بررسی هیوندای آزرا گرنجور در ایران خودرو
این خودرو، دارای ۹ ایربگ هوشمند است که عملکرد متفاوتی در زمان باز یا بسته بودن کمربندهای ایمنی دارند. همانگونه که در فیلم تست تصادف هم دیده میشود، شاسی و ساختار بدنهی آزرا به لطف استفاده از آلیاژ فولاد با مقاوت بالا (AHSS)، کاملا تقویت شده است. طراحی بدنه هیوندا آزرا کرمان موتور انصافا بسیار زیبا، سیال و مطابق سلیقه تمامی مشتریان از آب درآمده است؛ به نحوی که کمتر انتقادی را میتوان متوجه بخشهای مختلف آن دانست. در نمای روبرو شاهد قرارگیری مناسب المانهای اصلی نظیر چراغها، جلو پنجره بزرگ و چراغهای مه شکن LED و اسپلیتر زیر سپر هستیم که هر کدام به نوبه خود به زیباترین سبک طراحی شده و در کنار یکدیگر جای گرفتهاند.
در آن زمان، با توجه به سیاستهای بازاریابی و تلفظ نسبتا مشکل واژهی گرانجور برای غربیها، نام این خودرو در بازار امریکا و بسیاری دیگر کشورها، به آزرا تغییر پیدا کرد. سال ۲۰۰۵، نقطهی عطف فروش گرانجور / آزرا در بازار جهانی بود و این خودرو با نسل چهارم، علاوه بر شرق آسیا، در خاور میانه و امریکای شمالی نیز با استقبال روبرو شد. بیشترین فروش در تاریخ ۳۰ سالهی تولید هیوندای آزرا، مربوط به نسل چهارم موسوم به سری TG در سال ۲۰۰۶ است که به تیراژ ۲۷ هزار دستگاه رسید و در ایران هم، دارای محبوبیت بود. در ایالات متحده، ایکسجی۳۰۰ مجهز به موتور ۳ لیتری وی۶ فقط برای مدل سال ۲۰۰۱ در دسترس بود.
در نتیجه نسل ششم آزرا گرنجور با طراحی معقولتر و به دور از اغراقی که نسل پنجم در آن غوطهور بود به بازار جهانی راه یافت. این سبک طراحی شاید به دلیل داشتن سنگینی بیشتر و هیجان کمتر، مانند نسل پیشین مورد توجه مشتریان جوان قرار نگرفت اما حداقل قشر میانسال را به خوب به سمت و سوی خود کشید. هیوندای با ارائه نسل چهارم آزرا (TG) در بازار ایران غوغایی برپا کرد که بدون شک از اولین قدمهای این برند کرهای در راستای معرفی ماهیت نوین خود در منطقه خاورمیانه به حساب میآید. آزرا گرنجور یا گرنجور (Grandeur)، نام دیگر این خودرو در برخی بازارهای جهانی است اما در ایران این خودرو بیشتر با نام آزرا (Azera) و کد شناسایی اتاق یا سال تولید آن شناخته میشود.
کروز کنترل پیشرفته هیوندای گرنجور، به عنوان یکی از این امکانات، امکان حفظ سرعت تعیین شده توسط راننده را بدون نیاز به دخالت مداوم پدال گاز فراهم میکند، که این امر در سفرهای طولانی، کاهش خستگی و افزایش راحتی راننده را به همراه دارد. در مجموع میتوان نمرهی خوبی به طراحی بدنهی جدیدترین مدل هیوندای آزرا داد، اما این سدان نیمه لوکس، جذابیت نسلهای قبلی را به همراه ندارد و برتری خاصی نسبت به رقبا در بازار جهانی، ایجاد نمیکند. شاید بدنهی آزرا کوچکتر از مدل قبلی به نظر رسد و در عکسها، محصولی نزدیک به سوناتا باشد، اما با طول بدنهی ۴.۹۳۰ متر، همراه با عرض ۱.۸۶۵ متر و طول محور ۲.۸۴۵ متر، کمی بزرگتر از مدل قبلی گرانجور است. در نمای پشت آزرا، تا حدودی میتوان ردپای پیتر شرایر و مهمترین طرح این روزهای او، کیا استینگر را مشاهده کرد.
شرکت هیوندای در سال 2011 پنجمین نسل از خودرو موفق آزرا را به بازارهای جهانی عرضه نمود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو لس آنجلس به نمایش عمومی در آمد و تا سال 2016 در خط تولید قرار داشت. پیشرانه های موجود برای این خودرو نیز شامل نمونههای 2.4 لیتری، 3.0 لیتری، 3.3 لیتری و 2.2 لیتری بودند. این خودرو نیز در بارارهای ایران نیز به فروش رسیده و همانند نسل چهارم، نظر مشتریان خودروهای سدان سایز متوسط را به خود جلب نمود. چهارمین نسل از هیوندای آزرا نیز در سال 2005 میلادی به بازار عرضه شد و از پلتفرم مشابهی با هیوندای سوناتا (Hyundai Sonata) سود میبرد. این خودرو که رقبایی مانند کیا کادنزا (Kia Cadenza) را پیش رو داشت، از پنج پیشرانه مختلف استفاده میکرد.
آخرین نسل هیوندای آزرا با ظاهری به روز و زیبا طراحی شده که در سال 2017 میلادی در دسترش خریداران قرار خواهد گرفت. طراحی کابین هیوندای آزرا 2012 همانند طراحی بیرونی آن حالت اسپرتی دارد و کنسول وسط به شکل T است. یک نمایشگر 7 اینچی در مرکز داشبورد دیده میشود و کلیدهای کنترلی زیادی بر روی کنسول وسط و به ویژه بر روی فرمان دیده میشود. متریال به کار رفته در کابین بیشتر از جنس پلاستیک و چرم است و کیفیت نسبتا بالایی را ارائه میدهد. البته محبوبیت همواره به معنای کیفیت بالا نیست و آزرا گرنجور 2012، در مقایسه با برادر بزرگتر خود، کیفیت پایینتری داشت و بسیاری از کاربران، از مصرف سوخت بالای آن ناراضی هستند.
پیشرانههای در نظر گرفته شده برای این نسل از همانند هیوندای آزرا نسل سوم چهار نمونه 2.0 لیتری، 2.5 لیتری، 3.0 لیتری و 3.5 لیتری بود. شما میتوانید از یک موتور هیبریدی چهار سیلندر 1.6 لیتری، یک موتور تنفس طبیعی 4 سیلندر 2.5 لیتری یا حتی یک موتور توئین توربو V6 3.5 لیتری با توان 300 اسب بخار (و قابلیت استفاده از گاز مایع LPG) انتخاب کنید. این تنوع در موتورها به شما امکان میدهد تا خودروی آزرا 2023 را با توجه به نیازها و ترجیحات خود انتخاب کنید. هم چنین نسل بعدی گرنجور یعنی نسل پنجم هم وارد کشور شد ، اما با قوانین مربوط به منع واردات خودروهای بالای 2.5 لیتر، واردات آن متوقف شد و نتوانست آن چنان که باید بدرخشد. علاوه بر این، سیستم سنسور پارک به طور قابل توجهی فرایند پارک را تسهیل میبخشد و از برخورد احتمالی با موانع اطراف جلوگیری میکند، در حالی که سنسور باران با تنظیم خودکار سرعت برفپاککنها در شرایط بارندگی، دید راننده را بهبود میبخشد. ترمز پارک برقی نیز با فراهم آوردن روشی سادهتر و ایمنتر برای فعالسازی و غیرفعالسازی ترمز پارک، نشان از توجه هیوندای به جزئیات و راحتی استفادهکنندگان دارد.
مواد استفاده شده در داخل کابین، از جمله چرم و چوب باکیفیت، حسی از تجمل و زیبایی را به فضا میافزایند و نشاندهنده تعهد هیوندای به ارائه محصولی بینقص و کامل است. نورپردازی داخلی LED قابل تنظیم، با ایجاد اتمسفری دلنشین در شب، از دیگر عواملی است که به زیبایی و احساس لوکس بودن داخل کابین میافزاید. چراغهای هیوندای گرنجور، که با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته LED همراه هستند، نه تنها ظاهری جذاب و چشمنواز به خودرو میبخشند بلکه امنیت را در شرایط مختلف نوری به شکل قابل توجهی افزایش میدهند. این چراغها با کارایی بالا در روشنایی، دید وسیع و واضحی را حتی در شرایط نامساعد جوی فراهم آورده و به این ترتیب، امنیت سرنشینان را در هر زمان از روز تضمین میکنند.
هیوندای تا سال 2017 از نام “آزرا” استفاده میکرد و در سال 2019 آن را فیسلیفت کرد، اما اکنون یک مدل کاملاً تازه با نام “گرنجور 2023” را به بازار عرضه کرده است. نسل جدید آزرا که هیوندای آن را با نام گرنجور یا گرانجور به بازارهای آسیایی وارد کرد ، با داشتن موتور 2.4 لیتری توانست قانون منع ورود خودروهایی بیش از 2500 سی سی را برای خود برداشته و به کشور ما هم وارد شود. هیوندای آزرا گرنجور یک سدان کرهای است که نسل اول آن در سال 1986 معرفی شد و اکنون در نسل ششم به تولید میرسد. سرنشینان ردیف عقب فضای راحت و جاداری را در اختیار دارند و در مدلهای فول آپشن آزرا میتوانند در هوای سرد و برفی از گرمکن صندلی نیز استفاده کنند.
قدرتمندترین و البته گرانترین نمونهی آزرا در بازار جهانی، دارای پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری است که قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتنمتر دارد. این محصول، با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت ایت مدل آزرا (3.5 Lambda)، نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
به هر صورت در ادامه این مطلب شما را با ویژگیهای ظاهری، کابین، مشخصات فنی، تجهیزات، و وضعیت فروش هیوندا آزرا ۲۰۱۸-۲۰۱۹ آشنا خواهیم ساخت. هیوندای آزرا طولی برابر با 4.930 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.865 میلیمتر، ارتفاعی برابر 1.470 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز 2.845 میلیمتر است. هیوندای آزرا نسل ششم خودرویی نسبتا سنگین بوده و وزنی مابین 1.550 تا 1.704 کیلوگرم دارد. این خودرو از طراحی زیبایی سود برده و چراغهای جلو نسبتا بزرگ و جلو پنجره با چهار خط افقی با انحنایی اندک، نمایی زیبا را برای هیوندای آزرا به وجود آورده اند. با توجه به طراحی جدید جلوپنجره، هیوندای آزرا مدل سال 2017 میلادی چهرهای جسورانه به خود گرفته است. همانطور که اشاره شد، هیوندای آزرا خودرویی در کلاس بدنه سدانهای سایز متوسط به شمار میآید.
همچنین با نام «گاک (زاویه) -گرنجور» نیز نامیده میشد و جانشین گرانادای ساخت هیوندای شد. اسپانسر رسمی المپیک هیوندای موتور، گرنجور را با میتسوبیشی موتورز ژاپن توسعه داد و آن را در ژوئیه ۱۹۸۶، قبل از بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۸۸، به بازار عرضه کرد. طراحی توسط هیوندای موتورز انجام شده است، اما پیکربندی داخلی توسط میتسوبیشی انجام شده است. در ابتدا فقط یک موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی و گیربکس دستی ارائه میشد، اما بعداً موتور ۶ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی، ۳۰۰۰ سی سی و گیربکس اتوماتیک در دسترس قرار گرفت. این خودرو همچنین در ژاپن با نام میتسوبیشی دبونایر V فروخته میشد، اما این کلاس قبلاً توسط تویوتا کراون، نیسان سدریک/گلوریا، مزدا لوسی و هوندا لجند جذب شده بود و دبونایر در بازار داخلی خود قابل رقابت نبود.
همان طور که در مقالات بررسی جامع خودروهای بازار ایران تاکید میکنیم، نسبت ارزش فنی خودرو به بهایی که برای آن پرداخت میشود، اهمیت بسیار زیادی دارد. مسلم است که نسل جدید هیوندای آزرا با قیمتی نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان، مخصوص طبقهی متمول جامعه وارد کشور میشود، اما نباید فراموش کرد که پرداخت چنین هزینهای، توقع بالای خریدار را درپی دارد. طبق معمول در محصولات این روزهای بزرگترین خودروساز کره، جلوپنجرهی ذورنقهای شکل و ۶ ضلعی، در نمای روبروی گرانجور هم دیده میشود و حجم زیادی از دید بیننده را اشغال میکند.
ظاهر شیک بدنهاش هنوز هم بعد از گذشت این همه سال مدرن به چشم میآید و فضای جادار کابین و صندوق عقب آن برای سفرهای خانوادگی ایدهآل به نظر میرسند. البته آزرا به چالاکی امثال کیا کادنزا نیست اما اگر قصد مسابقه دادن نداشته باشید، به اندازه کافی قدرت و گشتاور در اختیارتان قرار میدهد و نمیگذارد کمبودی احساس کنید. آپشنهای به کار رفته در نسل جدید آزرا، بیشتر از سدانهای استاندارد در بازار جهانی است، اما نمیتوان آنها را با امکانات خودروهای لوکس مقایسه کرد. سیستم صوتی قدرتمند از برند معتبر، چرم مرغوب صندلی و داشبورد، ساعت عقربهای، گرمکن چهار صندلی و سرد کن صندلیهای جلو، کاملا راضیکننده هستند، اما کمبود چوب، فلز و دیگر مواد لوکس در کابین آزرا، کاملا احساس میشود. از نظر امکانات ایمنی مدرن هم، صرفا میتوان به ترمز اضطراری و سنسورهای پیرامون خودرو اشاره کرد که امروزه در بسیاری سدانهای ارزانتر از آزرا در بازار جهانی، وجود دارند. در سال ۲۰۰۴، ایکسجی۳۵۰ ترمزهای جلوی بزرگتری (دیسکها از ۱۰/۹ اینچ به ۱۲ اینچ افزایش یافتند) دریافت کرد که در نتیجه به لاستیک زاپاس ۱۶ اینچی به عنوان تجهیزات استاندارد نیاز داشت و جایگزین طرح «صرفهجوی فضا» مورد استفاده از سال ۲۰۰۱ شد.
نوار LED روشنایی روز، با حالتی دایرهای شکل و شدیدا مشابه نمونههای دیده شده در محصولات بیامو؛ زیر هالوژنهای اصلی هستند. در مقایسه با نسلهای قبل، طراحان هیوندای تلاش کردهاند تا از حس یک سدان لوکس به سمت خودرویی جوانپسندتر، حرکت کنند. این موضوع، با حجمدهی سپر و تورفتگی آشکار در جایگاه چراغهای اصلی، تقویت میشود.
هیوندا آزرا گرنجور یک سدان لوکس نسبتا بزرگ است که تولید آن از سال ۱۹۸۶ در سرفصل کاری کمپانی خودروسازی هیوندای قرار گرفت. این خودرو تاکنون در شش نسل روانه بازارهای مختلف شده که در این بین نسل چهارم، پنجم و به صورت محدودتر ششم آن توانست به بازار کشورمان راه یابد و اقشار مرفه ایرانی را از مزایای خود بهرهمند سازد. هیوندای آزرا نسل اول بر اساس خودروی میتسوبیشی دبونیر (Mitsubishi Debonair) ساخته شد و به رقابت با خودروهایی مانند دوو ایمپریال (Daewoo Imperial) پرداخت. برای این خودرو سه پیشرانه 2.0 لیتری، 2.4 لیتری و 3.0 لیتری تولید شد و تا سال 1992 نیز در خط تولید قرار داشت. درهای عقب بلند به خوبی نمایان میکنند که گرنجور جدید، برای افزایش فضای پاهای عقب، فاصلهی محوری را افزایش داده است.
برای انتقال این قدرت یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در نظر گرفته شده. یکی از مشکلات عمده گرنجور، مصرف سوخت بالای آن است که باتوجه به وزن بالا و حجم موتور نسبتا زیاد اتفاق عجیبی نیست اما هیوندای میتوانست با کمی بهبود این موتور، مصرف سوخت آن را کاهش دهد. نسل پنجم هیوندای آزرا که در کشور ما با نام کرهای خود یعنی گرنجور شهرت یافته یک سدان خانوادگی نیمهلوکس است که میتواند از بسیاری جهات نیازهای کامل یک خانواده را برطرف نماید.
هیوندای – Hyundai – بزرگترین کمپانی زنجیرهای کرهٔ جنوبی است که درابتدا به عنوان یک شرکت ساختمانی، در شهر سئول راهاندازی شد و از سال ۱۹۵۴ شروع به توسعه و گسترش در دیگر زمینههای صنعتی کرد. چراغ های به هم متصل شیوه ای از طراحی هستند که این روزها باز هم در طراحی خودرو ها مد شده اند، و گرچه در کشور ما چندان جا افتاده نیستند، اما حقیقتا زیبا و با ابهت است. رینگ های 19 اینچی ، فریم فلزی و براق در پنجره ها ، و آنتن کوسه ای از دیگر مواردی اند که سبب اسپرت بودن و هم چنین لوکس بودن گرنجور می شود. ارتفاع سقف پایین است ، و بدنه حالتی کشیده دارد که این دو سبب می شوند تا این سدان کره ای ظاهری اسپرت هم داشته باشد. سپر های حجیم ، تورفتگی موجود در چراغ های اصلی ، و خصوط اطراف چراغ ، از ویژگی هایی هستند که سبب شده اند طراحی گرنجور در نمای روبرو چندان هم ساده نباشد . با اولین نگاه به گرنجور 2018 ، به یاد سوناتا 2017 خواهید افتاد ، که دلیل آن پلتفرم مشترک بین این دو خودرو است .
این محصول با ضریب درگ ۰.۲۷۶ طراحی شده است که یکی از بهترین نمونهها در کلاس سدانهای فولسایز به حساب میآید. رینگ ۱۹ اینچ با طرحهای متنوع، در کنار فریم فلزی و براق پنجرهها، ویژگیهای لوکس گرانجور را افزایش میدهند، ضمن اینکه در آینه بغلها هم، از پایهی ارزشمند فلزی استفاده شده است. گرنجور/آزرا گرانترین مدل هیوندای در خارج از کره، چین و خاورمیانه بود—تا زمان معرفی هیوندای جنسیس در سال ۲۰۰۸ بود.
انتظار میرود مصرف سوخت در شهر ۱۹ مایل بر US گالون آمریکایی (۱۲٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) و در بزرگراه ۲۸ مایل بر گالون آمریکایی (۸٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) باشد. از جمله امکانات قابل توجه هیوندای گرنجور، گرمکن و سردکن صندلیها است که میتواند در فصول مختلف سال، آسایش حداکثری را برای سرنشینان فراهم آورد. این ویژگی بهویژه در زمستانهای سرد و تابستانهای گرم، تجربهای متفاوت و راحت از سفر را به ارمغان میآورد. سانروف بزرگ که امکان باز و بسته شدن کاملاً اتوماتیک را دارد، نور و هوای طبیعی را به فضای داخلی خودرو هدایت کرده و احساس آزادی و نزدیکی بیشتر به طبیعت را در حین رانندگی ایجاد میکند.
آزرا با پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری، ۲ نسخهی مجهز به گیربکسهای اتوماتیک ۶ سرعته و ۸ سرعته دارد. این نمونه لامبدا (Lambda 3.0) نام دارد و با جعبهدندهی خودکار ۶ سرعته، قدرت ۲۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر در اختیار میگذارد. چنین محصولی، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. مدل مجهز به گیربکس ۸ سرعته، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر دارد، ضمن اینکه با شتابگیری مشابه نسخهی ۶ سرعته، میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
اما با دو صفحه نمایش 12.3 اینچی و یک صفحه نمایش 10.25 اینچی برای تنظیمات تهویه، به شما یادآوری میکند که با یک خودروی مدرن و پیشرفته سفر میکنید. همچنین در دسترسی شما فضایی برای اسکن اثر انگشت راننده قرار دارد تا تنظیمات مورد علاقه راننده به راحتی فعال شوند. هیوندای آزرا گرنجور از نظر طراحی در مقایسه با نسل قبلی کاملا متحول شد و زبان طراحی جدیدی برای آن مورد استفاده قرار گرفت. چراغهای جلو و عقب حالت کشیدهای دارند و چراغهای عقب همانند گذشته به وسیله یک نوار قرمز رنگ به یکدیگر متصل شدهاند.
کیا اپیروس (آمانتی در آمریکای شمالی) از یک مدل اصلاحشده پلتفرم گرنجور/ایکسجی استفاده میکرد. پس از این نسل، هیوندای نسل بعدی را از ابتدا و با استفاده از فناوریهای انباشته شده در نسلهای گذشته بهطور کامل توسعه داد و این امر صادرات ایکسجی را به خارج از کره جنوبی بدون پیچیدگیهای قانونی امکانپذیر ساخت. تویوتا آریون، تویوتا کمری و رنو تالیسمان رقبای هیوندای آزرا گرنجور ۲۰۱۵ در بازار خودرو ایران و در بخش ماشینهای لوکس محسوب میشوند. المانهای روی داشبورد شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی و سیستم اطلاعات و سرگرمی به خوبی چیده شدهاند و متریال نرم و باکیفیت حس خوبی را ایجاد میکند.
این بخش، با خطوط افقی و موازی تا نزدیک لبهی سپر و سطح زمین ادامه دارد، ضمن اینکه جایگاه پلاک هم، به جای سپر، روی جلوپنجره خواهد بود. از دیگر موارد مربوط به این نما که عجیب به نظر میرسد، میتوان به سایز نسبتا بزرگ لوگوی هیوندای اشاره کرد که شدیدا توی ذوق میزند. هر چند که اشتراک پلتفرم در سوناتا و آزرا، باعث مشابهتهایی در فرم بدنهی آنها شده است، اما نسل جدید آزرا، بیش از هر زمان دیگر به برادر کوچکتر و البته پرفروشتر، شباهت دارد. از سویی دیگر، عدم عرضهی آزرای جدید در بازارهای غربی باعث شده است تا هیوندای با خیال راحت، از سدان محبوب سوناتا، الگوبرداری کند. در اوایل دهه هشتاد، میتسوبیشی موتورز همچنین میخواست مدل قدیمی دبونایر خود را که از زمان عرضه در بازار در سال ۱۹۶۴ بهطور قابل توجهی بروز نشده بود را تجدید کند و از همه مهمتر یک موتور.
البته نباید فراموش کرد که سقف کوتاه و ترجیه سازنده به افزایش آیرودینامیک، خریداران مشکلپسند و علاقهمندان سدانهای لوکس آلمانی را از آزرا دلسرد میکند. علاوه بر این، صندوق بار ۴۴۶ لیتری در کلاس بدنهی سدانهای بزرگ، فراتر از انتظار نیست. نمونهی وادراتی آزرا، هرچند که دارای قدرتمندترین پیشرانه نیست، اما با امکاناتی نزدیک به نسخهی فول آپشن عرضه میشود. در نمای ظاهری این محصول، رینگهای ۱۹ اینچ با لاستیکهای ۲۴۵/۶۰ ساخت میشلن دیده میشوند، در حالیکه نمونههایی با رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ هم در بازار جهانی، وجود دارند.
کنترل پایداری، به عنوان یک ویژگی ایمنی حیاتی، به حفظ کنترل خودرو در شرایط سخت جادهای و مانورهای ناگهانی کمک میکند، و کیلس استارت نیز با امکان روشن کردن خودرو بدون استفاده از کلید، نهایت راحتی و امنیت را برای راننده فراهم میآورد. با نگاهی به کنسول وسط متوجه همان طرح آشنای خطوط روان که در نمای بیرونی نیز به کار رفته می شوید. طرح داشبورد طوری به نظر می رسد که گویی از دو طرف آن را تحت فشار قرار داده باشند تا تا قسمت وسط به این شکل در آید.
درحالیکه نسل چهارم، از نظر فنی و ایمنی؛ نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد و امتیاز بالایی از آزمونهای کشورهای مختلف گرفت، مقلوب رقبای سنتی این کلاس بدنه، مثل نیسان ماکسیما و تویوتا آوالون شد. مصرف سوخت بالا و سبک طراحی شرقی، مانع از فروش مطلوب آزرا در بازارهای خارج از خانه بود. این شرایط، باعث شد تا نسل ششم آزرا، کاملا متفاوت از مدل قبلی در سال ۲۰۱۶ رونمایی شود.
این پیشرانه ها شامل نمونه 2.4 لیتری، 2.7 لیتری، 3.3 لیتری، 3.8 لیتری و 2.2 لیتری دیزل بودند. هیوندای آزرا خودرویی است در کلاس بدنه خودروهای سدان متوسط که در کنار طراحی ظاهری زیبا، تواناییهای دینامیکی بالا و کابین جادار که با توجه به قیمت مناسب در بازارها جهانی، نمونه ای ایده آل برای استفاده خانوادهها به شمار می آید. شرکت خودرو سازی کره ای هیوندای تا به حال 6 نسل متفاوت از آن طراحی و به بازار عرضه شده است. هیوندای گرنجور به عنوان یکی از پرچمداران خودروهای لوکس و مدرن، با ارائه طیف گستردهای از امکانات و تجهیزات پیشرفته، تجربه رانندگی را به سطحی کاملاً جدید ارتقا داده است. این خودرو با بهرهگیری از تکنولوژیهای نوآورانه، نه تنها امنیت و آسایش سرنشینان را تضمین میکند، بلکه رانندگی را به فعالیتی لذتبخش و بدون استرس تبدیل مینماید.
از مهمترین آپشنهای ایمنی در آزرا، باید به ترمز خودکار (AEB) اشاره کرد که نقش پررنگی در جلوگیری از برخودرها دارد. این فناوری، کاملکنندهی کروز کنترل هوشمند (ASCC) است تا کاهش و افزایش سرعت خودرو در محدودهی تعیین شده توسط راننده، به طور خودکار و با ایمنی بالا انجام شود. مدلهای ایکسجی۳۵۰ در سال ۲۰۰۲ به موتور بزرگتر ۳/۵ لیتری وی۶ سیگما با قدرت ۱۹۴ اسب بخار (۱۴۵ کیلووات) مجهز شدند. این موتور در مقایسه با موتور قبلی، ۲ اسب بخار (۱٫۵ کیلووات) قدرت بیشتر و ۳۸ پوند-فوت (۵۲ نیوتن متر) گشتاور بیشتر در مجموع ۲۱۶ پوند-فوت (۲۹۳ نیوتن متر) ارائه میداد. رینگهای آلومینیومی ۱۰ پرهای براق ۱۶ اینچی، یک اینچ بزرگتر از مدل سال ۲۰۰۱ بودند. عایق صوتی جلوی ورود سر و صدای محیط بیرون را به داخل کابین هیوندای آزرا گرنجور میگیرد و در ترکیب با صندلیهای راحت و جادار و مجهز، سفر خوب و خوشی را فراهم میکند.
در بازار نابهسامان خودروهای خارجی دست دوم، انتخابهای جالبی در بازهی ۸۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان دیده میشوند. بیامو 528i مدل ۲۰۱۵، با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر، قیمتی مشابه هیوندای آزرا صفر کیلومتر دارد. علاوه بر خطهای حجمدهندهی سپرها و چراغهای اصلی در طرفین خودرو، سه خط دیگر نیز وجود دارند که تمرکز آنها، بر درهای ورودی به کابین است.
در مجموع، جدیدترین مدل آزرا برای افراد میانسال و علاقهمندان سدانهای لوکس خانوادگی مناسب خواهد بود. این محصول، برای آنها که به دنبال خودروهای اسپرت و جوانپسند هستند، گزینهی جذابی نیست و مسلما، خریداری از قشر بانوان جامعه ایران، نخواهد داشت. پلاستیک مرغوب در بخش بالایی به کار رفته است، اما قسمت میانی دارای چرم و پوشش نرم، مشابه صندلیها است. در فریم نمایشگر، مواد صنعتی طرح چوب با رنگ خاکستری تیره وجود دارند، اما میتوان از زیبایی چوب واقعی در نزدیکی دستگیرههای داخل درها، لذت برد. تمامی نسخههای آزرا، دارای چرم ناپا در صندلیها، پوشش داخل در و بخش میانی داشبورد هستند، ضمن اینکه با نوار فلزی و نقرهای رنگ تزئین شدهاند. ارتفاع پایین سقف، همراه با کشیدگی بدنه باعث میشود تا حالت اسپرت و آیرودینامیک خودرو تقویت شود.
اولین مدل هیوندای آزرا که در حدود ۱۰ سال پیش به ایران وارد شد، بازار کشور را با محصولی لوکس و البته غیر آلمانی آشنا کرد. نسل بعدی هیوندای آزرا هم، میرفت که محبوبیت مدل قبلی را در بازار کشور ادامه دهد، اما با تصویب قانون منع واردات خودروهای خارجی با پیشرانهی حجیمتر از ۲.۵ لیتر، از دسترس خارج شد. آخرین آزرا گرنجور وارداتی بازار ایران در حقیقت از ششمین نسل آزرا به حساب میآید که از سال ۲۰۱۸ در بازار جهانی عرضه شد. این خودرو بر خلاف انتظار به جای واردات از سوی آسان موتور به عنوان نماینده رسمی محصولات هیوندای به ایران، از سوی کرمان موتور به بازار ایران راه یافت که شریک تجاری (مونتاژی) هیوندای در ایران به حساب میآید.
کابین هیوندای آزرا مدل سال 2017 نیز زیبا و راحت بوده و انبوهی از امکانات رفاهی و کمکی رانندگی در آن جای گرفته است. البته کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت بدنه هرچند نا مناسب نبوده ولی برای خودروی در این بازه قیمتی، انتخاب خوبی نیست. صفحه نمایش استاندارد 8 اینچی استاندارد این خودرو نیز با شیب ملایمی در بخش میانی داشبورد قرار گرفته و خروجی های سیستم تهویه نیز در بخش زیرین آن قرار گرفته اند.
ارزانترین نمونهی آزرا، مجهز به پیشرانهی ۴ سیلندر و ۲۳۶۰ سیسی خواهد بود که نسخهی تتا (Theta) نام دارد. این محصول، قدرت ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه فراهم میکند. وزن آزرا با چنین پیشرانهای، ۱۵۵۶ کیلوگرم است و میتواند در زمان ۱۰ ثانیه (با بنزین استاندارد جهانی) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت آزرا ۲.۴ لیتر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. این خودرو در ترافیک شهری، حداکثر مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت و با سرعت ثابت در بزرگراه، ۶.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید