بررسی کامل هیوندای ولستر: هاچبک اسپرت کرهای نوربرت پرفورمنس
یکی از دلایلی که خیلی شما را برای خرید هیوندای ولستر ترغیب میکنیم امکانات رفاهی است که در این خودروی شکیل تعبیه شده است. از امکانات رفاهی داخلی آن میتوان به داشتن تلفن در خودور، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی آن، سیستم صوتی پیشرفته و قابل پشتیبانی خروجیهای متداول، قابلیت نویگیشن، ساب ووفر، آمپلی فایر اشاره کرد. هیوندای ولستر در ابتدا با مدل 2013 توسط شرکت آسان موتور مهمان جادههای کشورمان شد و با ظاهر جدید و خاص خود مشتریان جوانپسند را به خود مجذوب کرد. فضای موجود برای صندوق عقب و محفظه حمل بار نیز در حدود 564 لیتر بوده که رقمی بسیار قابل توجه و در اندازه سدانهای سایز بزرگ و شاسی بلندهای سایز متوسط به حساب آمده و یکی از نقاط قوت هیوندای ولستر 2019 به حساب میآید. البته این حجم با توجه به جمع شدن صندلیهای عقبی قابل افزایش به 1.260 لیتر است.
هندلینگ این خودرو تا اندازهای خوب است و با آنکه تکانهای بدنه در این خودرو مهار شده و از میزان چسبندگی درخوری هم برخوردار است اما برای یک راننده چندان دشوار نیست که به حد میانگین محدودیتهای آن دست یابد تا آن نقطهای که پدیده کم فرمانی در آن بروز کند. ما این نکته را هم کشف نمودیم که در این خودرو از همان سیستم تعلیقی استفاده شده که در مدل پایه ولوستر به کار رفته است؛ و این خودش توضیح دهنده این امر است که چرا در این خودرو، هیچ شانسی جهت اجرای حرکات نمایشی عقب (چرخشی)، همچون یک هاچبک داغ وجود ندارد. درست است که خودروهای کراس اوور در کشور ما و در تمام دنیا بیشتر از ون و استیشن طالب دارند اما یک خودروی کوپه هچ وقت نمیتواند سهم بازاری به قدر هاچ بک و سدان داشته باشد، مگر این که مثل مدل ولستر ساخت هیوندا در واقع هاچ بک باشد ولی ادعای کوپه بودن داشته باشد. ریشه نام این هاچبک هیوندای از واژه لاتین velox به مفهوم سرعت و یا تردستی است. بنابراین انتظار یک خودروی سریع را باید داشته باشیم؟ ممکن است در ادامه نا امید شوید.
هیوندای ولستر نمونهایست که با ظاهر خاص و آرایش نامتقارن درها، یکی از نمونههای متمایز در بین خودروهای جهان به حساب میآید. نسل اول این خودرو برپایه نمونه مفهومی HND-3 ساخته شد که در نمایشگاه خودروی سئول سال 2007 به معرض نمایش عموم درآمد. طراحی چراغهای جلو و عقب، خطوط عضلانی بدنه و رینگهای آلیاژ بزرگ، به این خودرو چهرهای خشن و جذاب بخشیدهاند. ولستر در نمای داخلی همانند نمای خارجی خود از زبان طراحی وقت هیوندای بهره میگرفت. در نتیجه استفاده از متریال نسبتا معمولی در تمام نمای داخلی، طراحی قرینه در داشبورد و قرارگیری کل مجموعهها و ادوات کنترلی و سیستم نمایشگر هفت اینچی سیستم مولتی مدیا، فرمان سه شاخه تقریبا اسپرت و نشانگرهای دوبل آنالوگ پشت فرمان، همگی سبک طراحی رایج برند هیوندای را فریاد میزنند. سبک طراحی نمای عقب ولستر المانی است که باعث میشود نتوانیم این خودرو را یک هاچبک خطاب کنیم.
همانطور که اشاره شد، هیوندای ولستر مدل 2016 با گیربکس 6سرعته اتوماتیک دوکلاچه در بازار کشور ما عرضه شده است. گیربکسهای دوکلاچه که عموماً با نام DCT (Dual Clutch Transmission) شناخته میشوند، نوعی از گیربکسهای اتوماتیک هستند که از دو عدد کلاچ بهره میگیرند؛ یک کلاچ با دندههای زوج و کلاچ دیگر با دندههای فرد بههمراه دنده عقب درگیر است. گنجایش صندوق عقب هیوندای ولستر در حالت عادی برابر با ۳۲۰ لیتر است که در صورت خواباندن صندلیهای عقب به ۴۳۵ لیتر افزایش خواهد یافت و فضای نسبتا مناسبی را در اختیار وسایل کاربران قرار خواهد داد. در مجموع باید عنوان داشت که سبک طراحی و سطح و کیفی کابین هیوندای ولستر کاملا قابل قبول بوده و جلوه اسپرتی را از خود به نمایش میگذارد که حتی در مقایسه با محصولات امروزی نیز همچنان زیبا به نظر میرسد. با این حال فضای محدوده ردیف عقب یکی از نقاط ضعف کابین این محصول به شمار میرود. یکی از پاسخهای سوال چرا هیوندای ولستر بخریم دلیل مشخصات فنی خودرو میباشد.
دو ورودی هوایی که در کاپوت خودرو دیده میشود (صرفاً جنبه تزئینی دارند) به همراه خطوط تیز و شکستهٔ بدنه، المانهایی هستند که هدف بر عضلانی نشان دادن خودرو دارند. رقبای آن در ایران را می توان سراتو کوپه تا حدودی تویوتا ۸۶ هیوندای کوپه با اغماض و یا حتا با کمی چاشنی رنو اسکالا در نظر گرفت. سگمنتی سخت که رسیدن به پیروزی در بازار ایران را کاملاً سخت و گاهی حتا ناممکن می سازد.
سوم این که برخلاف ظاهر حجیمی که این خودروها دارند فضای چندانی در داخل آنها نیست.چهارم اینکه نسخه های وارداتی علی رغم هندلینگ مناسب ، شتاب بالایی ندارند. اگرچه هیوندای ولستر از سوی شرکت خودروسازی هیوندای بهعنوان یک خودروی ۴ نفر معرفی شده است؛ ولی باید بدانید که بهعلت سقف خمیده آن و طراحی اسپرت در قسمت عقب خودرو، تنها افرادی با قد کوتاه یا کودکان فضای مناسبی خواهند داشت. بااینوجود، میتوان خرید هیوندای ولستر را به جوانانی توصیه کرد که بیشتر از عملکرد فنی، بهدنبال جذابیتهای بصری خودروهای اسپرت هستند و یک هاچبک جمعوجور نسبتاً کمهزینه میخواهند که برای چند سال پاسخگوی نیاز آنها باشد.
البته شاید بتوان گفت که این سرعت در جادههای ایران با استانداردهای جادهسازی و همچنین قوانین پلیس راهنمایی رانندگی سرعت بالایی بهنظر میرسد؛ ولی جدا از بحث قوانین و استانداردها، انتظارات ما از یک خودروی اسپرت با ظاهری کاملا آیرودینامیک چیزی بیشتر از این است. در کل میتوان گفت خودروی ولستر با بهرهگیری از جعبهدنده دو کلاچه مناسب، شرایط فنی چندان دلچسبی در مقایسه با ظاهر و طراحی زیبایش ندارد. بخش جلو کاملاً دلباز و راحت و بخش عقب کاملاً تنگ است و در مواردی عملاً بلااستفاده. شاید اگر درِ سوم وجود نداشت طیف خریداران این خودرو به طور کلی تغییر پیدا می کرد.
یک موتور ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ و حجم ۱۵۹۱ سی سی که می تواند در مدل پاشش سوخت چندنقطه ای قدرتی معادل ۱۲۲ اسب بخار و در مدل قدرتمندتر gdi آن ۱۳۸ اسب بخار خروجی داشته باشد. مصرف سوخت هیوندای ولوستر در حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر به صورت ترکیبی است تا این قسمت جزو نقاط قوت آن باشد. شاید اگر در کنار مدل تنفس طبیعی نوع پرخوران آن هم به بازار ایران می آمد هم فروش بهتری را تجربه می کرد و هم علاوه بر مشتری مداری و دادن حق انتخاب می توانست عطش دوست داران سرعت و قدرت را در این سگمنت برطرف کند. این پیشرانه در بازار آمریکای شمالی وجود نداشته و در حال حاضر تنها در مدلهای آسیایی هیوندای ولستر 2019 ارائه میگردد.
خصوصاً برای سرنشینان عقب که میتوانند تکتک پستی بلندیهای آسفالت با کیفیت شهر را با تمام وجود احساس کنند! اما بهدلیل کشش پایین بازار خودرو ایران برای چنین خودروهایی، رفتهرفته بازار هیوندای ولستر نیز اشباع شد و آمار فروش آن بهمیزان قابل توجهی افت کرد. این مسئله، باعث شد تا واردات هیوندای ولستر دیگر صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد و این خودرو از سال 2016 به بعد، در بازار کشور ما عرضه نشد. نسل دوم هیوندای ولستر نیز از سال 2018 روی خط تولید قرار دارد، اما به دليل توقف واردات خودرو، تاکنون راهي به بازار ايران نداشته است.
سنسورهای پارک عقب نیز، به صورت سفارشی و در قالب دو پکیج Technology و Turbo Tech در اختیار خریداران قرار میگیرد. در تست تصادف صورت گرفته، هیوندای ولستر موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در مجموع، چهار ستاره برای برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد جانبی شد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، به این هاچبک کرهای رتبه “خوب” را برای برخورد از جلو و مقاومت سقف و رتبه “قابل قبول” را برای برخورد از بغل اعطا کرده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز، از نظر محافظت از گردن هنگام ضربه از پشت رتبه “خوب” را به دست آورده است.
همچنین دیفرانسیل لغزش محدود الکتریکی هم در ترکیب با اکسل N Power Sense، میتواند دقیقا کمبود گشتاور را زیر هر کدام از لاستیکهای عقب تشخیص دهد. از امکانات خوبی نیز بهره مند می باشد.هیوندای ولاستر ابتدا در دو تیپ عادی و توربو قابل خریداری بود ولی اکنون هیوندای این دو تیپ را باهم ترکیب کرده است وآن را با نام ریمیکس لیمیتد ادیشن نیز به فروش می رساند.همچنین هیوندای ولوستر در سال ۲۰۱۱ موفّق به دریافت جایزه طراحی سال شد. شرکت آسیایی خودروسازی هیوندای از گروه بزرگ هیوندای-کیا کره جنوبی، یکی از با جسارتترین خودروسازان رو به پیشرفت در جهان به حساب میآید. این خودروساز در سال ۲۰۱۲ اولین بار خودرو اسپرت کامپکت ولستر (Veloster/با تلفظ صحیح ولاستر) را روانه بازار جهانی کرد. در قسمت پیشین، جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی که خطمشی تولیدات هیوندای است، با فرم قرارگیری چراغهای بزرگ آن که گرافیک داخلی زیبایی دارند، بهخوبی هماهنگ است.
تنها گزینه پیش روی شما، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی توربو شارژ GDI با حجم 2 لیتر است که 275 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000rpm و 352 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1450rpm تولید میکند. همچنین حتی در نسخه پایه میتوانید از دامپرهای تطبیقی و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی هم بهره ببرید. صندلیهای جلو از ارگونومی مناسبی برخوردار هستند و در مسافتهای طولانی سرنشینان را اذیت نمیکنند. فضای سر و پای سرنشینان عقب در حد متوسط است و افراد قد بلند ممکن است در این قسمت با کمی کمبود فضا مواجه شوند. صندوق عقب ولستر با 320 لیتر فضای بار، برای حمل و نقل لوازم روزمره کافی است.
هیوندای ولستر دارای 4 سلندر خطی با 16 سوپاپ و با حجم 1591 سی سی است که توان تولید 138 اسب بخار را در 6300 دور در دقیقه را دارد. در هیوندای ولستر شتاب 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ثانیه را تجربه خواهید کرد. در این میان شرکت هیوندای اقدام به تولید محصولاتی جوانپسندتر مانند هیوندایکوپه و پس از آن هیوندای جنسیس کوپه کرد که با استقبال فراوانی از طرف خریداران جوان روبهرو شد. یکی دیگر از خودروهای اسپرت کمپانی هیوندای را میتوان ولستر دانست؛ خودرویی با طراحی متفاوت و موردپسند افرادی با سلیقه خاص. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی مزایا و معایب هیوندای ولستر خواهیم پرداخت. این نمونه از هیوندای ولستر نسل جدید عملکردی نزدیک به مدل 2.0 لیتری تنفس طبیعی داشته و در زمانی در حدود 8.0 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعتی در حدود 124 مایل در ساعت (معادل 200 کیلومتر در ساعت) خواهد رسید. هماکنون با گذشت بیش از دو دهه از ورود ولستر به بازار ایران، این خودرو هنوز هم در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود در بازار، حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و طراحی ظاهری اسپرت و تهاجمی آن همچنان گیرایی و جذابیت بسیار بالایی از خود نشان میدهد.
ولستر بازار خرید و فروش مناسبی دارد و هنگام فروش با افت قیمت شدید مواجه نخواهید شد. مطمئناً بهاندازه یک سدان خانوادگی یا کراس اوور شهری خواهان ندارد، ولی بین خودروهای کوپه که متأسفانه در کشور ما متقاضی کمتری دارند، هیوندای ولستر مشتری خود را دارد و فروش آن راحتتر است قطعات مصرفی بهراحتی در بازار پیدا میشوند و قیمت معقولی دارند. اگر از خودرو بهدرستی نگهداری شود و به سرویسهای دورهای آن اهمیت بدهید، تا چندین سال شاهد مشکلات فنی آن نخواهید بود. اگر قصد خرید ولستر را دارید، پیش از هر چیز نیاز خود را از خودروی انتخابی مشخص کنید.
نخستین نمونههای هیوندای ولستر، حدود سه سال پس از معرفی این خودرو، در سال 2014، به ایران آمدند. علیرغم اینکه مشخصات فنی هیوندای ولستر عرضه شده در بازار کشور ما چندان چشمگیر نبود، اما چهره متفاوت و دوستداشتني این خودرو باعث شد تا بسیاری از جوانان و بانوان متمول جذب آن شوند و این هاچبک کوپه در ابتدا با استقبال نسبتاً خوبی در بازار ایران روبهرو شود. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات کابین در سطح نسبتا قابل قبولی قرار داشته و مشابه با سایر محصولات این رده ارزیابی میشود.
تولید هیوندای ولستر درکنار هیوندای جنسیسکوپه را میتوان بهنوعی پایهگذار یک ساختارشکنی در تاریخ 53ساله این خودروساز معروف کرهای دانست. هیوندای قبلاً هم خودروهای جوانانهای مثل هیوندای کوپه (تیبورون) را در سبد محصولات خود داشت؛ اما ذات محافظهکارانه این شرکت، حتی در طراحی هیوندای کوپه نیز مشخص بود. پس از ورود به کابین هیوندای ولستر با نوعی سبک طراحی آشنا نظیر کابین النترا، سوناتا وای اف که با نسل اول ولستر همدوره بودند، مواجه خواهید شد.
این خودرو به واسطه آسان موتور و با دو سال تأخیر، با مدلهای 2013 تا 2016 وارد بازار ایران شد و توانست سهم فروش نسبتاً خوبی داشته باشد. هرچند طراحی متفاوت و ماهیت اسپرت این خودرو باعث شد تا مثل خودروهای سدان و شاسی بلند این شرکت، همچون هیوندای سوناتا و سانتافه در بازار ایران فروش بالایی نداشته باشد. ولستر در بخش فنی پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حجم دقیق 1591 سی سی دارد که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود، میتواند در محدوده 6300 دور بر دقیقه حداکثر قدرت 138 اسب بخاری و همچنین در محدوده 4850 دور بر دقیقه، حداکثر گشتاور 167 نیوتن متری تولید کند. نیروی تولیدی موتور هم توسط یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه دریافت شده و به چرخ های جلو ارسال میشود. پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر عرضه شده در دو تیپ Turbo و Turbo R-Spec قدرتی معادل 201 اسببخار و گشتاوری در حدود 264 نیوتنمتر تولید میکند. گفتنی است، هر دو تیپ در حالت استاندارد با گیربکس شش سرعته دستی در اختیار خریداران قرار میگیرند و کمپانی سازنده امکان سفارش گیربکس شش سرعته DCT را برای تیپ Turbo فراهم آورده است.
علاوه بر تمامی موارد بالا، خریداران میتوانند از گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری بهره ببرند و در صورتیکه تا 3 سال یا 60 هزار کیلومتر، هر مشکلی برای خودرو پیش بیاید، شرکت هیوندای بدون هیچ صحبتی آن را برطرف خواهد کرد. اساساً ولوستر طراحی عجیبی دارد که بر اساس آن درها متقارن نیست، به ترتیبی که در طرف راننده یک درب بزرگ و در طرف دیگر دو درب کوچکتر قرار دارد. این خاصیت باعث شده است این مدل ماشین نسبت به رقبا تفاوت بسیاری داشته باشد. هیوندایی ولاستر یا ولستر (Hyundai Veloster) خودرویی کوپه سه در است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون در کره جنوبی تولید شدهاست.
از ابتدای عرضه ی این خودرو به بازار کشور، ظاهر جذاب و خاص آن باعث شد تا به سرعت در میان مردم شناخته شود. ابعاد و طراحی ولستر آن را یک خودرو ی شهری جوان پسند معرفی می کند در حالی پیشرانه ی 1.6 لیتری تنفس طبیعی مورد استفاده در ولستر، تا حدی دور از ذات این خودرو عمل می کند. البته موتور 1.6 لیتری توربو شارژ نیز برای این خودرو ارائه شده است که حدود 200 اسب بخار قدرت تولید می کند که در بازار ایران وجود ندارد.
دومین هات هچ این شرکت نیز برپایه ولستر 2019 ساخته شده و با نام Veloster N در اواخر سال جاری میلادی به فروش خواهد رسید و به رقابت با حریفانی مانند فولکس واگن گلف R و هوندا سیویک Type-R خواهد پرداخت. طول این خودرو برابر با 4.240 میلیمتر، پهنای آن برابر با 1.563 میلیمتر، ارتفاع آن برابر با 1.400 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.650 میلیمتر است. به این ترتیب این خودرو از لحاظ اندازه مابین نمونههایی مانند کیا ریو هاچ بک و رنو ساندرو (Sandero) با طولی در حدود 4.100 میلیمتر و هیوندای i30 و رنو سیمبل و رنو مگان با طولی در حدود 4.300 میلیمتر قرار میگیرد. با آنکه قسمت جلوی این خودرو از فضای خوبی بهره میبرد، اما نصب تنها یک درب در بخش عقب آن، امری آزاردهنده است، آنهم زمانی که قصد دارید افراد بیشتری را با آن حمل کنید. در قسمت عقب، جا پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد ولی سر سرنشینان درست زیر شیشه عقب جای میگیرد و پنجرههای کوچک کناری هم حسی از تنگی جا را به سرنشینان آن القاء میکنند (CLAUSTROPHOBIC). در هیوندای ولستر نیز مانند هر کوپهٔ دیگری به فضای صندلی راننده و شاگرد اهمیت زیادی داده شده و درصورتیکه دو نفر در خودرو باشند، اصلاً کمبود فضایی احساس نمیشود.
این خودرو از تست Euro NCAP نمرهی پنج ستاره را کسب کرد که این نمره شامل محافظت ۹۶ درصدی از سرنشینان بزرگسال میشود. در خودروی ولستر از بسیاری از تکنولوژیهای موجود استفاده نشده است که این در مقایسه با رقبا و حتی دیگر خودروهای هیوندای، اصلا خوب نیست. با این وجود، داخل اتاق نه چندان بزرگ آن، شش کیسه هوا، یک هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، و یک صندلی کودک Isofix قرار دارد که بدن و سر کودک را محکم نگه داشته و از ضربههای شدید در هنگام ضربه به عقب خودرو جلوگیری میکند. البته هیوندای ولوستر اولین مدل هیوندای با کلاچ دو تایی و اتوماتیک است که با سیستم گیربکس EcoShift با انتقال قدرت مناسب می تواند کیفیت تعویض دنده در حد فولکس واگن و آئودی را ارائه نماید. امکان انتخاب تعویض دنده بحالت دستی یا اتوماتیک در این نوع گیربکس فراهم آمده است.
هیوندای ولستر در دو سال ابتدایی حضور خود در بازار کشور ما، با یک پیشرانه 1/6 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم تزریق سوخت چند نقطهای (MPI) عرضه شد. پیشرانه مذکور، حداکثر قدرت 128 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتنمتر را تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6سرعته اتوماتیک روانه چرخهای جلوی این خودرو کرهای جوانپسند میکند. همانطور که میدانید، مقایسه یک خودروی سدان صفر کیلومتر با خودروی کوپه مدل 2013، کار چندان درستی به نظر نمیرسد. حال اینکه باید به مقایسه فوق، موتور توربوشارژ آریزو 6 جی تی و موتور تنفس طبیعی ولستر را هم اضافه کنیم. قدرت موتور این سدان چینی بهطور قابل توجهی بالاتر از موتور هیوندای ولستر بوده و مصرف سوخت آریزو 6 جی تی نیز به صورت ترکیبی بیش از یک لیتر کمتر از رقیب کرهای است. هیوندا ولستر در سال 2011 به صورت رسمی معرفی شد و با طراحی عجیب و نوآورانه خود در همان سالها توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.
در بالای داشبورد میتوانید نمایشگر 8 اینچی مولتی مدیا را مشاهده کنید که از برنامههای اندروید اتو و اپل کارپلی بهره میبرد. هیوندای این دو سرویس را هنوز به طور رسمی در تمام خودروهای خود قرار نداده اما همین موضوع هم شروع خوبی است. همچنین سیستم ترمز اضطراری و دستیار کنترل جلوگیری تصادف از جلو، رادار نقطه کور، دستیار کنترل (lane following) و نگه داری (lane keeping) بین خطوط، همه گی در نسخه پایه این خودرو، وظیفه حفظ ایمنی سرنشینان را به عهده دارد. شرکت هیوندای در اوایل چند سال گذشته با راه اندازی بخشی مختص به خودروهای اسپرت کوچک به جرگه سازندگان نمونههای هات هچ پیوست. بخش تیونیگ N هیوندای که عملکردی مشابه با ام پاور ب ام و (M Power) و ای ام جی مرسدس بنز (AMG) داشته، با سرپرستی آلبرت بیرمن (Albert Biermann) آلمانی –یکی از مدیران سابق در ب ام و- اولین هات هچ هیوندای را با نام i30N در سال 2018 معرفی نمود.
مطمئنا بسیاری از مردم آمریکا هیچ ایدهای در مورد گیربکسهای دستی ندارند و شاید حتی یک بار هم با آنها رانندگی نکرده باشند. اما قیمت و هزینه نگه داری جعبه دنده دو کلاچه به مراتب بالاتر از نسخه دستی 6 سرعته است. پس میبینیم که هیوندای به زیبایی هم مسائل مالی و سودآوری خود را لحاظ کرده و هم به سلیقه مشتریان احترام میگذارد.
بنابراین باید عنوان داشت که بازار خرید و فروش هیوندای ولستر در کشورمان از رونق بالایی برخوردار نبوده و در سطح نسبتا کم رونق دنبال میشود. در سال ۲۰۱۵ نیز نسخه مجهز به پیشرانه پاشش مستقیم آن را به دست مشتریان داخلی رساند که از لحاظ توانایی فنی پیشرانه و مصرف سوخت عملکرد بهتری از خود نشان داده و قیمت بالاتری نیز داشت. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون شاخصههای ظاهری، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش هیوندای ولستر در بازار ایران دارید، به اّدامه این مطلب توجه بفرمایید.
با وجود فروش بیشتر خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) و کراس اوور (Crossover) در بازارهای جهانی، نمونههای هاچ بک نیز با توجه به قیمت پایینتر و قدرت مانور بهتر در شهرهای شلوغ و پرترافیک، طرفداران زیادی بین جوانان و بانوان دارند. حال اگر خودرویی از تواناییهای فنی بالا و عملکرد مناسبتری نیز برخوردار بوده و قابلیت رقابت با خودروهای اسپرت را نیز داشته باشد، این محبوبیت بیشتر نیز خواهد شد. ولستر یک خودرو اسپرت کممصرف و جمع و جور بود که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۱۰ ثانیهای تنها در ظاهر خود جلوهای اسپرت داشت. در نتیجه از دیدگاه حس اسپرت گرایی به هیچ عنوان نمیتوانست قشر ایرانی جوان و سرعت پسند را راضی کند.
با سفارش پکیج Style میتوانید از تجهیزاتی چون رینگهای 18 اینچی، سانروف پانوراما، تزئینات داخلی و خارجی بیشتر، چراغهای مهشکن، تودوزی چرم، روکش چرمی برای فرمان و دسته دنده، و همچنین سیستم صوتی پیشرفته LG Dimension با هشت بلندگو بهرهمند شوید. گفتنی است، با سفارش پکیج Technology بر روی این پکیج میتوانید از سنسورهای پارک عقب، چراغهای جلوی خودکار، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک، خروجی برق 115 ولت و GPS برخوردار شوید. نسخه DCT فقط با پرداخت 1,500 دلار بیشتر به گاراژ شما میآید ولی شاید ارزش آن چندین برابر این مبلغ باشد. در این نسخه شاهد دکمه «N Grin Shift» هستیم که با فشار دادن آن، گشتاور ولستر به مدت 20 ثانیه، به عدد 376 نیوتن متر افزایش پیدا میکند. همچنین در این مود، تمامی سیستمهای خودرو به حالت حداکثر عملکرد خود وارد میشوند.
حجم کلی داخل کابین نیز در حدود 3.200 لیتر بوده که 2.550 لیتر آن به سرنشینان اختصاص یافته است. هیوندای ولوستر توربو از جنبه ظاهری تا حد زیادی، شبیه همان نسخه اصلی خود به نظر میرسد. برای حفظ نمای تهاجمیتر سپرها، یک جلوپنجره تمامرخ و نیز رینگهای اختصاصی ۱۸ اینچی در آن تعبیه شده است. در داخل نیز، طراحی کابین بسیار خوب و دلپذیر است اما در عین حال، از مواد ارزانقیمتی جهت تکمیل و پرداخت آن استفاده شده و دستگیره دربها هم حسی از سستی و بیدوامی را القاء میکنند و تقریباً در هرجایی از آن، بهطور انحصاری از پلاستیکهای سخت استفاده شده است. با این وجود، کابین بهخوبی تجهیز شده و تجهیزاتی همچون سامانه هدایت ناوبری، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، سردکن صندلیها در آن دیده میشوند. البته تمامی اینها از حقهها و ترفندهایی است که کودکان این روزها به آن علاقه دارند.
دیدگاهتان را بنویسید