نقد و بررسی پراید 131 SL و مشخصات فنی و تصاویر فروشگاه کاشانی
همچنین می توان به سازگاری بسیار بالای این خودرو با بنزین بی کیفیت ایران اشاره کرد که یک مزیت مهم محسوب می شود. در فضای داخل کابین نیز نسبت به خودروهای کوچک بازار مانند ۲۰۶ جادارتر است. حتی فضای قابل دسترس در صندوق عقب پراید ۱۱۱، فضای مناسبی را در اختیار مصرف کننده قرار داده است حتی نسبت به خودروی ام وی ام 110s فضای بیشتری دارد. پراید ۱۴۱ مانند سایر نسخه ها از پیشرانه موتور ۱.۳ لیتری با کد M13 استفاده می کند. این پیشرانه ۱.۳ لیتری دارای چهار سیلندر و در نسخه های مختلف ارتقا یافته با آلایندگی یورو ۴ است. پراید ۱۴۱ دارای ۷۱ اسب بخار در دور ۵۲۵۰ و همچنین قدرت ۱۰۸ نیوتن متر در دور ۲۷۵۰ است.
طبق گفته کارشناسان پروژه x100 سبب شده است که از نظر ایمنی ارتقا پیدا کند، پس می توان گفت که نسخه های جدید این محصول نسبت به قبل دارای ایمنی بیشتری هستند. با تمام این تفاسیر و کنار هم گذاشتن نقاط قوت و ضعف مشخص می شود که نقاط ضعف بر نقاط قوت می ورزند. زیرا علاوه بر ضعف در برابر ضربات در مواردی سیستم ترمز گیری و هندلینگ نیز دارای ایراداتی است و نمی توان آن را خودروی مطمئنی نامگذاری کرد. موتور پراید ۱۳۱ در طول سالیان چندین بار دچار تغییر و دگرگونی و تقویت شده است.
همچنین خودروی پراید ۱۱۱ از لحاظ اینکه یک خودروی اقتصادی محسوب می شود و برای مسافرت های طولانی صندلی های راحتی ندارد، همچنین میزان بسیار زیادی صدا به داخل کابین وارد می شود. در سبک داشبورد نیز ابتدا داشبورد پراید ۱۴۱ ارتقا یافت و بعد از آن بقیه نسخه های پراید از روی آن کپی برداری کرده اند. در حالت کلی با توجه به فضای کلی و ابعاد آن می توان گفت که قیمت ماشین پراید ۱۴۱ قابل قبول است. پراید صبا در واقع جد اصلی نسخه های مختلف پراید محسوب می شود و مدل های دیگر تنها با تغییرات جزئی تغییر می کردند. همان گونه که اطلاع دارید قبل از خرید هر خودرو نیاز است که اطلاعات کافی در مورد آن خودرو داشت تا بتوان با توجه به بودجه در دسترس بهترین انتخاب را انجام داد.
پراید در کنار قیمت پایین، هزینه نگهداری پایینی نیز دارد و اگر خودرو شما به مشکل بر بخورد زیاد به فشار مالی نخواهید افتاد و هزینه قطعات این خودرو تقریبا نصف اتومبیلهای متداول دیگر ایران است. علاوه بر قیمت پایین قطعات، دسترسی به آنها نیز ساده است و تقریبا در هر فروشگاهی میتوانید قطعات مورد نیاز خودرو خود را پیدا کنید. به دلیل قیمت پایین این خودرو، هزینههای بیمهای آن نیز پایین هستند و در کل پراید فشار زیادی به جیب شما وارد نخواهد کرد. و گزینه مناسبی برای انتخاب های شهری و خانواده های کم درآمد جامعه است.
