بررسی خودرو کوراندو

بررسی مشخصات سانگ یانگ نیو کوراندو امکانات نیو کوراندو خرید اقساطی از تهران خودرو

هرچند گیربکس آرام بوده و داری عملکرد خوبی است، به گونه‌ای که تعویض دنده‌ها به آسانی انجام می‌شود. مشتریان می‌توانند با پرداختن 1500 پوند گیربکس 6 سرعت اتوماتیک را سفارش دهند که البته در تعویض دنده‌ها کمی وقفه می‌اندازد، اما تعویض‌های آن با نرمی صورت می‌گیرد. شهرک اتومبیل گودرزی، به عنوان بزرگترین مرکز خودرویی کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه، با افتخار نمایندگی‌های برجسته از برندهای بین‌المللی را ارائه می‌دهد. ما خدمات کاملی از جمله فروش، خدمات پس از فروش و معاینه فنی با استفاده از فناوری و تخصص برتر به مشتریان ارائه می‌دهیم. با پرداخت ۱۵۰۰ پوند بیشتر می‌توان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک را انتخاب کرد که کمی در تعویض دنده‌ها تعلل می‌کند اما تعویض‌هایش نرم است.

کوراندو با کیفیت مونتاژ بالا و متریال مناسب، امکانات ایمنی قوی و توان حرکتی رضایت‌بخش، گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها به‌شمار می‌رود. طراحی جادار کابین و حجم صندوق عقب ۵۵۱ لیتری، فضای کافی برای سفرهای خانوادگی و جابه‌جایی بار را فراهم می‌آورد. مدل جدید Korando به صورت مونتاژی (CKD) در ایران تولید می‌شود و نخستین سری آن در زمستان ۱۴۰۲ به خریداران تحویل داده شده است. نکته جالب این است که مدیران نورا موتور هیچ فعالیتی برای معرفی و اطلاع‌رسانی در مورد این خبر انجام نداده‌اند.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. یکی از رقبای سرسخت این خودرو رنو کجار GT Line است که سپرده، اقساط ماهانه و نرخ بهره کمتری داشته و انتخاب عاقلانه‌تری است. البته در اکثر مواقع سیستم تعلیق نرم خودرو جو ریلکس و آرامی را به وجود خواهد آورد. مورد استثنا در سرعت‌های پایین است که سواری خودرو به سطح نازلی می‌رسد مخصوصاً وقتی از رینگ‌های ۱۹ اینچی استفاده شده باشد. کوراندو در عبور از پیچ‌ها نیز به ندرت حس هیجان را به راننده تزریق خواهد کرد اما این ضرورتاً چیز بدی نیست. یک حالت اسپورت وجود دارد که باعث سنگین‌تر شدن فرمان شده اما کوراندو را به هاچبکی اسپورت تبدیل نمی‌کند.

این روش خرید به خریداران این امکان را می‌دهد که با پرداخت اقساطی، خودروی مورد نظر خود را تحویل بگیرند و به‌تدریج هزینه آن را تسویه کنند. این خودرو به امکانات رفاهی متعددی نظیر کروز کنترل هوشمند، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه اتوماتیک دوکاناله و صندلی‌های برقی جلو با گرمکن مجهز است. همچنین، وجود سیستم تهویه اتوماتیک و استارت دکمه‌ای، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. مصرف سوخت Korando در شرایط استاندارد حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است، که در عمل ممکن است به ۸.۵ لیتر برسد.

در این بین سوزوکی ویتارا روزبه‌روز قوی‌تر می‌شد و پیشرانه‌های قوی‌تر 2.4 لیتری جایگزین موتورهای کم‌توان دولیتری در این خودرو شدند. معمولا نباید از کراس‌اوورها انتظار داشت که توانایی آفرود خارق‌العاده‌ای را از خود به نمایش بگذارند، با این‌حال استثناهایی نیز در دنیای خودرو وجود دارد که می‌توان بر اساس آن‌ها توانایی آفرود مناسب را یکی از مزایای سانگ یانگ کوراندو برشمرد. حتی نسخه پایه سانگ یانگ کوراندو ملقب به اپتیموم نیز که از سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل برخوردار است، قابلیت مانور خوبی را در جاده‌های غیر آسفالت از خود نشان می‌دهد. این مسئله در خصوص نسخه‌های نیمه‌فول و فول که از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل برخوردار هستند، بیشتر حس می‌شود و بیش‌ازپیش می‌توانید روی توانایی‌های آفرود این مدل‌ها حساب باز کنید. بسیاری از ایرانیان برند کره‌ای سانگ یانگ (SsangYong) را با دو خودروی کوراندو و چیرمن در دهه هشتاد خورشیدی شناختند.

نسل چهارم سانگ یانگ کوراندو از سال ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی راه پیدا کرده و اخیرا با نشان کی جی موبیلیتی در میدان‌ حاضر شده است. اولین گزینه‌ای که در مقاله مزایا و معایب سانگ یانگ کوراندو آن را بررسی می‌کنیم، قیمت مناسب این خودرو است. یکی از بزرگ‌ترین مزایای سانگ یانگ کوراندو نسبت به دیگر خودروهای کره‌ای هم‌رده، قیمت پایین‌تر آن است که موجب شد تا سیل عظیمی از مشتریان به دنبال خرید این کراس‌اوور باکیفیت کره‌ای باشند، هرچند که این استقبال هیچ‌گاه به‌اندازه خودرویی همچون سانگ یانگ تیوولی نبوده است. متأسفانه رامک خودرو نتوانست از این مزیت به نحو احسن استفاده کند و برنامه‌های تحویل سانگ یانگ کوراندو را مطابق وعده‌هایش به انجام برساند.

به‌هرحال استایل کوراندو توربو حالت جذاب و عضلانی‌تری نسبت به تیوولی ارائه می‌دهد و درمجموع به‌کارگیری خطوط صاف و برجسته و همچنین اشکال هندسی زاویه‌دار باعث شده تا طراحی دل‌نشین و تا حدودی اسپرت و عضلانی را برای کوراندو توربو شاهد باشیم. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

از نظر جنبه‌های مالکیت و هزینه‌های نگهداری نیز باید گفت این خودرو ۵ ستاره ایمنی به دست آورده که چیز غیرعادی‌ای نیست اما گارانتی ۷ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتری آن جزو بهترین‌های کلاس است. همین موضوع درباره فضای پای عقب هم صادق است و فضای بار ۵۵۱ لیتری آن نیز بهتر از اکثر رقبا می‌باشد. اگرچه سبک طراحی داخلی و به ویژه طرح داشبورد کوراندو ۲۰۲۴ خیلی مدرن و جدید نیست، اما هماهنگی مناسبی با استایل بیرونی این خودرو ارائه می‌دهد و می‌شود گفت همان چیزی است که مشتری بعد از دیدن نمای خارجی این خودرو انتظار دارد داخل اتاق با آن روبرو شود.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در میانه داشبورد، یک نمایشگر لمسی 8 اینچی جای گرفته که طبق استانداردهای امروزی نسبتاً کوچک است ولی صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی این کاستی را جبران خواهد کرد. روی داشبورد تریم مشکی براق کار شده و دریچه‌های تهویه باریکی در بالا خودنمایی می‌کنند. مقابل راننده، غربیلک فرمان قطوری دیده می‌شود و روی کنسول مرکزی هم برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، دسته‌دنده سنتی برای گیربکس اتوماتیک به چشم می‌خورد. شهرک اتومبیل گودرزی، شرایط مناسبی را برای خرید قسطی خودرو Korando در نظر گرفته است.

از سوی دیگر این خودرو از تجهیزات ایمنی بسیار کاملی نیز برخوردار است و از نظر استحکام بدنه نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. کوراندو نسل سوم در سال 2016 مورد آزمون موسسه ایمنی یوروانکپ قرار گرفت و موفق شد چهار ستاره ایمنی را به‌دست آورد؛ بنابراین می‌توان از ایمنی کوراندو در مقایسه با کراس‌اوورهای مشابه چینی اطمینان حاصل کرد. دید راننده به جلوی کوراندو نسل چهارم خوب و مناسب است و آنچنان نقاط کور بیش از حد در پشت ستون A و آینه های جانبی دیده نمی شود.

صفحه نمایش سیستم سرگرمی نیز اندازه کوچکی دارد و توسط دکمه یا کنترلرهای چرخان می‌توان به تنظیمات آن دسترسی داشت. با وجود آنکه طرح داشبورد کوراندو نیو خیلی مدرن نیست و نمی‌تواند از لحاظ نوع طراحی با کراس اوورهای جدید، به ویژه محصولات نسبتاً لوکس‌تر چینی رقابت کند اما کیفیت ساخت و جنس مطلوب متریال سبب می‌شود که نتوانیم انتقاد زیادی به سبک طراحی تقریباً قدیمی و نسبتاً کلاسیک داشته باشیم. به کارگیری پلاستیک‌های مشکی پیانویی در بخش زیادی از فضای داخلی این خودرو باعث ارتقای کیفیت بصری کابین شده است. ضمن آنکه متریال نرم در بالای داشبورد و پلاستیک نسبتاً مرغوب در سایر نقاط می‌تواند رضایت بیشتری در مقایسه با بسیاری دیگر از رقبا، به ویژه محصولات چینی در کاربر ایجاد کند. اگر به فکر خرید سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۲۴ هستید، لازم است که با مزایا و معایب این خودرو و همچنین رقبای آن آشنا شوید.

ضمن آنکه وجود سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب باعث ارتقای پایداری خودرو به ویژه هنگام دور زدن شده و تکان‌های عرضی اتاق را در این مواقع به کمترین حد سوق می‌دهد. البته نمای پشت کاملاً متفاوت ظاهر شده و یک طراحی متمایز اما نه‌چندان مدرن ارائه می‌دهد. در این قسمت خبری از چراغ‌های سراسری و به هم پیوسته نیست، اما یک نوار کرومی چراغ‌های عقب را به یکدیگر متصل کرده است. از جمله معایب این خودرو می‌توان به عدم عرضه نسخه فول‌آپشن دو دیفرانسیل اشاره کرد.

این خودرو که بر اساس جیپ CJ-7 ساخته شده بود، تا سال 1996 تولید شد و سپس جای خود را به نسل دوم داد. این نسل که صرفاً به‌صورت دودر ساخته می‌شد، در بیرون با چراغ‌های گرد جلو، شبیه نسخه‌ای مدرن شده از جیپ طراحی شده بود. به هر حال، سانگ یانگ کوراندو به عنوان یک کراس ‌اوور خانوادگی، طراحی چندان هیجان‌انگیزی ارائه نمی‌دهد، اما استایل نسبتا تندوتیزی دارد که تا حدودی اصالت و پختگی در آن احساس می‌شود. این نکته باعث خواهد شد تا مشتریان، به ویژه افرادی که از طرح‌های فانتزی خودروهای چینی خوششان نمی‌آید، از استایل نسبتا مردانه‌تر کوراندو ۲۰۲۴ استقبال کنند. سانگ یانگ کوراندو جدید و مونتاژی نورا موتور احتمال دارد که در تیپ فولتری هم به بازار بیاید.

BM Cars برای کوراندو محرک جلو قیمت دو میلیارد 534 میلیون و برای نسخه چهارچرخ محرک قیمت دو میلیارد 555 میلیون تومان را اعلام کرده و بنابراین، این دو نسخه اختلاف قیمت چندانی باهم ندارند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.

نسل چهارم این خودرو، که با کد اتاق C300 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد و پس از گذشت چندین سال، به‌تازگی به ایران وارد شده است. تا پیش از این، عرضه کوراندو در ایران توسط شرکت «رامک خودرو» انجام می‌شد، اما اکنون شرکت «نورا موتور پارس» مسئولیت فروش این خودرو را برعهده دارد. کوراندو در بازارهای جهانی فقط با یک پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود که طبیعتاً در ایران هم همان را خواهیم دید. این یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو GDI است که 163 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

پیشرانه آن نیز از تنفس طبیعی به توربوشارژر تغییر یافته و الگوهای طراحی آن نیز عوض شده‌اند. این خودرو یکی از معدود اتومبیل‌های توانمند کشور در کلاس شاسی‌بلندهای کوچک خواهد بود. فاق به نسبت زیاد تایرها هم سبب شده تا آنچنان ناهمواری های جاده به صورت مستقیم به سرنشینان منتقل نشود. در مورد رانندگی با این خودرو باید گفت که کوراندو نسل چهارم با وجود حرکت های عرضی محدود، سواری به نسبت نرمی را دارد و سیستم تعلیق مک فرسون جلو و مولتی لینک عقب در کنار حفظ پایداری مناسب، کوبش های بیش از حد را هم کنترل می کنند. باید به این نکته اشاره داشت که کوراندو C300 نفوذ به صدای کابین بسیار کمی را دارد و راننده و سرنشینان فضای به نسبت ساکتی را تجربه می کنند. اگر یک خانواده ۴ تا ۵ نفر هستید و قدبلندترین فرد خانواده کمتر از ۱۹۰ سانتیمتر است، می‌توانید با کمترین دغدغه از این کراس اوور کره‌ای نسبتاً جادار استفاده کنید.

سانگ یانگ کوراندو نسل چهار به‌عنوان یک محصول کره‌ای می‌تواند حریفی مطرح و توانمند برای اکثر کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار ایران باشد. این خودرو توان فنی مناسبی دارد، شتاب و چابکی قابل قبولی ارائه می‌دهد، از امکانات متنوع و سطح بالا برخوردار است و کیفیت ساخت آن نیز مناسب به نظر می‌رسد. نخستین تجربه مشتریان ایرانی از سانگ یانگ کوراندو به نسل دوم این خودرو مربوط می‌شود که یک شاسی بلند کوچک کره‌ای با قابلیت‌های آفرود فراوان بود. نسل دوم کوراندو در ایران به جیپ کره‌ای معروف شد که نشان از توانایی‌های خاص در بیراهه نوردی دارد. با این حال نسل سوم کوراندو براساس شاسی یکپارچه ساخته شد و به کراس‌اوورها تمایل پیدا کرد. البته این نسل نیز قابلیت‌های خارج جاده‌ای بیشتری را در مقایسه با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج ارائه می‌داد.

شرکت سانگ یانگ قدمتی به اندازه تاریخ خودروسازی کره جنوبی و دیگر برندهای مطرح این کشور دارد که از زمان تأسیس در ۱۹۵۴ تاکنون، با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. این شرکت در ابتدا سازنده ماشین‌الان سنگین راه‌سازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراس‌اور پیش رفت، اما با بحران‌های مالی مختلف رو‌به‌رو شد و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وست‌ویندز (Panther Westwinds) سهام‌دار اصلی سانگ‌یانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آن‌ها با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ گردید. سرانجام در سال ۲۰۱۱، ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به دیگر خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ کوراندو بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید این کراس‌اوور کره‌ای را خریداری کنید در ادامه با ما همراه باشید. برای بررسی کوراندو نسل چهارم توسط اسب بخار، امکان رانندگی حدود ۸۰۰ کیلومتری فراهم شد و در این مدت رانندگی، توانستیم تا نگاهی به نسبت جامع را از آخرین نمونه این کراس اوور کره ای به دست آوریم.

شنیده ها حاکی از آن است که احتمالاً در سال ۱۴۰۲ سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ و تورس ۲۰۲۳ به بازار ایران می آیند. سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴ به عنوان یک کراس ‌اوور خانوادگی کره‌ای، مزایا و معایب خاص خود را دارد. از جمله مزایای این خودرو می‌توان به لیست بلندبالای امکانات رفاهی و ایمنی، فضای جادار کابین و صندوق عقب، و همچنین طراحی ظاهری عامه‌پسند اشاره کرد. از معایب این خودرو نیز می‌توان به عدم عرضه نسخه دو دیفرانسیل، مصرف سوخت  بالا و همچنین قیمت بالای آن در بازار ایران اشاره کرد. درنهایت، انتخاب این خودرو به‌ویژه در تقابل با محصولاتی همچون نیسان قشقایی یا هیوندای کونا به سلیقه و نیاز مشتری بستگی خواهد داشت. محدوده قیمت سانگ یانگ کوراندو توربو در بازه دو میلیارد تومان قرار خواهد گرفت که البته این رقم در بازار آزاد بیشتر از این نیز خواهد شد.

این خودرو از سال 2019 وارد بازارهای جهانی شده است و اکنون آن را در ایران شاهد هستیم. سانگ یانگ کوراندو 2020 به عنوان شاسی بلند خودروساز کره‌ای سانگ یانگ محسوب می‌شود که از میانه‌های سال 2019 شاهد عرضه آن به بازارهای جهانی بوده‌ایم. طراحان، این خودرو را نسبت به نسل‌های قبلی هوشمندتر طراحی کرده‌اند و مهندسان نیز درصدد تولید خودرویی به سبک خودروهای خودران بودند. در این مقاله قصد داریم این شاسی بلند کره‌ای را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و با امکانات و مشخصات آن آشنا شویم. سانگ یانگ کوراندو یکی از خودروهای شناخته‌شده کره‌ای در بازار ایران است که علی‌رغم واردات نسبتا محدود در نسل‌های گذشته، توانست جایگاه خوبی در کشورمان برای خود دست‌وپا کند.

از ترمز خودکار اضطراری و هشدار تصادف گرفته تا سامانه هشدار انحراف از مسیر، شارژر وایرلس، کروز کنترل تطبیقی هوشمند، گرم‌کن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو و… شامل این موارد خواهند بود. شتاب صفر تا صد کوراندو توربو حدود ۱۲ ثانیه ارزیابی می‌شود و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این کراس‌اوور دو دیفرانسیل معادل ۱۵۲۵ کیلوگرم وزن دارد و به‌صورت ترکیبی چیزی نزدیک به ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

کوراندو نسل چهارم از جمله خودروهایی است که احتمال حضور آن در بازار خودروی سال ۱۴۰۲ داده می شود. متوسط مصرف سوخت کوراندو ۲۰۲۴ تحت شرایط استاندارد حدود ۷.۷ لیتر برآورد شده که احتمالاً در عمل به نزدیکی ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی خواهد رسید. همچنین با توجه به قدرت مناسب موتور و وزن کل خودرو، انتظار داریم که شتاب صفر تا صد این خودرو تقریباً نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه باشد که برای یک کراس اوور خانوادگی بنزینی در بازار ایران، مناسب به شمار می‌رود و از این جهت می‌تواند با برخی کراس اوورهای چینی کاملاً رقابت کند. سانگ‌یانگ کوراندو ۲۰۲۴ یکی از جدیدترین محصولات کره‌ای است که به‌تازگی به بازار ایران وارد شده و در دو تیپ تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل ارائه می‌شود. کوراندو جدید نسبت به نمونه‌هایی که قبلا وارد کشورمان شده بود، ظاهر و ابعاد متفاوت دارد.

این خودرو توسط شرکت نورا موتور مونتاژ می‌شود، اما شرکت بی ام کارز به عنوان شاخه عرضه کننده محصولات وارداتی گروه بهمن، نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل آن را در قالب یک کراس اوور وارداتی جمع‌وجور به بازار ایران آورده است. در این مطلب به بررسی و معرفی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴ وارداتی بی ام کارز می‌پردازیم. از دیگر مزایای سانگ یانگ کوراندو می‌توان به امکانات رفاهی متنوع این خودرو اشاره کرد. به‌جز تیپ پایه سانگ یانگ کوراندو که از امکانات کمی برخوردار است، در سایر تیپ‌های این خودرو شاهد انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی هستیم که برای یک کراس‌اوور کمتر شناخته‌شده کره‌ای با قیمت مقرون‌به‌صرفه، مناسب به‌نظر می‌رسد. از جمله امکانات سانگ یانگ کوراندو می‌توان به اتولایت، سنسور باران، کنترل حرکت در سربالایی، فرمان برقی 2 حالته به همراه گرمکن، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی راننده، سیستم مالتی مدیا و تهویه اتوماتیک اشاره کرد.

رقیب اصلی کوراندو توربو در ایران، فونیکس تیگو 8 پرومکس خواهد بود که پیشرانه قوی‌تری نسبت به محصول سانگ یانگ دارد و از نظر ابعاد و اندازه یک کلاس بالاتر از کوراندو محسوب می‌شود. با این حال کوراندو توربو به لطف امتیاز بالای ایمنی و تجهیزات محافظتی متنوع خود، می‌تواند نظر گروهی از مخاطبان را نسبت به خود جلب کند. در سوی دیگر اگر کوراندو توربو را با محصولات همرده خودش مورد مقایسه قرار دهیم، به سه خودرو تیگو 7 پرو، لاماری ایما و کی ام سی K7‌ می‌رسیم که جزو کراس‌اوورهای محبوب بازار هستند. بنابراین نسل چهارم کوراندو در بازار ایران کار دشواری را پیش رو خواهد داشت و بایستی با استفاده از اهرم‌هایی همچون بازاریابی صحیح، توجه مشتریان را به سمت شاسی بلند ایمن و کارآمد سانگ یانگ جلب کرد. سانگ یانگ کوراندو یکی از شاسی‌بلندهای کوچک و محبوب بازار ایران است به دلیل قابلیت‌های فنی ستایش برانگیز خود شناخته می‌شود.

جالب‌تر اینکه، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ از نظر ظاهری و فنی، بسیار مشابه تیوولی است. به بیان بهتر، کوراندو صرفا کمی بزرگ‌‍تر و مجهزتر از تیوولی محسوب می‌شود؛ چراکه هر دو خودرو امروزه با موتور ۱/۵ لیتر توربو در کره تولید می‌شوند. همچنین، تیوولی فاقد نسخه‌ی دو دیفرانسیل است اما کوراندو مدل‌های دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک دارد. کوراندو توربو به عنوان یک شاسی‌بلند کوچک با استانداردهای جهانی، به امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی مجهز است. البته امکانات رفاهی این خودرو در مقایسه با رقبای چینی کمتر است اما انبوهی از تجهیزات ایمنی، این نقص را جبران می‌کنند. سانگ یانگ کوراندو توربو در تست موسسه‌های ایمنی یوروانکپ و انکپ استرالیا موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.

برای همین می توان گفت که نسل چهارم کوراندو از نظر کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد و می توان به عنوان یک خودرویی با دوام به نسبت بالا به آن اعتماد کرد. مدل پایه ELX دارای قیمت 19 هزار و 995 پوند است که قیمتی کاملا رقابتی محسوب می‌شود؛ چراکه مدل پایه کیا اسپورتیج از این خودرو 675 پوند گران‌تر است. البته مدل پایه این شاسی بلند کره‌ای دارای تجهیزات زیادی نیست، اما تمامی مدل‌های کوراندو از چراغ‌ها و برف پاک‌کن‌های خودکار، بلوتوث، کروز کنترل، لاستیک‌های چهار فصل و رینگ‌های 17 اینچی بهره می‌برند. نسخه پرچمدار این شاسی بلند تریم اولتیمیت است که شرکت سانگ یانگ برای آن تجهیزات ایمنی گسترده‌ای را در نظر گرفته است. از امکانات این تریم می‌توان به صندلی‌های چرمی، پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی، ورود بدون کلید و رینگ‌های 19 اینچی اشاره کرد.

کی جی موبیلیتی نام جدید برند سانگ یانگ است و احتمالا کوراندو وارداتی نیز با همین نشان در کشورمان عرضه می‌شود. این خودرو در مقایسه با مدل مونتاژی نورا موتور از لحاظ موتور و گیربکس تفاوتی ندارد. بنابراین، یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری با حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۰ نیوتن.متر در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT وظیفه تامین قدرت این کراس اوور جمع‌وجور کره‌ای را بر عهده دارد. برخلاف مدل مونتاژی، کوراندو ۲۰۲۴ وارداتی بی ام کارز به‌صورت دیفرانسیل جلو وارد بازار می‌شود و سامانه دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است. در مورد نکات مثبت سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم باید گفت که این خودرو سواری نرم و به نسبت پایداری را دارد. همچنین افت کیفیت متریال کابین این خودرو کم بوده و فضای داخلی آن در ترددهای روزمره ساکت و خوب است.

زیر کاپوت کوراندو توربو، پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر مشترک با تیوولی توربوشارژر قرار دارد. وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس شش سرعته اتوماتیک آیسین قرار دارد که قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. به جرات می‌توان گفت سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴ یکی از معدود خودروهای وارداتی غیرچینی است که با لیست نسبتا کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی در دور جدید واردات به بازار ایران راه پیدا کرده است. دو نسل قبلی این کراس اوور کره ای هم در بازار ایران حضور داشته و حال نوبت آن است که جدیدترین کوراندو در ایران حضور پیدا کند.

قدرت تولید شده از موتور به نرمی به چرخ‌ها منتقل می‌شود، اما نیروی موتور به آن میزانی که اعلام شده است قوی به نظر نمی‌رسد. هرچند سرعت در خط مستفیم به عنوان مهم‌ترین ویژگی یک شاسی بلند خانوادگی محسوب نمی‌شود، اما پرفورمنس سانگ یانگ کوراندو 2020 مدل بنزینی به طور کلی جالب نیست و در مقایسه با رقبای کم‌توان‌تر از خود از این نظر آنچنان حرفی برای گفتن ندارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی قرار گرفته که همچون نمونه دیزلی توسط سانگ یانگ تولید شده است. این پیشرانه با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری ۲۷ واحد قوی‌تر از پیشرانه دیزلی بوده اما گشتاور ۲۸۰ نیوتون متری آن ۴۴ واحد کمتر است.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند. رقبای این خودرو شامل هایما S5، هایما S8، تیگو ۷ IE، تیگو ۷ پرو، KMC K7 و … میباشد.

کوراندو توربو یکی از معدود شاسی‌بلندهای کوچک بازار است که سیستم تمام چرخ محرک را در اختیار راننده قرار می‌دهد، بنابراین می‌توانید برای ماجراجویی‌های کوچک خود از این خودرو کره‌ای استفاده کنید. سانگ یانگ نیو کوراندو که ابتدا توسط شرکت نورا موتور به صورت مونتاژی به بازار ایران آمد و بعد از آن گروه بهمن نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل آن را در لیست محصولات وارداتی خود قرارداد، در واقع نسل چهارم این شاسی بلند شهری کره‌ای محسوب می‌شود. بعد از آن که کمپانی سانگ یانگ در همکاری با مالک هندی خود خیلی موفق ظاهر نشد، مجددا به دست کره‌ای‌ها افتاد تا تحت یک نشان جدید یعنی کی جی موبیلیتی محصولات خود از جمله کوراندو ۲۰۲۴ را عرضه کند. کوراندو یکی از محصولات قدیمی شرکت سانگ یانگ است که در ایران با نسل‌های مختلف حضور داشته و حالا جدیدترین نسل این خودرو به نام نیو کوراندو به بازار کشورمان راه پیدا کرده است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو تقریباً ۱۰.۵ ثانیه خواهد بود که برای یک کراس اوور خانوادگی مناسب و رقابتی است. اگر مصرف پیشرانه کم بود می‌توانستیم پرفورمنس نه چندان خوب آن را نادیده بگیریم اما به نظر نمی‌رسد که کوراندو خودروی کم‌مصرفی باشد. اگرچه مصرف سوخت رسمی آن هنوز اعلام نشده اما تست‌ها نشان می‌دهد این خودرو در رسیدن به مصرف سوخت متوسط ۷ لیتر در هر صد کیلومتر چالش خواهد داشت. موسو، چیرمن، اکتیون، کوراندو، رکستون، کایرون و اخیرا تیوولی، نیوکوراندو و رکستون G4 خودروهای نام آشنای این شرکت هستند که در سالهای مختلف در بازار ایران عرضه شده‌اند. بنابراین، طراحی ظاهری سانگ یانگ کوراندو وارداتی بی ام کارز شاید خیلی هیجان‌انگیز نباشد، اما پختگی و قاطعیت خاصی در آن احساس می‌شود که احتمالا با سلیقه بسیاری از مشتریان همخوانی خواهد داشت. بدین ترتیب هنگام عبور از مسیرهای منحنی شکل، تعادل و پایداری اطمینان‌بخشی را در سانگ یانگ کوراندو احساس خواهید کرد؛ اما در عوض میزان ضربات وارده به کابین از سمت تعلیق کمی افزایش پیدا کرده و نرمی سواری آن تا حدودی مورد مصالحه قرار گرفته است.

در سوی مقابل، قدرت سانگ یانگ کوراندو به‌مرور تحلیل رفت تا جایی ‌که موتورهای شش سیلندر 3.2 لیتری این خودرو در نسل دوم، جای خود را به نمونه‌های چهار سیلندر دو لیتری دادند. این پیشرانه قادر است تا حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت و 197 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند؛ چنین نیرویی از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود تا سانگ یانگ کوراندو طی زمانی در حدود 14 از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. کوراندو ۲۰۲۴ به یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی مجهز است که می‌تواند حداکثر ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو از یک گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته بهره می‌برد که عملکردی نرم و سریع را برای راننده فراهم می‌کند. سانگ‌یانگ کوراندو (SsangYong Korando) یکی از خودروهای شاسی‌بلند معتبر کره‌ای است که از سال ۱۹۸۳ تولید آن آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

سانگ یانگ کوراندو در بازار کشورمان با خودروهای هم‌وطن خود یعنی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و برخی کراس‌اوورهای چینی لوکس رقابت می‌کند. نیو کوراندو وارداتی بی‌ام کارز از لحاظ ترکیب پیشرانه و گیربکس تفاوتی با نسخه مونتاژی ندارد. این خودرو قوای محرکه خود را از یک موتور توربوشارژ ۴ سیلندر به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز به مبدل گشتاور تامین می‌کند. موضوع حائز اهمیت در خصوص تریم Ultimate شاسی بلند سانگ یانگ کوراندو 2020 این است که این مدل نسبت به رقبای خود دارای ارزش کمتری است. مشتریان می‌توانند این خودرو را به صورت اقساطی با سپرده 6 هزار پوند و قرارداد 2 ساله با اقساط ماهانه 279 پوند خریداری کنند. از رقبای سرسخت سانگ یانگ کوراندو 2020 می‌توان به رنو کجار GT Line اشاره کرد که برای خرید آن مشتریان مبلغ سپرده، اقساط ماهانه و نرخ بهره کمتری نسبت به این شاسی بلند کره‌ای پرداخت خواهند کرد که به همین دلیل برای مشتریان انتخاب رنو کجار GT Line منطقی‌تر است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سانگ یانگ کوراندو توربو جدیدترین محصولی است که قرار شده تحت برند سانگ یانگ در ایران به فروش برسد. این خودرو یک شاسی‌بلند کوچک با شاسی یکپارچه است و برخلاف نسل‌های قبلی از شاسی مستقل استفاده نمی‌کند. سانگ یانگ کوراندو نسل جدید بالاخره به خط تولید شرکت نورا موتور پارس رسید و حال نمونه های اولیه آن جهت برخی تست های فنی به جاده های کشور آمده اند. اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، کوراندو به تعداد محدود وارد ایران شد و با پیشرانه قدرتمند، ابعاد کوچک و تجهیزات دو دیفرانسیل، توانایی‌های قابل قبول برای رانندگی خارج جاده فراهم کرد.

نسل جدید این خودرو که با نام کوراندو نیو هم در بازار ایران شناخته می‌شود، نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ و با کد شناسایی C300 رونمایی شد و احتمالاً از این به بعد با نشان KG به صورت وارداتی در بازار کشور حضور پررنگ‌تری خواهد داشت. کوراندو 2024 یکی از خودروها کره ای و جدیدی است که قرار است در دو دو تیپ تک و دو دیفرانسیل به بازار ایران وارد شود. ونچورا تریم بعدی این خودرو محسوب می‌شود که به دلیل تجهیزات خود از مدل پایه 3 هزار پوند گران‌تر است. از امکانات این مدل می‌توان به اپل کارپلی، اندروید اتو، صفحه نمایش 10.25 اینچی، حسگرهای پارک، صندلی‌های چرمی گرم شونده و رینگ‌های 18 اینچی اشاره کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *