همچنین درب صندوق نیز با حجم پردازی های مختلفی همراه شده و بر رو سپر عقب نیز دو خروجی فیک اگزوز و یک دیفیوزر ساده کرومی قرار گرفته اند. درون کابین تیارا پرایم با یک فضای مدرن مواجه خواهید شد که کمتر دکمه یا کلید فیزیکی در آن مشاهده میشود. برای تنظیمات تهویه، یک پنل لمسی با گرافیک خوانا و جذاب در کنسول میانی حضور دارد.
به سبب سیستم تعلیق کارآمد این خودرو سواری نرمی را از آن شاهدیم که نسبت به برخی رقبا عملکرد بهتری دارد. فیدلیتی پرایم یک خودروی شاسیبلند خانوادگی است که با طراحی زیبا و امکانات پیشرفته به بازار عرضه شده است. این خودرو با بهرهگیری از موتور قدرتمند و مصرف سوخت بهینه، عملکرد مناسبی را در شرایط مختلف جادهای ارائه میدهد. فضای داخلی جادار و تجهیزات رفاهی متنوع آن، راحتی و آسایش را برای سرنشینان به ارمغان میآورد.
یکی دیگر از رقبای ریسپکت پرایم در بازار، کیامسی J7 مونتاژ کرمان موتور است که البته در بازار چند صد میلیون تومان قیمت گرانتری دارد ولی یکی از گزینههایی است که خریداران ریسپکت میتوانند در نظر بگیرند. فیدلیتی پرایم در بخش طراحی، ظاهری با ابهت و ساده را داشته و برخلاف رقبایش المان های اسپرت در آن کمتر دیده می شود. چراغ های اصلی کمی باریک و کشیده، متصل به جلو پنجره عریض و بزرگ خودرو طراحی شدهاند. بر روی سپر جلو هم تنها چراغ های مه شکن و تزئینات کرومی به همراه ورودی هوای ثانویه تعبیه شده است. تریم داخلی کابین بهصورت دو رنگ کار شده تا نمای جذابتری برای فضای داخلی این خودرو ایجاد شود. در مجموع میتوان گفت این سبک طراحی نسبتا لوکس است و برای یک ماشین چینی در این سطح متقاعدکننده به نظر میرسد.
همچنین در هنگام تخت گازها عملکرد سیستم تهویه مناسب است و می توان رفتار بهتری نسبت به قبل در فیدلیتی پرایم جدید دید. نکته جذاب دیگر در کابین ماشین بهمن ریسپکت پرایم صندلی های اسپرت و جذاب این خودرو هستند که کاملا بدن را در بر گرفته و احساس سوار شدن به یک خودروی سریع را منتقل می کنند. صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ بوده که خبر خوبی برای دوست داران خودرو به شمار می رود. داشبورد نیز طراحی بسیار متفاوتی دارد و روی آن از طرح های متفاوتی استفاده شده است.
علاوه بر این، آینه بغلهای خودرو علاوه بر قابلیت تنظیم الکتریکی تاشو هم هستند. در بازهٔ قیمتی ریسپکت پرایم اگر علاقهای به خودروهای چینی ندارید و به دنبال یک خودروی وارداتی با برند معتبر هستید، تنها انتخاب نیسان سانی وارداتی شرکت جهان نوین آریا خواهد بود. این خودرو هرچند در سگمنتی پایینتر از ریسپکت قرار دارد ولی از لحاظ قیمت کاملاً به سدان مونتاژی بهمن موتور نزدیک است.
کابین خودرو طراحی ساده و در عین حال جذابی دارد و همین موضوع آن را بسیار خاص کرده است. چیزی که سادگی کابین را بیشتر تقویت میکند صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتالی خودرو در کنار صفحه نمایش ۱۰. اگر به شتاب ریسپکت پرایم فکر میکنید، باید بگوییم که این خودرو صفر تا صد را میتواند در ۱۱. به طور کلی، ریسپکت پرایم ترکیبی از قدرت خوب، مصرف بهینه و امکانات مدرن را در اختیار خریدار قرار میدهد و همین آن را به یک گزینه خوب برای کسانی که به دنبال یک خودروی مدرن هستند تبدیل میکند. با ورود به داخل کابین دیگنیتی پرایم، شاهد یک طراحی و دیزاین لوکس و نسبتا به روز هستیم که طراحی آن می تواند احساس خوبی را به سرنشینان منتقل کند. طراحی خوب این قسمت بیشتر از هرچیزی مدیون استفاده از تریم رنگی و همچنین استفاده از روکش چرمی در نقاط مختلف رودری ها و داشبورد این خودرو است.
این پیشرانه قادر است روی هم رفته ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید و از طریق جعبه دنده شش سرعته مصنوعی CVT به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید که این پیشرانه جز پیشرانه مطرح گروه دانگ فنگ بوده و در بسیاری از محصولات این شرکت از این پیشرانه استفاده شده است. کیامسی J7 هم مثل ریسپکت به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است ولی این موتور از سیستم تزذیق مستقیم سوخت یا GDI بهره میبرد و به همین دلیل، خروجی بالاتری برابر با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
بر روی سپر جلو نیز ادامه جلوپنجره خودرو طراحی شده و در دو طرف نیز چراغ های مخصوص روز قرار گرفته که طراحی آنها به گونهای است که ادامه چراغ های پوزیشن لایت در کاسه چراغ اصلی هستند. این سدان چینی در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و بر همین اساس انتظار یک طراحی خیلی خاص و مدرن را از آن داریم. اما این را هم در نظر داشته باشید که کایی ژواندو یک سدان اقتصادی و به صرفه است که برای بازار هدف جوانان طراحی شده و بر همین اساس طراحی بدنه المان عجیب و غریبی ندارد و فقط سعی شده که چهره این سدان کمی اسپرت بنظر برسد.
عملکرد ترمزها در فیدلیتی پرایم جدید مانند گذشته همچنان خوب و مناسب است و باید گفت که سواری این خودرو در اکثر شرایط خوب ارزیابی می شود. اما وجود رینگ های آلومینیومی ۲۰ اینچی و وضعیت نامناسب جاده های ایران سبب می شود تا در چاله های کوچک، تکان های به کابین فیدلیتی پرایم انتقال پیدا کند. گیربکس دو کلاجه خشک خودرو نیز هماهنگی خوبی با موتور دارد و با وجود وزن سنگین فیدلیتی، توانایی حرکتی مناسبی را از خود به نمایش می گذارد. در هنگام تست، با وجود 2 سرنشین و دمای هوای بالای 30 درجه سانتیگراد، فیدلیتی صفر تا صدی در حدود 12 ثانیه را به ثبت رساند که زمان قابل قبولی است. تنها تفاوت میان فیدلیتی 5 نفره و فیدلیتی 7 نفره، وجود ردیف سوم صندلی ها در نسخه 7 نفره است. البته این ردیف صندلی چندان برای بزرگسالان مناسب نبوده و بیشتر برای کودکان کاربرد دارد.
طراحی کابین و خصوصا داشبورد فیدلیتی پرایم در اوج سادگی رقم خورده و این سادگی نشان دهنده ماندگار بودن آن است. داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بیرون زده از داشبورد بوده و پس از دریچه های تهویه مطبوع و پنل های کنترل سیستم تهویه مطبوع و مالتی مدیای خودرو قرار گرفتهاند. بهمن موتور یکی از این شرکت هاست که با معرفی و تولید چند محصول مختلف درصد بالایی از سهم بازار را از آن خود کرده است.
از نظر سیستم تعلیق، خودرو در جلو به سیستم مک فرسون مجهز شده و در عقب شاهد استفاده از سیستم مستقل چند میلهای هستیم و به لطف این ترکیب ریسپکت پرایم سواری راحتی دارد. از نظر ایمنی هم اوضاع خودرو خوب بوده و شاهد استفاده از ترمز دیسکی روی هم چهار چرخ هستیم. مزایای فیدلیتی پرایم شامل فضای بزرگ داخل کابین و صندوق، امکانات قابل قبول در مقایسه با هزینه پرداختی، بهرهمندی از پیشرانههای رایج در بازار ایران، خدمات پس از فروش مناسب و کیفیت خوب نسبت به رقبای خود است. این خودرو به دلیل طراحی هوشمندانه و امکاناتی چون سیستم تهویه مطبوع و صندلیهای راحت، برای خانوادهها و افرادی که به فضای زیاد نیاز دارند، انتخابی مناسب به شمار میرود.
بهمن ریسپکت پرایم این روزها با قیمت نمایندگی حدوداً ۹۷۴ میلیون و قیمت بازار حول و حوش ۱۲۴۰ میلیون تومانی توانسته به یکی از گزینههای محبوب در کلاس سدانهای خانوادگی لوکس تبدیل شود. این قیمتها در مقایسه با رقبای این خودرو مانند آریزو ۵ توربو، آریزو ۶ پرو و کیامسی J۷ کرمان موتور سبب شده تا ریسپکت پرایم اوضاع خوبی در بازار داشته باشد. هم اکنون در بازار ایران کسانی که به دنبال یک سدان با کیفیت بالا و ظاهر اسپرت و جذاب هستند، ریسپکت پرایم را به عنوان یکی از بهترین گزینهها پیش روی خود میبینند. زیر کاپوت ریسپکت بهمن یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر با استاندارد آلایندگی یورو 6 قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 154 اسببخار قدرت (دور موتور 5500) و 210 نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور 1750 الی 4000) تولید نماید. این نیرو توسط یک جعبهنده CVT با قابلیت شبیهسازی 9 سرعت به چرخهای جلو منتقل میشود تا همه چیز مشابه با آریزو 5 جدید و آریزو 6 باشد. با توجه به این شباهتها میتوان حدس زد که عملکرد فنی خودرو نیز تا حد زیادی به رقبای مورد اشاره نزدیک است.
این گیربکس دو کلاچه خشک به مانند سایر گیربکس های مشابه خودش نیازمند توجه و نگهداری با دقت است و در صورت عدم توجه به آن، اتفاقاتی مانند داغ کردن در ترافیک و خرابی های صفحه کلاچ در آینده می تواند محتمل باشد. ردیف عقب فیدلتی نیز فضای سر و پای مناسبی دارد و قابلیت تنظیم زاویه پشتی برای صندلی های آن در نظر گرفته شده. در انتهای کنسول میانی دو دریچه کولر نیز برای ردیف عقب وجود دارند و در فیدلیتی پرایم تیپ ۲، ردیف سوم صندلی های نیز وجود دارد که البته فضای آن ها برای نشستن بزرگسالان چندان مناسب نیست. صندوق عقب نیز فضای بار بسیار خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و در زیر فضای بار لاستیک زاپاس قرار گرفته است.
این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
شتاب این خودرو نزدیک ۱۲ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۸.۱ لیتر است. نیرو در این خودرو تنها به محور جلو انتقال داده شده و چرخ های عقب بی بهره مانده اند. همچنین سیستم تعلیق این کراس اوور خانوادگی در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نرمی را برای این خودرو به همراه داشته اند. فضای داخل کابین بسیار جادارست و صندلی سرنشین جلو، استراحتگاه ساق پا مشابه خودروهای VIP دارد. خبرنگاران آخرین خودرو برای بررسی این خودرو تردد در ساعت های مختلف شهر تهران و همچنین سفر دو روزه به منطقه کیلان دماوند را انتخاب کردند و در این مدت نکات قابل توجهی از این خودروی مونتاژی را به دست آوردند. در بحث رانندگی شهری می توان به این نکته اشاره کرد که تغییر ساختار کمپرسور کولر سبب گردیده تا در توقف های کامل و ترافیک ها، عملکرد سیستم تهویه خوب و مناسب باشد و باد پرتابی به کابین گرم نشود.
نسخه پرایم از دیگنیتی از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب بهره می برد بنابراین می توان انتظار داشت که این خودرو سواری قابل قبولی داشته باشد. دیگنیتی Prime دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۵ لیتر گزارش داده شده است که عدد مناسبی برای این خودرو به حساب می آید. خودرویی که با نام J7 در ایران میبینیم، درواقع محصول شرکت جک است و A5 پلاس نام دارد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و سپس دو سال بعد فیسلیفتی را تجربه کرد که طراحی جذابتری را به همراه داشت. ازاینرو، J7 با چراغهای باریک جلو، ورودی هوای بزرگ روی سپر، فرم فستبک مانند و چراغهای سراسری عقب، ظاهر جذابتری نسبت به آریزو و ریسپکت دارد. این سدان چینی در داخل نیز با غربیلک فرمان چهار پره، نمایشگر عمودی بزرگ در میانهٔ داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی و طراحی مدرن کنسول مرکزی، یک سر و گردن بهتر از ریسپکت به نظر میرسد.
همچنین شما میتوانید از طریق تماس با نمایندگی بهمن شهرک اتومبیل گودرزی، از آخرین شرایط فروش این خودرو مطلع شوید. از جمله این معایب میتوان به کیفیت پایین سواری به دلیل استفاده از رینگهای 20 اینچی و لاستیکهای سفت اشاره کرد که در معابر ناهموار، تکانهای کابین را به خوبی پوشش نمیدهند. همچنین، گیربکس دوکلاچه خشک در این خودرو ممکن است با ترافیک سنگین و رانندگی در سرعتهای پایین سازگار نباشد و استهلاک بالایی داشته باشد.
با وجود این رقبای قدرتمند، مزیتهای فیدلیتی مانند خدمات پس از فروش گسترده و ضمانتهای کارخانهای، این خودرو را به یک گزینه مناسب برای خریداران تبدیل کرده است. همچنین، فیدلیتی به دلیل صفربودن و گارانتیداربودن، نسبت به خودروهای دست دوم خارجی، ریسک کمتری در هزینههای نگهداری دارد. ماشین فیدلیتی پرایم در مجموع ظاهری زیبا، کابین مدرن، امکانات رفاهی زیاد و ویژگی های فنی خوبی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. سواری مناسب، شتاب و کشش خوب، مصرف سوخت خوب و هندلینگ قابل قبول از ویژگی های مثبت این خودرو هستند. همچنین به دلیل یکسان بودن موتور و گیربکس این خودرو با چری تیگو 7 و خوش نامی گروه بهمن در زمینه خدمات پس از فروش، خیال مصرف کننده نیز از بابت نگهداری خودرو و تهیه لوازم یدکی آسوده است. زمانی که در بازار به رقبای ریسپکت پرایم نگاه میکنیم، گزینههای مختلفی را میتوان یافت.
از دیگر اِلمان های لوکسی که در این طراحی کابین این خودرو دیده می شود استفاده از طرح پیانویی است که در روی قسمت هایی از داشبورد و کنسول وسط دیده می شود. در نمای جانبی این خودرو شاهد فرم طراحی خاص و منحصر به فردی هستیم که در کمتر کراس اوور مونتاژی دیده می شود و آن فرم طراحی کوپه این خودرو است که بخش عقب این خودرو به این صورت طراحی شده و باعث شده است تا سقف دیگنیتی پرایم شیب قابل توجهی داشته باشد. در کنار این موارد، نباید از کنار فرم طراحی رینگ های این خودرو با تریم مشکی به راحتی گذشت چرا که طراحی این بخش را اسپرت تر کرده است. در نمای عقب بهمن فیدلیتی پرایم اما شاهری به مراتب ساده تر و چشم نواز نر از بخش جلویی خودرو را شاهد هستیم. چراغ های اصلی کشیده تر و البته کمی بزرگتر از چراغ های جلو طراحی شده و گرافیک جذابی را هم در دل خود جای داده اند.
در این بازه قیمتی می توان از فونیکس آریزو 6 پرو به عنوان اصلی ترین رقیب هموطن ریسپکت پرایم بهمن موتور نام برد که از موتور و گیربکس مشابهی با این خودرو استفاده می کند و تفاوت های آن ها در طراحی، فضای کابین و آپشن ها است. انتخاب از بین یک خودروی چینی پر آپشن با طراحی جدید و یا یک خودروی ژاپنی یا کره ای با طراحی مربوط به 10 سال قبل موضوعی است که ارتباط مستقیمی با سلیقه خریدار و انتظارات او از خودرو دارد. ترمز های فیدلیتی پرایم نیز برای این خودروی 1.5 تنی کاملا مناسب هستند و به راحتی خودرو را کنترل می کنند.
بهمن ریسپکت یک سدان کلاس C است که با توجه به خصلتهای جوانپسندانه ظاهری و قابلیتهای مناسب باطنی از پتانسیل بالایی برای موفقیت برخوردار میباشد؛ بخصوص که آپشنهای بسیار خوبی هم دارد و این مورد در کنار طراحی زیبای ماشین میتواند نظر سلایق مختلف را جلب نماید. ریسپکت در حقیقت نسخه ارتقاء یافته از چری آریزو 7 است که با توجه به پلتفرم مشترک و مشخصات فنی نزدیک با آریزو 5 و 6 در بازار ما مقابل فرزندان مدیرانخودرو قرار خواهد گرفت. نکتهای که برای شرایط خاص کشور یک مزیت هم به حساب میآید چراکه مشتریان ریسپکت از همان ابتدای عرضه از بابت فراوانی قطعات یدکی فنی (و نه ظاهری) آسودهخاطر خواهند بود. خوشنامی گروه بهمن در عرضه خودروهای باکیفیت و گستردگی قابلقبول شبکه خدماتی این شرکت نیز سدان جدید چینی را در مسیر موفقیت یاری خواهند نمود. این خودرو که از سال ۱۴۰۱ توسط گروه بهمن در حال مونتاژ است، محصول برند کوین چری محسوب میشود و درواقع بر اساس چری آریزو ۷ ساخته شده است. ریسپکت هرچند به لطف امکانات قابلقبول و قیمت نسبتاً مناسب در قیاس با دیگر خودروها، توانسته نظر برخی خریداران را جلب کند ولی این سدان مونتاژی بهمن موتور در بازار کشورمان با چند رقیب محبوب و نام آشنا مواجه است که میتوانند تصمیمگیری را دشوار کنند.
نمایشگر مالتی مدیا بهصورت چسبیده به صفحه پشت آمپر، در بالای داشبورد قرار گرفته است تا کاربر بتواند تنظیمات مورد نظر خود را از طریق آن انجام دهد. شارژر وایرلس در محفظه زیر اهرم تعویض دنده الکتریکی تعبیه شده است و پورت USB نیز در آن قسمت وجود دارد. طرح فروش فوری فیدلیتی پرایم در دو تیپ در تاریخ ۰۳/ ۰۹/ ۱۴۰۳ روی سایت بهمن موتور قرار میگیرد. در این طرح، فیدلیتی پرایم تیپ ۱ با حدود قیمت ۱ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان و فیدلیتی پرایم تیپ ۲ با حدود قیمت ۱ میلیارد و ۵۳۳ میلیون تومان به عرضه درمیآید، هرچند پرداخت به صورت دومرحلهای انجام میشود. بنابراین، اگر بهدنبال خودرویی جادار، مجهز و با قیمت مناسب در این کلاس قیمتی هستید، خرید فیدلیتی پرایم میتواند گزینهای هوشمندانه باشد.
همچنین درب صندوق J7 هم به شکل لیفتبک باز میشود که دسترسی راحتتری را فراهم میکند. کابین فیدلیتی پرایم با پوشش چرمی صندلیها و امکاناتی مانند صندلیهای برقی با گرمکن، کیفیت مطلوبی را ارائه میدهد. همچنین، فضای داخلی خودرو برای هفت نفر مناسب بوده و صندلیهای ردیف دوم و سوم قابلیت تاشدن و تنظیم ریلی دارند، که به افزایش فضای بار کمک میکند.
اگر با مشخصات فنی دو خودروی آریزو ۵ و ۶ آشنایی داشته باشید، احتمالاً متوجه شباهت فنی آنها با ریسپکت پرایم شدهاید. با توجه به این شباهت فنی، میتوان حدس زد که از نظر پرفورمنس نیز این خودروها عملکردی شبیه به یکدیگر خواهند داشت. فیدلیتی پرایم جدید همچنان به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با فناوری AVL اتریش مجهز است. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلو منتقل می کند و در بخش تعلیق جلو با ساختار مک فرسون طرف هستیم. در فیدلیتی پرایم بهمن موتور، پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربو با فناوری AVL اتریش، ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور وجود دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت، آمار فنی فیدلیتی پرایم هستند.
۵ لیتر بنزین مصرف میکند و با توجه به پیشرانه توربو باید بنزین با کیفیت مصرف کنید. موتور توربوی این خودرو گرچه قدرت خوبی ارائه میکند، ولی با توجه به توربوشارژ بودن آن با بنزین معمولی مشکلاتی را ممکن است تجربه کنید. همچنین گیربکس سی وی تی این خودرو تأثیر بدی مخصوصاً روی شتاب اولیه گذاشته و این نکته میتواند ایراد بزرگی از نظر برخی برای آن محسوب شود. در طراحی خودرو مخصوصاً در قسمت عقب برخی المانها ممکن است به مزاق همه خوش نیاید. شاید از نظر برخی طراحی ظاهری آن به اندازه آریزو ۵ روان و یکدست نباشد، ولی برخی عناصر خاص ارائه شده روی ریسپکت پرایم آن را به یک مدل جذاب در بازار امروز سدانهای خانوادگی ایران تبدیل کرده است.
پس از آن دریچه ها و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع با کلیدهای پیانویی قرار گرفته اند. یکی از نکات مثبت این خودروی سدان توجه به طراحی در برخی جزئیات مانند خروجی هوای شیشه های جانبی است که باعث شده تا کابین بیش از پیش ظاهر اسپرتی به خود بگیرد. به نظر می رسد ریسپکت پرایم به خوبی توانسته جای خالی یک سدان مدرن و اتوماتیک خانوادگی را در بازار ایران پر کند. سدانی که در عین داشتن ظاهری جذاب و امکانات و تجهیزات خوب، قیمت آن هم خیلی بالا نیست.
دیدگاهتان را بنویسید