بهترین خودروهای پژو در بازار ایران کدامند؟ اتاق خبر دیوار

خودرویی که انگار هیچ‌وقت قدیمی و از مد افتاده نمی‌شود و هنوز هم یکی از بهترین بازارهای خرید و فروش را داراست. تاکنون ۶ تیپ پژو ۲۰۶ در ایران تولید شده که البته به دلایل متعدد، بعضی از این مدل‌ها توقف تولید خورده است. در طراحی جدید، مه‌شکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغ‌ها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند.

این خودرو همان گیربکس دستی برادر بزرگتر، و همان شتاب و مصرف سوخت را دارد. نبود کیسه هوا، و سیستم صوتی پیشرفته و شیشه بالابر عقب برقی، باز هم از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ بود که در تیپ ۲ هم ادامه داشت. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته می‌شود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی به‌روز شده و جذاب‌تر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. ناگفته نماند که پژو ۲۰۰۸ از نبود بعضی امکانات مثل سانروف رنج می‌برد و به دلیل واردات محدود، از خدمات پس از فروش خوبی بهره نمی‌برد، اما چهره جذاب و زیبایی دارد. اگر همچنان به دنبال پاسخی برای سوال کدام خودروی پژو را بخریم؟ هستید، شاید این کراس‌اوور پژو در بازار ایران برایتان جذاب باشد.

شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین به‌علاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری نکرده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نشود. تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکرده‌ها ندارد. این تغییرات حداقل در خود خانواده آردی‌ها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند.

سیستم تهویه اتوماتیک تیپ ۳ و آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن هم از دیگر نکات مثبت این مدل پژو ۲۰۶ است. کدام پژو ۲۰۶ را بخریم؟ احتمالا اگر قصد خرید پژو ۲۰۶ داشته باشید می‌دانید که این خودرو تا کنون در ۶ تیپ مختلف در کشور ما عرضه شده است که هر یک از این تیپ‌ها با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند. در این راهنمای خرید پژو ۲۰۶ قصد داریم تا به معرفی انواع پژو ۲۰۶ بپردازیم و تیپ‌های مختلف آن را با هم بررسی کنیم.

با مراجعه به سایت دیوار می‌توانید از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مطلع شوید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مطلع شوید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۳ مطلع شوید. شما می‌توانید از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۱ در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مطلع شوید.

در مطلب زیر سعی کرده‌ایم تمام نسخه‌هایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپ‌های پژو ۴۰۵ بپردازیم. از آنجا که این ماشین جدید تفاوت چندان زیادی با پژو ۲۰۶ نداشت و به کیفیت ساخت و امکانات پژو ۲۰۷ اصلی هم نزدیک نبود، می‌شد پیش‌بینی کرد که ۲۰۷i هیچ‌گاه به موفقیت برادر بزرگتر خود نرسد. بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیت‌های آن، چندین مدل از پژو پارس با نام‌هایی مثل LX و ELX که تفاوت‌های فنی داشتند و به صورت دنده‌ای و اتومات بودند به بازار معرفی شد.

همچنین، کنترل و پایداری خودرو نسبت به مدل‌های قبلی در این نسخه بهبود پیدا کرده، اما با وجود تولید جدید، همچنان این ماشین از نبود بسیاری از امکانات روز خودروسازی در بخش ایمنی و رفاهی رنج می‌برد و جزو محصولات پر آپشن محسوب نمی‌شود. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره می‌برد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سی‌سی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد.

به دنبال این موضوع، ایران خودرو با همکاری شرکت پژو، اقدام به طراحی و تولید نسخه سدان پژو ۲۰۶ کرد که از اتفاق به یکی از محصولات قابل توجه این کمپانی نیز تبدیل شد. اگر برایتان این سوال به وجود آمده که خودروی پژو چی بخریم؟ باید گفت که امروز در بخش خودروهای صفر می‌توان تیپ ۲ و ۵ پژو ۲۰۶ را خرید که با یکدیگر تفاوتی ۵۰ میلیون تومانی دارند. از مهم‌ترین نکات مثبت ۲۰۶ شتاب خوب آن است که همیشه به عنوان وزنه‌ای قشر جوان خریدار ماشین را به سمت خود می‌کشد. هر چند که در گذشته بین تیپ ۱ تا ۶ این ماشین تفاوت‌های محسوس و مهمی وجود داشت، اما امروز بین تیپ ۲ و ۵ آن چنان فرق بزرگی نیست. خودروی پژو چی بخریم؟ در راهنمای خرید خودروی پژو سعی کردیم که بهترین خودروهای پژو در بازار ایران را به علاقمندان و خریداران این خودرو معرفی کنیم؛ خودروهایی که همچنان در ایران بسیار پرطرفدار هستند. تیپ ۱، اولین نمونه‌ پژو ۲۰۶ در ایران است که در سال ۱۳۸۰ توسط نمایندگی کمپانی پژو به بازار معرفی شد.

امیدواریم که این راهنمای خرید پزو ۲۰۶ توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره این راهنمای خرید چه بود؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این تیپ‌ها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید. بعد از شکست پروژه‌هایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته می‌شدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات جدیدی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدی‌تر گرفت.

با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سی‌سی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود. ایران خودرو برای آردی از موتور پیکان استفاده کرده بود و بدنه پژو را روی آن قرار داده بود! با این حرکت قصد داشت با پایین آوردن محسوس قیمت ۴۰۵ به‌نوعی حتی مشتریانی که بودجه‌ای در حد پیکان داشتند را به سمت خود بکشاند. در واقع، این گروه خریداران پول چهره پژو ۴۰۵ را بدهند، در حالیکه کیفیت سواری و قدرت پیکان نصیبشان می‌شد. هر چند که در ظاهر این روش حرکتی ناامیدانه دیده می‌شد، اما برخلاف انتظار پروژه آردی آن چنان که پیش‌بینی می‌شد شکست نخورد.

شما می‌توانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره به‌روزرسانی‌های سایت دیوار هم مطلع شوید. آخرین نسخهٔ معرفی شده توسط ایران خودرو از انواع پژو ۴۰۵ این مدل است که از سال ۱۳۸۸ به مشتریان عرضه شد. پژو ۴۰۵ SLX دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده بود و می‌توان این تفاوت‌ها را در بخش‌هایی مثل چراغ‌ها و داخل اتاقک دید. شاید ناامیدکننده‌ترین محصول پژو در ایران ۲۰۷، یا به عبارت درست آن ۲۰۷i، باشد. علاقمندان به خودرو در جریان هستند که این محصول موجود در ایران در واقع پژو ۲۰۷ رسمی نیست چرا که حضور این مدل در کشور قبل از تولید و ساخت به خاطر تحریم‌ها و دلایل اقتصادی منتفی شد. پژو ۲۰۶ از آن خودروهایی است که تقریبا تمامی اقشار جامعه آن را دوست دارند و به خصوص در میان نسل جوان محبوبیت ویژه‌ای دارد.

این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را تولید می‌کرد. این تیپ مجهز به یک گیربکس اتوماتیک AL4 بود و با داشتن امکانات خوب، یکی از مدل‌های نسبتا با کیفیت پژو ۲۰۶ بود که البته خیلی زود حضورش در کشور کمرنگ شد. پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ TU3 با حجم ۱.۳ لیتر، قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر، شاید خیلی قوی به نظر نرسد، اما در زمان خودش پژو ۲۰۶ تیپ ۱ با شتاب ۱۴.۱ ثانیه! خودرویی که از سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و به دنبال استقبال مردم، ایران خودرو خط مونتاژ این هاچبک دوست داشتنی را راه‌اندازی کرد و تا کنون تیپ‌های مختلفی از آن را به بازار عرضه کرده است.

با مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ با تیپ ۲ باید گفت که تیپ ۳ از نظر فنی هیچ تغییری نکرد، اما قیمتی بالاتر از تیپ ۲ داشت. همین موضوع باعث شد که بعد از تولید تیپ ۵ که با همین امکانات، پیشرانه بهتری داشت، عملا خرید و فروش این مدل ۲۰۶، با مشکل روبرو شود. همچنین، مدت زمان زیادی است که این تیپ توسط ایران خودرو دیگر تولید نمی‌شود و می‌توان در بازار دست دوم این مدل را پیدا کرد. چند سالی است که شرکت ایران خودرو، نسخه سدان پژو ۲۰۶ را نیز تولید کرده  که شاید به اندازه نسخه هاچ‌بک موفقیت فروش نداشته باشد، اما در مقایسه با دیگر تولیدات داخلی، قابل تامل به نظر می‌رسد. تمامی انواع تیپ‌‌های پژو ۲۰۶از یک طراحی ظاهری یکسان برخوردارند و تفاوت اصلی، در امکانات فنی و رفاهی و نوع پیشرانه آن‌هاست.

حالا با تولید این تیپ، پژو ۲۰۶ تبدیل به همان خودروی چابکی شد که جوانان جویای سرعت و هیجان به دنبالش بودند. با این تعویض‌ها در بخش طراحی و مکانیکی، اعداد خروجی کارکرد این ماشین نیز دچار تغییراتی شدند که از تفاوت انواع پژو ۴۰۵ سخن می‌گویند. در SLX زمان شتاب اولیه به طرز محسوسی در قیاس با GLX بالاتر رفته و به حدود ۱۳ ثانیه رسیده است. در مقایسه انواع پژو ۲۰۶ های دیگر باید گفت اگر دوست دارید نسخه اتوماتیک پژو ۲۰۶ را برانید باید به سراع تیپ ۶ این خودرو در بازار دست دوم بروید و البته که نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده‌ای از این تیپ‌ها داشته باشید. دو کیسه هوا، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی CD، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، چراغ مه شکن عقب و جلو و آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و گرمکن و دماسنج از جمله نکات خوب و امکانات ویژه پژو ۲۰۶ تیپ ۴ بودند.

تست رانندگی ضمن این‌که نوع سواری خودرو را مشخص می‌کند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان می‌سازد. زیرا شیپور به شما کمک می‌کند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید.

پژو ۴۰۵، یکی از معروف‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است. کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. جدا از این شرایط، واقعیت این است که پژو ۴۰۵ دیگر خودروی خوبی برای خرید محسوب نمی‌شود چرا که چهره‌اش شدیداً تکراری‌اش هیچ جذابیتی ندارد و با تنوع محصولات داخلی، امروز می‌توان با همان هزینه به مورد و انتخابی بهتر رسید. این خودرو کیفیت خوبی در ساخت دارد و با توجه به شاسی بلند بودنش از شتاب اولیه ۸ ثانیه‌ای و مصرف کمتر از ۷ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر بهره می‌برد. نکته مهم نسخه‌های ۲۰۰۸ در ایران، ارائه نسخه‌ای از این ماشین است که بین نمونه‌های مشابه‌اش در بسیاری کشورها قوی‌ترین پیشرانه را دارد. البته از زمانی که تولید آن به طور کامل در شرکت ایران خودرو انجام شد، کیفیت ساختش پایین و پایین‌تر آمد، اما به دلیل ساختار حساب‌شده و درست طراحی آن از روز اول، ۲۰۶ همچنان بین خودروهای داخلی و هم‌رده از سطح قابل قبولی برخوردار است.

این مدل هم همان پیشرانه TU3 با قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر را دارد. اما در مدل جدید، اضافه شدن ترمز ضدقفل، ضریب ایمنی خودرو را بالاتر برده و به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جی‌ال‌ایکس ۲۰۰۰» گرفت. تقریباً تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند این اتفاق به دلیل ساخت و چهره قدیمی و تکراری و به‌روز نشدن ۴۰۵ باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد.

با این وجود، پژو ۴۰۵ GLX همچنان گزینه‌‌ای مناسب، کم استهلاک، مستحکم و با هزینه و خرج نگهداری نه‌چندان زیاد برای انتخاب و خرید یک خودروی نسبتاً ارزان به حساب می‌آید. غیر از این دو، یک نسخه از کلاس باری این ماشین با نام وانت آریسان نیز از سال ۱۳۹۲ معرفی شد. نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر می‌رسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هم‌اکنون در بازار کارکرده‌ها می‌توان نمونه‌هایی برای خریدش پیدا کرد.

ضمن اینکه این مدل را می‌توان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سی‌سی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار می‌گیرد، دریافت کرد. ضمن اینکه از همان سال ۱۳۸۶، نسخه سدان ۲۰۶ با نام SD یا صندوقدار نیز به بازار معرفی شد که بعد از گذشت سال‌ها و برآورد نظرات مثبت و منفی، می توان پژو ۲۰۶ صندوقدار را خودرویی نسبتا موفق محسوب کرد. مشخصات فنی و رفاهی SD که امروز در بخش ماشین‌های صفر در آخرین تیپ خود یعنی V8 عرضه می‌شود، تقریباً مشابه تیپ ۵ پژو ۲۰۶ هاچ‌بک است. همانطور که در این راهنمای خرید پژو ۲۰۶ توضیح دادیم در حال حاضر تنها تیپ‌های ۲ و ۵ از این خودرو تولید می‌شوند و همچنان در سبد پیش فروش ایران خودرو قرار دارند.

چند سال بعد، نوع دوگانه‌سوز آن نیز با توجه به همه‌گیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن به‌عنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد می‌شود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه  کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد. در هر صورت امیدواریم که فهرست بهترین ماشین‌های پژو در بازار ایران برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ شما تجربه رانندگی و سواری با کدام یک از این خودروها را دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با مصرف ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر، نسبت به دیگر اعضای خانواده، کمتر بنزین می‌سوزاند، سریع‌تر حرکت می‌کند و هماهنگی گیربکس نیز در این مدل با پیشرانه بسیار بهتر شده است. تیپ ۲ یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های پژو ۲۰۶ است که تا قبل از عرضه تیپ ۵ یکه‌تاز خانواده پژو ۲۰۶ بود.

به دلیل طراحی ظاهری زیبا و اسپرت، و تفاوت زیاد با خودروهای آن زمان بازار، استقبال بسیار خوبی از این هاچ‌بک فرانسوی شد. بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد. نسخه پایه و جدید آن یعنی پانوراما در دو حالت دنده‌ای و اتومات، در کنار نوع صندوق‌دار آن از جمله خودروهای ۲۰۷i هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت صفر در بازار تهیه کرد. تمامی این ماشین‌ها موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر TU5 دارند و فرق آن‌ها در جعبه‌دنده و وجود بعضی آپشن‌هاست که مثل داستان تمامی محصولات داخلی، سال به سال از تعداد و تنوع آنها برای ساخت نسخه‌ها و تیپ‌های متفاوت یک محصول کم شده است. خودرویی که هم پیشرانه قوی دارد و هم امکانات خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

هنگام بررسی انواع پژو ۲۰۶ متوجه می‌شویم که تیپ ۴، از آن مدل‌هایی است که مونتاژ داخلی نبود. تعداد محدودی از این تیپ پژو ۲۰۶ وارد بازار کشورمان شد که البته خیلی هم حضور پررنگی در بازار ندارند. از این تیپ به بعد، پژو ۲۰۶ با پیشرانه ضعیف قدیمی خود خداحافظی کرد و یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 در زیر کاپوت پژو ۲۰۶ نسل جدید جا خوش کرد. تفاوت تیپ‌های پژو ۲۰۶ با یکدیگر از نظر طراحی ظاهری و داخلی خیلی به چشم نمی‌آید. تیپ ۳ مدلی بین تیپ ۲ و ۵ است و همان پیشرانه ۴ سیلندر TU3 بر روی این خودرو هم قرار داده شده است.

همان پیشرانه TU5 که در تیپ ۵ نیز استفاده شده بود در این مدل هم به کار گرفته شده، اما با این تفاوت که حالا یک گیربکس اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و این همان پاشنه آشیل پژو ۲۰۶ تیپ ۶ است. در اولین قدم، ایران خودرو هیچ تغییری در متریال به کار رفته در داخل کابین نداده بود. البته پژو ۲۰۶ به لطف طراحی ظاهری خوبش که در تمام این سال‌ها اصلا قدیمی نشده و به دلیل کابین راحت و صمیمی که دارد، شاید خیلی ایرادهای متریالش به چشم نیاید. با وجودی استقبال زیادی که در این سال‌ها از این تیپ پژو ۲۰۶ شده است، اما کماکان ایران خودرو اصرار دارد که از متریال نه چندان با کیفیت و پلاستیک خشک در کابین این خودرو استفاده کند. از طرفی پژو ۲۰۶ به مرور زمان به سرو صدا می‌افتد که این می‌تواند به دلیل ضعف مونتاژ این خودرو باشد.

یکی از چند محصول ساخته شده بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ که شاید موفق‌ترین این سری هم باشد، گزینه بعدی برای جواب به سوال خودروی پژو چی بخریم؟ است. البته به نوعی دلیل موفقیت پژو پارس در میان تمام محصولاتی که بر اساس آن در کشور ساخته شد، رسمی بودن فیس‌لیفت پارس از پژو ۴۰۵ توسط سازنده اصلی است. شرکت پژو این بازطراحی را برای کشورهای نه چندان پیشرفته انجام داد و حوالی سال ۱۳۸۰ ایران خودرو آن را با نام پرشیا به خط تولید و فروش خود اضافه کرد. این هاچ‌بک دوست‌داشتنی از معدود گزینه‌های قدیمی، اما همچنان محبوب مانده در بازار ایران است. بدون تردید اگر بخواهیم از بهترین ماشین‌های پژو بازار ایران نام ببریم، مدل ۲۰۶ در رده‌های نخست قرار می‌گیرد چون با هر فاکتوری، چه فروش و چه میزان رضایت سیل عظیم خریداران هر تیپ آن در بیش از این دو دهه، پژو ۲۰۶ نامی سربلند در برند پژو است. یکی از مواردی که شاید بسیاری از خانواده‌ها را نسبت به خرید انواع پژو ۲۰۶ مردد می‌کرد، فضای کم کابین این خودرو بود.

اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت می‌شود که می‌توانید با بررسی آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. شرکت پژو چند سال پیش با چند همکار دیگرش در دنیا یعنی سیتروئن و دانگ‌فنگ، گروه خودروسازی PSA را به وجود آورد، اما به تازگی و در سال ۲۰۲۱، با پیوستن تیم فیات-کرایسلر به آن‌ها، اتحادیه‌ای جدید برای ساخت خودرو به نام استلانتیس پدید آمد. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مطلع شوید. از امکانات خوب این تیپ باید به ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل انتشار بخار بنزین، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، شیشه بالابرهای برقی عقب و جلو و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. در کنار تمامی موارد خوبی که گفتیم، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بهترین بازار خرید و فروش را نیز در اختیار دارد و دقیقا همانند پول نقد در بازار خودروی ایران عمل می‌کند.

از ویژگی‌های خوب پژو ۲۰۶ صندوق‌دار باید به چراغ بدرقه، سیستم صوتی با اسپیکرهای عقب و جلو، کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، حسگر پارک عقب، صندلی راننده ۶ حالته دستی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی اشاره کرد. طراحی ظاهری نسبتا خوب و کیفیت ساخت قابل قوبل پژو ۲۰۶ صندوق‎‌دار از دلایل فروش موفق این خودرو است. این خودرو در چند تیپ ارائه شده که فرق تیپ‌های پژو ۲۰۶ صندوق‌دار خیلی به چشم نمی‌آید. نسخه‌های بنزینی و دوگانه سوز برای سلیقه‌های مختلف در سبد پژوهای ۲۰۶ قرار گرفته است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در میان خانواده هاچ‌بک‌های ۲۰۶، بهترین پیشرانه و کامل‌ترین امکانات را دارد. پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر، شتابی معادل ۹.۶ ثانیه دارد.

گزینه بعدی از فهرست بهترین خودروهای پژو در ایران، ماشینی است که طحفه برجام بود. بعد از برجام و گذشت سال‌ها از دیدن برند پژو در کلاس هاچ‌بک و سدان، مدل ۲۰۰۸ اولین ماشین این برند در کلاس کراس‌اوور بود که از حدود سال ۱۳۹۷ به جاده‌‌های داخل رسید. سیستم تهویه هوای دستی و سیستم صوتی با پشتیبانی نوار کاست هم از موارد منفی این خودرو است. اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینه‌تر کند.

تولید پژو ۲۰۶ در کشورهای دیگر رسما از سال ۲۰۱۰ متوقف شده، اما در ایران کماکان شاهد تولید تیپ‌های ۲ و ۵ این خودرو هستیم. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک می‌کشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروف‌ترین نام‌های این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت می‌توان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آن‌ها دید. از حدود ۱۵ سال پیش که پژو ۲۰۶ هاچ‌بک به طور کامل در کشور تولید شد تا به امروز، نه تنها تغییر مثبت ظاهری و داخلی در این محصول رخ نداده، که بعضی امکانات مثل ترمز دیسکی عقب، سی‌دی پلیر و سنسور عقب نیز از این ماشین حذف و یا سفارشی شده است. برای اینکه بدانیم کدام پژو ۲۰۶ را بخریم باید ابتدا در مورد تمامی تیپ‌های این خودرو اطلاعات کاملی داشته باشیم.

دومین مساله، آردی‌های تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند. این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سال‌های اخیر هم ادامه داشته است. امروز این سدان خوش‌ساخت علی‌رغم حضور طولانی‌اش، همچنان عضو فعالی در حجم معاملات کشور است و می‌توان آن را به صورت نو در چهار تیپ پایه، LX، دوگانه سوز و اتوماتیک تهیه کرد.

اگر به دنبال خرید گران‌ترین و شاید بهترین ماشین پژو در ایران هستید، شاید پژو ۵۰۸ جی‌تی لاین بهترین انتخاب برای شما باشد. فرمان‌پذیری خوب، ترمزهای مطمئن و دسترسی آسان به قطعات یدکی از دیگر نکات مثبت آن است. جعبه دنده اتوماتیک AL4 قدیمی است و بسیار کند عمل می‌کند و همین موضوع باعث کاهش شتاب خودرو شده است. ۱۱.۴ ثانیه برای یک خودروی اسپرت که به سریع بودن معروف است، عدد خوبی نیست. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه می‌شد و آردی با رنگ‌های شادتر و تازه‌تری به میدان آمد.

کج‌روی در تولیدات شاخه پژو ۴۰۵ در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل شروع شد. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. بنابراین اگر به عنوان یک جوان به دنبال بهترین خودروهای پژو هستید، پژو ۲۰۶ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، می‌توانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان می‌داد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویه‌شده و به‌روز خودرو را به همراه داشته باشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۱ ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ است که کمترین امکانات را به همراه دارد. فرمان دوشاخه، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و ساعت دیجیتال روی داشبورد از جمله امکانات این خودرو به حساب می‌آید. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا به‌دلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند.

تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونه‌های صفر حاضر در نمایندگی‌ها و بازار از ساخته‌های قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدل‌های جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. این سدان طراحی فرانسوی اما ساخت ایران به ماکزیمم سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و از نظر امکانات در رده بالایی قرار نمی‌گیرد.

هر چند که در آن زمان داشتن شیشه‌های برقی، کولر و آینه‌های برقی جز آپشن‌های جذابی محسوب می‌شد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب می‌کرد. کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر. از حق نگذریم کیفیت ساخت، فنربندی و تعلیق نرم پژو ۵۰۸ نکات مثبت آن است، اما ۵۰۸ به خاطر در دسترس نبودن لوازم یدکی و محدودیت دانش تعمیر انتخاب پر از ریسکی خواهد بود. این سدان با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توربوشارژ و دقیقا مشابه ۲۰۰۸ عرضه شده و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دارد. آخرین مورد از خانواده پژو که آن هم مثل ۲۰۰۸ حضور کمرنگی در سهم خرید و فروش بازار دارد، سدانی نسبتاً جدید است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *