تصاویری از پژوهای اسپرت خفن و شوتی مجله خودرو کارستان

در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد. به خصوص در مدل‌های داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد. از پژو پارس ELX به عنوان خودرویی با حدود 20 سال سن نباید انتظار زیادی در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی داشت اما پارس ELX حداقل در مقایسه با پژو پارس معمولی و پژو 405 امکانات بیشتری در اختیار خریدار قرار می‌دهد. در زمینه امکانات ایمنی نیز باید به ترمز ABS، ایربگ راننده و سیستم ایموبلایزر اشاره کرد. از پژو پارس ELX انتظار ستاره ایمنی را نداشته باشید چون بعید است با توجه به پلتفرمی که دارد حتی یک ستاره را هم دریافت کند.

تعریف محدوده سرعت مجاز نیز برای خودروی شوتی کاملا متفاوت از قوانین راهنمایی و رانندگی است. به‌ندرت پیش می‌آیند که کیلومتر شمار ماشین شوتی سوار روی عددی کمتر از 140 کیلومتر در ساعت قرار بگیرد. رانندگی با سرعت 220 کیلومتر در ساعت نیز برای شوتی سوارها موضوع عجیبی نیست. بنابراین اگر حین رانندگی در جاده‌های منتهی به‌شهرهای مرزی، خودروهایی با سرعت سرسام‌آور دیدید، خیلی تعجب نکنید.

دودی کردن شیشه‌های خودرو نیز یکی از اقدامات شوتی سواران است. پژو پارس ELX با توجه به موتور قوی‌تر، صندلی‌های جلوی راحت‌تر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ خودرویی توانمندتر از پارس معمولی است و به همین دلیل ارزش خرید بالاتری دارد. با این وجود به گزینه‌های دیگر بازار مانند رنو لوگان یا تندر 90 و سمند EF7 نیز نظر داشته باشید. در سال‌های ابتدایی عرضه، پژو پارس ELX جزو اولین خودروهایی بود که به همراه سنسور دنده عقب عرضه می‌شد و به همین دلیل روی سپر عقب آن سنسورهای دنده عقب نیز که البته به شکل بسیار بدی کارگذاشته شده‌اند جلب توجه می‌کنند.

سمند از نظر کیفیت سواری نیز مقداری بهتر از پارس موتور زانتیا است ولی در شتاب نمی‌تواند با پارس ELX رقابت کند. مهم‌ترین رقیب پارس تندر 90 است که هم از نظر حرکتی و هم فضای کابین می‌تواند بهتر از پارس ظاهر شود و تنها نقطه ضعف آن طراحی ظاهری و دیگری گران بودن برخی قطعات فنی است. البته باید به این نیز اشاره کنیم که رنو تندر 90 در مقایسه با پژو پارس ELX خودرویی بسیار کم استهلاک‌تر است. پارسELX در مقایسه با پارس معمولی تقریبا هیچ هستند. همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلی‌های جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلی‌های راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب می‌کنند.

این فرد باید آماده باشد که فاصله طولانی بین شهرهای مرزی و مرکزی ایران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کند. بی‌باک بودن دومین خصوصیت راننده ماشین شوتی است. این فرد باید هر لحظه آماده اتفاقات گوناگون مانند تصادفات سنگین و تعقیب و گریز از سوی پلیس باشد.

هیچ مانعی سد راهشان نمی‌شود مگر تصادف یا شلیک پلیس. دیوانه‌وار رانندگی می‌کنند و سالیانه تعداد زیادی از آنها در جاده‌ها کشته می‌شوند. کالایی که عوارض گمرکی آن پرداخت نشده به‌جای اینکه یک‌جا حمل شود به خودروهای سواری داده می‌شود تا در صورت توقف توسط پلیس زیان کمتری کرده باشند. ابعاد مختلف ماشین پژو پارس ELX را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. اگه با پول عرق ریختن کارگری و حلال ماشین بخره هرگز چنین کاری نمیکنه.

همین مساله نیز سبب شده است تا برخی خریداران پرداخت هزینه بیشتر برای مدل ELX را منطقی ندانند. امروز پژو پارس ای ال ایکس تقریبا تمام برگ برنده‌های خود در بازار را از دست داده است و نه خودرویی جذاب است و نه مشخصات خاصی برای خریدار دارد و تنها به این دلیل که گزینه دیگری نیست مشتریان آن را می‌خرند. پژوپارس elx امروز بیشتر به عنوان نسخه‌ای پر مصرف‌تر و پر هزینه‌تر از 405 شناخته می‌شود و از نظر امکانات نیز در مقایسه با خانواده سمند و دنا در موقعیت ضعف قرار دارد. پژو پارس ELX در بازار رقبایی مانند سیتروئن زانتیا ، پژو 206 صندوقدار ، سمند ، ام وی ام 530 ، تندر 90 و کیا ریو دارد. پژو 206 صندوقدار از اصلی‌ترین رقبای پارس ای ال ایکس است چون با قدرت یکسان از موتور کوچک‌تر خود، هم ظاهر بهتری دارد و هم مصرف سوخت آن کم‌تر است ضمن اینکه پژو 206 از نظر ایمنی نیز در مقایسه با پارس بهتر است.

البته از دیگر بنادر و مرزهای غربی هم بار شوتی منتقل می‌شود. اینا امیدهای دشمنان امام خمینی هستند و خودشون را در راه قاچاق کالا و انسان و برای به خطر انداختن جان دیگران خرج می کنند. امیدهای انقلاب در جبهه های جنگ و دفاع از حرم هستند و جانشان ر فدای کودکان و زنان و انسانهای مظلوم می کنند. این همه خطر کردن و آمار بالای تلفات شوتی‌ها نشان می‌دهد این رانندگان به ناچار رو به این کار می‌آورند. بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک در سراسر کشور اجناس خود را از همین شوتی‌ها تامین می‌کنند. سدان پارس ELX مصرف سوختی حدود 8.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد.

نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه و حتی شلیک گلوله از سوی پلیس. اتومبیل پژوپارس ELX حداکثر می‌تواند به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. در ادامه تعدادی از عکس هایی را که از خودروهای شوتی گرفته شده و در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها منتشر شده است، مشاهده می کنید.

این خودروها اغلب پژو 405 هستند اما پژو پارس و سمند هم جزو خودروهای مورد علاقه شوتی ها است. نمی توان برای این خودروها قانون خاصی را در نظر گرفت چرا که قانون اصلی آنها فشردن پدال گاز و رسیدن به مقصد در کمترین زمان ممکن است. در سال 1398 یک شوتی سوار برای هر بار حمل کالا یا مهاجران غیر مجاز چیزی در حدود 1 تا 4 میلیون تومان درآمد داشت. جالب است بدانید که این عدد در حال حاضر به بیش از 13 میلیون تومان برای رسیده است. هر چند شوتی سوار به‌نوعی جان بهای خود را دریافت می‌کند؛ اما در شرایطی که بیکاری سکه رایج در شهرهای مرزی است، مقاومت کردن در برابر وسوسه چنین درآمد‌های بالایی اصلا ساده نیست.

پلیس راهنمایی و رانندگی گاهی در جاده ها جلوی تخلفات آنها را می گیرد اما تعداد آنها آنقدر زیاد است که پلیس نمی تواند از تمام تخلفات آنها جلوگیری کند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. بی خود کردی از روی مردم رد بشی.شاید راننده اصلا راه نداشته باشه که به تو راه بده.

یکی از نشانه‌های خودروی شوتی در جاده‌ها، انتشار دور غلیظ سفید از اگزوز آن‌هاست. معمولا با حذف کاتالیست و اضافه کردن یک سیستم دودزا در مسیر اگزوز، چنین امری محقق می‌شود. هدف از این کار، فرار راحت‌تر از دست پلیس است. با انتشار دود سفید غلیظ، عملا دید خودروهای تعقیب کننده تا حد زیادی محدود می‌شود و شوتی سوار فرصت فرار را به‌دست می‌آورد.

دوربین های جاده  ای تخلفات آنها را ثبت می کنند ولی برای آنها چندان مهم نیست چون با صاحبان بارهای قاچاق طی کرده اند که همه جریمه ها را صاحب بار پرداخت کند. خیلی اجناس چون شوتی ها میارن قیمتش ارزونه و مردم استفاده میکنند.

در اینکه وضعیت بد اقتصادی باعث ایجاد این نوع مشاغل میشن شکی نیست. اما شوتی ها واقعا خطر آفرین هستن من پارسال با سرعت 100 تا درحال حرکت در جاده بود که یکی از شوتی ها از پشت به من زد و خودروی من نابود شد. یکی از ویژگی‌های مشترک این خودروها، جادار بودن کابین داخلی و صندوق عقب آن‌هاست. به‌این‌ترتیب می‌توان بار بیشتری را در آن‌ها جاساز کرد.

به راننده خودروهای شوتی در اصطلاح رایج شوتی سوار گفته می‌شود. متاسفانه در شهرهای مرزی، شوتی سواری به‌عنوان یک شغل بین بسیاری از مردم شناخته می‌شود. هرکس که از پیدا کردن شغلی پایدار و با درآمد مناسب در شهرهای مرزی ناامید می‌شود، ممکن است که روی به این کار پرخطر بیاورد. ولی موتورهایشان تقویت شده است و مشخصه‌ آنها این است که کمک‌ فنرهای عقب از حد استاندارد بالاتر است تا پس از بار زدن محموله سنگینی بار شاسی خودرو را از حد مجاز پایین‌تر نیاورد. زیر کاپوت پارس elx پژو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 110 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید.

شوتی سوارها هیچ‌گاه به‌سراغ خودروهای هاچ‌بک نمی‌روند. پژو پارس خودرویی متفاوت از 405 نیست بلکه آن را باید نسخه‌ا فیس لیفت شده و تنها با چهره‌ای متفاوت دانست. به همین علت تفاوتی در ایمنی دو خودرو به دلیل پلتفرم مشترک وجود ندارد. مورد دوم هزینه بیشتر جهت تجهیز پلیس با وسایل بروز .مورد بعدی برخورد شدید و تیراندازی و متوقف کردن ماشین های شوتی به هر قیمتی . در این سال‌ها که مشکلات اقتصادی و بیکاری رشد بالایی داشته است، تعداد این شوتی‌ها هم زیاد شده است. انقدر زیاد هستند که می‌شود گفت شوتی هم تبدیل به شغلی شده است.

ماشین پژو پارس ای ال ایکس یک سدان خانوادگی بزرگ است کع به یک موتور 1.8 لیتری مجهز می باشد. موتور پارس elx توانایی خلق 110 اسب بخار توان را دارد و می تواند حداکثر به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو پارس elx می تواند 0 تا 100 را در 9 ثانیه طی کند و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتون متر است. ماشین پژو پارس ای ال ایکس دیفرانسیل جلو است و در حالت ترکیبی مصرف سوخت آ برابر 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد.

پژو پارس ELX بر روی پلتفرم پژو 405 پیاده سازی شده است و در سپر جلو نیز درست مانند پژو پارس دو مه شکن قرار داده شده‌اند که از امکانات اضافی این خودرو در مقایسه با 405 نیز حساب می‌شوند. در نمای ظاهری ماشین پژو پرشیا ELX به جز رینگ‌های اسپرت و ترمزهای دیسکی عقب تفاوتی با پژو پارس معمولی وجود ندارد و در نمای عقب نیز تغییرات تنها محدود به چراغ عقب دو رنگ هستند. شاید در شبکه‌های سراسری تلویزیون چندان اخبار ماشین شوتی منتشر نمی‌شود؛ اما واقعیت این است که در شهرهایی مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان، تصادفات مرگبار خودروهای شوتی تبدیل به پای ثابت اخبار محلی شده‌اند. بیکاری از یک سو و هیجان رانندگی با سرعت بالا از سویی دیگر، باعث شده تا خیلی از جوان‌های مرزنشین با انتخاب شوتی سواری، جان خود را در معرض خطر جدی قرار دهند. امیدواریم که با ایجاد اشتغال پایدار در شهرهای مرزی، در آینده نزدیک دیگر اخبار ناگوار مربوط به فوت شوتی سوارها را به دست فراموشی بسپاریم.

شاید زن و بچه مردم تو ماشین نشسته باشند،قبل از حرف زدن اینجا، اول دهنت آب بکش نجس بی کس و کار. امیدوارم همچون نونی به سرطان بشه‌.دبذی از بیت المال میگی حلال.شوتی نجس هست و دوستی با چنین شخصی هم خیر و برکت از زندگی می برد. شوتی دزدی از بیت المال هست ‌هر قطره از سوخت که دزدی میشود،یک قطره از خون بیگناهان پایمال من میشه.مرگ بر شوتی خار و ذلیل، درود بر نیروی انتظامی کبیر. وقتی به چند صد متری پلیس راه می‌رسند متوقف می‌شوند تا دیده‌بان که از قبل در کنار پلیس راه ایستاده است دستور امن بودن جاده را بدهد. شبکه خبری تخصصی حمل‌ونقل «تین‌نیوز»، فعالیت خود را به عنوان اولین رسانه تخصصی حوزه حمل‌ونقل از سال 1387 آغاز کرد. تین‌نیوز در این مدت با انتشار سالانه نزدیک به ۵۰۰۰۰ مطلب مرتبط با حوزه تخصصی حمل‌ونقل، به رسانه‌ای جامع در این حوزه تبدیل شده و در رتبه‌بندی‌های رسمی جزو برترین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی کشور است.

اگر کنجکاو هستید که با نشانه‌های یک ماشین شوتی سوار آشنا شوید، دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. طراحی داشبورد جدید پژو پارس elx همچنان بی روح و فاقد هیجان است و در قیاس با رقبا نیز تنها می‌توان آن را از رنو لوگان و ساندرو بهتر دانست. کلیدهای بزرگ مربعی، ارگونومی نامناسب در کنار دسته دنده‌ای بلند مانند کامیون، همگی در فجیع‌تر شدن وضعیت کابین پارس ای ال ایکس نقش دارند. راننده‌های ماشین شوتی سوار، بسته به تجربه ممکن است تغییرات دیگری در خودرو ایجاد کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به تقویت موتور و ایجاد تغییر در سیستم تعلیق ماشین اشاره کرد. این تغییرات با هدف افزایش شتاب‌گیری و همچنین هندلینگ راحت‌تر ماشین به‌خصوص پیچ‌های خطرناک جاده‌ها صورت می‌گیرد.

در کل پارس ELX نمره خوبی در طراحی دریافت می‌کند اما باید قبول کرد که طرح آن دیگر قدیمی شده است و در بازار امروزه جذابیتی ندارد. شوتی سواری نیاز به ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد. مهارت بالا در رانندگی به‌خصوص با سرعت زیاد، اولین و مهم‌ترین ویژگی شوتی سوار است.

همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودرو‌ست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. دمت گرم برادر عزیز.اما کلام حق تلخه.کسی که خودش رو زده به خواب نمیشه بیدار کرد. به والله قسم من راننده هستم و کرایه کشی میکنم ،خدا اون روز نمیاره یه شوتی منو گرفتار کنه و گیر بیفته و منم زنده بمونم.یه اشد مجازات گرفتارش میکنم.هیچ بخششی در کار نیست.چندین بار شانس أوردم. اصلی‌ترین مبدا حرکت شوتی‌ها استان بوشهر و بندر گناوه است.

بیکاری و تورم واقعا و شدیدا به همه فشار میاره. همه اینادرسته اما انصاف نیست خودرو کسانی که ضعیف هستن و با بدبختی و بیچارگی یه ماشین برای خودشون دست و پا میکنن. خواهش میکنم حق صاحبان حق رو بهشون برگردانید تا خدا دوبرابر بهتون روز بده ماشین من یه خانم رو ۱۸ روزه سرقت کردن واقعا خیلی غصه دارم. چون یه زن هستم وسیله زیرپای من بود خیلی به مشکل خوردم. جاده‌ها پر شده از خودروهایی که مثل برق و باد از کنار دیگر خودروها می‌گذرند و به چشم بر هم زدنی در افق ناپدید می‌شوند.

این فرد وظیفه دارد که حضور پلیس در جاده را به‌اطلاع سایر رانندگان گروه برساند. معمولا از بی‌سیم برای ارتباط بین اعضای گروه استفاده می‌شود. اکنون انقدر زیاد هستند که سیستم کاری آنها تغییر کرده است و گروهی فعالیت می‌کنند.

با این وجود امروزه پارس ELX دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد و بیشتر باید آن را به عنوان یک خودروی قدیمی که هنوز توانایی حرکتی بهتر از امسال 405 و سمند را دارد نگاه کرد. قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است. این در حالی است که در این تاریخ تفاوت قیمت پارس ELXبا قیمت پارس سال در بازار آزاد حدود 130 میلیون تومان می باشد که با توجه به تفاوت های موتوری باید بگوییم پارس ELX ارزش خرید بالاتری دارد.

این موتور با موتور زانتیا های 1800 سی سی یکسان است. مخدوش کردن پلاک ماشین شوتی یا استفاده از پلاک خودروهای سرقتی یکی از اقدامات رایج شوتی سوارهاست. قبل از حرکت معمولا شوتی سوار سلامت فنی خودرو را چک می‌کند. معمولا صندلی‌های خودرو را نیز در می‌آورند که بار بیشتری در آن جای بگیرد. در بین راه خبری از توقف برای صرف غذا، استراحت یا رفتن به سرویس بهداشتی نیست. آشنایی با ویژگی‌های ماشین شوتی حتما برای شما جالب خواهد بود.

نظرات پس از تایید مدیریت نمایش داده خواهند شد.لطفا نظرات خود را بصورت فارسی تایپ کنید. حیفه که صدای زیبای بچتو از دست بدی حیفه که یک نگاه مظلومانه بچتو از دست بدی . عرض ماشین پارس ELX معادل 1704 میلیمتر و طول آن میلیمتر می باشد.

پارس ELX از همان ابتدا مورد توجه اسپرت سواران قرار گرفت چون این خودرو می‌توانست در آن زمان از بسیاری از خودروهای موجود در خیابان سریع‌تر ظاهر شود. از سویی استایل بهتر آن نیز به برگ برنده دیگری برای پارس ای ال ایکس تبدیل شد. رینگ‌های اسپرت، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و موتور قوی در کنار تودوزی روشن اصلی‌ترین چیزهایی بودند که مالکان را به سمت پارس ELX جذب می‌کردند. پلتفرم این خودرو تفاوتی با پژو 405 ندارد و به همین دلیل به جز شتاب بهتر در خط مستقیم و توانایی توقف بهتر، تفاوت دیگری در رانندگی دو خودرو ندارد.

کمک فنرهای عقب ماشین شوتی سوار چیزی در حدود 8 تا 12 انگشت بالاتر از حد استاندارد تنظیم می‌شود. به همین دلیل بالا بردن کمک فنرهای عقب باعث می‌شود تا در زمان بار زدن، قسمت عقب خودرو در حالت استاندارد مانند سایر ماشین‌ها قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود که هنگام تردد خودرو کمتر شک‌برانگیز شود؛ اما وقتی خودروی شوتی خالی باشد، بالا بودن کمک فنرهای عقب به‌وضوح قابل مشاهده ست. اگر ساکن شهرهای مرکزی ایران هستید، احتمال اینکه عبارت ماشین شوتی را نشنیده باشید، زیاد است اما اگر ساکن شهرهای مرزی در محدوده شرق، غرب و جنوب ایران هستید، احتمالا با ماشین شوتی و شوتی سوارها کاملا آشنا هستید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز نگاهی به آمار تصادفات خودروهای شوتی سوار بیندازید.

درباره جادار بودن کابین و صندوق عقب به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودروی شوتی بحث کردیم. شاید نتوان صددرصد شوتی‌ها را در این دسته قرار داد ولی هیچ فرد هوشیاری با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت جان خود را در معرض خطر نمی‌گذارد‌ مگر اینکه مجبور به این کار شده باشد. رنج قیمت پارس ELX در تاریخ آذر 1403از حدود 525 میلیون تومان (قیمت کارخانه) تا 830 میلیون تومان (در بازار آزاد) می باشد. شوتی سوارها برای افزایش شانس موفقی و جلوگیری از دستگیر شدن توسط پلیس، به‌صورت گروهی ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند. یک راننده به‌عنوان راه پاک کن جلوتر از بقیه در مسیر حرکت می‌کند.

قیمت پارس ELX در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار حدود 90 میلیون گران تر (قیمت کارخانه) و در مقایسه با سمند LX EF7 نیز 230 میلیون گران تر (بازار آزاد) است (در آذر 1403). با اینکه پژو پارس ELX در ظاهر تفاوت کمی با پارس معمولی دارد ولی در زیر پوسته تفاوت این دو خودرو بیشتر است. پژو پارس ELX می‌تواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد. از نقاط ضعف این خودرو باید به مصرف سوخت بالا اشاره کرد که در سیکل ترکیبی به 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. همانطور که اشاره کردیم پژو پارس ELX در طراحی از پژو 406 الهام گرفته است و به همین دلیل طرحی قابل قبول دارد. طراحی پارس ای ال ایکس برخلاف سلف خود یعنی 405 که بسیار ساده و مبتنی بر خطوط صاف بود از خطوط سیال بیشتری برخوردار است و چراغ‌های جلوی آن نیز خشونت بیشتری در آنها دیده می‌شود.

پژو 206 صندوقدار یکی در بخش فضای داخلی و دیگری در کشش موتور در مقایسه با پارس از موقعیت ضعف قرار دارد و خودروی خیلی راحتی برای خانواده‌ها نیست. دیگر محصول ایران خودرو یعنی خانواده سمند نیز به خصوص با موتور EF7 در بازار محبوبیت بالایی دارند. موتور EF7 نیز از نظر قدرت با موتور پارس ELX برابری می‌کند با این تفاوت که کم مصرف‌تر است و با سوخت گاز هم کار می‌کند.

پژو پارس ELX که در ابتدا به پرشیا elx معروف بود، یکی از پر فروش ترین ماشین های سال های اخیر در ایران است. در مورد پژو پارس ای ال ایکس باید گفت که سال‌ها پس از عرضه پژو 405 بود که ایران خودرو در اقدامی که باید آن را موفق‌ترین فیس لیفت صنعت خودروی ایران دانست اقدام به معرفی خودرویی تحت نام پژو پارس (در ابتدا پرشیا) کرد. پژو پارس ELX نسخه‌ای از 405 بود که شباهت‌های ظاهری زیادی با پژو 406 داشت. پارس ELX گرچه از نظر تجهیزاتی و ظاهری نیز در مقایسه با نسخه عادی پارس تفاوت‌هایی جزیی داشت اما از موتور ۱.۸ لیتری متفاوت با پژو 405 استفاده می‌کرد. همین موتور قدرتمند پارس ای ال ایکس در کنار ترمزهای چهار چرخ دیسک، توانایی حرکتی بهتری را به همراه داشت. به این ترتیب پژو پارس ELX تبدیل به انتخاب اول افرادی شد که توانایی خرید زانتیا را نداشتند ولی دنبال خودرویی قوی‌تر از 405 بودند.

اگر منظور زانتیا 2000 سی سی است خیر چون موتور 135 اسبی زانتیا 200 متفاوت با پژو پارس است ولی پارس ELX از موتور 1800 سی سی گروه پژو سیتروئن استفاده می‌کند که در زانتیاهای 1800 سی سی نیز به کار رفته است. شوتی ها همان خودروهایی هستند که کالای قاچاق حمل می کنند و در جاده ها با سرعت سرسام آور از کنار رانندگان مانور می دهند و ایجاد ترس می کنند و گاه تصادف های شدیدی رقم می زنند. شاید شما اختیار جون خودت رو داشته باشی ولی اختیار جون بقیه رو نداری.‌. شما نمیتونی توی جاده مثلا حادثه رو کنترل کنی که فقط به خودت آسیب برسه .شوتی سوارا بجز جون خودسون، جون زن و بچه مردمو هم در معرض خطر قرار میدن و این قسمتشه که قطعا حق الناسه و حرومه.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *