بررسی پراید صبا خودرو بانک

نظرات کاربران در مورد پراید صندوق دار همراه مکانیک

پراید صبا سال ۸۹ از خط تولید خارج شد و در سال های آخر مدل دوگانه سوز این خودرو وارد بازار شد. علاوه بر پوئن های مثبت گفته شده باید به استهلاک پایین و هزینه نگهداری پایین این خودروی پر از ضعف نیز اشاره کنیم. پراید به پیشرانه 4 سیلندر خطی 8 سوپاپ با حجم 1323 سی‌سی مجهز شده‌است که توان تولید حداکثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و حداکثر 108 نیوتن‌متر گشتاور در 2750 دور در دقیقه را دارد.

تیبا نیز به لطف نبود محصولی رقابتی در رده خود توانست بار دیگر آمار فروش قابل توجهی را برای سایپا به همراه داشته باشد. این روزها یکی از پرتقاضاترین بخش‌های بازار به خودروهای حدود 50 میلیون تومان اختصاص دارد که تنها دو گزینه صفر کیلومتر با این رده قیمتی در کشور موجود است. گزینه نخست پراید بوده که پس از سال‌ها بالاخره سایپا تولید آن را متوقف کرده اما کماکان جزو پرفروش‌ترین خودروهای دست دوم بازار است و دومین گزینه تیبا است که در واقع همان نسخه ارتقا یافته پراید به‌شمار می‌رود. از این‌رو خریداران به ناچار می‌بایست یکی از این دو گزینه داخلی را انتخاب کنند. حال در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به بررسی تفاوت‌های پراید و تیبا بپردازیم تا ببینیم چه تفاوت‌هایی میان این دو گزینه داخلی وجود دارد.

با این مشخصات واضح است که نسبت به مدل های قدیمی پیشرفتی داشته، ولی همچنان در مقایسه با خودروهای روز جهان فاصله زیادی دارد. فضای داخلی کابین خودروی پراید ۱۱۱ نیز برای ۴ سرنشین با قد متوسط مناسب است. صندوق عقب پراید ۱۱۱ یک وسیله نقلیه هاچبک بوده که بیشتر برای مصارف شهری کاربرد دارد با این وجود دارای فضای صندوق مناسبی است. هرچند که هنوز بظا سطح ایده آل فاصله دارد، ولی در کل این نسخه از پراید را می توان خودرویی ساده و بی کیفیت و در عین حال کاربردی توصیف کرد. SE که کاملترین تیپ پراید ۱۳۱ است، به غیر از آپشن‌های ذکر شده دارای فرمان هیدرولیک نیز هست.

علاوه بر قیمت پایین قطعات، دسترسی به آ‌ن‌ها نیز ساده است و تقریبا در هر فروشگاهی می‌توانید قطعات مورد نیاز خودرو خود را پیدا کنید. به دلیل قیمت پایین این خودرو، هزینه‌های بیمه‌ای آن نیز پایین هستند و در کل پراید فشار زیادی به جیب شما وارد نخواهد کرد. ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو از امکانات پراید ۱۳۲ است که در مدل‌های قبلی پراید وجود نداشت.

در پایان از آقای علی رسولی مالک محترم خودروی پراید 131 و آقای علی مرتضی مالک محترم خودرو تیبا، جهت همکاری و در اختیار قراردادن خودروهایشان به منظور تهیه گزارش توسط تیم خودروبانک، کمال تشکر و قدردانی را داریم. قیمت ماشین پراید مانند بسیاری از محصولات خودروسازی همواره نوسان قیمت دارد و افرادی که قصد جدی برای خرید دارند باید به صورت لحظه ای از قیمت آن باخبر شوند. برای مشاهده و اطلاع از قیمت پراید صفر امروز و قیمت پراید صفر 1400 می توانید از طریق سایت لوازم یدک اقدام کنید. ورق بدنه خودرو به میزان استحکام و ضخامت خودروهای دیگر چون پژو پارس نیست، به‌همین‌دلیل هر نوع صدایی چون برخورد باران به سقف، به داخل کابین نفوذ می‌کند. این شنیدن صدا تاحدی برای برخی از افراد ناخوشایند است که بعد از مدتی سقف خودرو را باز می‌کنند و به‌عنوان عایق، پشم شیشه در سقف خودرو قرار می‌دهند. پراید با طراحی ظاهری سال ۱۹۸۷ مسلما نمی تواند خودروی جذابی از لحاظ ظاهری دانست.

مشکلات فراوان موتور پراید مانند خاموش کردن‌ زیاد و ناگهانی، ریپ زدن موتور، خفه کردن و استارت نزدن و… حتی در برخی از مواقع بعد از تحویل گرفتن از نمایندگی نیز رخ می‌دهد. شاید بتوان گفت پراید نیز جز خودرو‌هایی‌ست که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان مناسب است و حتی برای جوانان نیز جذابیت خاص خود را دارد و برخلاف خودرو‌هایی نظیر سمند و پژو پارس که ظاهری مردانه دارند، پراید همه پسند است. باتری پراید در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. پراید یا مزدا ۱۲۱ در دهه هشتاد میلادی برای عرضه با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی و استرالیا فرستاده شد. ولی با اعلام اداره ایمنی بزرگراههای آمریکا، این خودرو به عنوان بدترین خودرو از لحاظ ایمنی شناخته شد و خیلی زود مهر برگشت به قاره کهن به پیشانی آن نشست. همچنین برای راحتی راننده و سرنشینان صندلی‌های جدیدی در پراید ۱۳۲ استفاده شد.

اما مشخصات فنی پراید ۱۳۱ و امکانات مختلفی که در تیپ‌های ارائه‌شده این خودرو به آن اضافه شد وجه تمایز آن بود. مشخصات موتور پراید ۱۳۱ نسبت به نسخه‌های قدیمی ارتقا پیدا کرده بود و از سال ۹۲ به بعد روی دو تیپ TL و SE علاوه‌بر موتور قدرتمندتر توانست استاندارد آلایندگی یورو ۴ را نیز کسب کند. تریم داخلی جدید این خودرو باعث شده یکنواختی کابین پراید تا حدود زیادی از بین برود. موتور ۱.۳ لیتری با ۶۳ اسب بخار نیرو و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور این خودرو را به پیش می راند. وزن این خودرو ۸۳۰ کیلوگرم است و مانند دیگر پرایدهای بازار ترمزهایش در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند.

فاکتورهایی مانند کارکرد خودرو، مدل خودرو، سن خودرو، مهلت اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو، وضع فنی خودرو، رنگ شدگی خودرو یا تصادف سنگین، آپشن های خودرو، وضعیت داخل خودرو و لوازم یدک می توانند در تصمیم گیری نهایی قیمت خودروی پراید تاثیرگذار باشند. چنانچه در زمینه تخصص کافی ندارید پیشنهاد می کنیم حتما از یک متخصص یا کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. در این خودرو بر خلاف خودروهای قدیمی از تودوزی یکپارچه استفاده شده است و تا حدودی مشکل از بین رفتن فرم قسمت بالایی برطرف شده است. همچنین طراحی این پراید به گونه ای است که بر خلاف ۲۰۶ برای جا پا فضای مناسبی دارد؛ ولی به دلیل عرض کم این خودرو فضای کافی برای سه سرنشین بزرگسال وجود ندارد.

اگر بخواهیم به نکات منفی این خودرو بپردازیم اولین مورد قابل ذکر ضعف در سیستم ایمنی است، البته منظور از ضعف در سیستم ایمنی تنها مربوط به مقاومت در برابر ضربات نیست و در سیستم فرمان پذیری و ترمزها نیز ایراداتی وجود دارد. شاید این وزن پایین را علت شتاب خوب پراید بدانید، اما باید گفت که یکی از نقطه ضعف‌های مهم و خطرناک پراید همین وزن کم آن است. این خودرو خیلی سریع تحت تاثیر جریان باد و عوامل محیطی تغییر مسیر می‌دهد. دردسرها و مشکلات موتور پراید، چه انژکتوری و چه کاربراتوری، همیشه حرف همه خریداران این خودرو بوده‌است. به‌گونه‌ای که بعد از مدتی استهلاک موتور بالا رفته و ممکن است از خرید این خودرو پشیمان ‌شوید.

چراغ‌های کشیده جلو حالتی شبه کریستالی دارد و چراغ‌های راهنما از گوشه‌های سپر به داخل قاب منتقل شده و در نتیجه طرح سپر جلو هم تغییر کرده است. با انصراف شرکت کیا موتورز در سال 2001 از تولید پراید، لیسانس این محصول در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت. از لحاظ نقاط قوت و ضعف این خودرو هم در سطح پراید صبا قرار میگیرد، با این تفاوت که کیفیت سواری بهتری را برای راننده و سرنشین فراهم می‌کند. دلیل این امر این است که پلتفرم پراید از ابتدا برای خودروی هاچ‌بک طراحی شده بود و همین موضوع، موجب عملکرد بهتر سیستم فنی بر روی بدنه هاچ بک پراید نسیم شده است. سال ۱۳۷۲ با امضای قراردادی میان شرکت‌های سایپا و کیا موتورز، امتیاز تولید پراید به این شرکت داخلی واگذار شد. پراید در زمان ورود به ایران و با دقت به عدم تنوع در بازار خودرو به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

علاوه‌بر ظاهر مدل‌های مختلف این خودرو، مشخصات فنی پراید نیز در طول این سه دهه تغییراتی داشته است. با بررسی لیست امکانات رفاهی تیبا نیز در می‌یابیم که این خودرو برتری چندانی نسبت به پراید نداشته و با همان امکانات پراید به بازار عرضه می‌شود. خودروی پراید ۱۴۱ با توجه به تمام مشکلات دارای مزیت هایی نیز است که می توان به برخی از آنها اشاره کرد. اولین مورد حالت بازشو صندوق عقب است به طوری که مانند نسخه هاچ بک با کمبود فضا روبرو نیست. دومین مزایا می توان به طراحی نه چندان جالب بدنه پراید ۱۴۱ اشاره کرد؛ اما با این وجود در مقایسه با سایر نسخه ها کمتر تکراری هستند همچنین نسبت به سایر نسخه ها زودتر به داشبوردهای جدید مجهز شده اند. سایپا ۱۴۱ در تمام دوران تولید از نظر تعداد و سطح کیفیت آپشن ها در مقایسه با خودروهای امروزی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

کم شدن روغن موتور خودرو و حتی خارج شدن دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است. X۱۰۰ محصولی است که توانسته علاوه بر اخذ استانداردهای ۵۱ گانه اروپا ،تائیدیه استاندارد تصادفات از مراکز معتبر اروپائی را نیز اخذ نماید و با مقاوم سازی و استحکام در نقاط اصلی آن در کنار اقتصادی بودن، خودرویی ایمن برای مصرف کنندگان محسوب شود. اما یکی از سوالات متداولی که در مورد پراید پرسیده می شود تیپ های مختلف پراید ؛ SL ,SX,SE ,TL ,EX  که قصد بررسی و مقایسه آنها را داریم. تصور کنید که کنترل پراید در جاده‌های لغزنده و در مسیرهای خلاف جریان باد چه میزان دشوار خواهد بود. علاوه‌بر این با عبور خودرو‌های سایز بزرگ مانند تریلی جریان هوای ایجاد شده به‌شدت می‌تواند کنترل خودرو را دچار مشکل کند. اما بدانیم که پراید 131 و پراید 141 و پراید 132 و پراید 111 از لحاظ اتاق و ظاهری باهم اختلاف دارند و پراید 151 همان پراید وانت سایپا می باشد.

داشبرد پرایدهای اولیه حالتی مستطیلی شکل داشت که در پراید ۱۳۲ از المان‌های دایره‌ای شکل استفاده شد که این طراحی را می‌توان در دریچه‌ها و کنترل‌های تهویه مطبوع و طرح کلی داشبرد مشاهده کرد. موارد گفته شده معمولا توسط اشخاص عادی قابل تشخیص نیست، برای تشخیص آنها و برای اطلاع از قیمت خودروهای سایپا پراید می توانید به کارشناسان ما در لوازم یدک مراجعه کنید. با توجه به آنچه راجع‌ به کابین های خودرو گفته شد، لرزش، نفوذ صدا و ورود هوا به داخل کابین پراید خیلی دور از انتظار نخواهد بود. در واقع تنظیمات بدنه پراید به‌ صورتی است که حتی امکان نفوذ آب به داخل صندوق نیز وجود دارد. در این مواقع شما باید با پرداخت مبلغی به نمایندگی به تعمیر آن اقدام کنید. درصورتی‌که شرکت خودروساز باید تا چند سال خدمات پس از فروش را رایگان در اختیار خریداران قرار دهد.

سیستم سوخت‌رسانی موتور پراید صبا در ابتدا کاربراتور بود اما با اجباری‌شدن استاندارد یورو ۲ در سال ۱۳۸۳ در ایران، موتور پراید صبا انژکتوری شد. مصرف سوخت پایین، کم‌بودن هزینه‌های نگهداری و در دسترس‌بودن قطعات یدکی پراید صبا از نکاتی بود که باعث محبوبیت این ماشین در بازار خودروی ایران شد. علاوه‌بر مدل بنزینی سایپا صبا مدل‌های دوگانه‌سوز این خودرو نیز در بازار وجود دارد. در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ سایپا تعدادی پراید صبا مجهز به دنده ۳ سرعته اتوماتیک تولید کرد که ادامه‌دار نبود.

در واقع برهم خوردن عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت کاذب نسخه‌های صفر کیلومتر و مدل بالای این محصول شده و اکنون ارزش پراید در برابر بهای پرداختی برهم خورده است. تمامی این موارد در کنار قیمت رقابتی این ماشین باعث شد که پراید بتواند ارابه ارزان‌قیمت ایران‌خودرو را از دور خارج کند و به تنهایی عنوان ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین گزینه موجود در بازار صفرکیلومترها را بدست آورد. حتی امروز که مدل‌های اصلی صندوقدار و هاچ‌بک این محصول با بازار کشورمان خداحافظی کرده‌اند همچنان نسخه وانت یا همان 151 و مشتقات پراید نظیر تیبا، راه پدران خود را ادامه میدهند و دست از سر مشتریان ایرانی برنمیداند! نسخه 132 یکی از فیس لیفت‌های موفق پراید محسوب می‌شود که در میان تغییر چهره‌های ناموفق (نظیر مدل استیشن یا همان سفری و یا نمونه لیفت‌بک یا به عبارتی 141) توانست به دل مشتریان بنشیند و همزمان با نسخه 131 به فروش مناسبی در بازار دست یابد. پراید نسیمبعد از تغییراتی که سایپا بر روی سپرها و چراغ های پراید سدان و هاچ بک اعمال کرد، این مدل ها را با نام های نسیم و صبا به بازار عرضه کرد.

در نهایت باید گفت که با توجه به شرایط کشور، حتماً باید شاهد عرضه خودروهای اقتصادی بسیار ارزان قیمت باشیم تا پاسخگو نیاز و تقاضای بازار باشد. با وجود اینکه فعلاً شرایطی برای عرضه خودروهای جدید با چنین قیمت‌هایی دیده نمی‌شود، لذا به نظر می‌رسد که تیبا با هر مزیت و ایراداتی که دارد، جایگزینی مناسب برای پراید است. موتور پراید ۱۳۱ در طول سالیان چندین بار دچار تغییر و دگرگونی و تقویت شده است.

X۱۰۰ ، با ورود به سبد محصولات سایپا تاکنون پاسخگوی نیاز بسیاری از اقشار جامعه بوده است . مصرف ترکیبی این خودرو ۶/۴۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد که یکی از مهمترین وجوه تمایز این محصول و از ویژگی های مهم آن بشمار می آید. سلام پراید تو رنج قیمت..برای قشر متوسط ماشین خوبیه.کم مصرف..متور بادوام..با شتاب..فقط از لحاظ ایمنی یکم ضعیفه.اونم با قوانین رانندگی شود مشکلی پیش نمیاد.بنده گاملا از پراید راضیم..خیلی وقته هم دارم..ومسافرتم زیاد میریم. با اجباری شدن استفاده از کیسه هوا، فرمان خودرو بزرگ‌تر شد تا قابلیت نصب کیسه هوا را پیدا کند و همچنین طرح جدید داشبرد این امکان را فراهم کرد تا در تیپ SE بتوان برای سرنشین جلو هم ایربگ نصب کرد. این تغییرات با هدف بهتر شدن ظاهر پراید ۱۳۲ و جذب مشتری بیشتر صورت گرفت و تا حدی هم موفقیت‌آمیز بود. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت مهندسی سرزمین ابرار می باشد.

LX فرمان هیدرولیک را به لیست امکانات باز می گرداند اما ترمز ABS و ایربگ را از لیست خود خارج می کند. آخرین و فقیرترین تیپ از نظر امکانات هم تیپ ST است که به جز فرمان هیدرولیک و ترمز ABS، ایربگ هم از امکانات درون کابینش حذف شده است. پراید ۱۱۱۱۱۱ عضو چهارم خانواده پر جمعیت پراید است که از نظر فنی با دیگر اعضای خانواده اش تفاوتی ندارد. این خودرو از همان موتور ۱.۳ لیتری ۶۳ اسب بخاری و گیربکس پنج سرعته دستی بهره می برد. وزن این خودرو حدود ۸۵۰ کیلوگرم است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۷.۲ لیتر است.

با آنکه در ظاهر پراید ۱۳۱ تنها در گرافیک چراغ‌ها، راهنمای جلو وشکل سپرهای جلو و عقب تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا اعمال شده است، به  علت اضافه شدن آپشن‌های ذکر شده کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو نسبت به ورژن قدیمی خود کاملا متحول شده است. البته در این تغییر چهره نقص‌هایی در بحث هارمونی دیده میشود اما در هر صورت 132 توانسته اختلاف ظاهری محسوسی نسبت به مدل‌های قدیمی ایجاد کند و چهره تکراری ماشین را مقداری جدیدتر نشان بدهد. همانند تمامی فیس‌لیفت‌ها، نیم‌رخ ماشین تفاوت چندانی با مدل قدیمی ندارد و به غیر از حذف لچکی عقب در سالهای اخیر، در بقیه قسمت‌های جانبی تغییر خاصی دیده نمیشود اما در بخش‌ دماغه و قسمت انتهایی شاهد نمائی اسپرت‌تر و تا حدی جذاب‌تر هستیم. پراید ۱۳۲ مثل دیگر انواع و مدل‌های پراید ارزان‌ترین خودرو بازار است و در حال حاضر فقط می‌توان در بازار دست دوم و کارکرده آن را پیدا کرد. قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری کم و فراوانی قطعات یدکی از مزیت‌های این سدان کوچک شهری است و به کار رانندگانی می‌آید که تازه گواهینامه گرفته‌اند و یا بودجه چندانی ندارند.

ازلحاظ میزان فضای سرنشینان، صبا به‌خوبی خودرو را طراحی کرده است چرا که افراد قدبلند نیز چندان در این خودرو اذیت نمی‌شوند اما از سمتی دیگر، به دلیل کوچک بودن صندلی‌های این خودرو، ممکن است سرنشینان در مسافت‌های طولانی اذیت شوند. یکی از بزرگترین نقطه ضعف های این خودرو ضعف در بحث ایمنی است که خود شامل ضعف در ستون ها، نوع ورقه استفاده شده در شاسی ها و ورق بدنه می باشد که باعث شده این خودرو در برابر ضربه ها مقاوم نباشد. همه موارد گفته شده جزء مزیت های این نسخه از پراید است که موجب می شود همچنان یکی از خودروهای محبوب محسوب شود. برآورد، سامانه هوشمند و آنلاین تخمین قیمت خودرو است که با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و تحلیل داده های بدست آمده از معاملات روز بازار، کارشناسی آنلاین قیمت خودرو را با کمترین خطا انجام می دهد. آپشن‎‌هایی که از یک خودرو عادی می‌توانیم داشته باشیم، در این خودرو نیز مشاهده می‌کنیم.

از لحاظ دیگر این خودرو فیس‌لیفت همان پراید نسیم است که تا سال ۱۳۸۹ تولید می‌شد. تفاوت سایپا ۱۱۱ با پراید ۱۳۲ از لحاظ ظاهری، تغییرات کوچک چراغ جلو و تغییر شکل کلی شیشه و چراغ عقب است. در مشخصات فنی پراید ۱۱۱ اما تفاوتی با نسخه‌های دیگر پلتفرم X100 سایپا به چشم نمی‌خورد. مشخصات فنی پراید 111 موتور M13 با حجم موتور ۱.۳ لیتر را نشان می‌دهد که پس از ارتقا در سال ۱۳۹۲، به استاندارد یورو ۴ و قدرت و گشتاور بیشتر دست پیدا کرد. پراید صبا از یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر خطی بهره می‌برد که می‌تواند تنها ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند.

اما باید توجه داشت که بخاطر توانایی محدودی که دارد تحت فشار زیادی قرار نگیرد که بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. هرچند پراید ۱۴۱ یک خودروی اقتصادی محسوب می شود، ولی این مشخصات برای یک خودرو مقداری ناامید کننده است. جهت رفع مشکل پیشرانه، وزن سبکی در حدود ۹۴۰ کیلوگرم در نظر گرفته اند که این ضعف بیش از حد به چشم نیاید.

اما نکته ای که باعث استقبال بازار از این خودرو شده است طراحی ظاهری مناسب و بدنه تقویت شده آن است. به طوری که بسیاری عقیده دارند زیباترین پرایدی است که تا به حال ساخته شده است. مدل LX فرمان هیدرولیک را در اختیارتان قرار می دهد اما در عوض ترمز ABS و ایربگ در این خودرو وجود ندارد. اگرچه طبق قانون در سال جاری همه مدل های پراید باید مجهز به ترمز ABS باشند.

ابتدا نسخه‌های اولیه کاربراتوری با نوع مجهز به انژکتور جایگزین شدند و پس از آن هم تغییرات دیگر به بهبود قدرت و وضعیت آلایندگی در سطح یورو 4 منتهی گردید. در هر صورت پیشرانه آخر با کد M13 همچنان از 8 سوپاپ استفاده میکند و قادر است در بهترین حالت 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. ۱۴ سال بعد از ورود اولین سری پراید صندوقدار به بازار کشور که نام «صبا» را روی آن گذاشتند، نارنجی‌پوشان سایپا به این فکر افتادند که دستی به سر و روی پرفروش‌ترین خودرو ایران بکشند. نتیجه این شد که در سال ۱۳۸۶ پراید ۱۳۲ با تغییراتی در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره تولید و روانه بازار شد. تولید انواع پراید در سال ۱۳۹۹ به‌کلی متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین پرفروش‌ترین خودروی تاریخ ایران‌شدند.

پراید ۱۱۱ در نسخه های جدید یا همان خودروی پراید هاچبک در نسخه های قدیمی یک خودروی مقرون به صرفه و جمع جور است. این خودرو برای استفاده در شهرهای پرترافیک و رانندگی با سرعت کم، گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا با سایز کوچک و فرمان پذیری بالا می تواند قدرت خودنمایی بالایی داشته باشد.. آمار تصادفات جاده‌ای نشان از ناامنی و تجربه رانندگی بسیار بد این خودرو دارد. وزن سبک خودرو و کیفیت پایین قطعات پراید مطمئنا بر رانندگی شما تاثیر خواهد داشت.

ابتدا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری جایگزین مدل کاربراتوری قدیمی گردید و پس از آن هم تغییرات دیگر به بهبود قدرت و وضعیت آلایندگی در سطح یورو 4 منتهی شد. البته بسیاری افراد معتقدند که پیشرانه‌های جدید از نظر دوام به پای نسخه‌های قدیمی نمیرسند. در هر صورت انجین آخر با کد M13 همچنان از 8 سوپاپ استفاده میکند و قادر است در بهترین حالت 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. حتی در برخی از ماشین‌ها که نسب تراکم بالایی دارند (نظیر تویوتا GT86) میزان قدرت به ازای هر لیتر میتواند تا 100 اسب هم برسد. البته با توجه به اختلاف قیمت موجود، همچین مقایسه‌ای درست نیست و ما صرفاً جهت درک بهتر تفاوت سطح تکنولوژی به این نکته اشاره نمودیم. برای همین است که پراید را به عنوان یک خودرو صرفاً شهری مناسب میدانیم و برای مسافرت‌ها و یا سرعت‌های بالاتر توصیه نمی‌کنیم.

ازجمله معایبی که این خودرو دارد می‌توان به کیفیت متریال ضعیف در ساخت داشبورد، امنیت پایین خودرو، کوچک بودن صندلی‌ها و نداشتن امکانات رفاهی اشاره کرد. تجهیزات این خودرو مانند کولر، ضبط، داشبورد و کنسول میانی چندان از طراحی خاصی بهره نبرده‌اند و بسیار ساده در کابین قرارگرفته است. یکی از مشکلات این خودروها این است که فلش مموری پس از قرارگیری درون ضبط، دائماً با پا برخورد می‌کند که به دلیل انتخاب اشتباه پخش‌کننده است. در صورتی که قصد خرید هر کدام از مدل های ماشین پراید را دارید و می خواهید اطلاعات کاملی راجع به قیمت پراید امروز بدست بیاورید، پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در لوازم یدک ارتباط برقرار کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. البته این مورد برای مصارف شهری و با سرعت مطمئن کاملا نیازهای هر شخصی را برطرف می کند و به همین دلیل اگر فردی آرام و رانندگی با سرعت مطمئن را می ‌پسندید یک گزینه ایده آل و مناسب است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت در صورتی که قصد داشته باشید در پراید از موتور قدرتمندتری استفاده کنید، باید سایر قسمت های این خودرو نیز ارتقا پیدا کنند در غیر این صورت کنترل آن دشوار می شود.

پراید صبا دارای یک موتور چهار سیلندر خطی است که می تواند ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند و در مقایسه با مدل های دیگر قدرت کمتری دارد. ضعف قدرت این خودرو به دلیل داشتن وزن پایین تا حدودی برطرف شده است و سرعت بالایی را تجربه خواهید کرد، به طوری که صفر تا صد را می توانید در ۱۵ثانیه طی کنید. پس از حذف پیکان و بعد از آن RD، رقیب قیمتی چندانی برای پراید باقی نماند. مگر اینکه از میان گزینه‌های دست دوم قدیمی بخواهید خرید خود را انجام دهید که در این صورت مشتقات پژو RD نظیر RDi و روآ میتوانند به عنوان خودرو جایگزین مطرح باشند.

البته این صندوق عقب حدود ۶۵ کیلوگرم اضافه وزن را برای این خودرو به ارمغان آورده است که باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش به ۱۴.۵ ثانیه برسد تا کمی کندتر از نسیم باشد. البته اگر با وزن بالا و در مسیرهای پر شیب تردد نکنید مصرف سوخت ترکیبی صبای شما بیش از ۷.۲ لیتر نمی شود. طول این خودرو که یک سدان کوچک شهری است، به ۳۹۳۵ میلی متر و عرض آن به ۱۶۰۵ میلی متر می رسد. شیشه گرمکن عقب و شیشه بالابرهای برقی درب های جلو، به اضافه سیستم تهویه مطبوع از جمله امکانات این خودرو است. در سال ۱۳۸۹، پراید ۱۳۱ هم مثل سایر مدل‌های پراید، در پنج تیپ SL، SX،SE ، TL و EX به بازار عرضه می‌شد.

همچنین پراید در بخش تجهیزات ایمنی دارای 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی در چرخ‌های جلو و سیستم ترمز کاسه‌ای در چرخ‌های عقب، سیستم ترمز ABS، سیستم امنیتی قفل مرکزی و چراغ هشداردهنده عیب موتور است. افرادی که به‌تازگی شروع به رانندگی می‌کنند معمولاً پراید را به‌عنوان اولین خودرو برای شروع رانندگی درنظر می‌گیرند. دلیل این انتخاب می‌تواند مزایا پراید همچون قیمت پایین آن و تعمیر آسان آن باشد. پیش از این، افراد اغلب از خودروهای پیکان یا رنو برای تمرین رانندگی استفاده می‌کردند. امروزه با توقف خط تولید این دو خودرو، پراید گزینه مناسبی برای شروع و تقویت رانندگی می‌باشد. پراید در کنار قیمت پایین، هزینه نگهداری پایینی نیز دارد و اگر خودرو شما به مشکل بر بخورد زیاد به فشار مالی نخواهید افتاد و هزینه قطعات این خودرو تقریبا نصف اتومبیل‌های متداول دیگر ایران است.

سایپا بعد از این دو خودرو، پراید را در ۴ مدل مختلف یعنی پراید ۱۴۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۱۱ تولید کرد که هر کدام‌شان تیپ‌های مختلفی با آپشن‌های متفاوت داشتند. مشخصات فنی پراید در طول سالیان از موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری تغییر پیدا کرد و تا استاندارد آلایندگی یورو ۴ ارتقا یافت. قیمت پایین، در دسترس‌بودن قطعات و مصرف سوخت کم باعث شد که این خودرو یکی از مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه‌های خریداران باشد.

( همیشه باید بعد از انتخاب خودروی پراید به فکر لوازم یدکی پراید هم باشید ) ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه انواع مدل ها و فیس لیفت های پراید بپردازیم. ضمن اینکه به اعتقاد بسیاری افراد، پیشرانه‌های جدید علیرغم بهبود قدرت و سطح آلایندگی، دیگر آن دوام نسخه‌های ابتدایی را ندارند. نمای عقب پراید ۱۳۲ در مقایسه با پراید صبا به طور کل عوض شد و چراغ‌ها، در صندوق و سپر عقب تغییر کردند. طراحی جدید و متفاوت صندوق عقب این خودرو هم به مذاق بسیاری از مشتریان خوش آمد و هم موجب ایجاد فضای بزرگتری برای صندوق عقب آن شد.

از ابتدا که سوخت رسانی به صورت کاربراتوری بود و سپس به انژکتور مبدل گردید. در نهایت از برنامه ریزهای مختلفECU و مقداری اصلاحات که بر روی آنها صورت گرفته، منجر به افزایش قدرت و کاهش آلایندگی به یورو چهار شد. قیمت پراید 111 طبق معاملات واقعی روزانه که در بازار وجود دارد، مشخص می شود. بنابراین نمی توان قیمت دقیقی برای پراید ۱۱۱ در نظر گرفت؛ چراکه قیمت روز پراید ۱۴۱ همواره در حال تغییر و دگرگونی است. هرچند مقاومت پیشرانه این خودرو نسبت به برخی رقبا مناسب تر است، پس می توان گفت که این خودرو گزینه کم ریسک و قابل قبولی است.

پراید ۱۳۲ TL هم فرمان هیدرولیک ندارد و فقط دارای ترمز ضدقفل و کیسه هوا راننده و سرنشین جلو است. در این خودرو هم مثل مدل‌هایی که تا به حال ذکر شد سیستم فنی همان است و تنها پوسته بیرونی پراید تغییر کرده است. فرمت کلی و اصلی پراید مجددا به این مدل برگشت و با حفظ فرم کلی، مهمترین تغییرات ظاهری را در فرم و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب شاهد هستیم.

تضمین کیفیت، اصالت کالا، شفافیت قیمت، دست‌رسی آسان به لوازم یدکی و اتصال به شبکۀ تأمین‌کنندگان مطمئن از ارزش‌های اتوموبی است تا یک تجربۀ امن در خرید لوازم یدکی داشته باشید. این پیشرانه ارتقاء یافته با نام M13 شناخته می شود که توانایی تولید قدرت با ۷۱ اسب بخار و ۱۰۸ نیوتن گشتاور را دارد. با توجه به افزایش قدرت در این موتور هنوز دارای بازدهی پایینی است که این بازدهی کم به وسیله وزن سبک این خودرو جبران شده است. همچنین خودروی پراید ۱۱۱ از لحاظ اینکه یک خودروی اقتصادی محسوب می شود و برای مسافرت های طولانی صندلی های راحتی ندارد، همچنین میزان بسیار زیادی صدا به داخل کابین وارد می شود. اگر بخواهیم مشکلات پیشرانه هشت سوپاپ را بررسی کنیم می توان به بازدهی پایین، آلایندگی بالا و تکنولوژی ساخت قدیمی اشاره کرد. هرچند در کنار این مشکلات مزایایی نیز دارد که شامل مصرف سوخت پایین، حساسیت بسیار کم نسبت به کیفیت بنزین و مقاومت بالا است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *