نشان دوچرخههای پژو در این سالها تغییرات جزئی در اجرا داشتند و تصویر شیر و پیکان در زوایای متفاوتی اجرا شده بود. در نوشتار (PEUGEOT) دستخطی تحریری بالای نشان استفاده میشد.سال ۱۸۸۹ اولین اتومبیل (۳چرخ) پژو وارد بازار شد. در این دوره (۱۸۹۰-۱۹۰۵) هنوز نماد شیر روی ماشینهای پژو دیده نمیشد. پس از مدل 205، پژو 405 در سال 1987 برای رقابت با «فورد سیهرا» تولید شد؛ خودرویی نامآشنا برای ایران. این محصول پرافتخار شرکت پژو با کسب فروش خارقالعاده در اروپا و آسیا، مرز و رکوردهای فروش تاریخچه پژو را جابهجا کرد.
این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری ۷۵ اسببخار هم تولید شد؛ اما با پیشرانهی ۱.۶، ۱.۸ و ۲ لیتری، همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX وارد ایران شد. در بازار اروپا، پژو 405 مجهز به پیشرانهی توربوشارژ و کد مدل ۲.۰ T۱۶ محبوبیت زیادی پیدا کرد. این مدل با قدرت ۱۹۶ اسببخار، میتوانست در زمان ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت داشت. موفقیت پژو با مدلهای سری ۲۰۲ و ۴۰۲ آنقدر عالی بود که مدلهای اسپرت و تولید محدود از این محصولات به بازار خودروهای فرانسوی اضافه شدند. امیل دارلمات (Émile Darl’mat) صاحب برند دارلمات، در اواخر دههی ۱۹۳۰، نسخههایی از پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ را با تیپ بدنهی اسپرت عرضه کرد.
شرکت خودروسازی ایرانخودرو از سال 1369 شروع به مونتاژ و تولید انواع اتومبیلهای پژو در ایران کرد. البته تا پیش از آن نیز مدلهایی مثل 404 و 504 به طور مستقیم وارد ایران میشدند. از سال 1373 ساخت قطعات داخلی خودرو در دستور ساخت شرکت ساپکو قرار گرفت و نقش قطعات خارجی در ماشینهای داخلی بهمرور کمرنگتر شد. علاوه بر این با شروع تحریمها، پژو ارسال قطعاتش به ایران را متوقف کرد و در نهایت در سال 1391 بهطورکلی از بازار ایران جدا شد. نماد پژو به شکل یک شیر که بالای نام شرکت قرار دارد طراحی شده است. این شیر در مربع آبی محصورشده که نمادی از رویکرد نوآورانه منحصربهفرد شرکت پژو است که در لوگوی آن منعکس شده است.
طراح ۵۰۴ جایی اعلام کرده بود شکل چراغهای جلو خودرو را با الهام از چشمهای «سوفیا لورن» طراحی کرده است. این مدل جای همخانواده قبلی یعنی مدل ۴۰۴ را در ایران بهخوبی پر کرد و در بین رانندگان قدیمی همچنان بهعنوان یکی از بهترین ماشینها یاد میشود. همچنین، گروه بعدها مستقل شده «طعم پژو» به تولید آسیاب و میز و لوازم آشپزخانه ادامه داد. ضمن اینکه تیم تولید موتورسیکلت این برند قدیمیترین تولیدکننده این رسته در جهان است.
لوگوی اولیه پژو که به عنوان “شیر طلایی روی تیر” شناخته میشود، در سال ۱۸۵۸ طراحی شد. این لوگو نماد قدرت، شجاعت و استقامت بود و نشاندهنده کیفیت بالای محصولات پژو بود. پژو 306 یک خودروی خانوادگی کوچک است که توسط خودروساز فرانسوی پژو از سال 1993 تا 2002 تولید شد. پژو 306 جایگزینی برای پژو 309 بود که در زمان خود جزو موفقترین تولیدات پژو به عنوان مدل هاچ بک به شمار میرفت؛ به همین دلیل در سال بعد یعنی 1994، نسخهی 3 این خودرو را به بازار عرضه کردند.
طراحی پژو ۱۰۴ توسط پائولو مارتینی در استودیو پینین فارینا انجام شد و سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. این محصول هم مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنههای سدان و استیشن هم فروخته شد؛ اما از سال ۱۹۷۶ تمامی حجم تولید مدل ۱۰۴، به نسخههای هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد. تا سال ۱۹۸۸ و به مدت ۱۶ سال، پژو ۱۰۴ با مجموع فروش یک میلیون و ۶۲۵ هزار دستگاه، محبوبیت زیادی در اروپا داشت. سودآوری پژو تا اوایل دههی ۷۰ میلادی، این خودروساز را به شرکتی ثروتمند تبدیل کرد.
مفاهیمی همچون قدرت و حالت سلطنت در طراحی آرم پژو کاملا مشهود و قابل درک هستند؛ زیرا خودروهای برند پژو اغلب توجه افراد سخت پسند و ثروتمند را به خود جلب میکنند. لوگوی پژو از ابتدای طراحی تا به امروز دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار گرفته است اما نشان شیر معروف آن در تمامی نسخهها حفظ شده و به نماد اصلی برند پژو تبدیل شده است. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، 504 نام داشت. این خودرو، ظاهری مدرن، اسپرت و انتقامجو فراهم میکرد که متفاوت از محصولات قدیمی پژو، جوانپسند و آیندهنگر بود. بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف 504 با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. این خودرو فراتر از 404 در کشورهای مختلف دنیا، از برزیل گرفته تا اسپانیا و نیجریه به تولید رسید.
مدیران تصمیم گرفتند به منظور تقویت تصویر شرکت، به شیر اشرافی بازگردند. لوگو پژو یکی از برجسته ترین و برجسته ترین آرم ها در تاریخ خودرو در جهان است. اگر برای این نشان نبود، این شرکت هرگز نمیتوانست به بالاترین سطح برسد و یکی از معتبرترین تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان شود. نسخه های متعدد و تغییرات در طول چند دهه شامل لوگو خودرو مشهور شیر ساخته شده است. در ابتدای قرن بیستم، پیشرانههای تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سیسی و قدرت ۵ اسببخار، روی خودروی اقتصادی بهبه (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. نماد اصلی لوگو حالت سه بعدی به خود گرفت و با پالت رنگی متالیک طراحی شد تا جلوه بصری بیشتری داشته باشد.
در تاریخچه شرکت پژو آمده که بعد از اتمام جنگ کار تولید خودرو به جدیت از سر گرفته شد و مسابقات اتومبیلرانی هم ادامه یافت. در سال ۱۹۲۶ پژو از مدل جدید و بزرگتری برگرفته از تیپ ۱۵۳ رونمایی کرد که نوعی «سایکلکار» بود. در سال ۱۸۹۹ سهم فروش گروه خودروی پژو توسط مدیریت آرماند یک چهارم کل خودروهای فرانسه و به تعداد ۳۰۰ دستگاه بود و این میزان در سال ۱۹۰۳ به نیمی از تولیدات کل کشور رسید. اگر برایتان سوال شده که چرا نشان تجاری پژو شیر است، باید گفت که آرم شیر پژو نیز در آن زمان به هدف نشان دادن تیزی تیغههای ارّه آنها انتخاب شد. البته سالها بعد گروههای تولید خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه از هم جدا شدند، اما خانواده پژو در طول قرن ۲۰ به تولید دوچرخه ادامه دادند.
این طراحی که بهنوعی امضای پژو شناخته میشود، چهرهای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. این خودرو بین کراس اوور و سدان کوپه قرار دارد اما بهطور دقیق نمیتوان آن را یک شاسیبلند دانست. پژو ۴۰۸x ارتفاع بیشتری نسبت به سدانها دارد، طراحی آن الهامگرفته از کراساوورهاست و گلگیرهایی برجسته و بدنهای عضلانی دارد؛ به همین خاطر کراساوور محسوب میشود.
این نماد به مرور زمان به یکی از مهمترین عناصر هویتی پژو تبدیل شد. این لوگو که نماد قدرت و استقامت بود، به تدریج تغییراتی را به خود دید تا با نیازها و تحولات زمانه همگام شود. در این دوره، جزئیات بیشتری به لوگو اضافه شد و شیر به شکلی تیرهتر و با جزئیات بیشتر به تصویر کشیده شد. نظر شما درباره این خودروساز فرانسوی چیست؟ آیا شما تجربه سواری با خودروهای پژو را داشتهاید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید. حاصل مشارکت با گروه چینی تولید سالانه ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در چین شد و آنها در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند کارخانه چهارم با هدف ساخت ۳۰۰ هزار دستگاه دیگر هم افتتاح میشود. در سال ۱۹۰۷ گروه پژو اولین موتور ۶ سیلندر خود را معرفی کرد و بعد از گسترش خط تولید خود، ۳ سال بعد در شهر «سوشو» کارخانهای افتتاح کرد که بعدها و در سال ۱۹۲۸ به کارخانه اصلی کمپانی تبدیل شد.
در همان دوران، مجلههای مختلف، پژو ۲۰۵ را بهترین خودروی سال و دههی ۸۰ اروپا دانستند. اولین محصول مهم پژو در دههی ۸۰ میلادی، مدل 205 بود که اتفاقا حضوری ناموفق و کمرنگ در ایران داشت. برخلاف 104 که خودرویی اقتصادی با پیشرانهی کممصرف است؛ نسخههای مختلف 205 برای حضور در کلاس هاچبکهای اسپرت (سوپرمینی) و رقابت با فولکس واگن گلف، طراحی شدند. در همان دوران، مجلههای مختلف، پژو 205 را بهترین خودروی سال و دههی ۸۰ اروپا دانستند. پژو ۶۰۱، پروژهی جاهطلبانهی خودروساز فرانسوی برای حضور در بازار مدلهای لوکس و گرانقیمت بود.
پژو ۴۰۸x یک باک ۵۱ لیتری دارد و میتوانید بیش از ۸۰۰ کیلومتر را با آن طی کنید. در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایرانخودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد. از سال 1960 ما تنها سرشیر را با یالهای پرپشت و ضخیم بهصورت نیمرخ که با چهرهٔ خشمگین به چپ نگاه میکند و به رنگ زرد است مشاهده میکنیم که شیر داخل یک سپر آبیرنگ مثلثی قرار گرفته است.
همچنین قدرت ۱۹۶ اسب بخار این خودرو و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 7 ثانیه، از مزایای محصول فوق بود. پژو 405 همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX وارد صنعت خودروسازی ایران شد. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراساووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچبک و شاسیبلند قرار دارد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بهدلیل طراحی منحصربهفرد و فناوریهای پیشرفته، جایگاه ویژهای در بازار جهانی پیدا کرده است. پژو ۴۰۸x که نسخهای متفاوت از ۴۰۸ سدان بهحساب میآید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایرانخودرو وارد بازار ایران شود.
دم این حیوان از آرم سال 1889 الهام گرفته شده و سایر عناصر لوگو نیز از اولین نسخههای آن کپی شده است. تنها تفاوت این لوگو پژو با نسخههای دیگر در طراحی یک سپر کلاسیک زرد رنگ با قاب و نوارهای عمودی آبی تیره در پایین میباشد که نماد شیر نیز با همین رنگ در لوگو قرار گرفته ست. در سال 1810 و زمانی که برند پژو هنوز در زمینه طراحی خودرو فعالیت نداشت، خاندان پژو تصمیم گرفتند از تصویر یک شیر برای طراحی لوگوی شرکت خانوادگی خود استفاده کنند.
پژو ۲۰۷ صندوقدار تنها در نسخه اتوماتیک عرضه میشود در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه هاچبک خود ندارد. سال ۲۰۱۹، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت. همچنین قراردادی در سال ۲۰۲۰، بین این کمپانی و فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) عقد شد. بر طبق این قرارداد، این دو کمپانی مهم با کمک یکدیگر، برند استلانتیس (Stellantis) را بنیان گذاری خواهند کرد. در دهه ۷۰ میلادی، این کمپانی به قدری قوی شده بود که ۳۰ درصد از سهام کمپانی محبوب سیتروئن (Citroën) را خریداری کرد.
پس از این عدم موفقیت و تغییر در سطح مدیریتی، کمپانی پژو در این چند سال سعی کرد با اخذ سیاستهای خُرد به بازارهای متعددی مثل روسیه و چین و خیلی کشورهای دیگر برگردد. سال ۱۹۳۳ شرکت پژو شیوه آیرودینامیکی جدیدی را به تولیدات خود اضافه کردند و در این دهه مدلهای ۲۰۲، ۳۰۲ و ۴۰۲ بهعلاوه اولین خودروی کروک پژو هم تولید شد. این سه مدل اولین تولیداتی بودند که به چراغهای جلوی محافظدار و چراغ عقب مجهز شده بودند و مدل ۲۰۲ توانست تا سال ۱۹۳۹ به رکورد فروش حدود ۵۳ هزار دستگاه برسد. سال ۱۹۲۹ و کمی بعد از معرفی مدل «پژو ۲۰۱» صنعت خودروسازی در فرانسه دچار رکود شد.
طراحی درِ صندوقعقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فستبک داشته باشد. بسیاری افراد برای سرمایهگذاری یا کار به دبی سفر میکنند و باتوجهبه بالابودن قیمت خرید خانه در این شهر، به دنبال اجاره خانه در دبی هستند.
بخشی از این بیزینس که در سال ۱۸۱۰ تاسیس و به پژو فعلی ختم شد، هیچ ارتباطی با خودروساز نداشت، چرا که قهوه ساب تولید میکرد. امیل پژو کسی بود که نماد شیر را برای کسب و کارشان انتخاب کرد، اما شخصی که اولین ماشین را ساخت، کسی نبود جز آرماند پژو. در دوران تولید دوچرخه، لوگوی پژو تغییرات مهمی را تجربه کرد که نشاندهنده تحول و پیشرفت این شرکت بود. در سال ۱۸۸۲، آرمان پژو اولین دوچرخه خود به نام “گراند بای” را تولید کرد و لوگوی شیر روی پیکان به عنوان نماد اصلی این برند بر روی دوچرخهها قرار گرفت. این لوگو نشاندهنده قدرت، سرعت و استقامت بود که ویژگیهای اصلی دوچرخههای پژو را به تصویر میکشید.
ما در زیر پنجه شیر تیری را میبینیم که از لوگوی قبلی به یادگار ماده است. بعدها شیر که ابتدا با استفاده از دورنگ سیاهوسفید استادانه حجیم شده بود، تکبعدی طراحی شد و حاشیه قرمزرنگ برای جلبتوجه و اعلامحضور هرچه بیشتر اضافه شدهاند. در این دوره بود که نام کمپانی نیز جلوه میکند؛ ابتدا با حروف مهندسی و سپس بهصورت دستنویسی نوشته شده. اواسط دههی ۷۰ میلادی، مدیران پژو برای خرید خودروسازی مازراتی هم تلاش کردند اما درنهایت، منصرف شدند. پس از اتمام مذاکرات، شاخهی اروپایی کرایسلر امریکا که با برندهای سیمکا در فرانسه و روتس (Rootes) در انگلیس فعالیت میکرد، به پژو واگذار شد.
این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافتهای طولانی بسیار مناسب بود. استلانتیس صاحب چندین زیرمجموعه و برند و مارک معروف ماشین از جمله پژو، جیپ، مازراتی و… خواهند بود. از نگاه بسیاری از افراد بهترین زمان برای سفر در ایران، بهار و عید است؛ به همین علت یکی از اصلیترین کارهایی که اکثر افراد و خانوادهها در عید و تعطیلات نوروز انجام میدهند، مسافرت و… «Le Grand Bi» نام اولین دوچرخهی ساخته شده این شرکت است که از نوع «penny farthing» بود؛ به معنی دوچرخههایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ و چرخ عقب بسیار کوچک. در آوریل ۲۰۰۶ شرکت، پایان کار کارخانه رایتون خود در کاونتری، بریتانیا را اعلام نمود و این باعث از دست رفتن ۲٫۳۰۰ شغل در کارخانه و ۵٫۰۰۰ شغل خردهفروشی شد.
نسخههای متعددی از شیرها در طول تاریخ غنی این برند استفاده شدهاند. در نهایت طراحان تصمیم گرفتند با کوچکترین تغییرات به اصل لوگوی خود برگردند. در حال حاضر لوگو پژو دارای نشان شیر به عنوان نمادی از تعادل، قدرت و انعطافپذیری است. وکتور لوگو پژو در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است، اما شیر همچنان به عنوان نماد اصلی آن در تمام طراحیها به کار گرفته میشود. تصویر شیر یک تصویر مطمئن و جسور است که پالت رنگی متالیک آن قابلیت اطمینان و اعتماد را به برند پژو افزایش میدهد. به عقیدهی کارشناسان، سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰، دوران طلایی پژو در تاریخ خودروسازی جهان محسوب میشود.
در دهه ۱۹۳۰، لوگوی شیر به شکلی سادهتر و با خطوط کمتر طراحی شد تا با ظاهر مدرنتر خودروهای پژو هماهنگ باشد. در این دوره، لوگوی پژو به تدریج از یک نماد ساده به یک نشان پیچیدهتر و هنریتر تبدیل شد. لوگو با جزئیات بیشتر و استفاده از خطوط دقیقتر، نشاندهنده توجه ویژه پژو به کیفیت و نوآوری در محصولاتش بود. این تغییرات در لوگو، نه تنها بازتابدهنده تحولات فنی و صنعتی پژو بود، بلکه نشاندهنده تعهد این شرکت به ارائه محصولات با کیفیت و قابل اعتماد نیز بود. از سال ۱۳۶۹، مونتاژ و تولید انواع مدلهای پژو در ایران، توسط شرکت ایران خودرو، آغاز شد؛ البته که ایرانیها پیش از آن هم با خودروهایی نظیر پژو ۴۰۴ و پژو ۵۰۴ با این خودروساز فرانسوی آشنا بودند. در سال ۲۰۰۸ هدف فروش ۴ میلیون دستگاه در هر سال را برای خود تعیین کردند، اما در سال اول تنها به نیمی از این مقدار رسیدند.
پس از اجرای موفقیت آمیز تجارت، در سال 1912 پژو کارخانه دیگری را در سوشا برای تولید کامیون ساخت. از ابتدا، ۴۰۴ با هدف تولید بهصورت یک طرح با ۳ نوع بدنهی سدان، استیشن و وانت برنامهریزی شد؛ اما بهدلیل استقبال بالا، با بدنهی کوپهی ۲در و کابریوله هم به تولید رسید. تا سال ۱۹۷۵، مجموع تولید پژو ۴۰۴ در فرانسه، یک میلیون و ۸۴۷ هزار دستگاه بود و در مجموع کارخانههای مختلف جهان، به عدد ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار دستگاه رسید.
علاوهبر این، دولت فرانسه هم ضمانتهای مالی به ارزش ۹ میلیارد دلار در اختیار گروه PSA قرار داد. کیفیت ساخت و استهلاک پژو 203، آنچنان خوب بود که ۲ جهانگرد فرانسوی در سال ۱۹۵۳، مسافت ۱۵ هزار کیلومتری پایتخت افریقای جنوبی تا پاریس را به کمک این خودرو و طی ۱۷ روز، طی کردند. مدل 203 با عنوان اولین خودروی پژو که خارج از اروپا تولید شد، شناخته میشود. اواخر سال ۱۹۴۹ کارخانهی پژو در استرالیا افتتاح و مدل 203 را به تولید رساند. تا سال ۱۹۵۰، کارخانهی موتورسیکلتسازی پژو با بیشترین تیراژ تولید در فرانسه، یکی از بزرگترینها در اروپا بود.
برند پژو در حال حاضر به عنوان یکی از غولهای بزرگ در عرصه اتومبیل سازی شناخته میشود که جوایز و افتخارات بزرگ و مهمی را در سطح بین المللی کسب کرده است. لوگو پژو نیز در دسته لوگوهای قابل تشخیص و خاص طراحی شده در این صنعت است که در بخشهای بعدی معنا و تاریخچه طراحی آن را مورد بررسی قرار میدهیم. مشابه ایران، پژو 206 در بازار جهانی هم با پیشرانههای ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدلها داشته است.
گروه پژو اسپرت (Peugeot Sport) ۵ مرتبه برنده رالی قهرمانی جهان شد. همچنین توانست افتخارات بسیار زیادی در مسابقات مشهور دیگری نیز بدست آورد. مسر شوفر این کسب و کار خانوادگی در سال 1188 شمسی توسط خانواده پژو ژان فردریک و ژان پیر دوم در کشور فرانسه در محلی به نام “Sous-Cratet” در کمون هریمونکور (داب) تأسیس شد. این خانواده در شاخه های مختلفی در زمینه (ابزار، فنر، نهنگ چتر، قاب کرست، آسیاب قهوه، قطعات ساعت، دوچرخه و غیره) فعالیت داشتند.
این مدل، معمولا فاقد ترمز عقب بود و به زحمت میتوانست نهایت سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت داشته باشد. بسیاری از راکبان دوچرخههای پنی فارتینگ، بوق شیپوری کوچکی حمل میکردند تا عابران را از حضور خود آگاه کنند. پژو ۲۰۶ ابتدا ۶ تیپ داشت که از سال ۱۳۹۱ تنها تیپ ۲ و ۵ آن تولید میشود. این خودرو با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری به بازار عرضه میشود که تیپ ۵ آن با پیشرانه ۱.۶ لیتری پر فروشترین تیپ این خودرو است. پس از گذشت ۶ سال، اولین موتور شش سیلندر این کمپانی تولید شد و تونی هوبر، خودروساز معروف فرانسوی به عنوان سازنده موتور به این کمپانی پیوست.
پژو یک برند فرانسوی محبوب است که نقشی اساسی در صنعت خودروسازی جهان ایفا میکند. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمیشود که نام برند پژو را نشنیده باشد. محصولات تولید شده این شرکت در ابتدا هیچ ارتباطی به خودروسازی نداشت و به تولید قهوه ساب مربوط بوده است. پژو از یک سیستم عددی سهرقمی برای نامگذاری محصولات خود استفاده میکند و بهغیراز چند نمونه محدودی که وارد بازار کرد، سایر خودروهای این شرکت با سه عدد شناسایی میشوند.
برند پژو در سال ۱۹۶۰ بار دیگر لوگو خود را به طرز چشمگیری تغییر داد. کلمه پژو در بالای سر شیر قرار داشت و شکل لوگوی آن هنوز شباهت بسیار زیادی به نشان رسمی این شرکت داشت. حروف پررنگتر و خطوط آن مشخصتر است و رنگ لوگو به رنگ مسی نزدیکتر شده بود. میان سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ با شعلهور شدن جنگ جهانی اول در اروپا، پژو به تولید خودروهای نظامی گوناگون، که از دوچرخه تا تانکهای بزرگ را شامل میشد، پرداخت. در سالهای پس از جنگ جهانی اول، خودرو به وسیله لازمی برای همه مبدل شد و دیگر یک وسیله تشریفاتی ویژه قشر مرفه نبود.
نهایت سرعت پژو ۴۰۴ در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. مدلهای استیشن از این خودرو هم، به تعداد اندک در ایران فروخته شدند. پژو 205 فقط با بدنهی هاچبک ۴در و ۲در تولید شد؛ اما ۸ پیشرانهی مختلف داشت.
این خودرو در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستارهی ایمنی را از یورو انکپ NCAP (سازمان ارزیابی امنیت خودرو) دریافت کند. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. اسپویلر کوچک و مشکیرنگی هم روی درب صندوقعقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو بهخصوص در سرعتهای بالا دارد.
این موضوع اگرچه ضرر و زیان فراوانی به صنعت خودروسازی زد؛ اما مدل 201 ساخت پژو ارزانترین خودرو موجود در آن زمان و در نتیجه انتخاب اول خریداران بود. همین موضوع باعث شد خودروسازی پژو در دوران رکود زنده بماند و در همان سال ارم تجاری فعلی و سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. نمای ظاهری 203 از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. نسخهی نهایی، آنچنان پرفروش و محبوب بود که تا ۱۲ سال و به تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه، در خط تولید باقی ماند. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو 203 تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد.
این ویژگیها دقیقاً همان چیزی است که پژو میخواهد در محصولات خود به نمایش بگذارد. خودروهای پژو به دلیل کیفیت بالا، دوام و عملکرد قوی شناخته میشوند و نماد شیر به خوبی این ویژگیها را منعکس میکند. هاچبک شیک و جمعجور با شتاب مطلوب و جوانپسند که مثل مدل ۴۰۵ همچنان توسط تولیدکننده ایرانی، یعنی ایران خودرو، در داخل ساخته میشود. از این مدل بعد از معرفی و موفقیتش چند فیسلیفیت و بازطراحی در مدل های ۲۰۷ و البته کلاسهای کوپه و کروک هم ساخته شد، اما هیچکدام نتوانست جای پژو ۲۰۶ اصلی را بگیرد. نوع رسمی سدان آن نیز با نام تجاری SD در ایران طراحی و ساخته شد که همچنان فروخته میشود.
بر این اساس پژو ۴۰۸x یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در سرعتهای بالا تعویض دنده بسیار نرم انجام میشود. دیفرانسیل جلو بودن این خودرو موجب کاهش وزن، مصرف سوخت بهینه و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای مختلف شده است. پژو ۴۰۸x دو اگزوز دارد و برخلاف برخی خودروهای امروزی، هر دو اگزوز آن واقعی هستند و کاملاً یکپارچه با سپر هماهنگ شدهاند. خروجی اگزوز در یک قاب مشکیرنگ قرار دارد که علاوهبر زیباتر کردن نمای عقب، تأکید کمپانی پژو بر ماهیت اسپرت این خودرو را نشان میدهد. بااینحال، آنچه باعث قدرتمند به نظر رسیدن نمای جانبی پژو ۴۰۸x شده، حجم پردازی پایین درها است که از ترکیب خطوط و فرورفتگیهای تیز تشکیل شده است.
کمپانی پژو به مدت ده سال از نشان یک شیر سنتی با ظاهری کاملا معمولی به عنوان لوگوی رسمی خود استفاده میکرد. سال ۱۹۰۱ بود که کمپانی پژو تصمیم گرفت ساخت موتورسیکلت را هم به خط تولید خود اضافه کند. درست از همان سال تا به امروز، موتورسیکلتهایی تحت نام این کمپانی تولید میشوند و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. در دوران تولید دوچرخه، لوگوی پژو به تدریج از یک نماد ساده به یک نشان پیچیدهتر و هنریتر تبدیل شد.
تاریخچه پژو پر از فرازونشیبهای بسیاریست که دوران فراز و موفقیت آن بیشتر از شکست و افول آن است. در رابطه با حوادثی که شرکت پژو از سر گذرانده است، در ادامه صحبت کردهایم. حضور پژو زمانی در ایران پررنگتر شد که پیکان از خط تولید ایران خودرو خارج شد. در اینجا بود که پژو به یکی از ستونهای اصلی صنعت خودروی کشورمان تبدیل شد. البته بیرقیب بودن پژو در بازار ایران هم چندان در موفقیتش بیتاثیر نبود.
در همان ایام، نمونههای سه چرخ از موتورسیکلتهای پژو نیز تولید شدند که از نظر فنی، وابسته به دیون باتن بودند. تا سالهای ۱۹۱۰، محصولات موتورسیکلتسازی پژو، از پیشرانهی برندهای مختلف استفاده میکردند. در سال 1910 تحولات چشمگیری در لوگوی پژو به وجود آمد و از تصویر یک شیر در حال غرش و سه بعدی به عنوان هویت بصری این برند رونمایی شد. شیر در این لوگو بر روی یک تخته سنگ ایستاده و یک تیر کوچک نیز در پنجه خود نگه داشته که یادآور اولین طراحی لوگوی این شرکت خودروسازی فرانسوی است. سایههای خاکستری روشن بر روی بدن شیر نیز آن را جذابتر و باورپذیرتر ساخته است.
مدل تجاری ناواران ، با محوریت اعتماد به مشتری ، امکان اجاره خودرو با استانداردهای روز دنیا و بدون دریافت تضامین سنتی همانند چک و سفته و اسناد ملکی را فراهم می سازد. در سال ۲۰۱۰ بار دیگر نماد شیر توسط این شرکت خودروسازی بازسازی شد. از طرفی دیگر نماد شیر بسیار مطمئنتر و پایدارتر به نظر میرسید و دارای سایههای خاکستری و سفید گرادیان بود.
دیدگاهتان را بنویسید