بررسی مشخصات فنی و معایب ومزایا وعکس و تجهیزات پاژن کاراپ
همچنین وزن بالا و ابعاد نسبتا بزرگ این گیربکس در مواقع پر تنش آفرودی میتواند باعث آسیب به شاسی خودرو شود. البته در سال های 1378 الی 1380 به تعداد محدودی گیربکس پاترول روی این خودرو نصب شد که گیربکس به مراتب بهتر و با دوام تری بود. از معایب پاژن سانتانا یا پاژن دو در میتوان به مصرف سوخت بالای این خودرو اشاره کرد که به عنوان یک خودروی آلاینده شناخته میشود. همچنین لوازم آفرود و تجهیزات کمپینگ این خودرو رایج نبوده و به عنوان یک خودروی خانوادگی نامناسب است. این خودو چند ملیتی با این که اصالت انگلیسی اش را به ظاهر حفظ کرده ولی در طول مدت زمانی که در ایران تولید می شد همواره در حال تحول بوده است. از موتور اسپانیایی در روزهای نخست تا موتور چینی حالا، پاژن راهی طولانی را طی نموده است.
تمام این ها در حالیست که وضعیت کیفی هِروُر نسبت به پاژن نیز مشخص نیست، چرا که پاژن از نظر کیفی برای سال های متمادی یکی از ضعیف ترین خودروهای موجود در کشور لقب می گرفت و مشخص نیست که آیا مشکلات عمده این خودرو در پروژه هِروُر حل و فصل شده اند یا خیر. این در حالیست که از منظر اقتصادی نیز خرید هِروُر توجیه چندانی ندارد ، چرا که عملا هزینه پایین تر سوخت با قیمت تمام شده فوق العاده بالای این خودرو جبران شده و از سوی دیگر هزینه های غیرقابل پیش بینی ناشی از مشکلات فنی پیشرانه دیزل که با گازوییل عرضه شده در کشورمان سازگاری ندارد، برای مصرف کننده باقی می ماند. از این رو می توانید به راحتی حدس بزنید که برخی دیگر از قطعات فنی همانند گیربکس، دیفرانسیل و یا حتی بخش قابل توجهی از محور عقب نیز با فوتون چینی مشترک خواهند بود که البته تغییر ترمزهای دیسکی محور عقب پاژن و جایگزینی آن با نمونه های کاسه ای مورد استفاده در وانت فوتون شاهدی بر این مدعاست.
پیشرانه 3 لیتری پاژن میتواند قدرتی برابر با 161 اسب بخار در دور 5000 و گشتاوری معادل 245 نیوتون.متر در دور 2500 تولید میکند که برای آن دورانی که پاژن در بازار ایران عرضه میشد کاملا بیرقیب بود. این پیشرانه به گیربکس 5 سرعت دستی متصل شده و از سیستم دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4WD) بهره میبرد که ضریب سنگین گیربکس کمی آن برابر با 2.2 است. مرتب خودرو نتوانست تعداد زیادی پاژن هرور به بازار عرضه کند و مالکان هرور نیز علاقه چندانی به فروش آن ندارند. پاژن هرور در ابتدا با قیمتی در حدود 85 میلیون تومان به بازار عرضه گردید، اما هم اکنون قیمت آن به چند برابر نمونه اولیه افزایش یافته است. سیستم انتقال نیرو جدیدی به کار رفته در پاژن یک نمونه 4 سیلندر توربو دیزل 2.8 لیتری برند کامینز آمریکا (تولید شعبه چینی کامینز) و گیربکس 5 سرعت دستی برند گترگ آمریکا (تولید شعبه چینی گترگ) در کشور چین بود که با داشتن توان و گشتاور بسیار عالی نمونه جدیدی از پاژن را روانه بازار کرد که در اصل هرور نام گرفت.
خودرو پاژن که در عمل محصولی در کلاس وانتهای پیکاپ طبقهبندی میشود، چیزی نزدیک به 1900 کیلوگرم وزن داشته و تعداد پنج سرنشین را درون خود جا میدهد. مسلما خریداران خودرو پاژن آن را برای استفاده از امکانات مدرن و تکنولوژیهای به روز آن تهیه نمیکنند و از این خودرو انتظارات دیگری نظیر سربلند بیرون آمدن از رویارویی با پستی و بلندیهای ناهموار دارند. از همین رو وجود امکانات و قابلیتهای تکنولوژیک قابل توجهی را در این خودروی صحرانورد شاهد نیستیم. پاژن موتور پاترولی (موتور مشترک با نیسان زامیاد) در انواع استیشن 7 نفره، نیم تن و وانت 2 کابین تولید شد که با توجه به استفاده از موتور z24 نیسان، از بابت تامین قطعات و مکانیک نسبت به مدل های قبلی مزیت داشت اما نمی توان گفت پاژن پاترولی بدون عیب و ایراد بود.
مجموعه این ویژگیهای نایاب موجب شد پاژن V6 به بهترین نسخه تولیدی پاژن در ایران و یکی از بهترین خودروهای آفرود موجود در بازار کشور بدل شود. اما این خودرو نیز بدون شک کامل و بدون نقص نیست، مخصوصا آنکه تولید خودروسازی بدسابقهای به نام مرتب خودرو است. درست همانند خودرویی که پاژن بر آن شکل گرفته است، پاژن نیز از دیدگاه آپشنهای رفاهی حرفی برای گفتند ندارد و تمرکز آن تنها بر عبور از بیراههها متمرکز شده است. از این رو جایگزینی صندلیهای جلو با نمونههای جدیدتر ملقب به صندلی پاجرویی به منظور کسب سواری بهتر، پدیدهای کاملا رایج است.
پاژن قديمي اتاق و بدنه خودرو را از نمونه قديمي لندروور انگلستان الگو برداري كرده است.طراحي خارجي هرور نمونه بهينه شده پاژن مي باشد كه تغييراتي در جلو پنجره و بعضي از قطعات بدنه داشته است.البته اين بهينه شدن فقط در جهت زيبا سازي بوده و هيچگونه تغييري در جهت بهينه شدن آيروديناميكي نداشته است. 3- خودروهای پاژن دارای کاربردهای تجاری مانند آمبولانس ، آتش نشانی ، خودرو عملیات و … همچنین علاوه بر آن از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو میتوان به صندلی کودک، روکشهای چرمی صندلیها و … در مجموع شاید نتوان به غیر از موارد یاد شده ویژگی یا قابلیت شاخص دیگری را در خودرو پاژن بر شمرد و در عمل میتوان ادعا کرد که عمده قابلیتهای این خودرو در ویژگیها و مشخصات فنی آن مستور است. تیم دودف سابقه ای ۳۰ ساله در زمینه تولید قطعات، واردات لوازم یدکی خودروهای دودیفرانسیل، فروش و پخش مکمل و روغن موتور دارد.
از لحاظ فنی ضعف در قسمت سر سیلندر همچنین صدای بالای موتور ایراداتی است که به آن وارد است. معمولا این خودرو مصرف لاستیک بالایی دارد که بیشتر به استفاده شما در شرایط مختلف بستگی دارد. رانندگان خودرو پاژن قادرند به مدد تواناییهای فنی این خودرو به حداکثر سرعتی معادل 170 کیلومتر بر ساعت دست یابند و در مدت زمانی حدود ده ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسند.
حالا مشخص نمي باشد كه آيا مرتب خودرو براي بهبود كيفيت اين خودرو فكري كرده است يا خير. پاژن نیز همانند دیگر خودروهای موجود در بازار دارای معایبی است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. مهمترین نقطه قوت خودروی پاژن، بدنه و گیربکس بسیار قدرتمند آن است، به نحوی که خودرو در تمام شرایط به خوبی توسط راننده کنترل میشود.
موتورهای ۶ سیلندر که به موتور هیوندای شهرت دارند، از نظر لوازم مصرفی احتمالا برای نگهداری هزینه بیشتری نیاز داشته باشند ولی در عوض توان بیشتری تولید می کنند و در شرایط سخت عملکرد مناسبی ارائه می دهند. علیرغم این موارد نباید از موتورهای توربو دیزل غافل بود که علاوه بر قدرت بیشتر نسبت به موتورهای شش سیلندر، مصرف سوخت کمتری دارند. همانطور که در ابتدای بررسی خودرو پاژن اشاره شد این ماشین در انواع مختلفی به بازار ارائه شده است و پیشرانه های متفاوتی هم را با خود همراه کرده است که بر روی قیمت آن تاثیر گذار هستند. موتورهای ۴ سیلندر بنزینی که به موتور پاترولی مشهور هستند هزینه نگهداری کمتری داشته و از نپر لوازم یدکی تقریبا مشکلی ندارند. در بررسی کابین خودرو پاژن می توان گفت که اتاق راحت و با امکانات رفاهی بیشتری نسبت به رقبا آن را همراهی می کند. در صورتی که توان خرید خودروهای آفرود ژاپنی را ندارید و به راحتی کابین و امکانات رفاهی آن اهمیت می دهید، به نظر پاژن نسبت به دیگر رقبا انتخاب بهتری باشد.
با این وجود گزینه های مختلف می توانند نیازهای متفاوتی را پوشش دهند که این مسئله به فروش بیشتر خودرو پاژن کمک کرده است. قابل ذکر است که پاژن قدیمی به یک پیشرانه ۶ سیلندر مجهز شده است که توانی برابر با ۱۶۱ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه را تولید و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه را ارائه می دهد. سانتانا موتورز اسپانیا ناجی مرتب خودرو شد و سوغاتی جدید را به مرتب خودرو و ایران داد که تصور نمیشد بتواند ادامهدهنده راه شیرین لندروور در ایران باشد. به هر حال پاژن پس از سانتاناهای پردردسر متولد شد و نام و روحی ایرانی به خود گرفت اما هنوز هم خودرویی آرمانی و همه فن حریف نبود! داستان پاژن همچنان ادامه دارد اما داستان بازار خودرو ایران عوض شده و تولیدکنندگان به فکر استفاده از سوخت دیزل و تکنولوژی جدید در خودروهایشان افتادهاند.
بعد از بررسی خودرو پاژن, برای آشنا شدن با بهترین کراس اورهای آفرود و بررسی خودرو های مختلف می توانید کلیک کنید. با بررسی دقیق تر بیشتر خودروهای کارکرده در بخش بدنه با مشکل خوردگی مواجه اند که حس خوشایندی ندارد. به طور معمول این خودرو مصرف تایر بالایی داشته که البته به استفاده شما در شرایط مختلف بستگی خواهد داشت. جیپ های قدیمی هیچ یک در این قسمت رقیبی برای پاژن به حساب نمی آیند و پاترول ها در این بخش حرف چندانی ندارند.
پس از انقلاب اسلامی و کاهش چشمگیر تنوع سبد محصولات آفرودی بازار خودرویی کشور، تنها تعداد محدودی از خودروهای واقعا توانمند در زمینه آفرود فرصت حضور در بازار ایران را یافتند که مشهورترین آنها نیسان پاترول بود که در دهه 1370 شمسی و در غیاب رقبای توانمند آمریکایی فرصت خودنمایی پیدا کرد و بسیار محبوب شد. اما در همان دوران، شرکت سهامی صنعتی تولیدی مرتب یا شرکت خودروسازی مرتب که به “مرتب خودرو” نیز شناخته میشود اقدام به تولید داخلی خودرویی مناسب آفرود کرد که پاژن نام گرفت. قدرتمند ترین نسخه تولید شده پاژن که به نام پاژن v6 شناخته می شود با موتور 3000 سی سی مشترک با میتسوبیشی پاجرو نسل دوم و هیوندای گالوپر عرضه شده و از حداکثر قدرت 161 اسب بخار در دور موتور 5000 و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر در دور موتور 2500 بهره می برد. صفر تا صد خودروی پاژن طبق اعلام شرکت 10 ثانیه و حداکثر سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت است.
بعضی فروشگاههای آنلاین به شما پیغام «کالایی با این مشخصات پیدا نکردیم» را نشان میدهند و بعضی فروشگاههای دیگر همه انواع مدلهای گوشی موتورولا را در وضعیت «ناموجود» نمایش میدهند. پاژن یک خودروی خانوادگی نیست و جذابیت ظاهری چندانی در مقایسه با دیگر خودروهای لوکس، مانند تویوتا راوفور و هایلوکس ندارد. نام خودرو پاژن مسلما برای بسیاری از هواداران بیابانگردی و همچنین علاقهمندان به گردش در کوه و دشت و صحرا به شکل سواره، نام کاملا آشنایی به شمار میرود.
این خودرو در 15 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و حداکثر سرعت این خودرو 180 کیلومتر در ساعت است. پاژن که نمونه ای دستکاری شده و مشابه از اتاق قدیمی و کلاسیک لندروور محسوب می شود در واقع نمونه ایرانی شده از مشابه اسپانیایی لندروور است که پیش از این با پیشرانه ای V6 و ۳.۰ لیتری با قدرت ۱۶۱ اسب بخار (دور موتور ۵۰۰۰ RPM) و حداکثر گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر (دور موتور ۲۵۰۰ RPM) عرضه می شد. خودروی پاژن یک خودرو ایرانی است و توسط شرکت خودروسازی مرتب در مدلهای مختلف به بازار عرضه می شود.
ضمنا با توجه به بررسی ها باید گفت نخستین موردی که سبب فروش خوب پاژن در ایران شد، ظاهر جذاب و جوان پسند آن بود. ولی لندروور در این میان جایگاه ویژه ای داشته و تولید لندروور دیفندر در کشور، منجر به تولد خودرو محبوب پاژن شد. گیربکس این خودرو که ضرایب و عملکرد آن کاملا با مدل پاژن متفاوت است، همانند فوتون تانلند از کمپانی GETRAG انتخاب شده است. از این رو ناگفته پیداست که ارزش خرید هرور نسبت به پاژن یا سایر خودروهای هم کلاس به شکل چشمگیری افت کرده است. به خصوص در شرایطی که وانت فوتون ایران خودرو با عملکردی کاملا مشابه ، هماهنگی بیشتر طراحی و البته خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو حتی از هرور ساخت داخل بسیار بهتر است. مدلهای مختلفی از پاژن در سایت دیوار و در بازار وجود دارد و هر کدام از آنها ویژگیهای مختص به خود را دارند.
خودروی پاژن بسیار جادار است و در نسخه های مختلف میتواند ۵ الی ۹ نفر را در خود جای دهد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی، سیستم ABS و EBD اشاره کرد. پاژن در سفر های بیرون شهری حدودا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند و در سفر های داخل شهری مصرف این خودرو به 14 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش می یابد.
پیشرانه قدرتمند یکی از مهمترین مزایای پاژن هرور است، اما کیفیت ساخت نه چندان مناسب و دسترسی سخت به قطعات یدکی را نیز باید هنگام خرید این خودرو مدنظر داشته باشید. شرکت مرتب خودرو که نام آن با تولید خودروهای آفرودی گره خورده است در سال ۱۳۹۱ خودرویی به نام پاژن هرور (Herour) را روانه بازار کرد که در واقع همان پاژن معمولی بود که پیشرانهای توربو دیزل روی آن نصب شده و با اسمی جدید به بازار عرضه میشد. خودرو پاژن نمونه ایرانیزه شده لندرور است که با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری در بازار ایران یافت میشود، اما پاژن هرور به یک پیشرانه ۲.۸ لیتری مجهز است.
خودروهای پاژن وانت با تنوع هفت رنگ متفاوت با مدلهای دو و چهار در ، در سراسر بازار های ایران موجود هستند. پاژن را شرکت مرتب خودرو مخصوص برای آفرود و بیراهه نوردی طراحی و تولید کرد که در بحث پاژن بهتر است یا رونیز رقابت خوبی را نتیجه می کند. پاژن خودرویی با موتور، سیستم تعلیق و بدنه ی بسیار قدرتمندی است و توانایی عبور از هر نوع مسیر آفرودی را دارد. اما با این حال معایبی مانند مصرف بیش از حد سوخت را نیز دارد که به صورت کلی و با در نظر گرفتن ممنوعیت خودرو های خارجی به ایران، پاژن یک خودروی خوب برای آفرود در ایران محسوب می شود که دارای بازار دست دوم بسیار خوبی نیز است. پاژن یکی از خودروهای محبوب جهت آفرود و مسیرهای صعب العبور طبیعت می باشد که به طور معمول بهترین انتخاب برای عشاق طبیعت به حساب می آید. این ماشین دارای انعطاف پذیری بالایی است از این رو خرید و فروش پاژن در ایران پر رونق بوده است.
البته این بهینگی تنها از جنبه زیباسازی صورت گرفته و هیچ تغییری در زمینه بهینه شدن آیرو دینامیکی پیدا نکرده است. نیسان رونیز برای اولین بار در سال 1382 توسط یک شرکت چینی با نام دانگ فنگ به تولید رسید است که برا آفرود سواری و رانندگی های خارج از شهری بسیار مناسب است. در آفرود سواری لوازم کمپینگ و تجهیزات بعد از مدل خودرو، نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کند که در صورت نیاز می توانید از فروشگاه اینترنتی دودف تهیه و خریداری کنید. همچنین در صورت داشتن نظر یا سوال در این زمینه، می توانید دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. از سوی دیگر، اگر قصد دارید در مسیرهای سخت و دشوار آفرودی حرکت کنید و به خودرویی مقاوم با قابلیتهای بالا نیاز دارید، پاژن بهترین گزینه است.
حال که موتور دیزل پرسروصدایی قرار است جایگزین آن شود، طبعا نگرانیهایی در مورد افزایش صدا به وجود آمده که مرتب خودرو با افزایش عایقبندیها و تغییر آن میتواند این مشکل را اصلاح کند. این پیشرانه یکی از پیشرانه های عرضه شده توسط هیوندای کره جنوبی است که خود این موتور نسخه قدیمی محصولات میتسوبیشی به حساب می آید. به این ترتیب باید گفت که سیستم سوخت رسانی در این خودرو از نوع انژکتوری است و آرایش قرارگیری سیلندرها نیز خورجینی می باشد.
خودرو پاژن از وجود جعبه دنده دستی پنج سرعته بهره میبرد و به منظور غلبه بر پستی و بلندیهای ریز و درشت موجود در مسیرهای ناهموار، سیستم انتقال قدرت در آن به شکل موتور جلو و در حالت چهار چرخ محرک طراحی شده است. به گونهای که در بخش جلو شاهد وجود مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد سه لینک هستیم و در بخش عقب نیز همین مکانیزم در حالت چهار لینک مشاهده میشود. افزون بر آن کمک فنرهای عقب و جلوی این خودرو هم به صورت مشابه و بر مبنای فنر لول طراحی شده است. پاژن یکی از خودرو های محبوب بین ایرانیان علاقمند به آفرود است زیرا انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و بازار دست دوم و خرید و فروش آن در ایران بسیار پر رونق است و یکی از دلایل دیگر محبوبیت پاژن بین ایرانی ها کم استهلاک بودن آن و موتور بسیار قدرتمند آن است.
ایران خودرو و بهمن خودرو در نخستین اقدام مدلهایی از ایسوزو و فوتون را در کلاس وانت برای عرضه به بازار معرفی کردند و زامیاد نیز پیرترین وانت بازار ایران را برای ورود به این عرصه آماده کرد. خودرو پاژن به یک موتور بنزین سوز 6 سیلندر و 24 سوپاپ مجهز است که آرایش قرارگیری سیلندرها در آن به صورت خورجینی و وی شکل بوده و سیستم سوخت رسانی در آن نیز به صورت انژکتوری با تزریق چند نقطهای طراحی شده است. موتور مذکور حداکثر توانی معادل 161 اسب بخار (با احتساب 5000 دور در دقیقه) را به نمایش میگذارد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز معادل 245 نیوتن متر (با احتساب 2500 دور در دقیقه) برآورد میشود. در مجموع باید گفت که توان خروجی حجمی این خودرو رقمی معادل 53.6 اسب بخار بر لیتر برآورد شده است. رونیز با موتور 4 سیلندر وبا حجم موتور 2.4 لیتر بهترین شاسی بلند آفرود جهان است که با گشتاور 208 نیوتون متر، توانایی تولید 160اسب بخار را دارد. گیربکس 5 سرعته دستی نیروی تولید شده توسط موتور را به چهار چرخ این خودرو انتقال می دهد.
اگر میخواهید نقاط قوت و نقاط ضعف را به عنوان فاکتورهای اصلی خرید پاژن معرفی کنید و در حال حاضر گزینههای مختلف خرید و فروش پاژن در سایت دیوار را بررسی میکنید، باید این اطمینان را به شما بدهیم که خودرو میتواند انتخاب خوبی باشد. ایرادات گرفته شده از این خودرو طبیعی هستند و اگر شما قصد استفاده از آن در آفرود یا در طبیعت گردی داشته باشید، به هیچ وجه این ایرادات برای شما زننده نخواهد بود. حال که با نقاط قوت خودرو پاژن آشنا شدید برای پیدا کردن نقاط ضعف آن راه دشواری در پیش نخواهید داشت. این خودرو از یک پیشرانه قوی بهره می برد بالطبع مصرف سوخت بالایی هم دارد و به عنوان یک خودروی آلاینده محسوب می شود. پاژن محصول شرکت سهامی صنعتی تولیدی مرتب (مرتب خودرو) است که بر پایه پلتفرم لندرور دیفندر در سال 1370 برای اولین بار به بازار عرضه شد، خودوریی که توانایی عبور از هر مسیر صعب العبوری در جهان را دارد. حال که با نقاط قوت خودرو پاژن آشنا شدید برای پیدا کردن نقاط ضعف آن راه دشواری در پیش نخواهید داشت.
همچنین در بخش فنی نیز میل فرمان آن به شکستن در آفرودهای سنگین مشهور است، بسیاری از قطعات داخلی و خارجی آن (حتی در هرور) از خودروهای ارزان قیمت داخلی چون پراید قرض گرفته شده است، بر آسفالت خشک جلوه میکند و در آفرود نیز پایداری نسبتا ضعیفی از خود نشان میدهد. وقتی که به سایت دیوار سر میزنید یا میخواهید به یک نمایشگاه مراجعه کنید، در جریان خرید پاژن حتما باید در مورد مشخصات فنی آن اطلاعات کامل داشته باشید. در این خودرو از یک موتور بنزین سوز شش سیلندری از نوع V6 استفاده شده است که در آن ۲۴ سوپاپ قرار دارد.
از انجایی که خط تولید و مونتاژ کامل این پیشرانه نیز از سوی مگا موتور ایرن انجام میشد، استفاده از این پیشرانه بر خودرویی چون پاژن توجیه اقتصادی و منطقی بسیار خوبی داشت مخصوصا آن که از دیدگاه تامین قطعات نیز مشکلی در تامین لوازم و تجهیزات تعمیراتی آن وجود نداشت. پاژن 6 سیلندر به علت دارا بودن قدرت موتوری بیشتر و گیربکس بهتر، توانایی های آفرودی بیشتری نسبت به پاژن 4 سیلندر دارد. اما مصرف سوخت آن از پاژن 4 سیلندر بیشتر بوده و همچنین استهلاک قطعات آن نیز بیشتر است.
پاژن از روی خودروی لندروور انگلیس ساخته شده و علیرغم داشتن 6 سیلندر، حداکثر قدرت آن تنها به 161 اسب بخار و 5000 دور بر ثانیه میرسد. مناطق شمال و غرب کشور با آب و هوای مرطوب سبب زنگ زدگی سریع خودروها می شود و بیشتر خودروهای آفرود محبوب با این معضل روبرو هستند. بررسی ها نشان می دهد بدنه و اتاق پاژن قدیمی، با الگوبرداری از نمونه قدیمی لندروور انگلستان شکل گرفته است. طراحی بیرونی هرور نسخه بهینه شده پاژن است که در جلو پنجره ای و برخی قسمت ها با تغییراتی همراه شده است.
سوای موارد یاد شده میتوان میزان مصرف سوخت را هم به عنوان یکی دیگر از تفاوتهای موجود میان دو مدل هرور و پاژن برشمرد. به گونهای که خودرو هرور به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت چیزی در حدود 5 لیتر کمتر از پاژن سوخت مصرف میکند و با توجه به دیزلی بودن ساختار موتور خود خرج کمتری را بر راننده تحمیل میکند. پس از مدتها سر و کله زدن علاقهمندان خودروهای آفرود با سر و شکل ظاهری خودرو پاژن (که تغییر چندانی را در حالت کلی به خود ندیده است)، بالاخره سازندگان این خودرو یعنی اعضای شرکت مرتب خودرو تصمیم به تولید مدل جدیدی از آن تحت عنوان هرور گرفتند. خودروی هرور در واقع مدل بهینه شدهای از پاژن است که بحث پوست اندازی و خصلت بهینه سازی در آن بیش از هر چیز خود را در نما و ظاهر این خودرو نشان میدهد. از مزایای پاژن شش سیلندر میتوان به سرعت و شتاب مناسب، موتور پر قدرت، قابلیت های آفرودی خوب و سیستم تعلیق نسبت نرم آن اشاره کرد.
قیمت خودرو های پاترول و رونیز با توجه به سال تولید و میزان استفاده می تواند متغیر باشد و نوسانات قیمت، دلیل دیگری بر قیمت متغیر این خودرو های آفرودی است. پاژن و رونیز هر دو از خودرو های پر قدرت با پیشرانه سه لیتری هستند که برای آفرود و آفرود سواری پاسخگویی بسیار بالایی دارند. این دو خودرو که بهترین ماشین برای آفرود در ایران است، طرفداران مخصوص خود را دارد و بعضی از این طرفداران تعصب زیادی روی این خودرو ها پیدا کرده اند. در این قسمت پاژن و رونیز را کنار هم قرار می دهیم تا ببینیم کدام یک برای آفرود مناسب هستند. با این حال هِروُر به پیشرانه ای ۲.۸ لیتری و توربو دیزل مجهز شده است که در واقع از مهندسی گروه صنعتی کامینز بهره می برد اما ساخت چین است و دقیقا همان پیشرانه مورد استفاده در وانت چینی ایران خودرو به نام فوتون محسوب می شود.
همچنین سیستم سوخت رسانی این خودرو به صورت انژکتوری چند نقطه ای است و باک این خودرو 90 لیتر بنزین را در خود جای می دهد. ضریب دندههای آغازین گیربکس ۵ سرعته جدید هرور در مقایسه با پاژن از سنگینتر شدن عملکرد خودرو خبر میدهد. گلوپر در واقع محصول دوران شکوفایی هیوندای و همکاری گسترده این شرکت با کمپانی میتسوبیشی ژاپن است.
هماهنگی بین موتور قوی و گیربکس به شما اجازه میدهد تا در وضعیتهای گوناگون، تعادل عالی بین این دو ایجاد کنید. با توجه به حضور طولانی در بازار به عنوان تولید کننده، وارد کننده و تامین کننده کالا و با داشتن ۱۰ نمایندگی انحصاری بهترین و برترین برندهای استرالیا و اروپا، خلا یک مرجع برای بررسی، مقایسه و خرید کالاهای با کیفیت خودروهای دودیفرانسیل برای مشتریان بسیار محسوس می باشد. پاژن دو کابین نسبت به نسخه تک کابین دارای تفاوت هاییست که از جمله آنها میتوان به نصب میل موجگیر عقب، تغییر و ارتقای محل گوشواره های عقب و همچنین تقویت و دوبل شدن شاسی در نقاط تحت فشار اشاره کرد. پاژن دارای سیستم تعلیق بسیار قدرتمندی است که در پیچ ها و جاده های بارانی کنترل ماشین به راحتی حفظ می شود. در سیستم تعلیق جلوی این خودرو از مکانیزم بازوهای طولی و در سیستم تعلیق عقب آن از مکانیزم ۴ اهرمه استفاده شده است.
این موتور میتواند حداکثر توان ۱۶۱ اسب بخار در ۵ هزار دور در دقیقه و هر نهایت گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر در ۲۵۰۰ در دور در دقیقه فراهم کند. سیستم سوخت رسانی استفاده شده در این خودرو از نوع انژکتوری بوده و آرایش قرار گیری سیلندرها در آن خورجینی است. اگر به فکر خرید پاژن هستید و به دنبال گزینههای مختلف در بازار یا در سایت دیوار میگردید، توصیه میکنیم که حتما صبر کنید و بررسی این خودروی شاسی بلند را در این مطلب مطالعه کنید. پاژن یکی از ماشینهای محبوب برای آفرود و مسیرهای صعبالعبور در طبیعت است و معمولا بهترین انتخاب برای افراد عاشق طبیعت محسوب میشود. این خودرو انعطافپذیری بالایی دارد و به همین دلیل خرید و فروش پاژن در ایران بسیار پر رونق است.
پاژن هرور فقط به یک پیشرانه جدید مجهز است و از لحاظ طراحی تفاوت آشکاری میان آن و پاژن معمولی دیده نمیشود، هرچند که مرتب خودرو سعی کرده با ایجاد تغییراتی جزئی به نوعی چهرهای بروز به این خودرو آفرودی ببخشد. وقتی از جلو به هرور نگاه میکنید همان لندرورهای خاطره انگیز قدیمی در ذهنتان تداعی خواهد شد. در بخش پشتی نیز فضایی برای تعبیه بار در نظر گرفته شده که در استفادههای آفرودی بسیار مفید است.
در بخش پیشرانه اشاره شد که خودرو پاژن حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را ارائه می دهد که برای یک شاسی بلند مانند پاژن جالب به نظر می رسد. در حقیقت هرچند در حال حاضر حجم زیادی از بازار خرید پاژن بیشتر به حوزه آفرود و طبیعت گردی مرتبط است ولی با پرداخت هزینه ای بیشتر می توانید صاحب یکی از مدل های مناسب آن شده و در خیابان های شهر نیز تردد داشته باشید. یکی از مهمترین ویژگیهای لندروور که در پاژن نیز اجرا شد، استفاده از فلز آلومینیوم در ساختار بدنه بود که آن را در برابر رطوبت و خوردگی کاملا محافظت میکرد. استفاده از آلومینیوم در پایین نگهداشتن وزن نهایی خودرو کمک بسیار زیادی کرده است اما پاژن همچنان حدود 1.7 تن وزن دارد و پیشرانه آن الزاما بهینه و نوین نیست. از این رو مصرف سوخت متوسط برابر با فراتر از 12 لیتر در هر صد کیلومتر یکی از نقطه ضعفهای این خودرو به حساب میآید چراکه به سادگی میتواند از مرز 15 لیتر در هر صد کیلومتر نیز تجاوز کند.
با این وجود در همه این مدت چیزی از صلابت این خودرو زیبا کاسته نشده است و خرید پاژن همواره یکی از انتخاب های تقریبا خوب برای آفرود بازانی است که توان خرید آفرودهای گران قیمت ژاپنی را نداشته اند. مقایسه دو خودروی آفرود، یعنی نیسان رونیز و پاژن، یکی از موضوعات جذاب برای علاقهمندان به آفرود و ماشینهای آفرودی است. این دو خودرو، با وجود شباهتهایی که دارند، در بسیاری از ویژگیها متفاوت هستند و انتخاب بین آنها بستگی به نیازها و ترجیحات کاربران دارد.
بیراهه هایی در طبیعت وجود دارند که هر خودرویی قادر به عبور از آن ها نیستند و رونیز و پاژن با قدرت و توانایی بالای خود، ناشناخته های طبیعت را برای شما آشکار کند و در این مقاله می خواهیم به بررسی بیشتر پاژن ایرانی و رونیز ژاپنی بپردازیم. رونیز بهتر است یا پاژن که مقایسه ای جامع از دو خودرو برای آفرود سواری در مسیر های بی راهه و خارج از جاده است که با توجه به مشخصات فنی و ظاهری خودرو انجام می شود. بیراهه نوردی یا آفرود امروزه از فعالیت های مهیج بسیار پر طرفدار در بین جوانان شده است که با خودروهای مناسب از جمله پاژن، رونیز و تویوتا پرادو صورت می گیرد. پاژن یک خودروی شاسی بلند بیابانی (off-road) دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت سهامی صنعتی تولیدی مرتب (شرکت خودروسازی مرتب) ساخته میشود. پاژن در اصل کپی خودروی لندرور دیفندر (Land Rover Defender) است که از سالهای بعد از جنگ جهانی دوم در بریتانیا تولید میشود. پاژن در مدلهای مختلفی در دسترس بود از جمله دو در و چهار در و یک خودرو کاملا آفرودی است.
اين موتور يكي از پيشرانه هاي ارائه شده توسط هيونداي كره جنوبي مي باشد كه خود اين موتور نمومه قديمي محصولات ميتسوبيشي محسوب مي شود. 1- این ماشین به دلیل فاصله مناسب از سطح زمین یکی از بهترین خودروهای آفرودی هستند که توانایی عبور از مسیرهای سخت و پرپیچ و خم را دارند. با نظر به این موضوع که خودرو پاژن بیش از هر هدفی برای حرکت در مسیرهای ناهموار و بیرون شهری طراحی شده است، مصرف سوخت جادهای در آن رقمی معادل 7.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت برآورد شده است. رقمی که میزان آن در حالت مصرف سوخت درون شهری به 9.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت افزایش مییابد و در حالت چرخه ترکیبی مصرف سوخت نیز به رقم 8.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت میرسد. قدرت موتور ماشین نیز نسبت به اندازه و ظاهرش بسیار خوب دیده می شود و هماهنگی میان گیربکس و موتور فوق العاده است.
اگر شما قصد خرید پاژن را دارید به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. در نتیجه تصادف و آتشسوزی خودروی تسلا با برخورد به گاردریل و ستون بتنی در تورنتو کانادا، ۴ نفر جان خود را از دست دادند. در همین راستا وجود سیستمهای امنیتی، حفاظتی و پایداری این خودرو تنها به مواردی نظیر سیستم قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت و همچنین ترمز ABS چهار کاناله و سیستم مکمل EBD منحصر میشود.
جالب است بدانید که پیشرانه نصب شده روی پاژن هرور دقیقا همان پیشرانهای است که روی وانت فوتون ایران خودرو نیز نصب شده است. از محبوبترین خودروهای پاژن در بازار ، پاژن هرور است و از نظر ظاهری و فنی در مقایسه با پاژن وانت دارای تغییراتی است. این خودرو دارای یک موتور 4 سیلندر توربوی دیزلی با قدرت 165 اسب بخار 3600 دور در دقیقه میباشد. با وجود اینکه قدرت موتور پاژن هرور همانند پاژن وانت است اما گشتاور موتور دیزلی آن کمتر بوده و قدرت و کشش آن بیشتر است.
همچنین کمک فنر های این خودرو به صورت لول است که سواری بسیار نرمی را در اختیار شما قرار می دهد همچنین سیستم فرمان این خودرو به صورت هیدرولیک است که کنترل خودرو را در آفرود بسیار راحت می کند. در نهایت می توان گفت که هِروُر تنها شاید برای برخی سازمان های دولتی مناسب باشد که نیاز به خودروهایی ساده و جان سخت برای گذر از مناطق صعب العبور با شیب زیاد دارند. 2- کابینهای آن بسیار ساده هستند و همانند خودروهای پراید طراحی شدهاند و از کیفیت زیادی نیز برخوردار نیستند. خودروهای پاژن علاوه بر ویژگیها و نکات مثبتی که دارا هستند دارای ویژگیهای منفی نیز هستند. جستوجوی گوشیهای موبایل متعلق به شرکت آمریکایی موتورولا در اینترنت شما را به هیچ نتیجهای نمیرساند.
4- از دیگر ویژگیهای این خودرو که آن را از دیگر خودروها متمایز میکند میتوان به قدرت یدک کشی بالا و چالاکی پیشرانه اشاره کرد. موتور سروصدای زیادی ایجاد میکند و لاستیکها با توجه به مسیرهای انتخابشده، سریعا ایمنی خود را از دست میدهند. همچنین فراوانی قطعات و لوازم پاژن 4 سیلندر به علت مشترک بودن موتور آنها با نیسان پاترول، شرایط بهتری از پاژن های 6 سیلندر دارد و متاسفانه پاژن های 6 سیلندر با کمبود قطعات مواجه هستند. این خودرو همان لندرور سری 3 ارتقا یافته توسط شرکت سانتانا است که در اسپانیا به اسم سانتانا 2500 شناخته میشود، و در ایران به پاژن محور کوتاه، پاژن دو در و پاژن 4 سیلندر نیز معروف است.
دیدگاهتان را بنویسید