این خودرو نیز از موتور M13 بهره میبرد که پساز چند سال تقویت شد و علاوهبر افزایش قدرت استاندارد آلایندگی یورو ۴ را کسب کرد. سایپا ۱۳۲ در طول سالیان تغییرات ظاهری زیادی داشت و اینگونه توانست مشتریهای خود را نیز راضی نگه دارد. یکی از فولآپشنترین مدلهای پراید در طول سه دهه حضور این خودرو در بازار ایران همین پراید ۱۳۲ است. پراید ۱۱۱ دومین هاچبک شرکت سایپا است و درواقع نسخه هاچبک پراید ۱۳۲ است. از لحاظ دیگر این خودرو فیسلیفت همان پراید نسیم است که تا سال ۱۳۸۹ تولید میشد.
نمای کلی کابین ۱۳۲ در مقایسه با مدل های اولیه پراید کمی چشم نوازتر شده است و با بهره گیری گیری از دریچه های دایره ای و استفاده از خطوط منحنی در مقایسه با داشبوردهای قدیمی سبب شد کمی مدرن تر به نظر برسد. ناگفته نماند با توجه به افزایش بسیار شدید قیمت ها حتی خرید خودروی پراید هم برای بسیاری از مردم مقدور نیست چه برسد به این که سراغ گزینه های مطمئن تر بازار برویم که مسلما دارای هزینه نگهداری بالاتری نیز هستند. ورق بدنه خودرو به میزان استحکام و ضخامت خودروهای دیگر چون پژو پارس نیست، بههمیندلیل هر نوع صدایی چون برخورد باران به سقف، به داخل کابین نفوذ میکند. این شنیدن صدا تاحدی برای برخی از افراد ناخوشایند است که بعد از مدتی سقف خودرو را باز میکنند و بهعنوان عایق، پشم شیشه در سقف خودرو قرار میدهند. در مورد قطعات رگلاژ دربها و دستگیرهها نیز کاملاً متوجه کیفیت پایین خواهید شد.
در واقع بعد از نزدیک به 3 دهه، تولید این خودرو هنوز به تطابق تریم کابین و طراحی درست داشبورد منجر نشده است. کیفیت متریال بهکار رفته در کابین پراید بسیار پایین است و همین امر باعث لزوم استفاده از روکش برای کابین میشود. هر چند که داشبورد جدید، کابین پراید را از حالت قدیمی سابق خارج کرد، ولی همچنان کیفیت بسیار پایین پلاستیک مصرفی در ساخت آن، به شدت توی ذوق میزد و از ایجاد زیبایی بصری در آن میکاست.
پراید یا مزدا ۱۲۱ در دهه هشتاد میلادی برای عرضه با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی و استرالیا فرستاده شد. ولی با اعلام اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا، این خودرو به عنوان بدترین خودرو از لحاظ ایمنی شناخته شد و خیلی زود مهر برگشت به قاره کهن به پیشانی آن نشست. رینگ آلومینیومی ، فرمان هیدرولیک و دوگانه سوز بودن محصول ، انتخابی می باشد. یکی از بزرگترین نقطه ضعف های این خودرو ضعف در بحث ایمنی است که خود شامل ضعف در ستون ها، نوع ورقه استفاده شده در شاسی ها و ورق بدنه می باشد که باعث شده این خودرو در برابر ضربه ها مقاوم نباشد. البته ناگفته نماند به اعتقاد معدودی افراد این نسخه های جدید هرچند دارای قدرت بیشتر و آلایندگی کمتری است، ولی مقاومت نسخه های ابتدایی را ندارند.
تیپ های SE و TL که دارای دو کیسه هوا، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک بودند، تولید شدند و توانستند استاندارد آلایندگی یورو 4 را بدست بیاورند. در سال 1372 شرکت سایپا کیا پراید را با دو مدل صبا (صندوقدار) و نسیم (هاچبک) روانه بازار داخلی کرد و تا به امروز نیز نسخههای مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شده است. یکی دیگر از معایب پراید مربوط به کیفیت متریال مواد مورد استفاده در کابین خودرو است که از این جهت هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند.
ضعف قدرت این خودرو به دلیل داشتن وزن پایین تا حدودی برطرف شده است و سرعت بالایی را تجربه خواهید کرد، به طوری که صفر تا صد را می توانید در ۱۵ثانیه طی کنید. فضای داخلی کابین خودروی پراید ۱۱۱ نیز برای ۴ سرنشین با قد متوسط مناسب است. صندوق عقب پراید ۱۱۱ یک وسیله نقلیه هاچبک بوده که بیشتر برای مصارف شهری کاربرد دارد با این وجود دارای فضای صندوق مناسبی است. صندلی های پراید ۱۱۱ از نظر ارگونومی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.
بر اساس این گزارش، همزمان با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و آزادسازی قیمت سوخت، خودروی پراید صبا با مصرف بهینه مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. از قیمت حداقل تا حداکثر براساس افزایش قیمت یا کاهش قیمت خودرو و در مدل های مختلف صفر و کارکرده قیمت گذاری می شود 26 اسفند 403 . دو مدل دیگر از انواع پراید که باید دربارهشان صحبت کنیم، پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۱ هستند. پراید ۱۴۱ و ۱۳۲ فیسلیفتهای دهه هشتاد پراید صبا هستند که تغییرات بیشتری نسبت به مدل ۱۳۱ در ظاهر آنها ایجاد شده است. از امکانات برتر 131 نسبت به پراید صبا می توان به 2 کیسه هوا، ترمز ضد قفل، فرمان هیدرولیک، تنظیم ارتفاع چراغ جلو و کریستالی شدن چراغ ها اشاره کرد.
اگر بخواهیم مشکلات پیشرانه هشت سوپاپ را بررسی کنیم می توان به بازدهی پایین، آلایندگی بالا و تکنولوژی ساخت قدیمی اشاره کرد. هرچند در کنار این مشکلات مزایایی نیز دارد که شامل مصرف سوخت پایین، حساسیت بسیار کم نسبت به کیفیت بنزین و مقاومت بالا است. در این پیشرانه وظیفه انتقال قدرت برعهده یک جعبه دنده ۵ سرعته است که قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. در بخش مربط به قیمت و مشخصات فنی پراید صبا و نسیم و پرایدهای 111 و 141 و 151 و 131 توضیحات کاملی در مورد مشخصات فنی و ظاهری این خودرو ها عرضه شد که می توانید از لینک ذیل استفاده نمایید.
سایپا ۱۴۱ یکی از پرایدهایی است که بر روی پلتفرم X100 سایپا ارائه شد و تولیدات سایپا را از پلتفرم اولیه پراید جدا کرد. پراید ۱۴۱ درواقع لیفتبک پراید است و یکی از متفاتترین نسخههای این خودرو از لحاظ طراحی بهحساب میآید. تولید پراید ۱۴۱ از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۳ ادامه داشت و در ابتدا با همان موتور پراید اولیه عرضه میشد.
با این که قدرت موتور این خودرو کم است، به لطف وزن پایینش به آسانی میتوان سرعتهای بالایی را در آن تجربه کرد. این مدل تا سال ۱۳۸۹ بر روی خط تولید قرار داشت و در اواخر، مدل دوگانه سوز آن نیز به بازار عرضه شد. پراید نسیم یا پراید هاچبک قدیمی بهجز تفاوتهای ظاهری فرق چندانی با پراید صبا ندارد.
افرادی که بهتازگی شروع به رانندگی میکنند معمولاً پراید را بهعنوان اولین خودرو برای شروع رانندگی درنظر میگیرند. دلیل این انتخاب میتواند مزایا پراید همچون قیمت پایین آن و تعمیر آسان آن باشد. پیش از این، افراد اغلب از خودروهای پیکان یا رنو برای تمرین رانندگی استفاده میکردند. امروزه با توقف خط تولید این دو خودرو، پراید گزینه مناسبی برای شروع و تقویت رانندگی میباشد. همین امر باعث شده است اغلب آموزشگاههای رانندگی از پراید استفاده کنند. پراید ۱۳۲، دومین فیسلیفت پراید صبا، در سال ۸۷ طراحی، تولید و به بازار عرضه شد.
اما بدانیم که پراید 131 و پراید 141 و پراید 132 و پراید 111 از لحاظ اتاق و ظاهری باهم اختلاف دارند و پراید 151 همان پراید وانت سایپا می باشد.
در نهایت، پراید ۱۳۱ از سال ۱۳۹۲ در دو تیپ جدید SE و TL به تولید رسید. هر دوی این تیپها دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS هستند و موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۴ شدهاند. سال ۱۳۷۲ با امضای قراردادی میان شرکتهای سایپا و کیا موتورز، امتیاز تولید پراید به این شرکت داخلی واگذار شد. پراید در زمان ورود به ایران و با دقت به عدم تنوع در بازار خودرو به شدت مورد استقبال قرار گرفت. پراید اکنون و بعد از گذشت حدود سه دهه از حضورش در بازار کشور،پس از پیکان یکی دیگر از خودروهای نوستالژی ماست.
خودروی پراید ۱۴۱ با توجه به تمام مشکلات دارای مزیت هایی نیز است که می توان به برخی از آنها اشاره کرد. اولین مورد حالت بازشو صندوق عقب است به طوری که مانند نسخه هاچ بک با کمبود فضا روبرو نیست. دومین مزایا می توان به طراحی نه چندان جالب بدنه پراید ۱۴۱ اشاره کرد؛ اما با این وجود در مقایسه با سایر نسخه ها کمتر تکراری هستند همچنین نسبت به سایر نسخه ها زودتر به داشبوردهای جدید مجهز شده اند. سایپا ۱۴۱ در تمام دوران تولید از نظر تعداد و سطح کیفیت آپشن ها در مقایسه با خودروهای امروزی حرف زیادی برای گفتن ندارند. پراید صبا دارای یک موتور چهار سیلندر خطی است که می تواند ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند و در مقایسه با مدل های دیگر قدرت کمتری دارد.
از دیگر بهروزرسانیهای پراید ۱۳۱ میتوان به تغییر جزئی چراغهای عقب و اضافه شدن مه شکن به آنها اشاره کرد. جهت دیدن محصولات عمده فروشی لوازم برقی خودرو ایران پژوهش در تهران | لیست قیمت و تصاویر قطعات کلیک نمایید. ازجمله معایبی که این خودرو دارد میتوان به کیفیت متریال ضعیف در ساخت داشبورد، امنیت پایین خودرو، کوچک بودن صندلیها و نداشتن امکانات رفاهی اشاره کرد. با اجباری شدن استفاده از کیسه هوا، فرمان خودرو بزرگتر شد تا قابلیت نصب کیسه هوا را پیدا کند و همچنین طرح جدید داشبرد این امکان را فراهم کرد تا در تیپ SE بتوان برای سرنشین جلو هم ایربگ نصب کرد. داشبرد پرایدهای اولیه حالتی مستطیلی شکل داشت که در پراید ۱۳۲ از المانهای دایرهای شکل استفاده شد که این طراحی را میتوان در دریچهها و کنترلهای تهویه مطبوع و طرح کلی داشبرد مشاهده کرد. شاید این وزن پایین را علت شتاب خوب پراید بدانید، اما باید گفت که یکی از نقطه ضعفهای مهم و خطرناک پراید همین وزن کم آن است.
اگر تمایل به خرید خودروی پراید دارید، باید بدانید این خودرو از زمان ورودش به بازار ایران در مدل های مختلفی عرضه شده است. بنابراین لازم است قبل از خرید با تمام مدل های آن آشنا شوید و سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید. ( همیشه باید بعد از انتخاب خودروی پراید به فکر لوازم یدکی پراید هم باشید ) ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه انواع مدل ها و فیس لیفت های پراید بپردازیم. تولید تیپهای مختلف پراید ۱۳۲، فیس لیفت پراید صبا (صندوقدار) از سال ۸۶ آغاز شد و بعد از ۱۲ سال، در دی ماه ۹۸ به پایان کار خود رسید. تیپ SX فقط دارای فرمان هیدرولیک و ترمز ABS است و برای محافظت از راننده و سرنشین جلو ایربگ ندارد. تیپ EX علاوه بر فرمان هیدرولیک و ترمز ضدقفل، فقط دارای یک کیسه هوا برای راننده است.
پراید ۱۳۲ TL هم فرمان هیدرولیک ندارد و فقط دارای ترمز ضدقفل و کیسه هوا راننده و سرنشین جلو است. دو سال بعد از عرضه فیس لیفت پراید صندوقدار، نسخه جدید هاچبک هم با نام پراید ۱۱۱ در فهرست محصولات گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. آمار تصادفات جادهای نشان از ناامنی و تجربه رانندگی بسیار بد این خودرو دارد. وزن سبک خودرو و کیفیت پایین قطعات پراید مطمئنا بر رانندگی شما تاثیر خواهد داشت.
درباره مشخصات فنی پراید ۱۴۱ باید اشاره کنیم که با ارتقای موتور M13 پراید قدرت این خودرو از ۶۳ اسب بخار به ۷۱ اسب بخار رسید و گشتاور آن نیز از ۱۰۳ به ۱۰۸ نیوتن متر افزایش پیدا کرد. با وجود اینکه پراید ۱۴۱ از لحاظ ظاهری تغییرات بهنسبت زیادی با دیگر پرایدها داشت و در بازار یکنواخت آن روزها گزینه جذابی بهحساب میآمد، این خودرو هیچگاه مثل دیگر مدلهای پراید پرفروش نشد. طرفداران پراید 141 شایعات نادرستی که درباره آببندی نبودن و سروصدای طاقچه صندوقعقب این خودرو پخش شده بود را تنها عامل فروش کم سایپا ۱۴۱ میدانند. پراید ۱۳۲ درواقع فیسلیفت دیگری از پراید صبا است که در سال ۱۳۸۶ تولید آن آغاز شد و تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد.
تضمین کیفیت، اصالت کالا، شفافیت قیمت، دسترسی آسان به لوازم یدکی و اتصال به شبکۀ تأمینکنندگان مطمئن از ارزشهای اتوموبی است تا یک تجربۀ امن در خرید لوازم یدکی داشته باشید. در پراید ۱۳۲ به غیر از سپرها، زههای کناری نیز همرنگ با بدنه طراحی شدهاند. پراید ۱۳۲ یکی از مدلهایی است که با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. این خودرو هم مثل سایر مدلهای پراید در تیپهای چندگانه با تفاوت در امکانات و تجهیزات رفاهی تولید شد و باز هم مانند دیگر همتایانش SE کاملترین تیپ آن است. در این خودرو هم مثل مدلهایی که تا به حال ذکر شد سیستم فنی همان است و تنها پوسته بیرونی پراید تغییر کرده است.
نسل اول تنها تا سال ۱۹۹۳ و نسل بعدی در دو نسخه هاچبک و سدان با نامهای GTX و XL تا سال ۲۰۰۰ مهمان کرهایها بودند و عمر پراید در این کشور نیز به اتمام رسید. در مجموع اگر بخواهیم از بین موارد گفته شده بهترین مورد را انتخاب کنیم، پیشنهاد می کنیم به سراغ گزینه های تیپ SE، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ بروید. ولی اگر خودروی مد نظر شما هاچبک است پراید ۱۱۱ گزینه مناسب تری برای خرید است. در هر حالت اگر از پراید ۱۳۲ به صورت صحیح و سرعت مطمئن استفاده شود یک خودروی اقتصادی و کارآمد است و از نظر ابعاد خارجی و ابعاد داخلی خودرو برای هر چهار سرنشین مناسب است. همچنین علاوه بر فضای مناسب داخل کابین می توان به مصرف سوخت پایین و شعاع چرخش فرمان بالا نیز اشاره کرد. با وجود همه ضعف ها ولی بازهم به دلیل مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین خودرویی بسیار پر طرفدار و محبوب است و برای کارهای درون شهری گزینه مناسبی به شمار می آید.
علاوه بر پوئن های مثبت گفته شده باید به استهلاک پایین و هزینه نگهداری پایین این خودروی پر از ضعف نیز اشاره کنیم. در سال ۱۳۷۲ طبق توافقی که شرکت سایپا با شرکت کیا موتورز داشته است امتیاز تولید این خودرو به سایپا واگذار گردید. در زمان ورود پراید به ایران به دلیل عدم تنوع در محصولات خودرویی ایران مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت. امتیاز این خودرو که از همه جا رانده شده بود توسط شرکت کیا موتورز خریداری شد و از سال ۱۹۸۷ خط تولید این خودرو با نام کیا پراید آغاز به کار کرد. نسل بعدی این خودرو در دو نسخه با نامهای هاچ بک و سدان هایی با نامxl و gtx تا سال ۲۰۰۰ تولید میشد و پس از آن عمر پراید در کشور کره نیز به پایان رسید.
اما یکی از سوالات متداولی که در مورد پراید پرسیده می شود تیپ های مختلف پراید ؛ SL ,SX,SE ,TL ,EX که قصد بررسی و مقایسه آنها را داریم. رینگ پیستون ضعیف پراید باعث میشود که این خودرو در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست دهد و نیاز به تعویض داشته باشد. کم شدن روغن موتور خودرو و حتی خارج شدن دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است. همچنین جهت مشاهده نقد و بررسی پراید مدل LE131 گازسوز ایجا کلیک کنید.
طراحی قسمت جلوی این دو خودرو کاملا شبیه یکدیگر انجام شده و تفاوتشان در قسمت عقب خودرو است. پراید نسیم همانند پراید صبا از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۹ روی خط تولید قرار داشت. موتور این خودرو ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و حجم موتوری معادل با ۱.۳ لیتر دارد.
تیپ SL علاوه بر ایربگ فرمان هیدرولیک را نیز به خریدار ارائه نمی کند. مدل LX فرمان هیدرولیک را در اختیارتان قرار می دهد اما در عوض ترمز ABS و ایربگ در این خودرو وجود ندارد. اگرچه طبق قانون در سال جاری همه مدل های پراید باید مجهز به ترمز ABS باشند. در لیست امکانات این تیپ فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ وجود ندارد.
همان طور که گفته شد پراید ۱۳۱ تغییر یافته یا فیس لیفت پراید صبا است و بدنه ظاهری آن شباهت بسیار زیادی به پراید صبا دارد. تغییر در شکل سپر و جابجایی چراغ راهنما از روی سپر به چراغ جلو از جمله این تغییرات است. از لحاظ نقاط قوت و ضعف این خودرو هم در سطح پراید صبا قرار میگیرد، با این تفاوت که کیفیت سواری بهتری را برای راننده و سرنشین فراهم میکند. دلیل این امر این است که پلتفرم پراید از ابتدا برای خودروی هاچبک طراحی شده بود و همین موضوع، موجب عملکرد بهتر سیستم فنی بر روی بدنه هاچ بک پراید نسیم شده است.
با کمی بودجه بیشتر، میتوان مدلهای کارکرده تیبا صندوقدار را هم در بازار پیدا کرد. پراید ۱۳۱ همزمان با دو فیس لیفت ۱۳۲ و ۱۱۱ معرفی و عرضه شد اما برعکس آنها، تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا صندوقدار داشته است. چراغهای کشیده جلو حالتی شبه کریستالی دارد و چراغهای راهنما از گوشههای سپر به داخل قاب منتقل شده و در نتیجه طرح سپر جلو هم تغییر کرده است. با انصراف شرکت کیا موتورز در سال 2001 از تولید پراید، لیسانس این محصول در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید