بررسی خودرو هاوال h2

مشخصات هاوال H2 + مقایسه با سایر خودروها

در کل هاوال H2 خودرویی مناسب برای افرادی است که آنچنان به دنبال رانندگی اسپرت نیستند اما راحتی و کیفیت آن در حدی است که ساعت‌ها می‌توانید با آن رانندگی کنید و خسته نشوید. نرمی سواری این خودرو با وجود استفاده از رینگ‌های بزرگ خود جای خوشحالی دارد و بزرگ‌ترین نکته مثبت H2 است. یکی از نکات قابل توجه در خریداری خودرو، شبکه فروش و خدمات پس‌ازفروش آن است، اما شاید بتوان همین نکته را یکی دیگر از معایب هاوال H2 به‌ حساب آورد. با انجام تحقیقات میدانی متوجه می‌شویم که خریداران این خودرو رضایت چندانی از مراکز خدمات پس‌ از فروش این خودرو ندارند. در این مورد می‌توانیم به عدم پاسخگویی به ‌موقع، کیفیت پایین خدمات، کمبود قطعات یدکی و… اشاره کنیم.

H2 در رنج قیمتی خود از امکانات، کیفیت و امنیت قابل توجهی برخوردار است که باعث می‌شود بتوان ارزش خرید بالایی را برای این خودرو در بازار داخلی در نظر گرفت. در رنج قیمتی که این خودرو قرار دارد می‌توان سدان‌های پرطرفداری همچون هیوندای اکسنت و کیا سراتو 2 لیتری آپشنال را نیز خریداری نمود. خیلی روی توانایی آفرود H2 حساب باز نکنید چونکه تنها یک آپشن و یک گزینه روی میز دارید.

خطوط جانبی خودرو بسیار ساده هستند و طراحان در این بخش تنها به استفاده از نوار کرومی در حاشیه‌ شیشه‌ها اکتفا کرده‌اند. البته نمونه مورد آزمایش دارای سقف سفید رنگ بود که نمایی اسپرت به خودرو بخشیده بود. چراغ‌های عقبی از نوع LED هستند و دو خروجی اگزوز نیز در دو سمت سپر عقب موجود هستند. در این بخش البته می‌توانیم هارمونی و هماهنگی بین این قسمت و دیگر محصولات هاوال را ببینیم و با یک نگاه می‌توان متوجه شد که همگی توسط یک شرکت واحد انجام شده‌اند که نشان از هماهنگی بین طراحی محصولات مختلف این شرکت است. فاصله محوری، عرض و ارتفاع این خودرو نیز به ترتیب 2560، 1814 و 1695 میلیمتر هستند.

هاوال اچ2 کراس اووری است که شرکت بهمن به فروش بالای آن امید زیادی بسته بود. واکنش کلی مشتریان و سطح نیاز عمومی بازار خودرو کشور نیز نشان می‌داد که در صورت عرضه گسترده این محصول با قیمت مناسب به بازار، استقبالی بسیار قابل قبول و شایسته از آن به عمل خواهد آمد. با این حال اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور سبب شد تا هاوال h2 نتواند به صورت گسترده به حضور خود در بازار ایران ادامه دهد. برای مثال اگر با سرعت بالا و کیفیت سوخت پایین رانندگی کنید، خواهید دید که مصرف سوخت هاوال اچ 2 با موتوری نچندان قوی حتی به 15 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد رسید.

بر روی رودری‌ها نیز سعی شده تا با استفاده از روکش چرم مصنوعی به رنگ قهوه‌ای روشن، فضایی لوکس پدید آید که باید بگوییم در این مورد کاملاً موفق هم بوده است. طرح نشان دهنده‌های هاوال H2 هم اسپرت و جذاب است و شاید تنها ایرادی که بتوانیم به این قسمت بگیریم، طراحی ساده کنسول میانی باشد که البته سعی شده با استفاده از رنگ‌های مختلف و از سادگی خارج شود اما کیفیت پلاستیک استفاده شده در داخل کابین بالاتر از انتظار است. برخلاف بسیاری از خودروهای ساخت چین، محصولات هاوال با هدف جذب خریدار خارجی تولید می‌شوند و محکوم به رعایت استانداردهای ایمنی در سطح جهانی هستند. مدل H2 بنا به آزمون‌هایی که در استرالیا توسط ANCAP گذرانده، موفق به کسب ۵ ستاره‌ی ایمنی شده است که مسلما، مشابه با چنین امتیازی از بنیاد تست و ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) نیست؛ اما می‌تواند معادل ۴ ستاره تعبیر شود. با نگاهی به فیلم‌های منتشرشده از آزمون تصادف هاوال H2، می‌توان اطمینان پیدا کرد که استقامت مناسبی در کابین و سقف خودرو وجود دارد.

خرید از فروشگاه هیراپارت به شما این اطمینان را می‌دهد که همواره لوازم یدکی اصلی و مرغوب را با قیمت‌های مناسب دریافت خواهید کرد. در کل می‌توان اظهار داشت که هاوال H2 در این رده می‌تواند راضی‌کننده اکثر مشتریان باشد و به عنوان یک خودروی کراس‌اور با یک دیفرانسیل، به عنوان یک انتخاب با کمترین عیب و نقص مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه تنها ابهام، پیوستن یا عدم حضور هاوال در بازار ایران است؛ زیرا پس از لغو تحریم‌های اخیر، هاوال هنوز موقعیت خود را در این زمینه رسماً اعلام نکرده است. همچنین عملکرد جعبه‌دنده به طور قابل قبول ارزیابی شد و با کمی ارفاق می‌توان گفت که دارای دقت مناسبی است. البته با توجه به مشخصات کلی خودرو، ممکن است انتظار داشته باشید که سرعت و دقت تعویض دنده‌ها (به خصوص در معکوس دادن) بهتر باشد، اما به نظر می‌رسد برنامه جعبه‌دنده تا حدی محافظت‌کارانه تنظیم شده است و بنابراین معکوس دادن با کمی تاخیر همراه است. ترمزها نیز شرایط قابل اعتمادی دارند و به خوبی از پس کنترل خودرو بر می‌آیند.

هاوال قرار بود در اولین پیش ثبت نام با قیمت 95 میلیون تومان عرضه شود اما بلافاصله قیمت نهایی آن به مرز 112 میلیون تومان و فراتر از آن رسید و در آخرین مرحله نیز شاهد افزایش قیمت هاوال H2 به رقم 130 میلیون تومان هستیم. در حال حاضر در بازار آزاد هاوال H2 بیش از 200 میلیون تومان قیمت خورده است و به نسبت زمان و با توجه به وضعیت اقتصادی حال کشور روز به روز بر قیمت آن افزوده می شود. هاوال H2 در بازار کشور استرالیا 25،990 دلار استرالیایی در نسخه Luxury قیمت خورده است. مهم ترین رقبای این کراس اوور اغلب شرکت های چینی هستند که می توان به هایما S5، تیگو  5 New و ام وی ام X33 اشاره کرد.

این برند را باید از مطرح‌ترین برندهای خودرویی کشور چین دانست چراکه توانسته موفقیت خوبی را در بازار داخلی چین و البته سایر بازارهای جهانی کسب کند. جالب است بدانید که محصولات هاوال حتی در کشور استرالیا نیز به فروش می‌رسند. نزدیک بودن هزینه‌ی نهایی هاوال H2 به جک S5، خریدار احتمالی را وسوسه خواهد کرد. اگر در بازار آزاد با برچسب قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۵میلیون تومانی هاوال مواجه شویم، مسلما می‌توان نمونه‌های کم‌کار و نزدیک به صفر کیلومتر از جک S5 را ترجیح داد. در سال‌های اخیر، کراس‌اور جک به پرفروش‌ترین خودروی چینی ایران تبدیل شده است و البته با فضای بزرگ‌تر، رقیبی مهم برای هاوال H2 محسوب می‌شود. در کنار خدمات پس از فروش رضایت‌بخش که توسط کرمان موتور برای جک S5 ارائه می‌شود، مصرف سوخت و استهلاک نسبتا بالای این خودرو نیز اهمیت دارد.

شرکت واردکننده، رقم ۹۶ میلیون تومان را برای هاوال H2 در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرده بود که و با پیش‌پرداخت ۵۰ میلیون تومان، سود مشارکت ۱۴ درصد و موعد تحویل یک‌ماهه ثبت نام می‌نمود. تولید این خودرو در زمان نگارش این مطلب، توسط گروه بهمن‌ متوقف شده است و حالا در بازار آزاد، حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. گریت وال، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و این خودروساز از سال ۲۰۱۳، کراس‌اورهای خود را با نام هاوال تولید می‌کند. گریت‌وال معمولا در رتبه‌ی هفتم تا دهم بزرگ‌ترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما بیشترین رشد فروش در سال گذشته را ثبت کرده است و بنا به ادعای رسانه‌های چینی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروهای کلاس وانت و کراس‌اور در این کشور محسوب می‌شود. آمار فروش گریت‌وال در سال ۲۰۱۶ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار دستگاه بوده که بخش عمده‌ی آن، مربوط به عرضه‌ی جهانی در تایلند، مالزی، روسیه، برزیل و شمال آفریقا است. آپشن ها و ویژگی های این خودرو موارد معمول است که در این سگمنت بطور حداقل انتظار می رود.

مدل‌های مختلف این خودرو در بازار جهانی، به‌صورت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل، همراه گیربکس اتوماتیک یا دستی ۶ سرعته فروخته می‌شوند که علمکردی پرشتاب‌تر و البته کمی‌ پرمصرف‌تر، نسبت به کراس‌اورهای چینی مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT دارند. هاوال H2 قرار است فقط با گیربکس اتوماتیک و سیستم انتقال نیروی تک دیفرانسیل در ایران عرضه شود. وانت‌های سری وینگل و سدان ولکس، نشانه‌ای از فقدان زبان طراحی در محصولات گریت وال بودند. این موضوع برای خودروهای هاوال صدق نمی‌کند و حالا می‌توان با نگاهی به جلوپنجره و سپر در سری H2، H6 و H9 نوعی هماهنگی بین آن‌ها مشاهده کرد. البته سبک طراحی کراس‌اورهای هاوال، قابل مقایسه با زبان طراحی خلاقانه در نمونه‌های اروپایی و ژاپنی نیست؛ اما نسبت به محصولات چری (نظیر ام‌وی‌ام X33S اسپرت، تیگو 5 و تیگو 7)، با وحدت بیشتری همراه است و در مجموع، مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

اما علاوه بر این توضیحات، فضای صندوق عقب هاوال H2 با ظرفیت ۳۰۰ لیتر نسبت به رقبایی که در این کلاس حضور دارند، خیلی بزرگ نیست. به عنوان مثال، صندوق هوندا HR-V با ۴۳۷ لیتر و تویوتا CH-R با ۳۷۷ لیتر، نشان می‌دهند که خریداران هاوال برای سفرهای طولانی ممکن است نیاز به یک باربند آیرودینامیک برای نصب بر روی سقف خودرو داشته باشند. نکته دیگر این‌که با ملاحظه دقیق به مجموعه پشت آمپر، خواهید دید که طراحی این بخش به خصوص در نگاه به رنگ‌بندی، شباهت جالبی به مجموعه پشت آمپر خودروهای دنا و دنا پلاس ایران‌خودرو دارد.

اما با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری و سیستم تعلیق مناسب خودرو چندان جای نگرانی وجود ندارد. یکی از مواردی که می‌توان در رابطه با خرید هاوال H2 از سوی مشتریان عنوان کرد، کیفیت ساخت خوب این مدل است. بر این اساس، طبق تحقیقات انجام شده، هاوال H2 در رده قیمتی و کلاسی خود، یکی از بهترین مدل‌ها در بازار چین و استرالیا بوده و این دلیل به خاطر کیفیت ساخت خوب این خودرو است.

ظاهرا به نظر می‎رسد شرکت هاوال سعی داشته که با استفاده از خطوط ساده و محافظ کارانه، ظاهر عامه‌پسندی را برای این خودرو خلق نماید. برخلاف آنچه انتظار می‌رود، فضای داخلی H2 از کیفیت و ارگونومی بالایی برخوردار است و شرکت هاوال در ساخت آن از روی خودروی دیگری الگوبرداری نکرده است! هاوال H2 در بخش فنی به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژر مجهز شده است که توان تولید ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد.

درمورد یکی دیگر از معایب هاوال H2 می‌توان گفت که مصرف سوختی که از جانب سازندگان چینی برای هاوال H2 اعلام شده، معقول به‌ نظر نمی‌رسد. طبق اعلام شرکت گریت‌وال، مصرف سوخت هاوال H2 در شهر 12 لیتر، در بزرگراه 7 لیتر و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 9.8 لیتر است. مصرف سوخت هاوال H2 برای رانندگی ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که برای خودرویی در این ابعاد مقداری زیاد به نظر می‌رسد، ضمن اینکه با توجه به حساسیت‌ پیشرانه‌های توربو، بهتر است که از بنزین سوپر برای H2 استفاده شود. اینجا از حجم‌های اغراق‌آمیز و خطوط هیجان‌انگیز خبری نیست اما همین چیدمان ساده و اصولی حس خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند.

هاوال H2 یکی از خودروهای کراس‌اوور شرکت گریت‌وال چین است که در سال 2014 به بازار جهانی عرضه شد. هاوال H2 هرچند دارای ظاهری جوان‌پسند و تجهیزات مدرن کاملی نیست، اما قیمت آن رضایت خریداران و دوست‌داران کراس‌اوورهای کامپکت خانوادگی را جلب خواهد کرد. اگر می‌خواهید با دید واضح‌تری نسبت به خرید این کراس‌اورر چینی اقدام کنید لازم است که با معایب هاوال H2 آشنا شوید. در ابتدای شروع حرکت با هاوال H2 متوجه سر حالی و سبکی خودرو نسبت به قدرت تولیدی خواهید شد و فرمان نرم آن باعث می‌شود تا با یک کراس‌اوور اما با شتاب و چابکی یک سدان سر و کار داشته باشید. شتاب‌گیری خودرو در دنده یک مناسب است و قدرت تولیدی با کمک توربوها چنان است که حتی با خاموش کردن سیستم کنترلی، می‌توان با همین موتور 1.5 لیتری هرزگردی نیز انجام داد. اما با بالا رفتن دنده متوجه افت گشتاور و کاهش توانایی خودرو خواهید شد که البته این موضوع به دلیل حجم کم موتور است.

اما دیری نپایید که به علت بازگشت تحریم ها در سال 98 گریت وال نیز مانند بسیاری از خودروسازان معتبر بازار ایران را ترک کرد تا هاوال H2 فقط در دو مدل 97 و 98 در بازار قابل تهیه باشد. در هر صورت نمی توان نقطه قوت هاوال H2 را طراحی ظاهری آن قلمداد کرد گرچه کیفیت قطعات ظاهری مناسب ارزیابی می شود. در نگاه اول جلو پنجره این خودرو با خطوط افقی آن را بیشتر شبیه به محصولات آئودی کرده است. با دقت در ظاهر خودرو متوجه خواهید شد که چراغ های جلو به جلو پنجره تمام کرومی چسبیده اند، چراغ های مه شکن نیز توسط یک تکه پلاستیک سیاه رنگ محاط شده و در ادامه چراغ های روشنایی روز در پایین ترین بخش سپر جلو قرار دارند. می‌توان گفت که کابین هاوال H2 تقریباً بدون نقص است، با این حال با کمی دقت می‌توان گفت که ابعاد سانروف آن به نسبت بزرگ نیست. در جلو، پنجره بزرگ با چراغ‌های LED کوچک، اگرچه نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد، اما برای بازار ایران که با طراحی‌های جدید خارجی زیاد آشنا نیست، جذابیت دارد.

اما اگر کمی با پدال گاز بازی کنیم، متاسفانه سیستم تهویه مطبوع به شکل عجیبی بر میزان مکث و تاخیر پدال گاز تاثیر منفی می‌گذارد. به طرز ساده‌تر، روشن بودن کولر باعث کُند شدن واکنش پیشرانه نسبت به فشردن پدال گاز می‌شود و می‌تواند از لذت رانندگی کاسته شود. به طور کلی، بیشتر مشکلات شتاب‌گیری هاوال مربوط به شروع حرکت است و این نقص با روشن بودن کولر یا بارگذاری سربالایی، بدتر می‌شود؛ اما وقتی خودرو مقداری دور می‌زنید، شتابگیری بهبود می‌یابد و از افزایش سرعت لذت می‌برید. در چین، قوانینی وجود دارد که برای خودروهای مجهز به موتورهای بزرگ، مالیات سنگین تعیین کرده‌اند. به همین دلیل، اکثر خودروسازان این کشور از موتورهای کوچک‌تر با حجم ۱٫۵ لیتر استفاده می‌کنند. هاوال H2 از نظر سگمنت، یک کراس اوور جمع و جور شهری است و با استفاده از یک موتور کم حجم سعی شده تا مصرف سوخت را کم کند ولی سیستم پرخوران نیز روی آن کار شده تا شتاب خوبی را برای استفاده‌های شهری به راننده تحویل دهد.

بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. یک اسپویلر در بالای درب صندوق قرار دارد و در پایین دیفیوزر سپر نیز دو خروجی اگزوز در طرفین وجود دارند که در کمال تعجب واقعی هستند. جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

در زمینه ایمنی نیز، هاوال اختراق‌های خوبی داشته و موفق به کسب ۵ ستاره از موسسه معتبر A-NCAP استرالیا شده است، که این امر احساس آرامش بیشتری به سواران این خودرو می‌دهد. در نمای عقب، هماهنگی قابل قبولی با بخش‌های دیگر خودرو مشاهده می‌شود، با این حال، برخی انتقادات نسبت به طراحی چراغ‌های عقب وارد می‌شود. تیم کاریرا با پوشش اخبار خودروی ایران و جهان و همچنین تولید فیلم های بررسی خودرو همراه شما علاقه مندان به دنیای خودرو است. سیستم صوتی تصویری این خودرو  از امکانات معمول مثل USB، AUX و بلوتوث بهره می برد. به علاوه مثل سایر رقبا، این خودرو از دکمه های کنترل روی فرمان نیز بهره می برد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

سپر خودرو نیز دو نور افکن دایره‌ای را به همراه چراغ‌های روشنایی در روز در خود جای داده و بدور از طراحی اغراق‌آمیر است. البته طرح چراغ‌های روشنایی در روز همخوانی زیادی با سایر بخش‌ها ندارد و بهتر بود این چراغ‌ها در داخل مجموعه چراغ‌های اصلی خودرو قرار می‌گرفتند. در مجموع می‌توان گفت که حس نشستن در کابین هاوال H2 با حسی که حضور در کابین کراس‌اوورهای مدرن ایجاد می‌کند، یکسان نیست.

با این حال اگر در شهرهای بزرگ‌ سکونت دارید و بنزین سوپر و قطعات یدکی این محصول در دسترس شماست، می‌توانید H2 را در میان گزینه‌های خرید خود قرار دهید چراکه مزیت‌هایش بسیار بیشتر از معایبش هستند. مثلاً در شرایطی که اکثر رقبا به ستاره‌های ایمنی چینی CNCAP افتخار می‌کنند، هاوال 5 ستاره از موسسه معتبر استرالیایی ANCAP را به شما هدیه میدهد و با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به نسبت انواع CVT رایج در این رده، رانندگی لذت‌بخش‌تری برایتان به ارمغان خواهد آورد. موتور 1.5 لیتری توربوشارژر 4 سیلندر این خودرو 147 اسب بخار قدرت در دور 5600 rpm تولید می کند. حداکثر گشتاور 210 نیوتن متری نیز در دورهای 2200 تا 4500 rpm در دسترس است. از نظر عملکرد سیستم تعلیق و ویژگی‌های فرمان‌پذیری می‌توان اظهار داشت که مهندسان هاوال تمرکز زیادی بر نرمی سواری قرار داده‌اند. این انتخاب درستی به نظر می‌رسد، زیرا با وجود شرایط جاده‌ای کشور، شامل انواع دست‌اندازو سرعت‌گیرها  نرمی سواری می‌تواند بهترین تجربه رانندگی را برای مشتریان ایرانی فراهم کند.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی (BA)، تقسیم نیروی ترمز (EBD)، کنترل لغزش (TCS) و جلوگیری از لغزش  (VSC) دیگر آپشن‌های ایمنی هاوال H2 هستند. فناوری افزاینده نیروی ترمز هنگام حرکت خودرو در سراشیبی به‌منظور رانندگی با سرعت کمتر از ۳۵ کیلومتر بر ساعت (DSR) و سیستم حفظ خودرو در شیب (Auto-hold) در این خودرو قابل استفاده هستند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. اما باید به این نکات توجه کرد که جک S5 و چری تیگو 7 کابین های بزرگ تری از هاوال دارند و به غیر از آن بازار خرید و فروش این دو خودرو نیز بسیار پر رونق تر از هاوال H2 است.

قرار است هاوال H2 با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده برسد که البته بستگی به شرایط اقتصادی ایران دارد. خودروهای ام‌وی‌ام X33S، هایما S5 و جک S3، رقبای هاوال H2 در این کلاس قیمتی هستند که البته با استقبال نسبتا خوبی در بازار مواجه شدند. نه‌تنها در ایران که در چین و دیگر کشورهای میزبان هاوال H2، این خودرو صرفا با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۵ لیتری قابل خرید است.

در نمای عقب هاوال برای مدل H2 از چراغ های دو تکه استفاده کرده که فرم ظاهری آن ها هماهنگ با چراغ های جلو است. از آن جا که هاوال در مدل 4 چرخ متحرک نیز عرضه می شود (در حال حاضر هاوال H2 تنها در نسخه محور متحرک جلو عرضه می شود) شاهد تونل میل گاردان در بخش مرکزی هستیم که می تواند در زمینه فضای پای سرنشینان عقب مخاطره انگیز ظاهر شود. طراحی رودری ها نیز مناسب است و با این که تودری ها فضای چندان زیادی ندارند اما می توان عنوان کرد که جا لیوانی های مرکزی می تواند این ضعف نسبتا کوچک را پوشش دهند. اهرم تعویض دنده به همراه ترمز دستی الکترونیکی و دو جا لیوانی بسیار کاربردی نیز تکمیل کننده این بخش هستند.

طراحان هاوال سعی کرده‌اند با کمترین هزینه، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را از H2 دور کنند. با این هدف، نوارهای باریکی از فلز براق کروم در قسمت دستگیره‌ی درپوش عقب و بخش ورودی صندوق نصب شده‌اند. بخش اصلی سپر عقب هم تمام فلزی و هم‌رنگ بدنه است؛ هرچند با پلاستیک سیاه در پایین ارائه می‌شود. اگزوزهای براق کروم با حالت دوگانه در طرفین و چراغ‌های هشدار باریک در پایین سپر، دیگر نکات مثبت در طراحی عقب هاوال H2 هستند؛ ضمن اینکه استفاده از بال عقب (اسپویلر) و آنتن کوسه‌ای هم ظاهر بهتری به خودرو می‌دهند. شیشه‌ی عقب در هاوال H2، بسیار کوچک است و عملا نمی‌تواند دید مناسبی به بیرون داشته باشد.

طبق معمول، سخن‌گفتن از امکانات خودروی خارجی که قرار است وارد ایران شود، چندان دقیق نیست. نوسانات نرخ ارز و رقابت با دیگر خودروهای بازار، واردکننده را مجبور به تغییر در سطح آپشن‌های خودرو می‌کند و البته، حق انتخاب از خریدار ایرانی سلب می‌شود. با این حساب، تجهیزات مدل پایه و تمامی امکانات اضافه هاوال H2 که در نسخه‌ی فول‌آپشن (پرمیوم) وجود دارد، معرفی می‌شوند؛ ضمن اینکه قرار است خودروی مذکور با آپشن‌های کامل در ایران فروخته شود. متریال اصلی در داشبورد، پلاستیک فشرده است که در نقاط بالا و پایین، نسبتا سخت و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد؛ اما در بخش میانی به لطف قطعات پلاستیک براق، حالتی فلزی القا می‌کند. کلیدهای اصلی مربوط به کنترل تهویه مطبوع هم پلاستیکی و سیاه‌رنگ هستند؛ اما حالت پیانویی و براق دارند.

حرکت نرم در خیابان‌های شهری با حفظ ایمنی و سکوت کابین، مهم‌ترین خاصه‌ی این فرد است. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۱۲ ثانیه، همراه میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر چشم‌گیر نیست؛ اما برای پاسخ به نیازهای روزانه کافی به نظر می‌رسد. هاوال اچ2 جهت تامین قوای محرکه خود به یک موتور ۴چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر وابسته است. حداکثر قدرت این پیشرانه برابر با ۱۴۱ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن به عدد ۲۰۲ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال می‌شود.

متریال مورد استفاده برای ساخت اجزای کابین این خودرو، اکثرا از نوع پلاستیک سخت است و فقط در قسمت بالایی داشبورد شاهد به کارگیری فوم نرم هستیم؛ به‌ همین دلیل در اولین نگاه ارزان‌قیمت بودن مواد به‌ کار رفته را حس خواهیم کرد. در این مورد می‌توانیم به عدم پاسخگویی به موقع، کیفیت پایین خدمات و … اشاره کنیم. در کل، وقتی که خدمات پس از فروش هاوال H2 را با سایر کراس اورهای خانوادگی موجود در بازار مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم هاوال H2 توان رقابت با آنها را دارا نیست. در نسخه‌ی وارداتی هاوال H2، تعداد ۶ کیسه هوا وجود دارد که شامل ۴ مورد در جلو و ۲ عدد پرده‌ای می‌شود.

هاوال از لحاظ شتاب گیری شبیه به این دو خودرو عمل می کند اما گیربکس 6 دنده اتوماتیک آن در سطح بسیار بالاتری از دو کلاچه های تر و خشک S5 و تیگو 7 قرار می گیرد. هاوال از لحاظ سواری نیز نرم تر و راحت تر از رقبای خود است اما قافیه هندلینگ را به آن دو می بازد. متاسفانه هاوال H2 به دلیل عرضه محدود نتوانست در بازار ایران به فروشی که لایق آن بود برسد و خیلی زود با بازار ایران خداحافظی کرد.

به همین دلیل خانواده ها حسب اینکه کم جمعیت هستند یا خیر باید به دقت خودروی خود را انتخاب کنند. اگر به گذشته هاوال که البته تحت مالکیت گروه بزرگ گریت وال چین (Great Wall) است بنگریم خواهیم دید که یکی از اصلی ترین بازارهای هدف این برند روسیه و استرالیا است. هاوال در سال ۲۰۱۶ به خاورمیانه آمد و به عنوان اولین مقصد نزدیک ایران وارد کشور عمان شد. عربستان ، نیوزلند و آفریقای جنوبی نیز از جمله آخرین کشورهایی هستند که در همین اواخر (قبل از ۲۰۱۸) هاوال به آن ها ورود یافت. اما حال که بازار ایران غرق در کراس اوورها و SUV های ژاپنی و کره جنوبی است، چه امیدی به یک برند چینی تازه وارد است؟ کمی قبل در قسمت هاوال H9 مختصری در این مورد صحبت کردیم. هاوال یکی از بهترین برند های خودروی چینی است که توسط شرکت گریت وال تولید و عرضه می شود.

این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید شاسی‌بلندهای ساخت گریت‌وال تا همین چند سال پیش، به دلیل کپی‌برداری از تویوتا پرادو، به سخره گرفته می‌شدند. وارد کابین هاوال می‌شوید و متوجه می‌شوید که فضای داخلی این خودرو نسبت به سایر کراس‌اورهای دیگر، چندان زیاد است. با این حال، می‌توان گفت که جای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و محدودیت‌های ابعاد فقط در سفرهای خانوادگی بلند مدت به چشم خواهند آمد. کیفیت صندلی‌ها و مواد داخلی به طور کلی مناسب بوده و از رضایت مشتریان برخوردار است.

در حال حاضر هاوال H2 در قالب مدل‌های ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ مهمان جاده‌های کشورمان بوده است. امروزه نمی‌توان با چشم بسته، خط قرمز روی خودروهای چینی کشید و همه‌ی آن‌ها را فاقد استاندارهای پایه دانست. خصوصا زمانی که بعضی برندهای چینی مثل هاوال برای حضور در اروپا آماده می‌شوند و تجربه‌ی عرضه در استرالیا را پشت سر گذاشته‌اند.

در بازار جهانی و کشورهایی مثل استرالیا، روسیه، آفریقای جنوبی و مناطقی از آمریکای لاتین، سال‌ها از حضور هاوال می‌گذرد؛ اما نمی‌توان از مقبولیت آن برای مردم ایران، مطمئن بود. این شرایط، حداقل در کوتاه‌مدت، بر بازار نمونه‌های دست دوم هاوال H2 تأثیرگذار است. شاید تنها محصولی که می‌تواند در نگاه اول، خریدار بیشتری جذب کند، هایما S5 باشد. هاوال H2 از فرمول تکراری جلوپنجره‌ی بزرگ با خطوط موازی استفاده می‌کند که موضوع جدیدی نیست؛ اما در عوض با ترکیب خوبی از چراغ‌های LED و سپرهای اسپرت ارائه می‌شود. چهره‌ی هاوال H2 از زوایای مختلف، کمی لوکس‌تر از هایما S5 به نظر می‌رسد و در طولانی‌مدت، باعث خستگی و دل‌زدگی کمتری خواهد شد.

چیدمان کلیدهای مربوط به کروز کنترل، تماس تلفنی و سیستم صوتی، همراه با ادوات نقره‌ای رنگ در پایین، ترکیب جذابی دارند که نسبت به کراس‌اورهای چینی در سال‌های قبل برتری دارد. در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران بود که گروه خودروسازی بهمن محصولات شرکت هاوال را به نمایش گذاشت و خبر از آغاز همکاری با این شرکت چینی را داد. شرکت گریت وال چین به عنوان متولی این برند یکی از بزرگ ترین گروه های خودروسازی کشور چین است به نوعی که در کلاس خودروهای کراس اوور (SUV) لقب بزرگ ترین تولید کننده کشور چین را به یدک می کشد. هاوال H2 در بازار کشور استرالیا با قیمتی در حدود 25 هزار دلار به فروش می‌رسد که شاید در نگاه اول قیمت بالایی برای یک کراس‌اوور چینی به نظر برسد، اما آمار فروش بالای این خودرو در بازار استرالیا ثابت می‌کند که این قیمت چندان هم ناعادلانه به نظر نمی‌رسد!

هاوال H2 از طراحی ظاهری ساده و در عین حال جذاب بهره می‌برد که با تناسب عالی میان اجزاء و هارمونی خطوط چشم را نوازش می‌دهد. فرم کلی بدنه ماشین حالتی جعبه‌ای شکل دارد اما چراغ‌های زیبا، جلوپنجره بزرگ و خطوط برجسته کناری اجازه نداده‌اند که این ساختار ساده، خسته‌کننده و نازیبا جلوه کند. در نمای کناری خودرو نیز از خط شانه ای به نسبت محو استفاده شده است و طراحی ستون ها و شیشه ها عاری از هر گونه خطوط تند و تیز است. تنها نکته خاص این بخش قرار گیری نام هاوال بر روی ستون C با پشت زمینه قرمز رنگ است که به نظر تنها راه حل این شرکت برای ایجاد یک حالت خاص و متفاوت در این بخش بوده است. با این حال، سیستم‌های کنترل پایداری در طول تست به وظایف خود عمل کرده‌اند و خودرو را در مسیر نگه داشته‌اند، به هر حال، هاوال H2 به عنوان یک خودروی ایده‌آل برای رانندگی خانوادگی تلقی می‌شود، اما برای استفاده در رانندگی اسپرت مناسب نیست.

این توان از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در رده‌بندی هاوال، H2 به عنوان یک کراس‌اور شهری شناخته می‌شود و به همین دلیل از دو دیفرانسیل استفاده نمی‌کند. شتاب صفر تا صد H2 با این مشخصات در حدود ۱۱ ثانیه تخمین زده می‌شود که از بسیاری از رقبا بهتر به نظر می‌رسد. بخصوص کشش (شتاب ثانویه) که برای سبقت‌گیری مهم است، بهتر از برخی رقبا مانند جک S5 اتوماتیک عمل می‌کند و می‌تواند نیازهای مالکین را برآورده سازد. در پایان لازم است اشاره کنیم که خودروهای چینی توان رقابت با خودروهای هم‌تراز ساخت سایر کشورها را ندارند. هاوال H2 هم از این قاعده مستثنی نیست و در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای کامپکت موجود در بازار حرف زیادی برای گفتن ندارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *