بررسی خودرو پژو پارس

نقد و بررسی پژو پارس سال خودرو

تارا دنده‌ای V ۱ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو پارس ELX-TU ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز با افزایش ۲۵ میلیون تومانی، به قیمت ۹۲۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۲۵ میلیون تومان گران شد و ۹۹۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پژو پارس XU ۷ P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۲۰ میلیون تومانی، ۷۸۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ در بازار آزاد تهران ۲۵ میلیون تومان گران شد و به ۹۹۰ میلیون تومان رسید.

صندلی پژو پارس صندلی های راحتی هستند و افراد بزرگسال نیز می توانند به راحتی روی آن ها بنشینند. این خودرو قادر است پنج سرنشین داشته باشد و فضای اختصاص یافته به سرنشینان به اندازه ای بزرگ است که این خودرو را به یک خودروی خانوادگی تبدیل کند. پژو پارس سفارشی ELX با موتور قدرتمند TU5 از مدلهای محبوب و پر طرفدار پژو پارس محسوب می‌شود.

سیم کشی سیستم صوتی نیز مشکل دارد و نویزی متناسب با دور موتور برروی بلندگوها می‌افتد. جنس پلاستیک استفاده شده در داخل خودرو نیز بسیار خشک است و خیلی زود با آسیب‌هایی نظیر شکستگی یا خط افتادن مواجه می‌شود. پژو پارس سال به عنوان نسخه پایه پژو پارس طراحی و تولید شده که کاملا مشابه به پژو ۴۰۵ معمولی است.

البته سازنده ی وطنی با تغییر دادن فرم اینه ها وقرار دادن چراغ های راهنما برروی ان ها سعی داشته تا ان را به طراحی اتومبیل های روز نزدیک کند! کیفیت مونتاژ قطعات ظاهری نسبت به گذشته کاملا افت کرده و وجود درز های گوناگون در بین قطعات بیانگر همین موضوع است. پژو پارس یکی از خودروهای پرطرفدار بازار ایران است که با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود. مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان می‌دهد که هرکدام از این موتورها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیاز و ترجیحات خریدار دارد. اگر بگوییم که پژو پارس متنوع‌ترین خودرو تولید داخل است، اغراق نکرده‌ایم، به دلیل اینکه از سال ۱۳۷۹ تا کنون، ۱۱ مدل از این خودرو با پیشرانه‌ها، آپشن‌ها و گیربکس‌های مختلف روانه بازار کشور شده است.

پارس سال XU7P محصول جدید ایران خودرو است که از نظر فنی تغییراتی نسبت به پژو پارس سال XU7 قدیمی پیدا کرده. البته این تغییرات چندان مثبت نبوده و تنها مصرف سوخت خودرو نسبت به تیپ قدیمی حدود 2 لیتر بهتر شده اما در مقابل از قدرت، شتاب و سرعت خودرو به طرز چشمگیری بدتر شده است. از نظر امکانات رفاهی نیز مواردی که در تیپ های قبلی به مرور حذف شدند مانند ترمز دیسکی عقب بر روی این خودرو اضافه شده تا با پسوند پلاس به فروش رسد. این مدل پژو پارس، یکی از مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو است که در سال‌های گذشته تولید می‌شد و در آن زمان قوی ترین پارس ایران بود. موتور XU7، یک پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی با چهار سیلندر خطی است که قدرت و گشتاور قابل‌قبولی دارد. هزینه نگهداری این موتور به‌دلیل ساختار ساده و بادوام، نسبت به برخی موتورهای جدیدتر پایین‌تر است.

البته کیفیت بدنه پژو پارس مشابه سایر خودروهای هم‌رده داخلی است اما قدیمی‌تر بودن پلت فرم پژو پارس نسبت به رقبایی مثل شاهین و تارا، باعث شده تا این خودرو در بحث ایمنی ضعیف‌تر باشد. چراکه استانداردهای ایمنی حتی در کشور خودمان هم روز به روز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند و پلت‌فرم‌های قدیمی خواه ناخواه از نظر ایمنی ضعیف‌تر از نمونه‌های جدید هستند. پژو پارس در بین خودروهای ایران خودرو حکم پول نقد را دارد و نسخه‌های کارکرده آن به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شوند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو پارس هم بسیار زیاد است و در صورت خریداری این خودرو از کارخانه‌، می‌توانید آن را با حاشیه سود بسیار خوبی در بازار آزاد بفروشید. همانطور که در ابتدا گفته شد، این خودرو یک نسخه فیس لیفت شده از خودروی ۴۰۵ است. با این وجود تفاوت هایی در طراحی این دو مدل وجود دارد که باعث شده است این خودرو بسیار موفق تر و محبوب تر از پژو ۴۰۵ باشد.

به عنوان مثال پیشرانه جدید TU5P که برخی تغییرات را نسبت به پیشرانه TU5 داشته است. به این معنی که در سرعت‌های بالا با تکان کوچک غربیلک فرمان، چرخ‌ها زیاد جا به جا نمی‌شوند و اصطلاحا فرمان بیش از حد تیز نیست. اما فرمان پذیری پایین آن در سرعت‌های پایین کمی آزار دهنده است که در مدل‌های جدید تا حدی بر طرف شده است. در نمای عقب پارس نیز مانند چراغ‌های اصلی جلو شاهد چراغ‌های مستطیلی و بزرگ هستیم که البته طراحان در برخی از مدل‌ها برای بخش بالایی چراغ‌های عقب از رنگ مشکی استفاده کردند. با نگا کردن به ظاهر کلی بدنه، خودرویی ساده اما جوان پسند به چشم می‌آید که در بخش جلویی خودنمایی خوبی را از خود بروز داده است.

پژو پرشیا LX مجهز به موتور ۱٫۶ لیتری است که قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار تولید می‌کند. این مدل دارای امکاناتی نظیر سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، آینه‌های برقی و سیستم تهویه مطبوع می‌باشد. همچنین فضای داخلی آن، به عنوان یکی از مزایای این خودرو، راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند.

پارس LX TU5 یکی دیگر از تیپ های خانواده پارس است که طرفداران زیادی دارد. پارس LX از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملا با پارس سال متفاوت است. این موتور نسبت به XU7 صدا و مصرف کمتر و استهلاک پایین تری دارد و به همین خاطر بسیار پرطرفدار است.

گفته می‌شود که پژو این طرح را به ایران خودرو پیشنهاد داد تا این شرکت، طرح پژو پارس را جایگزین سمند کند. ایران خودرو بعد از مدتی به دلیل مسایل مربوط به نام‌های تجاری، مجبور شد نام پرشیا تغییر دهد. در ابتدا نام سفیر برای این خودرو انتخاب شد، اما قبل از اینکه نشان سفیر روی نصب شود، اسم محصول جدید به پارس تغییر پیدا کرد.

ایران خودرو پژو پارس را تاکنون در 11 مدل مختلف با موتور های گوناگون عرضه کرده است. موتورهای ۱.۸ لیتری XU7 و XU7P و ۱.۶ لیتری TU5 و ۱.۹ لیتری XUM قدرت مدل های مختلف این خودرو را تامین می کنند. در این مقاله خودروی پژو پارس را بیشتر بررسی کرده و بخش های مختلف آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم. خودرو پژو پارس سال‌هاست که طراحی و تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

این تغییرات با نشستن در خودرو به خوبی به چشم می‌آید و نگاه بیننده را کسل نمی‌کند. جلو پنجره مشکی رنگ در کنار چراغ های مه شکن مستطیل شکل با پره های مشکی رنگی که به صورت ممتد در بخش پایینی چراغ های جلو کشیده شده ظاهر کلی پژو پارس را تشکیل می‌دهد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

پژو پارس در حال حاضر با امکاناتی مثل موتورهای بهینه‌شده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی با تاشو برقی، سیستم برق مالتی پلکس، دزدگیر و ایموبلایزر، سیستم کنترل فشار باد تایرها، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو و… به دست مشتریان می‌رسد. طرح غربیلک فرمان نیز به علت قرار گرفتن ایربگ تغییر کرده است ، اما این غربیلک جدید دارای کیفیت پایینی می باشد وچندان خوش دست نیست . طراحی ظاهری پارس که اقتباس از پژو406 است ، مربوط به اوایل دهه 90 میلادی می باشد، که با وجود تناسب قابل قبول و منطقی کاملا کهنه و قدیمی به نظر می رسد.

پژو پارس کابین جاداری دارد و 5 سرنشین بزرگسال با قد و قامت نسبتاً بلند می‌توانند بدون گله‌مند بودن از کمبود فضای پا یا سر در این خودرو بنشینند. صندوق بار این خودرو هم با حجم 470 لیتر، به خوبی پاسخگوی مسافرت‌های خانوادگی خواهد بود. پژو پارس اتوماتیک از کم‌تعدادترین نسخه‌های تولیدی از این خودرو است و شاید کندی آن بیش از حد به چشم راننده بیاید؛ اما برای رانندگی در ترافیک شهرها، یک گزینه خوب در این خانواده هست.

با کارشناسان ما در پارس قطعه تماس بگیریدایران خودرو در سال ۱۳۷۹ پس از آن که نتوانست برای تولید پژو ۴۰۶ با این کمپانی فرانسوی به توافق برسد، تصمیم به توسعه یک نسخه فیس لیفت شده از پژو ۴۰۵ گرفت. در ابتدا قرار بود که تنها چند تغییر جزئی در ۴۰۵ داده شده و محصول جدید با همان نام ۴۰۵ به بازار عرضه شود اما بعدها ایران خودرو تصمیم گرفت که تغییرات را بیشتر کرده و یک خودرو کاملا جدید عرضه کند. خودرویی که در ابتدا نام پژو پرشیا داشت و بعد از سه سال به پژو پارس تغییر نام داد. بیش از دو دهه از حضور این خودرو در بازار ایران می گذرد و این خودرو در طول تمام این سالها همواره محبوب و پرفروش بوده است. دلایل زیادی برای موفقیت این خودرو می توان عنوان کرد اما به طور خلاصه می توان دلیل موفقیت عجیب این خودرو را طراحی زیبا، قیمت مناسب، فضای جادار برای تمامی سرنشینان، موتور قدرتمند و سواری نرم دانست.

در کل ظاهر و پلت فرم پژو پارس TU5 که به عنوان خودروی لوکس در ایران خورو تولید می شود به هیچ وجه شایسته به یدک کشیدن خودروی لوکس در ایران را ندارد . در نتیجه، مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان می‌دهد که اگر به مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین اهمیت می‌دهید، TU5 انتخاب مناسبی است؛ اما موتور XU7P مناسب کسانی است که بودجه کمتری دارند. در نمای عقب نیز تغییراتی در طراح در صندوق، چراغ‌ها و سپر انجام شده که ظاهری حجیم‌تر و خوشایندتر به پژو پرشیا داده است. سطح آپشن‌های پژو پرشیا در سال‌های اخیر بهتر شده و مدل‌های جدید آن به کروز کنترل، دوربین عقب و نمایشگر لمسی مجهز شده‌اند. حالا چند سالی است که پژو 405 و پارس با داشبورد جدید (که در بازار به مدل سوناتایی معروف شده) با رودری‌ها و فرمان جدید، جلوه مدرن‌تری به خود گرفته‌اند. بر خلاف تفاوت های اندک در بدنه خودرو، طراحان کابین پرشیا نهایت تلاش خود را در ایجاد تفاوت با اتومبیل های هم رده خود کرده است.

بااین‌حال، مصرف سوخت XU7 در مقایسه با موتورهای مدرن‌تر کمی بالاست که شتاب اولیه خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در تمامی مدل‌های پژو پارس از ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD چهار کاناله استفاده شده و کیسه‌ هوای راننده و سرنشین نیز تعبیه شده است. یکی از نقاط ضعف طراحی این خودرو، ستون‌های جلو آن است که در هنگام تصادف ضعیف عمل کرده و سقف آسیب می‌بیند.

این موتور با حجم ۱.۸ لیتر، توان کمتری نسبت به TU5 ارائه می‌دهد و بدین ترتیب شتاب و کشش پایین‌تری دارد. دیگر نقطه ضعف‌های این موتور، مصرف سوخت بالاتر و آلایندگی بیشتر در مقایسه با TU5 است. طراحی ظاهری پ ژو پارس تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ ندارد که خودرویی متعلق به اواخر دهه ۸۰ میلادی است و می‌توان گفت که این سدان بیشتر به محصولات قدیمی پژو در دهه ۱۹۸۰ شباهت دارد و ماشینی قدیمی و از مد افتاده به حساب می آید. از رقبای پژوپارس در بازار خودروی کشور میتوان به سمند LX ، سورن LX ، دنا و دناپلاس اشاره کرد که البته قیمت پژو پارس در مقایسه با رقیبان خود بسیار پایین تر است. پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد.

ضمانت اصالت کالا و سلامت فیزیکی آن، ارسال در اسرع وقت و همچنین تحویل فوری درب محل از جمله امکاناتی است که این فروشگاه به شما ارائه می‌دهد. جهت تماس با کارشناسان پارس بدنه می توانید با شماره های زیر در تماس باشید. دکمه های روی فرمان نیز شامل قطع کردن صدا، پخش صدا، زیاد و کم کردن، رد و یا جواب تماس، موزیک قبلی یا بعدی و مود ضبط می باشد. دوستانی که مدل قبل از 1395 را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل میشود .

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در این میان، سمند سورن پلاس EF ۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد. بازار خودرو در چهارمین روز معاملاتی هفته (سه شنبه) شاهد تغییر شدید قیمت پژو پارس بود. به همین دلیل، پژو پارس‌های مجهز به پیشرانه TU5 علی‌رغم شتاب ضعیف‌تر نسبت به نسخه‌های معمولی، در بازار پرطرفدارتر هستند.

کابین این دو خودرو از نظر نوع متریال و طراحی شبیه یکدیگرند و تفاوت های بسیار اندکی در برخی از جزئیات با یکدیگر دارند، اما تفاوت قیمت این دو خودرو بسیار بیشتر از تفاوت های ظاهری، موتور و کابین است. خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز می‌کند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است. همچنین شرکت ایران خودرو برای ایجاد تفاوت‌هایی بین طراحی داخلی پژو پارس و پژو ۴۰۵ تعدادی امکانات رفاهی را به این خودرو افزود. دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، سیستم کولر اتوماتیک، در موارد سفارشی امکاناتی همچون مانیتور لمسی ۱۳ اینچی، کروز کنترل و دوربین دید عقب نیز طراحی شده و قرار گرفته است.

دارای کابین جاداری است و از لحاظ حجم باک و فضای صندوق عقب در مقام مقایسه انواع پژو پارس به مانند مدلهای دیگر خانواده پژو پارس است. سپر پژو پارس به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر ایجاد زیبایی از آسیب به خودرو به هنگام ضربه جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه فضای جادار کابین، صندوق عقب وسیع و دید به اطراف مناسب (نقاط کور اندک) جزو نقاط قوت فضای داخلی پژو پارس سال برشمرده می‌شوند.

پژو پارس با تغییر پیشرانه توانسته بود روی خط تولید باقی بماند، اما باید این حقیقت را اعتراف کرد که از ابتدای تولید پارس تا امروز، کاهش کیفیت هر روزه این خودرو مشهود بوده و مورد اعتراض قرار داشت. تا اینکه ایران خودرو تولید پژو پرشیا را در سال ۱۴۰۲ برای همیشه متوقف کرد. این نسخه از پژو پارس را می‌توان مدل بهینه‌شده و تکامل‌یافته از همان انواع پژو پارس قدیمی دانست که حالا در کنار استفاده از موتور بهینه‌شده XU7P از امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی نیز بهره می‌برد. اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوت‌هایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها می‌شود. اما این پیشرانه نتوانست خاطرات موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ، معروف به موتور زانتیایی را زنده کند و به همین دلیل و همین‌طور به علت مصرف سوخت بالا، فقط ۴ سال روی خط تولید قرار داشت و در سال ۱۳۹۶ از فهرست محصولات ایران خودرو حذف شد. پیشرانه TU5 که در ایران به موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شناخته می‌شود، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

مثلا در این مدل، سیستم اتولاک (قفل شدن درب‌ها پس از گذشتن از یک سرعت معین) و اتوفلاشر (فعال شدن فلاشرها پس از ترمز ناگهانی) تعبیه شده است که در مدل ELX وجود ندارد. مدل‌های با موتور TU5 ظرفیت باک کمتری دارند و گنجایش ۶۶ لیتر بنزین را دارا هستند. پارس در ابتدا با فیس لیفت عقب و جلوی پژو ۴۰۵ و تغییرات کوچکی مثل طرح چوب برخی قطعات داخل اتاق و روی داشبورد به عنوان نسخه لوکس‌تر ۴۰۵ عرضه شد. این خودرو از نظر پلتفرم هیچ تفاوتی با پژو ۴۰۵ ندارد و فقط برای تنوع‌بخشی به مدل‌های پژو پارس، تا به امروز با موتورهای مختلفی عرضه شده است. پژو پرشیا ، با طراحی زیبا، امکانات مناسب و موتوری قوی، گزینه‌ای جذاب برای خریداران در بازار خودروهای داخلی محسوب می‌شود. این خودرو با مدل‌های متنوع خود، توانسته است نیازهای مختلف مشتریان را پوشش دهد و در عین حال به عنوان یک نماد از پیشرفت صنعت خودروسازی ایران شناخته شود.

این خودرو آپشن هایی نظیر چراغ های مه شکن، آینه های برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع، شیشه بالابر های برقی، دماسنج، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز و دو کیسه هوا دارد. این امکانات برای سال ۷۹ و دهه هشتاد شمسی امکانات خوبی به شمار می رود اما در بازار امروز حتی استانداردهای پایه را نیز شامل نمیشود. به طور کلی می توان گفت که پژو پارس خودرویی قدیمی است که نباید از آن انتظار آپشن های خودرو های جدید بازار را داشت. پژو پارس خودروی محبوب ایرانی است که تیپ‌های مختلفی از آن به دلیل استقبال مشتریان تولید و عرضه شده است. تیپ‌های مختلف این خودرو در طول زمان استفاده به دلیل برخورد با اجسام، تصادفات و مواردی از این قبیل دچار آسیب می‌شود.

در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. وجود سیستم ABS، EBD، و کیسه‌های هوا از جمله ویژگی‌های ایمنی این خودرو است که به حفاظت سرنشینان در مواقع ضروری کمک می‌کند. سومین مورد، کیفیت ضعیف قطعات بدنه پژو پارس TU5 همچنان بحث داغ رانندگان میباشد.

اما در نسخه های جدید خودرو پژو پارس، به لطف پیشرانه 4 سیلندر TU5، میزان استفاده خودرو از بنزین به میزان زیادی کاهش یافته است. با این وجود اگر میزان مصرف سوخت خودرو برای شما اهمیت دارد، توصیه ای که برای شما داریم این است حتما قبل از خرید خودرو پژو پارس به سال تولید و همچنین مشخصات موتوری آن توجه ویژه داشته باشید. همچنین قیمت پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در بازار به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است این درحالی است که قیمت این خودرو چند روز قبل حوالی ۸۹۵ میلیون تومان بود بدین ترتیب پارس ELX-TU5 تنها در دو روز ۴۵ میلیون تومان گرانتر شده است. در صورتی که قصد خرید پژو پارس سال سفارشی را داشته باشید باید نزدیک به ۸۶۵ میلیون تومان هزینه کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *