شوند این خودرو عضلانی تر به چشم بیاید و عریض تر دیده شود. اولین حضور رسمی کمپانی نیسان در ایران به سال ۱۳۴۹ بازمی گردد که مونتاژ نیسان جونیور در ایران آغاز شد. در ادامه و در سال ۱۳۶۴ نیسان پاترول در ایران مونتاژ شد و پس از آن نیسان رونیز به خط تولید شرکت پارس خودرو آمد و به عنوان جایگزینی برای پاترول معرفی شد.

این دوام و کیفیت ساخت اصلی‌ترین برگ برنده رونیز در برابر خودروهای بی کیفیت جدید بازار است. موتور این خودرو، یک موتور تنفس طبیعی انژکتوری می باشد که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتون متر گشتاور را دارد. محور محرک این خودرو هم به صورت دو دیفرانسیل است و گیربکس این خودرو هم یک گیربکس ۵ دنده دستی می باشد.

این مشخصات نشان‌دهنده توانایی‌های نیسان رونیز در مسیرهای آفرود و شرایط سخت است. با وجود امکانات رفاهی محدود، این خودرو به دلیل دوام بالا و قابلیت‌های فنی مناسب، همچنان در بین علاقه‌مندان به آفرود محبوبیت دارد. اگر به دنبال خرید یک خودرو در شکل و شمایل و قابلیت ‌های رونیز هستید، می ‌توانید به خرید نیسان پاترول نیز فکر کنید ( اطلاعات کامل درمورد خرید پاترول را بخوانید ) . شما خریداران عزیز با توجه به نوع نیاز خود می ‌توانید اطلاعات مطرح شده در بالا را مورد بررسی قرار داده و در خصوص خرید یا عدم خرید خودروی نیسان رونیز تصمیم‌ گیری نمایید. هر دو خودرو با توجه به سیستم چهارچرخ محرک و ساختار مقاوم، برای آفرود مناسب هستند. نیسان پیکاپ به دلیل سیستم تعلیق مستقل در جلو و کمک‌فنرهای هیدرولیکی، سواری نرم‌تری در مسیرهای ناهموار ارائه می‌دهد.

تقریباً ۱۰ سال از ساخت آخرین رونیز در ایران می‌گذرد اما به طور کلی درصد بالایی از این خودروها بدون هیچ مشکلی بعد از گذشت یک دهه همچنان سواری با کیفیتی را ارائه می ‌دهند. کمتر شنیده شده است که افت فنی یا کیفی بعد از استفاده طولانی در این خودرو رخ داده باشد. فضای اتاق در هر دو ردیف جلو و عقب بسیار خوب است و فضای صندوق بار نیز بسیار بزرگ است. نکته دیگری که باید بدانید هم آن است که این خودرو به هیچ وجه مناسب برای پیچ زدن با سرعت های بالا و… نبوده و اصلا برای این منظور طراحی نشده است.

داشبورد طرحی کاملا قدیمی دارد و کاملا نشان می‌دهد که از طرح‌های دهه 90 میلادی است. آمپرها و غربیلک فرمان چهار شاخه نیز قدیمی، ساده و فاقد هرگونه جذابیت هستند. در بخش فضای داخلی اما رونیز نمره خوبی می‌گیرد به خصوص که بازار ایران پیش از این خودرو اتومبیلی ناراحت به نام پاترول را تجربه کرده بود. در بخش عقبی نه تنها فضای پای خوبی وجود دارد بلکه به دلیل بالا بودن سقف فضای سر نیز بسیار مناسب است. صندلی‌های ردیف عقب در رونیز مانند سینما کمی بالاتر از صندلی‌های ردیف جلو هستند و همین باعث شده است تا سرنشینان عقب دید خوبی هم به اطراف داشته باشند که این برای آفرود رفتن و طبیعت گردی یک نکته مثبت است. صندوق عقب نیز بزرگ و کاربردی است و به دلیل حالت جعبه‌ای خودرو فضای آن مکعبی بوده و می‌توان استفاده خوبی از آن کرد.

در قسمت یازدهم فصل دهم اسب بخار با نام “از فوجی تا دماوند” به سراغ مقایسه و بررسی ترا و تویوتا پرادو آمده ایم. سگمنت شاسی بلند های واقعی یا همان خودرو های شاسی مستقل در ایران از تنوع چندانی برخوردار نیست و اکثر شاسی مستقل های صفر کیلومتر بازار در دسته پیکاپ ها قرار دارند. در این بین خودرویی همچون ترا با بهره مندی از پلت فرم نیسان و از طرفی با توجه به شاسی مستقل بودن و امکانات و سواری مناسب، می تواند در صورت تداوم عرضه به گزینه ایده آلی مبدل شود. نیسان رونیز و نیسان پیکاپ دو خودروی شاسی‌بلند ژاپنی هستند که توسط شرکت پارس خودرو در ایران مونتاژ و عرضه شده‌اند. هر دو خودرو به دلیل قابلیت‌های آفرود و استحکام ساختاری، در میان علاقه‌مندان به خودروهای بیراهه‌نورد محبوبیت دارند.

اما این خودرو در قسمت کلاج، گیربکس و فرمان عملکرد بسیار نرمی دارد و در زمان آفرود کنترل خودرو به صرت کامل در اختیار راننده قرار می گیرد. این خودرو به دلیل کیفیت بالا و نیاز آن زمان بازار باعث شد رونیز مورد استقبال ایرانیان قرار بگیرد  این خودرو از سال 1382 تا سال 1389 بر روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفته بود. در ادامه این مقاله به بررسی نیسان رونیز این خودروی ژاپنی و ویژگی های آن در آفرود خواهیم پرداخت.

نکته قابل ذکر در زمان معرفی کامل خودرو رونیز، آشنایی با گیربکس آن می باشد. موتور 4 سیلندر خودرو رونیز توانایی این را دارد تا حدود150 اسب بخار در بالا ترین دور حدود 5600 دور در دقیقه گشتاور تولید کند. چرا که می توان در بسیاری از شرایط از گیربکس این خودرو برای توان بیش تر استفاده نمود. خودرو نیسان رونیز، مانند سایر خودرو های دیگر دارای تاریخچه و پیشینه می باشد. همین طور مشخصات فنی منحصر به فرد خود را دارد که تصمیم داریم در این مطلب به معرفی کامل خودرو رونیز بپردازیم.

روکش‌های چرمی و صندلی‌های راحت خودرو ونیز اولین نکته‌ای است که چشم هر مخاطبی را متوجه خود می‌کند. فرمان کوچک آن نشان از انعطاف پذیری خودرو دارد و راننده به راحتی در سخت‌ترین پیچ و خم‌های جاده می‌تواند به راحتی اتومبیل را هدایت کند. ستون بندی‌های جلو خودرو آنقدر هوشمندانه طراحی شده است که تقریبا هیچ نقطه کوری را برای راننده به جا نمی گذارد. سیستم تهویه هوا خودرو رونیز از اولین سیستم‌های تهویه مطبوع شاسی بلندها در جهان است که با قدرتی بسیار بالا تمام فضای جادار این خودرو را به دمای متناسب می‌رساند. یکی از ویژگی‌های اصلی نیسان رونیز جادار بودن آن است؛ با هر قد و قامتی چه در صندلی‌های جلو خود و چه در عقب خودرو قرار بگیرید برای شما جا به اندازه کافی هست.

خودرو نیسان رونیز به عنوان یک SUV آفرودی در بازار داخلی ایران نقش مهمی ایفا کرد. این خودرو که توسط شرکت پارس خودرو بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ تولید می‌شد، به دلیل طراحی قوی و توانایی‌های حرکتی مناسب، به ویژه در مسیرهای ناهموار و طبیعت‌گردی، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. رونیز با موتور ۲.۴ لیتری و قدرت ۱۶۰ اسب بخار، عملکردی قابل قبول ارائه می‌دهد که برای مصرف‌کنندگان ایرانی که به دنبال خودروهای با قابلیت‌های آفرود هستند، جذابیت داشت.

خودرو نیسان رونیز دارای یک موتور 4 سیلندر می باشد که حجم آن 2400 سی سی است. این خودرو که در خارج از کشور با نام ایکس تریل یا پالادین شناخته می شود از موفق ترین خودرو های دهه 80 در ایران بود. فضای کابین بسیار مناسب، یکی دیگر از مزایای رونیز است که در اختیار سرنشینان قرار دارد و پنج نفر سرنشین بزرگسال می‌توانند یک سفر نسبتاً راحت را با این خودرو تجربه کنند. صندوق‌بار این خودرو نیز با گنجایش 1260 لیتر، یک صندوق بار ایده‌آل محسوب می‌شود و مالک را قادر می‌سازد که در مسافرت یا حتی آفرود، تمامی لوازم موردنیاز را به‌همراه داشته باشد. اما پس از معرفی مختصر این خودرو، بهتر است به‌سراغ بررسی مزایای رونیز، این آفرودر ژاپنی برویم و 6 دلیل را باهم مرور کنیم که کماکان می‌توانند این خودرو را جزو گزینه‌های پرطرف‌دار بازار قرار دهند.

این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام به مرحله مشخصی از فرآیند تولید و مونتاژ خودرو اختصاص دارند. پیست تست خودرو، سالن تأسیسات، سالن انبار، محوطه انبار بدنه‌های رنگ شده، سالن آماده‌سازی بدنه، سالن مونتاژ با بخش‌های خط تریم، خط شاسی و… از بخش‌های مهم این مجموعه هستند. فصل دهم اسب بخار با مشارکت سمن شیمی ، تولید کننده روانکارهای خودرو با جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تولید و منتشر شده است.

خلاصه هرچقدر که طراحی داخلی خودروی نیسان رونیز هیچ نکته مثبتی ندارد فضای داخلی آن از هر جهت خوب است. فقط یک نقطه ضعف در در فضای داخلی این خودرو وجود دارد و آن هم این است که ردیف سوم صندلی در خودروی نیسان رونیز وجود ندارد. شرکت پارس خودرو، نمایندگی این خودرو و همچنین سایر خودروهای کارخانه نیسان کشور ژاپن را برعهده داشت و علاوه بر خودروی نیسان رونیز، خودروهایی مانند مورانو و پیکاپ و … را هم تولید می‌کرد. خودروی نیسان رونیز هم مثل بقیه خودروهای نیسان، در کشور ما مورد اقبال قشر مرفه جامعه قرار گرفت.

صندلی های نیسان رونیز چه در بخش عقب و چه در بخش جلویی از ساختار و طراحی سفت و محکمی برخوردار است. از این رو می توان گفت که این خودرو برای افرادی که به راحتی خودرو اهمیت می دهند مناسب نیست. یکی از مواردی که روی بدنه رونیز قابل توجه است، ارتفاع ماشین و انحنای روی سقف می باشد. در نمای کنار نیسان رونیز، حجم دهی خاصی روی بدنه به غیر از بالای گلگیر ها که برآمدگی زیادی دارند، دیده نمی شود. در این بخش ریل باربند، سه پنجره و طول زیاد نیسان که برابر با ۴.۵۶ متر است به خوبی دیده می شود. این شاسی بلند با ویژگی های ظاهری و قابلیت های آفرودی همواره مورد توجه جوانان قرار گرفته است.

در مقابل ، سوزوکی گراند ویتارای ۲ لیتری ، در شهر حدود ۱۲ – ۱۳ لیتر مصرف دارد که خودش حدود ۴ لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین است. بنابراین اگر خودرو را در شهر استفاده میکنید رونیز نمی تواند انتخاب مناسب و کم خرجی برای شما باشد. طراحی خارجی خودرو رونیز، بی شک اولین نقطه می باشد که بیننده را به خود جلب می کند. زمانی که فقط اس یو وی های جعبه ای مانند پاترول و لندوور در بازار مشاهده می شدند، نیسان رونیز با طراحی مدرن خود، یک اس یو وی فوق زیبا و جدید برای مصرف کننده به شمار می آمد. حال در زمان معرفی کامل خودرو رونیز شاید برای شما سوال پیش آید که چرا این اتومبیل رونیز نام گرفته است. لازم است بدانید که رونیز اسم یک شهر در شمال استان فارس نزدیک به شهر فسا می باشد که پارس خودرو در آن زمان علاقه زیادی داشت تا برای نام خودرو های خود از اسامی شهر های مختلف استفاده کند.

طراحی داخلی ساده اما کاربردی آن، به همراه سیستم تعلیق قوی، از نقاط قوت دیگر این خودرو به شمار می‌آید. در مجموع، نیسان رونیز با وجود نقاط ضعف در مقایسه با خودروهای جدیدتر، همچنان توانسته است به عنوان یکی از انتخاب‌های محبوب در بین دوستداران خودروهای آفرودی باقی بماند. کاپرا محصول چینی بهمن خودرو هم اتومبیلی مدرن با موتوری کپی شده از میتسوبیشی است. توانایی‌های حرکتی و مشخصات فنی کاپرا بسیار به رونیز نزدیک است ولی کاپرا از پول خلاص کن برقی هم بهره مند است و ایربگ هم دارد. به همین خاطر اگر فقط سن خودرو خیلی برایتان مهم است کاپرا را به رونیز ترجیح دهید. این خودرو در مقایسه با رونیز مزایایی همچون قیمت پایین و سه ردیف صندلی دارد.

لازم به ذکر است که گیربکس‎های این خودرو نیز به تناسب شدت و قدرت پیشرانه خودرو طراحی شده است و باعث می‌شود در پستی بلندی‌های جاده به راحتی از پس هر سختی بربیاید. شتابی که برای آن در نظر گرفته شده است و به صورت رسمی از طرف شرکت نیسان اعلام شده است بالغ بر 161 کیلومتر در ساعت است که در 15.2 ثانیه می‌توان به این سرعت دست پیدا کرد. البته گفتنی است که رونیز کمی در مصرف سوخت پر اشتها است و کمی بیش از اتومبیل‌های معمولی نیاز به سوخت گیری دارد. علیرغم تمام قدرت فنی و مزایای این خودرو، به علت عدم وفور قطعات و مدل های نسبتا پایین بازار خرید و فروش نیسان رونیز از رونق جالبی برخوردار نیست و گزینه های رقیب حتی کراس اوور های چینی از فروش مطلوب تری برخوردارند. “طراحی داخلی نیسان رونیز“، هیچ تفاوتی با خودروی نیسان پیکاپ ندارد.

در نمای داخلی نیسان رونیز نیز همانند نمای بیرونی این خودرو با طراحی ساده ای مواجه خواهید شد. این خودرو هرچند از طراحی ساده ای برخوردار است اما این طراحی ساده از پس شرایط سخت رانندگی بر خواهد آمد. از موضوعات مهم در طراحی نمای داخلی استفاده از دکمه ها و اهرم های بزرگ برای تنظیم کردن امکانات کم موجود در داخل خودرو است. نیسان رونیز بر مبنای نیاز و سلیقه آفرودرها طراحی شده و این قضیه را می‌توان در جای جای بدنه‌اش مشاهده کرد. در واقع تنها نکته خلاقانه و فانتزی ظاهری این محصول در محل قرارگیری دستگیره درب‌های عقب خلاصه می‌شود و در سایر قسمت‌ها چیزی جز خشونت و سادگی به چشم نمی‌خورد. عبور از شیب را با حالت های چهار چرخ سبک و سنگین بدون دورخیز و دور گرفتن امتحان کردیم.

شما می توانید خودرو رونیز را بر روی حالت کمک سنگین قرار دهید تا در این حالت ضعف ذکر شده در موتور آن از بین برود. فقط دارای 4 شیشه برقی بود که شاید آپشن چندان چشم گیری به شمار نیاید. در اواخر دهه 90 میلادی، نیسان اکسترا به بازار جهانی ورود پیدا کرد. اما این ماشینی که در بازار داخلی به عنوان نیسان رونیز شناخته می شود، محصول کشور چین به شمار می آید و در این کشور با نام پالادین به فروش می رسد.

این واحد با نظارت و کنترل دقیق بر روی پارامترهای مختلف موتور از جمله مخلوط سوخت و هوا، زمان‌بندی جرقه‌زنی و سایر عوامل، سعی در افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت دارد. در واقع، ECU به عنوان مغز متفکر خودرو عمل می‌کند و با تنظیم دقیق عملکرد اجزای مختلف، تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در ECU می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها و بهبود کلی کارایی خودرو نیز کمک کند، اگرچه در نیسان رونیز، این سیستم به اندازه خودروهای جدیدتر پیشرفته نیست، اما همچنان تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی خودرو دارد.

شرکت  پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند. این استاندارد شامل اسکوتر های اتومات و موتور سیکلت های دنده ای به صورت توامان می شود. در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید. شرکت اجاره خودرو لاکچری پرارین خودرو انواع خودرو های سواری و لوکس را در تیپ‌ های مختلف به مشتریان عرضه می‌ کند.

اگر طراحی بیرونی این خودرو را حتی با خودروهای امروزی هم مقایسه کنید باز هم خودروی نیسان رونیز از این مقایسه سربلند بیرون می‌آید. مهمترین نکته در طراحی بیرونی خودروی نیسان رونیز این است که قسمت عقب آن دارای سقف برآمده است. این برآمدگی سقف در قسمت عقب ماشین، هم ظاهر این خود را زیبا کرده است و هم فضای داخلی خودرو را برای سرنشینان عقب بزرگتر و مناسب تر کرده است.

داشبورد خودرو نیز به فراخور حجم کلی آن از جاداری خاصی برخوردار است. تودوزی‌های مخملی که روی درب‌های اتومبیل از داخل انجام شده است به زیبایی این ماشین می‌افزاید. در قسمت عقب خودرو نه تنها جا بریا نشستن تعداد بیش از 3 نفر وجود دارد بلکه برای سوار کردن هر میزان بار دست سرنشینان خودرو باز است. سیستم صوتی نیسان رونیز با چهار باند مجزا امکان پخش صوتی را برای تمام فضای اتومبیل فراهم کرده است. دریچه‌های تهویه هوایی که در کابین رونیز طراحی شده است شکلی بسیار فانتزی دارد. نیسان رونیز نخستین بار در سال 1382 وارد بازار کشور شد و تا سال 1389 که خودروسازان تصمیم به توقف تولید خودروهای فاقد ترمز ABS گرفتند روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت.

نیسان رونیز یکی از همین SUVهای واقعی است که علی‌رغم گذشت حدود یک دهه از توقف تولیدش، هم‌چنان مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سفرهای آفرودی قرار دارد. با ما همراه باشید تا ببینیم چه دلایلی کماکان خرید این پیرمرد بیراهه‌نورد ژاپنی را توجیه‌پذیر می‌کنند. همانطور که می دانید گشتاور در خارج از جاده مهمتر از اسب بخار یا قدرت موتور از نظر اسب بخار است. نیسان رونیز گشتاور مناسبی معادل 208 نیوتن متر ارائه می دهد و با 150 اسب بخار قدرت آفرود را کاهش نمی دهد. شناخت معایب رونیز و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب نیسان رونیز را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم.

یکی از بخش های مهم در معرفی کامل خودرو رونیز، آشنایی با امکانات و تجهیزات این اتومبیل می باشد که فروشگاه عظیمی شاپ به صورت کامل به شرح آن پرداخته است. تیم دودف سابقه ای ۳۰ ساله در زمینه تولید قطعات، واردات لوازم یدکی خودروهای دودیفرانسیل، فروش و پخش مکمل و روغن موتور دارد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تبدیل تجارت سنتی به تجارت دیجیتال و مدرن، تیم دودف نیز فعالیت خودرا منطبق بر این فرایند تغییر داده و به تجارت الکترونیک روی آورده است. البته باید گفت مانیفولد و یا هدرزهای دست ساز مناسبی برای رونیز وجود دارد که در صورت تمایل می توانید با نصب آن ها تا 10 اسب بخار به قدرت خودرو اضافه کنید و دیگر مشکلی نخواهید داشت.

این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که رونیز به انتخاب اول بسیاری از علاقمندان به سفرهای جاده‌ای تبدیل شود. به طور معمول خودروی آفرودی نیسان رونیز از مصرف بالای سوخت همراه بوده و در حالت کلی ترکیبی 11 لیتر در هر صد متر است. این خودرو به دلیل برخورداری از امکانات بی نظیر آفرودی بیشتر مورد پسند آفرود سواران قرار گرفته است که طرفداران بسیار زیادی را در زمینه فروش خودرو دارد. پس از این که پاترول به مرور از بازار ایران حذف می شد و در دسته ماشین های قدیمی قرار گرفت، با ورود ماکسیما و رونیز بازار خودرو ایران متحول شد. در سال 1381 نیسان رونیز به بازار ایران معرفی شد و فروش آن آغاز شد.

نیسان رونیز طی سال‌های حضور در بازار، با سوزوکی گرند ویتارا و هیوندای توسان هم‌نسل خود به رقابت پرداخت. ئر جالی که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی ضعیف بود و تنها نقطه ضعف نیسان رونیز  کمبود امکانات ایمنی و رفاهی مربوط می‌شود. در زمینه امکانات رفاهی این امکان وجود دارد که مالک با استفاده از قطعات افترمارکت و براساس بودجه خود، تجهیزات مورد نیاز خود را به نیسان رونیز اضافه کند. با این وجود کمبودهای ایمنی نیسان رونیز به راحتی قابل برطرف سازی نیستند. در همان زمانی که خودروی نیسان رونیز مطرح شد و به ایران آمد؛ مردم فقط اس یو وی هایی که به شکل جعبه ای طراحی شده بودند را دیده بودند. نیسان رونیز طراحی مدرنی داشت و یک اس‌ یو وی مدرن و جذاب و زیبا بود.

داشبورد این خودرو کاملاً سنتی طراحی شده است و در واقع از طرحهای دهه ۹۰ خودروها در آن استفاده کرده اند. فرمان این خودرو به صورت چهار شاخه می‌باشد و آمپرهای آن هم خیلی قدیمی است. در واقع داخل این خودرو طراحی بسیار ساده و قدیمی دارد و هیچ نوع سلیقه ای را جذب نمی‌کند.

رونیز، یکی از شاسی بلند های ساخت شرکت نیسان است که در بازار جهانی با نام پالادین و ایکس ترا هم شناخته می شود. این خودرو در بازار محبوبیت فراوانی دارد و در این مقاله امروز در z4car به بررسی معایب نیسان رونیز می پردازیم. به خصوص که بازار ایران پیش از این خودرو اتومبیلی به نام پاترول را تجربه کرده بود. این خودرو برخلاف آفرودرهای قدیمی موجود در بازار ایران، عملکرد نرمی در مجموعه فرمان، کلاچ و گیربکس خود دارد و برای رانندگی با آن احتیاج به صرف انرژی چندان زیادی نیست که این خود یکی دیگر از مزایای رونیز است.

ترا در حالت چهار چرخ سبک به دلیل بهره مندی از سیستم کنترل پایداری و موتور توربو، توانست شیب را طی کند اما پرادو در حالت کمک سبک نتوانست. البته اگر جای دور گرفتن بود قطعا پرادو نیز می توانست این کار را به انجام رساند. همین کار با دنده سنگین پرادو انجام دادیم که به خوبی توانست از پس آن برآید. شتاب گیری با یک لانچ کوچک شروع شد و دتده ها پشت هم تعویض می شدند.

در نهایت شتاب صفر تا صد این اس یو وی، طی ندت زمان ۹‌.۴۳ ثانیه به ثبت رسید که برای این جثه، عدد بسیار مناسبی به نظر می رسد. ترا برای رسیدن از صد به صفر به ۴۰.۷۲ متر مسافت نیاز داشت که بازهم باید گفت با خط ترمز خوبی مواجه هستیم. این خودرو هم‌ چنین امکاناتی نظیر تنظیم برقی آینه، سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابر برقی، رادیو CD، سیستم قفل مرکزی و فرمان هیدرولیک را شامل می ‌شود. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. اگر قصد خرید این خودرو را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که این خودرو امکانات رفاهی کمی دارد و برای دسترسی به امکانات بیشتر باید آن ها را به صورت دستی نصب کنید. به طور کلی یکی از سیاست ‌های نیسان عرضه خودروهای مستحکم و با کیفیت ساخت بالا است و رونیز نیز از این قاعده مستثنا نیست.

رونیز هم مانند سایر هم نسل‌ های خود بر اساس همین رویه ساخته شده بود. دلیل این سادگی در طراحی، اولویت گذاری بر روی کیفیت و میزان استحکام خودرو بود. به همین دلیل بسیاری از افراد طراحی ظاهری و داخلی نیسان رونیز را نمی ‌پسندند. نیسان رونیز در زمان عرضه نیز دارای امکانات و آپشن های به ‌روزی نبود و در مقابل رقیبان خود حرف زیادی برای گفتن نداشت. حال با گذشت بیش از یک دهه از آخرین تولید این خودرو، ضعف این خودرو در این زمینه بیشتر به چشم خواهد آمد.

خودرو رونیز، این سامورایی تکرار نشدنی یکی از همان پدیده‌ها در صنعت خودرو سازی ژاپن با چهره جهانی است که پدرخوانده شاسی بلندهای دنیا است. کوهنوردی خستگی ناپذیر که با بدنه‌ای مستحکم سالیانی است که پا به عرصه گذاشته و واژه آفرود را به خوبی به همه شناسانده است. این اتومبیل از کمپانی نیسان را نیسان رونیز کامپکت هم می‌نامند و از سال 1999 به عنوان یک خودرو تمام عیار معرفی شد و در سال 2005 پا به بازار جهانی گذاشت. این خودرو به‌دلیل برخورداری از شاسی مستقل از بدنه، گیربکس کمکی مجهز به حالت چهارچرخ سنگین (4L) و اکسل صلب عقب با فنر تخت، یک آفرودر تمام‌عیار محسوب می‌شود که حتی برای پیمایش دشوارترین مسیرها نیز روی مالک خود را زمین نمی‌اندازد! علاوه‌براین، انبوهی از لوازم آفرود افترمارکت نیز برای این خودرو در بازار موجود است که دست مالک را برای شخصی‌سازی و بهبود هرچه بیش‌تر قابلیت‌های خارج‌جاده‌ای Nissan Roniz باز می‌گذارد. یکی دیگر از مواردی که از معایب خرید خودروی نیسان رونیز می شود خشک و سفت بودن صندلی های این خودرو است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *