بررسی مشخصات فنی پژو 206 تیپ 6 +امکانات رفاهی و قیمت تکراتو

پژو ۲۰۶ تیپ ۶، خودرویی است که در سال ۱۳۸۳ با پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری TU5 و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته همراه با قابلیت تیپ‌ترونیک، پا به عرصه وجود گذاشت. از لحاظ آپشن، تیپ ۶ با نسخه‌های اولیه تیپ ۵ برابری می‌کند و ترمز دیسکی عقب را ارائه می‌دهد، اما فاقد سنسور پارک و نمایشگر تایپ B است. در ادامه بررسی پژو 206 اتوماتیک نگاهی به مشخصات فنی این هاچبک کوچک می‌اندازیم. همان‌طور که به احتمال زیاد اطلاع دارید، خانواده پژو ۲۰۶ صرفا با دو نوع موتور در بازار ایران به تولید می‌رسد. پیشرانه کوچک‌تر tu3 به حجم ۱.۴ لیتر روی تیپ‌های ۲ و ۳ این خودرو نصب شد و پیشرانه بزرگتر یعنی مدل TU5 عمدتا در مدل‌های تیپ ۵ و تیپ ۶ به کار می‌رفت. ضمنا محصولاتی همچون پژو پارس تیوفایو، رانا پلاس، پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و… نیز با همین پیشرانه روانه بازار شدند.

با این حال، در سال‌های پایانی تولید، ایران خودرو تصمیم گرفت برخی از این آپشن‌ها مانند سنسور پارک و ترمز دیسکی عقب را از روی این مدل حذف کند. طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید می‌رسید. همچنین، نسخه‌ای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، به‌طور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته می‌شود. پژو ۲۰۶ در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهم‌ترین آن، ارائه فیس‌لیفتی اساسی از آن به نام ۲۰۶+ و یا همان ۲۰۷i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغ‌های جلو و عقب و سپرها کاملاً با ۲۰۶ تفاوت داشته و برخی از بخش‌های مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد.

عرضه این محصول به‌ویژه هزینه‌های صورت گرفته در این پروژه با انتقادات بسیاری در آن دوران مواجه شد اما رفته‌رفته پژو ۲۰۶ صندوقدار جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرد و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات ایران خودرو به فروش می‌رسد. مواردی همچون آینه‌های کناری برقی، شیشه‌های برقی عقب، تهویه مطبوع خودکار، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و چند امکانات دیگر علاوه بر تیپ ۵، در سایر مد‌ل‌ها همچون ۳، ۴ و ۶ نیز موجود است. همچنین آپشن هایی از جمله کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، چراغ همراهی، چراغ مه‌چراغ مه شکن شکن عقب و جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده و قفل مرکزی و رینگ فولادی در همه مدل‌ها مشترک است. تیپ ۵ از همان ابتدا با امکاناتی همچون شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم پخش CD، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز ABS و ایربگ‌های جلو، خودرویی پرآپشن در بازار ایران به شمار می‌رفت. با گذر زمان، امکاناتی مانند سنسور پارک عقب و نمایشگر با قابلیت نمایش دمای محیط نیز به آن افزوده شد.

پژو 206 تیپ 6 می‌تواند در عرض 13 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند نزدیک به 7.3 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. وزن هاچ بک ایران خودرو 1096 کیلوگرم است و بیشینه سرعت آن به 190 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این موضوع سبب می شود امکان نصب بسیاری از آپشن های غیرفعال پژو بر روی ۲۰۶های ایرانیزه از بین برود.

هر چند ناگفته نماند که در نمونه فرانسوی پیشرانه TU5، قدرت موتور ۳ اسب بخار بیش تر و ۱۰۸ اسب بخار بوده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵، یکی از پرطرفدارترین مدل‌های این سری، از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۹ در بازار خودروی ایران حضور داشت. این مدل که از لحاظ ظاهری شبیه به تیپ ۳ اولیه بود، با عبارت LX 1.6 روی گلگیر جلوی خود متمایز می‌شد که نشان‌دهنده نسخه فول آپشن با پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری بود. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU۵ و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد و ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در کل باید بدانید که نمونه‌های کارکرده پژو ۲۰۶ اتومات به ویژه از لحاظ جعبه دنده، مستعد هزینه‌های نسبتا سنگین هستند که اگر هنگام خرید به آنها توجه نکنید احتمال دارد بعدا خرج نسبتا زیادی به شما تحمیل شود. بنابراین اگر از سلامت فنی به ویژه سالم بودن جعبه دنده اتوماتیک این خودرو هنگام خرید اطمینان پیدا کردید، اتومبیل موردنظر همچنان ارزش خرید دارد.

با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خواهان بیشتری دارد و در بازار نیز خریدوفروش آن بهتر انجام می‌شود. از جمله ویژگی‌های مثبت تیپ ۲ می‌توان به قیمت ارزان‌تر، فراوانی لوازم‌یدکی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه کم‌توان و برخی ایرادات فنی و کیفیتی خواهد بود. درصورتی‌که بخواهید قدرت و شتاب بیشتری داشته باشید ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسب‌تری خواهد بود هرچند دیگر تولید نمی‌شود. در صورت پیدا کردن نمونه‌های سالم و کم کارکرد این مدل می‌توانید سواری نسبتاً لذت بخشی را تجربه کنید.

به هر حال تا سال 1391 بود که پژو 206 با شش تیپ مختلف تولید می‌شد و مجهزترین نسخه این هاچ بک شهری، تیپ 6 بود که هم امکانات بیشتری ارائه می‌داد و هم مجهز به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بود. همانگونه که اشاره شد، ۲۰۶ در ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد، اما پس از قرارداد این کمپانی با ایران خودرو و آغاز تولید آن، برنامه تولید این مدل در شش تیپ مختلف آغاز شد. به طور کلی ۱۲ مدل پژو ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن مربوط به گروه هاچ‌بک‌ها، چهار مدل صندوقدارها و دو مدل نیز متعلق به خانواده ۲۰۷ است. از سال ۱۳۹۰، با اجباری شدن تجهیزات ایمنی، ترمز ABS و ایربگ راننده و سرنشین جلو به لیست آپشن‌های این تیپ اضافه شدند. ایران خودرو همچنین سنسور پارک عقب را به عنوان یک آپشن روی ۲۰۶ تیپ ۲ نصب کرد، اما به طور غافلگیرکننده‌ای این آپشن را از سال ۱۴۰۰ حذف نمود. اگر عبارت EL 1.4 روی گلگیر سمت چپ یا راست دیده شد، نشان‌دهنده تیپ نیمه فول با پیشرانه ۱.۴ لیتری، یعنی همان تیپ ۲ محبوب است.

هدف اصلی تولید تیپ ۴ عرضه آن به جانبازان و معلولین بود، به همین دلیل گیربکس اتوماتیک AL4  برای اولین‌بار در ساخت این خودرو به‌کار رفت. ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۶ یک تیپ دیگر از ۲۰۶ را معرفی کرد که با توجه به امکاناتش می‌توان آن را چیزی بین تیپ ۲ و تیپ ۵ دانست. البته از نظر ایمنی کمی پیشرفت کرده و اضافه شدن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو جزو ویژگی‌های مثبت آن است. یکی از تفاوت‌های اصلی تیپ ۱ در مقایسه با دیگر تیپ‌های ۲۰۶، نوع طراحی کابین آن است. لوگوی شیر پژو همرنگ فرمان است و پوشش کرومی ندارد، بوق روی دسته راهنما قرار گرفته و فرمان و نمایشگر که وسط داشبورد تعبیه شده و تنها قابلیت نمایش ساعت را دارد.

ایران خودرو هم که متوجه این موضوع شد، تولید و فروش آنها را متوقف کرد و تصمیم گرفت تیپ 2 و 5 را راهی بازار کند. البته از اواخر سال گذشته تا به امروز، پژو 206 تیپ 3 این خودرو با تغییراتی جالب توجه تولید شد که یکی از مهم‌ترین آنها سقف شیشه‌ای آن است. شاید در نگاه اول تغییر چندانی در شکل ظاهری و بدنه ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی مشاهده نشود. اما با کمی دقت، حذف نوار مشکی رنگ دور ستون‌ درها و چراغ های عقب در نسخه ایرانی به خوبی مشاهده می‌شود.

گروه خودروسازی پژو فرانسه تاکنون این مدل پرطرفدار جهانی را به کشورهایی همچون فرانسه، آرژانتین، چین، مالزی، برزیل، انگلستان، اروگوئه، شیلی و ایران عرضه کرده است. این خودرو ۲۲ ساله موفق‌ترین محصول قرن اخیر کمپانی پژو است که به دلیل سبک طراحی جمع و جور، ظاهر جوان پسند و ویژگی‌های فنی مناسبش هنوز هم مورد استقبال خریداران ماشین است. تیپ ۶ که آن را با نام ۲۰۶ اتوماتیک می‌شناسیم، در سال ۱۳۸۳ معرفی شد و خط تولید آن تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. این تیپ پژو ۲۰۶ در بین ایرانی‌ها محبوبیت زیادی دارد و هنوز تعداد زیادی از کارکرده‌های تیپ ۶ خرید و فروش می‌شود. در این مدل هم پیشرانه TU3 با قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن-متر دیده می‌شود که تفاوتی با تیپ ۱ ندارد. در کنار دیگر ویژگی‌های مشابه تیپ ۱ و ۲، باید به یک تفاوت هم اشاره کنیم که اضافه شدن ترمز ABS و بهبود وضعیت ایمنی است.

این تیپ تنها در سال ۱۳۸۰ تولید شد و از یک پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی با نام TU3A قدرت می‌گرفت که حداکثر ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور داشت. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر و شتاب آن از صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۱۴.۱ ثانیه بود. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از تجهیزاتی مشابه تیپ ۵ استفاده می‌کرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهم‌ترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط می‌شد.

از طرفی متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق در نسخه های قدیمی‌تر کیفیت بالاتری داشته اما متاسفانه در مدل‌ های جدید شاهد افت کیفیت محسوسی هستیم. نظر شما درباره بررسی مشخصات فنی پژو 206 تیپ 6 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید. گرچه این اتومبیل در کشور فرانسه توقف تولید شده است، اما همچنان در برخی کشورها همچون ایران تولید و عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که همانند بازار ایران، در اروپا نیز، ۲۰۶ و فرزندانش در به عنوان یکی از اولین گزینه‌های خودرو دست دوم شناخته می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از نظر چهره و طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با دیگر تیپ‌های ۲۰۶ ندارد. در نمای جلوی این خودروی فرانسوی چراغ‌ های اصلی به صورت بیضی شکل و بسیار کشیده طراحی شده که ظاهر خشنی را به خودرو داده‌اند. همچنین جلوپنجره معروف آن ابعاد کوچکی داشته و روی سپر هم تنها چراغ های مه شکن و ورودی هوای ثانویه موتور تعبیه شده است.

با خروج پژو از ایران، تولید تیپ ۶ هم متوقف شد، چون امکان داخلی‌سازی فناوری موردنیاز برای ساخت گیربکس‌های اتوماتیک وجود نداشت. سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی CD، سنسور باران، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، محفظه مخفی زیر داشبورد، چراغ مه‌شکن عقب و جلو و آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و گرمکن نیز امکانات متمایز این تیپ هستند. همان‌طور که ممکن است بدانید، پژو 206 با دو نوع پیشرانه وارد بازار ما شده که یکی از آنها کوچک و 1.4 لیتری و دیگری بزرگ و 1.6 لیتری است.

هر چند این مورد در بیش تر تیپ ۱ها توسط صاحب خودرو به نوع سیستم پخش سی دی ارتقا یافته است. تیپ ۱ با پیشرانه TU3 پژو به حجم ۱٫۳۶ لیتر و توان ۷۵ اسب بخار عرضه شد و جعبه دنده نصب شده بر روی آن از نوع ۵ دنده دستی MA5 بود. از جمله امکانات این خودرو می‌توانیم به چراغ بدرقه، سیستم صوتی با اسپیکرهای عقب و جلو، کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، حسگر پارک عقب، صندلی راننده ۶ حالته دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی اشاره کنیم. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات به‌روز شرکت ایران‌خودرو در زمان عرضه‌اش برشمرد.

نکته مهم بعدی در کابین تیپ ۱، نمایش گر بالای داشبورد است که خلاف تیپ های بالاتر، در ابعاد کوچک تری طراحی شده است و تنها قابلیت نمایش ساعت را دارد. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نسبت به سایر محصولات اقتصادی و به صرفه پژو، ایمنی آن است. به گونه‌ای که peugeot 206 از جمله اولین محصولات این کمپانی بود که در آزمون‌های ایمنی یوروانکپ ۴ ستاره از ۵ ستاره را کسب کرد. پژو ۲۰۶ یکی از آن خودروهایی بود که در بدو ورود به ایران با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و هنوز هم طرفداران زیادی دارد. ظاهر جذاب و جوان‌پسند آن باعث شد که پژو ۲۰۶ تبدیل به اولین انتخاب بسیاری از رانندگان جوان شود. تیپ ۶ با وجود وزن سنگین تر و برخورداری از جعبه دنده ۴ سرعته، شتاب راضی کننده ای دارد.

پیشرانه 1.4 لیتری tu3 زیر کاپوت تیپ‌های 2 و 3 قرار گرفته و پیشرانه بزرگتر که tu5 است، روی تیپ 5 و 6 تعبیه شده و می‌تواند قدرت نسبتا متوسطی تولید کند. نکته مهم اینکه پیشرانه پژو 206 تیپ 6 روی محصولات دیگری نظیر رانا پلاس، پژو پارس تیوفایو و پژو 207 سوار شده‌ و حساب خود را به قدر کافی پس داده‌ است. نزدیک به دو دهه است که ایران خودرو مدل‌های مختلف پژو 206 را تولید می‌کند؛ اما این مقاله، به بررسی مشخصات فنی پژو 206 تیپ 6 اختصاص دارد که به اندازه تیپ 2 و 5 محبوب نیست.

همچنین پژو ۲۰۷ صندوقدار از فرمان برقی و آینه‌های تاشونده جانبی برقی برخوردار است. ناگفته نماند که شرکت ایران خودرو از اوایل سال ۹۸ رینگ‌های آلومینیومی را از لیست تجهیزات استاندارد این خودرو حذف کرد. به طور کلی این مدل ویژگی‌های فنی تیپ۲ و امکانات رفاهی تیپ ۵ بهره گرفته است.

این خودرو با 2 پیشرانه 1.4 و 1.6 لیتری عرضه می شود که هم اکنون تیپ 5 آن با موتور 1.6 لیتری پرفروش ترین تیپ 206 به شمار می آید. پژو 206 به لطف طراحی جوانپسندانه، قوای فنی خوب، امکانات کافی و ایمنی قابل قبول سومین خودرو در لیست پر تیراژ ترین خودرو های تولید داخل است. پژو ۲۰۶ یک خودروی هاچ بک شهری است که نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای دنیا به دلیل طراحی ساده اما جذاب خود بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. استقبال از این محصول به حدی بود که تولید آن حتی با اینکه توسط خود پژو به پایان رسید اما در برخی کشورها مانند ایران همچنان برخی از تیپ‌هایش بر روی خط تولید قرار دارد. برای یادآوری بد نیست بدانید شرکت پژو، بسیاری از آپشن های ۲۰۶ را برای عرضه در ایران به صورت غیرفعال درآورده بود. از مهم ترین امکانات غیرفعال پژو ۲۰۶های فرانسوی می توان به کامپیوتر پیمایش سفر، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، کامپیوتر عیب یاب، گرم کن صندلی های جلو، سنسور باران، سنسور نور، شیشه شوی چراغ های جلو و … اشاره داشت.

پیشرانه tu3 با حجم 1.4 لیتر فقط در تیپ‌های 2 و 3 پژو 206 قرار گرفت و سایر تیپ‌ها زیر کاپوت خود موتور مجهزتر tu5 داشتند. از قدیم تا به امروز شرکت ایران خودرو با کمپانی‌های فرانسوی همکاری داشته و خیلی سال پیش آبی پوشان جاده مخصوص با شرکت پژوی این کشور قرارداد داشتند. هم‌اکنون شاهد تولید خودروهایی مثل پژو 206، پژو پارس هستیم و برخی مانند پژو 405 نیز دیگر تولید نمی‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی پژو 206 تیپ 6 بپردازیم تا ببینیم که تنها نسخه اتوماتیک این هاچبک فرانسوی ایران خودرو از چه ویژگی‌هایی برخوردار است.

مصرف سوخت ترکیبی این تیپ حدود ۷.۱ لیتر بوده که نسبت به دیگر مدل‌های پژو ۲۰۶ بالاتر است. ضمن اینکه گیربکس این خودرو هم چندان عملکرد مناسبی نداشت و هماهنگ با موتور نبود. البته که از نظر سواری هم درست مانند دیگر تیپ‌ها تیپ ۶ نیز سواری خشکی داشت تا همچنان برای مسافرت های طولانی اصلا مناسب نباشد. پنل کنترل تهویه مطبوع اما به صورت دیجیتالی بوده که در تیپ ۵ و تیپ ۳ هم وجود دارد. همچنین مقابل راننده هم همان فرمان معروف پژو ۲۰۶ ها تعبیه شده و پشت سر آن هم یک کلاستر آنالوگ قرار گرفته است. لیور دنده با توجه به گیربکس اتوماتیک تیپ ۶ متفاوت با نسخه‌های دیگر البته غیر از تیپ ۴ بوده و همین تمایز آن است.

اگر سوالی در مورد استفاده و نوع کاربرد صحیح محصولات دارید، از طریق یکی از روش های زیر با ما تماس بگیرید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نسخه این خودرو، از سال ۱۳۸۱ تولید شده و جایگزین تیپ ۱ در خط تولید ایران خودرو شد. این تیپ که از نظر مشخصات فنی و آپشن‌ها مشابه تیپ ۱ است، دارای تغییراتی جزئی اما قابل توجه در طراحی داخلی است. غربیلک فرمان سه شاخه با لوگوی کرومی و انتقال بوق به روی فرمان، به همراه صفحه ساعت دیجیتال بزرگ‌تر با قابلیت‌های نمایش تاریخ و وضعیت درب‌ها، از ویژگی‌های متمایزکننده تیپ ۲ است. اگر بخواهیم به ویژگی‌های فنی تیپ ۱ بپردازیم، می‌توانیم به پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU۳A با حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و گیربکس ۵ سرعته دستی اشاره کنیم، که باعث می‌شد این خودرو در زمان خودش حسابی تندوتیز به نظر برسد! مصرف سوخت ترکیبی پژو ۲۰۶ تیپ ۱ نیز در هر صد کیلومتر ۶٫۴ لیتر و شتاب صفرتاصد آن ۱۴٫۱ ثانیه است. از جمله مشخصات فنی این مدل می‌توان موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه، حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی است.

تا سال 91 شمسی، 6 تیپ مختلف از پژو 206 تولید می‌شد و به فروش می‌رسید. فول آپشن ترین نسخه این خودرو، تیپ 6 بود که امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری در مقایسه با سایر تیپ‌ها داشت. سال 80 به بعد، زمانی بود که ایران خودرو تصمیم گرفت خودروی هاچ بک جدیدی را به نام پژو 206 به سبد محصولات خود اضافه کند. ولی امروزه، سال‌هاست که در فرانسه و سایر بازارهای جهانی تولیدش متوقف شده و مدل‌های جدیدترش روانه بازار شده‌اند. تیپ ۵ پژو 206  در فاز صفر، کیفیت ساخت به شدت پایینی داشت و بسیاری از قطعات آن با رانا مشترک بود.

در سال ۱۳۹۱ با افزایش تحریم‌های غرب، شرکت پژو به همکاری‌اش با طرف ایرانی خاتمه داد و ایران‌خودرو با همکاری شرکت‌های چینی به تولید ۲۰۶ ادامه داد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

خرید ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما به دلیل قیمت بالای آن چندان توصیه نمی‌شود چراکه با همان مبلغ می‌توان گزینه‌های دیگر با کابین جادارتر و پیشرانه قوی‌تر را انتخاب نمود. با توجه به نرم بودن فرمان بیش تر خودروهای چینی، بعید به نظر نمی آید که این قطعه نیز از کشور دوست و برادر، تهیه شده باشد. در نهایت، یکی دیگر از مهم ترین اختلاف های فنی پژو ۲۰۶های ۹۱ به بعد، جعبه دنده نصب شده بر روی آن ها است که دیگر از نوع MA5 (معروف به آرژانتینی) نمی باشد.

خودروهای هاچ بک به دلیل ابعاد کوچک خود انتخاب مناسبی در رانندگی های شهری بوده و به همین علت مخصوصا در شهر های شلوغ از جمله انتخاب اصلی مردم برای جابجایی است. این امکانات با هزینه ای نه چندان زیاد و به صورت افتر مارکت بر روی پژو ۲۰۶های تولید شده تا قبل از سال ۹۱ قابل نصب هستند، زیرا وجود آن ها برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده است. بدون شک پژو ۲۰۶ یکی از مهم ترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی ایران می باشد. خودرویی که لقب پرفروش ترین محصول تاریخ کمپانی فرانسوی «پژو» را نیز دارد. پس از یک وقفه یازده ساله، ایران خودرو بار دیگر تیپ ۳ را در سال ۱۴۰۱ احیا کرد، این بار با نام پژو ۲۰۶ سقف شیشه‌ای.

پژو 206 تیپ ۶ به عنوان نسخه استاندارد پژو ۲۰۶ اتوماتیک در بازار شناخته می شود. جعبه دنده AL4 نصب شده بر روی این خودرو، از قابلیت تیپ ترونیک برخوردار است و دو حالت رانندگی اسپرت و برفی را نیز ارائه می دهد.تیپ ۶ با وجود وزن سنگین تر و برخورداری از جعبه دنده ۴ سرعته، شتاب راضی کننده ای دارد. به محض بروز اولین نقص فنی، AL4 روی دیگر خود را نشان می دهد.متأسفانه پس از خروج پژو از ایران، ایران خودرو قید تولید تیپ ۶ را برای همیشه زد.

با این حال، سیستم تهویه مطبوع و شیشه‌های عقب به صورت دستی تنظیم می‌شوند که نشان‌دهنده سادگی و کارایی این خودرو است. نهایتاً به فول ترین نسخه از هاچبک پژو در کشور می‌رسیم که با نام تیپ ۶ شناخته می‌شد. این مدل در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ و به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. گیربکس ۲۰۶ تیپ ۶ از حالت تعویض دستی نیز بهره می‌برد و راننده می‌تواند اقدام به تعویض دنده نماید.

در طول این سال‌ها ۶ تیپ مختلف از پژو ۲۰۶ روانه بازار شد که هر یک ویژگی‌ها و امکانات خاص خودش را داشت. تیپ ۳ از ویژگی های فنی مشابه با تیپ ۲ بهره می برد، اما امکانات رفاهی تیپ ۵ را دارد! این مدل از ابتدا نیز بین تیپ ۲ و ۵ سرگردان بود و انتخاب آن برای بسیاری از خریداران، توجیه نداشت. تولید تیپ۵ از ۲۰۶ ایرانی،‌ کیفیت قابل مقایسه‌ای با نسخه مونتاژ و یا کاملا فرانسوی ندارد. طراحی فرمان تیپ یک نیز همانند دو مدل پژو ۴۰۵ و ۲۰۵ بود که فرمانی دوشاخه در آن تعبیه شده بود. از دیگر تفاوت‌های این مدل با سایر، می‌توان به صفحه نمایش کوچک‌تر بالای داشبورد اشاره کرد.

تیپ۳ دارای موتور بنزین سوز، با حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حداکثر توان خروجی این خودرو ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و توان حجمی آن ۷۳ اسب بخار بر لیتر است. از جمله رقبای هاچبک ۲۰۶ می‌توان به تیبا 2، کوییک و ام وی ام ۳۱۵ اشاره کرد. پیشرانه کوییک نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ قوی‌تر بوده اما در مقابل تیپ ۵ کاملاً کم می‌آورد.

نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان می‌دانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه این‌ها، بازهم دل در گرو آن دارند. ما نیز می‌خواهیم در ابتدا نگاهی به تاریخچه پژو ۲۰۶ داشته و سپس انواع تیپ‌های آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. هاچ بک ها یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی در دنیا بوده و در بیشتر کشور ها از این سگمنت به خاطر ویژگی های منحصر به فردش استقبال زیادی می شود.

بررسی پژو 206 تیپ 6 نشان می‌دهد که موتور تیو فایو یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ است که 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده و می‌تواند 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به پیشرانه محبوب TU5 مجهز شده که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، جدیدترین مدل هاچبک کوچک ایران خودرو است که مشخصات و قیمت آن در بهار ۱۴۰۱ اعلام شده است. سری معمولی این ماشین از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ تولید می‌شد و با اضافه شدن سقف شیشه‌ای تولید آن از سال ۱۴۰۱ دوباره آغاز شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از همان پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند که در مدل قدیمی وجود داشت.

زیرا این مدل به صورت قطعات آماده یا همان SKD وارد ایران می‌شد که ایران خودرو فقط این قطعات را مونتاژ و خودرو مذکور را به بازار عرضه می‌کرد. تیپ۴ تنها و اولین مدل از ۲۰۶ بود که به صورت دنده اتوماتیک وارد بازار شد و در ابتدا با هرف عرضه به معلولان و جانبازان در نظر گرفته شد. این اتفاق یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مدل‌های کارکرده ۲۰۶ در بازار بود که این روند در سال ۹۷ و با رشد بی‌رویه نرخ دلار نیز تکرار شد. لازم به ذکر است که ایران خودرو تنها توانست تیپ ۵ از ۲۰۶ را داخلی سازی کند و از سال ۱۳۹۴ به بعد نیز تیپ ۲ را به بازار عرضه کرد. پرفروش‌ترین محصول برند پژو در دهه ۸۰ شمسی نیز توانست یکی از مهم‌ترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی ایران شود.

یکی از نقاط ضعف ۲۰۶ هاچبک را می‌توان فضای کم صندلی‌های عقب و فضای بار آن دانست. به همین خاطر ایران‌خودرو به فکر تولید نسخه صندوقدار آن افتاد و حاصل کار نیز معرفی ۲۰۶ SD بود. این خودرو در تیپ‌های متنوعی تولید شد که سه نمونه از آن‌ها بیشتر از سایر مدل‌ها در بازار دیده می‌شود و با نام های V1، V8 و V20 شناخته می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *