تفاوت انواع پژو پارس سال مجله خودرو کارستان

از جمله تفاوت‌ها و تغییراتی که در پیشرانه XU7P در مقایسه با مدل اولیه این موتور، XU7I3 مشاهده می‌شود می‌توان به قالپاق سوپاپ، لوله هواکش، محفظه فیلتر و منیفولد هوا اشاره کرد. همچنین یکسری اصلاح تغییرات نظیر میل سوپاپ و سرسیلندر، سایز دیسک و صفحه کلاچ، پوسته یاتاقان، میل لنگ، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی در این خودرو دیده می‌شود. قیمت خودروهایی با موتورهای XU7 و XU7P به‌دلیل تفاوت‌های فنی و عملکردی این دو موتور، متفاوت است. موتور XU7، به‌عنوان موتوری قدیمی‌تر با استاندارد آلایندگی یورو ۲ و مصرف سوخت بیشتر، معمولاً در خودروهای با قیمت پایین‌تر و مدل‌های پایه‌تر استفاده می‌شود.

این موتور آلایندگی، مصرف سوخت و استهلاک پایین‌تری دارد و قدرت بالاتری نسبت به XU7 تولید می‌کند. XU7 که سال گذشته از خط تولید ایران‌ خودرو کنار گذاشته شد، علاوه بر پژو ۴۰۵ در ماشین‌هایی که از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده می‌کنند، یعنی پژو پارس و سمند هم قرار داشت. اما XU7p تازه‌نفس، در لحظه نگارش این مطلب، فقط در سینه پژو پارس دیده شده است. کارخانه این پیشرانه را در مدل‌های پژو پارس ساده، پژو پارس ELX و ELX سفارشی عرضه می‌کند.

پارس خودرویی سدان و لوکس در میان محصولات ایران خودرو بود که از سال 1380 پا به جاده های کشور گذاشت. در مقاله تلاش کردیم تا مشخصات پژو پارس XU7P را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را شرح دهیم. این خودرو در مقایسه با نسخه‌های قبلی تغییرات قابل‌توجهی داشته و موتور آن بهبود یافته است. اکنون با توجه به آنچه گفته شد، این شما هستید که براساس نیازها و بودجه خود، باید تصمیم بگیرید که این خودرو را بخرید یا خیر.

در ادامه قصد داریم این خودرو را در بخش‌های طراحی، فنی و سطح امکانات بررسی کنیم. تغییراتی مثل اضافه شدن منبع انبساط جداگانه به سیستم خنک کاری و استفاده از واشر سرسیلندر با کیفیت بالاتر، باعث شده است تا بحث واشر زدن موتور xu7p دیگر مطرح نباشد. البته که هنوز اکثر پژو پارس‌های با موتور xu7p کم کارکرد هستند و برای اثبات این ادعا باید کمی صبر کنیم. یکی از مهم‌ترین مزایای پژو پارس موتور xu7p بهینه‌تر شدن پیشرانه آن نسبت به نسخه قبلی یعنی xu7 است. اگرچه پایه و اساس پیشرانه xu7p با xu7 یکسان است اما این پیشرانه در بسیاری از قطعات تغییر کرده و ارتقا یافته است.

تنها مورد مثبت این پیشرانه جدید کم شدن 2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی است که آن هم دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید دید در واقعیت نتیجه چگونه است. پژو پارس یا همان پرشیای بازار ایران، از جمله قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو است که طرفداران ویژه خود را دارد. این محصول ایران خودرو، در طی چند دهه اخیر یکی از بهترین طراحی‌های این شرکت به حساب می‌آید؛ با این حال چنین موضوعی خود یک ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن را به اطلاع می‌رساند. پژو پارس از سال 79 تا به امروز روی خط تولید قرار داشته و با نسخه‌های مختلفی همچون سال، دوگانه‌سوز، ELX، LX و … تولید شده است. جدیدترین نسخه آن هم با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود.

با اینکه موتور XU7P در پژو پارس سال سفارشی با نام موتور جدید شناخته می‌شود اما باید بدانید که این موتور نسبت به TU5 از تکنولوژی ساخت قدیمی‌تری استفاده می‌کند. از نظر عملکرد در پژو پارس‌ها شتاب صفر در موتورهای XU7P صفر تا صد حدود 12 ثانیه طول می‌کشد در حالی که شتاب صفر تا صد در پژو پارس با موتور TU5 معادل 13.2 است. به همین دلیل است که موتور TU5 حداکثر سرعت 190 کیلومتر را به خودرو می‌دهد اما حداکثر سرعت پارس XU7P به 185 کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این‌ها با اینکه پژو پارس با موتور XU7P برای شتاب‌گیری خودرو مناسب نیست اما کشش بیشتری در دور پایین موتور از خود نشان می‌دهد.

شناخت این تفاوت‌ها برای کسانی‌که به دنبال خرید خودرویی با عملکرد بهتر و هزینه‌های نگهداری کمتر هستند، بسیار مهم است. در ادامه، به بررسی جزئیات تفاوت‌های این دو موتور می‌پردازیم تا بتوانید انتخابی آگاهانه‌تر داشته باشید. پیشرانه xu7p با حداکثر قدرت 97 اسب بخار و حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر، پیشرانه به‌روز و پرقدرتی نیست اما اگر سطح توقع خود را در حد متعادلی نگه دارید، می‌تواند پاسخ‌گوی وزن 1165 کیلوگرمی پژو پارس باشد. عملکرد خوب این پیشرانه بیش‌تر در کشش و شتاب‌گیری‌های ثانویه قابل لمس است که باعث می‌شود پژو پارس در این زمینه نسبت به رقبای خود چیزی کم نداشته باشد. از مشاهده این خودرو و مقایسه کلی آن با مدل‌های قبلی می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ایران خودرو قصد دست زدن به ترکیب پارس را نداشته و خواسته همان شکل و شمایل قبلی را با موتور ارتقا یافته‌تری راهی بازار کند.

موتورهای XU7 و XU7P هر دو از حجم ۱.۸ لیتر و طراحی ۴ سیلندر خطی با ۸ سوپاپ بهره می‌برند، اما تفاوت‌هایی قابل‌توجه در عملکرد آن‌ها وجود دارد. در مورد قدرت، موتور XU7 حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت (در ۵۸۰۰ دور در دقیقه) تولید می‌کند، درحالی‌که موتور XU7P با برخی بهینه‌سازی‌ها قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار (در ۶۰۰۰ دور در دقیقه) دارد. این افزایش قدرت در موتور XU7P تاثیری مستقیم بر بهبود عملکرد خودرو دارد. پارس سال سفارشی گرفتم شتاب عالی داره حتی بنظرم از پارس تیوفایو برقی هم خیلی شتابش بیشتره. در کل ماشین خوبی است مصرفش هم قابل قبول است و نسب به پارس سال قدیم xu7 و پارس تیوفایو بهتراست . با نوجه به اینکه از سال 1400 وارد بازار شده باید ببینیم در دراز مدتچگونه عمل می کند.

11- موتور XU7 پلاس ایران خودرو، همچنان از نوع 8 سوپاپ بوده و بدلیل هزینه‌های زیاد، ایران خودرو از نسخه 16 سوپاپ آن صرف‌نظر کرده است. بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… برای خریدارانی که به‌ دنبال خودروهایی با موتورهای بهتر هستند، شرایط خرید اقساطی با اقساط بلندمدت در سپند خودرو فراهم است. سپند خودرو با ارائه شرایط خرید قسطی با پیش‌پرداخت کم و اقساط منعطف بلندمدت، گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی است که می‌خواهند از تکنولوژی‌های پیشرفته و مزایای موتور XU7P بهره‌مند شوند. با سپند خودرو، ماشین‌هایی با عملکرد برتر و مصرف سوخت کمتر را با شرایط اقساطی بلندمدت بخرید و از تجربه رانندگی لذت ببرید.

ایرانخودرو می‌گوید دیسک و صفحه کلاچ در پژو پارس XU7P بزرگ‌تر شده و همچنین شاهد کاهش استهلاک موتور و افت صدای موتور در کابین هستیم. لابد تا الان متوجه شده‌اید که تمام این تغییرات و بهبود‌ها را باید در مقایسه با موتور XU7 قدیمی لحاظ کرد که از نظر تکنولوژی به ۳۰ سال پیش تعلق دارد. پس پژو پارس TU5 با موتور ۱۶ سوپاپه، همچنان قادر است برتری خود را بر پژو پارس با موتور XU7P حفظ کند؟ احتمالا می‌توان بدون عذاب‌ وجدان به این سوال جواب مثبت داد. پژو پارس موتور xu7پلاس اگر واقعا از نظر مصرف سوخت و همچنین ایراد سوختن واشر سرسیلندر به طرز ملموسی ارتقا پیدا کرده باشد، مسلما در شرایط فعلی بازار ما می‌تواند به خودرویی محبوب تبدیل شود. خصوصا که ایراد سوختن واشر سرسیلندر موتور XU7 موجب نارضایتی بیشتر دارندگان محصولات ایران خودرو که به این موتور 8 سوپاپ مجهز هستند، شده است. بنابراین تمام معایب پژو پارس موتور xu7p که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در مورد نسخه elx هم صدق می‌کنند به جز بحث کمبود امکانات رفاهی.

در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم به تفاوت میان این دو نوع پیشرانه نیز بپردازیم و توضیح جامعی در خصوص پژو پارس سال جدید بدهیم. آخرین مورد در لیست معایب پژو پارس موتور xu7p مختص این خودرو نیست و متأسفانه در خودروهای داخلی به یک اپیدمی تبدیل شده است. در پژو پارس موتور xu7p هم یک‌سری مشکلات مونتاژی مثل فواصل نامتعارف بین اجزای بدنه، شل بودن برخی اجزای بدنه یا کابین، به سروصدا افتادن زودهنگام داشبورد و… شایع است که باعث نارضایتی خریداران می‌شود.

با این حال ایران خودرو در طی این سال‌ها نسخه‌های متعددی از پژو پارس را به بازار عرضه کرده که جدیدترین نسخه، پژو پارس با موتور xu7p است. اولین مسئله ای که خریداران بعد از خرید پژو پارس سال سفارشی از آن گله دارند،‌ کیفیت بدنه خودرو است. به تازگی عکس‌ها و فیلم هایی در فضای مجازی دیده می‌شود که مشتریان از ضعیف بودن بدنه ماشین منتشر کرده‌اند. نزدیک به سه دهه این موتور در خط تولید شرکت ایران خودرو روی خودروهای مختلف استفاده می گردد.

پیشرانه xu7p پیشرانه‌ای 8 سوپاپ است و نسبت به حجم خود توان بالایی را تولید نمی‌کند که این مسئله با معیارهای امروزی اصلاً نمی‌تواند برای خریدار قابل قبول باشد. نسبت تمام دنده ها در گیربکس همراه با موتور XU7 پلاس با مدل قدیمی یک است اما تنها تغییر در دنده پنجم صورت گرفته و آن را کمی سبکتر از نمونه قبلی ساخته اند. پیشرانه جدید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مجوزهای مربوطه را از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران دریافت کرده است. 16- دریچه گاز موتور XU7P همچنان از نوع مکانیکی بوده اما ایران خودرو در تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی آن نصب کند.

اگر به دنبال خرید خودرو با شرایط اقساطی هستید، بررسی لیست قیمت ایران خودرو اقساطی به شما در انتخاب مناسب‌ترین گزینه کمک کند. به دلیل تغییرهای فنی اعمال‌شده در XU7P، این موتور از نظر آلایندگی تفاوتی قابل‌توجه با نسل قدیمی خود دارد. استاندارد آلایندگی موتور XU7 یورو ۲ است؛ یعنی این موتور میزان بالایی از آلاینده‌های خروجی مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx) و هیدروکربن‌های نسوخته (HC) تولید می‌کند. درواقع موتور XU7 به‌ دلیل تکنولوژی قدیمی‌تر و کمبود سیستم‌های کنترل آلایندگی، سطح بیشتری از آلاینده‌های مضر را تولید می‌کند. در مقابل، موتور XU7P با تغییرهایی در منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ و پیستون، استاندارد آلایندگی یورو ۵ دارد. یکی دیگر از معایب پژو پارس موتور xu7p تکنولوژی قدیمی پیشرانه این خودرو است.

فناوری پیشرانه این خودرو قدیمی است و استهلاک بالایی دارد، با اینکه مصرف سوخت کم شده اما قدرت خودرو نیز کاهش پیدا کرده است. از طرفی این خودرو طراحی قدیمی دارد و رفته رفته با ورود رقبای بیشتر این خودرو به گوشه رینگ خواهد رفت. با ورود به کابین پارس جدید شاهد برخی تغییرات نسبت به تیپ های دیگر این خودرو هستیم. داشبورد این تیپ اکنون به صورت فابریک میزبان یک نمایشگر بزرگ لمسی با پشتیبانی از زبان فارسی است. صفحه کیلومترشمار طراحی جدیدی پیدا کرده و رنگ غربیلک فرمان نیز تغییر پیدا کرده است.

ضمنا یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز به سر میل لنگ این پیشرانه متصل شده تا نیروی حاصل را به محورهای جلو انتقال دهد. همانطور که در بالا نیز ذکر شد این خودرو تفاوت چندانی با نسخه های عادی پارس نداشته و اصلی ترین ویژگی آن پیشرانه بهبود یافته XU7 با پسوند پلاس است. پیشرانه یاد شده در برخی بخش ها بهبود یافته تا مشکل واشر سوزاندن آن حل شود و در عین مصرف سوخت نیز کم گردد. البته تمامی تغییرات رخ داده منجر به کاهش قدرت و گشتاور تولیدی شده اند. در نسخه ELX از این خودرو نیز شاهد افزوده شدن امکاناتی به کابین همچون نمایشگر لمسی، سنسور نور و باران، پایش فشار باد لاستیک ها و… هستیم. همان‌طور که گفته شد پارس جدی‌ترین و بهترین تلاش ایران‌خودرو در فیس لیفت ساخته‌های قدیمی خود است ولی آنچه به‌طور واضح به چشم می‌آید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست.

این نسخه از پارس نیز همان معایبی را دارد که خانواده پارس در سالیان اخیر با آن دست به گریبان بوده اند. از جمله معایب خودروی موردبحث می توان به طراحی قدیمی، پیشرانه با تکنولوژی منسوخ، ایمنی پایین، کیفیت نازل قطعات داخل کابین و… اشاره داشت. همچنین برخی مالکان پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7 به مواردی از جمله هزینه های بالاتر تعویض روغن اشاره داشته اند که دلیل آن الزام سازنده با استفاده از روغنی ویژه برای پیشرانه XUP7 بوده است. همچنین قیمت پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در بازار به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است این درحالی است که قیمت این خودرو چند روز قبل حوالی ۸۹۵ میلیون تومان بود بدین ترتیب پارس ELX-TU5 تنها در دو روز ۴۵ میلیون تومان گرانتر شده است. در صورتی که قصد خرید پژو پارس سال سفارشی را داشته باشید باید نزدیک به ۸۶۵ میلیون تومان هزینه کنید.

5- با اضافه‌شدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنک‌کاری آن اتوماتیک شده و همانند موتورهای TU5 و EF7 شده است. البته توجه داشته باشید که از ابتدای سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس متوقف شده و پارس سال با کد کلاس نیز از اواسط سال 1401، به بازار راه یافته است. این جدول به شما کمک می‌کند تا با شناخت دقیق‌تر ویژگی‌ها و تفاوت‌های دو موتور XU7 و XU7P، انتخاب بهتری داشته باشید و در خرید خودرو مطمئن‌تر عمل کنید. پلتفرم ECU در این پیشرانه با مدل قدیمی، مشابه بوده و تنها نرم افزار ECU مقداری تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای نمونه بنزینی و دوگانه سوز متفاوت خواهد بود.

اما اگر ادعاهای سازنده در مورد پیشرانه جدید رنگ‌و‌بوی واقعی به خود بگیرد، بدون شک XU7p در آینده‌ای نزدیک پرتقاضا خواهد شد و XU7 را به حاشیه بازار می‌کشاند. 7- نست تراکم که در موتور XU7 معادل 9.3 بود حالا در موتور XU7P به عدد 10.5 افزایش یافته است.

به هر حال دست زدن به ترکیب و طراحی جاافتاده پارس ریسک زیادی می‌طلبد و ایران خودرو قصد ندارد در این زمینه ریسک کند. اکنون این سدان پرطرفدار همچنان با همان ظاهر قدیمی در خدمت مشتریان وفادارش است. سلام و درودمن ۲ ماهه که گرفتم ۲۰۰۰۰ کیلومتر هم باهاش رفتمبه جرعت میتونم بگم تو ماشینهای ایرانی از همشون بهترهتو جاده با سورن پارس tu5 و … هم مسابقه دادم همشون رو میگیره کم مصرف کم صدا از همه مهمتر پرقدرت.

همان‌طور که گفتیم، یکی از مشکلات عمده پژو پارس در نسخه‌های قبلی میزان مصرف سوخت خودرو و سوختن واشر سرسیلندر آن بوده است. اگر این مشکلات با ارتقای پیشرانه و مشخصات فنی رفع شده باشد، می‌توان روی آینده و بازار این خودرو نیز حساب باز کرد. از مشخصات موتور xu7 پلاس باید به قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر اشاره کرد.

متریال کابین کیفیت متوسطی دارند اما فضای پا و سر برای هر دو ردیف خودرو مناسب و قابل قبول است. نمای جلو همچنان همان چراغ های مستطیلی شکل کشیده به همراه یک جلو پنجره متصل به چراغ های اصلی را دارد که لوگوی قدیمی پژو وسط آن قرار گرفته است. در طراحی داخلی پژو پارس XU7P، با حفظ هویت کلاسیک این خودرو، برخی بهبودها و امکانات مدرن مشاهده می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، در حال حاضر تولید نسخه‌های دیگر پژو پارس متوقف یا محدود شده است و پژو پارس موتور xu7p رفته رفته به اصلی‌ترین نسخه این خودرو تبدیل می‌شود. بسیاری از کاربران در خصوص معایب پژو پارس elx با موتور xu7p هم سؤال دارند که در این باره باید بگوییم که نسخه elx از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های سال و سفارشی ندارد و تنها در لیست آپشن‌ها و برخی جزئیات ظاهری متفاوت است. این موتور می‌تواند حداکثر قدرت 97 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن‌متر را تولید کند.

نسخه سفارشی این خودرو هم تنها سه آپشن رینگ آلومینیومی، ترمز عقب دیسکی و شیشه‌های عقب دودی را بیش‌تر از نسخه سال دارد. بنابراین کمبود آپشن را می‌توانیم جزو معایب پژو پارس سال سفارشی با موتور xu7p هم محسوب کنیم. همان طور که متوجه شدید پژو پارس های ارائه شده از سوی ایران خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها چند امکان در یک خودرو افزوده شده که خودروی قبلی از آن محروم است. پارس سال سفارشی ELX همان خودرویی است که با دو پیشرانه رایج و شناخته شده پیشین، یعنی TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و XU7 روانه بازار می‌شود. هر کدام از این پیشرانه‌ها از دیدگاه تکنولوژی ساخت و تولید، در نوع خود قدمتی تاریخی دارند. با این حال مقایسه پیشرانه 1.6 لیتری TU5 در مقابل پیشرانه هشت سوپاپ عتیقه XU7، این را ثابت می‌کند که نسخه سفارشی پارس ELX قرار نیست در زمینه قوای فنی پیشرفتی به همراه داشته باشد.

همچنین گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود. تیپ XUP این خودرو مجهز به پیشرانه XU7P شده که نسخه‌ای جدید نسبت به پیشرانه XU7 معروف است. این پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ می تواند 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه به واسطه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. گمان می رود که تغییرات انجام شده بر پیشرانه این خودرو توسط ایران خودرو تنها موثر بر مصرف سوخت خودرو بوده چرا که این خودرو نسبت به نسخه XU7 حدود 3 اسب بخار افت توان داشته است.

اگر چنین چیزی محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات، فراهم می‌شود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. این تیپ از پژو پارس از طراحی های جدید آینه های جانبی پژو پارس ها بهره مند است. همچنین در این تیپ به جای استفاده از رینگ های فولادی با قالپاق، رینگ های آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به طور کلی طراحی داشبورد راضی کننده بود و فرمان نیز به خوبی در دست جای می‌گیرد. به دلیل بهینه‌سازی‌های فنی، موتور XU7P در مقایسه با موتور XU7 مصرف سوخت کمتری دارد. براساس اطلاعات شرکت ایران‌خودرو، موتور XU7P در شرایط ترکیبی، حدود ۷.۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند؛ در‌حالی‌که مصرف سوخت موتور XU7 در همین شرایط برابر با ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بهبود سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) یکی از عوامل اصلی کاهش مصرف سوخت در موتور XU7P محسوب می‌شود؛ این سیستم به موتور اجازه می‌دهد تا زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بهینه‌ کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *