بله، اگر به دنبال خودرویی با کیفیت مونتاژ بالا و عملکرد مناسب هستید، پژو 206 فرانسوی انتخاب خوبی است. پژو 206 به دلیل طراحی جذاب، عملکرد مناسب و مصرف سوخت بهینه در ایران بسیار محبوب است. یکی از آپشن های جذابی که در پژو ۲۰۷ تعبیه شده است وجود سیستم ارتباط اضطراری در مواقع ضروری و بحرانی با شرکت پژو میباشد؛ این سیستم توسط GPS به مرکز متصل میشود تا از این طریق جایگاه اتومبیل برای شرکت پژو مشخص شود. این محصول که متعلق به سال ۱۹۹۳ است، یکی از موفقیتهای این شرکت در زمینه تولید هاچبک به حساب میآید. در ماه فوریه سال بعد، یعنی ۱۹۹۴، نسخه ۳ در این مدل نیز روانه بازار شد. در اکتبر ۲۰۱۳ پژو شعبهای از کارخانه تولیدی خود در شمال شرقی پاریس را به دلیل کم کردن هزینهها تعطیل کرد.
از سال ۱۹۵۲، شیشهی مثلثی درهای جلو (لچکی) و ادوات لوکس کروم به زیبایی 203 افزود. این خودرو، تقریبا تمامی مدلهای 203 با پیشرانهی ۱.۳ لیتر تولید شدند و حدود ۴۵ اسببخار، قدرت داشتند. نهایت سرعت این مدل در نسخههای مختلف، حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتربرساعت بود و میتوانست ظرف ۲۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.
مشابه ایران، پژو 206 در بازار جهانی هم با پیشرانههای ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدلها داشته است. این خودرو در فرانسه، با بدنهی ۲در و ۴در هاچبک بهعنوان محصول اصلی تولید شد؛ اما نسخههای ۲در صندوقدار (206 CC) و ۴در استیشن (206SW) هم بهعنوان نمونههای جانبی عرضه شدند. ترکیب پژو 206 CC با مدل هاچبک ۴در، منجر به تولید 206 SD شد که با نام 206 صندوقدار شهرت دارد. این محصول، اولینبار در ایران دیده شد؛ اما در کشورهای امریکای جنوبی و همچنین مالزی و چین روی خط تولید رفت.
خودروهای نظامی پژو، پیش از اختراع تانک و سلاحهای سنگین قابل نصب روی آنها، بهدلیل توانایی بالا در حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل یا توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه بودند. پژو AM و AC با وزن خالص ۴.۵ تن و پیشرانهی ۴۰ اسببخار، نهایت سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت داشتند. این مدلها در ارتش فرانسه، الهام بخش خودروی نظامی رولزرویس MK1 و بسیاری دیگر محصولات زرهی ارتش بریتانیا بودند. بعد از اتمام جنگ جهانی اول هم، کشورهای شرق اروپا، مخصوصا حکومت صربها و یوگسلاوی که درگیر جنگ داخلی با بولشویکها شده بودند، چند دستگاه AM و AC به پژو سفارش دادند.
این شرکت به نخستین خودروسازی تبدیل شد که محصولات درونسوز را به لاستیکهای سخت تجهیز کرد. مدیر آن، «آرماند پژو»، تلاش کرد تا خودروسازی را از سایر تجارت خانوادگی خود جدا کند اما موفق نشد. شرکت پژو سپس در سال 1896 نخستین موتور خود را توسعه داد تا دیگر به دایملر وابسته نباشد. این برند خودروسازی که بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلتساز جهان شناخته میشود، در سال 1901 بهطور رسمی موتورسیکلتهایش را به جهان عرضه میکرد و در سال 1903، نیمی از خودروهای فرانسه را میساخت. مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایهگذاری را به ساخت پیشرانههای قدرتمند و کممصرف اختصاص دهند.
مدلهای پژو 206 فرانسوی، از آن دسته اند که قبل از سال 91 (2011) در ایران تولید شدهاند و به علت استفاده از قطعات فرانسوی، به عنوان «پژو 206 فرانسوی» شناخته میشوند. کدام مدلهای پژو 206 فرانسوی هستند؟، در این مقاله، به بررسی مدلهای پژو 206 فرانسوی خواهیم پرداخت. متاسفانه استفاده از این وسیله نقلیه آنقدرها هم آسان نبود، چرا که دستگاه تولید کننده بخار، بسیار سنگین بوده و به زمانی طولانی برای گرم شدن نیاز داشت.
فعالیت پژو در این دوره تولید دوچرخه بود و نمونههای یافت شده روی ستون فرمان دوچرخه نصب میشدند. پژو 403 در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند پینینفارینای (Pininfarina) ایتالیایی بود که فضای زیادی داشت و از ماشینهایی با بهترین عملکرد در زمان خود محسوب میشد. این پژو ویژگیهای خاصی دارد که آن را برای خریداران جذاب میکند و در واقع این پژو موتور خوبی هم دارد.
سال ۱۹۱۲ همکاری بین اتوره بوگاتی (موسس برند بوگاتی) و پژو ادامه یافت و این مهندس فرانسوی، خودروی پرفروش بهبه را بازطراحی کرد. طراحی پرفروشترین محصول پژو تا آن زمان، برای اتوره بوگاتی هم اعتبار کسب کرد. دیگر نکتهی مهم دربارهی خودروسازی پژو، به محصولات کماستهلاک و قابل اعتماد در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی مربوط میشود که امروزه، هنوز در آفریقا و آمریکای جنوبی، تردد دارند. در کشور کوبا، تعداد درخور توجهی از خودروهای کلاسیک پژو، در حال استفاده هستند. از این دست، میتوان مدل 404 را مثال زد که سال ۱۹۶۰ در فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ در خطوط تولید آرژانتین و کنیا حضور داشت. پژو 404 هنوز در جادههای بسیاری از کشورهای شمال افریقا و امریکای مرکزی، دیده میشود.
بعد، تولید پژو ۴۰۵ در ایران شروع شد و سریع به یکی از پرفروشترین خودروهای ایران تبدیل شد. حضور پژو در ایران تا زمانی که پیکان از خط تولید خارج شد، پررنگتر شد. در این زمان، پژو به یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروی ایران تبدیل شد. پژو یکی از مهمترین شرکتهای خودروسازی دنیاست و نقش مهمی توی توسعه این صنعت داشته. این شرکت با تولید ماشینهای با کیفیت و قیمت مناسب، به محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دست یافته.
مدل جدید سال ۱۹۲۹، پژو ۲۰۱ ارزانترین خودرو در بازار فرانسه و مدلی بود که علامت تجاری پژو را دارا بود. مدت بسیاری از این شکوفایی پژو نگذشته بود، که در دهه ۱۹۳۰ میلادی دوران رکود اقتصادی آغاز شد. پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آنها قرار داد. در سال ۱۸۹۶ پژو نخستین موتور خود را بدون کمک گوتلیب دایملر تولید کرد و پس از آن پیشرفتهای مختلفی مانند امکانپذیری انتقال قوای محرکهٔ زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو بهمعنای امروزی آن، شکل گرفت.
پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ به ترتیب دارای بدنهی بزرگتر و پیشرانهی قویتر نسبت به دیگری بود. آرماند در سال 1889 با همکاری یک صنعتگر فرانسوی بنام «Léon Serpollet»، ساخت اولین خودروی پژو را شروع کرد. این خودرو به هنگام تولید در سال۱۹۷۴، از معدود مدلهای اسپرت فرانسوی بود که طراحی جوانپسند و شبیه به محصولات ایتالیایی فراهم میکرد.
پژو 206 فرانسوی با استفاده از سیستمهای ایمنی پیشرفته، امنیت بالایی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. از جمله این سیستمها میتوان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کیسههای هوا و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد. این ویژگیها در کنار ساختار مقاوم بدنه، امنیت بیشتری را در حین رانندگی فراهم میکنند. پس با ما همراه باشید تا در این مسیر جذاب و پر اطلاعات، به بررسی جزییات بیشتری از مدلهای پژو 206 فرانسوی بپردازیم. تفاوت بزرگ بعدی نصب مانیتور ۷ اینچی است که روی داشبورد و به جای قسمت ساعت در داشبورد “۲۰۷ قدیم” نصب شده است. یکی دیگر از تفاوت های خودرو اضافه شدن دو سنسور پارک عقب روی سپر و نصب دوربین عقب به بخش بالایی پلاک است که از داخل نمایشگر قابل مشاهده است.
در ادامه با سعادت رنت همراه باشید تا به طور کامل از جزئیات و تاریخچه خودرو پژو اطلاعاتی دقیق بدست بیاورید. پژو یک برند فرانسوی محبوب است که نقشی اساسی در صنعت خودروسازی جهان ایفا میکند. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمیشود که نام برند پژو را نشنیده باشد. محصولات تولید شده این شرکت در ابتدا هیچ ارتباطی به خودروسازی نداشت و به تولید قهوه ساب مربوط بوده است.
در داشبورد، یک طراحی کلاسیک با دکمهها و کنترلهای کاملاً در دسترس به چشم میخورد. متریال بهکاررفته در داخل کابین پژو 405 معمولاً از جنس پلاستیک سخت است که در عین سادگی، دوام مناسبی دارد. صندلیها راحت و جادار هستند و فضای کافی برای پا و سر در هر دو ردیف وجود دارد. پژو 206 فرانسوی با توجه به طراحی مهندسی و موتورهای کارآمد، مصرف سوخت بهینهای دارد.
این موتور توانست ترکیبی از قدرت و کارایی را به خریداران ارائه دهد و به عنوان یکی از نقاط قوت پژو 206 فرانسوی شناخته میشود. پژو 206 صندوقدار به علت فضای بار بیشتر و امکانات متنوع، یکی از محبوبترین مدلهای پژو 206 در ایران بود. از جمله مزایای این مدل میتوان به فضای بار بیشتر، تعادل و کنترل بهتر در سرعتهای بالا و امکانات بیشتر اشاره کرد.
البته تقاضا برای این خودروی ۲در ۴نفره، آنقدر زیاد نبود که منجر به نجات پژو از بحران مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی بالایی برای شرکت سازنده داشت و مورد تحسین رسانهها قرار گرفت. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پژو توانست با مدلهای ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ وارد فاز تولید خودروهای مدرن و آیرودینامیک شود. این خودروها در کلاس سوپرمینی طراحی شدند که در اواخر سالهای ۱۹۳۰، محبوبیت داشت. طراحی ۳۰۲ و ۲۰۲ متفاوت از رقبا بود و بهدلیل نصب چراغها، زیر جلوپنجره، بهراحتی تشخیص داده میشد. مشابه خودروهای امروزی پژو، عدد سمت چپ، بزرگ یا کوچک بودن ابعاد هر مدل را نشان میداد.
در بسیاری از مسابقات جایزه بزرگ اروپا، پژو توانست برتر از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. مهمترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سالها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. در نتیجه، برای اولینبار یک خودروی اروپایی با رانندهی غیرامریکایی به مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ رسید.
به نظر میرسد این طرح بازطراحی آرم مورد استفاده در طول دهه 1960 است که شامل سر شیر در داخل یک سپر است. این اولین بار است که از سال 1975 بدن شیر از آرم پژو برداشته میشود. طی 46 سال گذشته این آرم نشان داده است که شیر روی دو پایه عقب خود ایستاده و بازوها را در هوا بلند کرده است. از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸ لوگوی پژو در قابی به شکل سپر و با طرحی سادهشدهٔ شیر به رنگ آبی روی زمینهٔ زرد مشاهده میشود. سال ۱۹۴۸ لوگوی شیر طلایی که بر روی دو پای عقب ایستاده، بصورت رسمی و به عنوان لوگوی جهانی پژو ثبت و برای نخستین بار روی پژو ۲۰۳ نصب شد.
پیشرانه۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار میرود. هاچبک شیک و جمعجور با شتاب مطلوب و جوانپسند که مثل مدل ۴۰۵ همچنان توسط تولیدکننده ایرانی، یعنی ایران خودرو، در داخل ساخته میشود. از این مدل بعد از معرفی و موفقیتش چند فیسلیفیت و بازطراحی در مدل های ۲۰۷ و البته کلاسهای کوپه و کروک هم ساخته شد، اما هیچکدام نتوانست جای پژو ۲۰۶ اصلی را بگیرد. نوع رسمی سدان آن نیز با نام تجاری SD در ایران طراحی و ساخته شد که همچنان فروخته میشود.
آرماند تصمیم گرفت که به جای بخار، از یک موتور درون سوز برای تولید محصول بعدی خود کمک بگیرد. این موتور تحت لیسانس کمپانی پانارد (Panhard) و زیر نظر دایملر ساخته شده بود. در سال ۱۹۸۳ مدل سوپرمینی پژو ۲۰۵ معرفی شد که به یکی از پرفروشترینها در تاریخ این شرکت چه در سطح کشور و چه در اروپا تبدیل شد و تا سال ۱۹۹۸ و تا قبل از معرفی و غلبه مدل ۲۰۶، در بازارها همچنان موجود و محبوب بود. در سال ۱۹۸۵ اولین خط تولید پژو در مدلهای ۵۰۴ و ۵۰۵ در چین شروع به کار کرد و دو سال بعد، این اتفاق برای تولید مدل ۳۰۹ در بریتانیا هم افتاد. پژو 508 یک خودروی سدان متوسط لوکس است که از سال 2016 در بازار ایران عرضه شده است.
۲۰۷ آی با ۲۰۷ اصلی از نظر ظاهری تفاوت های چشمگیری نداشته اما این تفاوت ها در امکانات رفاهی و ایمنی آنها به چشم میخورد. در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت.
این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافتهای طولانی بسیار مناسب بود. کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقهمند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد. اولین وسیله نقلیه این برند، یک سهچرخه بود که از بخار نیرو میگرفت. این محصول توسط لئون سرپولت طراحی و همانطور که پیشتر گفته شد، توسط آرماند پژو تولید شد. این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنیترین مدلهای تاریخ شناخته میشود. کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقه مند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد.
کیا موتورز هم به عنوان بخشی از تمرکز خود در ایجاد وسایل نقلیه الکتریکی، از یک آرم زاویهدار رونمایی کرد. این خودروساز کرهای این تغییر لوگو را به عنوان بخشی از تغییراتش در ماهیت برند اعلام کرده است. در اوایل سال جاری جنرال موتورز آرم خود را تغییر داد تا با ترکیب شکل پلاگین برق حرکت خود را به سمت “آینده کاملاً الکتریکی” منعکس کند. گفته میشود که این کمپانی بزرگ که یکی از سه غول خودروسازی دیترویت است، قصد دارد با این عمل پیام خودروهای الکتریکی خود را با قوت بیشتری به گوش برساند. پژو آخرین شرکت خودروسازی است که تولید خودروهای الکتریکی را در برند خود منعکس میکند.
پژو 206 صندوقدار با موتور 1.6 لیتری عرضه میشد و امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی، سیستم صوتی با کیفیت و سیستم ترمز ABS داشت. همانطور که گفته شد، این خودرویی که ما در ایران با نام ۲۰۷ میشناسیم در سایر کشور ها به اسم ۲۰۶ پلاس تولید شده و با ۲۰۷ اصلی تفاوت های بسیاری دارد که اکنون به بررسی و مقایسه این تفاوت ها خواهیم پرداخت. نیوفیس این خودرو از نظر ظاهری تنها در چراغ ها و آینه ها با مدلهای اولیه تفاوت داشت.
پژو 207 صندوقدار یک خودروی سدان خانوادگی است که توسط ایران خودرو از سال 1395 به بازار عرضه شد. از امکانات این خودرو میتوان به مانیتور لمسی، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، دی لایت و غربیلک فرمان با دکمههای صوتی اشاره کرد. این خودرو ابتدا 6 تیپ داشت که از سال ۱۳۹۱ به بعد فقط در دو تیپ ۲ و ۵ تولید میشود. این خودرو با مخزن سوخت ۱.۴ و ۱.۶ لیتری به بازار عرضه میشود که تیپ ۵ جزو پرفروشترین تیپهای 206 به شمار میرود و باید اشاره کنیم که صحبتهایی در رابطه با تولید تیپ 6 پژو نیز به گوش میرسد. حالا محصولات پژو از ماشینهای پرطرفدار در ایران است که در حال حاضر توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود.
کمپانی پژو در فرانسه که یکی از مهمترینها در تاریخ این گروه شناخته میشود. پژو روآ ROA در واقع نمونهی بهبود یافتهی پژو آردی است که توسط ایران خودرو در اختیار مشتریان قرار گرفت. این خودرو در سال 1388 به صورت کامل بهبود یافت و با موتور 1.7 لیتری OHVG2 پایهی گاز سوز و تغییراتی در ظاهر روانهی بازار شد. این پژو در واقع همان پیکان است یک موتور 1.6 Hillman Avenger دارد و فروش آن از دههی 90 شروع شد.
موتورهای پژو 207 فرانسوی نیز متنوع است و خریداران بسته به نیاز خودشان می توانند از بین موتورهای دیزلی یا بنزینی یکی را انتخاب کنند. در مورد جعبه دنده نیز باید گفت نسخه اروپایی به گیربکس های 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی و یا 5 سرعته اتوماتیک مجهز است. طراحی داخلی این ماشین با توجه به زمان عرضهاش، ساده اما کاربردی است و فضایی راحت برای سرنشینان فراهم میکند. کابین این خودرو بهگونهای طراحی شده که اولویت اصلی آن ارگونومی و کاربرپسندی باشد.
در ادامه ویدیویی تماشا خواهید کرد که نسخه فرانسوی این هاچ بک محبوب را نمایش می دهد. فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید 403 ادامه یافت که بعد از 203 در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این محصول هم، ۱۱ سال در خط تولید باقی ماند و به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته شد. طراحی 403 با الهام از فیات ۱۹۰۰ و توسط استودیو پینین فارینا در سال ۱۹۵۴ به پایان رسید. ابتدا، پیشرانهی ۱.۳ لیتری 203 روی 403 نصب شد؛ اما خیلی زود با موتور جدید ۱.۵ لیتری با قدرت ۶۵ اسببخار به دست مصرفکننده رسید.
این محصول با سیستم دنده کشویی و تعلیق سه نقطهای از بسیاری از تلاشهای همنسلان خود جلوتر بود و حتی نمونهای از آن به برزیل هم صادر شد. اگر به تاریخچه شرکت پژو نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که پژو از آن برندهایی است که برای ما ایرانیها بسیار آشناست. سالهاست محصولات این کارخانه معظم اتومبیلسازی در خیابانهای شهرهای مختلف کشورمان به وفور دیده میشود. پژو 306 یک خودروی خانوادگی کوچک است که توسط خودروساز فرانسوی پژو از سال 1993 تا 2002 تولید شد. پژو 306 جایگزینی برای پژو 309 بود که در زمان خود جزو موفقترین تولیدات پژو به عنوان مدل هاچ بک به شمار میرفت؛ به همین دلیل در سال بعد یعنی 1994، نسخهی 3 این خودرو را به بازار عرضه کردند.
اما در سال ۱۹۶۸ یکی از معروفترین ساخته های پژو که بهویژه در کشور ما معروف است، یعنی پژو ۵۰۴ معرفی و ساخته شد. خودرویی کمقیمت و مناسب و با استحکام و همچنین دارای اتاقک بزرگ و کابین جادار که مناسب خانوادهها بود. اگر برایتان سوال شده که چرا نشان تجاری پژو شیر است، باید گفت که آرم شیر پژو نیز در آن زمان به هدف نشان دادن تیزی تیغههای ارّه آنها انتخاب شد. البته سالها بعد گروههای تولید خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه از هم جدا شدند، اما خانواده پژو در طول قرن ۲۰ به تولید دوچرخه ادامه دادند.
همچنین، مزایا و معایب هر یک از این مدلها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در زمان تولید پژو 206 فرانسوی، برخی مدلها از نظر ظاهری یا ویژگیهای فنی متفاوتی داشتند که در این مقاله به تفاوتهای آنها خواهیم پرداخت. اما باید گفت قدرت لمسی آن بسیار بالا بوده و با کوچکترین تماس قابل استفاده است. به عنوان مثال دریچه گاز برقی آن که قبلا از بوش آلمان در آن استفاده میشد، اکنون از نمونه چینی آن استفاده میشود.
بنابراین، اگر بخواهیم تمامی بخش های این دو خودرو را بررسی کنیم، متوجه تفاوت های کوچکی در آن ها میشویم! تمامی موارد گفته شده از جمله امکانات ایمنی ۲۰۷ اصلی بود، بنابراین، اگر بخواهیم به بررسی امکانات ۲۰۷ آی نیز بپردازیم باید گفت، پژو ۲۰۶ پلاس در بین تمامی امکانات رفاهی موجود در ۲۰۷ تنها دو مورد از آن ها را دارا می باشد! این خودرو دارای ترمز ضد قفل ABS بوده و دارای ایربگ در بخش سرنشینان و جلویی و جانبی برای محافظت از جان افراد در حین تصادفات میباشد. این در حالی است که فاصله دو چرخ جلو در ۲۰۷ آی یا همان ۲۰۶ پلاس برابر با ۱۶۸۰ میلی متر بوده و طول آن نیز ۳۹۰۰ میلی متر است. امکاناتی از قبیل مانیتور لمسی، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، دی لایت و غربیلک فرمان با دکمههای صوتی در نسخه ایرانی به ۲۰۷ صندوقدار اضافه شد. پژو ۲۰۷ صندوقدار تنها در نسخه اتوماتیک عرضه میشود در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه هاچبک خود ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید