بررسی پیکاپ G9 بهمن موتور کاردرست

این خودرو از امکانات داخلی پیشرفته‌ای مانند صندلی‌های چرمی، تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، کنترل‌های روی فرمان، شارژ بی‌سیم برای تلفن‌های هوشمند و نورپردازی محیطی برخوردار است. محصول کرمان موتور به نام KMC T8 کوچک‌تر از G9 است اما قیمت مناسب‌تر و امکانات قابل قبولی ارائه می‌کند. موتور ۲ لیتر توربو برای  T8، قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر دارد.

این تعلیق محکم به G9 اجازه می‌دهد که به راحتی از مسیرهای ناهموار عبور کند، اما این موضوع ممکن است راحتی سواری در جاده‌های آسفالت را تحت تأثیر قرار دهد. خودرو همچنین به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی رانندگی مانند کنترل کشش و کنترل سرعت در سراشیبی مجهز است. با طولی بیش از 5 و نیم متر و ارتفاعی نزدیک به 2 متر، پیکاپ بهمن G9 یکی از بزرگ‌ترین پیکاپ‌های موجود در بازار است. بهمن G9 به پیشرانه دو لیتری توربوشارژ TGDi با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. بهمن G9 به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI مجهز شده که توان تولید نهایت قدرت ۲۲۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد.

جک KMC T8 کرمان موتور، آمیکو آسنا، فوتون تونلند ایران خودرو، دایون V5 و زامیاد زاگرس، وانت‌های جدید چینی هستند که همراه با سیستم دو دیفرانسیل و طراحی مدرن به بازار کشورمان معرفی شدند. این شرایط، طبیعتا مشوق گروه بهمن است تا محصولی مشابه خودروهای مذکور، برای مونتاژ و فروش آماده کند. این پیکاپ دو دیفرانسیل جدید که در ایران با نام G9 عرضه خواهد شد، ازلحاظ طراحی بسیار گیراتر از حریفان موجود در بازار ایران به نظر می‌رسد.

همچنین، وجود سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX) امکان حمایت مناسب از کودکان را در حین سفر فراهم می کند. این تجهیزات جمعاً ایمنی بالایی را به همراه دارند و خودرو را یک انتخاب امن و قابل اطمینان در جاده می‌سازند. پیکاپ G9 با طراحی مدرن و امکانات پیشرفته اش به رانندگان تجربه ای لوکس و نوین ارائه می دهد.

سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، هشدار اضطراری (ESS)، و هشدار برخورد از جلو (FCW) از میان ویژگی های ایمنی جلوگیری از حوادث و افزایش نقطه‌ی امن خودرو می باشند. همچنین، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW)، کروز کنترل، و سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HAC) و سراشیبی (HDC) نیز به بهبود کنترل و استحکام خودرو در مسیرهای مختلف کمک می کنند. G9 بهمن به‌طور استاندارد با سیستم چهارچرخ محرک هوشمند عرضه می‌شود که در شرایط مختلف رانندگی، گشتاور را به صورت هوشمند بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند. این سیستم به این خودرو اجازه می‌دهد تا در شرایط نامناسب جوی و جاده‌ای، به راحتی حرکت کند.

ZX Auto در بحث سیستم تعلیق هم به‌سبب استفاده از سیستم مولتی لینک، این پیکاپ را از سایر رقیبان چینی متمایز می‌کند. اکثر رقبای چینی این خودرو در ساختار سیستم تعلیق عقب خودرو از سیستم سنتی فنر شمش استفاده می‌کنند. سیستم مولتی‌لینک به‌دلیل گستردگی ساختار، سبب کاهش ظرفیت حمل بار جی 9 شده، اما در عوض هندلینگ و سواری این خودرو ارتقا پیدا کرده است و تا حد زیادی در چالش‌های سخت آفرودی، مانع چپ شدن خودرو می‌شود. اما از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو به نسبت سایر رقیبان خود برگ برنده‌ای ندارد و همانند آن‌ها از سیستم انتقال قدرت ترنسفر کیس سه حالته با تنظیم الکترونیکی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب بهره می‌برد. جعبه دنده این چینی تازه نفس از نوع 8 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ZF است که قدرت تولید شده توسط موتور خودرو را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو در چرخ‌های جلو از نوع دو جناقی است اما در چرخ‌های عقب برای هر نسخه متفاوت است.

اگر سال ۱۴۰۴ قصد خرید فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره از نمایندگی های بهمن موتور داشته باشید باید چیزی حدود ۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان بپردازید. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار و کارخانه محصولات بهمن موتور در سال ۱۴۰۴ مشاهده کنید. پیکاپ بهمن G9 یکی از محصولات گروه بهمن است که مدت کمی از رونمایی آن گذشته اما با استقبال خوبی مواجه شد. پیکاپ بهمن G9 برای نخستین بار در تبریز به نمایش درآمده است و شما می‌توانید در این گزارش با صفر تا صد مشخصات فنی پیکاپ بهمن G9 آشنا شوید.

بازار پیکاپ های کشور روز به روز در حال گسترش بوده و شرکت های زیادی اقدام به وارد و مونتاژ کردن خودروهایی در این کلاس کردند. این مورد به دلیل استقبال بسیار خوب مردم در این سال های اخیر رخ داده و نه تنها در ایران بلکه در بیشتر نقاط دنیا پیکاپ ها تبدیل به یک سگمنت محبوب شده اند. بیشتر پیکاپ هایی که در این چند سال به ایران آمده اند محصولاتی از برندهای چینی بوده که یا با نام خود و یا به صورت ری برند شده در ایران عرضه می شوند. این پیکاپ چینی رقیبی جدی برای دیگر پیکاپ های صفر کیلومتر بازار محسوب شده و محصولی از شرکت ZX AUTO است. این پیکاپ فول سایز نخستین بار در سال 2021 در قالب یک کانسپت و با نام زد ایکس g9 معرفی شد.

کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، هشدار تصادف از جلو، کروز کنترل هوشمند، رادار تغییر لاین، چهار ایربگ، نمایشگر ۱۰ اینچی، شارژر وایرلس، گرم‌کن صندلی‌های جلو و دوربین ۳۶۰ درجه از جمله این امکانات و تجهیزات است. پیکاپ‌ها در این چند سال اخیر تبدیل به خودروهایی جذاب برای بازارهای خودرویی شده‌اند. در بازار خودروی ایران نیز این نوع از خودروها به یکباره طرفداران زیادی پیدا کردند و شرکت‌های خودروسازی رفته رفته با توجه به سلیقه مردم اقدام به واردات و مونتاژ پیکاپ‌های مختلف چینی کردند. پیکاپ G9 با تکنولوژی های پیشرفته ایمنی به رانندگان اطمینان و حفاظت فراوان فراهم می کند. این خودرو با ترکیب مجموعه ای از ویژگی های ایمنی برجسته، به سطح بالایی از کنترل و حمایت از سرنشینان می رسد. سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب با سیستم ABS، BA، و EBD اجازه کنترل دقیق و پایدار بر روی ترمزها را در شرایط مختلف می دهد.

اگرچه G9 به اندازه تویوتا هایلوکس خودرویی قوی و محکم نیست، اما برای یک پیکاپ چینی ارزان قیمت‌تر، این خودرو تجربه رانندگی آفرودی نسبتاً خوبی را ارائه می‌دهد. شرکت چینی تلاش کرده است با جزئیات نارنجی‌رنگ، تفاوت‌هایی بین محصول خود و تولیدات امریکایی ایجاد کند که البته امیدواریم توسط بهمن موتور، حذف شوند. پیکاپ G9 بهمن موتور، خودرویی مناسب برای عاشقان محصولات آمریکایی محسوب می‌شود که به‌دلیل شرایط فعلی، توانایی دسترسی به آن محصولات را ندارند. دوام، توان و تعلیق خودروهای چینی هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده است که بتوان با خیالی آسوده از این خودروها برای آفرود استفاده کرد؛ از سوی دیگر شاید کمتر کسی با وجود محصولات ژاپنی، خودروهای چینی را برای آفرود انتخاب می‌کند.

این ویژگی به آن کمک می‌کند تا در شرایط مختلف جاده‌ای، از جمله مسیرهای ناهموار و آفرود، عملکرد بهتری داشته باشد. رسپکت پرایم در جلو سیستم تعلیق مک فرسون را دارد و در عقب سیستم تعلیق از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است. این در حالی است که در رقبایی مثل آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو سیستم تعلیق ساده توییست بیم را داریم. همین تفاوت باعث می شود سواری بهمن ریسپکت پرایم بخصوص در ردیف عقب به مراتب نرم تر از رقبا باشد.

طراحی G9 ترکیبی الهام گرفته از وانت‌های مشهور امریکا، خصوصاً فورد F-150 و دوج رم است. این خودرو با طول ۵۳۹۳ میلی‌متر، عرض ۲۰۴۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۹۶۵ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۳۲۳۰ میلی‌متر، یکی از بزرگ‌ترین خودروهای مونتاژ ایران خواهد بود. به دلیل اندازه بزرگ خودرو، مشکلاتی در پارک کردن و رانندگی در شهر تجربه خواهید کرد. فضای داخلی G9 نسبت به برخی از رقبای خود کوچکتر بوده و آسایش سواری به دلیل شاسی نردبانی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. علاوه بر این، عملکرد ترمزگیری خودرو نیز ممکن است پایین‌تر از استانداردهای مورد انتظار باشد. در جاده‌های آسفالت، کیفیت سواری شاید خیلی نرم و راحت نباشد، ولی اوضاع رقبای چینی این خودرو نیز در این بخش خیلی خوب نیست و نمی‌توان ایراد بزرگی برای خودرو محسوب کرد.

یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به تمام چرخ‌ها را بر عهده دارد. اما حالا گروه بهمن تصمیم گرفته تا با همکاری شریک چینی خود یعنی ZX Auto که پیش‌ازاین در پروژه تولید وانت کاپرا با آن همکاری داشت، یک محصول پیکاپ فول سایز دو دیفرانسیل جدید به نام G9 را به بازار ایران ارائه دهد. پیکاپ G9 بهمن موتور با یک پیشرانه ۲ لیتری توربو GDI طراحی شده است که قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر می‌باشد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته به هر دو محور این آفرودر قدرتمند منتقل می‌شود، که به آن اجازه می‌دهد در شرایط مختلف جاده‌ای عملکرد مناسبی داشته باشد. بهمن G9 زیر کاپوت خود یک موتور 2 لیتری توربوشارژر با سیستم سوخت رسانی GDi یا همان پاشش مستقیم را جای داده است.

سایر امکاناتاز دیگر امکانات G9 می‌توان به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران و سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) اشاره کرد. همچنین، ترمز پارک برقی با اتوهلد و درایو مد سه حالته (ECO – NORMAL – SPORT) و جلوآمپر تمام دیجیتال ۱۲ اینچی، به افزایش راحتی و کنترل خودرو کمک می‌کنند. شرکت بهمن موتور که اخیرا در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 از پیکاپ G9 پرده برداشته بود، به تازگی لیست مشخصات فنی و امکانات را به شکل رسمی منتشر کرد.

هنگامی که به نمای عقب خودرو می‌رسیم با یک طراحی نسبتا ساده و مشابه با اکثر پیکاپ‌های بازار روبرو هستیم. متریال به کار رفته در داشبورد و رودری های این پیکاپ کیفیت چندان بالا و خارق العاده‌ای ندارند اما آنچنان بی کیفیت هم نبوده و در رده متوسطی قرار می گیرد. فضای کابین با توجه به ابعاد بزرگ این خودرو کاملا جادار و راحت بوده و می توان به آن امتیاز بالایی داد. فضای بار نیز از نظر طول و عرض کمی کمتر از پیکاپ های دیگر بازار بوده و همچنین ارتفاع چندان زیادی نیز ندارد.

این خودرو با صندلی های برقی مجهز به گرم کن و قابلیت تنظیم در ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای سرنشین، برای ایجاد راحتی بی نظیر در سفر طراحی شده است. پوشش چرمی با کیفیت بر روی صندلی ها جلوه زیبایی به کابین افزوده و حس لوکسی را تداعی می کند. کنسول میانی زیر آرنجی صندلی عقب به کاربر امکان دسترسی آسان به امکانات را می دهد. سیستم نور محیط داخل کابین باعث ایجاد یک فضای آرامش بخش و شگفت انگیز می شود. صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی TFT با سیستم مولتی مدیا و بلوتوث ارتباطی هوشمند را در اختیار راننده قرار می دهد. این پیکاپ شاسی قدرتمندی داشته و تعلیق مستقل دوجناغی در جلو و چند میله‌ای در محور عقب دارد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. علاوه بر سیستم دو دیفرانسیل، اکسل‌های تقویت‌شده با فنربندی مناسب رانندگی آفرود از آلیاژ آلومینیوم منیزیم برای G9 استفاده شده است. اگر به‌دنبال پیکاپی با ظاهری ساده‌تر و قیمتی متعادل‌تر می‌گردید توجه شما را به بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک جلب می‌کنیم.

شرکت بهمن موتور کاتالوگ رسمی پیکاپ G9 را به‌عنوان قوی ترین و فول آپشن ترین پیکاپ دو دیفرانسیل بازار ایران منتشر کرد. این پیکاپ غول‌پیکر تا پایان آذرماه از طریق بورس کالا به مشتریان عرضه خواهد شد. در ادامه در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز با مشخصات و امکانات پیکاپ بهمن جی 9 آشنا خواهیم شد. شرکت بهمن موتور نخستین بار پاییز 1401 و در نمایشگاه خودرو اصفهان، این پیکاپ فول سایز را با همان نام اولیه نسخه کانسپت یعنی g9 برای بازار ایران معرفی کرد. فرآیند تطبیق پیکاپ g9 با استانداردهای کشور حدود یکسال طول کشید و در نهایت، نخستین سری آن در اواخر سال 1402 وارد بازار شد.

در نمای روبروی راننده یک فرمان 4 شاخه بزرگ و یک صفحه کیلومتر دیجیتال قرار دارد. در قسمت میانی داشبورد دو دریچه تهویه بسیار بزرگ قرار گرفته که یک مانیتور جهت استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. کیفیت سیستم صوتی این پیکاپ غول آسا نیز کاملا معمولی بوده و افراد علاقمند به صدای با کیفیت باید به سلیقه خودشان سیستم صوتی را تغییر دهند. از این ها که بگذریم، داشبورد روکش چرمی دارد و قسمت های پایینی آن به همراه فضای زیر پای سرنشینان جلو نیز به نورپردازی داخلی مجهز شده است که زیبایی بصری کابین را افزایش می دهند. برای بخش سرگرمی، بهمن G9 به یک صفحه نمایش لمسی بزرگ 10.1 اینچی مجهز شده که دارای سیستم ناوبری و امکان اتصال تلفن هوشمند است.

این توان تولیدی که فعلا برای این غول 2 تن و 60 کیلوگرمی کافی به نظر می رسد، از طریق یک گیربکس 8 سرعته AT ساخت کمپانی ZF آلمان به چرخ های عقب منتقل می شود. خودروهای چینی همواره با دست پری از امکانات رفاهی دیجیتالی به استقبال مشتریان می‌آیند. با وجود تمامی این امکانات، پیکاپ G9 بهمن موتور فاقد رولرلید است و ZX Auto تهیه این محصول کاربردی را بر عهده خریداران گذاشته است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به طور میانگین ۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است که نشان‌دهنده بهینه بودن عملکرد آن در مقایسه با سایر پیکاپ‌ها می‌باشد. همچنین، حداکثر سرعت G9 به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، که برای یک پیکاپ در این کلاس، رقم قابل توجهی به شمار می‌آید. به نمای عقب خودرو می‌رسیم که با یک طراحی نسبتا ساده و مشابه با اکثر پیکاپ‌های بازار روبرو هستیم. چراغ‌های عقب به صورت عمودی و یک تکه طراحی شده که گرافیک قابل قبولی نیز دارد.

فرمان خودرو هم از جنس و طراحی مناسب و به روزی برخوردار است و پشت آمپر نیز دیجیتالی است. در بخش سیستم‌های مالتی‌مدیا، G9 دارای یک مانیتور ۱۰.۱ اینچی لمسی است که به همراه ۶ بلندگو، تجربه صوتی و تصویری خوبی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین، پورت‌های USB و بلوتوث و قابلیت میرورلینک، امکان اتصال و استفاده از دستگاه‌های هوشمند را به آسانی فراهم می‌آورند. کابین جادار، کیفیت متریال قابل‌قبول و فضای بار بزرگ از ویژگی‌های مثبت طراحی داخلی و بیرونی این خودرو به‌حساب می‌آید.

در کل، ظاهر بیرونی پیکاپ بهمن G9 تصویری از یک پیکاپ فول سایز، قوی و مستحکم را به نمایش می‌گذارد که هم برای کار و هم برای تفریح خودرویی کاملا مناسب است. در محور عقب بهمن G9 قفل دیفرانسیل اتوماتیک وجود دارد و راننده می تواند در شرایط مورد نظر، این خودرو را در حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قرار دهد. بهمن جی ۹ وزن خالص ۲۰۶۰ کیلوگرم را دارد و می توان نزدیک ۵۰۰ کیلوگرم بار را در فضای عقب این خودرو قرار داد. پیکاپ آفرودی G9 همانطور که اشاره شد بر مبنای پیکاپ‌های آمریکایی خصوصا دوج رم طراحی شده تا بتواند نظرات زیادی را به خود جلب کند که البته تا حدود زیادی در این مسیر موفق بوده!

در مقابل، مواردی مثل توانایی حمل بار پایین، کیفیت پایین برخی آپشن‌ها و قیمت غیرمنطقی هم نقاط ضعف این پیکاپ آفرودی را تشکیل می‌دهند. توجه ویژه‌ای به طراحی داخلی G9 شده تا حس سواری با یک تراک آمریکایی را تداعی کند. چیدمان ادوات مختلف، به‌وضوح الهام گرفته از وانت‌های مشهور فورد بوده اما برای جذب خریدار یک محصول اقتصادی ساخت چین، موفق عمل می‌کنند. تم غالب داخلی، مشکی‌رنگ بوده و قسمت‌هایی نیز با تکسچر خاص در سرتاسر کابین به چشم می‌خورد. متأسفانه کلیدهای پیانویی داشبورد که آبکاری هم شده‌اند با فرم تخت خود دید مناسبی ندارند. در عوض روی کنسول بسیار پهن G9 می‌توانید از دسته دنده برقی، کاپ هولدر، زیر آرنجی با گنجایش بالا و قسمت‌هایی برای قرار دادن اشیا و موبایل لذت ببرید.

اما ZX Auto برای خلق محصولی متفاوت، سنت‌شکنی کرده و جی 9 را تا حد ممکن شبیه به هم‌کلاسان آمریکایی خلق کرده است. البته چینی‌ها برای عقب نماندن از آمریکایی‌ها حتی سایبرتراک را هم شبیه‌سازی کرده‌اند. فروش و تقاضای بالای این خودرو در چین، توجه بهمن موتور را برای واردات این پیکاپ به ایران جلب کرد. در پاییز 1401 اولین نسخه از این پیکاپ با نام G9 در نمایشگاه اصفهان در معرض دید عموم گذاشته شد.

در کشور ما جذابیت و قلدر بودن یک خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای برای جذب مشتری دارد. واردات و مونتاژ محدود و قیمت گزاف خودروها در بازار آزاد سبب شده تا کمتر کسی از خودروهای 2 تا 5 میلیاردی پیکاپ برای آفرود استفاده کند. خشونت زبان طراحی اتومبیل‌های آفرودی، استقامت بالا در مصارف شهری و محبوبیت صحراگردی، سبب تقاضای بالا برای خرید خودروهای آفرودی در کشور شده است.

گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF آلمان هم وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخ را بر عهده دارد و نکته بهتر اینکه این خودرو مجهز به قفل دیفرانسیل الکترونیکی است. G9 گرانترین خودرو پیکاپ چینی بازار ایران محسوب می‌شود که به‌لطف ظاهری زیبا، بدنه‌ای غول‌پیکر، سیستم تعلیق نرم و سطح بالای آپشن، به خودرویی جذاب تبدیل شده است. قیمت بالا، عرضه محدود و استهلاک بالا از جمله نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شوند. قیمت پیکاپ g9 بهمن موتور در نمایندگی‌ها 1 میلیارد و 980 میلیون تومان است، اما این خودرو در بازار آزاد با مبلغی بیش از 3 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *