بررسی خودرو گرند ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید ؛ مشخصات فنی + معرفی آخرین خودرو

بزرگ به نظر می رسد و نسبت بین بدنه و شیشه حسی ایمن می دهد در حالی که گلگیرهای مستحکم قدرت و اعتماد به نفس دارند. نسل جدید کراس ‌اوور کوچک دارای چهره‌ای مثل بیشتر خودروهای روز است که شامل دیلایت‌های باریک و سه‌تکه‌ای زیر در کاپوت و چراغ‌های اصلی روی سپر می‌شود. اولین تفاوت ویتارا با نسل‌های قبلی، جلوپنجره بزرگ و سیاه رنگ آن است که با نواری کرومی از بخش بالایی جدا شده است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. این مدل با موتور کارآمد و سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌تر نسبت به مدل‌های قبلی، تجربه رانندگی بهتر و ایمن‌تری را فراهم می‌آورد.

سعی کردم طرحی ایجاد کنم که بدنه یک کراس اوور قوی را با فضای داخلی پیچیده هماهنگ کند. ماشین ویتارا با گیربکس دستی در ۱۱.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. شتاب صفرتاصد این خودرو، معادل ۱۲ ثانیه در نسخه اتوماتیک و ۱۱.۷ ثانیه برای مدل دنده‌ای Vitara، موید این ادعا خواهند بود. البته قبول داریم که این میزان چالاکی آن‌چنان دندان‌گیر نیست؛ اما با نگاهی به شتاب برخی رقبای کره‌ای و چینی، درخواهید یافت که این خودرو چابکی نسبتا قابل‌قبولی را در کلاس خود ارایه می‌دهد. هر دو نسخه ویتارا با گیربکس مکانیکی 5 سرعته یا اتوماتیک 6 سرعته عرضه می‌شوند و دارای سیستم چهار چرخ محرک و حالت‌های رانندگی اسپرت و برفی هم می‌باشند. جالب است بدانید بر خلاف اکثر خودروهای مونتاژی در ایران، این خودرو توسط موسسه ایمنی یوروانکپ تست تصادف شده و توانسته 4 ستاره ایمنی را به خاطر حفاظت از سرنشینان بزرگسال و 3 ستاره ایمنی برای حفاظت از کودکان و عابران پیاده از موسسه یورو انکپ دریافت نماید.

در جاده کمبود کمبود سیستم ESP که یک الزام در شاسی‌بلندها محسوب می‌شود کاملا حس شده و خودرو تا حد تقریبا زیادی غیر متعادل عمل می‌کند. عدم وجود این سیستم باعث شده تا ویتارا در پیچ‌ها لغزنده عمل کند و سمت عقب خودرو میل به پیچیدن داشته باشد. متریال استفاده شده در کابین بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر خودرو افت کیفیت محسوسی پیدا نکرده‌اند.

ویتارا قرار است با یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با کد K15C و یک موتور برقی کوچک ۱۲ ولتی عرضه شود. کروم ‌کاری‌های روی بدنه به حد معقول و منطقی انجام شده تا شمایل شهری و خانوادگی پسند برای ویتارا هیبرید راسا موتور ایجاد شود. طراحی نمای جلو و عقب نیز نسبت به نسخه اولیه نسل چهارم کاملاً عوض شده و حالا فرمی مدرن و تا حدودی فانتزی به خود گرفته است.

ویتارا هیبرید، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر ارایه می‌دهد و نهایت سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت در اختیار راننده می‌گذرد. سوزوکی گرند ویتارا هایبرید در بحث آپشن نسبت به اکثر خودروهای وارداتی غیرچینی وضعیت بهتری دارد. این خودرو می‌تواند به لطف امکاناتی مثل سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، شارژر وایرلس تلفن همراه، هدآپ دیسپلی، 6 ایربگ و… حتی در مقابل کراس‌اوورهای چینی بازار هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. سوزوکی گرند ویتارا در نمای جلو چراغ‌هایی ساده و بزرگ با فرمی نسبتا خشن را داراست که ظاهری با ابهت را به این خودروی ژاپنی داده‌اند. جلوپنجره خودرو در نسخه فیس لیفت متصل به چراغ‌ها طراحی شده که با خطوط افقی نیز تزئین شده است.

به طور کلی، سوزوکی گرند ویتارا 2023 با ترکیبی از ظاهر زیبا و عملکرد برتر، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار خودرو شناخته می‌شود. در این مطلب به بررسی انواع مدل‌ها و نسل‌های مختلف این خودرو و مقایسه آنها از نظر مشخصات فنی، عملکرد، طراحی، امکانات و قیمت می‌پردازیم. قیمت این کراس اوور با توجه به قرار گرفتن در گروه خودروهای هیبریدی، در محدوده ۱ میلیارد و ۷۰۰ تا ۲ میلیارد تومان است. کیفیت ساخت مناسب خودروهای ژاپنی همیشه مشهور بوده است، اما با مونتاژ آن در ایران خودرو، انتظار افت کیفیت را نیز داشته باشید. فضای صندوق گرند ویتارا برای سفرهای یک خانواده چهار نفره کاملاً راضی‌کننده است و با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توانید فضای بیشتری هم برای سفرهای خود فراهم کنید. فضای کابین نیز مانند خودرویی شبیه سانتافه بزرگ و جادار نیست؛ اما به‌خودی‌خود راضی‌کننده است.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی گرند ویتارا پس از اینکه فیس لیفت شد کلاس‌های متعددی از آن به تولید رسید که به امکانات بسیار خوبی مجهز شدند. سوزوکی گرند ویتارا همان ابتدا با یک پیشرانه ۲ لیتری عرضه می‌شد که با انتقادات زیادی مواجه بود. بزرگترین نقدی که به این خودرو وارد بود قدرت کم آن خصوصا در نسخه‌های اتوماتیک بود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور را داشت که برای وزن زیادش خصوصا در نسخه اتوماتیک اصلا مناسب به نظر نمی‌رسید. بنابراین ایران خودرو تصمیم گرفت در سال ۱۳۸۹ نسخه قوی‌تر که یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی را داشت جایگزین قبلی کند. پیشرانه جدید این خودرو توانایی تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور را دارا بود.

با ورود به کابین گرند ویتارا شاهد ظاهری ساده اما هماهنگ مانند نمای بیرونی آن هستیم. در این قسمت همچنان از خطوط صاف و موازی زیادی استفاده شده و تمامی اجزای داشبورد و کابین در ساده ترین و کاربردی‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند. در قسمت میانی داشبورد ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع، سپس یک صفحه نمایش بزرگ و در نهایت بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. غربیلک فرمان نیز به صورت ۳ شاخه با حالتی اسپرت طراحی شده و پشت خود یک صفحه کیلومتر شمار کاملا آنالوگ را که به صورت ۳ دایره بهم چسبیده طراحی شده می‌بیند. همانطور گفتیم تولید سوزوکی گرند ویتارای ایران خودرو در سال 1398 متوقف شده و دیگر به بازار عرضه نمی‌شود. اما خوشبختانه راسا موتور خاورمیانه به عنوان نماینده جدید سوزوکی در ایران در حال عرضه این خود می‌باشد.

سوزوکی گرند ویتارا هیبرید یکی از خودروهای وارداتی و جدیدی است که در دور جدید واردات با راساموتور خاورمیانه به ایران آمده است. در حال حاضر خودرو گرند ویتارا 2.4 لیتری اتوماتیک را با نام سوزوکی کد 10 نیز می‫شناسند. برخلاف بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت هند، وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه و ارزان‌قیمت، نقش چندانی در ویتارا وارداتی ندارند. چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی بزرگ، هماهنگ طراحی شده‌اند و محل نصب پلاک، کاملا مناسب به نظر می‌رسد. دیگر نکته‌ی مثبت در نمای اصلی، کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا جلوپنجره و خطوط بسیار حساب‌شده برای اجزای بدنه است.

نوشته سوزوکی یکبار بر روی در صندوق عقب و یکبار روی کاور لاستیک زاپاس مشاهده می‌شود. یکی از نکات منفی در طراحی این خودرو محل قرارگیری پلاک آن است؛ زیرا تقریباً در پایین‌ترین قسمت خودرو قرار دارد. زمانی که به گرند ویتارا می‌نگرید ظاهر ساده و عامه پسندی را می‌بینید که طراحی تمام بخش‌های آن باهم هماهنگ است. چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ به زیباتر شدن طراحی نمای جلویی ویتارا کمک شایانی کرده‌اند. وقتی برای اولین بار نمونه اولیه در حال اجرا را دیدم، متوجه شدم که در مسیری درست قرار دارد.

طراحی ظاهری ویتارا به‌روزرسانی شده و کابین علاوه بر سادگی، کیفیت ساخت خوبی دارد و همچنین آپشن‌های بیشتری به فهرست امکانات خودرو اضافه شده است. خرید خودرو سوزوکی گرند ویتارا از سپتامبر ۲۰۲۲ برای هندی‌ها و ساکنان کشورهای جنوب شرق آسیا با قیمت ۱۴ هزار تا ۲۳ هزار دلار امکان‌پذیر شده است. سوزوکی گرند ویتارا وارداتی راسا موتور در گمرک ایران ۱۹،۳۰۰ یورو قیمت خورده است و در سال ۱۴۰۳ وارد سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی می‌شود. سوزوکی گرند ویتارا یک خودروی شاسی بلند محسوب می شود که محصولی از شرکت ژاپنی سوزوکی است. اوایل دهه 80 شمسی مدیرعامل وقت ایران خودرو خبر از همکاری با شرکت سوزوکی مبنی بر مونتاژ یک خودروی SUV داد و آن خودرویی نبود جز سوزوکی گرند ویتارا. ماشین ویتارا در کلاس شاسی بلندهای جمع و جور قرار دارد و مانند دیگر هموطن خود یعنی تویوتا پرادو در دو نسخه 3 و 5 درب تولید شده است.

نکته مثبت برای این خودرو طراحی رینگ‌ها بوده که در نسخه فیس لیفت تغییر پیدا کرده و چهره‌ای بهتر را به خودرو بخشیده است. این خودرو با توجه به فیس لیفت سال قبل، ظاهر زیبا و جذابتری پیدا کرده است و با چهره جدید به رقابت با خودروهایی مانند سیت آرونا و هیوندا کونا وارد رقابت شده است. بخش پایینی سپر از طراحی جدید بهره می برد و دارای شبکه ای با شکافه های عمودی می باشد. لامپ های ال دی نیز به جای چراغهای عقب قدمی به کار رفته اند و چراغ دنده عقب هم در قسمت میانی سپر تعبیه شده است.

مصرف ترکیبی سوخت این خودرو در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری به 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد که عدد قابل‌انتظاری است. کیفیت قطعات به کار رفته در کابین ویتارا، در جایگاه مطلوبی قرار می‌گیرد و در طولانی مدت، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کافی به نظر می‌رسد و در سفرهای طولانی مدت، سرنشینان حس رضایت خواهند داشت. به علاوه با اضافه شدن دو نمایشگر برای سرنشینان عقب، در طول سفر سرگرم خواهند بود.

ویدئوی زیر از کانال امیر ریچ توضیحات کاملی درباره خودروی سوزوکی گرند ویتارا و مزایا و معایب آن داده است. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ تست و بررسی سوزوکی گرند ویتارا رفته‌ایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. جدیدترین محصول سوزوکی برای کشور ما، نسخه‌ی ۲۰۲۴ ویتارا است که البته چهره و تجهیزات فنی بسیار متفاوت از شاسی‌بلند مونتاژ ایران خودرو دارد.

البته راه‌حل این مشکل استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه برای پارک کردن خودرو یا عبور از یک مسیر باریک است. اگر قدرت خوب موتور و قابلیت آفرود برایتان اهمیت دارد، ویتارا می تواند یک گزینه مناسب باشد، اما اگر طراحی به روز، امکانات و مدرنیته الویت بیشتری دارد، بهتر است به سراغ خودروهایی چون رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی، و یا نمونه های دست دوم سانتافه یا اسپورتیج بروید. در طراحی گرند ویتارا، شرکت سوزوکی بیشتر روی داشتن توانایی‌های آفرود بهتر تمرکز کرده و به نوعی می‌توان گفت، داشتن شتاب اولیه خوب برای آن‌ها اولویت نبوده است. زمانی‌که از حجم موتور 2.4 لیتری و وزن بیش از یک و نیم تنی برای یک کراس‌اوور سخن می‌گوییم، باید پیش‌بینی اعداد متوسط رو به بالا را برای مصرف سوخت داشته‌باشیم.

در نهایت، با در نظر گرفتن وضعیت بازار و بررسی شرایط فروش خودرو می‌توان تصمیم بهتری گرفت. به طور کلی، ترکیبی از قیمت رقابتی، هزینه‌های نگهداری پایین و قابلیت اطمینان، برند قوی سوزوکی گرند ویتارا را به انتخابی رضایت بخش بدل می‌سازد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.

سوزوکی گرند ویتارا در نسل جدید، تغییرات بزرگی را در طراحی کابین تجربه نکرد و همچنان کلیات طراحی داخلی حفظ شده است. از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده بر روی کابین ویتارا فیس لیفت می‌توانیم به اضافه شدن یک نمایشگر 7 اینچی لمسی و اضافه شدن کلیدهای کنترلی جدید بر روی فرمان و نیز نصب دو نمایشگر برای سرنشینان عقب در تیپ‌های بالا اشاره کنیم. طراحی ظاهری ویتارا شاید در سال ۲۰۰۸ خوب بنظر می‌رسد ولی حالا حتی با وجود تغییرات جزئی یک خودروی بی‌روح و ساده است، طراحی بیرونی سوزوکی گرند ویتارا در مقایسه با کراس اوورهای مدرن جهانی و یا چینی نسبتا ساده، بی‌آلایش و قدیمی به نظر می‌رسد. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی سوزوکی ویتارا و مزایا و معایب آن می پردازیم. گرند ویتارا محصولی از شرکت سوزوکی ژاپنی است که در سال 1988 میلادی وارد بازار جهانی شد. این خودرو جزو رده‫ های کراوس اوور محسوب می شود که در سال 2008 توانست جایزه ایده آل شاسی بلند را دریافت نماید.

درون کابین از پلاستیک‌های خشک استفاده شده است که حس لوکس بودن کابین را کاهش می‌دهد. روی داشبورد و پانل‌ درهای جانبی با چرم مصنوعی تزیین شده است که از جنس روکش صندلی‌ها است. ارگونومی صندلی‌های جلو مناسب است و با روکش چرم، حمایت خوبی برای بدنه راننده و سرنشینان فراهم می‌نمایند. در جلوی کنسول وسط و پشت اهرم تعویض دنده، یک پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه و دو جالیوانی قرار دارند. حجم محفظه بار در پشت صندلی‌های ردیف دوم معادل ۳۷۳ لیتر است که بیانگر فضای نه چندان بزرگ صندوق عقب است.

گلگیرهای برجسته و برخی از حجم‌پردازی‌های دیگر در نمای جانبی نیز موجب بزرگتر جلوه کردن سایز خودرو شده و از سادگی نمای کناری آن تا حد زیادی کاسته است. این خودرو با دریافت یک فیس‌لیفت در ظاهر، امکانات رفاهی بیشتری را هم دریافت کرد و ایران خودرو هم بسیاری از آپشن‌ها را بر روی آن قرار داده است. هرچند ویتارا هم چنان از رقبای کره‌ای و حتی چینی خود در بخش آپشن‌ها عملکرد ضعیف‌تری دارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل حدود ۱۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی سوزوکی ویتارا نیوفیس در حدود ۹.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

سوزوکی ویتارا در حال حاضر در دو مدل دستی فول آپشن و اتوماتیک فول آپشن عرضه می‌شود که در ادامه به بررسی تجهیزات رفاهی آن خواهیم پرداخت. نسبت شیشه های جانبی به بدنه نیز متناسب بوده، اما نکته ای که در طراحی DLO یا فریم شیشه های جانبی وجود دارد، عدم امتداد قطعه کرومی روی ستون D و لچکی عقب تا روی ستون A است که یک حالت بصری نامناسب ایجاد کرده است. به این صورت که احساس می شود این قطعه از قسمت هایی از بدنه کنده شده است که به نمای بصری ان لطمه وارد کرده است. موضوع طراحی داخلی “یک پلت فرم محکم مناسب برای یک SUV و یک فضای داخلی پیچیده با احساس کلاس بالاتر” بود. همراه با طراحی سفت و سخت سه بعدی پانل ابزار با مهاربندی کنسول، احساس قوی SUV را ایجاد می کند. علاوه بر این، خط میله نقره ای برجسته که به تزئینات درب متصل می شود، و سطح چرم مصنوعی حالتی عالی به آن فضا می بخشد.من همچنین در مورد جزئیاتی مانند صندلی ها، چراغ های محیطی، تزئینات درها با دوخت نقره ای و تزئینات مشکی پیانو بسیار حساس بودم.

رینگهای آلیاژی رنگی شده و در بدنه خودرو نیز دو رنگ جدید بکار رفته که جذابیت گرند ویتارا را دو چندان ساخته است. نقطه قوت مشخصات فنی گرند ویتارا هایبرید، مصرف سوخت پایین در حد ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به علاوه استهلاک کم موتور و گیربکس آن است که این خودرو را به یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها تبدیل خواهد کرد. این امکان وجود دارد که با جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم، حجم فضای بار را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. همیشه خودروهای باکیفیتی مانند سوزوکی گرند ویتارا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند. اما با این اوضاع واردات خودرو به کشور و جولان دهی خودروهای چینی در بازار کمتر کسی توان خرید یک خودروی باکیفیت با برندی معتبر را دارد.

با ورود به کابین گرند ویتارا جزئیات طراحی فضای داخلی نیز، مبتنی بر دو اصل سادگی و کاربردی بودن شکل گرفته است. هر چند, همانطور که تاکومی اریتا  توضیح داد, در طراحی داخلی سعی شده است تا حس بصری پیچیده و در عین حال مستحکم نمای بیرونی، به نمای داخلی منتقل شود، اما همچنان سادگی و در دسترس بودن ادوات در الویت قرار داشته است. در نمای جانبی، فرم جعبه ای Greenhouse، خطوط صاف و سطوح نرم توانسته ترکیبی از ظرافت و استحکام را نیز در این نما به خوبی به نمایش بگذارد. استفاده از یک خط شخصیتی مستقیم که از چراغ های جلو تا عقب امتداد یافته در کنار حجم های عضلانی روی گلگیرهای جلو و عقب و نیز سطوح نرم روی درها که توانسته یک کنتراست نوری جذابی را بر روی پنل نمای جانبی ایجاد کند، از جمله نکات مثبت طراحی گرندویتارا در نمای جانبی است. همین سبک طراحی شامل جلوپنجره بزرگ، نوار کرومی بین دی‌لایت‌ها و چراغ‌های اصلی روی سپر در دیگر کراس اوور کوچک و جمع و جور سوزوکی، یعنی فرانکس نیز به کار رفته است.

بنابراین اگر این خودرو به خرج بیافتد باید فاکتورهای سنگینی برای قطعات یا لوازم ان را پرداخت نمایید. صفحه کیلومتر از سه بخش آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده که کیفیت و کنتراست خوبی هم دارد. مالک بر روی این خودرو دوربین ثبت وقایع نصب کرده که از روی مانیتور بالای آیینه سقفی قابل مشاهده است. در کابین سوزوکی گرند ویتارا همه چیز ساده و شکیل طراحی شده است و جالب است وقتی می‌بینید که بسیاری از ادوات کابین مانند پنل تهویه، دریچه کولرها، پشت آمپر و حتی بلندگوی روی درها فرم دایره‌ای‌شکل دارند. تقریباً تمام متریال کابین از پلاستیک خشک مشکی و بعضاً نقره‌ای ساخته شده‌اند و در کابین از طرح چوب و چرم باکیفیت خبری نیست. ورود بدون کلید و استارت  دکمه‌ای، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، هداپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای ردیف عقب، آینه تاشو برقی، سقف پانورامیک و سانروف، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، حسگر پارک جلو و عقب، امکانات گرند ویتارا جدید در ایران هستند.

از رقبای این خودرو می‌توان به رنو داستر، هیوندای توسان ۲۰۱۴ ،هیوندای سانتافه ۲۰۱۱ ، دایون Y5، تویوتا راوفور ۲۰۱۰، فیدلیتی پرایم و فردا T5 اشاره کرد. البته برای کسانی که میل به آفرودهای سبک داشته باشند باید دو مورد آخر را حذف کرد. هنگامی که از نمای جانبی به این خودرو دقت می‌کنید، گلگیرهای پف‌کرده جزو اولین قسمت‌هایی هستند که توجهتان را جلب می‌کنند. رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌هایی با فاق بلند باعث می‌شوند طراحی این قسمت باابهت‌تر به نظر برسد. طراحی دریچه‌های تهویه میانی همراه با دکمه فلاشر زیبایی بیشتری به این کابین بخشیده و علی‌رغم آنکه بسیاری از تنظیمات از طریق سیستم مالتی‌مدیا قابل انجام است، اما هنوز هم بعضی کلیدها و دکمه‌ها روی کنسول میانی دیده می‌شود. صفحه کلاستر نیز بسته به نوع تیپ خودرو می‌تواند به صورت آنالوگ همراه با کامپیوتر سفری و یا تمام دیجیتال باشد.

سوزوکی گرندویتارا 2022 در نسخه پایه، با چراغ‌های هالوژن جلو و رینگ‌های 17 اینچی فولادی قابل شناسایی است و تریم فول‌آپشن به واسطه چراغ‌های LED جلو و عقب، رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی و ترکیب دو رنگ بدنه، متمایز شده است. این خودرو با طول ۴۳۴۵ میلیمتر، عرض ۱۷۹۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۴۵ میلیمتر در کلاس خودروهای کراس‌اور جمع‌و‌جور قرار می‌گیرد و فاصله محوری ۲۶۰۰ میلیمتری آن فضای زانوی قابل‌قبولی بین صندلی جلو و عقب ایجاد می‌نماید. در سال ۲۰۱۲ سوزوکی سرانجام دریافت که طراحی گرند ویتارا برای این دوران، قدیمی و از مدافتاده شده است. عمده تغییرات ظاهری در نمای جلو شکل گرفته اند؛ جلوپنجره، اولین المان جدید گرند ویتارای فیس لیفت است که از حالت لانه زنبوری سابق خارج شده و با دو خط مشکی پلاستیکی و یک خط کرومی تزیین شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد این سبک طراحی برای طرفداران کراس‌اوورهای شهری جذابیت کافی داشته باشد و از این جهت رقابت نزدیکی با کراس‌اوورهای جدید چینی به وجود بیاورد. ویتارا ۲۰۲۴ فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است اما همراه عقربه‌های ظریف و یک ساعت کلاسیک، تلاش می‌کند با کمترین هزینه، جذاب به نظر می‌رسد. این شرایط، هرچند متناسب با کراس‌اور بزک‌کرده‌ی چینی نیست؛ اما زیباتر از ویتارا قدیمی، جلب توجه می‌کند.

ما باید تعادل درستی از ضخامت را بدون به خطر انداختن اندازه overhang عقب به دست می‌آوردیم. همچنین، من روشی را دوست دارم که ویژگی سپر C-Shape سطح درب عقب را می گیرد و باعث می شود خودرو عریض تر به نظر برسد. صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که بدن راننده و سرنشین جلو را در بر بگیرند و همچنین مجهز به خنک‌کننده باشند. در مرکز داشبرد یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی به صورت ایستاده دیده می‌شود و در پایین آن دریچه‌های تهویه قرار گرفته‌اند و در قسمت‌های پایین‌تر نیز کلیدهای فیزیکی نصب شده‌اند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. از سوی دیگر به‌صورت مستقل در جاده‌های برون‌شهری، مصرف 8.1 لیتری به‌ثبت رسیده‌است.

این مورد زمانی بیشتر نمایان می شود که برای القای حس یک SUV واقعی، از قوس گلگیرهای مربعی شکل استفاده شده است. در قسمت عقب هم چراغ‌های باریک دو رنگ دیده می‌شوند که روی درب صندوق کشیده شده و به هم وصل شده‌اند. مه‌شکن‌ها در دو طرف بدنه قرار گرفته‌اند و قاب آنها برجسته است و باعث می‌شود ویتارا عریض‌تر دیده شود. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال، ۴ ستاره و دربخش‌های حفاظت از سرنشینان کودک و عابرپیاده نیز سه ستاره به دست آورده است. این امتیازات در برابر رقیبان هم‌تراز چینی موجود در کشور که عمدتا فاقد مجوز ورود به بازار اروپا هستند، نقطه قوت بسیار مطلوبی به شمار می‌روند. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. طبیعتا برای یک کراس‌اور اقتصادی ساخت هند، پلاستیک سخت داشبورد و طرح سنتی عجیب نیست.

به طور کلی، سوزوکی با معرفی نسل جدید گرندویتارا سعی در فاصله گرفتن از طراحی های نچندان زیبا و بدون هویت یک دهه اخیر خود، بخصوص در سگمنت کراس اوور ها داشته است. محصولی که با رعایت اصول طراحی و دقت در فرم پردازی عناصر بدنه، توانسته ترکیب خوبی از ظرافت، استحکام و مدرنیته را پس از مدت ها در DNA گرندویتارا که در کنار جیمنی و سوئیفت، سومین محصول نمادین این برند به شمار می آید ایجاد کند. در طول کل توسعه طراحی، به دنبال درک کیفیت بالا و پیچیدگی ظاهر بودم، بنابراین می‌خواستم عناصر پیشرفته، مدرن و تکنولوژی محور را معرفی کنم. یک نمونه تکنولوژی محور که می‌توانم به آن اشاره کنم، گرافیک سه نقطه ای برای چراغ های جلو و عقب بود. یکی دیگر از عناصر مدرنی که من از ابتدا بر روی آن اصرار داشتم، جلوپنجره چند ضلعی بیرون زده با الگوی ظریف و نوار کرومی تیز آن بود که با افتخار نشان S سوزوکی را نشان می داد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که چگونه پیشرفت و اصلاح فناوری در طراحی متعادل، خوش‌ساخت و مستحکم با هم ترکیب شده‌اند، همه ویژگی‌های مرتبط با خودروهای کلاس بالاتر است.

در مراسم رونمایی شاهد حضور سوزوکی جیمنی های ۳ درب و ۵ درب و همچنین فرانکس نیز بودیم که البته جیمنی ها به عنوان اولین آفرودرهای وارداتی توانستند بیشتر از همه نظرها را به خود جلب کنند. به طور کلی در مراسمی که راسا موتور برگزار کرد خوشبختانه خبری از خودروی چینی نبود که این موضوع می تواند نشان دهد که حضور محصولاتی غیرچینی حتی اگر از هند هم وارد شده باشند می تواند مردم را نسبت به آینده واردات امیدوار کند. در تست تصادف از جلو یا شاخ به شاخ سوزوکی گرند ویتارا عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و در بخش تصادف از کناره‌ها، این خودرو توانسته حداکثر امتیاز 5 را دریافت کند. سیستم بلوتوث به همراه یک صفحه نمایش 7 اینچی و هم چینین سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم گرم کن صندلی های جلو(البته در نمونه های سفارشی)، و ماساژور صندلی(در مدل های سفارشی) نیز از دیگر آپشن های این خودرو است. در مدل نیوفیس طراحی چراغ‌ها، جلو پنجره و سپر تا حد زیادی تغییر کرده که موجب مهیج تر به نظر رسیدن چهره ویتارا شده است.

باک سوزوکی گرند ویتارا ظرفیت ۶۶ لیتر بنزین داشته و قسمت بار آن، ظرفیتی برابر با ۳۹۸ لیتر دارد. همانطور که پیشتر ذکر شد از سال ۱۳۸۶  گرند ویتارا توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می گردد که تاکنون فیس لیفت های متعددی بر روی آن صورت گرفته است. این پیشرانه جدید ۲.۴ لیتری، ۱۶۹ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دو در دقیقه و ۲۲۷ نیوتن متر گشتاور در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. اگر چه سوزوکی گرند ویتارا شتاب اولیه خوبی ندارد، ولی به طور کلی، مخصوصاً برای مسافرت و همچنین سفرهای شهری، با توجه به شتاب ثانویه خوب خودرو، مدلی مناسب محسوب می‌شود.

این محصول، سال ۲۰۲۲ در هند رونمایی شده و صرفا توسط کارخانه‌های هندی تولید می‌شود. ویتارا ۲۰۲۴ راسا موتور، ابعاد کوچک‌تر و پیشرانه ضعیف‌تر نسبت به شاسی بلند مونتاژ ایران خودرو دارد. به بیان دیگر، محصول وارداتی از نظر فنی، به رقیبی برای X22 تبدیل خواهد شد، هرچند که تقریبا هم‌اندازه‌ی ویتارا قدیمی و X33 است. نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا در بازارهای جهانی با سیستم کنترل پایداری عرضه می‌شد، اما ایران خودرو در نسخه مونتاژی، این سامانه را از فهرست آپشن‌ها حذف کرد. سوزوکی گرند ویتارا یکی از خوش‌نام‌ترین خودروهای ژاپنی مونتاژی تاریخ خودروسازی کشورمان است و ایرانیان خاطره‌های بسیاری با آن دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *