بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف ۵۰۴ با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. مانند هر صنعت دیگری پژو هم نمیتوانست بدون کمک سرمایههای خارجی به فعالیت خود ادامه دهد؛ بااینحال خانواده پژو تا قبل از سال 2000 عمدهترین سهامدار شرکت خود بودند. در اواخر سال 2006 خط تولید پژو در کاونتری انگلستان بسته شد و در سال 2008 فروش خودروهای این کمپانی به نصف کاهش پیدا کرد. به دنبال این شکستها پژو متحمل ضرر و زیانی گسترده شد و تصمیم گرفت شانس خود را در بازارهای آسیایی امتحان کند.
پژو 206 هم توسط استودیو مشهور پینین فارینا طراحی شد و تا سال 2012 روی خط تولید فرانسه قرار داشت. مجموع فروش خودروی فوق از مرز 10 میلیون دستگاه گذشته و بهعنوان پرفروشترین محصول تاریخچه پژو شناخته میشود. پس از مدل 205، پژو 405 در سال 1987 برای رقابت با «فورد سیهرا» تولید شد؛ خودرویی نامآشنا برای ایران. این محصول پرافتخار شرکت پژو با کسب فروش خارقالعاده در اروپا و آسیا، مرز و رکوردهای فروش تاریخچه پژو را جابهجا کرد.
وبسایت پژو از این خودرو برای تزئین صفحهی پیغام خطای 404 استفاده میکند. شرکت پژو، پژو 207 را که در واقع نیوفیس پژو 206 است را بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو 5 تولید کرد. این خودرو که از نظر ظاهری تنها در چراغ و آینهها با مدلهای اولیه تفاوت دارد در سال 2008 توانست 1.5 میلیون فروش از این مدل داشته باشد.
در نتیجه برای ساخت خودروی تایپ 2 در سال 1890 از گوتلیب دایملر که از پیشگامان ساخت موتورهای درونسوز بود کمک گرفت. 207 واقعی خودرویی بود که در سال 2006 به عنوان جانشین 206 معرفی شد. اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایرانخودرو بود. اما پیش از آنکه پروژههای مشترکی به بازار عرضه شود، ایرانیها خیلی قبلتر با مدلهای اولیه این برند آشنا بودند. تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایرانخودرو بود.
آنها در یک بازه زمانی نیز مالکیت بخش اروپایی گروه «کرایسلر» را خریداری و بر عهده داشتند که بعدها آن را به «تالبوت» فروختند. در سال ۱۸۹۹ سهم فروش گروه خودروی پژو توسط مدیریت آرماند یک چهارم کل خودروهای فرانسه و به تعداد ۳۰۰ دستگاه بود و این میزان در سال ۱۹۰۳ به نیمی از تولیدات کل کشور رسید. در همان سال اول تاسیس، اولین موتورهای پژو مستقل از دایملر ساخته و تولید شدند.
بعد از آن مدل 406 کوپه به دلیل موتور دیزلی و آیرودینامیک توانست شهرت زیادی کسب کند. در این دوره کوپه کانورتیبل ۲۰۶ نیز روانه بازار شد که توانست ۳ بار در مسابقات رالی جهان عنوان قهرمانی را دریافت کند. برای رفع این مشکل در سال ۱۸۹۰ کلا استفاده از موتور بخار در خودرو ممنوع شد و و برای خودروهای سوختی استفاده از از موتورهای سوختی پیشنهاد شد.
محصول فوق، اولین خودروی تاریخچه پژو بود که با سیستم 3 رقمی و یک صفر در وسط، نامگذاری شد و نشاندهنده سرعت تغییر شرکت پژو از شرکتی کوچک به تولیدکنندهای بزرگ بود. این خودرو، ارزانترین اتومبیل شرکت فرانسه بود؛ اما تولید آن با رکود صنعت خودروسازی فرانسه همراه شد. ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگترین برند خودروساز فرانسه باشد. در سمت دیگر ماجرا، اتحاد پژو با سیترون و تشکیل گروه PSA، موفقیت بزرگی به همراه نداشت و بارها به ورشکستگی کامل نزدیک شد. حمایت همه جانبهی دولت فرانسه از خودروسازی این کشور و خصوصا برندهای گروه PSA، تاثیر زیادی بر ادامهی حیات پژو و سیتروئن در سالهای اخیر داشته است. سال ۲۰۱۴، شرکت دانگ فنگ چین و دولت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایهی لازم برای توسعه این خودروسازی بزرگ و نجات از ورشستگی پژو، فراهم شود.
پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال 1987 توسط کمپانی پژوی فرانسه تولید شد. در سال 2020 این خودرو به عنوان بیستمین نسل خودروی پژو شناخته شد که پس از 33 سال تولید آن در سال 1997 متوقف شد. در سال ۱۳۶۹ مونتاژ این خودرو در ایران آغاز شد و در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ پس از حدود ۳۰ سال، تولید پژو 405 برای همیشه متوقف شد.
همان سال، مدیرعامل، طراح ارشد و بسیاری از مسئولان پژو برکنار شدند و ارزش سهام شرکت، شدیدا کاهش یافت. در ابتدای قرن بیستم، پیشرانههای تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سیسی و قدرت ۵ اسببخار، روی خودروی اقتصادی بهبه (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. دوچرخهی کلاس پنی فارتینگ (penny farthing) بهعنوان یکی از مهمترین محصولات پژو در قرن نوزدهم، دارای یک چرخ بزرگ در جلو و چرخ کوچک در عقب بود.
خودرویی که از سال 2001 در ایران روند رو به افزایش تولید داشت، حالا با اماها و اگرهایی روبهرو شده است. مدل «Bebe» یا «کودک» در همان سالها تولید شد و در آن زمان به یکی از محصولات خوب و پرفروش پژو تبدیل شد. همچنین، گروه بعدها مستقل شده «طعم پژو» به تولید آسیاب و میز و لوازم آشپزخانه ادامه داد.
بااینحال در طول جنگ جهانی اول این خودروسازی مانند سایر صنایع فعال آن زمان کار تولید خودروهای شخصی را متوقف کرد و به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه نظامی و زرهی روی آورد. پس از اتمام جنگ جهانی اول و دوم، پژو دوباره ساخت خودروهای سواری را بهصورت جدی از سر گرفت و به زمین مسابقات نیز بازگشت؛ اما در سال 1929 صنعت خودروسازی فرانسه دچار رکود شدیدی شد. این موضوع اگرچه ضرر و زیان فراوانی به صنعت خودروسازی زد؛ اما مدل 201 ساخت پژو ارزانترین خودرو موجود در آن زمان و در نتیجه انتخاب اول خریداران بود. همین موضوع باعث شد خودروسازی پژو در دوران رکود زنده بماند و در همان سال ارم تجاری فعلی و سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. این محصول، در اروپا نیز فروش بسیار خوبی داشت و با تحسین کارشناسان، افتخارات بسیاری کسب کرد.
پرشیا یا با نام مشهورتر خود Pars نیز به عنوان یکی از فیسلیفتهای 405 در ایران هنوز هم تولید میشود. بعد از آغاز همکاری پژو با سیتروئن، ایران خودرو پارس ELX را با موتور زانتیا عرضه کرد. این اقدام جنجالهای بسیاری را برانگیخت چراکه سیتروئن شریک تجاری خودروساز رقیب، یعنی سایپا بود.
دوچرخه سوار با استفاده از فرمان و رکاب متصل به چرخ جلو، آنرا به حرکت در میآورد و کنترل میکرد. این مدل، معمولا فاقد ترمز عقب بود و به زحمت میتوانست نهایت سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت داشته باشد. بسیاری از راکبان دوچرخههای پنی فارتینگ، بوق شیپوری کوچکی حمل میکردند تا عابران را از حضور خود آگاه کنند. قطعا اگر با تاریخچه شرکت پژو آشنایی نداشته باشید برای یکبار هم که شده نام این شرکت خودروسازی به گوشتان خورده است. بخش بزرگی از صنعت خودروسازی جهان را شرکت محبوب فرانسویی پژو تشکیل داده است.
این مدل، سرعت بسیار بالایی داشت و نقش مهمی در انتقال اطلاعات جنگی بین نیروها بازی میکرد. تا آن زمان، ارزش موتورسیکلت بهعنوان یک وسیلهی نقلیهی نظامی، توسط بسیاری کشورها نادیده گرفته شده بود. پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سال ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولین محصول خود با برند رولزرویس را تولید کردند. اوایل دههی ۲۰ میلادی، پژو توانست اولین پیشرانهی دنیا با ۵ سوپاپ در هر سیلندر بسازد که مجهز به ۳ میلسوپاپ بود. این نمونه برای نصب روی خودروهای مسابقهای طراحی شد و در زمان خود، فناوری بالای پژو در صنعت موتورهای درونسوز را نشان میداد.
این مدل پژو که «جرارد ولتر» آن را طراحی کرد امروز بهعنوان پرفروشترین محصول تاریخ این کمپانی با فروش تعدادی در حدود ۸۵۰ هزار دستگاه یاد میشود. البته شهرت این محصول نه فقط در تعداد فروش که در راهاندازی خط تولید آن در کشورهای مختلف است. امسال ۷ خودرو با بدنههای متفاوت در سبد پژو دیده میشوند که شامل مدلهای ۱۰۸، ۲۰۸، ۳۰۸، ۵۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۰۸، ۵۰۰۸ هستند.
تا آن زمان، پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد. پژو 504 کابریوله از پیشرانهی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر استفاده میکرد که قدرت ۱۳۶ اسببخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار راننده میگذاشت. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد. در دهه 1970 توجه به بازار هاچبکهای کوچک افزایش پیدا کرده و فروش آنها فوقالعاده زیاد شده بود.
البته سالها بعد گروههای تولید خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه از هم جدا شدند، اما خانواده پژو در طول قرن ۲۰ به تولید دوچرخه ادامه دادند. میان این موارد یک سرزمین دیگر هم وجود دارد که از دیرباز هم در دنیا و هم خصوصاً در ایران به برندی موفق در سطح جهان تبدیل شده و با محصولات مختلفش خیلی از مشتریان و هوادارانش را راضی کرده است. کمپانی پژو در فرانسه که یکی از مهمترینها در تاریخ این گروه شناخته میشود. دوران طلایی تاریخچه پژو با تولید مدل 205 آغاز شد که برخلاف مدلهای 404 و 504، حضوری کمرنگ و ناموفق در ایران داشت.
کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقهمند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد. اولین وسیله نقلیه این برند، یک سهچرخه بود که از بخار نیرو میگرفت. این محصول توسط لئون سرپولت طراحی و همانطور که پیشتر گفته شد، توسط آرماند پژو تولید شد. پژو 403 در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند پینینفارینای (Pininfarina) ایتالیایی بود که فضای زیادی داشت و از ماشینهایی با بهترین عملکرد در زمان خود محسوب میشد.
این پژو ویژگیهای خاصی دارد که آن را برای خریداران جذاب میکند و در واقع این پژو موتور خوبی هم دارد. در سال 1929 شرکت پژو تصمیم گرفت که نام گذاری خاصی را برای محصولات خود در نظر بگیرد که در آن هم مدل خودرو مشخص باشد و هم نماد سال تولید. به طور مثال 207 مدل بالاتر 206 است اما استثنا نیز وجود دارد به طور مثال پژو 306 جدیدتر از پژو 309 است.
انواع موتوسیکلتهای کراس و اسپرت، تا سال ۲۰۱۰ در سبد پژو وجود داشتند. حتی در سال ۲۰۱۶ هم، پژو و ماهنیدرا مسابقات معتبر موتو GP شد؛ اما موفقیتی به دست نیارود. سال ۲۰۱۵، ماهنیدار هندوستان ۵۱ درصد از سهام این شرکت را تصاحب کرد. تا امروز، ۴۹ درصد از سهام موتورسیکلتسازی پژو، هنوز در اختیار گروه پژو – سیتروئن (PSA) قرار دارد.
تمامی تمرکز این کارخانه تازه تاسیس، فقط و فقط روی تولید خودرو بود. پژو 306 یک خودروی خانوادگی کوچک است که توسط خودروساز فرانسوی پژو از سال 1993 تا 2002 تولید شد. پژو 306 جایگزینی برای پژو 309 بود که در زمان خود جزو موفقترین تولیدات پژو به عنوان مدل هاچ بک به شمار میرفت؛ به همین دلیل در سال بعد یعنی 1994، نسخهی 3 این خودرو را به بازار عرضه کردند. حالا محصولات پژو از ماشینهای پرطرفدار در ایران است که در حال حاضر توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود. در ادامه با سعادت رنت همراه باشید تا به طور کامل از جزئیات و تاریخچه خودرو پژو اطلاعاتی دقیق بدست بیاورید.
این خودرو فراتر از ۴۰۴ در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید. معرفی پژو ۴۰۳ در اواسط دههی ۵۰ میلادی، موفقیت بزرگ برای شرکت سازنده و نتیجهای عالی از همکاری پژو با استودیو طراحی پینین فارینا بود؛ اما ظاهری خلاقانه و متفاوت از رقبا ارایه نکرد. معرفی پژو 403 در اواسط دههی ۵۰ میلادی، موفقیت بزرگ برای شرکت سازنده و نتیجهای عالی از همکاری پژو با استودیو طراحی پینین فارینا بود؛ اما ظاهری خلاقانه و متفاوت از رقبا ارایه نکرد. در این دهه کمپانی پژو بیشتر روی طراحی و ساخت خودروهای هاچ بک، کانورتیبل و مینی ون تمرکز کرد.
مدل 203 با عنوان اولین خودروی پژو که خارج از اروپا تولید شد، شناخته میشود. اواخر سال ۱۹۴۹ کارخانهی پژو در استرالیا افتتاح و مدل 203 را به تولید رساند. طرح های نوآورانه پژو و ارائه یک سری مدل های موفق باعث شد تا کمپانی پژو یک از برندهای پیشرو در صنعت خودروسازی باشد.
این موتور ۲ سیلندر، ۸ اسببخار قدرت داشت و سال ۱۸۹۷ روی خودروی پژو تایپ ۱۵ نصب شد. مدتی بعد، آلبرتو سانتز خلبان و مخترع برزیلی، یک دستگاه تایپ ۱۵ خرید و این محصول را بهعنوان اولین خودروی بنزینی صادراتی به قاره امریکا، وارد کشور خود کرد. عملکرد تایپ ۱۵ مورد توجه چارلز رولز قرار گرفت و همراهبا هنری رویس، تصمیم به تأسیس نمایندگی فروش خودروهای پژو در انگلستان گرفتند. پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سال ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولین محصول خود با برند رولزرویس را تولید کردند. سومین محصول دهه 80 میلادی پژو، مدل 206 بود که این محصول هم مانند 405 در ایران فروش بسیار بالایی دارد. این اتومبیل با همکاری خط مونتاژ ایرانخودرو هنوز در ایران تولید میشود.
پژو ۳۰۰۸ دیزل هم، با پیشرانهی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۳۰ اسببخار و مصرف سوخت ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که در نوع خود، از بهترینهای دنیا است. آرماند در سال 1889 با همکاری یک صنعتگر فرانسوی بنام «Léon Serpollet»، ساخت اولین خودروی پژو را شروع کرد. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت.
سال اول، ۳۰ هزار دستگاه پژو RCZ تولید شد و سال بعد، فروش به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت. البته تقاضا برای این خودروی ۲در ۴نفره، آنقدر زیاد نبود که منجر به نجات پژو از بحران مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی بالایی برای شرکت سازنده داشت و مورد تحسین رسانهها قرار گرفت. مدل کوپه و کابریوله از پژو 404، برخلاف نسخههای ۴در معمولی، خودروهایی لوکس و نسبتا گرانقیمت محسوب میشدند. در آن زمان، هزینهی خرید پژو 404 کوپه، حدود ۴ هزار دلار (معادل ۳۵ هزار دلار امروزی) و تقریبا برابر با جگوار E تایپ بود. علاوهبر اینها، نسخهی ویژهای از 404 با پیشرانهی دیزل نیز ساخته شد که رکوردهای مختلف در زمینهی مصرف سوخت و دوام قطعات بر جای گذاشت. سال ۱۹۶۰، پژو 404 رونمایی و به محصولی افسانهای در تاریخ خودروسازی فرانسه تبدیل شد.
در این مدلها اولین بار بود که از چراغهای جلوی محافظدار و چراغ عقب تجهیزشده در تاریخچه پژو استفاده میشد. مدل 202 را میتوان نقطه امید و پیروزی برند پژو دانست؛ چرا که این محصول توانست به رکورد فروش 53 هزار دستگاه در تاریخچه پژو برسد. در سال 1929، شرکت پژو فرانسه اولین محصول تولید انبوه خود را با نام 201 رونمایی کرد.
خط تولید این خودروهای لوکس و جذاب که رقیبی سرسخت برای رولزرویس محسوب میشدند، با فروش فوقالعاده 18 هزار دستگاه، بعد از 18 ماه به دلیل بحران اقتصادی اروپا متوقف شد. امیل دارلمات (Émile Darl’mat) صاحب برند دارلمات، در اواخر دههی ۱۹۳۰، نسخههایی از پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ را با تیپ بدنهی اسپرت عرضه کرد. در ابتدای قرن بیستم، پیشرانههای تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سیسی و قدرت ۵ اسببخار، روی خودروی اقتصادی بهبه (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. علاوهبر این مدل ۲ نفره که مورد توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانههای ۸ و ۱۲ اسببخار هم در سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانههای تحت لیسانس دایملر استفاده میکردند. در ابتدا، این شرکت کارخانهی بزرگ خود در کاونتری انگلستان را با ۲۳۰۰ شاغل مستقیم و ۵ هزار شاغل غیر مستقیم، تعطیل کرد. پژو برنامهی تولید ۴ میلیون خودرو در سال را بهعنوان هدف خود تعیین بود؛ اما به عدد ۲ میلیون در سال ۲۰۰۹ رسید.
پژو یک برند فرانسوی محبوب است که نقشی اساسی در صنعت خودروسازی جهان ایفا میکند. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمیشود که نام برند پژو را نشنیده باشد. محصولات تولید شده این شرکت در ابتدا هیچ ارتباطی به خودروسازی نداشت و به تولید قهوه ساب مربوط بوده است. بر اساس شواهد نخستین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار درب صندوقدار 404 بود. این خانوادگی کمهزینه یکی از معدود نمونههایی در کلاس خودش بود که علاوه بر یک جعبهدنده 4 سرعته دستی از یک مدل 3 سرعته اتوماتیک بهره میبرد. طبق آمار دقیقاً 2 میلیون و 885 هزار و 374 دستگاه از پژو 404 تولید شد.
این خودرو، ظاهری مدرن، اسپرت و انتقامجو فراهم میکرد که متفاوت از محصولات قدیمی پژو، جوانپسند و آیندهنگر بود. بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف 504 با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. این خودرو فراتر از 404 در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید.
هاچبک شیک و جمعجور با شتاب مطلوب و جوانپسند که مثل مدل ۴۰۵ همچنان توسط تولیدکننده ایرانی، یعنی ایران خودرو، در داخل ساخته میشود. از این مدل بعد از معرفی و موفقیتش چند فیسلیفیت و بازطراحی در مدل های ۲۰۷ و البته کلاسهای کوپه و کروک هم ساخته شد، اما هیچکدام نتوانست جای پژو ۲۰۶ اصلی را بگیرد. نوع رسمی سدان آن نیز با نام تجاری SD در ایران طراحی و ساخته شد که همچنان فروخته میشود. مهمترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سالها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. سال ۱۹۱۶ هم، پژو توانست با رانندگی داریو رستا، قهرمانی ایندی ۵۰۰ را تکرار کند.
همچنین قدرت ۱۹۶ اسب بخار این خودرو و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 7 ثانیه، از مزایای محصول فوق بود. پژو 405 همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX وارد صنعت خودروسازی ایران شد. اولین محصول مهم پژو در دههی ۸۰ میلادی، مدل ۲۰۵ بود که اتفاقا حضوری ناموفق و کمرنگ در ایران داشت. برخلاف ۱۰۴ که خودرویی اقتصادی با پیشرانهی کممصرف است؛ نسخههای مختلف ۲۰۵ برای حضور در کلاس هاچبکهای اسپرت (سوپرمینی) و رقابت با فولکس واگن گلف، طراحی شدند. این خودرو سال ۱۹۸۴ به بازار اروپا رسید و تا سال ۱۹۸۸ به تعداد ۵.۳ میلیون دستگاه فروخته شد.
این خودرو با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری به بازار عرضه میشود که تیپ ۵ آن با پیشرانه ۱.۶ لیتری پر فروشترین تیپ این خودرو است. پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که پس از برجام به ایران پا گذاشت و این خودرو مونتاژی محصول سرمایهگذاری مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ است. پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار میرود. این خودرو ابتدا 6 تیپ داشت که از سال ۱۳۹۱ به بعد فقط در دو تیپ ۲ و ۵ تولید میشود.
از رنو و سیتروئن هموطن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن. این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافتهای طولانی بسیار مناسب بود. «Le Grand Bi» نام اولین دوچرخهی ساخته شده این شرکت است که از نوع «penny farthing» بود؛ به معنی دوچرخههایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ و چرخ عقب بسیار کوچک. از پیر و جوان، دختر و پسر، متاهل و مجرد همه و همه را به سوی خودش میکشد. داستان 206 خوب شروع شد، خوب هم ادامه پیدا کرد ولی این اواخر به نظر میرسد پایان خوبی ندارد.
در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت. خودروهای نظامی پژو، پیش از اختراع تانک و سلاحهای سنگین قابل نصب روی آنها، بهدلیل توانایی بالا در حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل یا توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه بودند. پژو AM و AC با وزن خالص ۴.۵ تن و پیشرانهی ۴۰ اسببخار، نهایت سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت داشتند. این مدلها در ارتش فرانسه، الهام بخش خودروی نظامی رولزرویس MK1 و بسیاری دیگر محصولات زرهی ارتش بریتانیا بودند. بعد از اتمام جنگ جهانی اول هم، کشورهای شرق اروپا، مخصوصا حکومت صربها و یوگسلاوی که درگیر جنگ داخلی با بولشویکها شده بودند، چند دستگاه AM و AC به پژو سفارش دادند.
حضور پژو زمانی در ایران پررنگتر شد که پیکان از خط تولید ایران خودرو خارج شد. در اینجا بود که پژو به یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروی کشورمان تبدیل شد. البته بیرقیب بودن پژو در بازار ایران هم چندان در موفقیتش بیتاثیر نبود. در سال ۱۹۵۵ مدل محبوب و آشنای پژو ۴۰۳ معرفی شد و تا سال ۱۹۶۲ یک میلیون نسخه از آن فروخته شد. نسل بعدی آن یعنی ۴۰۴ نیز اولین خودرویی بود که پژو در سال ۱۹۵۸ شروع به فروش در آمریکا کرد و همین مدل توانست ۴ بار قهرمان رالی آفریقای شرقی شود. در طول جنگ جهانی اول، اما مشابه خیلی از کارخانههای تولید خودرو در دنیا، پژو هم به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه زرهی و نظامی روی آورد.
این خودرو در فرانسه، با بدنهی ۲در و ۴در هاچبک بهعنوان محصول اصلی تولید شد؛ اما نسخههای ۲در صندوقدار (206 CC) و ۴در استیشن (206SW) هم بهعنوان نمونههای جانبی عرضه شدند. ترکیب پژو 206 CC با مدل هاچبک ۴در، منجر به تولید 206 SD شد که با نام 206 صندوقدار شهرت دارد. این محصول، اولینبار در ایران دیده شد؛ اما در کشورهای امریکای جنوبی و همچنین مالزی و چین روی خط تولید رفت. قدرتمندترین مدل 206 با نامهای 206 GTi و 206RC، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسببخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، 504 نام داشت.
اولین خودروی درونسوز تاریخچه پژو در سال 1890با همکاری شرکت پنهارد، تولید و به نام تایپ 2 به بازار عرضه شد. پس از چندی تعداد 24 دستگاه تایپ 3 به فروش رسید که آن را میتوان اولین اتومبیل تجاری تاریخچه پژو دانست. مدل کوپه و کابریوله از پژو ۴۰۴، برخلاف نسخههای ۴در معمولی، خودروهایی لوکس و نسبتا گرانقیمت محسوب میشدند. نمای ظاهری ۲۰۳ از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو ۲۰۳ تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد.
دیدگاهتان را بنویسید