متاسفانه ریگانخودرو در زمانی که بازار تشنه حضور کراساوورهای نیمهلوکسی همچون کوپا بود، به نوعی فرصتسوزی کرد و بدلیل عدم عرضه مناسب و پشتیبانی شایسته، نتوانست محصول زیبا و خوشساخت خود را در بازار جا بیندازد. حالا دیگر برای بازگشت محبوبیت از دست رفته مقداری دیر شده چراکه رقبای قدری نظیر چری تیگو 7 مدیرانخودرو و دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن، با بهرهمندی از شبکه خدماتی بسیار بهتر، اکثر مشتریان این بخش از بازار را به سمت خود کشیدهاند. آنهایی هم که اهل ریسک هستند معمولاً نسخههای دستدوم دودیفرانسیل کرهای را زیر نظر دارند و به لیست رقبای کوپا اضافه میکنند که کار را برای خودرو چینی ما دشوارتر میسازد. تازه با ورود کراساوورهای تازهواردی نظیر SWM G01F و هنتنگ X7، ترافیک این بخش از بازار سنگینتر هم شده است.
طبق بررسی خودرو ریگان کوپا از پیشرانه توربوشارژ با گشتاور خوب و گیربکس شش دنده بهره می برد. همه این موارد گویای پیشرانه قدرتمند و سریع برای یک خودرو است ولی وزن ۱۶۶۱ کیلوگرمی مانع شده و تا حدودی شتاب را کاهش می دهد. ولی در بررسی ها شتاب و سرعت خودرو ریگان کوپا نمره قابل قبولی دریافت کرده است. گیربگس این خودرو که آپشن مهمی تلقی می شود ساخت میتسوبیشی ژاپن بوده و کمپانی DE تولید آن را در چین بر عهده دارد. نکته قابل نقد به گیربکس این است که در برابر قدرت موتور زمان تعویض دنده کمی باتاخیر عمل کرده و اندکی از سرعت می کاهد.
همچنین آپشنهای تعبیه شده این خودرو، امکاناتی هستند که بیشتر در خودروهای لوکس شاهد حضور آنها هستیم. در واقع این ماشین، مخاطب را به یاد شاسی بلند های زیبا و جذاب آلمانی می اندازد بدون شک جذابیت ظاهری کوپا را به هیچ وجه رد نمی کنید، چرا که طراحی قشنگی دارد البته این طراحی مسلما با رینگ های ۱۸ اینچ جلوه ی بسیار قشنگ تری پیدا کرده است. باید به این نکته توجه نمایید شرکت چینی زوتی با شرکت خودرو سازی سایپا ایران با هم همکاری نموده و ماشین کوپا از طریق شرکت ریگان خودرو وارد ایران می شود البته کوپا اولین خودرو زوتی نیست که در ایران مونتاژ میشود. قبل تر و در اوایل دهه ۹۰ ، شرکت سایپا مدل زوتی را در کارخانه خود تولید و به بازار عرضه میکرد.
امکانات و مشخصات کوپا t210 را در این مطلب بهطور کامل مورد بررسی قرار دادیم. Coupa t210 خودرویی خانوادگی و جادار است که در کنار آپشنهای متعدد و طراحی جذاب توانسته نظر خریداران را بهسوی خود جلب کند. باید بدانید که کوپا تی 210 خودرویی است که برای رانندگی در مسیرهای خارج شهری بسیار چابک و مناسب است و همچنین ابعاد بزرگ آن میتواند فضایی راحت در اختیار سرنشینان برای طی مسافتهای طولانی قرار دهد.
از آنجا که این خودرو یک کراساوور نسبتا خوشقیافه است، توانست به لطف کپیکاریهای شرکت زوتی چهرهای مشابه خودروهای مشهور به خود بگیرد و نظرات زیادی را به خود جلب کند. بااینحال یکی از مشکلات جدی بر سر راه پیشرفت این کراساوور چینی در ابتدای ورود به ایران، نداشتن پلاک ملی بود که تا حدودی خریداران را از خرید خودرو تی 210 منصرف میکرد. بااینحال پیگیریهای انجامشده در سال 97 به ثمر نشست و هماکنون شاهد حضور Coupa t210 با پلاک ملی در خیابانهای ایران هستیم. طراحان کوپا برای ساخت این کراساوور بلندقامت، SUVهای آلمانی را الگو قرار دادهاند و با الهام گرفتن از زیرمجموعههای گروه فولکسواگن، خودرویی باوقار و شیک را خلق نمودهاند.
همچنین وجود خروجی برق 12 ولت در قسمت خروجی بار میتواند به شما این امکان را بدهد که از برقی مشابه برق شهری در خودروی خود استفاده کنید. کوپا T210 در واقع محصول جیانگنان از زیر مجموعههای کمپانی نام آشنای زوتی است. T210 صرفا برای نمونه تولید شده در ایران نامگذاری شده و نسخه اصلی آن در کشور مادر (چین) با نام Zotye T600 Copa به فروش میرسد. در خصوص عملکرد گیربکس هم باید گفت که تعویض دندهها به نرمی صورت میگیرد اما بهنگام رانندگی اسپرت و تهاجمی متوجه اندکی تاخیر در عمکلرد جعبهدنده خواهید شد. ضمناً همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم تمامی نیروی حاصل از موتور کوپا به چرخهای جلویی منتقل میشود و به همین علت نباید از این محصول انتظار رانندگی در شرایط آفرودی را داشته باشیم.
خودرو ریگان کوپا محصول شرکت چینی جیانگ نان بوده که زیر مجموعه کمپانی زوتی می باشد. این خودرو در چین به اسم زوتی T600 عرضه می شود و در بازار ایران به نام کوپا T210 روانه بازار می شود. این خودرو از لحاظ طراحی بدنه و کابین مشابه خودرو دامی ایکس فایو بوده و می توان گفت درحقیقت طراحی ریگان کوپا با برداشتی از نسل گذشته آئودی Q5 و فولکس واگن توارگ صورت گرفته است که با مشاهده شکل کل بدنه و فرم چراغها این گفته مشهود می گردد. ریگان کوپا به پیشرانه ای با قدرت ۱۵۶ اسب بخار مجهز است و این توان برای حرکت وزن ۱۶۶۱ کیلوگرمی خودرو به نظر کافی نبوده و نمی توان شتاب هیجانی از آن انتظار داشت. شرکت خودروسازی کرمان موتور برای عرضه کراس اوور محبوب کوپا T210 شرکت ریگان خودرو را جهت تولید و مونتاژ خودروهای چینی تاسیس نمود.
در طراحی فرمان چرمی D شکل کوپا T210 سعی بر این شده تا حس اسپرت بودن به راننده منتقل شود. هرچند که هرگز نتوانستم با دکمههای چرخشی و گردون کم و زیاد میزان صدا در سمت چپ فرمان و دکمههای تعویض ترک موزیک در سمت راست فرمان ارتباط برقرار کنم. سمت چپ فرمان، کمی پایینتر، دکمههای تنظیم نور پشت آمپر قرار دارند و در کنار آنها چند دکمه بدون استفاده هست که تصور اینکه چه آپشنی باقی مانده تا بتوان دکمههای آن را اینجا قرار داد برایم سخت است! یکی عمودی که دست در پشت آن قرار میگیرد، و یکی افقی که انگشتها داخل آن میرود تا برای بستن درهای کوپا که اتفاقا از رگلاژ مناسبی هم بهره میبرند هیچ مشکلی نداشته باشید. روی در راننده، بین این دو دستگیره، دکمه بالابر شیشهها قرار گرفته که هر 4 شیشه بصورت اتوماتیک با یک فشار تا انتها بالا و یا پایین میروند و البته در برخورد با مانع، متوقف میشوند. این آپشن برای هر خودرویی که از پاور ویندو (بالارفتن اتوماتیک شیشه پس از خروج از خودرو و قفل کردن درها) و پاور سانروف در فهرست تجهیزات جانبی خود بهره میبرد الزامی و عقلانی به نظر میرسد.
حداکثر قدرت تولیدی توسط این پیشرانه در دور موتور 5100 تا 5700 دور بر دقیقه 156 اسب بخار و همچنین بیشینه گشتاور ثبتشده در دور موتور 2100 تا 3600 دور بر دقیقه برابر با 210 نیوتنمتر است. صندوق عقب این خودرو با 334 لیتر حجم، فضای خوبی را نسبت به جثه خودرو ارائه میدهد و یکی از مزایای این قسمت دسترسی به چرخ زاپاس از داخل صندوق است. نکته جالب صندوق، باز و بسته شدن در آن بطور اتوماتیک است که هم از روی سوئیچ، هم از طریق دکمه روی در انجام میشود. همچنین وجود سنسور پا در کوپا T210 باز کردن صندوق را بسیار آسان کرده بطوریکه با نزدیک بودن سوئیچ و رد کردن پا از پایین سپر عقب، در صندوق بطور اتوماتیک باز و بسته میشود.
این دو شرکت در اواسط دهه نود اقدام به مونتاژ کوپا t210 در ایران کردند و آن را در دو تیپ رویال و فلگشیپ در اختیار خریداران ایرانی قرار دادند. در این مطلب به بررسی مشخصات کوپا t210 خواهیم پرداخت؛ امید آنکه پس از خواندن این متن، اطلاعاتتان در مورد این بلند قامت چینی افزوده شود. صندلیهای خودرو در ردیف جلو مجهز به تنظیم برقی هستند البته بدون حافظه! دکمههای تنظیم صندلی شاگرد، هم در سمت راست صندلی قرار دارند و هم برا دسترسی راننده، در سمت چپ صندلی بالاتر از کنسول وسط قرار گرفتهاند. البته این مورد شدیداً سرنشین عقب را ترغیب به سر به سر گذاشتن سرنشین جلو میکند!
و از جمله نکات منفی در طراحی داخلی میتوان مواردی مانند قرارگیری نامتناسب دسته کروز، عدم دسترسی راحت به کلیدهای طرف راست نمایشگر برای راننده و کم بودن فضای داخل داشبورد را برشمرد. در یک جمع بندی می توان گفت ریگان کوپا از فضای داخلی زیبا و چشم نوازی بهره می برد. طراحی داخلی خودرو نیز همانند طراحی خارجی، با ارایه یک نمای مدرن و بروز، و فرمان موسوم به D-CUT به همراه پشت آمپر دیجیتالی حس خوبی را برای راننده ایجاد می کنند. کنسول میانی و نمایشگر مرکزی هم در عین سادگی زیبا طراحی شدهاند و از لحاظ کاربری نیز به خوبی با سرنشینان ارتباط برقرار میکنند. کیفیت چرم و پلاستیک استفاده شده در داخل کابین نیز رضایت بخش است و نسبت به رقبای هم رده، در سطحی مطلوب و رضایت بخش قرار دارد. ایده طراحی سپر، چراغها و جلو پنجره در نمای روبرو برگرفته از خودرو فولکس واگن توراگ و طراحی چراغها، درب صندوق و خطوط روی نمای عقب خودرو یادآور آئودی Q5 است.
این اعداد و ارقام هرچند نسبت به موتورهای اتمسفریک عالی است اما در قیاس با خودروهای 1.5 لیتری توربو امروزی بازار (مثل جک S5 جدید) چندان شگفتانگیز به نظر نمیرسد. با این حال وجود گیربکس 6 سرعته اتوماتیک که از هماهنگی نسبتاً خوبی با موتور برخوردار است باعث شده که شتابگیری ماشین در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، به شکلی که نه در آغاز حرکت و نه تستهای رولینگ با مشکل خاصی از این بابت مواجه نشدیم. البته کوپا سریعترین کراساوور رده قیمتی خودش نیست، اما برای استفادههای معمول و سفرهای خانوادگی قدرت کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد. رنگ بندی مناسب و کیفیت قابل قبول مواد سازنده، نیز در بهبود شرایط تاثیرگذار بوده اند. علاوه بر موارد گفته شده در قسمت قبل، آپشن های تعبیه شده خودرو کوپا ریگان، امکاناتی هستند که بیشتر در خودرو های لوکس، شاهد حضور آن ها هستیم. در کل جا دار بودن داخل کابین ماشین، ردیف جلو و ردیف عقب، نمره قابل قبولی می توان به آن داد.
این خودرو نیز مانند سایر خودروهای چینی برای تست ایمنی خود تنها در آزمونهای C-NCAP شرکت کرده و توانسته است 4 ستاره ایمنی را در این آزمونها نصیب خود کند. بااینحال فهرست تجهیزات ایمنی بهکاررفته در آن راضیکننده بوده و موارد خوبی را شامل میشود. Coupa t210 از 6 کیسه هوای اصلی، پردهای و جانبی جلو برای حفظ سلامت سرنشینان خود بهره گرفته است. همچنین استفاده از ترمزهای دیسکی خنکشونده در چرخهای جلو و عقب، عملکرد تی 210 را در هنگام ترمزگیری تا حد زیادی بهبود بخشیده است.
برند کوپا برای عرضه کراساوور زوتی T600 کوپه به بازار ایران در نظر گرفته شده بود که بر این اساس نام خودرو به کوپا T210 تغییر کرد. ریگان خودرو کوپا T210 را در چند تیپ به بازار ایران عرضه کرد که شامل نسخههای فلگشیپ، اکسکلوسیو و رویال میشوند. حال به بررسی نمای داخل خودرو کوپا ریگان می پردازیم که بسیار قسمت جذابی می باشد. طراحی داخلی کوپا به اندازه طراحی فضای خارجی آن، بسیار با وقار، شیک و جذاب است. ساخت و مونتاژ قطعات داخلی و همچنین مواد اولیه آن شامل چوب، چرم و پلاستیک است؛ نسبت به به سایر رقبا در یک سر و گردن بالاتر قرار دارد.
طراحی فضای داخلی ریگان کوپا هم به اندازه طراحی بیرونی، شیک و به روز است. بررسی ها نشان می دهد متریال استفاده شده در این فضا که شامل چرم، چوب و پلاستیک بوده با توجه به قیمت خودرو از کیفیت مطلوبی بهره می برد. هرچند تجربه ثابت کرده خودروهای باکیفیت چینی پس از کسب محبوبیت در بازار کشور به مراتب از کیفیتشان کاسته می شود. طراحی مدرن چراغهای جلو با ابعاد نسبتا کشیده و بزگ به همراه خطوط جذابش نمای خودرو را بی نظیر ساخته و جلو پنجره ای براق آن چهره قدرتمندی به ریگان کوپا داده است. با نگاهی به کوپا T210 شاسی بلند های جذاب و زیبای آلمانی در ذهن تداعی می شود. هرچند فاصله زیاد گلگیر تا لاستیک ها و رینگهای کوچکش نشان دهنده چینی بودن خودرو هستند.
در کل قسمت موتور و هندلینگ ماشین کوپا ریگان در حد متوسط بوده و موردی که این ماشین را عالی جلوه می دهد، طراحی و ظاهر زیبا، آپشن های بسیار متنوع و خاص در میان رقبا که در این رنج قیمتی که شما اصلا نمی توانید پیدا نمایید، می باشد. بدون شک یکی از ماشین های چینی بسیار زیبا و لوکس، خودرو کوپا ریگان هستش. این غول چینی را می توان یک کراساوور سایز متوسط دیفرانسیل جلو دانست که از امکانات بسیار خوبی بر خوردار بوده و با طراحی قابل قبول و ظاهر و البته کیفیت مناسب کابین، می تواند تجربه رانندگی با یک خودرو لوکس را به شما منتقل نماید.
موتور coupa با حجم 1.5 لیتر و مجهز به توربو 156 اسب بخار قدرت تولید میکند که به اندازه کافی اقتصادی و مناسب می باشد. برای یک رانندگی راحت، coupa به گیربکس جدید 6 دنده اتوماتیک مجهز شده است. البته این ظاهر لاکچری با داشتن چراغ های مه شکن جلو به مانند شمشیری تیز، برای میخ کوب کردن افراد سخت پسند به اندازه کافی جذاب می باشد.
اما این خودرو هم مانند تمامی محصولات چینی دارای ایرادهایی همچون تاخیرهای گیربکس، شتابگیری به نسبت ضعیف و ناهماهنگی بین گیربکس و موتور است که منجر به کاهش سرعت ماشین میشود. لیبل ایربگ در کنار صندلیهای ردیف جلو خودنمایی میکند که ایربگهای جانبی را نشان میدهد. در کل کوپا T210 مجهز به 6 کیسه هواست که دو عدد سرنشینان جلو، دو عدد جانبی و دو عدد پردهای را شامل میشود. آفتابگیرها در هر دو طرف راننده و شاگرد، دارای آینه به همراه چراغ هستند. آینه وسط الکتروکرومیک است و بالاتر از آینه شاهد دکمههای کنترلی برای باز و بسته شدن سقف پانورامیک و همچنین چراغهای مطالعه سرنشینان جلو هستیم. خودروی کوپا T210 از این قبیل آپشنها کم نداشت و با انبوهی از آپشن روبرو بودیم که در ادامه سعی میکنم به همه آنها اشاره کنم.
یک موسیقی پخش کردیم و 8 بلندگوی این سیستم را به چالش کشیدیم که صدای قابل قبولی ارائه داد و تفکیک صداهای بم و ریز به خوبی انجام میشد. در مانیتور برای هر چرخ میتوانید بصورت تصویری اطلاعات مربوط به باد و دمای لاستیکها را که از سنسور TPMS ارسال میگردد با جزییات مشاهده کنید. در نمای جلوی خودرو، شباهت خاصی با محصولات شاسی بلند فولکس واگن مخصوصا تیگوان به چشم میآید ولی نمیتوان آن را یک کپی ناقص دانست زیرا که T210 در عین شباهت، امضای خود را در طراحی دارد. خطوط کرومی افقی روی جلوپنجره به زیبایی در داخل کاسه چراغ امتداد یافتهاند.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. یعنی شما احساس بسیار لذت بخشی هنگام قرار گرفتن فرمان در دستان خود پیدا می نمایید و در کل فرمان خوش فرم و خوش حالتی می باشد. همچنین تمام تنظیمات مربوط به تهویه هوا و… در مانیتور قابل کنترل و دسترس می باشد. در ادامه این مطلب پیشنهاد می کنم همراه ما باشید تا به معرفی کامل خودرو کوپا از کمپانی ریگان خودرو بپردازیم.
خودروی کوپا T210 به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که توان 156 اسب بخار با گشتاور 210 نیوتن متر را توسط یک گیریکس 6 سرعته اتوماتیک راهی چرخهای جلو میکند. جالب است بدانید که نام خودرو با توجه به گشتاور تولیدی و توربو بودن این خودرو انتخاب شده است و گیربکس آن برای میتسوبیشی ژاپن است که توسط شرکت DE در چین تولید میشود.با فشردن دکمه استارت خودرو را روشن میکنم. در حین حرکت، تاخیر موتور توربوشارژ T210 همانند اکثر همتایان خود وجود دارد. هر چند عملکرد این پیشرانه و گیربکس مناسب است و دغدغه خاطری برای شما فراهم نمیکند. البته باید دید در دراز مدت کیفیت توربو این خودرو و سازگاری آن با جغرافیا و سوخت ایرانی چگونه خواهد بود.صدای غرش پیشرانه خودرو در دور موتورهای بالا و حتی کات آف خیلی کم به داخل اتاق راه مییابد که نشان از عایق بندی خوب کابین کوپا T210 دارد.
درنتیجه وقتی صحبت از چنین بازار غیرقابل پیشبینی میشود، جای خالی مرجعی که بتوان قیمت ماشینهای کوپا را بهصورت لحظهای مشاهده کرد، خالی است. همراه مکانیک سعی کرده است تا با ارائه دقیقترین اطلاعات موجود، این دغدغه را برطرف کند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
در نمای جانبی خودرو خطوط افقی متنوع با شیبی ملایم حس اسپرت بدنه را کامل کرده و خط سقف هم با شیبی ملایم و پنجره انتهایی به فرم پله ای با شکل کلی قدرتمند و اسپرت بدنه هماهنگی مناسبی دارد. بخش عقبی شباهت جزئی با نمونه هایی شبیه جک S۵ توربو دارد اما ولی بهره گیری از چراغهای تقریبا کشیده و افقی و خروجی های اگزوز مضاعف در دو بخش جانبی سپر این نما را اسپرت و جذابتر ساخته است. خودروی coupa از چهره ای به مراتب اسپرت در بین سایر رقبایش برخوردار است.
دو عدد ورودی USB و دو عدد ورودی AUX برای سیستم صوتی پایینتر از دکمههای کنترل تهویه تعبیه شده و در طرفین این درگاهها، یک جای فندکی و یک خروجی 12 ولت وجود دارد.دسته دنده خوشدست است و در جای مناسبی قرار گرفته است. مود S برای حالت رانندگی اسپرت و دکمه ترمز پارک برقی نیز کنار دسته دنده قرار دارند. در کنار دکمه ترمز پارک برقی، دکمه اتوهولد قرار دارد.عقبتر دو جالیوانی بزرگ و مناسب و در کنار آن محل قرارگیری گوشی وجود دارد که شارژ وایرلس را نیز انجام میدهد. در آن بصورت دو تکه طراحی شده و با زدن یک دکمه، در کنسول به طرفین باز میشود.پشت کنسول دریچههای تهویه عقب قرار دارد و پایینتر از آن خروجی 12 ولت و یک ورودی USB وجود دارد که برای سرنشینان عقب کاربردی به نظر میرسد. دستگیره بالای پنجرهها حالت آرام بند دارد و در کنار دستگیرهها در ردیف عقب چراغ مطالعه برای سرنشینان عقب قرار گرفته است.
در طول مسیر و تا رسیدن به محل مورد نظر، خودروی کوپا T210 من را به عنوان سرنشین عقب میزبانی کرد. نرمی T210 و تکانهای این خودرو برای من که عقب نشسته بودم، بعنوان یک خودروی شاسی بلند قابل قبول بود. در پیچهای تند نیز طوری بود که سرنشین در جای خود تکان زیادی نداشت و سرنشین به خوبی از سمت صندلیها حمایت میشد. فضای پا و سر برای من مناسب بود و در پشت صندلیهای ردیف جلو، فرورفتگیهایی برای زانوی سرنشینان عقب تعبیه شده بود تا فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم کند.
فضای پا و سر برای من پشت فرمان مناسب بود اما “سقف تا پدرام” قسمت راننده صفر بود و سر پدرام با سقف مماس بود. پاهای پدرام نیز در پایینترین حالت صندلی، باز هم فاصله خیلی کمی تا فرمان داشت. دستگیرهها کرومی هستند و نورپردازی ملایم سفید رنگی پشت دستگیرهها وجود دارد که در تاریکی میتواند به خوبی دستگیرهها را نمایان کند. از نمای جانبی یک نوار کرومی بالای دو پنجره عقب وجود دارد که در انتها به لچکی خاص این خودرو میرسد.
پیش از حضور این خودرو در ایران، تمام مراحل طراحی، ساخت، تولید و تست خودرو در مجتمع صنعتی شهر چانگشا انجام میشد که این خط تولید در حال حاضر به ایران منتقل شده است. کوپا یک کراساوور سایز متوسط دیفرانسیل جلو است که در نسخه فول یا همان Flagship امکانات بسیار خوبی دارد و با طراحی قابل قبول و کیفیت مناسب کابین، میتواند حال و هوای یک خودرو نیمهلوکس را به شما منتقل نماید. سواری ماشین به نسبت انتظاری که از این سگمنت میرود راضیکننده است و از نظر ترمز و هندلینگ نیز مشکل حادی (با در نظر گرفتن مرکز ثقل نسبتاً بالا در این کلاس) دیده نمیشود. دریچههای تهویه داخل خودرو بزرگ و افقی طراحی شدهاند ولی هوا آنقدر گرم نبود که بتوان سرمایش آن و توانایی خنک کردن اتاق را به چالش کشید. سیستم تهویه کوپا T210 دو کاناله است و با اینکه در وسط صفحه کنترلی آن یک نمایشگر کوچک تعبیه شده و کاملا قابل دیدن است، ولی هنگامیکه تغییری در سیستم تهویه میدهید، به شکل بزرگتری روی مانیتور 8 اینچی نیز نمایش داده میشود. در قسمت وسط و بالای دکمههای کنترل تهویه، دکمه فلاشر تعبیه شده که با وجود قرار گرفتن در محل مناسب، اندازه آن اندکی کوچک به نظر میرسد.
هدلینگ کوپا همانند رقبای چینی است و چیز بیشتری ارانه نمیدهد و چه بسا که با ختلاف کمی بتوان هندلینگ چری تیگو 7 را بهتر دانست.ترمزها همانی است که از یک خودروی خوب انتظار دارید. در نهایت با توجه به انبوه آپشنهای موجود، تواناییهای حرکتی مناسب و کیفیت مناسب ادوات و قطعات، میتوانیم خودروی کوپا T210 را با توجه به رنج قیمتی عنوان شده، خودرویی ارزنده بدانیم. این موضوع تا حدی پیش رفته که تعداد قابل توجهی از قشر متوسط جامعه، محصولات چینی ماند کوپا T210 را جایگزین محصولات با کیفیت خارجی کردهاند. البته باید در نظر داشته باشید که خودروهای چینی نسبت به قیمتشان، امکانات خوب و مناسبی را در اختیار خریداران خود قرار میدهند. شرکت خودروسازی کرمان موتور هم از قافله فروش محصولات چینی عقب نمانده و در این راستا، شرکت ریگان خودرو را مختص تولید و مونتاژ ماشینهای چینی تاسیس کرده است.
بدنه این خودرو که بر روی شاسی یکپارچه سوار شده، دارای ابعاد استاندارد یک شاسیبلند متوسط است. اندازه طول بدنه 4654 میلیمتر، عرض آن 1893 میلیمتر و ارتفاع آن 1696 میلیمتر است. همچنین فاصله محوری 2808 میلیمتری آن توانسته است تا فضای کافی و راحتی را در داخل کابین برای تمامی سرنشینان به وجود آورد. قرارگیری رینگهای 18 اینچی در کنارههای این بدنه قدرتمند، ظاهر زیبایی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. کوپا T210 احتمالا در دو تیپ پایه و فول آپشن عرضه خواهد شد که قیمت تیپ پایه که فاقد برخی آپشنها از جمله تنظیم برقی صندلیها، پشت آمپر دیجیتال و… است، چیزی حدود 105 میلیون تومان در بازار به فروش خواهد رسید و تیپ فول آپشن آن احتمالا قیمتی بین 130 تا 135 میلیون خواهد داشت.
کوپا از کمپانی ریگان خودرو در واقع محصول جیانگ نان از زیر مجموعه های کمپانی نام آشنای زوتی است. این مدل صرفا برای نمونه تولید شده در ایران نامگذاری شده و نسخه اصلی آن در کشور چین با نام Zotye Copa به فروش می رسد. کوپا t210 که از یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر که از فناوری توربوشارژ در آن استفاده شده است برای تامین نیروی موردنیاز جهت پیمودن مسیر استفاده میکند. نیرویی که بهواسطه سوختن بنزین در این پیشرانه تولید میشود، با همکاری یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک با حالت اسپرت به چرخهای جلو منتقل میشود.
البته تجربه نشان داده که در ابتدا، خودروهای چینی با کیفیت بالا وارد بازار خودرو ایران شده؛ اما پس از مدتی که موفق به کسب جایگاه مناسبی شدند، به مراتب کیفیت آنها نزولی میشود. این کراس اور چینی، فضای راحت و جاداری را برای تک تک سرنشینان ماشین فراهم میکند؛ همچنین صندوق عقب هم دارای فضای کافی برای بار است. در مجموع راحتی و ارگونومی فضای داخلی خودرو، نمره خوبی را از آن خود کرده است. این جمله به معنای آن است که این موتور این ماشین می تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید نماید. همچنین وزن این ماشین تقریبا حدود ۱۶۰۰ کیلو می باشد که می تواند در مدت زمان ۱۰/۷ ثانیه از صفر به صد کیلومتر برسد.
پایینتر از دسته راهنما در سمت چپ فرمان، یک دسته نیز برای کروز کنترل تعبیه شده بود و کروز این خودرو بصورت دکمههای روی فرمان نبود. هر چند در اولین برخورد باید زمانی را صرف یادگیری جهتهای دسته کروز کنترل کنید، اما پس از عادت به آن، استفادهاش راحت به نظر میرسد. به شخصه ترجیح میدهم دکمههای استفاده از کروز کنترل بر روی فرمان تعبیه شده باشند.
برند این خودرو تاحدودی ناشناخته بوده و با توجه به اینکه ریگان موتور چندسالی بیش نیست که به عرضه این خودرو می پردازد احتمال می رود خدمات پس از فروش این خودرو با مشکلات همراه گردد. از جمله رقیبان ریگان کوپا در این رنج قیمتی می توان به بیسو B5 و چری تیگو ۷ اشاره کرد. خودرو ریگان کوپا در کشور از پیشرانه ای ۱.۵ لیتری توربو چهار سیلندر ۱۶سوپاپ بهره می برد که قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. این نیروی تولیدی توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو هدایت می شود. مصرف سوخت ترکیبی خودرو در هر صد کیلومتر ۸.۶ لیتر بوده و با ظرفیت باک ۶۰ لیتر دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد.
این سیستم تهویه همچنین میتواند با استفاده از یک فیلتر، هوای اتاق را تصفیه کرده و فضای مطبوعتری را برای سرنشینان به ارمغان آورد. کوپا ریگان با داشن چراغ های جلو با خطوطی جذاب، جلو پنجره براق سوزنی که به اطراف بدنه کشیده شده و همچنین آرم آن در مرکز جلو پنجره، در برجسته نمودن این خودرو، ظاهر اسپرت تر و لاکچری تری به خود گرفته است. به این نکته توجه نمایید که لوازم یدکی خودرو همانند لنت، دیسک و صفحه، توربو شارژ کوپا، کلید شیشه بالابر، شمع، رینگ و پیستون و… را از جایی مطمئن و معتبر خریداری نمایید. چرا که در بازار محصولات متنوعی برای خودرو کوپا ریگان وجود دارد که باید برای خرید به شرکتی که سابقه درخشانی در امر واردات قطعات یدکی این خودرو دارد را انتخاب نمایید تا دخیالتان از بابت کیفیت آسوده باشد.
همچنین خطوط جلوی بدنه و گذر از قسمت جانبی خودرو، متوجه خواهید شد که سقف به شکل هوشمندانه ای به سمت پایین خم شده که احساس کوپه بودن را به مخاطب خود القا می نماید. ریگان خودرو از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک سخت برای داشبورد و رودریها استفاده کرده است. جنس داشبورد خودرو خوب و خصوصاً در بازه قیمتی اعلامی، قابل قبول به نظر میرسد و در وسط داشبورد آن، یک مانیتور لمسی 8 اینچی قرار گرفته است. از نقشه و GPSپشتیبانی میکند و روی خودروی مورد تست ما، نرمافزار رهیاب تارگت بخوبی کار میکرد. از طریق بلوتوث، با گوشی طاها ارتباط گرفتیم که براحتی و به سرعت اتصال انجام شد.
دیدگاهتان را بنویسید