بررسی پژو 206 تیپ 5 ؛ +امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قیمت تکراتو

این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. تغییرات بعدی هم از سال 1392 و به بازار آمدن نسخه‌های ایرانیزه اتفاق افتاد. در نسخه‌های مذکور، روکش مشکی ستون B حذف شد و گرافیک چراغ‌های عقب هم تغییر کرد.

گفتیم که حدود دو دهه است پژو 206 تیپ 5 در بازار ایران جولان می‌دهد و به همین خاطر طراحی آن برای چشمان تمام مردم آشنا است و شاید عملا نیاز چندانی برای تحلیل نداشته باشد. ما قصد داریم در مطلب پیش رو نگاهی به یکی از قدیمی‌ترین و بهترین خودروهای شرکت ایران خودرو، پژو 206 تیپ 5 بیندازیم و ببینیم این ماشین هاچ بک جذاب چه چیزهایی برای گفتن دارد. 206 فارغ از اینکه چه تیپ‌هایی دارد، خودروی جذاب و موفقی بوده که از کشور فرانسه به ایران وارد شده است.

زیرا شیپور به شما کمک می‌کند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. پژو 206 با دو عدد ایربگ در سال 2000 میلادی در موسسه یورو NCAP تست شده و موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده است. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

این خودروی هاچ بک شهری دقیقا با شروع دهه ۸۰ شمسی ابتدا به صورت وارداتی و با تیپ ۱ توسط ایران خودرو وارد ایران شد اما خیلی زود با جایگزین شدن تیپ ۲ به عنوان تیپ پایه کار خود را رسما به عنوان یک محصول مونتاژی در ایران آغاز کرد. برای بررسی پژو 206 تیپ 5 از نظر توانایی‌های حرکتی شاید بد نباشد کمی به گذشته برگردیم. در اوایل عرضه پژو 206 تیپ 5 به بازار کشورمان، این خودرو رقیب چندانی در بازار نداشت و به لطف قوای فنی مدرن‌تر خود نسبت به سایر خودروهای داخلی، در بازار یکه‌تازی می‌کرد. از معدود خودروهای صفرکیلومتری که در آن زمان می‌توانستند از نظر توانایی فنی و لذت رانندگی با پژو 206 تیپ 5 رقابت کنند، سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما بودند که آن‌ها هم چند برابر قیمت پژو 206 تیپ 5 داشتند. تقریباً نزدیک به بیست سالی می‌شود که پژو 206 در کشورمان به فروش می‌رسد و یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های بازار هم به حساب می‌آید.

سپر عقب هم درست مانند جلو از یک فلاپ مشکی رنگ به همراه یک چراغ مه شکن در وسط میزبانی می کند. البته اگر قصد خرید پژو 206 تیپ 5 را دارید؛ با توجه به تعداد بسیار اندک نسخه‌های صفرکیلومتر آن در بازار، به احتمال زیاد بایستی انتخاب خود را از بین گزینه‌های کارکرده انجام دهید. در این شرایط، استفاده از خدمت کارشناسی خودرو می‌تواند بسیار راهگشا باشد و به شما این اطمینان را بدهد که گزینه‌ای سالم و مطمئن را انتخاب می‌کنید.

تیپ 5 از موتور TU5 بهره می برد که 1.6 لیتر، 16 سوپاپ و 4 سیلندر و قدرتی معادل 105 اسب بخار تولید می کند. تیپ 5 از سال 1382 هجری شمسی با امکانات بیشتری وارد بازار شد و تولید آن تا سال 1399 ادامه داشت. یکی از مهمترین دلایل موفقیت و محبوبیت پژو 206 در بازار ایران، نبود تنوع و افزایش تقاضا برای خرید خودروی زیبا و ایمن بود. مردم در آن سال‌ها انتخاب زیادی برای خرید ماشین نداشتند و هاچ بک جدید فرانسوی گزینه جدید و جذابی برای آنها بود. پژو 206 تیپ 5 در ظاهر تفاوتی با تیپ‌های دیگر ندارد و تنها باید از لابلای سوراخ‌های رینگ به داخل چرخ عقب نگاه کنید تا شاید از رویت کردن پیسک ترمز عقب بتوانید تشخیص دهید خودرو تیپ 5 است.

اما در صورتی که قدرت موتور برایتان مهم نیست همان تیپ 2 با ظاهری یکسان می‌تواند انتخابی ارزان‌تر و منطقی‌تر باشد. شرکت خودرو۴۵، سایت فروش خودرو کارکرده با تجربه بیش از هفت سال فعالیت در بازار ماشین های کارکرده است. این شرکت خدماتی همچون معامله امن، آسان و فوری را برای فروشندگان و خریداران خودروهای کارکرده و دست دوم فراهم کرده است. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا خودرویی مثل 206 برای مشتریان تکراری و خسته کننده نمی‌شود؟ بله پاسخ تناسب بی‌نظیری است که بین اجزای این خودرو وجود دارد.

اشکال هندسی به کار رفته در ظاهر این ماشین عمدتاً دایره و بیضی هستند و به چشم زیبا می‌آیند. همین استفاده از شکل‌های مختلف هندسی باعث شده تا طرح خودرو بیشتر در اذهان باقی بماند. ناگفته نماند که پژو 206 ظرفیت بالایی برای تیونینگ دارد و می‌توان قطعات جذاب پسامارکتی برای آن خرید. پژو 205 یکی از خودروهای قدیمی است که پیش از سال 1998 میلادی رونمایی و عرضه شد. این خودرو توانست موفقیت‌های زیادی به دست آورد ولی نسل بعدی آن که 206 باشد، به محبوبیت مضاعفی دست یافت. از جمله مولفه‌های تأثیرگذار در موفقیت و محبوبیت پژو 206 می‌توان به طراحی جدید و نوی آن اشاره کرد.

با وجود افت کیفیت شدید این خودرو، همچنان بسیاری از خریداران، 206 تیپ پنج را به برندهای گمنام ترجیح می‌دهند. پژو 206 تیپ پنج خودروی چندان کاربردی نیست چون هم صندوق کوچکی دارد که مناسب سفر نیست و هم فضای عقب آن بسیار کم و ناراحت است. با این وجود این خودرو انتخاب خوبی برای جوانان و یا افرادی است که خودروی کوچک و کم مصرف برای شهر می‌خواهند.

در فرانسه تا سال 2012 شاهد تولید این خودرو بودیم و پس از آن پژو 207 وارد میدان رقابت شد. خودروهای داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و این حقیقت بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه تورم، اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشانده و باعث شده قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و در نتیجه مشتریان نتوانند ماشین‌های با کیفیت خریداری کنند. بنابراین آنها تن به خرید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد داخلی می‌دهند و بسیار ضرر می‌کنند. در نمای جانبی ۲۰۶ همچنان سادگی حرف اول را زده و خبری از هیچ بخش خاصی نیست. در بخش عقب هم چراغ های اصلی به صورت یک تکه و خارج از درب صندوق به صورت کشیده طراحی شده‌ و درب صندوق نیز دهانه نسبتا مناسبی دارد.

دلیل این موضوع، تناسب فوق‌العاده‌ای است که طراحان پژو در ظاهر این خودرو رعایت کرده‌اند. در واقع به هر قسمتی از ظاهر پژو 206 نگاه می‌کنیم، المان‌های دایره‌ای و بیضی شکلی را می‌بینیم که با استایل کلی خودرو هماهنگی بسیار خوبی دارند. این موضوع علاوه بر کمک به ماندگاری بیش‌تر طرح، باعث شده است تا پژو 206 پتانسیل بسیار بالایی برای تیونینگ و نصب قطعات ظاهری افترمارکت داشته باشد. پژو 206 را آن‌قدر در این سال‌ها در خیابان‌ها دیده‌ایم که طراحی آن چندان نیازی به تحلیل ندارد. اما جالب این‌جا است که هنوز چهره پژو 206 برای ما چندان تکراری نشده و کماکان دوستش داریم.

همچنین تا پیش از آن خطوط اطراف مه‌شکن عقب حالت فرورفتگی داشتند ولی پس از تغییر برجسته شدند. سری بعدی تغییرات هم دقیقا از زمانی شروع شد که فرانسوی‌ها پا به فرار گذاشتند و ایران خودرو مجبور شد به تنهایی نسخه ایرانیزه را تولید کند. توجه داشته باشید که آن دسته از پژوهایی که بین سال‌های 1382 تا 1390 به تولید رسیدند کیفیت قابل قبول و بهتری دارند چرا که قطعات آنها اصل فرانسه است. ولی از سال 1392 به بعد (در سال 1391 هجری شمسی ایران خودرو به تولید نپرداخت) به علت وجود تحریم‌های جهانی و نبود قطعات و فرار فرانسوی‌ها از ایران، ایران خودرو مجبور شد از قطعات ایرانی و چینی استفاده کند. یکی از بهترین خودروهای تولید داخل، سری پژو 206 است که در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شده. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را شاید بتوان پرطرفدارترین مدل ۲۰۶ دانست که تا همین چند سال قبل همچنان تولید می‌شد. قیمت خودروها طی چندین ماه اخیر به شدت افزایش یافته و گرانی کمر خریداران را شکسته است. رکود بازار در مقطع کنونی بیشتر از هر زمانی است چرا که مردم قدرت خرید ندارند. به هر حال از آنجایی که قیمت خودروها گران شده، پژو 206 می‌تواند گزینه نسبتاً قابل قبولی برای خرید باشد کما اینکه هاچ بک خوش ظاهر و اسپرتی برای جوانترها به حساب می‌آید. نخستین تغییری که روی این خودرو اعمال گردید، کریستالی شدن چراغ‌های جلو بوده و سپر عقب نیز اندکی بهبود یافته است.

فرمان سه شاخ نیز خوش دست است و در پشت آن اینترفیس مربوط به سیستم صوتی به چشم می‌خورد. طراحی پشت آمپرها نیز در تیپ 5 متفاوت با تیپ 2 است و پشت زمینه سفید نشان دهنده‌ها جلب توجه می‌کند. از نظر فضای داخلی سرنشینان جلو در وضعیت خوبی قرار دارند اما فضای سر و پا برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست.

به همین دلیل ایران خودرو مدلی قوی‌تر از 206 را با نام تیپ 5 وارد بازار کرد که با استفاده از موتور 1.6 لیتری قدرتمند خود این نقطه ضعف را پوشش داده و یک هاچ بک سریع و قوی بود. طی دو دهه 70 و 80 هجری شمسی، ایران خودرو با زیرکی تجربه تلخ مونتاژ پژو 205 را به دست باد بسپارد و موفق شد امتیاز خط تولید پژوی جدید را (منظور 206 است) از شرکت فرانسوی پژو بگیرد. هاچ بک کوچک و شهری 206 در چندین تیپ یا مدل وارد بازار شد و به مرور دستاوردهای مطلوب و مهمی برای ایران خودرویی‌ها به دست آورد. ناگفته نماند که این خودرو هم از گزند تیغ حذف آپشن ایران خودرو در امان نماند و در سال پایانی تولید، سنسور پارک و ترمزهای دیسکی عقب از روی آن حذف شد. در زمان ورود به بازار پژو 206 تیپ 5 رقبایی مانند فولکس واگن گلف و مزدا 323 اشت که هر دوی آنها سال‌ها است که با بازار خداحافظی کرده و جای خود را به خودروهای چینی داده اند.

نظر شما درباره بررسی پژو 206 تیپ 5 چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت می‌شود که می‌توانید با بررسی آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. ضمن اینکه این اسپک فنی برای خودرویی با وزن و ابعاد ۲۰۶ راضی کننده بوده و کم نمی‌آورد خصوصا اینکه این محصول از نظر استهلاکی هم از برادران ضعیف‌تر خود بسیار شرایط بهتری دارد.

در بررسی پژو 206 تیپ 5 گفتیم که این خودرو زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 1.6 لیتری TU5 بهره می‌برد که می‌تواند حداکثر خروجی 105 تا 110 اسب بخاری و 142 نیوتن متر گشتاوری تولید کند. همچنین نیروی محرکه در این هاچ بک شهری از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ که تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی از نوع 16 سوپاپ با دو میل سوپاپ در بالا است و می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این مشخصات می‌توانند 206 تیپ 5 را با وزنی در حدود 1054 کیلوگرم در زمان 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسانند.

در عوض برای هر سه سرنشین عقب پشت سری قرار داده شده است تا راحتی بیشتری داشته باشند، موردی که برای مثال در پراید یا پژو 405 دیده نمی‌شود. گیربکس پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم از موع ۵ سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این تیپ حدود ۶.۴ لیتر بوده که عددی منطقی برای آن محسوب می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم قدرتمندترین تیپ دستی ۲۰۶ در ایران بوده که به قلب تپنده معروف و البته محبوب TU5 مجهز شده است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ برای ۲۰۶ تیپ ۵ توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از سال 1382 توسط ایرانخودرو عرضه شده است و کامل ترین تیپ دنده دستی پژو 206 محسوب می شود.

تیپ 5 این محصول و تیپ 2 از سایر مدل‌های 206 محبوب‌تر هستند چرا که هم آپشن‌های رفاهی بهتر و هم مشخصات و خروجی‌های جذاب‌تری دارند. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، حتماً تا پایان مطلب بررسی پژو 206 تیپ 5 همراه تکراتو باشید. پس از آن هم دریچه ها، پنل ضبط و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی قرار گرفته‌اند.

این خودرو نسبت به نسل قبلی خود (پژو 205) زبان طراحی کاملاً متحول‌شده و مدرنی داشت و به همین دلیل با استقبال فوق‌العاده‌ای در سراسر دنیا روبه‌رو شد. تا جایی که پژو تولید آن را در فرانسه تا سال 2012 یعنی 6 سال بعد از معرفی جانشین آن (پژو 207) ادامه داد. تست رانندگی ضمن این‌که نوع سواری خودرو را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان می‌سازد. کابین پژو 206 هم به لطف حجیم بودن کلی طرح و استفاده از خطوط نرم، هماهنگی بسیار خوبی با ظاهر بیرونی خودرو دارد و نسبت به خودروهای هم سن‌وسال، به‌روزتر به نظر می‌رسد. خیر موتور پارس با موتور زانتیا 1800 سی سی یکسان است ولی 206 تیپ 5 از موتور TU5 استفاده می‌کند که در خودروهای ساخت داخل در دانگ فنگ اچ سی کراس و پژو پارس TU5 نیز دیده می‌شود. سرانجام در سال 1399، تولید پژو 206 تیپ 5 متوقف شد و این خودرو از سبد محصولات ایرانخودرو حذف شد.

مقابل راننده هم که یک فرمان سه شاخه ساده و یک کلاستر تمام آنالوگ تعبیه شده است. فضای کابین ۲۰۶ بسیار تنگ بوده و تنها در ردیف جلو فضای قابل قبولی وجود دارد و از طرفی هم کیفیت متریال و ساخت مدل های بالای این خودرو بسیار ناامید کننده است. طراحی پژو ۲۰۶ واقعا به قدری بی نقص است که حتی اکنون با گذشت چند دهه از طراحی‌اش همچنان زیبا و چشم نواز به نظر می‌رسد. در نمای جلو این خودرو فرانسوی چراغ های کشیده با فرمی خشن وجود دارد که در میان آنها یک جلو پنجره باریک و کوچک قرار داده شده است. سپر خودرو هم میزبان یک قسمت مشکی رنگ به همراه ورودی هوای ثانویه موتور و دو چراغ مه شکن است.

در این بیست سالی که هاچ بک جذاب ایران خودرو تولید می‌شود، تغییر زیادی در آن اعمال نشده است. تا اینجای کار با کلیت خودروی 206 آشنا شدیم و دانستیم که محصولی پرطرفدار در بازار ایران است. حالا قصد داریم نمای بیرونی و داخلی این هاچ بک را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

پژو ۲۰۶ به قدری در دنیا خصوصا کشورمان ایران محبوب شد که حتی تا اواخر دهه ۹۰ شمسی دو تیپ پرفروش آن یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ روی خط تولید قرار داشتند. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در میان تمام مدل‌های این فرانسوی پیر جزو پرطرفدارترین ها بوده و به سبب قدرت مناسب همیشه یکی از انتخاب‌های اصلی خریداران است. پژو 206 تیپ 5 نخستین محصول شرکت ایران خودرو بود که قلب تپنده TU5 را در سینه داشت و این پیشرانه محبوب را به ایرانی‌ها معرفی کرد. این پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ، در نسخه‌های فرانسوی حداکثر قدرت 110 اسب بخار را تولید می‌کرد اما این عدد در نسخه‌های ایرانیزه به 105 اسب بخار کاهش پیدا کرد.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در مدل‌های ایرانیزه پژو 206 شاهد حذف روکش مشکی ستون B بودیم و علاوه بر آن گرافیک بصری چراغ‌های عقب نیز تغییر یافتند.

وب‌اپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و به‌روز‌رسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم می‌کند. در نسخهٔ وب‌اپلیکیشن نیازی به دانلود و به‌روزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی‌ به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپ‌های موبایل خود می‌توانند از آن استفاده کنند. در پایان بررسی پژو 206 تیپ 5 می‌توانیم بگوییم که این خودرو با توجه به شرایط فعلی بازار کشور ما و قیمت‌های سربه فلک کشیده، کماکان می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک هاچ‌بک جوان‌پسند شهری با قیمت معقول هستند، گزینه مطلوبی باشد. 206 لوازم ارزان‌تری دارد و همچنین ظاهر جوان پسند آن باعث شده است تا در بازار فروش نیز وضعیت بسیار خوبی داشته باشد. اما مد نظر داشته باشید که کیفیت ساخت این خودرو و قطعات آن در سال‌های اخیر افت شدیدی کرده است. اگر دنبال شتاب و قدرت باشید بدون شک تیپ 5 ارزش اضافی پرداخت را دارد ضمن اینکه چند آپشن اضافی مانندشیشه ها عقب برقی و تهویه خودکار نیز در این خودرو وجود دارند.

البته که سواری آن مطابق انتظار اصلا نرم نیست و همین مورد سبب شده تا ۲۰۶ برای مسافرت‌ها گزینه مناسبی نباشد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. این خودرو کماکان از نظر شتاب‌گیری و هندلینگ در مقیاس یک هاچ‌بک اقتصادی وضعیت خوبی دارد و برتر از رقبایی مثل تیبا 2 و ام وی ام 315 ظاهر می‌شود.

مصرف سوخت موتور چهار سیلندر 206 تیپ 5 بسیار پایین و در سیل ترکیبی تنها 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است. موتور TU5 بر خلاف موتور خانواده 405 و سمند، موتوری پر مصرف و پر استهلاک نیست و یکی از موتورهای خوب و پر طرفدار بازار کشور است. از پشت آمپرها تا داشبورد خودرو حالتی گرد و منحنی دارند و حس خوبی از این طراحی به سرنشینان منتقل می‌شود. ارگونومی داخل خودرو در مقایسه با سال ساخت یا دیگر ساخته‌های ایران خودرو نظیر 405 و سمند بسیار بهتر است و تسلط خیلی خوبی پشت فرمان دارید.

در کابین داخلی نیز صفحه نمایش‌های بزرگتری تعبیه شد و بدین ترتیب از نسخه فرانسوی قابل تشخیص است. اما رفته رفته بازار خودرو کشورمان تنوع بیش‌تری پیدا کرد و پیشرانه‌های مدرن‌تری هم از سوی خودروسازان داخلی معرفی شدند. این موضوع باعث شد تا پژو 206 تیپ 5 دیگر در نظر مشتریان آن خودرو تندوتیز سابق نباشد. مدل‌های 1382 تا 1390 پژو 206 تیپ 5 از ECU و قطعات اصلی فرانسوی بهره می‌برند و در بازار به 206 فرانسوی معروف هستند. اما از مدل 1392 به‌بعد، ایران خودرو مجبور شد به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از قطعات این خودرو را با نمونه‌های چینی و ایرانی جایگزین کند.

کابین نسخه‌های ایرانیزه هم با وجود بهره‌گیری از صفحه نمایشگر بزرگ‌تر قسمت میانی داشبورد (موسوم به نمایشگر تایپ B) و پس زمینه سفید رنگ صفحه نشان‌دهنده‌ها از نسخه‌های فرانسوی متمایز می‌شود. تغییر اول در سال 1385 اتفاق افتاد که چراغ‌های جلو از نوع کریستالی شدند و سپر عقب هم کمی تغییر کرد و خطوط اطراف چراغ مه‌شکن عقب از حالت فرورفته به برآمده تغییر یافتند. این تغییرات مبتنی بر فیس‌لیفت معرفی شده از سوی خود شرکت پژو در سال 2003 بودند. پژو 206 تیپ 5 هم به عنوان نسخه فول‌آپشن دنده‌ای این خودرو از سال 1382 به بازار آمد و تا سال 1399 (به استثنا سال 1391) تولید شد. در اوایل دهه 80 شمسی که پژو 206 تیپ 5 به بازار آمد؛ بازار خودرو کشورمان به شدت تشنه و کم تنوع بود. تا جایی که این خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر آپشن بسیار به‌روز به نظر می‌رسید و با استقبال کم‌نظیری از سوی خریداران مواجه شد.

طراحی خودرو تخم مرغی و حالی مثل هاچ بک‌های اواخر دهه 90 دارد که البته به بهترین نحو انجام شده است. چراغ‌های عقب و جلوی این خودرو در دهه اخیر تغییراتی را در زمینه چیدمان داخلی چراغ تجربه کرده‌اند که مورد قبول برخی خریداران قرار گرفته است و برخی خریداران نیز آن را نمی‌پسندند. پژو 206 زمانی که در سال 1380 توسط ایران خودرو وارد بازار شد از خودروهای روز دنیا بود و توانست به چنان محبوبیتی در بازار کشور دست پیدا کند که تا امروز نیز کم‌تر خودرویی به آن جایگاه رسیده است. اینکه خودرویی با نزدیک به 20 سال عمر در بازار همچنان موقعیت روزهای نخست خود را دارد نشان می‌دهد که تا چه اندازه مورد قبول بازار بوده است. پژو 206 توانست طیف وسیعی از خریدران را به سمت خود جذب کند و حتی افرادی که چندان علاقه‌ای به هاچ بک‌ها نداشتند نیز جذب این خودرو شدند. 206 با همه توانایی‌هایش یک نقطه ضعف داشت و آن موتور ضعیف این خودرو بود که در آن زمان توانایی رقبات با خودروهایی همچون پژو 405 و مزدا 323 را نداشت.

پژو 206 را می‌توانیم به جرئت یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ این خودروساز فرانسوی بدانیم. این هاچ‌بک جمع‌وجور بیش از دو دهه است که در بازار خودرو کشورمان هم عرضه می‌شود و کماکان مثل روزهای اول محبوب است. در این میان، نسخه تیپ 5 این خودرو به لطف توانایی‌های حرکتی مناسب و آپشن‌های قابل‌قبول خود جایگاه ویژه‌ای نزد خریداران دارد. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به سراغ بررسی پژو 206 تیپ 5 برویم و نگاهی دقیق‌تر به این هاچ‌بک کهنه‌کار بازار داشته باشیم. اگر شما هم قصد خرید خودرو در کلاس هاچ‌بک اقتصادی را دارید، در ادامه با ما همراه باشید. سر انجام در دی ماه سال 1391 پژو 206 تیپ 5 رسما ایرانیزه شده و بسیار از قطعات تولید چین، هند و ایران بر روی تیپ 5 قرار گرفتند.

امکانات پژو 206 تیپ 5 آنچنان زیاد نیست و این با توجه به سال ساخت خودرو و اینکه یکی از محصولات ارزان قیمت پژو بوده طبیعی است. امکانات این خودرو در مقایسه با رقبای امروزی اش از کشور چین در سطح پایین‌تری قرار دارد اما همچنان بهتر از پژو 405 و پراید است. 206 تیپ 5 در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، حداکثر 6.6 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد و در عرض 11.6 ثانیه می‌تواند از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر بر ساعت برسد. وقتی هاچ بک جذاب ایران خودرو در اوایل دهه 80 وارد بازار داخل شد، رقیبی نداشت که از نظر قوای فنی مورد مقایسه قرار بگیرند. وقتی طی سال‌های بعدی خودروهای جدید با پیشرانه‌های قدرتمندتری وارد بازار کشورمان شدند. زیر کاپوت پژو 206 تیپ 5 پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ قدرتمند TU5 قرار گرفته که می‌تواند در نمونه‌های فرانسوی این ماشین تا حداکثر 110 اسب بخار قدرت و در مدل‌های 92 به بعد 105 اسب بخار قدرت تولید کند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در اصل فول‌ترین تیپ دستی ۲۰۶ های بازار ایران است که تفاوت های مشخص نسبتا زیادی با تیپ ۲ دارد، در کنار اینکه همچنان طراحی داشبورد آن قدیمی نشده است. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش دیجیتالی کوچک بوده که اطلاعات مختلفی را خصوصا در مدل های بالاتر به معرض نمایش قرار می‌دهد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این هاچ‌بک جوان‌پسند منتقل می‌کند و ضمن مصرف 6.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر پیمایش ترکیبی، شتاب صفرتاصد 11.6 ثانیه را برای پژو 206 تیپ 5 به ارمغان می‌آورد. پژو ۲۰۶ را باید یکی از پرطرفدارترین هاچ بک های دنیا و البته محبوب ترین هاچ بک بازار ایران دانست که همچنان برای بسیاری افراد یک خودروی زیبا و دوست داشتنی است.

اصلی‌ترین رقیب 206 تیپ 5 در بازار امروز رنو ساندرو است، خودرویی که با وجود ظاهر ساده و نه چندان جالبش و امکانات کمی که دارد اما هم ایمنی بالایی دارد و هم از فضای کابین جاداری برخوردار است. رنو ساندرو همچنین کیفیت ساختی بسیار بهتر از 206 را به نمایش می‌گذارد و در نسخه‌های دنده دستی نیز می‌تواند پا به پای 206 تیپ 5 حرکت کند. ام وی ام 315 از نظر امکانات چند آپشن مانند مانیتور را اضافه بر 206 دارد ولی در عوض فاقد تهویه خودکار است و کیفیت ساخت آن نیز تعریف چندانی ندارد. اما می‌تواند گزینه‌ای خوب برای افرادی که از ظاهر 206 خسته شده‌اند و یک خودروی کم مصرف می‌خواهند باشد. با ورود به کابین داخلی این خودرو احساس خوبی به آدم دست می‌دهد چرا که در داخل هارمونی محیط بیرونی رعایت شده است. گر چه 206 خودرویی تقریباً کهنسال محسوب می‌شود اما نسبت به همسن و سال‌های خودش مدرن‌تر و به روزتر است.

شتاب پژو 206 تیپ5 ایرانیزه توسط Car.ir مورد بررسی قرار گرفته است و شما میتوانید ویدیو آن را در کارلانچ تماشا کنید. خودرو۴۵ توانسته است با بهره‌گیری از متد روز بازار، تجربه معامله امن را هم برای خریدار ماشین کارکرده و هم فروشنده خودرو دست دوم رقم بزند. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، می‌توانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویه‌شده و به‌روز خودرو را به همراه داشته باشد. پس از معرفی پژو 206 تیپ 5 و آشنایی با جنبه‌های مختلف این خودرو، در این بخش نگاهی به مزایا و معایب پژو 206 تیپ 5 انداخته‌ایم.

نیروی محرکه نیز در این ماشین از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال می‌یابد. 206 تیپ 5 همه مزایای تیپ‌های دیگر را با یک پیشرانه قدرتمند ترکیب کرده است که لذت رانندگی خوبی را هم در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو به ارمغان می‌آورد. هندلینگ خودرو و کیفیت سواری آن در حد متوسط است ولی عملکرد خودرو در خط مستقیم خوب است. ترمزهای چهارچرخ دیسک در کنار دو ایربگ جلو نیز نشان از ایمنی قابل قبول (البته نسبت به سال ورود به بازار خودرو) دارند. پژو 206 تیپ 5 همچنان توانایی حرکتی خوبی دارد و امروز نیز می‌توان آن را با خودروهای روز چینی در زمینه شتاب مقایسه کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *