بررسی کامل پژو 408X: کراس‌اوور مدرن و جذاب فرانسوی درایوتک

به‌خصوص هنگام جابجایی مرکز ثقل و تغییر مسیر ناگهانی، پژو ۴۰۸ چابک و سریع عمل می‌کند. ایران خودرو برنامه دارد تا بلافاصله پس از واردات سری اول پژو ۴۰۸ ایکس، این کراس اوور را در خط تولید خود مونتاژ کند. قیمت ۴۰۸ هنوز تعیین نشده اما اشاره به این نکته لازم است که این خودرو در بازارهای مختلف دنیا در نسخه پایه حدود ۲۱ هزار یورو و در نمونه‌های کامل حدود ۳۰ هزار یورو قیمت گذاری می‌شود. قدرت این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بر این اساس پژو ۴۰۸x یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در سرعت‌های بالا تعویض دنده‌ بسیار نرم انجام می‌شود.

امکانات رفاهی متعددی در این خودرو وجود دارد که شامل تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف پانورامیک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و سیستم صوتی پیشرفته می‌شود. صندلی‌های ارگونومیک با تنظیمات برقی نیز راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کنند. همچنین این گیربکس هم یکی از شاهکارهای جدید پژو است که با نام ETA 8 که کوتاه شده‌ی عبارت “Efficient Automatic Transmission 8” است و نسبت به نسل قبلی یعنی ETA 6، مصرف سوخت را تقریبا 7 درصد بهبود می‌بخشد. به علاوه نسبت به ETA 6 از نرمی بالاتر و استهلاک پایین تری برخوردار است. بر اساس قیمت بازار و کارخانه سورن پلاس، سمند سورن پلاس XU7P بنزینی مدل ۱۴۰۴ حوالی ۷۲۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و سورن پلاس ef7 دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار آزاد به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است.

سیستم تعلیق در محور جلو مک‌ فرسون و در محور عقب نیمه ‌مستقل است، که باعث شده سواری نرم و هندلینگی که از یک پژو انتظار می ‌رود، در این خودرو چندان محسوس نباشد. جدیدترین تغییر چهره (فیس‌لیفت) پژو ۵۰۰۸ چراغ‌های متفاوت و حس اسپرت فراهم می‌کنند. سه ردیف LED در طرفین، روشنایی روز هستند و کاسه‌ چراغ‌ اصلی، بسیار باریک است.

سپر عقب نیز حجیم و سه بعدی به نظر می‌رسد و ترکیبی از پنل‌های مشکی براق با تزئینات نقره‌ای، هم سبک کراس‌اوور را تقویت کرده و هم ظاهری اسپرت و هنرمندانه به خودرو بخشیده است. در این میان اسپویلرهای بالای شیشه عقب شبیه به گوش گربه سانان طراحی شده و احتمالاً اشاره‌ای به لوگوی شیر غران شرکت پژو دارد. از آخرین محصولات پژو که به بازار ایران راه یافت، پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ ایکاپ حاصل توافق برجام بود. از آن سال (۲۰۱۶) تا کنون، پژو بر اثر ادغام با خودروسازان ایتالیایی و آمریکایی در غالب گروه استلانتیس، تغییرات زیادی به خود دیده است.

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، سمند سورن پلاس یکی از محصولات ایران خودرو است که جانشین پژو پارس در بازار خودرو شد. بسیاری از خریداران خودرو با مقایسه قیمت سورن پلاس با رقبا برای خرید این خودرو ترغیب می‌شوند. در این مطلب به بررسی قیمت روز سورن پلاس در بازار ایران و همچنین قیمت کارخانه سورن پلاس می‌پردازیم. پژو پارس یه خودروی ایرانیه که از پژو ۴۰۵ گرفته شده و از سال ۱۳۷۹ تولید میشه.

این رقبا نیز دارای طراحی جذاب و امکانات پیشرفته هستند، اما پژو 408X با تلفیق ویژگی‌ های اسپرت و لوکس، می‌تواند جایگاه خوبی در میان کراس‌ اوورهای وارداتی پیدا کند. این خودرو برای اولین بار در اوایل 2022 و در خیابان‌های فلان شکار شده بود و چیز زیادی از آن نمی‌دانستیم اما در ماه گذشته به صورت رسمی در سایت پژو ثبت شد تا از تولد یکی از انقلابی‌ترین محصولات فرانسوی، مطمئن شویم. پژو 408 کراس اور کوپه به صورت دقیق، جزو سگمنت C محسوب می‌شود و از نظر ابعاد، تقریبا بین پژو 308 و 3008 یا 508 قرار می‌گیرد. همچنین بر اساس پلتفرم EMP2 طراحی شده که این پلتفرمِ 630 میلیون دلاری را قبلا در محصولات اُپل، فیات، دانگ فنگ، سیتروئن و حتی تویوتا هم دیده بودیم. شرکت‌های فرانسوی و به خصوص ابر گروه خودروسازی پژو – سیتروئن، همیشه با محصولات اقتصادی خود شناخته می‌شدند اما به نظر می‌رسد که فرانسوی‌ها هم ترس خود را کنار گذاشته و قصد دارند تا به یک بازار پر از خطر وارد شوند.

طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلی‌متر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلی‌متر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلی‌متر است؛ این خودرو به‌صورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد. فاصله محوری خودرو ۲,۷۸۷ میلی‌متر است که علاوه‌بر افزایش تعادل، پایداری و تأمین فضای کافی برای سرنشینان، باعث بهبود کیفیت سواری و فرمان‌پذیری خودرو هم می‌شود. بعد، تولید پژو ۴۰۵ در ایران شروع شد و سریع به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. ایران خودرو برای جبران کمبود، شروع کرد به تولید نسخه‌های ایرانی این ماشین که کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های اصلی داشت. تو سال ۱۳۹۴ هم تولید نسخه‌های ایرانی پژو ۲۰۷آی شروع شد که از نظر ظاهری با نمونه‌های اصلی فرق داشت.

لیزینگ خودرو مرکزیت فعالیت برند ویکی را شامل می‌شود و میلیون‌ها متقاضی خرید و فروش خودرو از این پس با ویکی سروکار خواهند داشت. خریداران، فروشندگان، خودروسازان و در ادامه تعمیرکاران خودرویی، نمایندگی‌های فروش قطعات خودرویی و هرآنچه به خودرو و خودروسوار مرتبط است را می‌توان در ویکی به انجام رساند. طراحی داخلی پژو ۲۰۰۸ جدید تغییرات جزئی داشته که چندان به چشم نمی‌آید و تفاوت اساسی با مدل قبلی ندارد.

درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه به‌روزترین اخبار، بررسی‌ها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت می‌کند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژی‌ها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. هدف ما، ایجاد منبعی قابل‌ اعتماد برای علاقه‌مندان به صنعت خودروسازی است.

خودروی اینسپشن بر پایه‌ی یکی از چهار پلتفرم آینده‌ی شرکت استلانتیس توسعه داده شده است. پژو امروز در سایه یک گروه بزرگ خودروسازی متشکل از شرکای آمریکایی و ایتالیایی، یک برند متحول شده، پیشرفته، زیبا و اسپرت‌گرا است. اسپویلر کوچک و مشکی‌رنگی هم روی درب صندوق‌عقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا دارد. در برخی از قسمت‌های کابین، شاهد استفاده از متریال‌های نامرغوب هستیم که از ظرافت و زیبایی کار می‌کاهد. زاویه های تند و تیز پژو اینسپشن ما را تا حدودی به یاد سایبر تراک کمپانی تسلا می اندازد اما جزئیات بدنه اینجا قطعا بسیار بیشتر از وانت ایلان ماسک است.

این موتور در سال‌های اخیر با موتور ۱٫۶ لیتری و ۱۱۰ اسب بخار جایگزین شده. این ماشین بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۵ ساخته شده و ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری عرضه می‌شد. پژو ۴۰۵ تو ایران به خاطر قیمت مناسب و فضای جادار، یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های تاریخ این کشور بوده. پژو یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیاست و نقش مهمی توی توسعه این صنعت داشته. این شرکت با تولید ماشین‌های با کیفیت و قیمت مناسب، به محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دست یافته.

طراحی جلوپنجره‌ ای خاص و کاپوت کشیده نیز به جذابیت بصری خودرو افزوده است. 408X از نظر طراحی، مدرن تر و جسورانه‌ تر از اکتاویا به نظر می ‌رسد و از لحاظ فنی، توان خروجی و گیربکس بهتری نسبت به آن دارد. تنها نقطه ضعف اصلی این خودرو در برابر رقبا، استفاده از تعلیق عقب نیمه ‌مستقل است. به‌ طور کلی، در پژو 408X، با زبان طراحی جدیدی روبه ‌رو هستیم که ترکیبی از خطوط عضلانی، حجم‌ پردازی‌ های فضایی و زوایای تیز را در بر می‌ گیرد. این سبک طراحی فقط به 408X محدود نمی‌شود و در سایر محصولات این شرکت، مانند پژو ۳۰۰۸ و ۳۰۸ نیز قابل مشاهده است. در نمای جانبی، چرخ‌های ۲۰ اینچ نصب شده‌اند تا از این نظر، کراس‌اور پژو بسیار متفاوت از رقبای هم‌اندازه باشد.

این طراحی چندلایه نه‌تنها از نظر زیبایی‌شناسی جذاب است، بلکه باعث بهینه‌تر شدن فرآیند استفاده از کنترل‌ها نیز شده است. سقف خودرو دارای فرورفتگی خاصی است که باعث می‌شود فضای سر نسبت به انتظار، خیلی تنگ به نظر نرسد. اما عرض صندلی‌های عقب در حد متوسط است و اگر سه فرد بزرگسال در آن بنشینند، کمی احساس فشردگی خواهند داشت. پژو ۴۰۸ ایران خودرو همچنان از سیستم تعلیق یکپارچه تیر پیچشی در محور عقب استفاده می‌کند. اگر نوع تعلیق برای شما اهمیت زیادی دارد و به سیستم‌های مستقل عقب اصرار دارید، شاید بهتر باشد به سراغ گزینه‌های دیگر بروید! سیستم تعلیق مستحکم و جمع‌وجور است، اما در مقایسه با برخی خودروهای آلمانی همرده، انعطاف بیشتری دارد.

تو سال ۱۳۹۱ به خاطر تحریم‌ها، همکاری ایران خودرو با پژو قطع شد و تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد. این خودرو هیچوقت در تست ایمنی معتبری شرکت نکرده و ایمنی آن صفر ستاره تخمین زده شده. یکی از مهم‌ترین مشکلات ایمنی پژو پارس اینه که در هنگام تصادف، میل فرمان و پدال‌ها به درون اتاق وارد می‌شن که می‌تونه خطر جدی برای سرنشینان ایجاد کنه. با این حال، صندلی‌های پژو پارس راحت‌تر هستند و فرمان‌پذیری این خودرو نیز بهتر است. موتور ۱۰۰ اسب بخاری در ۱۲ ثانیه، صفر تا ۱۰۰ را پر می‌کند و حداکثر سرعت ۲۰۰۸ جدید را به ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. اما شتاب این خودرو با پیشرانه ۱۳۰ اسب بخاری، ۹.۵ تا ۹.۷ ثانیه است و می‌تواند به بیشینه سرعت ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت برسد.

ظرفیت باک سوخت خودرو ۵۱ لیتر و فضای صندوق آن در حالت معمولی ۵۳۶ لیتر و در حالت صندلی خوابیده ۱۶۱۱ لیتر است. ۴۰۸ ایکس رینگ‌هایی ۱۹ اینچی از نوع گرانیت بلک دارد و در نسخه‌ وارداتی تایرهای گودیِر بر روی آن نصب شده است. نسل سوم از اتاق سری ۴ پژوی فرانسه در سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. پژو ۴۰۸ جدید در یک سنت شکنی ویژه نسبت به دو نسل قبل خود از حالت سدان خارج شد و چهره‌ای عجیب به خود گرفت.

پژو ۲۰۷ آی، نسخه ی فیس‌لیفت شده‌ی پژو ۲۰۶ که تو ایران به اسم «پژو ۲۰۶ پلاس» هم شناخته میشه، تو کشورهای مختلف دنیا تولید و عرضه میشه. این ماشین‌ها به دلیل کیفیت خوب، قیمت مناسب، و خدمات پس از فروش گسترده، مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفت. این شرکت با همکاری ایران‌خودرو، نقش مهمی توی توسعه صنعت خودروسازی ایران ایفا کرده. پژو یه شرکت خودروسازی فرانسویه که سال ۱۸۱۰ توسط خانواده پژو توی فرانسه تاسیس شد.

اما در شتاب‌گیری ناگهانی، واکنش گیربکس بسیار سریع و دقیق بوده و بدون تأخیر، دنده را سنگین می‌کند. در حالت اسپرت، عملکرد پیشرانه و گیربکس تهاجمی‌تر می‌شود، اما تفاوت آن با حالت عادی چندان چشمگیر نیست. در برخی از مدل‌های پژو، این گیربکس هنگام کاهش دنده در سرعت‌های پایین، گاهی با کمی تأخیر مواجه می‌شد، اما در آزمایش رانندگی با پژو x408، چنین مشکلی مشاهده نشد. به طورکلی پژو 408X ایران خودرو با ارتفاع مناسب از سطح زمین و تزیینات مشکی بدنه، سبکی پر ابهت از کراس‌اوور را به نمایش می‌گذارد. نمایشگر مولتی مدیا 10 اینچی در پژو 408 کراس اور کوپه، کاملا به سمت راننده متمایل شده است تا حس و حالِ کابین تویوتا سوپرا را تداعی کند. دریچه‌های سیستم تهویه هوا هم برخلاف اکثر خودروهای 2022، به بالای این نمایشگر منتقل شده‌اند.

مشتریان برای مدل‌های بعدی می‌توانند از موتورهای بنزینی تا هیبریدی پلاگین‌شو انتخابی داشته باشند. پژو با ارائه طیف گسترده‌ای از SUV در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگتر، با موقعیت رانندگی مطلوب بالا، سبک، فناوری و کاربرد فراوان، به خوبی نیازهای بخش SUV را برآورده می‌کند. پژو همچنین با ارائه برخی از بهترین خودروهای تمام برقی و هیبریدی پلاگین در جاده، در خط مقدم انقلاب خودروهای برقی و هیبریدی قرار دارد و طیف گسترده‌ای از مدل‌های خود را تکمیل کرده است. پژو ۲۰۰۸ کوچک‌ترین و جمع‌وجورترین کراس اوور خودروساز فرانسوی است که از طراحی ظاهری جذاب و اسپرت و کابین مینیمال و مدرن و امکانات به‌روز و کامل ایمنی و رفاهی بهره می‌برد. این دلایل موجب شده تا ۲۰۰۸ پرفروش‌ترین کراس اوور سگمنت B در بازار اروپا و همچنین ترکیه بود. تیپ Active با رادار پارکینگ عقب، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی و یک درگاه USB-C به نمایندگی‌ها خواهد آمد.

صندلی‌های عقب نیز به‌صورت تاشو و تفکیک‌شده قابلیت جمع شدن دارند، اما تنها نقطه ضعف این است که پس از خواباندن صندلی‌ها، سطح کاملاً صاف با کف صندوق تشکیل نمی‌شود. البته از خودرویی با ماهیت سدان و کراس‌اوور، انتظار شاسی بلند بودن نداریم، اما اگر در این بخش بهینه‌تر طراحی می‌شد، قاعدتا شاخصه کاربردپذیری کابین پژو ۴۰۸ ارتقا پیدا می‌کرد. در فضای داخلی، همچنان شاهد زبان طراحی i-Cockpit کلاسیک پژو هستیم که در ایران با پژو ۲۰۰۸ معرفی شد. داشبورد با استفاده از خطوط مستقیم و زوایای تیز، جلوه‌ای مدرن و واضح دارد. فرمان کوچک دوشاخه با کف دیکات و نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی در ترکیب با یکدیگر، تجربه رانندگی لذت‌بخشی ارائه می‌دهند. نمایشگر سه‌بعدی بدون نیاز به عینک نیز به جذابیت‌های بصری آن اضافه کرده و حس فناوری را تقویت می‌کند.

این خودرو نیمه دوم ۲۰۲۳ به نمایندگی‌های پژو می‌رسد و احتمالا قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار خواهد داشت و رنو کپچر و نیسان جوک را به چالش خواهد کشید. با این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، با خودرویی جذاب‌تر و زیباتر از قبل مواجه می‌شویم که پیش‌زمینه‌ای برای دوران برقی‌سازی در دهه ۲۰۳۰ خواهد بود. این خودرو در سه تیپ Active و Allure و GT در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که از نظر سطح امکانات و تجهیزات با هم تفاوت دارند. مقامات پژو زمان عرضه نمونه تولید انبوه اینسپشن به بازار جهانی را سال 2025 عنوان کرده اند. اینسپشن از دو موتور الکتریکی قدرتمند بهره‌می‌برد که می‌توانند با یک‌بار شارژ کردن تا 800 کیلومتر خودرو را همراهی کنند.

تمایز در توان خروجی شارژر درونی ۴۰۸ فست‌بک، در نهایت به مدت زمان نهایی برای شارژ باتری خودرو باز می‌گردد. زمان شارژ بر اساس نوع شارژر انتخابی می‌تواند بین دو ساعت تا حدود چهار ساعت متفاوت باشد. تمامی نسخه‌های تولیدی ۴۰۸ فست‌بک با گیربکس اتوماتیک هشت سرعت عرضه می‌شوند و از این بابت هیچ تفاوتی میان نسخه‌های مختلف آن نیست. «جروم میچرون»، مدیر محصول پژو، اعتقاد دارد باتری بزرگ‌تر بدون مشکل در پلتفرم پژو 408 قرار گرفت؛ زیرا این خودرو فست‌بک محسوب می‌شود و فاصله محوری طولانی‌تری نسبت به نسخه‌های سدان و هاچ‌بک دارد. همچنین طراحی آیرودینامیک این خودرو با ضریب درگ 0.28، به e-408 کمک می‌کند راندمان مصرف انرژی مطلوبی را تجربه کند. در ادامه به نمایشگاهی از دکمه‌های فیزیکی و فرمان D شکل می‌رسیم که فست بک و اسپرت بودن این کراس اور فرانسوی را دوباره به یاد ما می‌اندازند.

چراغ ‌ها در بخشی قاب‌ مانند قرار گرفته ‌اند و فلاپ عقب نیز به سبک کراس‌ اوور ها، بیرون‌ زدگی دارد. پژو 408X در کلاس کراس‌ اوور های سگمنت C قرار می ‌گیرد، اما در نگاه اول، تلفیقی از یک سدان، کراس‌ اوور و کوپه به نظر می‌ رسد که نشان از سبک طراحی جدید این خودروساز دارد. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. این سپر برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث می‌شود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهت‌تر به نظر برسد. اولش با قطعات فرانسوی تولید می‌شد، ولی بعداً به خاطر تحریم‌ها، با قطعات ایرانی، هندی و چینی تولید شد.

در حقیقت بد نیست بدانید که ضریب درگ پژو 408 کراس اور کوپه فقط 0.28Cd است که این عدد در خودروهای آیرودینامیکی مثل تسلا مدل S به 0.208Cd می‌رسد. به طور کلی کم بودن ضریب درگ، به معنای مقاومت کمتر خودرو در برابر جریان هوا است. در این قسمت می‌توانیم جلو پنجره یک تکه و جذابی را ببینیم که در کنار چراغ‌های L شکل ماتریسی و دیفیوزر مشکی، طراحی فوق العاده جدیدی را به وجود آورده است.

طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکس‌واگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. بنابر اعلام ایکاپ، پژو ۴۰۸ ایکس بازار ایران مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که پیش از این در محصولات مختلفی همچون پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، دی اس ۷ و سیتروئن C3 دیده بودیم. پژو ۴۰۸x به‌محض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دسته‌بندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. ابعاد و اندازه پژو 408 جدید بدون تغییر هستند اما ظاهر این خودرو به سبک محصولات جدید برند فرانسوی همچون پژو 308 تغییر کرده است. خط عمودی چراغ‌ها و جلوپنجره بزرگ برخی از المان‌های طراحی محصولات جدید پژو هستند که در پژو 408 جدید مشاهده می‌شوند.

تحویل این خودرو به مشتریان از اوایل 2025 میلادی، حدود یک ماه دیگر، آغاز خواهد شد. این شیشه که فناوری بالای تولید را همراه خود دارد در واقع تحت عملیات اکسید فلزی قرار می گیرد که مشابه آن برای شیشه محافظ کلاه فضانورادان ناسا انجام می شود. در نتیجه آنچه گفته شد؛ شیشه نمایی زرد رنگ به خود می گیرد در حالی که کیفیت دمایی خود را نیز حفظ می کند. امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه‌های گروه پی‌اس‌ای (پژو سیتروئن) محسوب می‌شود. ویدئوی معرفی این خودرو را می‌توانید در صفحه اینستاگرام پدال تماشا کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *