توقف تولید پژو ۴۰۵ در ایران خودرو۴۵

البته چند سال قبل، ایران خودرو مدل SLX از این خودرو را معرفی و تولید کرد تا کمی چهره قدیمی آن را بهبود ببخشد. اما این مدل هرگز مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت ولی هنوز هم به تولید می‌رسد. ۴۰۵ در سال‌های اولیه حضور در ایران، از موتور ۲٫۰ کاربراتوری قدرتمند استفاده می‌کرد که همچنان تعدادی از آنها در میان علاقه‌مندان خرید و فروش می‌شود. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدل‌های مربوط به دهه هشتاد پیدا می‌کنید. طبق اظهارنظر مدیران شرکت ایران خودرو، در حال حاضر به جز نسخه SLX تولید انبوه سایر نسخه‌های پژو ۴۰۵ متوقف شده است. این خودرو در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب می‌شد.

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و به‌روزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبه‌های ظاهری و فنی تفاوت‌هایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته‌ایم. این تیپ ۴۰۵ از پرفروش‌ترین مدل‌های ارائه شده در بازار بود که با استقبال زیادی مواجه شد و در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز (CNG) از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ به فروش می‌رسید. موتور ۲۰۰۰ کابراتوری آن در وهله اول جزو خودورهای وارداتی بود اما موتور ۱۸۰۰ آن با سیستم سوخت رسانی انژکتوری به صورت بومی وارد خط تولید ایران خودرو شد. البته نسخه گازسوز آن گشتاور خودرو را به طور نزولی پایین می‌آورد و محبوبیت کمتری را به خود اختصاص داد.

در این بین از محصولاتی همچون سمند، پژو پارس و رانا به عنوان تولیدات جایگزین پژو ۴۰۵ نام برده می‌شود. در این مطلب به مقایسه سمند ef7 و پژو 405 glx از جنبه‌های مختلف پرداختیم. قیمت سمند LX Ef7 بیشتر از قیمت پژو 405 Glx است و عملکرد نرم‌تر پیشرانه به همراه مصرف سوخت پایین‌تر، عایق‌بندی و کیفیت بهتر کابین به‌اضافه طراحی ظاهری و داخلی مدرن‌تر آن، می‌تواند دلایلی برای برتری این خودرو نسبت به ۴۰۵ باشد.

در سال 1370 شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا این سدان فرانسوی را به بازار داخلی عرضه کند که به لطف پیشرانه قوی و هندلینگ مناسب از استقبال خوبی هم برخوردار شد. پژو 508 یک خودروی سدان متوسط لوکس است که از سال 2016 در بازار ایران عرضه شده است. این خودرو دارای ظاهری جذاب و امکانات خوبی است، اما با رقبای قدرتمندی مانند سوناتا، اپتیما، کمری و تلیسمان مواجه است. این خودرو در ایران با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک عرضه شده است.

پژو ۴۰۵ یک خودروی سدان سایز متوسط است که توسط شرکت پژو کشور فرانسه ساخته شده است. این خودرو در سال ۱۹۸۷ معرفی شد و در سال ۱۹۹۶ با معرفی پژو ۴۰۶ در اروپا تولید آن پایان یافت. این خودرو توسط تیم طراحی خودروی پینین‌فارینا ایتالیا طراحی شد و برنده جایزه خودروی سال اروپا در سال ۱۹۸۸ شد1. برخلاف بیشتر خودروهایی که هم‌زمان با پژو ۴۰۵ دوگانه سوز وارد بازار شدند، هماهنگی خوبی در ترکیب رنگ فضای داخلی بارنگ بدنه وجود دارد و این موضوع به‌خوبی رعایت شده است.

این شرکت اولش آسیاب قهوه می‌ساخت، ولی بعدش با تولید دوچرخه رفت توی صنعت خودروسازی. اولین ماشین پژو سال ۱۸۸۶ تولید شد و این شرکت خیلی زود یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی شد. متأسفانه ازجمله معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید به طراحی داشبورد آن برمی‌گردد. در این خودرو بعد از گذشت ۱۰ هزار کیلومتر، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است. این ایراد به خشک بودن، یک‌تکه بودن و پایین بودن سطح کیفی مواد اولیه داشبورد برمی‌گردد.

ازآنجایی‌که از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال می‌گذرد، طبیعی است که نمی‌توان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت. ترمزهای این خودرو نیز به سامانه‌های ABS و EBD مجهز هستند که در مجموع توانی رضایت‌بخش را در بازدارندگی خودرو از حرکت به کاربر ارائه می‌دهند. با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و EF7 نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد. بعد از شکست پروژه‌هایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته می‌شدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات جدیدی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدی‌تر گرفت. قیمت پژو ۴۰۸x هنوز اعلام نشده است اما با توجه به اینکه قیمت این خودرو در کشورهای حوزه خلیج‌فارس حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است، احتمالاً قیمت تمام‌شده آن در ایران حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود.

افراد به راحتی می توانند سال های طولانی این خودرو را برای خانواده خود خریداری کنند. صندوق عقب پژو۴۰۵ گنجایش مناسبی داشته و نسبتاً بزرگ است و برای مسافرت های طولانی افراد می توانند هر چقدر که وسیله سفر دارند داخل صندوق عقب پژو قرار دهند. ایران‌ خودرو در سال ۱۳۶۸ تصمیم به تولید پژو ۴۰۵ در ایران گرفت و از آن زمان تاکنون، روند تولید آن ادامه دارد. پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو مدتی با موتور ۲.۰ لیتری کاربراتوری عرضه شد که به دلیل قدرت زیاد و توانایی‌های فنی مطلوب، مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ اما پس از مدتی تولید پژو ۴۰۵ با موتور کاربراتوری متوقف و موتور ۱.۸ لیتری جایگزین آن شد. ایران خودرو در حال حاضر پژو ۴۰۵ را در دو مدل GLX و SLX به تولید می‌رساند.

در این مطلب به سراغ یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو می‌رویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت می‌کنیم تا از تفاوت‌های این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید. همان‌طور که اشاره شد سطح کیفی متریال داشبورد چندان تعریفی نداشته و پلاستیک خشک در نقاط مختلف آن به کار گرفته شده است؛ پنل درب‌ها نیز وضعیت مشابهی داشته و با وجود آنکه از لحاظ طراحی ظاهری دارای شمایل جذاب‌تری هستند، اما در بحث متریال چندان باکیفیت ظاهر نشده‌اند. همچنین گنجایش فضای داخلی کابین پژو ۴۰۵ برای حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر می‌رسد و محدودیت چندانی را از لحاظ فضای اختصاص یافته به سر و پاها تحمیل نمی‌کند. البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه می‌کند؛ به خصوص دریچه‌های تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر می‌رسند.

پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز به‌جز بهره‌مند شدن از سوخت گاز، ازلحاظ فنی هیچ تفاوت دیگری با مدل قبلی ۴۰۵ ندارد. از معایب اصلی این خودرو نسبت به مدل پژو ۴۰۵ GLX را می‌توان در گشتاور پایین و کمبود فضای صندوق‌عقب خودرو به دلیل وجود مخزن گاز دید. براساس آنچه پیشتر گفته شد، پژو ۴۰۵ از قدیمی‌ترین اتومبیل‌های متعلق به کمپانی پژو بود که محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داد و عنوان بهترین اتومبیل کلاس متوسط را کسب کرد. این خودرو امروزه با رقیبان زیادی در بازار اتومبیل رو به روست که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سمند SE ، دنا، و پژو پارس اشاره کرد.همچنین، نمونه‌های کارکرده ال ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار از دیگر خودروهایی است که قابل مقایسه با ۴۰۵ است. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار می‌گیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه می‌دهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار می‌دهد.

این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و امکانات رفاهی متعدد مثل سیستم تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی، گزینه‌ مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت به‌حساب می‌آید. از نظر ایمنی نیز پژو ۴۰۸x سیستم‌های پیشرفته‌ای دارد که همین باعث آرامش خاطر بیشتر سرنشینان خواهد شد. ۴۰۸x به‌دلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر به‌دنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابل‌قبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. پژو 405 یک خودروی سدان است که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۵ توسط شرکت پژو تولید می‌شد.

این در حالی است که این خودرو از کمترین امکانات رفاهی در این رنج قیمتی بهره می‌برد. ازجمله معدود امکانات رفاهی، آن‌ هم در مدل‌های جدید می‌توان به آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. از نظر امکانات رفاهی و داشتن آپشن، رانندگی با پژو 405 حس رانندگی با خودرو‌های دهه 50 را به آدم القا می‌کند. به هر حال قیمت‌های حاضر به هیچ‌وجه با معایب موجود در این خودرو سازگاری ندارد و این موضوع بیش‌از‌پیش باعث تردید در انتخاب این خودرو می‌شود. ایران خودرو برای جبران کمبود، شروع کرد به تولید نسخه‌های ایرانی این ماشین که کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های اصلی داشت. تو سال ۱۳۹۴ هم تولید نسخه‌های ایرانی پژو ۲۰۷آی شروع شد که از نظر ظاهری با نمونه‌های اصلی فرق داشت.

امیدواریم مقاله چرا پژو 405 نخریم مورد توجه شما همراهان همیشگی همراه مکانیک قرار گرفته باشد. همچنین، سال ۲۰۲۱، پژو با فیات کرایسلر ادغام شد و شرکت استلانتیس رو تشکیل داد. مدل‌های پژو در ایران بسیار محبوب بودن و هنوز هم تولید برخی از اونا ادامه داره. خودرو پژو ۴۰۵ اسپرت درزمان ورودش در ایران به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رفت. در حال حاضر پژو ۴۰۵ در سه تیپ مختلف تولید و عرضه می‌شود که شامل پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۴۰۵ تیپ دوگانه‌سوز (CNG) است.

داشبورد جدید (داشبورد سوناتایی) پژو 405 به‌دلیل خشک بودن زیاد و استفاده از مواد اولیه با کیفیت نامناسب پس از مدتی شروع به تولید سروصدا می‌‌کند. این خودرو هیچوقت در تست ایمنی معتبری شرکت نکرده و ایمنی آن صفر ستاره تخمین زده شده. یکی از مهم‌ترین مشکلات ایمنی پژو پارس اینه که در هنگام تصادف، میل فرمان و پدال‌ها به درون اتاق وارد می‌شن که می‌تونه خطر جدی برای سرنشینان ایجاد کنه. با این حال، صندلی‌های پژو پارس راحت‌تر هستند و فرمان‌پذیری این خودرو نیز بهتر است. این ماشین بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۵ ساخته شده و ابتدا با موتور ۱٫۶ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری عرضه می‌شد.

مزایای نامبرده سبب شده تا افراد با خیالی راحت این خودرو را خریداری کنند. قیمت تمامی قطعات خودرو مناسب است و در صورت خراب شدن و آسیب دیدن خودرو با مبلغ نسبتاً مناسبی افراد می توانند خودرو خود را تعمیر کنند. پژو ۴۰۵ دارای داشبورد مدل قدیمی است و در مدل های جدیدتر یک مدل داشبورد جدید جایگزین  داشبوردهای قدیمی شده است. داشبورد جدید ۴۰۵ دارایی طراحی ظاهری به روزتری دارد و فضای زیباتری را برای سرنشینان به وجود آورده است. پنل کیلومتر شمار پشت فرمان برای همه مشتری ها قابل قبول است و رضایت مشتری ها را به خود جلب کرده است.

هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره می‌برد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سی‌سی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، می‌توان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیط‌زیست کمپانی پژو دانست. اما با توجه به کیفیت بسیار پایین مونتاژ مثل ویژگی‌های فنی و داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمی‌شود.

ضمن اینکه این مدل را می‌توان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سی‌سی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار می‌گیرد، دریافت کرد. در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را به‌طور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدل‌های تالبوت، هاچ‌بک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد.

تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکرده‌ها ندارد. شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر می‌رسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هم‌اکنون در بازار کارکرده‌ها می‌توان نمونه‌هایی برای خریدش پیدا کرد.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک ممنون از نظرت ولی خواهشا شما زشته برات که کلمه “استهلاک” رو هم بلد نباشی درست بنویسی. استفاده از مطالب تولید شده درسایت و تصاویر این سایت تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت carnp.com” مجاز است. اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینه‌تر کند.

پژو اسپورت بر پایه پژو 405 و پژو 205 نسخه‌ای رالی با نام پژو 405 توربو 16 را در سال 1983 طراحی و ساخت. این خودرو دارای موتور توربو شارژ شده با قدرت بالای 600 اسب بخار بود که به کمک سامانه فرمان 4 چرخ به همه‌چرخ‌ها منتقل می‌شد. این خودرو در رالی داکار پاریس در سال‌های 1989 و 1990 توسط آری واتانن رانده شد و برنده جایزه این مسابقات شد. همچنین در رالی پایکز پیک در سال‌های 1988 و 1989 توسط جان لامبر و آری واتانن رانده شد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.

بیشینه سرعت این مدل نیز ۲6۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که برای یک چنین خودرویی بسیار فراتر از انتظار و مهیج به نظر می‌رسد. همچنین یک موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی تنفس طبیعی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو همین پیشرانه با ۹۰ اسب بخار نیز برای پژو ۴۰۵ در نظر گرفته شده بودند. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرت‌تر از مدل SLX TU5 به شمار می‌رود.

پروژه تولید Samand در اواسط دهه ۷۰ به‌عنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم  ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل‏ X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس با چراغ‌های عقب تغییرشکل‌یافته به بازار راه یابد. LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانه‌سوز نیز مجهز شد. بعد، تولید پژو ۴۰۵ در ایران شروع شد و سریع به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد.

در قسمت بدنه از زه‌هایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود. نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید می‌شد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانه‌سوز در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراس‌اووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچ‌بک و شاسی‌بلند قرار دارد.

این خودرو دارای مزایای فراوانی است و به دلیل خدمات پس از فروش و  تامین تمامی قطعات، فروش بالایی دارد. شرکت پایدار قطعه گستر ایده نو با ثبت برند NEEPS در سال ۹۸ در حوزه های مختلف تامین و توزیع قطعات یدکی برندهای مختلف در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت قطعات تمامی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پراید، سمند، دنا و… را با بهترین برند و پایین ترین قیمت در اختیار همه فروشندگان و خریداران قطعات یدکی قرار می دهد. پژو ۴۰۵ ایران خودرو طراحی ظاهری قابل قبولی داشت اما اکنون با گذشت مدت زمان طولانی از حضور در خط تولید، یک خودرو کاملا قدیمی با ظاهری نامطلوب به شمار می‌رود.

بنابراین در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که طراحی بیش از حد ساده و کسل‌کننده پژو 405 یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که می‌تواند مانع از خرید این سدان جمع‌وجور شود. البته هر از چند‌گاهی شرکت ایران‌خودرو تغییراتی کوچک در خودرو‌های خود اعمال می‌کند و آن را تحت عناوین جدید ارائه می‌دهد که پژو 405 هم از این موضوع مستثنی نیست. در حال حاضر 5 تیپ از این خودرو وجود دارد که فقط سه تیپ از آن تولید می‌شود. در سال‌های اخیر پژو 405 به‌دلیل داشتن معایب فراوان، به‌شدت محبوبیت خود را بین مردم از دست داده است که در ادامه مقاله معایب این خودرو را برای شما مخاطبین عزیز ذکر می‌کنیم.

پژو پارس یه خودروی ایرانیه که از پژو ۴۰۵ گرفته شده و از سال ۱۳۷۹ تولید میشه. این موتور در سال‌های اخیر با موتور ۱٫۶ لیتری و ۱۱۰ اسب بخار جایگزین شده. به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. کار تولید و مونتاژ این خودرو در ایران، توسط ایران خودرو در دهه ۷۰ شمسی آغاز شد.

طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحه‌نمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلی‌متر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلی‌متر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلی‌متر است؛ این خودرو به‌صورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد. فاصله محوری خودرو ۲,۷۸۷ میلی‌متر است که علاوه‌بر افزایش تعادل، پایداری و تأمین فضای کافی برای سرنشینان، باعث بهبود کیفیت سواری و فرمان‌پذیری خودرو هم می‌شود. اولین چیزی که در ظاهر این خودرو جلب توجه می‌کند، ترکیب خطوط تیز و برآمدگی‌های انحناداری است که به بدنه این خودرو ظاهر عضلانی و اسپرتی بخشیده‌اند.

اولش با قطعات فرانسوی تولید می‌شد، ولی بعداً به خاطر تحریم‌ها، با قطعات ایرانی، هندی و چینی تولید شد. این ماشین تو ایران تو دو مدل هاچ‌بک و سدان عرضه میشه و یکی از پرفروش‌ترین ماشین‌های ایرانه. این ماشین‌ها به دلیل کیفیت خوب، قیمت مناسب، و خدمات پس از فروش گسترده، مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفت. این شرکت با همکاری ایران‌خودرو، نقش مهمی توی توسعه صنعت خودروسازی ایران ایفا کرده. این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایین‌تر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایین‌تر و عدم وجود مشکلات واشر سر سیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار می‌رود. این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها باهم در رنگ و تریم خلاصه می‌شود.

داشبوردهای Samand و ۴۰۵ به هیچ عنوان المان‌های نوین و شاخصه‌های طراحی امروزی را به نمایش نمی‌گذارند. در این میان، داشبورد Peugeot 405 یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونه‌های قدیمی‌تر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید این خودرو، چندان دل‌انگیز و جذاب جلوه نمی‌کند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیف‌های بالاتر از آن قرار می‌گیرد. همچنین رویه داشبورد قدیمی‌تر  ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته می‌شد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک به‌کاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش می‌گذاشت. سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمع‌وجور و نسبتا ارزان‌قیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آن‌ها، به مسئله‌ای شک‌برانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این مقاله از سری مطالب مقایسه خودروی همراه مکانیک، به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفته‌ایم و به مقایسه سمند ef7 و پژو 405 glx پرداخته‌ایم.

شتاب صفر تا صد این مدل خودرو تقریبا ۱۱ ثانیه تخمین زده شده است و توسط ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ساپورت می‌شود. با توجه به تاریخچه پژو ۴۰۵، ایران تنها کشوری است که همچنان تولید این خودرو را تا سال ۲۰۲۰ ادامه داده است. به عنوان مثال، سال‌های اولیه توزیع نسخه بومی این خودرو در کشور، گزارشاتی مبنی بر احتراق و آتش‌سوزی چندین نمونه از این خودرو به دلیل سیستم برقی ناکارآمد بوده‌ایم. از جمله نقاط قوت پژو ۴۰۵ می‌توان به فضای جادار کابین، فراوانی بسیار زیاد لوازم یدکی، گستردگی خدمات پس از فروش و تعمیرکار ماهر، عملکرد نسبتا مناسب سیستم تعلیق و ارائه سواری نه چندان خشک اشاره کرد. با این حال مصرف سوخت بالا به ویژه در پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۸۰۰، طراحی ظاهری قدیمی و کیفیت نه چندان بالای ساخت از جمله انتقادات وارده بر این فرانسوی کهنسال بازار ایران خواهند بود. پژو ۴۰۵ سی سال قدمت  دارد و جزو ماشین های قدیمی و کلاسیک به شمار می رود.

از نظر فنی و مشخصات رفاهی هم هایما ۸S شباهت‌های زیادی به پژو ۴۰۸x دارد. سیستم سوخت‌رسانی پژو ۴۰۸x مانند بیشتر خودروهای امروزی از نوع تزریق مستقیم سوخت (TGDi) است. در این سیستم، سوخت به‌صورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق می‌شود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتاب‌گیری بهتر باشد. یکی از نکات مثبت کابین پژو ۴۰۸x، کیفیت ساخت و متریال به‌کاررفته در آن است.

اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته می‌شود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت. پژو پارس با طراحی به‌روز شده و جذاب‌تر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. بعد از بالا گرفتن انتقادات از ابداع ایران خودرو در تولید آردی و خصوصاً مشکلات پیش آمده در آن محصول به خاطر دیفرانسیل عقب بودن و ضعیف بودن پیشرانه پیکان برای بدنه پژو، این گروه خودروساز در سال ۱۳۸۵ مدل پژو روآ را معرفی کرد.

از مهمترین تحولات این مدل می‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، به روزرسانی طراحی سپرها و اضافه شدن مه شکن به سپر جلو، استفاده از زه های بغل در پهن‌تر و حضور یک اسپویلر کوچک در لبه درب صندوق اشاره کرد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی لقب خودرو سال اروپا را به دست آورد و نسخه‌های نسبتا مختلفی از آن در بازار ایران به تولید رسید که از جمله می‌توان به پژو ۴۰۵ GLX و مدل‌های دیگری نظیر پژو ۴۰۵ GLI و مدل SLX اشاره کرد. آخرین نسخهٔ معرفی شده توسط ایران خودرو از انواع پژو ۴۰۵ این مدل است که از سال ۱۳۸۸ به مشتریان عرضه شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *