راهنمای کامل تشخیص کارکرد واقعی خودرو پیش از خرید درایوتک
البته سالم بودن پدالها نیز به خودی خود نمیتواند دلیل کمکار بودن یک ماشین باشد؛ چرا که ممکن است این پدالها اخیراً تعویض شده و در نتیجه ظاهر کاملا سالم و نو داشته باشند. اما اگر فاصله پیموده شده واقعی خودرو پایینتر از حد متوسط باشد، میتوان گفت که ماشین کمکار است و فعلا نیاز به پرداخت هزینههای اضافی و دردسرهای نگهداری فنی نخواهد داشت. بنابراین هنگام فروش ماشین و دوری از دردسر و درگیری با خریدار، باید به این موضوع دقت کنید. هنگام خرید خودرو کارکرده باید بسیاری از شاخصههای ظاهری و باطنی ماشین را در نظر گرفت تا بتوان انتخابی مطلوب در این زمینه انجام داد. یکی از مهمترین عوامل موثر بر سلامت و صحت ماشینهای دست دوم، متوسط کارکرد خودرو در طول هر سال است که به عنوان یک معیار بسیار مهم در تعیین قیمت خودرو کارکرده و میزان استهلاک آن به شمار میرود. این فرآیند، با توجه به پیچیدگیها و جزئیات فنی خودروها، نیازمند دقت و بررسیهای دقیقی است.
اما یکی دیگر از موضوعاتی که میتواند پیش از خرید ماشین مورد توجه قرار گیرد، رابطه بین اسب بخار و متوسط کارکرد خودرو در میزان استهلاک فنی است. درست است که در کشور ما متوسط کارکرد تاثیری در هزینه بیمه ندارد، اما جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای دنیا بعضی شرکتهای ارائهدهنده خدمات بیمه برای خودروهای کمکارکرد تخفیفهای زیادی در نظر میگیرند. بهویژه در مواقعی که هزینه بیمه سالانه خودرو نسبتا بالا است، این مورد کمک زیادی به کاهش هزینه نگهداری از ماشین خواهد کرد. در کارشناسی ویژه، خودرو با حضور مکانیک مجرب و کارشناس، بهطور همزمان کارشناسی میشود.
معمولا، در تصادفات سنگین گلگیر و کاپوت ماشین بیشترین صدمه را میبینند. همچنین، برای تشخیص تعویض گلگیر نیز میتوان به جوش خوردگیهای آن نگاه کرد. البته، این مسئله در خودروهای جدید که گلگیر آنها با پیچ و مهره جوش داده میشوند امکان پذیر نیست و نیاز به انجام کارشناسی فنی خودرو توسط مکانیکهای باتجربه دارد. بنابراین چنانچه به خودرویی برخورد کردید که میزان کارکرد اعلامی آن از سوی فروشنده پایین، اما فاصلههای موجود در رادیاتور زیاد بود، به آن شک کنید.
دستگاه دور سنج تعداد چرخش های لاستیک را ثبت و ضبط می کند و میزان مسافت پیمایش شده خودرو را در قالب کیلومتر نشان می دهد. پس به محض مطلع شدن از وجود این واشرها، باید آنها را با واشرهای با کیفیت و مقاوم در برابر حرارت تعویض کرد. هنکام ثبت درخواست میتوانید زمان حضور کارشناس در محل انتخابی خود را تعیین کنید. در این گزارش همچنین وضعیت خودرو با سایر خودروهای همرده در بازار مقایسه میشود، تا دیدگاهی جامعتر از موقعیت آن در بازار به شما ارائه دهیم. رقابت فشرده، تغییرات تکنولوژیکی سریع، و نگرانیهای زیستمحیطی، این صنعت را با چالشهای بیسابقهای مواجه کرده است. در این قسمت به برخی از مهمترین چالشها و روندهای نوین در تولید خودرو میپردازیم.
اگر میخواهید بیشتر درباره نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو بدانید و از تمام جزئیات این فرآیند آگاه شوید، پیشنهاد میکنم این مقاله کامل از سامانه مناقصات هزاره را بخوانید. با وجود تمامی خصوصیات مثبت و ویژگیهای کارامد هریک از این دو خودروی جذاب، طبیعتا هریک دارای ضعفهایی هستند که شناخت آنها میتوانید تصمیم آگاهانهتری داشته باشید. در جدول زیر میتوانید نقاط مثبت و منفی جک اس 3 و جی 4 را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.
شل بودن اتصالات، میتواند باعث نشتی گازهای خروجی و افزایش صدای اگزوز شود. کاتالیزور، یکی از مهمترین اجزای سیستم اگزوز است که وظیفه کاهش آلایندگی گازهای خروجی را بر عهده دارد. این قطعه، گازهای مضر مانند کربن مونواکسید و اکسیدهای نیتروژن را به گازهای کمضررتر تبدیل میکند. سیستم اگزوز با هدایت گازهای داغ به بیرون خودرو، دمای محفظه موتور را کنترل میکند و از آسیب به قطعات جلوگیری میکند.
طبق آمار منتشر شده اغلب مالکین خودرو در کشور هر 5 الی 6 ماه یک بار اقدام به تعویض قطعات ماشین و بررسی عملکرد فنی آن میکنند. این مسئله نشان میدهد که کارشناسی خودرو خواه کارشناسی فنی و خواه کارشناسی بدنه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از خرید خودروی دست دوم با کارکرد تقلبی، استفاده از کارشناسان فنی و متخصص است. کارشناسان با توجه به تجربه و دانش فنی خود میتوانند به شما کمک کنند تا مشکلات پنهان خودرو را شناسایی کنید. همچنین، کارشناسان میتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف مانند دستگاه دیاگ، وضعیت فنی خودرو را بررسی کنند.
بنابراین تشخیص کارکرد واقعی هر خودرو موضوعی است که باید به هنگام خرید به آن توجه اساسی کنیم. هر چند که میتوان کارکرد خودرو را به روشهایی مورد دستکاری قرار داد. اما برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو راههای مختلفی وجود دارد که در ادامه این مقاله از مجله همراه مکانیک به آنها اشاره خواهیم کرد. در بازار خودروی ایران، برند جک یکی از گزینههای پرطرفدار محسوب میشود که توسط کرمان موتور مونتاژ میشود.
در این مقاله سعی نموده ایم تا در رابطه با تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر ماشین اطلاعات کاربردی و مفیدی را ارائه نماییم. سیستم تعلیق متغیر فعال یا avs در کیلومتر ماشین، بدون در نظر گرفتن شرایط جاده به حفظ موقعیت مطلوب خودرو کمک می کند. از آنجایی که هر چرخ به طور خودکار به سطح جاده واکنش نشان می دهد، این سیستم تعلیق ابتکاری به سرعت با تغییر شرایط رانندگی و در عین حفظ سطح انتخابی راحتی، سازگار می شود. نمایشگر لمسی بزرگتر، داشبوردی با طراحی جذابتر و متریال باکیفیتتر باعث شده است که حس لوکستری در این کراساوور به چشم بیاید. علاوه بر این، فضای داخلی آن کمی جادارتر از J4 است و برای سفرهای طولانیتر، راحتی بیشتری را به همراه دارد.
خدمات کارشناسی کارنامه در سه سطح رنگوبدنه، استاندارد و ویژه ارائه میشوند. خدمات کارشناسی کارنامه در سه سطح رنگ و بدنه، استاندارد و ویژه ارائه میشود. حتما پیش از درخواست کارشناسی، خودروی مدنظر خود را از نزدیک بازدید نموده و عیوب بصری آن نظیر خط و خش، قوری و سایر موارد را بررسی نمایید. قسمت 3 از مراحل تولید خودرو به پایان رسید، در پست بعدی ( آخر ) باقیمانده ی مواردمربوط به مراحل تولید خودرو را بررسی خواهیم کرد، همراه عزیز با درج دیدگاه خود، نازو تک را در هر چه بهتر شدن خدمات یاری کنید. پیش از تولید انبوه، بسیاری از آزمایشها به صورت شبیهسازی انجام میشوند. نرمافزارهای پیشرفتهی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و روش اجزای محدود (FEM) به مهندسان اجازه میدهند تا رفتار خودرو را در شرایط مختلف، از جمله تصادف، باد و بارش، با دقت بالایی شبیهسازی کنند.
این بخش برای شناسایی و تحلیل مشکلات و نواقص موجود در خودرو اهمیت پیدا میکند. دلیل این اهمیت هم این است که اطلاعات دقیقی را در خصوص نقاط قوت و ضعف خودرو به خریدار ارائه میدهد. نحوه بررسی در این بخش شامل تستهای دقیق و استفاده از ابزارآلات بیشتر است تا کارشناسان با دقت تمام، مشکلات کوچک و بزرگ را شناسایی کنند. روش های بررسی ایمنی و عملکرد خودرو راهنمایی برای خرید آگاهانه میباشد. علاوه بر جنبههای اقتصادی، ایمنی و عملکرد خودرو از اهمیت ویژهای برخوردارند. قبل از خرید، شناخت روشهای بررسی این دو عامل حیاتی، به شما کمک میکند تا انتخابی آگاهانه و مطمئن داشته باشید.
اما این افزایش توان از سویی با افزایش استهلاک بخش فنی موتور همراه است و میتواند طول عمر خودرو را کاهش دهد. نحوه ساخت موتور خودرو و گیربکس و همچنین کیفیت متریال به کار رفته در تولید این دو بخش، تاثیر بسیار زیادی روی عمر مفید ماشین شما خواهد داشت. در کارشناسی استاندارد، یک کارشناس با اعزام به محل موردنظر شما، رنگ، بدنه، قطعات فنی و عملکرد خودرو را بهطور کامل بررسی میکند. همچنین بعد از انجام فرآیند کارشناسی، خودرو قیمتگذاری شده و ضمانتنامه تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای کارشناسی انجامشده، صادر میشود.
میزان کارکرد خودرو، دومین عامل مهمی است که برای خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کرد؛ اینکه خودرویی که قصد خرید آن را داریم، چقدر راه رفته و عدد روی صفحه کیلومترشمار آن چقدر است. باتوجه به قیمت بالای خودروها در بازار، کوچکترین ریسک در خرید خودرو ممکن است به ضرر مالی هنگفتی منجر شود. فرض کنید خودرویی را خریدهاید که چند روز پس از انجام معامله، متوجه ایراد در موتور، گیربکس، سقف و … میشوید. با توجه به میزان افت قیمت خودرو و هزینه بالای تعمیرات و نگهداری، انجام کارشناسی و اطمینان از سلامت خودرو امری مهم و ضروری بهنظر میرسد. یکی دیگر از موارد مهم هنگام کارشناسی فنی خودرو توجه به عملکرد دنده و صفحه کلاج است. هیچ جای خودرو بیشتر از این دو بخش مورد استفاده راننده قرار نمیگیرند.
این قطعه، علاوه بر هدایت گازها به بیرون، نقش مهمی در زیبایی ظاهری خودرو نیز ایفا میکند. این قطعه که به هدر اگزوز نیز معروف است، گازهای خروجی از سیلندرها را جمعآوری کرده و به لوله اصلی اگزوز هدایت میکند. واضح است که هرچه اختلاف کارکرد یک خودرو با رقم گفته شده در بالا بیشتر باشد، میزان کمکار یا پرکار بودن آن نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. البته اصل بیمهنامه، اصل کارت خودرو یا سند خودرو بههمراه مالک یا نماینده قانونی آن برای شروع فرایند کارشناسی و تست رانندگی الزامی است. اصل بیمهنامه، اصل کارت خودرو یا سند خودرو بههمراه مالک یا نماینده قانونی آن برای شروع فرآیند کارشناسی و تست رانندگی الزامی است. مدت زمان انجام کارشناسی خودرو بسته به انتخاب نوع کارشناسی، بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است.
آیا مسافت پیموده شده خودرو صرفا یک عدد است که روی صفحه آمپر نقش میبندد و نیازی نیست که به آن توجه کنیم؟! در صورت لغو درخواست کارشناسی با فاصله بیش از ۲ ساعت تا زمان تعیینشده، تمام هزینه به شما بازگردانده میشود. اگر لغو درخواست در کمتر از ۲ ساعت مانده به زمان کارشناسی انجام شود، از مبلغ پرداختی شما ۲۰۰ هزار تومان کسر و باقیمانده مبلغ در قالب کد تخفیف به شما بازگردانده میشود. واژه اودومتر متشکل از HODOS به معنای راه و دروازه و MERTON به معنی اندازه مشتق است.
امروزه، صنعت خودروسازی کشور نیز محصولات خود را به گونهای طراحی میکند تا امکان تست شدن با این دستگاهها را داشته باشند. رادیاتور خودرو یکی از قطعاتی است که تغییرات آن میتواند نشانهای از کارکرد زیاد خودرو باشد. رادیاتور خودروهای با کارکرد بالا معمولاً دچار تغییر شکل میشود و فاصلههای پرههای آن افزایش مییابد. اگر فروشنده مدعی باشد که خودرو کمکارکرد است، اما رادیاتور آن تغییر شکل داده باشد، این میتواند نشانهای از دستکاری در وضعیت خودرو باشد. بنابراین اگر خودرویی عملکرد بالایی داشته باشد، معمولاً دیسک ترمز آن دارای لبه های تیز است. خودروهایی که معمولا زیاد کار می کنند، به دلیل استفاده فشرده از ترمز، لبه دیسک ترمز آنها تیز می شود.
زیرا که کارکرد ماشین در پشت فرمان خودرو ذخیره شده و در برخی eucها هم ذخیر میشود و میتوانید با استفاده از دیاگ زدن، میزان کارکرد خودرو را تشخیص دهید. آیا فروشنده از آشنایان و دوستان شما است، آیا او یک دلال بازار خودرو است یا آنکه تنها یک مصرفکننده بوده و بنا به دلایلی قصد فروش خودرو خود را دارد. از همه مهمتر با توجه به نحوه صحبت کردن و استدلالهای او در فروش خودرو میتوان به امکان تقلب در کارکرد خودرو پی برد. به عنوان مثال، در بسیاری از آگهیهای خودرو نوشته میشود که راننده خودرو مذکور خانم دکتری بوده که تنها برای رفتن به محل کار از خودرو خود استفاده کرده است.
با ارتقای این سیستم، میتوان فشار معکوس را کاهش داده و قدرت نهفته موتور را آزاد کرد. استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و مطابق با استانداردهای تولید کننده از اهمیت بالایی برخوردار است که با انتخاب تعمیرکار حرفهای، خیالتان از لوازم استفاده شده هم راحت میگردد. رانندگی با دور موتور بالا و شتابگیریهای ناگهانی، فشار بیشتری به سیستم اگزوز وارد میکند. بهتر است رانندگی با سرعت ثابت و دور موتور مناسب داشته باشید و از رفتن به مسیرهای ناهموار و پر از دست انداز تا حد امکان خودداری کنید. در صورت وجود ترک یا سوراخ در لولهها یا سایر اجزای سیستم اگزوز، جوشکاری میتواند راه حل موثری باشد، اما باید توسط افراد متخصص با تجهیزات مناسب انجام شود تا استحکام و دوام داشته باشد. صدای انفجار ناگهانی در اگزوز، معمولاً ناشی از خرابی سیستم جرقهزنی، شمعها، کویل یا سنسور اکسیژن است.
کارشناسان کارنامه با شما تماس میگیرند و پس از تأیید نشانی و شرایط کارشناسی، کارشناس به محل شما اعزام میشود. اگر کلاج نتواند دیسک کلاج را از فلایول رها کند، این بدان معناست که کلاج شما مشکل داشته و مطمئنا گیربکس را نیز دچار خرابی کرده است. در صورت صدا دادن خودرو در هنگام خلاصی باید سریعا به یک کارشناس خودرو مراجعه کرده تا مشکل گیربکس را بررسی کند. بروز صداهای غیر طبیعی از موتور نیز بیانگر وجود مشکلاتی در گیربکس است. در صورت بر طرف نکردن این موضوع، گیربکس ممکن است برای همیشه از کار بیافتد. طبیعی است هر اندازه سال تولید یک خودرو به سالهای قبل برگردد، آن خودرو استهلاک و فرسودگی بیشتری دارد.
در کارشناسی فنی خودرو حتما چراغها و سیستم نوردهی ماشین را تست کنید. بررسی چراغهای پشت آمپر، جلویی و چراغهای راهنما از مهمترین فاکتورها در تست کردن خودرو میباشد. تا جای ممکن حتما نور چراغها را در تاریکی شب مورد بررسی قرار دهید تا میزان نوررسانی آنها را مشاهده کنید. حتما، دسته راهنمای خودرو و چراغهای چشکمکزن آن را نیز مشاهده کنید تا فلاشرهای آن درست کار کنند.
برای این که در دام این تقلبها نیفتید، بهتر است با روشهای مختلفی که در ادامه شرح داده میشود، کارکرد واقعی خودرو را بررسی کنید. با این حساب برای آنکه بتوانید میزان کارکرد واقعی یک ماشین را تا حدودی حدس بزنید، بهتر است ابتدا به وضعیت بدنه آن توجه کنید. یک ماشین کمکار که در وضعیت سالم و استاندارد نگهداری شده است ، قطعا نسبت به خودروهای پرکار با شرایط نگهداری نامناسب، ظاهر جذاب و اصلاحات تمیزتری ارائه میدهد. بنابراین خودروهای اصطلاحا بیرنگ و فاقد تعمیرات بدنه با ظاهر نسبتاً سالم میتوانند در عمل خودروهای نسبتاً کمکاری باشند.
لازم به تاکید نیست که تعویض فیلتر روغن خودرو در هر بار سرویس روغن کاملا ضروری بوده و واجب است که مالکان خودروها به این نکته هم توجه کافی نشان دهند. به جرأت میتوان گفت که روغن موتور خودرو تمیز از جمله مهمترین عوامل سالم ماندن پیشرانه به شمار میرود. پس اگر مالک روغن ماشین خود را سر موقع و یا حتی زودتر تعویض کند، قطعا دوام فنی خودرو بسیار بالاتر خواهد بود.
شاید مثالی در این زمینه بتواند شما را بیشتر با این ترفندها آشنا کند. فکر کنید در آگهی خودرو نوشته شده که این وسیله نقلیه مربوط به خانم دکتری بوده که از این ماشین فقط برای رفت و آمد به محل کار خود استفاده میکرده! یکی از مثالهایی که شاید این روزها بیشتر حالت طنز پیدا کرده تا یک ترفندی برای فروش خودرو. همانطور که اشاره شد پیش از خرید ماشین دست دوم باید حتماً متوسط کارکرد خودرو را مد نظر قرار داد.
شاید فکر کنید که این اقدام صرفا در ایران رخ میدهد ولی گزارشهای معتبر نشان میدهد که در کشورهایی مثل آلمان و بلژیک نیز به وفور این کار غیراخلاقی دیده میشود. نحوه بررسی در این بخش شامل تستهای مختلف و تحلیل دادههای جمعآوری شده در شرایط رانندگی است. دیاگ زدن فقط نمایش دادهها نیست، بلکه تحلیلهای آن است که توسط یک مکانیک باتجربه انجام میشود. عیبهای پیدا شده باید از طریق یک سری روشهای تجربی صورت پذیرد تا از این بابت مشکلی سلامت خودرو را تهدید نکند. هنگام مشاهده علائم خرابی یا طبق دفترچه راهنمای خودرو باید اقدام به تعویض اگزوز نمایید.
خرابی سیستم اگزوز نه تنها باعث افزایش صدا و آلودگی میشود، بلکه میتواند در کاهش کارایی موتور و افزایش مصرف سوخت هم نقش موثری داشته باشد. به همین جهت، آگاهی از نکات کلیدی در نگهداری و تعمیر سیستم اگزوز خودرو لازم و ضروری است. با توجه به مطالبی که در اینجا به آگاهی شما رسید، باید متوجه شده باشید که متوسط کارکرد خودرو یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت خودرو کارکرده محسوب میشود. اگر میانگین کارکرد سالانه خودرو بیش از حد استاندارد (حدود ۲۰ هزار کیلومتر در سال) باشد، باید احتمال داد که این خودرو دچار ضعف و نقایص فنی باشد و در آینده هزینه نگهداری بیشتری را به مالک خود تحمیل کند. بنابراین احتمال اینکه در آینده نیاز به تعمیرات بیشتری داشته باشند نیز افزایش پیدا میکند و خرج بیشتری روی دست صاحبانشان خواهند گذاشت.
در این سرویس؛ رنگ و بدنه، قطعات و عملکرد اجزای مختلف خودرو، توسط کارشناس بررسی میشوند و مکانیک حاضر در محل نیز با تجهیزات بیشتر، شاسی، زیربندی و علت دقیق خرابیهای احتمالی خودرو را بررسی میکند. در کارشناسی ویژه، علت دقیق خرابی در گزارش کارشناسی درج میشود و امکان مشاوره درباره تخمین هزینه تعمیرات نیز، وجود دارد. پس از انجام کارشناسی، خودرو قمیتگذاری شده و در انتها یک ضمانت تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان، ضمیمه گزارش کارشناسی خودرو میشود. علاوه بر تحلیل رقبا، مهندسی معکوس میتواند در بهبود فرآیندهای تولید نیز مؤثر باشد. با بررسی دقیق نحوه تولید قطعات و مونتاژ یک خودرو، میتوان روشهای تولید کارآمدتر و اقتصادیتر را شناسایی کرد. این شامل تحلیل مواد، فرآیندهای ماشینکاری، جوشکاری، رنگآمیزی و سایر مراحل تولید میشود.
در این شرایط فشار بسیار بیشتری روی قطعات حساس موتور خودرو مثل رینگ پیستون، شاتون ها و سوپاپها وارد میشود. کارشناس پس از حضور در محل و انجام کارشناسی، صرفا گزارشی از وضعیت خودرو ارائه میدهد و تصمیم درباره انجام معامله با خود خریدار است. بعد از اتمام کارشناسی خودرو، برگه خلاصه گزارش کارشناسی تکمیل و به کاربر ارائه میشود و نسخه کامل و دیجیتال گزارش، از طریق پیامک برای کاربر ارسال میشود. تا قبل از اعزام کارشناس، میتوانید از طریق تماس با پشتیبانی کارنامه، مدل خودرو، محل و زمان کارشناسی را تغییر دهید. برای ثبت درخواست کارشناسی میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۹۲۳۷ تماس بگیرید یا فرم ثبت درخواست را تکمیل کنید.
اگر کارکرد اعلامشده بسیار پایینتر یا بالاتر از این مقدار باشد، شک کنید که این خودروی دست دوم ممکن است دستکاری شده باشد. برای مثال، اگر یک خودروی ۵ ساله فقط ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد، احتمالاً این ادعا اشتباه است و باید بیشتر بررسی شود. زیرا عملکرد هر خودرویی نشان می دهد که چقدر می توان به کیفیت و ایمنی آن اعتماد کرد.
این مقاله با استناد به منابع برتر نشان میدهد که انجام بررسیهای دقیق قبل از حرکت نه تنها از بروز حوادث جلوگیری میکند، بلکه موجب صرفهجویی در هزینههای آتی و افزایش عمر قطعات خودرو میشود. در حال حاضر سیستم مکش موتور خودرو یا به صورت اتمسفریک ساخته میشود و یا از توربوشارژ استفاده میکند. در حالت اتمسفریک موتور خودرو بدون استفاده از هیچ سامانه کمکی هوای محیط را به درون خود میکشد و از آن برای تولید انرژی و سوزاندن سوخت استفاده میکند. جزئیات و دقت در گزارشهای کارنامه، تضمین میکند که شما با اطلاعات کامل و دقیق وارد معامله میشوید تا از هر گونه مشکلات و هزینههای ناگهانی جلوگیری کنید. کیفیت گزارش کارشناسی را جدی بگیرید تا بتوانید با خیالی آسوده تصمیمگیری کنید و از سرمایهگذاری خود بهترین بهره را ببرید.
در خودروهای قدیمیتر، پوسیدگی شبکههای داخل مافلر نیز میتواند منجر به افزایش صدای خروجی موتور شود. با توجه به اینکه سیستم اگزوز نقش بسیار مهمی در خودرو ایفا میکند، لازم است که اجزای اصلی سیستم اگزوز را بشناسید تا در نگهداری و تعمیر سیستم اگزوز خودرو، اقدامات لازم را انجام دهید. یکی از کاربردهای این دستگاه، تعیین میزان کارکرد خودرو است و با استفاده از آن میتوان مشخص کرد که آیا کیلومتر دستکاری شده و یا خیر. اما با توجه به اینکه در این روش هم میتوان میزان کارکرد خودرو را تغییر داد، فقط در ۱۰ درصد از موارد قابل اطمینان است.
این امر موجب صرفهجویی در زمان و هزینه و همچنین شناسایی نقاط ضعف در طراحی خودرو در مراحل اولیهی طراحی میشود. در صورت مجهز بودن خودرو به شیشههای برقی بهتر است چندین بار آنها را بالا و پایین کرد. در میانه راه نیز حتما شیشهها را نگه داشته تا از عدم لقی آن مطمئن شوید. همچنین، با بررسی تزئینات داخلی خودرو باید از سلامت و عدم خرابی آنها اطمینان خاصل کرد.
در صورتی که خودرو موردنظر شما از این سیستم بهرهمند است، میتوان برای تشخیص کارکرد خودرو از دیاگ استفاده کنید. چرا که در این خودروها علاوه بر آنکه کارکرد خودرو در پشت فرمان ذخیره و نشان داده میشود، در برخی eucها هم ذخیر میشود. بنابراین میتوان از طریق استفاده از دیاگ زدن، به میزان کارکرد خودرو دست پیدا کنید. خرید یا فروش خودرو بدون کارشناسی دقیق، میتواند ریسکهای زیادی را به همراه داشته باشد. در فرآیند کارشناسی خودرو توسط کارنامه، ۴۳۰ نقطه از خودرو به دقت بررسی میشود تا مشتری از وضعیت واقعی و میزان سلامت این بخشها اطلاع پیدا کند. این نقاط شامل بخشهای فنی، بدنه، سیستمهای الکترونیکی و داخلی خودرو میشوند و در گزارش کارشناسی کارنامه، میزان سلامت هر بخش به وضوح مشخص میشود.
در بازار خودروی کشور روزانه تعداد انبوهی از خودروهای دست دوم معامله میشوند که در بین این معاملات برخی افراد سودجود تنها به فکر منافع خود هستند. آنها با خرید خودروهای مشکلدار و ارزان سعی در فروش آن به قیمتهای بالاتر را دارند. اینجاست که کارشناسی فنی خودرو دست این دلالان را رو کرده و شما را از خرید یک خودروی نامناسب بازمیدارد.
از این رو، توصیه میشود در یافتن مکانیکهای حرفهای دقت کرده و تنها افراد یا مجموعههایی را انتخاب کنید که از مقبولیت بالایی نزد مشتریان برخوردار باشند. دستگاههای دیاگ برای انجام تست کارشناسی فنی خودرو بعد از اتصال به درگاه OBD تمامی کدهای خود را از طریق کامپیوتر نمایش میدهند. این کدها در واقع از طریق بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل ارسال شده و سپس تجزیه و تحلیل کدهای ارسالی توسط اسکنر انجام میشود. به یاد داشته باشید که تشخیص کدها تنها از عهده یک مکانیک باتجربه برآمده و سپردن این کار به افراد نابلد تبعات سنگینی در پی خواهد داشت.
کوتاه کردن مسیر اگزوز، فشار معکوس را کاهش داده و راندمان موتور را افزایش میدهد. صدای تیکتیک با ریتم مشخص، معمولاً ناشی از نشتی واشر اگزوز یا ترک خوردن منیفولد است. این صدا، در واقع صدای فرار گازهای خروجی از محل پرفشار (نزدیک به سرسیلندر یا کلکتور) است. تعویض واشر، اطمینان از سفت بودن پیچهای منیفولد و کلکتور، یا تعویض و جوشکاری هدرز، میتواند این مشکل را رفع کند. بنابراین، توصیه میشود که پیش از هر سفر، زمان لازم را برای بررسی کامل خودرو اختصاص دهید و چک لیست فوقالذکر را به عنوان راهنمایی جامع در نظر بگیرید.
در حالت کلی اغلب دستگاههای دیاگ قابلیت تشخیص مشکلات سنسور کاتالیزور، برق خودرو، سنسور اکسیژن، سنسور ABS و فشار روغن گیربوکس را دارند. البته، این دستگاهها سایر عیبها را نیز مشخص میکنند که این امر نیاز به تنظیم سیستم دیاگ دارد. سیستمهای دیاگ با توجه به کدهایی که برای آنها تعریف میشود امکان عیب یابی سایر قطعات خودرو را نیز پیدا میکنند. دستگاههای دیاگ به گونهای طراحی شدهاند که امکان کدخوانی در خودروهای جدید را نیز داشته باشند. هر چقدر تکنولوژی به کاربرده شده در خودروها بیشتر شود، این دستگاهها نیز قابلیت به روز شدن دارند. کافیست آنها را به اینترنت متصل کرد تا حافظه آن به آخرین نسخه منتشر شده به روز رسانی شود.
دیدگاهتان را بنویسید