بررسی خودرو چانگان

بررسی چانگان CS55 پلاس وارداتی سایپا؛ آیا ارزش خرید دارد؟

تفاوت اصلی نسل اول و دوم چانگان CS55 پلاس در نمای ظاهری، حرکت از طراحی اروپایی به سمت طراحی آسیایی است. به همین دلیل در نمای عقب این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای لکسوس را مشاهده می‌کنیم که به دلیل آشنایی آن برای مشتریان ایرانی، یک نکته قوت برای کراس‌اوور چانگان محسوب می‌شود. چانگان پس از معرفی نسل جدید کراس‌اوورهای خانواده CS، نسخه‌های پلاس آن‌ها را نیز در فاصله سال‌های 2020 تا 2021 معرفی کرد. نسخه اول چانگان CS55 پلاس نیز در سال 2021 معرفی شد که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به برادر کوچکترش یعنی چانگان CS35 پلاس داشت.

امکانات رفاهی و مصرف سوخت نسبتاً پایین هم آن را به عنوان گزینه‌ای خانوادگی مطرح می‌کرد. در این مطلب وبلاگ طهران کمپانی می‌خواهیم تاریخچه برند چانگان را به طور مفصل بکاویم و فراز و نشیب‌های مسیر آن را از شکل‌گیری تا تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین برندهای چین بررسی کنیم. بعد به سراغ معرفی همه محصولات این خودروساز چینی می‌رویم و در ادامه به بررسی مدل‌های ماشین چانگان در ایران می‌پردازیم.

در سال‌های بعد، چانگان به تدریج ساختار یک شرکت کامل به خود گرفت و پیش از هر کاری، یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با سوزوکی به راه انداخت که تقریباً 32 درصد سهامش به سوزوکی تعلق داشت. در پایان دهه 1950، کارخانه جیالینگ به ساخت اتومبیل روی آورد و کار خود را در این صنعت با مونتاژ جیپ‌های جنگی ویلیس آغاز کرد. پس از مدتی مهندسان به سراغ طراحی یک محصول جدید بر پایه همین جیپ آمریکایی مشهور رفتند. تاریخچه تأسیس گروه چانگان به زمان جنبش غرب‌گرایی در صنایع چین بازمی‌گردد که در پایان دوره حکومت سلسله کینگ (۱۹۱۲-۱۶۳۶م) روی داد. در نوامبر ۱۸۶۲، یک سیاستمدار، ژنرال ارتش و دیپلمات چینی به نام لی هونگ‌ژانگ اولین شرکت مهندسی چینی با سبک غربی را در شانگهای بنیان گذاشت. ابعاد مختلف ماشین چانگان CS35 را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم.

یکی دیگر از رقبای CS35 پلاس هم ری‌را ایران‌خودرو است که با قیمت یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شد و به‌زودی راهی بازار خواهد شد. حدود یک دهه پیش، کراس‌اوور چانگان cs35 به‌صورت وارداتی راهی بازار کشورمان شد و سپس در سال ۱۳۹۵ سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد. این خودرو به لطف طراحی بیرونی متناسب و مشخصات فنی قابل‌قبول، با استقبال مواجه و به یکی از کراس‌اوورهای چینی محبوب بازار کشورمان تبدیل شد. بااین‌حال، این شرایط خیلی دوام نیاورد و حدود سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۸ به دلیل وضع تحریم‌ها علیه کشورمان، تولید CS35 در ایران به‌ناچار پایان یافت. بااین‌حال، با گذشت چند سال و آزادسازی واردات خودرو، سایپا دوباره سراغ این خودرو رفت و نسل جدید آن را که با نام CS35 پلاس شناخته می‌شود به ایران آورد. این کراس‌اوور چینی مدتی است که در ایران عرضه می‌شود و مثل گذشته سایپا قصد مونتاژ آن را هم دارد ولی این بار قرار است CS35 پلاس با برند سایپا و نام 421P عرضه شود تا از این طریق بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

غربیلک فرمان کوچک و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی که از بالای آن دیده می‌شود، کاملاً طراحی داخلی i-Cockpit پژو را به یاد می‌آورد. برجستگی چراغ‌ها و عدم پیوستگی در آن‌ها، نکته مثبت و عدم تبعیت از دیگر خودروهای چینی محسوب می‌شود. سپر و درپوش صندوق در CS55 پلاس، حجم‌دهی بسیار خوبی دارند و جایگاه مناسب برای پلاک فراهم می‌کنند. چانگان cs55 سال ۲۰۱۷ معرفی شد و سال ۲۰۲۱ با نسخه‌ی جدید CS55 پلاس، به بازار چین رسید. این کراس‌اور در ایران، از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، رقیب فونیکس تیگو ۷ و لاماری ایما خواهد بود با این تفاوت که، چانگان CS55 پلاس در کشور سازنده، بسیار پرفروش‌تر است.

چانگان سی اس ۳۵ موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی سی با تنفس طبیعی، با توان خروجی 113 اسب بخار و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک دارد. پس شتاب‌گیری چندان هیجان‌انگیزی انتظار راننده را نمی‌کشد و اولین شاسی بلند چانگان برای رسیدن به شتاب صد، به ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. خودرو از کشش خوبی برخوردار است و با فشردن پدال گاز برای یک کراس‌اوور شتاب بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد.

در این طرح پیش فروش سایپا، خودروی چانگان CS55 پلاس با قیمت علی‌الحساب ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و مبلغ پیش‌پرداخت ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در رنگ‌های سفید، مشکی، خاکستری و قرمز عرضه می‌شود. همچنین، خودروی تویوتا کرولا هیبرید تیپ الیت با قیمت علی‌الحساب ۱۸ میلیارد تومان و مبلغ پیش‌پرداخت ۹ میلیارد تومان تنها در رنگ سفید قابل عرضه است. البته در آن زمان کارخانه‌های خودروسازی دیگری هم در چین فعالیت می‌کردند، اما خیلی زود چانگان در کشور پیشتاز این صنعت شد. پس از آن، شرکت چانگان با یک کارخانه قدیمی ساخت تسلیحات که موتور ماشین‌ تولید می‌کرد، ادغام شد. با توجه به این عوامل، می توان گفت که چانگان یکی از شرکت های خودروسازی پیشرو در جهان است.

مدل اتوماتیک چانگان CS۳۵ را به چهار کیسه‌ی هوا، شامل دو کیسه‌ی هوا برای سرنشین‌های جلو و دو کیسه‌ی هوای جانبی مجهز کرده است؛ اما مدل دستی این خودرو را تنها با دو کیسه‌ی هوای جلو عرضه می‌شود. چانگان CS35 دارای یک فضای 348 لیتری در صندوق عقب می باشد که می توان آنرا برای یک خانواده 4 نفری تا حدودی قابل قبول دانست. فاصله محوری چانگان CS55 پلاس در حدود 2.65 متر می‌باشد در صورتی که فاصله محوری لاماری ایما در حدود 2.71 متر است. صندوق عقب چانگان CS55 پلاس در حالت عادی چندان جادار نیست و فقط 475 لیتر گنجایش دارد اما در صورتی که صندلی‌ها خوابانده شوند، این فضا تا 1415 لیتر افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، برند چانگان مدعی است که سرمایه‌گذاری وسیعی در تحقیقات پیشرفته و فناوری‌های نوآورانه جدید کرده و تأسیس سازمان تحقیق و توسعه جهانی برند چانگان حاصل همین سرمایه‌گذاری است. محور تمرکز این سازمان، تولید محصولاتی مجهز به فناوری پیشرفته با طراحی تعیین‌کننده، فناوری‌های ایمنی خلاق و عملکرد قوی معرفی شده است. در سال ۲۰۱۲، CHANGAN CS35 عرضه شد که اولین ماشین سواری چانگان در کلاس بدنه شاسی‌بلند بود. به این ترتیب برند چانگان به جایگاه مهمی در بازار روبه‌رشد شاسی بلندهای چین رسید.

CA71 یک خودروی سدان متوسط بود که به سرعت به یکی از پرفروش ترین خودروهای چین تبدیل شد. این موضوع باعث شده تا دارندگان چانگان CS35 با چالش های بزرگی در فروش خودروی خود مواجه شوند. چانگان CS35 پلاس در بازاری رقابتی با خودروهایی مانند ام‌وی‌ام X55، جک S4 و بی‌وای‌دی Song Pro حضور دارد. مزیت اصلی CS35 پلاس نسبت به این رقبا، طراحی مدرن‌تر و امکانات به‌روزتر آن است. با این حال، در مقایسه با برخی رقبا ممکن است امکانات یا خدمات پس از فروش محدودتری داشته باشد که بسته به منطقه باید در نظر گرفته شود. چانگان  CS35 یک خودرو کم دردسر و راحت است که می‌توانید در سفر‌ها و شهر‌ها از آن استفاده کنید.

چانگان CS35 پلاس در دو تیپ ۲ و ۳ به بازار ایران می آید و در این دو تیپ مشخصات فنی یکسان بوده اما امکانات متفاوت است. با گشودن درب موتور چانگان CS35 با یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC به حجم 1.6 لیتر روبرو می‌شویم. این موتور از نوع تنفس‌طبیعی است و در بهترین حالت می‌تواند 113 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 160 نیوتن‌‌متر گشتاور (دور موتور 4000) تولید نماید. این اعداد شاید در نگاه اول در مورد چانگان سی‌اس۳۵ چندان جالب به نظر نرسند اما با در نظر گرفتن وزن نسبتاً سبک 1290 کیلوگرمی (نسخه دنده‌ای 20 کیلو سبک‌تر است) و نگاهی به رقبای این سطح از بازار، نمیشود خیلی به این مورد خرده گرفت. فقط اینکه گیربکس 4 سرعته اتوماتیک CS35 ساختاری قدیمی دارد و بخشی از نیروی حاصل از موتور را هدر می‌دهد و به همین جهت عملکرد ماشین در شتاب‌گیری ناگهانی و کشش در سربالایی‌های شدید کاملاً متوسط ارزیابی می‌گردد. البته اگر خیلی به شتاب اهمیت میدهید نسخه 5 سرعته دستی چانگان CS35 (که تیراژ تولید کمتری داشته) بیشتر مناسب حالتان خواهد بود اما نمونه اتوماتیک هم برای رانندگی عادی مشکلی ایجاد نخواهد ساخت.

فرمان تخت و کوتاه به همراه صفحه کیلومترشمار را می‌توان از برجسته‌ترین این شباهت‌ها دانست. در این طرح فروش که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به نشانی Saleauto.ir برگزار می‌شود، شرکت سایپا کراس اوور چینی چانگان CS۵۵ پلاس را برای عرضه آورده است. ایرانی‌ها اولین بار ماشین چانگان یونی کی (CHANGAN UNI-K) را شهریور ۱۴۰۲ در نمایشگاه خودروی مشهد دیدند. فعلاً قرار است سایپا این کراس اوور سایزمتوسط را به صورت وارداتی به کشور بیاورد و برنامه‌ای برای مونتاژ آن اعلام نشده است.

در جلو چراغ های LED کشیده را داریم که بوسیله یک نوار ال ای دی به هم متصل شده اند و نشان چانگان در وسط این نوار قرار دارد. طرح مشبک جلوپنجره مشکی رنگ طراحی شده و در قسمت پایین سپر قطعه ای قرمز رنگ با الگوی Y دید می شود که با دیگر قطعات روی بدنه هماهنگی دارد. اضافه شدن این قطعه به چانگان CS35 پلاس باعث شده تا چهره این کراس اوور کمی اسپرت تر بنظر برسد. ماشین CHANGAN UNI-K از نظر امکانات رفاهی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و مانند یونی تیِ جذاب، فعلاً تنها ایراد آن برای مصرف‌کنندگان ایرانی مشکلات نگه‌داری از پیشرانه توربو و حساسیت آن به بنزین بی‌کیفیت داخلی است. از نظر کارشناسان کارنیوزچاینا، راز موفقیت برند چانگان تولید ماشین‌های خوش‌ساختی است که ارزش خرید مناسبی دارند.

پیشرانه چانگان CS35 پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و مصرف ترکیبی در این خودرو ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با این مشخصات می توان نتیجه گرفت که کراس اوور وارداتی سایپا خروجی های فنی مناسبی دارد و می تواند علاوه بر ظاهر، در بحث عملکرد انتخاب منطقی ای باشد. کراس اوورهای مدرن چینی برخلاف گذشته از طراحی‌های بسیار جذاب و قابلیت‌های فراوانی سود می‌برند که باعث شده امروزه حداقل در بازارهای در حال توسعه، مورد استقبال قرار بگیرند. چانگان CS55 پلاس همانند بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای چینی، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر را زیرکاپوت خود ارائه می‌دهد.

با این حال سال بعد چانگان تصمیم گرفت تا این خودرو را تغییر دهد و کراس‌اوور متفاوتی روانه بازار کند. چانگان CS35 بهترین انتخاب برای آن دسته از خریدارانی است که به دنبال خودرویی با ظاهری اسپرت و در عین حال مقرون به صرفه و کم مصرف با امکانات مناسب و مطلوب فراوان هستند. با ورود به پیچهای نچندان تند در سرعت 100 کیلومتر در ساعت با وجود نداشتن ESP اما فرمان پذیری قابل قبول و هندلیک خوبی را از چانگان CS35 شاهد بودیم.

این موتور ساختاری تنفس‌طبیعی دارد و در بهترین حالت می‌تواند 113 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 160 نیوتن‌‌متر گشتاور (دور موتور 4000) تولید نماید. چانگان CS35 پلاس ترکیبی از طراحی جذاب، امکانات پیشرفته، و قیمت مناسب است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای خریداران کراس‌اوورهای شهری تبدیل کرده است. این خودرو با ارائه تجربه‌ای راحت و ایمن در رانندگی و همچنین عملکرد اقتصادی، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در رده خود باشد.

قیمت چانگان CS55 پلاس در بازارهای جهانی حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار یورو است که احتمالا با همان قیمت پایه حدود ۲۰ هزار یورو در بازار بورس ایران عرضه شود. با توجه به هزینه‌های جانبی فروش خودرو در ایران، احتمال می‌رود که قیمت نهایی چانگان CS55 پلاس در بازار بورس حداقل حدود ۱۰ درصد بیشتر از محصولاتی مثل لاماری ایما و هایما 8S ایران خودرو باشد. سیستم تعلیق این خودرو وارداتی در جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی بوده و حالت اسپرت دارد.

ابعاد مناسب این کراس‌اوور، شامل طول، عرض و ارتفاع استاندارد برای یک خودروی شهری است که به راحتی قابلیت مانور در خیابان‌های شلوغ را فراهم می‌کند. رینگ‌های آلیاژی 17 یا 18 اینچی (بسته به نسخه) نیز ظاهر اسپرت خودرو را تکمیل کرده‌اند. خطوط طراحی جلوپنجره بزرگ خودرو به همراه تزئینات کرومی آن، ظاهری جذاب و پویا ایجاد کرده است.

در مورد تجربه رانندگی با این خودرو هم باید بدانید که با یک کراس اوور نسبتا چابک طرف هستید که می‌تواند ظرف مدت کمتر از ۶.۵ ثانیه به سرعت ۸۰ کیلومتر برساعت از حالت توقف کامل برسد. براساس جدول شماره (۲) در سامانه خودرو‌های وارداتی، قیمت علی الحساب مدل ۲۰۲۴ این خودرو چینی، ۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان اعلام شده است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. چانگان CS55 پلاس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره مند است. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.

داخل کابین CS35، با ترکیب شاخصه‌های فانتزی و اِلمان‌های قدرتی باعث رضایت تمامی سلیقه‌ها می‌شود. وجود نشانگر‌های اسپرت پشت‌آمپر در ترکیب با فرمان سه‌شاخه و خطوط مواج داخلی، ترکیبی مدرن و ظریف را به این خودرو بخشیده است.همچنین؛ طراحی دریچه‌های بزرگ تهویه در کنار کنسول برآمده مرکزی، حس قدرت را به راننده می‌دهد. بیشتر داشبورد از، پلاستیک مشکی تشکیل می‌شود که پلاستیک‌های نیمه بالایی داشبورد، نرم و نیمه پایینی آن خشک هستند. تزئینات نقره‌ای رنگ، رنگ چرم‌ مشکی صندلی‌ها و دوخت قرمز فرمان، فضایی اسپرت و با کیفیت را به این خودرو می‌دهند. از معایب طراحی داخلی این خودرو، می‌توان به صندوق عقب کوچک نسبت به بدنه اشاره کرد.

همچنین با توجه به ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاق قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کلیه اطلاعات مشتریان در اختیار نهاد‌های ذیربط قرار خواهد گرفت. فروش چانگان CS۵۵ پلاس وارداتی سایپا از طریق سامانه فروش خودرو‌های وارداتی برای اسفند ۱۴۰۳ اعلام شد. این ماشینِ چانگان در چین یواِکسیانگ نامیده می‌شد، در بازارهای جهانی به چانگان آلسوین معروف بود و در ایران نام فردا ۵۱۱ برای آن انتخاب شد. طراحی زیبا، کیفیت شاسی و بدنه، صندلی‌ها و غربیلک فرمان چرمی و سواری نرم از مزایایی است که دارندگان ماشین چانگان ایدو در تحسین آن ذکر کرده‌اند. این سدان خوش‌طرح ایدو را سایپا در سال ۱۳۹۴ به ایران آورد ولی واردات آن «دولت مستعجل» بود و فقط تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت.

قیمت بسیار بالا به علاوه کمبود قطعات یدکی و مشکلات خدمات پس از فروش این خودرو سبب ایجاد دغدغه‌ و دردسرهای فراوانی برای مشتریان و خریداران نسخه وارداتی چانگان سی اس ۳۵ شد. چانگان CS35 نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۲ به معرض دید عموم گذاشته شد و از اکتبر همان سال روانه بازار شد. این کراس اوور جمع و جور که پیش از عرضه رسمی با نام S101 نیز شناخته می‌شد، ابتدا در سال ۱۳۹۳ و به صورت تمام وارداتی توسط سایپا به دست مشتریان ایرانی رسید. استفاده از روکش‌های چرمی برای صندلی‌ها و دسته دنده، به فضای داخلی حالتی شیک و راحت داده است. صندلی‌های عقب فضای کافی برای سه سرنشین فراهم کرده‌اند و صندوق عقب خودرو نیز حجمی مناسب برای نیازهای خانواده یا سفرهای کوتاه‌مدت ارائه می‌دهد.

چانگان CS55 پلاس در سه تیپ پایه (لایت)، تیپ نیمه فول(هایپ) و تیپ فول آپشن (لوکس) به بازارهای جهانی عرضه شده است که احتمال می‌رود سایپا به دلیل سقف یورویی واردات خودرو به سراغ نسخه کم آپشن رفته باشد. چانگان CS55 Plus به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده است که در دو نسخه تزریق چند نقطه‌ای (MPi) و پاشش مستقیم سوخت (GDi) ارائه می‌شود و یکی با کد JL473ZQ2 و دومی با کد JL473ZQ7 شناخته می‌شود. بر اساس اولویت‌بندی صورت گرفته توسط وزارت صمت و تعداد خودروهای وارداتی موجود، امکان ثبت‌نام برای افراد حائز شرایط فراهم شده است. برای متقاضیانی که واجد شرایط هستند، پیامک تأیید ثبت‌نام ارسال شده و آن‌ها می‌توانند مطابق اولویت‌های اعلام شده، فرآیند ثبت‌نام خودروی مورد نظر را تکمیل کنند.

در واقع طراحان چانگان برای خلق ظاهر CS55 پلاس، ایده‌های فانتزی سری Uni را با ظاهر یک شاسی بلند معقول و معمول در هم آمیخته‌اند. جلوپنجره بزرگ به همراه چراغ‌های جلو تیز و کشیده و فروررفتگی‌های گوشه سپر، از جمله نکات قابل توجه نمای جلو چانگان CS55 پلاس هستند. در نمای جانبی ظاهری کاملا ساده را مشاهده می‌کنیم که رنگ نارنجی در آن جایگزین رنگ قرمز سابق شده است.

محصولات این همکاری، سدان‌های فیستا، موندئو، فوکوس و کراس اوور محبوب اسکورت بود که تحت برند چانگان-فورد عرضه می‌شدند. چون در آن زمان، فورد هنوز از مالکان مزدا به شمار می‌رفت، در تولید انواع مدل ماشین چانگان-فورد از پلتفرم‌های مزدا استفاده می‌شد. 6 لیتری چهار سیلندری با تنفس طبیعی است که 113 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 160 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. نیروی موتور از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. در بخش میانی داشبورد کاربرد قطعه پلاستیکی با طرح مات و استفاده از طرح چوب در بخش کنسول وسط، چهره لوکسی را برای کابین فراهم کرده است. در پشت اهرم تعویض دنده، علاوه بر کلید ترمز پارک برقی، کنترل دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی و اهرم انتخاب حالت رانندگی تعبیه شده‌اند.

علاوه بر این، پیشرانهٔ توربوشارژ GDI این خودرو هم به بنزین باکیفیت یا مکمل سوخت نیاز دارد و با بنزین بی‌کیفیت کشورمان به مشکل خواهد خورد. نام چانگان برای بازار ایران آشناست چراکه قبلا محصولاتی از این نشان به بازار عرضه شده اند. خودرویی که قبلا توسط سایپا به بازار عرضه شد اما بعد از کنار رفتن توافق برجام، به ایستگاه توقف تولید رسید. اما حالا قرار است چانگان CS35 پلاس به بازار ایران بیاید و به عنوان اولین خودروی عرضه شده در سامانه عرضه وارداتی ها به دست مشتریان برسد. مدل CS35 پلاس ابتدا قرار بود جانشینی برای CS35 معمولی باشد اما بعد به عنوان محصولی مستقل در نظر گرفته شد. این خودرو در سال ۲۰۱۸ و در نمایشگاه چنگدو چین برای نخستین بار رونمایی شد و تا امروز یک فیس لیف در طراحی را پشت سر گذاشته است.

پس از حمله مجدد ژاپنی‌ها در سال 1937 و اشغال شانگهای، کارخانه اسلحه بار دیگر به شهر چونگ کینگ در مرکز چین منتقل شد. شرکتی که لی هونگ‌ژانگ بنیان گذاشته بود «اداره فدرال سلاح‌های خارجی» نامیده می‌شد. سلسله کینگ در آن زمان با ناآرامی‌های داخلی، اعتراضات مهاجران اروپایی و حملات ژاپنی‌ها دست به گریبان بود و به واردات پیوسته سلاح و مهمات نیاز داشت.

شاید طراحان چینی برای خلق ظاهر خارجی چانگان CS55 پلاس از الگوهای اروپایی فاصله گرفته باشند اما در کابین این خودرو همچنان می‌توان اصول طراحی خودروهای اسپرت اروپایی را مشاهده کرد. با نیم نگاهی به فضای داخلی چانگان CS55 پلاس، به راحتی متوجه شباهت‌های بین این خودرو و کابین نسل جدید خودروهای پژو خواهید شد. فرمان کوتاه و تخت به همراه صفحه نشانگرهایی که بالای آن نصب شده است، از المان‌های طراحی داخلی خودروهای پژو است که در چانگان CS55 پلاس نیز مشاهده می‌شود.

همان طور که گفته شد چانگان سی‌اس۳۵ یک کراس‌اوور جمع و جور شهری است که شاید در هیچ زمینه‌ای شما را شگفت‌زده نکند اما در عوض ناامیدتان هم نخواهد ساخت. مثلاً ظاهرش به اندازه ام‌وی‌ام X22 فریبنده نیست اما مشکلات طراحی جک S3 راهم ندارد. یا چانگان CS35 در زمینه آپشن‌، به پای S3 نمی‌رسد ولی در برابر امثال رنو ساندرو استپ‌وی بسیار کامل‌تر ظاهر میشود و خلاصه مطلب اینکه CS35 میتواند به عنوان یک خودرو کم‌حاشیه و کم‌دردسر، همراه قابل‌قبولی برایتان باشد. شرکت چانگان توانسته با خلق چانگان CS35 ماشینی تولید کند که هم از نظر شتاب و هندلینگ شرایط متوسطی داشته باشد و هم برای استفاده‌های روزمره و عادی مشکلی ایجاد نکند.

از زمانی که تولید و واردات قطعات این خودرو در ایران به دلیل تحریم های خودرویی متوقف شد (حدود آبان 1399) قیمت این خودرو رو به افزایش نهاد. به طوری که در آذر 1402 قیمت چانگان CS35 در بازار آزاد به 1 میلیارد تومان رسید. قیمت چانگان CS35 در تاریخ آذر 1403 حدود 1 میلیارد و 240 میلیون تومان در بازار آزاد می باشد. قیمت این خودرو از شهریور 1402 تا آذر 1403 حدود 250 میلیون افزایش یافته که یکی از دلایل آن تحریم ها و عدم ورود مدل های جدید و صفر به بازار است. اختلاف قیمت چانگان CS35نسبت به مدل پیشرفته تر آن یعنی چانگان CS35 پلاس در بازار آزاد در آذر 1403 حدود 410 میلیون تومان می باشد.

با توجه به افزایش قیمت جدید چانگان CS35 اکنون رقبای دیگری نظیر ام وی ام X33s نیز به لیست رقبای حاضر اضافه میگردند. با این حال CS35 به لطف ایمنی مقداری بالاتر، ایربگ‌های بیشتر، هندلینگ اندکی بهتر و مصرف سوخت کمتر همچنان طرفداران خاص خودش را خواهد داشت. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور وارداتی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و باک خودرو ۵۳ لیتر ظرفیت دارد.

چانگان CS55 پلاس سایپا دومین نسل در خانواده خود محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۲ متولد شده است. البته سیستم تهویه مطبوع دستی و طراحی ساده کابین از نظر برخی کارشناسان در رده معایب ماشین چانگان آلسوین ذکر می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که آپشن‌های مهمی مانند کروز کنترل و دوربین جانبی پارک در فردا ۵۱۱ مونتاژی حذف شده است.

مدل وارداتی به ایران از نوع JL473ZQ7 بوده که با تکنولوژی BlueCore و فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) شرکت چانگان عرضه می‌شود. با بررسی چانگان CS55 پلاس به عنوان محصول وارداتی سایپا متوجه شدیم که این ماشین چینی به خودی خود قابلیت‌های زیادی برای محبوب شدن در بازار ایران دارد. امکانات بخش ایمنی و ترمز در CHANGAN CS15 شامل ترمز دیسکی چهارچرخ، ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و ترمز پارک دستی است. در میان امکانات رفاهی این مدل ماشین چانگان هم می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌­ای، چراغ‌های خودکار، چراغ خوشامد، آینه­‌های تاشو و سیستم تهویه خودکار با فیلتر هوا اشاره کرد. در سال 2001 چانگان تولید خودروهای سواری را با وارد شدن به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت فورد موتور گسترش داد.

وب‌سایت گلوبال برند چانگان هم در بخش «درباره ما» مرور خوب و جذابی از تاریخچه این برند ارائه می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که پس از خرید چانگان CS35 باید با آن کنار بیایید فضای بار بسیار محدودی است که برای این خودرو در نظر گرفته‌اند. جنس داشبورد و درب ها از پلاستیک خشک می باشد اما بکارگیری دورنگ مشکی و نقره ای در کنار هم بهمراه خطوط شکسته استفاده شده در طراحی داشبورد آن را زیبا تر جلوه می دهد. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و تعلیق مستقل در عقب نیز به بهبود پایداری و راحتی سرنشینان کمک می‌کند، به‌ویژه در جاده‌های ناهموار یا مسیرهای پرپیچ‌وخم. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. کلیه متقاضیان خرید این خودرو می‌توانند با وکالتی کردن حساب خود نزد یکی از بانک‌های عامل تا مورخ ۲۱ اسفندماه سال جاری، در اولویت‌بندی شرکت کنند.

در جلوی این کراس‌اوور چینی شاهد چراغ‌های دوقسمتی با دی‌لایت‌های باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی کمی پایین‌تر هستیم که جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ و نسبتاً ساده‌ای را احاطه کرده‌اند. طراحان چانگان همچنین با استفاده از تریم قرمزرنگ روی سپر جلو و بالای رکاب‌ها، سعی در ایجاد نمایی جوان‌پسند داشته‌اند درحالی‌که روی ستون C هم تریم مشکی‌رنگی به چشم می‌خورد که طرح سقف شناور را ایجاد کرده است. در قسمت عقب نیز چراغ‌های سراسری را می‌بینیم که تا حدودی فاقد ظرافت به نظر می‌رسند.

کارشناسان معتقدند برند چانگان در تولید خودروهای هیبریدی و برقی تلاش کافی به خرج نداده است؛ ماشین چانگان بن‌بن-ای استار در رده خودروهای برقی ارزان‌قیمت هم از نظر طراحی و پلتفرم، ویژگی خاص یا نوینی ندارد. سال ۲۰۰۶، زمان شکل‌گیری رسمی «برند چانگان» بود؛ تا آن زمان محصولات شرکت با این نام مستقل عرضه نمی‌شد. البته این مهم‌ترین تحول ۲۰۰۶ نبود؛ در آن سال اولین ماشین سواری چانگان با نام بِن‌بِن یا بنی (Benni) تولید شد.

همکاری با هواوی و CATL هم برای تولید این خودروها با استفاده از آخرین فناوری خودران هم از جدیدترین تصمیم‌های برند چانگان است. اما پس از 25 سال همکاری موفق، در سال 2018 سوزوکی ناگهان تصمیم گرفت سهم خود را از شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به چانگان بفروشد و بازار چین را ترک کند. البته با توافق برند ژاپنی، چانگان تا سال 2023 به تولید تحت لیسانس چندین مدل ماشین سواری یعنی اس-کراس، ویتارا و آلیویو (S-Cross، Vitara و Alivio) ادامه داد. ۷۲ سال از ثبت اختراع مهندس آلمانی بنز می‌گذشت که شرکت چانگان اولین خودروی تولیدی‌اش را به بازار فرستاد. چانگان این وسیله نقلیه آفرودی را در سال 1959 برای دولت چین به تولید انبوه رساند و نام آن را چانگ‌جیانگ تیپ ۴۶ گذاشت. در واقع، چانگ‌جیانگ اولین ماشین چینی تاریخ بود و همان سال در رژه دهمین سالگرد جمهوری خلق چین از آن رونمایی شد.

تحول در سبک طراحی خودروهای چانگان، به خوبی برای CS55 شکل گرفته و ترکیبی چشم‌نواز فراهم می‌کند. ابعاد چراغ‌ها و جلوپنجره، تناسب بسیار خوبی دارند و ادوات پلاستیکی، چندان توی ذوق نمی‌زنند. در پایان بایستی گفت که درست است این خودرو هیچیک از سیستم های آفرودی را ندارد اما بدلیل کراس اوور بودن، ارتفاع 18 سانتیمتری آن از سطح زمین و سیستم تعلیق چند تکه ای میتوان به آن امیدوار بود. با نشستن بر پشت فرمان چانگان CS35 متوجه دید مناسب بر روی زوایای گلگیرهای جلو و نوک کاپوت از پشت فرمان و دیگری راحتی و ارگونومی بسیار مناسب صندلی می باشد.

لوازم یدکی ام وی ام، لوازم یدکی جک، لوازم یدکی لیفان، لوازم یدکی برلیانس، لوازم یدکی فونیکس، لوازم یدکی چری، لوازم یدکی هایما، لوازم یدکی جیلی، لوازم یدکی چانگان و لوازم یدکی دانگ فنگ در طهران کمپانی به فروش می‌رسند. اگر نظری درمورد این مطلب دارید یا می‌خواهید تجربه خود را از رانندگی با انواع ماشین چانگان با دیگران در میان بگذارید، در کادر پایین صفحه منتظر شما نظرات شماییم. سبک طراحی چانگان یونی کی مشابه چانگان یونی تی است، اما تغییرات محسوسی در سپرها، رکاب‌ها، چراغ‌های عقب، گلگیرها و رینگ‌های آن دیده می‌شود. موفقیت استار در تست‌های تصادف و ایمنی دولت چین باعث شد دولتمردان به پشتیبانی از رشد صنعت خودروسازی داخلی کشورشان روی خوش‌تری نشان دهند. مردم چین در دهه‌های 1960 و 1970 دوران بسیار سختی را می‌گذراندند؛ زندگی آن‌ها پس از انقلاب فرهنگی مائو تسه تونگ، دستخوش ناآرامی‌های داخلی، ترورهای سیاسی، افول اقتصادی و در نهایت قحطی شده بود.

از دیگر مشخصات فنی CS35 میتوان به مواردی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسک در جلو از نوع خنک شونده، سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و عقب Trailing Arm، فرمان الکتریکی و سیستم کاهش مصرف سوخت و آلایندگی چانگان موسوم به Blue Core اشاره نمود. با توجه به آخرین قیمت چانگان CS55 پلاس در بازار ایران، لاماری ایما و فونیکس تیگو ۷ پرو، مهم‌ترین رقبای چانگان CS55 پلاس هستند. واردات و پشتیبانی خودروهای چانگان توسط سایپا، نکته مثبت برای CS55 محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *