بررسی خودرو چانگان یونی تی

کراس اوور کوپه چینی چانگان یونی تی 2023 معرفی شد + ویدیو گجت نیوز

در مجموع باید گفت که در هر دو خودرو از یک زبان طراحی استفاده می‌شود. دو صفحه نمایش مرکزی و جلو امپر دیجیتال درون یک قابل و به شکل ذوزنقه بر روی داشبورد قرار دارند. ظاهر جانبی خودرو ساده است اما یک تو رفتگی در قسمت پایین درب‌ها وجود دارد که مانع از سادگی افراطی این بخش می‌شود. رینگ‌های آلیاژی خاکستری 19 اینچی نیز با ابعاد خودرو سازگاری دارند و البته به تقویت حس اسپرت آن کمک کرده‌اند.

پس به نوعی این کراس اوور چند قدم جلوتر از دیگر وارداتی های بازار ایران است و بر اساس شنیده ها اولین محموله آن اواخر سال ۱۴۰۱ به گمرک ایران خواهد رسید. با توجه به محدودیت های واردات احتمالاً نسخه فول این خودرو به بازار نمی آید و این کراس اوور با قیمت در محدوده ۲۰ هزار یورو برای واردات در نظر گرفته شود. این یعنی با تبدیلات ارزی قیمت این خودرو ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود و البته باید دید در نهایت چه قیمتی در بورس کالا برای چانگان UNI-T کشف می شود.

این تغییر بنیادی و سرمایه گذاری شرکت‌های غربی، خودروسازی همچون چانگان را متحول نمود. چانگان سالانه بیش از 3 میلیون خودرو تولید کرد و از سال 2025 نیز فقط خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی را تولید خواهد کرد. در نمای عقب این خودرو نیز طراحان با استفاده از مه شکن‌های جذاب، چهار خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای و بال عقب دو قسمتی توانستند نمای جذاب و جوان‌پسندی را به وجود آورند. چراغ‌های عقب این خودرو نیز بر خلاف سایر خودروهای جدید چینی فاقد طرح یکپارچه بوده و طراحان برای آنها طراحی جدیدی را در نظر گرفتند. کابین چانگان uni-t جسارت طراحی بیرونی این خودرو را ندارد و مثل اکثر خودروهای روز دنیا با المان‌هایی هم‌چون پشت آمپر دیجیتال یکپارچه با مانیتور مرکزی خودرو، دکمه‌های فیزیکی اندک و غربیلک فرمان D-CUT طراحی شده است. تنها نکته متمایزکننده در کابین این خودرو، اهرم دنده است که طرحی عجیب و کاملاً متفاوت با دیگر خودروها دارد.

در هر حال چراغ‌های عقب در گوشه بدنه عقب خودرو و در میانه ان قرار دارد. این چراغ‌ها گرافیک بسیار جذابی داشته و با تمی مشکی رنگ تزئین شده‌اند. در بالا اسپویلری 2 تکه را می‌بینیم که چراغ‌ خطر سوم در میانه آن قرار دارد. در اطراف شیشه عقب نیز از فلاپ‌هایی با طراحی خاص و براق استفاده می‌شود. هنگام ورود به کابین چانگان یونی تی شاهد سبک طراحی مشابه سایر خودروهای روز دنیا هستیم؛ یعنی در کابین آن عناصری نظیر غربیلک فرمان دی کات، دکمه‌های فیزیکی کمتر، صفحه آمپر دیجیتال متصل به مانیتور مرکزی خودرو به چشم می‌خورند.

البته امکان استفاده از دفیوزر عقب با تزئیناتی به رنگ فسفری، نارنجی، قرمز و… هم در صورت سفارش مشتریان وجود دارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

به مدد شرایط تاسف‌بار حاکم بر بازار خودرو و کمبود مدل‌های صفر کیلومتر مورد نیاز جامعه، قیمت بالا برای انواع شاسی‌بلندهای چینی پرداخت می‌شود. حالا هزینه‌ی خرید ۲ میلیارد تومن و بیشتر برای خودروهایی مثل لاماری ایما، چیگو تیگو ۸، کرمان موتور S7 و بسیاری دیگر، عجیب نیست. این شرایط، توجیه اقتصادی بسیار خوبی برای سایپا محسوب می‌شود تا یونی‌ تی مجهز به موتور ۲ لیتر توربوشارژ را وارد و سود هنگفت کسب کند. در طراحی کابین خودرو چانگان یونی تی از متد‌های کاملاً جدید و مدرنی استفاده شده که خودرو را زیباتر کرده است. در فضای فوقانی داشبورد سیستم مالتی مدیا و صفحه کیلومتر خودرو بر روی یک ‌مانیتور تعبیه شده‌اند. فرمان خودرو به‌صورت D کات ساخته شده و دنده الکترونیکی مابین صندلی‌ها قرار گرفته است.

این خودرو یکی از اعضای خانواده Uni از محصولات رده بالای چانگان است که با قیمت پایه ۱۱۵,۹۰۰ یوآن معادل ۱۷ هزار دلار یک کراس‌اوور نسبتا گران محسوب می‌‌شود. بدون شک، کراس‌اور جدید چانگان در ایران، یکی از جذاب‌ترین خودروهای ساخت چین محسوب می‌شود. یونی تی، الهام گرفته از مدل‌های مشهور دنیا نیست و حس یک شاس‌بلند اسپرت را به خوبی منتقل می‌کند. رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰  اینچ، چراغ‌های باریک و جزئیات چشم‌نواز در بدنه، قطعا مشتریان بسیاری را جذب این خودرو خواهد کرد. لازم به توضیح است؛ ادوات طرح فیبرکربن که در تصاویر برای سپرها و اسپویلر عقب دیده می‌شوند، پلاستیک و فاقد فیبرکربن واقعی هستند.

کمی جلوتر از آن فضایی مناسب برای شارژ بی‌سیم دو تلفن همراه وجود دارد. مصرف سوخت چانگان یونی‌تی 6.1 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که برای یک کراس اور 1465 کیلوگرمی عددی اقتصادی تلقی می شود. این شاسی بلند چینی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند. از نظر ایمنی چانگان یونی تی توانسته در آزمون تست تصادف NCAP چین در سال ۲۰۲۱ پنج ستاره ایمنی را کسب کند. این خودرو اولین محصول از خانوادهٔ جدید UNI چانگان است که در زبان چینی Yinli به معنای جاذبه خوانده می‌شود.

برخی شنیده ها نشان می دهد که با احتساب نرخ ارز امروز (هشتم دی ۱۴۰۱) و تعرفه های واردات خودرو، قیمت پایه چانگان یونی تی در بورس کالا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اوایل تابستان بود که تصاویر مربوط به چانگان در شرکت سایپا منتشر شد و پس از آن تصاویر مربوط به گذراندن تست های فنی این خودرو در اینستاگرام اسب بخار منتشر شد. در آن زمان قرار بود چانگان یونی تی ( UNI-T ) به عنوان یک خودروی مونتاژی توسط سایپا عرضه شود و حتی مدیران سایپا از رونمایی احتمالی آن در نمایشگاه مشهد خبر می دادند. اما در نهایت این کراس اوور به هیچکدام از نمایشگاه های خودروی کشور نیامد و تصور می شد پروژه عرضه این خودرو به حالت تعلیق درآمده است. اما حالا که بحث واردات محصولات چانگان توسط سایپا جدی شده و قرار است سایپا هم واردات گسترده ای انجام دهد، گویا چانگان یونی تی ( UNI-T ) اولین وارداتی سایپا خواهد بود و همچنین این کراس اوور تنها گزینه وارداتی است که نمونه های آن در کشور حضور دارد.

ستون C این خودرو نیز در ترکیب با قاب پنجره‌ها مشکی رنگ طراحی شده است و ترکیب دو رنگ مشکی و سفید در طراحی بدنه این خودرو، موجب شده است تا حس و حال سدان‌های اسپرت آسیایی را در این خودرو شاهد باشیم. در نمای عقب چانگان UNI-T با یک شیب تند مواجه هستیم که درب پنجم خودرو را به سقف متصل می‌کند و یک کراس‌اوور کوپه را به ما نشان می‌دهد. طراحی چراغ‌ها و درب قسمت عقب تا حدی شبیه به محصولات مزدا است اما جزئیات اضافه شده مانع از آن می‌شوند که این طراحی را یک کپی برداری قلمداد کنیم. خروجی‌های دوبل چهارگانه به همراه اسپویلر نیز در قسمت عقب خودنمایی می‌کنند، تجهیزاتی که به کاربر نشان می‌دهند با یک کراس‌اوور اسپرت و چابک روبرو خواهد بود. همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی چانگان UNI-T نیز از الگوهای پسا مدرن استفاده می‌کند. داشبورد این خودرو عریض است و با شیب ملایم به سمت سرنشینان متمایل شده است.

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. فرم کلی طراحی بخش عقبی یونی‌تی شباهت زیادی به دماغهٔ آن دارد و چراغ‌های باریک، سر اگزوزهای ذوزنقه‌ای عکس هم و دیفیوزر بزرگ، نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند. همچنین تریم‌های رنگی در بدنهٔ خودرو نیز موجب تنوع و جوان‌پسندی شده‌اند. ابعاد چانگان یونی تی شامل  ۴۵۱۵  میلی‌متر  طول، ۱۸۷۰ میلی‌متر  عرض  و  ۱۵۶۵ میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر است.

به‌عنوان‌مثال، گریت وال برند Wey را ایجاد کرد، جیلی لینک‌اند کو را تأسیس کرد و چری برند اکسید را معرفی کرد و حالا چانگان هم با سری جدید یونی در مسیری مشابه گام نهاده است. دیگر نکته‌ی جالب توجه در کراس‌اور چانگان، استفاده از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن است که علاوه‌بر بهبود شتاب‌گیری، نقش مهمی در میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۵ کیلومتر برساعت دارد. چانگان یکی از خودروسازان مطرح چینی است که محصولات آن در ایران با چانگان CS35 شناخته شده‌اند، کراس‌اووری جمع و جور و کوچک که طی دهه 1390 خورشیدی توسط سایپا کاشان به تولید می‌رسید. این روزها سایپا بازهم هوای همکاری با چانگان را در سر می‌پروراند و تصمیم دارد تا دو محصول جدید از این برند یعنی چانگان UNI-T و چانگان CS35 پلاس را به بازار ایران عرضه کند.

در نمای کنار این شاسی بلند چینی شیب سقف، دستگیره‌های در مخفی و رینگ‌های بزرگ با تم مشکی به چشم می‌خورد. به تازگی عکس‌هایی از درون کارخانه سایپا به بیرون درز کرده که حاکی از حضور یک کراس‌اوور جدید در این شرکت است. این کراس‌اوور زیبا و جذاب، چانگان یونی تی نام دارد و با توجه به سابقه همکاری چانگان با سایپا، به احتمال قوی برای انجام تست‌های پیش از عرضه وارد ایران شده است. به همین بهانه این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به بررسی مشخصات چانگان یونیتی اختصاص داده‌ایم تا بیش‌تر با این محصول احتمالی سایپا آشنا شویم. با ما همراه باشید تا ببینیم این زیباروی چشم‌بادامی چه چیزهایی در چنته دارد.

چانگان UNI-T با طراحی بسیار شیک و اسپرت و داشتن فناوری‌های مدرن، توانست در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه خوبی را از آن خود کند. چانگان یونی تی، اولین تولید از سری محصولات سه گانه یونی از کمپانی چانگان است. این خودرو با طراحی بسیار زیبای خود، برای ربودن دل دوستداران کراس اوور در سطح جهان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بدون شک اولین نگاه به یونی تی، توجهات بعدی را به همراه خواهد داشت؛ چرا که ظاهر شیک و بسیار متفاوت این خودرو،‌ تحسین همه دوستداران کراس‌ اوور را بر می‌انگیزد. بدون شک این خودرو، برای انواع سلایق در تمام نقاط جهان، جذاب خواهد بود.

طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.

این پیشرانه با جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه خیس همراه می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.5 لیتر است. حداکثر راندمان پیشرانه قوی‌تر به 230 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور بالغ می‌شود که ارقام قابل توجهی برای چانگان UNI-T هستند. پیشرانه دوم به همراه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.7 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. اما نسخه دیگری از چانگان یونی تی که سال 2021 معرفی شد، از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 233 اسب بخار و حداکثر گشتاور 390 نیوتن‌متر متصل به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. این نسخه از چانگان uni-t برای پیمایش هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی به 6.7 لیتر سوخت نیازمند است و شتاب صفرتاصد را هم تنها در 7 ثانیه ثبت می‌کند.

البته در اینجا صندلی‌ها به شکل خلبانی مانند طراحی شده‌اند تا مشابه صندلی‌های جلو باشند و به همین دلیل، صندلی وسط عقب کوچک بوده و فقط برای مسافت‌های کوتاه مناسب خواهد بود. صندوق بار خودرو هم با ظرفیت تنها 350 لیتر، چندان بزرگ نیست و هرچند با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1195 لیتر افزایش میابد اما ارتفاع بسیار بلند کف صندوق قرار دادن اجسام سنگین را دشوار می‌کند. بااین‌حال، یونی‌تی از آپشن کاربردی درب صندوق برقی با سنسور پایی بهره می‌برد.

قیمت چانگان Uni-T در بازار های جهانی عددی بین 17 الی 21 هزار دلار است که معادل ریالی آن با احتساب دلار 32 هزار تومانی عددی در حدود 600 میلیون تومان برآورد می شود. البته با احتساب هزینه هایی مانند تعرفه های دولتی، هزینه مونتاژ و غیره احتمالا این عدد به بالای 1 میلیارد تومان خواهد رسید و چانگان یونیتی را در مقابل رقبایی مانند دیگنیتی پرایم، لاماری ایما، چری تیگو 7 پرو و سایر کراس اور های چینی جدید بازار قرار می دهد. با توجه به اعتبار برند چانگان در چین، طراحی بسیار جذاب Uni-T و مشخصات فنی و امکانات رفاهی قابل قبول این خودرو، می توان پیش بینی کرد در صورت عرضه با قیمت مناسب و تیراژ بالا این کراس اوور جدید سایپا به موفقیت قابل قبولی در بازار کشور برسد. در داخل هم سبک طراحی های جدید چانگان را می بینیم که در محصولی مثل اوشان Z6 دیده می شد. تریم داخلی در این خودرو دو رنگ است و یک پنل یکپارچه، دو صفحه نمایش مالتی مدیا و کلاستر دیجیتال را در خود جا داده است.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی چانگان یونی تی با این پیشرانه هم به‌ترتیب برابر با 6.3 لیتر در صد کیلومتر و 8.6 ثانیه است. چانگان UNI-T با دو پیشرانه به بازار عرضه شده است و مشخص نیست کدام یک از این دو پیشرانه برای عرضه در بازار ما انتخاب خواهد شد. گزینه نخست فنی چانگان UNI-T موتور 1.5 لیتری توربوشارژر با 177 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور است.

البته در این بازه قیمتی، خودروهایی نظیر فیدلیتی و فردا T5 هم رقیب این خودرو خواهند بود که از نظر کلاس و تریم، چندان با آن هماهنگ نیستند و بیشتر حال‌ و هوای خودروهای کراس‌‌اوور خانوادگی دارند.در ادامه می‌توانید آلبوم تصاویر چانگان یونی تی را مشاهده کنید. چانگان یونی تی با موتور ۲ لیتر توربوشارژ در چین تولید می‌شود و شانس زیادی برای عرضه در ایران دارد. البته به­دلیل ویژگی‌های داخلی بسیار عالی و مشخصات ظاهری مناسب، جذابیت این خودرو برای مشتریان در کشور ما بسیار زیاد است و از مشخصات فنی و امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. اگر این خودرو با قیمت مناسب در بازار عرضه شود، در این­صورت موفقیت خوبی در بازار خودروهای کشورمان خواهد داشت.

به طور کلی، چانگان UNI-T در زمینه طراحی ظاهری و نیز تجهیزات و کیفیت ساخت، نسبت به دیگر شاسی بلندهای چینی پیشرفت شایانی داشته است. یونی تی، هم یک خودروی خانوادگی 5 نفره و هم یک خودروی اسپرت جوان پسند، برای استفاده‌های شهری و خصوصا جاده می‌باشد. در بازارهای جهانی، چانگان یونی تی، خودرویی نسبتا کامل بوده و توانایی کسب رضایت از مشتریان و سرنشینان خود را دارد. نمای عقب چانگان یونی تی نیز مانند نمای جلو و جانبی، کاملا اسپرت و مدرن طراحی شده است.

در نمای جلوی این خودرو مطابق با مد روز طراحی خودرو در دنیا، شاهد چراغ‌های اصلی مخفی در سپر و دی‌لایت‌های باریک لبه کاپوت هستیم که در ترکیب با جلوپنجره غول‌پیکر و بدون قاب، چهره‌ای اسپرت و مخوف به این نما بخشیده است. نمای کناری چانگان یونی تی هم با وجود رینگ‌های بزرگ (که در اکثر نسخه‌ها تِم رنگی تیره دارند)، دستگیره درب‌های مخفی و شیب سقف، بیش‌تر از یک کراس‌اوور یادآور هاچ‌بک‌های اسپرت است. این خودرو در میان محصولات چینی توجهات زیادی را به خود جلب نموده است. صرف نظر از قیمت بالای یونی تی در قیاس با دیگر رقبا، در صورت عرضه تعداد قابل توجه در بازار توسط شرکت سایپا و داشتن قیمت رقابتی می‌تواند در بازار خودرو، نقش فعال و فروش خوبی را تجربه کند. موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای یونی T قدرت ۲۳۳ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر فراهم کند. این آمار فنی برای یک کراس‌اور ۱۵۷۰ کیلوگرمی، جالب توجه است و قطعا شتاب‌گیری بسیار خوبی خواهد داشت.

صندلی‌های چرم اسپرت و رودری نرم، نصب کلید گردان، پنل سرتاسری برای نمایشگرها و کلیدهای فیزیکی اندک، از دیگر موارد قابل مشاهده در داخل کابین است. سقف پانوراما در کنار زیبایی خاص خود، فضای دلنشینی در داخل کابین ایجاد کرده است. صندلی‌های ردیف عقب نیز، مشابه پورشه کاین بوده که افراد قد بلند را به راحتی در خود جای می‌دهد. در مجموع طراحی اسپرت فضای داخل کابین UNI-T، می‌تواند به آسانی توجه جوانان را به خود جلب کند و خاطرات خوشی را برای آن‌ها رقم بزند. برای مشاهده مشخصات فنی دقیق و گالری تصاویر چانگان یونی تی به صفحه مشخصات فنی چانگان Uni-T مراجعه کنید. برای بازدید ویدیوی اولیه اسب بخار چانگان یونی تی سایپا بر روی لینک کلیک کنید.

از هر طرف که به این خودرو جذاب نگاه کنیم، زیبایی مخصوصی را در خود جای داده است. نکته دیگر اینکه نماهای سه گانه جلو و عقب و جانبی کاملا دارای هارمونی و یکپارچگی هستند. ما از تیرماه 1394 با تولید فیلم‌های تست و بررسی خودرو و مقالات خودرویی  همراه شما هستیم. هدف ما در پایگاه خبری سبقت‌آزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشین‌های ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است. تا علاقه‌مندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشین‌ها شایسته‌ترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند.

همچنین، بالچه‌های کوچگ عمودی در انتهای سقف یونی تی اسپرت دیده می‌شوند که برای نسخه‌ی ۱/۵ لیتری وارد شده به ایران، استفاده نشده‌اند. در ساخت خودرو چانگان یونی تی از 6 ایربگ استفاده شده که برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای است. به همین دلیل خودرو از نظر ایمنی در مؤسسه تست تصادفات جهانی پنج‌ستاره ایمنی را دریافت کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که خودرو در تصادفات رانندگی قابل‌اطمینان است.

موتور این خودرو از نوع 4 سیلندر 5.1  لیتری توربو طراحی شده است و در هر دقیقه توان تولید 180 اسب بخار قدرت در 5500 دور را دارد. علاوه بر این، می‌تواند 300 نیوتن متر گشتاور از هر 1500 دور در دقیقه نیز تولید کند. یک گیربکس ۷سرعته و دو کلاچه در خودرو وجود دارد که می‌تواند نیرو تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو برساند و براین‌اساس، خودرو در زمانی حدود ۹ ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. از نظر مصرف سوخت می‌توان این خودرو را کاملاً مقرون‌به‌صرفه دانست؛ چرا‌که در هر 100 کیلومتر به 6.1 لیتر بنزین نیاز دارد. البته یک نمونه دیگر از چانگان یونی تی وجود دارد که از پیشرانه 2 لیتری ساخته شده است و توان تولید 233 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور را دارد.

این یعنی با خودرویی طرف هستیم که اگرچه چینی است اما از تولیدات مدرن و با کیفیت این کشور محسوب می شود. در نمای عقب خودرو با طراحی بال عقب دو قسمتی و چهار خروجی اگزوز و مه شکن عقب که از طراحی خودرو های فرمول ۱ الهام گرفته شده و ظاهری بسیار جذاب ، اسپرت و جوان پسند به خودرو داده است . نکته مثبتی که ما در طراحی این خودرو میتوانیم شاهد باشیم ، چراغ های عقب این خودرو است که بر خلاف چراغ عقب های اکثرخودرو های چینی موجود در بازار ساخته شده است . چانگان Uni T از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو بهره می برد که می تواند حداکثر 180 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 300 نیوتن متر گشتاور از 1500 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه DCT به چرخ های جلو منتقل شده و مطابق آمار رسمی، یونی تی را طی 8.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. چانگان یونی تی، با ابعادی به طول ۴,۵۱۵ میلی‌متر و عرض ۱,۸۷۰ میلی‌متر به‌همراه فاصله محورهای ۲,۷۱۰، نزدیک به لکسوس NX و البته بزرگ‌تر از نیسان جوک و تویوتا C-HR است.

در اولین نگاه باید اعتراف کرد که طراحی ظاهری چانگان Uni-T بسیار جذاب و حتی زیبا است. چانگان برای کراس اور جدید خود از زبان طراحی خاصی استفاده کرده که نمی توان آن را منحصر به فرد نامید اما در کمتر خودرویی قابل مشاهده است. خط شخصیت بسیار ملایم بوده و برای طراحی آن از خطوط تیز و تند استفاده نمی‌شود. دستگیره‌های درب‌های جلو مخفی بوده و با فشار از محفظه خود خارج خواهند شد.

همچنین، ترمز‌ها دارای قابلیت‌های مختلفی مثل ترمز ABS ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو و ترمز BA اضطراری است که باعث افزایش امنیت خودرو می‌شود. یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های خودرو، ویژگی‌های ظاهری آن بوده که خودرو چانگان یونی تی از این نظر بسیار زیبا طراحی شده است. ویژگی‌های این کراس اور از نظر طراحی، تاکنون در خودروهای کمی دیده شده است. نمای جلوی خودرو به نحوی طراحی شده که چراغ‌های اصلی در داخل سپر قرار گرفته‌اند و فقط یک دی لایت بسیار باریک از قسمت انتها سپر دیده می‌شود. همچنین، وجود خطوط قرمز در کنار جلوپنجره بسیار بزرگ، باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

بر همین اساس شرکت‌های بسیار معتبر خودروسازی جهان، چندین نمونه از محصولات خود را روانه بازار داخلی کشور ما می‌کنند. شرکت چانگان جزء بزرگ‌ترین برند‌های خودروسازی کشور چین است که اگر محصولات مشترک آن با خودروسازان دیگر چینی را در نظر نگیریم، از نظر تولید و فروش خودرو جایگاه نخست را در میان شرکت­های مختلف چینی دارد. این شرکت در شانگهای چین، تورین ایتالیا و میشیگان آمریکا دفتر مرکزی دارد.

دستگیره­های درب جلو در قسمت داخلی درب و عقب در ستون خودرو به­صورت محو طراحی شده‌اند و رینگ‌های شاخ گوزنی نیز با ابعاد خودرو تناسب دارند. طراحی قسمت عقب ماشین نیز اسپرت و مدرن است؛ به‌نحوی‌که خطوط شکسته زیادی در آن به‌کاررفته و باعث شده نمای پشتی ماشین حجیم‌تر باشد. در کنار این موارد چراغ‌های بسیار باریک LED و سر اگزوز‌های وارونه نیز بر طراحی منحصر‌به­فرد چانگان یونی تی افزوده است.

چانگان Uni-T به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای مجهز بوده و همچنین موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات C-NCAP شده که نشان از امنیت قابل اطمینان این خودرو در تصادفات رانندگی دارد. همچنین کراس اور مدرن چانگان به سیستم هایی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی HDC مجهز است که به افزایش امنیت هنگام رانندگی با این خودرو کمک شایانی می کنند. با توجه به محدوده قیمت چانگان UNI-T در بازار جهانی که بین 17 الی 22 هزار دلار تعیین شده است، انتظار می‌رود این کراس‌اوور در بازار ما با برچسب قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به فروش برسد. رقبای بسیاری در این محدوده قیمتی حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به لاماری ایما، فونیکس تیگو 7 پرو و کی ام سی K7 اشاره کرد. با این حال رقیب مستقیم چانگان UNI-T در صورت عرضه به بازار، دیگر کراس‌اوور کوپه یعنی دیگنیتی خواهد بود. در صورتی که سایپا بتواند چانگان UNI-T را در تعداد قابل توجه و با قیمت رقابتی به بازار عرضه کند، می‌توان به کسب بخشی از بازار توسط این کراس‌اوور امیدوار بود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *