تاکتیکی ترین امرپ ایرانی؛ خودروی ضد مین و کمین طوفان اقتصاد24

امرپ طوفان در نمایشگاه ایپاس 95 با امرپ های طوفان تحویلی تفاوت هایی دارد از جمله تغییراتی در ظاهر خودرو در بخش های جلویی یا تغییر در تایرهایی که زیر چرخ ها دیده میشود.در بروشور امرپ طوفان که از سوی صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع منتشر شده، تایر های مورد استفاده از مدل 390/95R20 عنوان شده اند. جالب اینکه این شرکت نیز از جمله تامین کنندگان تایر برای کاماز روسیه است و به طور کلی در بازار روسیه حضور گسترده ای دارد. در نمونه های آماده به تحویل از امرپ طوفان، تایر های متفاوتی در زیر خودرو دیده میشود که با نمونه های عنوان شده متفاوت هستند و در کنار این مسئله، تایر های 390/95R20 در نمونه های تحویلی به عنوان زاپاس دیده میشوند یعنی بین تایرهایی که در زیر خودرو قرار گرفته با تایر زاپاس تفاوت وجود دارد. در کنار این مسائل مدت زمان قابل توجهی را نیز باید صرف نمود.ایران مشخصا از تجربه کافی برای ارائه چنین خودرویی برخوردار نیست و نشان داده در حوزه زرهی وابسته و الگوبردار از طرح های خارجی است.

نمونه خمپاره انداز نفربر براق قابلیت حمل و شلیک خمپاره‌های ۱۲۰ میلیمتری را دارد که می‌تواند در تمامی جهات معادل ۵۰ گلوله خمپاره را شلیک کند. قدرت تحرک و نرخ بالای شلیک خمپاره در نفربر خمپاره انداز براق، قابلیت منحصر به فردی را در نبرد‌های ناهمتراز و غیرمنظم ایجاد می‌کند. بدنه این نفربر از آلیاژ فولاد با قطر ۵ تا ۱۹ میلیمتری ساخته شده که توان مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ میلیمتری را دارد. نفربر با استفاده از پوشش مقاوم در برابر انواع گلوله‌ها و بعضا استفاده از زره‌های واکنشی انفجاری، از آسیب دیدن نیرو‌هایی که درون آن هستند جلوگیری می‌کند و از سویی با استفاده از قابلیت‌های حرکتی و تاکتیکی خود، سرعت جابجایی در میدان نبرد را بالا می‌برند. این خودرو می‌تواند از پس مین‌های زمینی، دیوارها و موانع مختلف برآید و انفجار ناشی از موشک‌های بالستیک را تحمل کند.

۸ دریچه برای شلیک از داخل توسط نفرات پیش بینی شده و یک برجک متحرک با ارتفاع ۴۴ سانتیمتر نیز روی سقف خودرو تعبیه شده که می تواند تیربار کالیبر ۱۴.۵ میلیمتر را نیز مورد استفاده قرار دهد و در اطراف کاربر سلاح نیز پوشش حفاظتی تعبیه شده است. برای ایجاد امنیت بیشتر در شرایط ضعف دید، برای هر یک از دو سمت جلو و عقب این خودرو یک دوربین در نظر گرفته شده و برای آسایش بیشتر سرنشینان در شرایط مختلف، سامانه های تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش در نظر گرفته شده است. همچنین در طوفان از صندلی های مقاوم به ضربه و شوک ناشی از انفجار استفاده شده است. اما مورد دوم آن است که آنچه که در مراسم تحویل طوفان دیدیم در حقیقت خط منتاژ قطعات در داخل یک سوله بود جایی که صفحات فولادی بدنه و قطعات به صورت کیت تجمیع شده و سپس منتاژ میشوند. این مسئله به هیچ وجه گویای بومی بودن ساخت و ولید نیست صرفا گویای بومی بودن منتاژ است و صد البته کلمه منتاژ نیز بار معنایی مشخصی دارد. در ادامه نکاتی مطرح خواهد شد که به شما کمک میکند ابهامات ذهنی در خصوص مقوله امرپ طوفان را اگر نه به صورت کامل بلکه تا حدی بر طرف کنید.

خودروی ضدمین و ضدکمین طوفان در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت انجام مأموریت‌هاي‌ پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی ساخته شده است. گفتنی است خودرو ضدمین و ضدکمین طوفان در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت انجام ماموریت های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی ساخته شده است. خودرو ضدمین و ضدکمین طوفان در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت انجام ماموریت های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی ساخته شده است. این خودرو که توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شد در نیروی زمینی سپاه و ناجا وارد خدمت شده است. طوفان در ۲۹ آبان ۱۳۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع در یک مراسم رونمایی شد. امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی از هزینه نهایی هر خودرو در این کلاس کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خبر داد که قطعا بسیار قابل توجه است.

اقتصادآنلاین – مهسا زرگری؛ خودروهای جنگی به عنوان یکی از ارکان اصلی تجهیزات نظامی، نقش بسیار مهمی در عملیات‌های نظامی مدرن ایفا می‌کنند. این وسایل نقلیه زرهی، با طراحی خاص و تکنولوژی‌های پیشرفته، برای حفاظت از نیروهای نظامی در برابر تهدیدات مختلف از جمله مین‌ها، گلوله‌ها و حملات هوایی ساخته شده‌اند. تنوع در انواع خودروهای جنگی، از نفربرهای زرهی تا خودروهای ضد مین و کمین، امکان انجام مأموریت‌های مختلفی از جمله گشت‌زنی، شناسایی و پشتیبانی آتش را فراهم می‌آورد.

شاسی V شکل این اِمرَپ از نوع مونوکوک (monocoque) بوده، به این معنی که شاسی و بدنه در یکدیگر ادغام شده‌اند و یکپارچه هستند. اثر بخشی امرپ طوفان زمانی دیده خواهد شد که در تعداد کافی نیز به تولید برسد.ما کشور وسیع و نیروهای مسلح بزرگی داریم و مشخصا در حوزه خودروهای زره پوش نیز نیاز ما گسترده و پر شمار است.نفس عمل که تجهیز به خودروهای محافظت شده است کفایت میکند و نیازی نیست بومی سازی های دروغین در این میان مطرح شوند. همین که امرپی با قابلیت های مناسب در اختیار داشته باشیم کفایت میکند و اینکه چگونه و چطور ساخته شده چندان اهمیتی ندارد. در اعلام مشخصات امرپ طوفان از سوی وزارت دفاع که در قالب یک بروشور مطرح شده، مورد جالبی وجود دارد اینکه مشخصات ابعادی امرپ طوفان با نمونه ای از امرپ تایفون گروه اشتریت که مشخصات ان در وبسایت این شرکت درج شده به صورت کامل منطبق است.

طوفان مجهز به لاستیک‌های run-flat است که به آن امکان می‌دهد تا ۵۰ کیلومتر را با لاستیک پنچر رانندگی کند. شاسی V شکل این امرپ مونوکوک است، به این معنی که شاسی و بدنه آن یکپارچه هستند. طوفان امکان شیب روی طولی ۶۰ درصد و عرضی ۳۰ درصد را دارد که قابلیت حرکتی مناسبی محسوب می شود. امرپ طوفان دارای ابعاد طول، عرض و ارتفاع تا سقف به ترتیب ۷، ۲.۴۷ و ۳.۰۱ متر است. درب مستقل برای راننده و نفر کناری بوده و درب سایر سرنشینان در عقب خودرو تعبیه شده است.

پس تا به اینجای کار درمیابیم که شرکتی با نام اشتریت در بیخ گوش ما محصولاتی در حوزه زره پوش های سبک و محافظت شده را بازاریابی و ارائه میکند. طوفان برای ارائه یک وسیله نقلیه بسیار متحرک به نیرو‌های ایرانی ساخته شده است که قادر به انجام ماموریت‌های لجستیکی و رزمی در تمام صحنه‌های جنگی ممکن است. از ویژگی‌های طوفان این است که در برابر مین مقاوم است و با حفاظت بالستیک برای مقاومت در برابر مین‌های زمینی، بمب‌های دست ساز و گلوله‌های هسته فولادی محافظت می‌شود. قابلیت نصب سلاح‌های نیمه‌سنگین، بهره‌مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات نفربر طوفان است. وزیر دفاع با تشریح ویژگی های دیگر این نفربر،  قابلیت نصب سلاح های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت این خودر را از دیگر مشخصات نفربر طوفان عنوان کرد. وزیر دفاع با تشریح ویژگی‌هاي‌ دیگر این نفربر، قابلیت نصب سلاح‌هاي‌ نیمه‌سنگین، بهره‌مندی از دریچه‌هاي‌ تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت 100 کیلومتر بر ساعت این ماشین را از دیگر مشخصات نفربر طوفان عنوان کرد.

نصب تجهیزات سنگین و برجک 360 درجه روی سقف طوفان و حافظت بالستیکی از جمله مزایای طوفان است. برای امنیت بیشتر در شرایط دید کم، دو دوربین در جلو و عقب خودرو تعبیه شده است و برای راحتی بیشتر سرنشینان در شرایط مختلف، سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش تدارک دیده شده است. ۱۰ سرنشین این نفربر از طریق ۱۰ دیدگاه و منفذ تیراندازی که بر روی بدنه رخش قرار دارد می‌توانند فضای بیرونی را رصد و در صورت نیاز مبادرت به تیراندازی کنند.

اما چرا ممکن نیست در ادامه خواهیم گفت.به طور کلی دو دسته امرپ وجود دارد، یکی امرپ هایی با شاسی و بدنه جدا از هم و دیگری امرپ هایی با شاسی و بدنه ادغام شده یا مونوکوک (monocoque). مشخصا چنین مسئله ای در قالب «کاملا بومی» قابل باور و اجرا نیست.هر حرکتی نیازمند پیش زمینه ها و تجربیاتی است که بدون آن ها باور ب ه انجام کار دشوار و بلکه غیر ممکن است. مفهوم امرپ در آفریقای جنوبی تعریف شد اما کسانی که این مفهوم را توسعه داده و به کمال رساندند و موجبات گسترش استفاده از آن شدند در حقیقت آمریکایی ها بودند.برنامه خودروهای محافظت شده آمریکا که در سال 2007 اجرایی شد، عامل مهم افزایش توجه به امرپ ها و گسترش  قابل توجه به کارگیری آن ها در سطح جهان شد. با توجه به استفاده روزافزون از مین های ضد خودرو و بمب های کنار جاده ای، صنایع دفاعی ایران اقدام به ساخت انواع نفربر ضد مین و ضد کمین به نام MRAP کرده است که به محصولی کاربردی در امنیت مرزها تبدیل شده است.

در نهایت تلاش‌های صنایع دفاعی کشور در زمینه تولید نفربر‌ها و خودرو‌های زرهی منجر به تولید نفربرهایی، چون براق، BMP-۲، رخش و توفان شد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. بخش دوم توجه به این مسئله است که امرپ تایفون گروه اشتریت صرفا در یک نمونه خاص و مشخص ارائه نشده و نمونه های متفاوتی دارد. این نمونه ها هر چند در ویژگی های طراحی کلی یکسان یا نزدیک به هم هستند اما در برخی جزئیات تفاوت هایی دارند. در یک تعریف دیگر یعنی در مدل های مختلف امرپ تایفون، اجزا و جزئیات متفاوتی هم وجود دارد در عین حال که موارد شباهت متعدد است.

این نفربر چرخدار به منظور سرعت بالا در جاده‌ها طراحی شده که از تحرک خوبی در جاده‌های ناهموار نیز برخوردار است و قابلیت حمل ۱۰ نفر را دارد. تحرک بالا، قدرت آتش موثر و زیاد و حفاظت از سرنشین‌ها در برابر حملات هسته ای، میکروبی و شیمیایی از جمله ویژگی‌های بارز نفربر BMP۲ است. اِمرَپ‌ها در نقش‌های بسیاری از جمله بعنوان نفربر، گشتی، اسکورت کاروان، شناسایی رزمی و سکویی برای نصب سلاح بکار گرفته می‌شوند. استفاده ارتش آمریکا از اِمرَپ در عراق و افغانستان و کاهش تلفات موجب توجه به این نوع خودروهای زرهی در دیگر ارتش‌های جهان شد. برنامه اِمرَپ به طور خلاصه برای مقاوم سازی خودروها در برابر بمب کنارجاده‌ای (IED) و کمین‌ها طراحی شده‌ است.

در رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ نیرو‌های مسلح در تهران، طوفان MRAP برای اولین بار در رژه خودرویی نیروی زمینی سپاه به نمایش درآمد. نیروی زمینی سپاه، فرماندهی مرزبانی ناجا و یگان‌های حشد الشعبی عراق از MRAP ساخت ایران استفاده می‌کنند. قیمت این کلاس ماشین در سطح بازارهای جهانی تا 500 هزار دلار بوده که بحمدالله با تلاش متخصصان صنایع زرهی سازمان صنایع دفاع بهای تمام‌شده این خودروی بومی با قیمتی به‌مراتب کمتر تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود. خط تولید خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین طوفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

مکس‌پرو بخشی از برنامه امرپ نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا است که برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده و مشابه برنامه ام‌ام‌پی‌وی نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بوده و یک خودروی زرهی محافظت شده در برابر راکت، مین و بمب کنارجاده‌ای است. «طوفان» به‌گونه‌اي طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع ذوعارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمودی 50سانتی‌متری را دارا می باشد. طوفان MRAP یک خودروی حفاظت شده کمین ایرانی است که دارای مقاومت در برابر مین‌های زمینی و مواد منفجره دست ساز بین ۶ تا ۸ کیلوگرم تی ان تی است. شاسی V شکل این MRAP مونوکوک است، به این معنی که شاسی و بدنه آن یکپارچه هستند. اِمرَپ طوفان به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع ذو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر، عبور از موانع عمودی ۵۰سانتی متر و توان حرکت بر روی شیب طولی ۶۰ درجه و شیب عرضی ۳۲ درجه را دارا می باشد.

طلائیه در هم طرف از بدنه خود ۴ روزنه دید به بیرون دارد که حاکی از ظرفیت حمل ۸ سرباز است. در طراحی این نفربر، موتور در قسمت جلو قرار گرفته تا فضای بیشتری در قسمت عقب برای حمل تجهیزات و راحتی سرنشین‌ها فراهم شود. نفربر براق دارای مدل‌های مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است. جابجایی نیرو‌های پیاده در سطح میدان نبرد و سرعت در این کار، موضوعی است که می‌تواند سرنوشت یک جنگ را تعیین کند. انتقال سریع و مطمئن نیرو‌ها در محیطی که انواع گلوله ها، راکت‌ها و خمپاره‌ها در حال اصابت به اطراف هستند موضوع حائز اهمیتی است که سبب ساخت نفربر‌ها و خودرو‌های زرهی شد.

برای افزایش امنیت در شرایط دید کم، دو دوربین در جلو و عقب خودرو نصب شده است. همچنین، برای راحتی سرنشینان در شرایط مختلف، سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش در نظر گرفته شده است و صندلی‌های ضد انفجار نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود. طبیعتا این خودرو این امکان را نیز دارد که به سطح حفاظت بالاتر نیز ارتقاء پیدا کند. در زیر بدنه طوفان نیز از طراحی V شکل استفاده شده تا بیشترین انحراف را در موج انفجار ایجاد کند و برای تهدیداتی مثل راکت های سری آر پی جی نیز می توان به راحتی از زره های قفسی که سالهاست در کشورمان موجود است روی این خودرو نصب کرد. طوفان دارای یک  موتور کاماز ۳۶۰۰ سی سی ۸ سیلندر دیزل است که برای این خودرو ۳۶۰ اسب بخاری نیرو تولید می‌کند.

در جریان تحویل امرپ طوفان، صحبت از سپاه و مرزبانی به میان آمد و خبری از ارتش نبود. مشخصا تحویل یک خودروی محافظت شده در سطح طوفان به مرزبانی میتواند جریان تاسف باز تلفات مرزبانان ما را به حداقل برساند و خرید آن توسط سپاه نیز نکته مثبتی است اما در نهایت مورد نا امید کننده آن است که باز هم خبری از ارتش نیست، حال به دلایل مالی یا طرز فکری که همچنان نیازی به امرپ نمیبیند. امرپ (MRAP) خلاصه ای از عبارت خودروی مقاوم (به انفجار) مین محافظت شده در برابر کمین است. مفهوم امرپ در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد میلادی در آفریقای جنوبی تعریف شد و در حقیقت آفریقای جنوبی در زمان حکومت آپارتاید، مهد خودروهای محافظت شده یا امرپ ها محسوب میشود. آنچه که اهمیت این دست خودروها را افزایش داد و آن ها را به گزینه هایی محبوب برای ارتش ها تبدیل کرد، یکی تغییر در تهدیدات و گسترش تهدید بمب های کنار جاده ای و به طور کل تهدیدات انفجاری بود و مورد دوم تجربه حضور آمریکا در عراق و افغانستان و تلفاتی که بمب های کنار جاده ای از نیروهای امریکایی گرفت. این خودرو دارای شاسی یکپارچه وی شکل با قابلیت حفاظت از نفرات، تجهیزات، قوای محرکه و گیربکس در برابر نفوذ گلوله و انفجار مین است.

این خودروی زرهی در کنار حمل ۱۰ نفر سرنشین، با تجهیز به چرخ های پنچررو قادر است، عملیات را ادامه داده و برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند. نصب تجهیزات سنگین، برجک ۳۶۰ درجه روی سقف، حفاظت بالستیکی و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از جمله مزایای طوفان است. امیر حاتمی وزیر دفاع در مراسم رونمایی از امرپ طوفان اعلام کرد که هزینه نهایی برای صنایع دفاعی ایران برای هر خودرو در این کلاس کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود که با توجه به نمونه های مشابه مبنی بر صرفه جویی در تولیدات داخلی، قطعا این مبلغ بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

طوفان از موتور دیزل روسی کاماز ۷۴۰ استفاده می‌کند که ۳۶۰ اسب بخار قدرت دارد. طوفان هفت متر طول و در حال رزمی ۱۴ تن وزن دارد.۱۵ همانطور که از نامش پیداست این وسیله نقلیه زرهی و این خودروی زرهی برای شرایط آب و هوایی نامناسب طراحی شده است و این امرپ معروف و مشهور به طوفان است و یکی از بهترین ها در نوع خود محسوب می شود. وزیر دفاع با تشریح ویژگی های دیگر این نفربر،  قابلیت نصب سلاح های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو را از دیگر مشخصات نفربر طوفان عنوان کرد. خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین (MRAP) طوفان مونتاژ سازمان صنایع دفاع، زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران می‌باشد و در نمایشگاه ایپاس (IPAS) سال ۹۵ به نمایش عمومی گذاشته شد و نهایتا در ۲۹ آبان ماه سال ۹۷ بصورت رسمی رونمایی شد.

بنظر می رسد طوفان هم با توجه به تعداد سرنشینان در دسته یک که سبک ترین دسته است قرار می گیرد . طلائیه همچنین برای محافظت از خود و اجرای آتش علیه اهداف از یک مسلسل ۱۴.۵ میلیمتری که توسط یک اپراتور کنترل می‌شود، بهره می‌برد. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. امرپ‌ها در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند شامل دسته یک و دسته دو، که بستگی به نوع استفاده و فضای کابین نفرات دارد و مکس‌پرو هم در هر دو اندازه تولید شده‌است هرچند بیشتر امرپ‌های فروخته شده از نوع امرپ دسته یک هستند. معروف ترین خودرو از این دسته اینترنشنال مکس‌پرو که اتفاقا بنظر می رسد “طوفان” شباهت زیادی به این خودرو دارد.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. مورد اول آنچه که در مراسم رونمایی رسمی و تحویل طوفان شاهد آن بودیم در حقیقت در زمانی متفاوت روی داده است و رونمایی در اصل در ماه محرم صورت گرفته. این مسئله را میتوان از پارچه نوشته های مذهبی که در مراسم رونمایی در گوشه و کنار سوله دیده میشود به خوبی دریافت. پس این احتمال را میتوان مطرح کرد که رسانه ای شدن تحویل مدتی پس از مراسم آن صورت گرفته و فاصله زمانی مشخصی وجود دارد.

با توجه به افزایش استفاده از مین های ضد خودرو و انواع بمب های کنار جاده ای ، صنایع دفاع انواع مختلفی از نفربر‌های ضدمین و ضدکمین موسوم به «امرپ» را توسعه داده که از محصولات کاربردی در حوزه دفاعی و تأمین امنیت مرزی تبدیل شده است. مسئله بسیار مشخص است، همکاری کاماز روسیه با گروه اشتریت شعبه امارات جهت فروش خودروهای محافظت شده بر خلاف قطعنامه شورای امنیت به کشوری که در لیست سیاه فروش سلاح است. در نهایت پس از مشخص شدن ماجرا در مرحله نخست کاماز روسیه مورد سوال و توبیخ قرار میگیرد. در اینجا دست های گروه اشتریت در ماجرا پنهان میماند و پس از مشخص شدن حضور این شرکت در پشت پرده، در نهایت گناه کار بر گردن شعبه اماراتی شرکت و نه کلیت آن می افتد و باز هم کلیت مجموعه از خطر توبیخ و جریمه دور میماند. این خودور که بعضا با نام «طوفان» هم شناخته می شود از اتاق سطح 4 مقاوم برابر گلوله، کف STANAG 4589 سطح 2 ضد مین برخوردار است.

خودروی مقاوم در برابر مین وکمین طوفان اولین بار در نمایشگاه IPAS در سال ۱۳۹۵ در معرض دید عموم قرار گرفت. طوفان مجهز به لاستیک‌های پنچررو یا ران فلت است که به آن امکان می‌دهد با لاستیک پنچر با سرعت ۵۰ کیلومتر رانندگی کند. اِمرَپ طوفان یک خودروی ۴×۴ با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت ۶ تا ۸ کیلوگرم TNT است. سطح حفاظت خودرو منطبق با سطح سوم استاندارد حفاظتی STANAG 4589 عنوان شده که به معنی مقاومت در برابر اصابت مهمات ۷.۶۲ ضد زره با مرمی شکافنده تنگستن، انفجار ۸ کیلوگرم زیر بدنه و انفجار یک گلوله ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۶۰ متری است.

این خودرو با تجهیز به چرخ‌های پنچررو قادر است عملیات را ادامه دهد و نیز می تواند برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ‌ها، تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند. هویزه با وزن کم، نگهداری ساده، امکان نصب سلاح و تجهیزات مختلف، قابلیت بکارگیری سریع و آسان، سرعت مناسب، استتار مؤثر و اختفای آسان، امکان عملیات در شب، امکان حمل و نقل آسان و امکان حمل هوایی از طریق هواپیما و بالگرد، قابلیت بهره‌برداری در مأموریت‌های مختلف نیرو‌های مسلح را دارد. بدنه نفربر رخش از لایه‌های کامپوزیت سرامیکی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ و ۱۴.۵ میلیمتری را دارد. همچنین تجهیزات ایجاد دود برای انجام عمل استتار و حفاظت از سرنشینان در برابر حملات شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای از دیگر ویژگی‌های این نفربر است.

تایرهای خودروی ضد مین و ضد کمین طوفان، قابلیت حرکت در حالت پنچری را تا شعاع ۵۰ کیلومتر داشته ضمن اینکه این خودرو به سامانه کنترل مرکزی باد تایرها نیز مجهز شده است. امرپ طوفان در رژه ۳۱ شهریور1398 نیرو‌های مسلح در تهران برای نخستین بار در قالب ستون خودرویی نیروی زمینی سپاه در رژه به نمایش درآمد. اما مورد جالب و شاید مرتبطی که در این میان وجود دارد سطح حفاظت عنوان شده برای امرپ تایفون کاماز (یا نمونه مجهز به تجهیزات روسی از تایفون) است که در سال 2012 به سودان ارائه شد. برای این نمونه سطح دوم استاندارد حفاظتی STANAG 4569 مطرح شده به این معنی که نمونه روسی تایفون که به پلیس سودان فروخته شد، از نظر سطح حفاظت با آنچه که در زمان رونمایی طوفان عنوان شده منطبق است. البته میتوان این انتظار را داشت که سطح حفاظت طوفان افزایش یابد و این امکان نیز قطعا وجود دارد، ایضا در برابر تهدیدات پرتابه های ضد زره نظیر آر پی جی 7 که از طریق نصب زره قفسی بر روی امرپ صورت میگیرد. صنایع دفاعی ایران در چهار دهه اخیر به ویژه پس از جنگ تحمیلی، تحولی بزرگ در زمینه تامین تجهیزات نظامی و نیازمندی های کشور در حوزه‌ دفاعی ایجاد کرده‌ و کشور را از تولیدات و تجهیزات خارجی بی‌نیاز ساخته‌اند.

این موتور ۹ لیتر حجم و ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می کند که بیشترین مقدار آن در  ۲۱۰۰ در دقیقه رخ می دهد. ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ تحت برنامه امرپ بیش از ۱۲٬۰۰۰ وسیله نقلیه مختلف امرپ را در عراق و افغانستان مستقر کرد. کاربران خودروهای امرپ ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا هستند. نفربر فرماندهی براق نیز دیگر عضو خانواده نفربر‌های براق است که می‌تواند در نقش یک ایستگاه فرماندهی سیار در میدان نبرد عمل کند.

گروه صنایع اشتریت علاوه بر اینکه در کشورهای مختلف شعبات و نمایندگی هایی دارد، با شرکت ها و صنایع مختلفی در جهان طرف همکاری و شراکت است از جمله شرکت آمریکایی کامینز (Cummins) که پیشرانه های مورد نیاز جهت خودروهای زره پوش تولیدی شرکت اشتریت را تامین میکند. یک بخش از همکاری کاماز با گروه اشتریت در ارائه قطعات از جمله محور، پیشرانه و …….. امرپی همچون طوفان از پیچیدگی ها و ویژگی های طراحی به مراتب بیشتری از آنچه که ما توان ارائه آن را داشته باشیم برخوردار است به خصوص که ایران نشان داده در حوزه ارائه پلتفرم های خودرویی غیر نظامی ضعیف عمل میکند و در حوزه خودروهای نظامی نیز تاکنون طرح به روز و مستقلی ارائه نکرده. به عنوان نمونه زره پوش های طلائیه و رخش و موارد دیگری که میتوان مثال زد که بیش از ارائه یک طرح بومی، الگو برداری یا ترکیبی از طرح های خارجی هستند آن هم نه به صورتی به روز و مدرن بلکه استفاده از طرح های منسوخ.

امروزه از ظرفیت‌های داخلی کشور و از توان متخصصان ایرانی جهت تحقق اهداف خود استقاده می‌کنیم و به قدرت همه جانبه‌ای در دفاع از کشور و قدرت بازدارندگی بسیار خوبی دست یافته‌ایم و به هیچ یک از کشور‌های خارجی وابسته نیستیم. روابط عمومی وزارت دفاع، خط تولید و رونمایی از خودروی زرهی ضدمین و ضدکمین طوفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت انجام مأموریت‌های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی با حضور امیر سرتیپ حاتمی و فرمانده مرزبانی افتتاح و تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، خط تولید و رونمائی از خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین طوفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت انجام ماموریت‌های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی با حضور امیر سرتیپ حاتمی و فرمانده مرزبانی افتتاح و تحویل نیروی زمینی سپاه شد. خودروی زرهی ضد مین و ضد کمین «طوفان» ساخت سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور امیر حاتمی رونمایی و تحویل نیروی زمینی سپاه شد. خودروی ضد مین طوفانMRAP) ) یک وسیله زرهی پیشرفته ساخت ایران است که به نیروهای ایرانی این امکان را می‌دهد تا ماموریت‌های لجستیکی و رزمی را در تمامی صحنه‌های جنگی به اجرا بگذارند. این خودرو توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شده و در نیروی زمینی سپاه و نیروی انتظامی (ناجا) به خدمت گرفته شده است.

این خودرو حدود ۱۰ تن وزن دارد و از یک موتور دیزل کامینز با قدرت ۳۰۰ اسب بخار با نام ISBe4 استفاده می کند. روی مارائودر می‌توان سیستم‌های دفاعی و سلاح‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و کالیبر متوسط، سلاح توپ و پرتاب موشک نصب کرد. مارائودر(غارتگر) خودرویی زرهی است که توسط گروه پارامونت در آفریقای جنوبی تولید شده است.

در جریان یک نمونه سازی و مهندسی معکوس چنین تشابه ابعادی برای یک پلتفرم خودرویی وجود نخواهد داشت و دلیلی هم برای آن وجود ندارد. ابعاد اعلام شده برای طوفان با ابعاد نمونه ای از تایفون در حدی منطبق است که در مقیاس میلیمتری نیز تفاوتی در ارقام اعلام شده برای ابعاد دو امرپ وجود ندارد. براساس آنچه که اعلام شده از زمان طراحی تا تحویل امرپ طوفان، یک بازه 1.5 ساله طی شده است.ارائه خودرویی با مشخصات طوفان به صورت بومی توسط ایران در مدت زمان یاد شده به هیچ وجه ممکن نیست.

در ادامه تصاویری از نمونه های مختلف تایفون را قرار میدهم که شما میتوانید با مقایسه با تفاوت ها و شباهت های آن ها پی ببرید. «اِمرَپ» «MRAP» که مخفف «Mine-Resistant Ambush Protected» است به معنی خودروی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین است. طوفان در برابر مین مقاوم است و با حفاظت بالستیک در برابر مین‌های زمینی، بمب‌های دست ساز و گلوله‌های هسته فولادی محافظت می‌شود. دیگر نفربر تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، نفربر BMP۲ است که علاوه بر توانایی انجام کلیه ماموریت‌های یک نفربر زرهی، قابلیت اجرای ماموریت‌های رزمی و تیراندازی را نیز دارد. براق یکی از نفربر‌های ساخت صنایع دفاعی کشور و از نوع دوزیست است که نسبت به سایر نفربر‌های هم رده خود از سطح حفاظت بیشتری برخوردار است. این خودروی زرهی دارای هشت پنجره برای شلیک از داخل و یک برجک متحرک به ارتفاع ۴۴ سانتی‌متر بر روی سقف است که امکان استفاده از مهمات کالیبر ۱۴.۵ میلی‌متر را فراهم می‌آورد.

این خودروی زرهی به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع ذو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر را دارا می‌باشد. به عنوان نمونه، صنایع دفاعی ایران در تأمین نیاز کشور به نفربر و خودروهای زرهی دستاوردهای چشمگیری داشته‌اند و با سرمایه‌گذاری مؤثر و بهره‌گیری از دانش بومی، به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. این خودرو به واحدهای مرزی نیروی انتظامی و نیروی زمینی سپاه تحویل شده و می‌تواند در محافظت از جان سربازان و مرزبانان میهن اسلامی‌ مفید واقع شود. نیروی زمینی سپاه پاسداران ، مرزبانی ناجا و حشد الشعبی عراق کاربران امرپ طوفان هستند.

در خصوص چگونگی دستیابی به امرپ طوفان چندین سناریو تا امروز مطرح شده است، از جمله خرید تا نمونه سازی با مهندسی معکوس و تولید تحت لیسانس. با توجه به تحریم ها و مسائلی که در روابط فی مابین ما و امارات وجود دارد خرید مستقیم و به صورت آشکار مشخصا رد میشود و چنین چیزی ممکن نیست. پس از رد گزینه خرید، مهمترین گزینه که این روز ها بر سر زبان ها است، مهندسی معکوس امرپ Typhoon توسط وزارت دفاع است.در الگوبرداری از یک پلتفرم زرهی، آنچه که مهم است ویژگی های اصلی طراحی است، ویژگی هایی که قابلیت های یک خودرو را میسازد. در اینجا توجه به جزئیات بی معنی است و دلیلی ندارد جزئیات ظاهری و ریزه کاری های طرح مشابه سازی شوند. در این مقاله به بررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی ضد مین طوفان خواهیم پرداخت.

وزیر دفاع در ادامه افزود قدرت مانور خودروی زرهی طوفان بسیار بالاست و از موانع سخت به خوبی عبور می‌کند. همچنین این خودرو می‌تواند از کانال‌های آب با عمق 1.5 متر به راحتی عبور کند و از روی موانع عمودی 50 سانتی‌متری نیز بگذرد. در این نفربر تاکتیکی حدود 10 سرنشین جای می‌گیرند و حتی در مواقعی که این خودرو پنچر شود، از قابلیت چرخ‌های پنچررو خود استفاده کرده و برای ادامه عملیات یا ترک محل تا شعاع 50 کیلومتری آمادگی دارد. همچنین خودروی زرهی طوفان از قابلیت‌های دیگری نظیر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، نصب سلاح‌های نیمه سنگین، دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب و حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین بهره می‌برد. وزیر دفاع با تشریح ویژگی‌های دیگر این نفربر، قابلیت نصب سلاح‌های نیمه‌سنگین، بهره‌مندی از دریچه‌های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین و سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو را از دیگر مشخصات نفربر طوفان عنوان کرد.

در واقع، اولین تانک عملیاتی، تانک “مارک۱  ” بود که توسط بریتانیا در سال ۱۹۱۶ معرفی شد. خط تولید این خودروی زرهی  دراواخر آبان ۱۳۹۷ با تحویل ۵ دستگاه از آن افتتاح شد. این خودروها برای تأمین نیازهای نیروهای نظامی به خصوص حفاظت از جان سربازان و نیروی انتظامی به ویژه در حوزه امنیت مرزی، مبارزه با اشرار و تروریست‌ها دارای اهمیت زیادی هستند.

سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خودروی زرهی طوفان را با هدف پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی تولید کرد. این خودرو با حضور امیر سرتیپ حاتمی و فرمانده مرزبانی رونمایی شد و قرار است به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شود. امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع ایران در حاشیه رونمایی از این خودروی زرهی جدید عنوان کرد از تمامی متخصصانی که در صنعت دفاعی کشور فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کنم؛ چرا که با تلاش بی‌وقفه خود برای نیروهای مسلح و برای دفاع از مرزهای کشور تجهیزات پیشرفته‌ای را تامین می‌کنند.

خودروی مقاوم در برابر مین و کمین یا به اصطلاح امرپ «طوفان»، اولین محصول منطبق با استانداردهای این رده حفاظتی ساخت داخل بوده است. رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه ۷۰ میلادی اولین خودروهای حفاظت شده را مورد استفاده قرار داد.اما آنچه امروزه بنام اِمرَپ می‌شناسیم، در سال ۲۰۰۷ توسط وزارت دفاع آمریکا به عنوان پاسخی به افزایش تهدیدات بمب های کنارجاده‌ای در جنگ عراق اجرایی شد. این خودرو با قدرتی حدودی 320 اسب بخار یکی از نیرومند ترین خودرو های زرهی در نوع خود می باشد. تنها چهار کشور در دنیا این نوع اتومبیل را توانسته اند بسازند و ایران پنجمین کشور دنیا می باشد که بعد از ایالات امریکا و انگلیس و فرانسه و آفریقای جنوبی این خودروی زرهی را تولید کرده است.

این خودرو‌ها برای رفع نیاز‌های ارتش، به ویژه برای محافظت از جان سربازان، به ویژه در امنیت مرز‌ها و مبارزه با اشرار و تروریست ها، بسیار مهم هستند.

این خودروی زرهی فوق سبک در امور غیرنظامی مانند بکارگیری در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، برف سنگین، آتش سوزی جنگل‌ها، عملیات پاسداری و حفظ محیط زیست، فعالیت‌های زیست شناسی و حفاری چاه‌های نفت و گاز، آمبولانس و تجهیز یگان‌های پاسدار صلح نیز کاربرد دارد. این نفربر دو زیست که قابلیت حرکت در آب را هم دارد، دارای یک اسلحه ۷.۶۲ میلیمتری، یک توپ ۳۰ میلیمتری و یک پرتابگر موشک ضدزره است. همچنین BMP۲ برای محافظت از خود در میدان نبرد مجهز به سیستم تولید دود و پرتابگر نارنجک‌های دودی است. دیگر نمونه نفربر براق، از قابلیت حمل موشک ضد زره برخوردار است که به دلیل دوزیست بودن نفربر، قابلیت تحرک بالا و عبور از موانع، نوعی سایت متحرک موشک ضدتانک محسوب می‌شود. در کشورمان ایران از سال ۱۳۶۵ فعالیت در زمینه نفربر‌های زرهی با تعمیر تعدادی از نفربر‌های موجود در نیرو‌های مسلح آغاز شد که این فعالیت رفته رفته منجر به تولید و تست نخستین نفربر ایرانی در سال ۱۳۶۷ و تحویل آن به نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۶۹ شد.

این خودرو، معروف به “خودروهای زرهی” یا “تانک‌ها”، در طول جنگ جهانی اول توسعه یافت. تانک‌ها به خاطر طراحی خاص خود برای عبور از موانع و حفاظت از سرنشینان در برابر آتش دشمن، به سرعت به جزء حیاتی از استراتژی‌های نظامی تبدیل شدند. امرپ طوفان توانمندی عبور از موانع ذوعارضه، قابلیت عبور از رودخانه‌ها و کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمودی 50سانتی‌متری را دارا است . از جمله صنایع دفاعی درزمینه تأمین نیاز کشور به نفربر‌ها و خودرو‌های زرهی دستاوردهای مهمی داشته و با سرمایه‌گذاری مؤثر و استفاده از دانش بومی توانسته در این زمینه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *