خودرو ازرا

قیمت و مشخصات هیوندای آزرا Azera

در ابتدا فقط یک موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی و گیربکس دستی ارائه می‌شد، اما بعداً موتور ۶ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی، ۳۰۰۰ سی سی و گیربکس اتوماتیک در دسترس قرار گرفت. این خودرو همچنین در ژاپن با نام میتسوبیشی دبون‌ایر V فروخته می‌شد، اما این کلاس قبلاً توسط تویوتا کراون، نیسان سدریک/گلوریا، مزدا لوسی و هوندا لجند جذب شده بود و دبون‌ایر در بازار داخلی خود قابل رقابت نبود. این نسل از گرنجور در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی شد و با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد. پیشرانه‌های این مدل شامل دو نوع ۲.۴ لیتری و ۳ لیتری تنفس طبیعی بود که نمونه ۳ لیتری شش سیلندر آن قادر به تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن متر گشتاور بود.

در بین نسل‌های هیوندای آزرا موجود در بازار ایران، نسل پنجم تنها نسلی است که علاوه بر نام آزرا، با نام گرنجور نیز شناخته می‌شود. دلیل این موضوع این است که برخی از نسخه‌های اولیه این نسل با نام گرنجور وارد ایران شدند و پشت درب صندوق ‌بار آن‌ها به جای AZERA، نوشته GRANDEUR به چشم می‌خورد. البته هیوندای آزرا و گرنجور تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و این تفاوت نام، به دلیل تفاوت در کشور سفارش‌دهنده است. «آزرا»، در حقیقت همان «میتسوبیشی دبونر» می باشد ،خودرویی که متولد شد تا به جنگ قدرهای ژاپنی برود. رؤیایی که شاید در همان ابتدا خیلی بزرگ و دور به نظر می رسید، اما امروز آزرا واقعاً رقیبی است قلدر برای «آریون» همچنین هموطن خود «کیا کادنزا». این خودرو که در بسیاری از نقاط دنیا با نام هیوندای گرنجور (Grandeur) شناخته می‌شود، تاکنون در 6 نسل به بازار آمده است.

نسل‌های مختلف آزرا در بازار کشورمان همواره جزو پرفروش‌ترین سدان‌های لوکس به حساب می‌آمدند و همچنان نیز انواع مدل‌های دست دوم آنها با رونق فراوان در میان مشتریان دست به دست می‌گردند. با این حال جدیدترین مدل آزرا موجود در ایران به دلیل عرضه محدود و همچنین قیمت بالا نتوانست آن‌طور که باید و شاید جایگاه مطلوب گذشته خود را در بازار ایران حفظ کند. البته مهمترین نقطه ضعف این خودرو قیمت بالای آن است که در محدوده بسیاری رقبای اروپایی سطح بالا قرار می‌گیرد و همین مسئله مشتریان را از گرد آن دور می‌سازد. بنابراین به طور کل می‌توان اظهار داشت که وضعیت خرید و فروش هیوندا آزرا ۲۰۱۸ در بازار ایران در سطوح نسبتا متوسط رو به پایین ارزیابی می‌شود. هیوندای آزرا ۲۰۱۸ نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر پاشش مستقیم GDi به حجم ۲.۴ لیتر دریافت می‌کند.

دو نسل اول اساساً میتسوبیشی دبون‌ایر بودند که فقط نشان تجاری آن‌ها تغییر کرده بود، اما نسل سوم به طور کامل توسط هیوندای و با استفاده از تجربیات فنی به دست آمده از دو نسل قبلی توسعه یافت. کیا اپیروس (آمانتی در آمریکای شمالی) از یک مدل اصلاح‌شده پلتفرم گرنجور/ایکس‌جی استفاده می‌کرد. پس از این نسل، هیوندای نسل بعدی را از ابتدا و با استفاده از فناوری‌های انباشته شده در نسل‌های گذشته به‌طور کامل توسعه داد و این امر صادرات ایکس‌جی را به خارج از کره جنوبی بدون پیچیدگی‌های قانونی امکان‌پذیر ساخت. متاسفانه تیراژ بسیار محدود واردات، قیمت نهایی نزدیک به رقبای آلمانی و سطح آپشن‌های رفاهی که می‌توانست دهان‌ پرکرن‌تر باشد، از مجموعه ضعف‌های نسل ششم آزرا گرنجور در ایران به حساب می‌آید. پاسات از سال 1973 تا کنون تولید شده و اکنون نسل جدید این خودرو توسط شرکت ماموت نیز وارد بازار ایران شده است . از آنجایی که پاسات در کلاس خودرو های سدان خانوادگی میباشد از ویژگی های بارز این خودرو طول محوری زیاد آن است که باعث شده فضای پای زیادی برای سرنشینان عقب فراهم شود و همچنین صندوق عقب آن نیز بسیار جادار است.

در تمامی مدل ها و تیپ های هیوندای آزرا از چرم ناپا برای صندلی های این خودرو ،‌پوشش داخل در و بخش میانی داشبورد استفاده شده است. اما از نسل چهار به بعد راه واردات این خودرو برای کشور ما باز شده و همچنان امکان خرید این خودرو وجود دارد. در قسم پایین می خواهیم انواع نسل های این خودرو را بررسی کرده و توضیح دهیم. انواع و اقسام کلیدها روی کنسول میانی جای داده شده‌اند که در نگاه اول شاید کمی زیاد به نظر برسند اما به هر حال حین رانندگی موجب حواس‌پرتی راننده نخواهند شد. غربیلک ‌فرمان نیز بسیار خوش‌دست بوده اما فرم کلی آن چندان اسپرت به نظر نمی‌رسد. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در کابین از نوع مرغوب بوده و به راحتی می‌تواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.

در کره جنوبی، این خودرو با نام دیگری شناخته می‌شود، اما در سایر کشورها به نام آزرا معروف است. این خودرو به عنوان گران‌ترین سدان کره‌ای در بازار ایران شناخته می‌شود و با وجود کاهش تمایل جهانی به سدان‌ها، هنوز در ایران محبوبیت خود را حفظ کرده است. خودروی هیوندای آزرا شامل 7 نسل مختلف است که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

هیوندای آزرا TG در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های متنوع بنزینی و دیزلی قابل سفارش بود؛ اما نسخه‌های راه‌یافته به بازار کشور ما، همگی از یک پیشرانه 6 سیلندر 3/3 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برند. جالب است بدانید که در بین نسل‌های هیوندای آزرا موجود در بازار ایران، حجیم‌ترین پیشرانه متعلق به همین نسل چهارم است. نسل چهارم هیوندای آزرا در سال 2005 معرفی و با مدل 2006 روانه بازارهای جهانی شد. این نسل از هیوندای آزرا که با کد TG شناخته می‌شود، با فاصله زمانی اندکی به بازار کشور ما نیز راه یافت. این خودرو در ابتدای حضور در بازار ایران، با قیمتی تقریباً برابر با یک تویوتا کمری چهارسیلندر به فروش می‌رسید. همین قیمت رقابتی، باعث شد تا هیوندای آزرا TG با استقبال بسیار خوب خریداران ایرانی مواجه شود و نام خود را به ‌عنوان یک خودرو پرطرف‌دار مطرح کند.

ضمنا نسل ششم هیوندای آزرا تنها نسل در بین نسل های هیوندای آزرا است که فقط با یک تیپ در بازار ایران عرضه شده است و تمام نسخه‌های آن، آپشن‌های کاملا یکسانی دارند. هیوندای آزرا یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین خودروهای سدان در بازار ایران است که با طراحی جذاب، امکانات پیشرفته و عملکرد قابل اعتماد خود توانسته جایگاه ویژه ای در میان علاقه مندان به خودروهای لوکس پیدا کند. اگر به دنبال اطلاع از قیمت آزرا، خرید آزرا و اطلاعات فروش آن هستید، در آرکان خودرو میتوانید به راحتی خرید و فروش را انجام دهید. گرنجور کره ای ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که در نسخه آمریکای شمالی موجود نیست، از جمله کلید مجاورتی با دکمه شروع و قابلیت هندزفری بلوتوث. مدل ۲۰۱۰ به‌روزرسانی شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ منتشر شد که چرخ‌های آلیاژی ۷ پره، چراغ‌های عقب ال‌ئی‌دی، طراحی لوله اگزوز مستطیلی، آینه‌های جانبی جدید، چراغ‌های جلو باز طراحی شده و قسمت جلویی و جلوپنجره جدید را در خود جای داده بود. امکانات داخلی جدید شامل صندلی‌های چرمی آلکانترا (Alcantara) و کنترل‌های صوتی و آب و هوای سرنشینان عقب است.

از زمان تولید هیوندای ایکوئس، هیوندای تمام موتورهای خود را در خط تولید خود توسعه می‌دهد، از جمله موتور Tau که ۴٫۶ لیتر است و موتور برجسته ای در هیوندای جنسیس است. از ویژگی‌های برجسته طراحی نسل هفتم گرنجور می‌توان به لچکی ستون C، فرم‌های منحصر به فرد چراغ‌های جلو و عقب و همچنین غربیلک فرمان زیبا اشاره کرد که به وضوح یادآور نسل اول آزرا هستند. این طراحی نه تنها احساس آشنایی را منتقل می‌کند بلکه با فناوری‌های روز نیز هماهنگ است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

یک جک ورودی کمکی و سیستم یکپارچه سازی آی‌پاد استاندارد شد، اگرچه این موارد با سیستم ناوبری در تیپ‌بندی لیمیتد حذف شدند. «گرنجور جدید» در سطوح مختلف و فقط ترکیب موتور V6 (۲لیتری، ۲/۵لیتری، ۳لیتری و ۳/۵لیتری) عرضه شد. گرنجور جدید پس از اولین نسل گرنجور که جایگزین آن شد به موفقیت بزرگی دست یافت. با این حال، استقبال از همان مدلی که توسط میتسوبیشی در ژاپن عرضه شده بود، در نهایت باعث شد تا میتسوبیشی زودتر از حد انتظار تولید آن را متوقف کند. در اواخر سال ۲۰۱۹، هیوندای اقدام به فیس‌لیفت این مدل کرد که محصول جذابی از آب درآمد، اما هرگز به ایران وارد نشد. پیشرانه‌های این نسل شامل نمونه‌های ۲.۴، ۲.۵، ۳ لیتری MPi و GDi، ۳.۵ لیتری، نسخه دیزلی و هیبریدی بودند.

طراحی بدنه هیوندا آزرا کرمان موتور انصافا بسیار زیبا، سیال و مطابق سلیقه تمامی مشتریان از آب درآمده است؛ به نحوی که کمتر انتقادی را می‌توان متوجه بخش‌های مختلف آن دانست. در نمای روبرو شاهد قرارگیری مناسب المان‌های اصلی نظیر چراغ‌ها، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌های مه شکن LED و اسپلیتر زیر سپر هستیم که هر کدام به نوبه خود به زیباترین سبک طراحی شده و در کنار یکدیگر جای گرفته‌اند. طرح چراغ‌ها در عین صمیمیت و مهربانی حالتی قاطع و مصمم به چهره این سدان لوکس کره‌ای بخشیده است.

در نسل جدید هیوندای آزرا از سه نوع موتور با قدرت های 2400 و 3000 و 3500 سی سی استفاده می شود که طبیعتا تنها نسخه ای که در ایران فروخته می شود نسخته 2400 سی سی از این خودرو میباشد. تمامی مدل ها و تیپ های این خودرو در بازارهای جهانی دارای گیربکس اتوماتیک و دیفرانسل جلو میباشند. در بین نسل‌های هیوندای آزرا، نسل چهارم آزرا در واپسین سال عمر خود یعنی سال 2011، دستخوش یک فیس‌لیفت مختصر شد و المان‌هایی مثل سپرها، رینگ‌ها و گرافیک چراغ‌ها در آن به‌روز شد. مهم‌ترین تغییر فنی این نسخه فیس‌لیفت نیز بهره‌مندی از یک گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک به جای نمونه 5سرعته قبلی بود. نسل چهارم این خودرو اولین نسلی می باشد که به راه وارداتش به کشور ما باز شد. ماشین آزرا نسل چهار با قیمتی همانند خودروی تویوتا کمری عرضه و می توان خرید کنید.

برای خرید هیوندای آزرا، بهتر است به فروشندگان معتبر یا نمایشگاه های رسمی مانند آرکان خودرو مراجعه کنید. خرید از منابع معتبر، ریسک های احتمالی مانند کلاهبرداری یا خرید خودروی مشکل دار را کاهش می دهد. آزرا به صورت استاندارد دارای کیسه هوای جلو برای راننده و سرنشین، کیسه هوای پرده‌ای سر و صندلی‌های جلو و عقب و کیسه‌های هوای جانبی نصب شده روی صندلی جلو و عقب است. تیپ‌بندی لیمیتد چرخ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، صندلی‌های جلو با گرمکن، روکش صندلی چرمی و یک سایه‌بان برقی در پنجره عقب را اضافه می‌کند. پکیج آلتیمیت شامل یک سیستم صوتی پیشرفته با ۱۰ بلندگوی اینفینیتی و یک سی‌دی پلیر ۶ دیسکی، سقف بازشو برقی، فرمان تلسکوپی شیب‌دار برقی و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران است.

هیوندای ادعا می‌کند که ۶ ثانیه طول می‌کشد تا به ۶۰ مایل بر ساعت (۹۷ کیلومتر بر ساعت) برسد و حداکثر سرعت آن ۱۵۵ مایل بر ساعت (۲۴۹ کیلومتر بر ساعت) است. انتظار می‌رود مصرف سوخت در شهر ۱۹ مایل بر US گالون آمریکایی (۱۲٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) و در بزرگراه ۲۸ مایل بر گالون آمریکایی (۸٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) باشد. اینجا بود که کرمان موتور به عنوان شریک تجاری مونتاژی هیوندای در بازار ایران پا پیش گذاشت و برای واردات نسخه‌های چهار سیلندر نسل ششم آزرا گرنجور به هیوندای چراغ سبز نشان داد. در نتیجه آخرین نسل از وارداتی‌های آزرا گرنجور با کد شناسایی IG (نسل ششم)، همگی از سوی کرمان موتور و با پیشرانه چهار سیلندر به ایران وارد شده‌اند. نسل ششم هیوندای آزرا به همراه کرمان موتور به ایران وارد شد و مانند دو نسل قبلی، برای ایرانیان خودرویی آشنا به شمار می‌رفت، هرچند این آشنایی کوتاه‌مدت بود و آزرا جدید به سرعت از بازار خارج شد.

همانطوری که در قسمت بالا توضیح دادیم، در این قسمت می خواهیم شمارا بیشتر با این خودرو آشنا کنیم. ماشین آزرا به دلیل کیفیت بالا و فنی قوی مورد محبوبیت بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما باید دانست که بعد از عرضه و تولید خودروی هیوندای جنسیس، خرید و فروش این خودروی کاهش پیدا کرده است. اما از نسل سوم به بعد هیوندای آزرا، ساختارش متفاوت و بسیار جذاب تر از نسل های قبل از خود می شود.

آزرا گرنجور یا گرنجور (Grandeur)، نام دیگر این خودرو در برخی بازارهای جهانی است اما در ایران این خودرو بیشتر با نام آزرا (Azera) و کد شناسایی اتاق یا سال تولید آن شناخته می‌شود. قیمت هیوندای آزرا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله نسل خودرو، سال تولید، تعداد سیلندرها و امکانات موجود. علاوه بر این، وضعیت رنگ خودرو، سلامتی فنی، وضعیت جلوبندی و میزان کارکرد نیز تأثیر زیادی بر قیمت دارند. در نمای جانبی، هیوندای آزرا ۲۰۲۴ خطوط بدنه ساده و شیک خود را به نمایش می‌گذارد. دستگیره‌های درها به صورت هم‌سطح با بدنه طراحی شده‌اند که این ویژگی نه تنها زیبایی ظاهری را ارتقاء می‌دهد، بلکه با بهبود آیرودینامیک خودرو، به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش نویز باد کمک می‌کند.

نسل ششم آزرا گرنجور ضمن داشتن طراحی میانه‌رو و سنگین‌تر، به دلیل ارائه ظاهری سرسنگین و لوکس‌تر، ناخواسته جلوه گران قیمت‌تر و شیک‌تری را به نمایش می‌گذارد که معمولا در ظاهر ایستا و ساکن خودروهای کره‌ای دیده نمی‌شود. به بیان دیگر، ظاهر بیرونی و درونی نسل ششم گرنجور میزان مشخصی از کیفیت و لوکس‌گرایی را فریاد میزند که باعث می‌شود این خودرو به عنوان یک محصول کره‌ای قضاوت نشود. با همه محدودیت‌هایی که بر سر راه واردات خودرو در ایران به وجود آمد، آزرا گرنجور یکی از محبوب‌ترین محصولات هیوندای در ایران بود که از منظر پرستیژ یک سر و گردن بالاتر از سوناتا می‌ایستاد. آخرین نسخه گرنجور نمونه وارداتی مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود که از سوی کرمان موتور و در تیراژ محدود به بازار ایران عرضه شد. در سال ۲۰۰۴، ایکس‌جی۳۵۰ ترمزهای جلوی بزرگتری (دیسک‌ها از ۱۰/۹ اینچ به ۱۲ اینچ افزایش یافتند) دریافت کرد که در نتیجه به لاستیک زاپاس ۱۶ اینچی به عنوان تجهیزات استاندارد نیاز داشت و جایگزین طرح «صرفه‌جوی فضا» مورد استفاده از سال ۲۰۰۱ شد.

اگر بر روی هیوندای آزرا موتور تتا نصب باشد این خودرو دارای 1556 کیلوگرم وزن میباشد و صفر تا صد این خودرو تنها مدت زمان 10 ثانیه میباشد. هیوندای آزرا HG با این مشخصات فنی، قادر است طی زمان 8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند و تا حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه دهد. این اعداد و ارقام بیان‌گر آن است که هیوندای آزرا نسل پنجم، علی‌رغم گشتاور کم‌تر پیشرانه خود نسبت به نسل قبلی، قادر است پابه‌پای پدر خود حرکت کند.

نسل ششم خودروی آزرا تنها خودرویی می باشد که توسط شرکت کرمان موتور راه وارداتش کشور ایران باز شده است. جلو پنجره این خودرو بزرگ و کشیده می باشد که کناره های آن از چراغ های بزرگی استفاده شده است. آزرا دارای تعلیق مستقل چهار چرخ است (چند اتصالی در عقب) و از موتور جدید ۳/۸ لیتری لامبدا وی۶ این شرکت استفاده می‌کند که ۲۶۵ اسب بخار (۱۹۸ کیلووات) قدرت تولید می‌کند. نیرو از طریق یک جعبه‌دنده خودکار پنج یا شش سرعته با انتخاب دنده دستی «شیفترونیک» به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

رنو تلیسمان یا تالیسمان ( Talisman ) لوکسترین سدان برند رنو میباشد که در سال 2015 به عنوان جایگزینی برای لاگونا و لتیتیود معرفی شد و از سال 2017 توسط نگین خودرو وارد ایران شد. رنو تلیسمان به واسطه داشتن طراحی جذاب و امکانات خوب در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است . حضور خودروهای هیوندای در بازار ایران به اوایل دهه 90 میلادی باز میگردد که مدل های الانترا، سوناتا و…. برای پوشش داخلی درب های این خودرو و روکش صندلی ها از چرم مرغوب ناپا استفاده شده است. سه تیپ رنگ بندی برای فضای کابین داخلی هیوندای آزرا قابل انتخاب است که شامل چرم سیاه با چوب تیره، چرم خاکستری با چوب تیره و چرم کرم رنگ با چوب قهوه‌ای می باشد. دپارتمان خودروسازی هیوندای در سال 1967 شروع به فعالیت کرد و امروزه با قرار گرفتن در رنکینگ سی و نهم در دنیا در فهرست مهم ترین برندهای دنیا قرار دارد و توانسته ارزشی تقریبا معادل ارزش برند فورد در کشور آمریکا کسب نماید.

ارگونومی صندلی‌ها نیز در نوع خود بسیار مطلوب است و خستگی را از تن از سرنشینان دور نگاه خواهد داشت. همچنین این خودرو به 9 ایربگ از نوع هوشمند مجهز شده عملکرد انها در باز و بسته کردن کمربند های ایمنی سرنشینان خودرو بسیار متفاوت از مدل های معمولی است. در حالی که فورد که چیزی در حدود 115 سال قدمت دارد یکی پرآوازه ترین و قدیمی ترین شرکت ها و برند های خودروسازی مطرح دنیا به حساب می آید. با توجه به این مطالب این مسئله کاملا طبیعی است که در تمام کلاس های خودرو های لوکس و نیمه لوکس محصولی از برند هیوندای در سطح جهانی حضور داشته باشد. شرکت ساینار تجارت راسا دارای بیش از 25 سال سابقه کاری در حوزه لوازم یدکی خودروهای هیوندای و کیا و لوازم جانبی خودرو در حال فعالیت است.

مصرف سوخت نیز با 20/28 برای 3.3 و 19/27 برای 3.8 (رتبه EPA در انتظار) بهبود یافت. هیوندای در سال ۲۰۱۹ نسخه فیس لیفت آزرا گرنجور نسل ششم را به بازار جهانی معرفی کرد که در کمال ناباوری بار دیگر طراحی فضایی و نوسان شدید سلیقه کره‌‌ای‌ها را به تصویر می‌کشد. نسخه عجیب و غریب فیس لیفت شده آزرا گرنجور نسل ششم به دلیل مواجهه با دیوار بلند منع واردات خودرو به کشور، شانس حضور در بازار ایران را نیافت. قویترین و البته گران ترین نسخه آزرا در بازار های جهانی به یک موتور 3500 سی سی مجهز است که میتواند 290 اسب بخار قدرت تولید کرده و به گشتاور 345 نیونت متر دست پیدا کند . این محصول با یک گیربکس 8 سرعته میتواند در مدت زمان 7.5 ثانیه به راحتی از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر دست پیدا کند و حداکثر می تواند به سرعت 230 کیلومتر در ساعت درست پیدا کند . نسل اول هیوندای آزرا بر پایه میتسوبیشی Debonair طراحی شد و به‌عنوان یک سدان بزرگ و لوکس وارد بازار شد.

این خودرو با طراحی جعبه‌ای و خطوط صاف و متقارن، ظاهری شیک و متناسب داشت که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. پیشرانه اصلی آن از نوع ۲ لیتری میتسوبیشی بود که عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌داد. در سال ۱۹۸۷، نسخه ۲.۴ لیتری به این لیست اضافه شد و در سال ۱۹۹۱، مدل ۳ لیتری شش سیلندر به این خانواده پیشرانه‌ها پیوست. پیش از ورود آزرا، بازار سدان‌های لوکس در کره جنوبی به‌طور کامل در اختیار کمپانی دوو و محصولات رویال آن بود که به شدت رقابت را برای هیوندای دشوار می‌کرد.

در نتیجه نسل ششم آزرا گرنجور با طراحی معقول‌تر و به دور از اغراقی که نسل پنجم در آن غوطه‌ور بود به بازار جهانی راه یافت. این سبک طراحی شاید به دلیل داشتن سنگینی بیشتر و هیجان کم‌تر، مانند نسل پیشین مورد توجه مشتریان جوان قرار نگرفت اما حداقل قشر میانسال را به خوب به سمت و سوی خود کشید. گفته میشود کمپانی هیوندای فروش خوب این محصول خود را مدیون کریستوفر چیمن یکی از مطرح ترین طراح های شرکت BMW است. آزرا  با سه موتور 2.4 ، 3 و 3.3 لیتری تولید شده است و مدلی که در ایران عرضه می شود از موتور 6 سیلندر 3 لیتری بهره می برد. قدرت این موتور 250 اسب بخار است و در مدت 8.7 ثانیه می تواند به حداکثر سرعت 219 کیلومتر بر ساعت برسد.

طراحی کابین هیوندای آزرا در چند جهت دارای نکات مثبت و امیدوار کننده میباشد. اول اینکه وقتی وارد این خودرو می شوید با طراحی و محیطی شلوغ و گیج کننده مواجه نمی شود و از سمت دیگر طراحی خاص داشبورد برای قرار گرفتن نمایشگر در این خودرو حس سوار شدن به یک خودرو خاص و مدرن و امروزی را به سرنشینان القا می کند. وجود این امکانات ایمنی کامل، باعث شده است تا نسل پنجم هیوندای آزرا در سال 2012، درجه ایمنی Top Safety Pick را از موسسه آمریکایی IIHS کسب کند. در نهایت، با توجه به نکات ذکر شده و بررسی همه جانبه، می توانید هیوندای آزرا مورد نظر خود را با اطمینان بیشتری خریداری کنید.

در ایالات متحده، ایکس‌جی۳۰۰ مجهز به موتور ۳ لیتری وی۶ فقط برای مدل سال ۲۰۰۱ در دسترس بود. سیستم کنترل آب و هوای الکترونیکی اتوماتیک به عنوان گزینه اضافی در دسترس بود، به همراه سانروف برقی در مدل پایه و یک تعویض‌کننده سی‌دی هشت دیسکی نصب شده در صندوق عقب برای مدل ال (L) بود. استفاده از برخی خطوط حجمی برجسته روی کاپوت، خط شانه‌ای مواج پروفیل جانبی و گلگیرهای حجیم سبب عضلانی به نظر رسیدن بدنه هیوندا آزرا ۲۰۱۸ شده است.

قوس زیبای خط سقفی به همراه طراحی روان فریم بیرونی پنجره‌ها نیز از جمله دیگر جاذبه‌های بصری نمای جانبی آزرا ۲۰۱۸ به شمار می‌آیند. در مجموع باید اظهار داشت که نمای ظاهری هیوندای آزرا ۲۰۱۸ برگ زرینی در سوابق طراحان شرکت هیوندای به حساب آمده و به نظر می‌رسد نمی‌توان کسی را یافت که نسبت به طراحی این خودرو ناراضی بوده باشد. هیوندا آزرا گرنجور یک سدان لوکس نسبتا بزرگ است که تولید آن از سال ۱۹۸۶ در سرفصل کاری کمپانی خودروسازی هیوندای قرار گرفت.

نسل مذکور با الهام از طراحی نسل اول آزرا توسعه یافته و به زودی با مدل ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد. در این نسل، میتسوبیشی مسئولیت قوای محرکه را بر عهده داشت و هیوندای توسعه بدنه خودرو را انجام داد. در سال ۱۹۹۹، هیوندای قصد داشت نمونه‌ای لوکس‌تر از گرنجور بسازد که نتیجه این تلاش، تولد خودرویی به نام Equus بود. این خودرو با طراحی مشابه مرسدس S کلاس و با پیشرانه‌های ۳، ۳.۵ و ۴.۵ لیتری به رقابت با برندهای معتبر مانند S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ پرداخت.

مدل‌های ال به رینگ‌های آلومینیومی ۱۲ پره‌ای نقره‌ای رنگ خاص با کلاهک‌های مرکزی که پیچ‌ها را می‌پوشاندند، مجهز بودند. از تغییرات جزئی تجهیزات داخلی می‌توان به اهرم‌های باز طراحی شده برای رهاسازی کاپوت و ستون فرمان شیب‌دار، کلید کنترل سرعت بروز شده، دستگیره کشویی صندوق عقب توکار و روکش چرمی دور سینی زیر آرنجی کنسول اشاره کرد. در نتیجه تنها نمونه وارداتی کرمان موتور نسخه چهار سیلندر شش سرعت اتوماتیک بود که از دیدگاه توان فنی قادر نبود اعتبار نام آزرا گرنجور را همانند گذشته حفظ کند. با این حال بازار تشنه ایران که از محدودیت واردات خودروهای نو رنج می‌برد، این تازه وارد‌ها را به سرعت در هوا قاپید. هیوندای با ارائه نسل چهارم آزرا (TG) در بازار ایران غوغایی برپا کرد که بدون شک از اولین قدم‌های این برند کره‌ای در راستای معرفی ماهیت نوین خود در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

تیم نمایشگاه خودروهای لوکس در اصفهان آرکان خودرو آماده است تا شما را در تمام مراحل خرید راهنمایی کرده و تجربه ای لذت بخش برای شما فراهم کند. در حال حاضر، قیمت این خودرو در بازار ایران بین ۷۰۰ میلیون تومان تا حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان متغیر است. در نتیجه، خریداران باید به این عوامل توجه کنند تا بتوانند تصمیم بهتری در خرید خود اتخاذ کنند. همچنین، بررسی دقیق وضعیت فنی و ظاهری خودرو قبل از خرید می‌تواند به جلوگیری از هزینه‌های اضافی در آینده کمک کند. نسل هفتم هیوندای آزرا به عنوان یک تحول اساسی در طراحی خودرو شناخته می‌شود و ترکیبی از نوستالژی و نوآوری را به نمایش می‌گذارد.

پیشرانه مذکور که به سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) نیز مجهز است، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی این کره‌ای باوقار انتقال می‌دهد. برای مشاهده جزئیات فنی هیوندای آزرا نسل چهارم و تفاوت‌های بین نسخه قبل و بعد از فیس‌لیفت، می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید. مدل ۲۰۰۹ دارای جلوپنجره اصلاح شده، چرخ‌های آلیاژی ۱۰ پره ۱۷ اینچی، گیج‌ها و نورپردازی داشبورد با نور پس‌زمینه آبی (در مقابل سبز قبلی)، تزئینات چوب قهوه‌ای تیره و قابلیت تلفن بلوتوث بدون هندزفری بود. صفحه نمایش پخش کننده صوتی همان طراحی هیوندای سوناتا ۲۰۰۹ را دارد و کنترل‌های پخش کننده صوتی دوباره طراحی شده‌اند.

حداکثر قوای این موتور برابر با ۱۸۸ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به ۲۴۱ نیوتن متر می‌رسد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان میان سایز ۱۵۵۵ کیلوگرمی برابر با ۹.۷ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسل پنجم هیوندای آزرا از نظر امکانات رفاهی، نسبت به دیگر نسل‌های هیوندای آزرا در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. ازجمله امکانات شاخص نسخه‌های فول‌آپشن این نسل، می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سقف پانوراما، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و ماساژور صندلی راننده اشاره کرد.

در قسمت بالا شمارا با مشخصات و برخی از ویژگی های نسل چهارم هیوندای آزرا آشنا کردیم. نسل پنجم این خودرو را در کنار نام آزرا یک اسم دیگه، یعنی گرنجور به آن اضافه شده است. نسل پنجم ماشین آزرا به دلیل پیشرفت و طراحی جدید و جذابی که داشت مورد توجه خیلیا را به خود جلب کرده. اما باید گفت که دیگر از سال 2014 به بعد امکان واردات این خودرو وجود نداشت.

نام آزرا برای علاقه‌مندان سدان‌های ژاپنی آشناست و هیوندای آزرا به دلیل داشتن کیفیتی بالا و نسل‌های مختلف، در ایران و جهان محبوب شده است. طراحی‌های اولیه آزرا از میتسوبیشی الهام گرفته شده و این شباهت تا نسل سوم ادامه داشته است. هیوندای آزرا نتیجه تحولی در کارخانه هیوندای در دهه ۸۰ میلادی است که به کیفیت بیشتری توجه شد.

این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. ارزان ترین نمونه هیوندای آزرا به یک موتور از نوع 4 سیلندر و قدرت 2400 سی سی مجهز می باشد که نام این موتور تتا (Theta) میباشد. این موتور می تواند 190 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و نهایتا 240 نیوتن متر از دور 4000 دور بر دقیقه گشتاور تولید کند.

نمای خارجی محصولات هیوندای در دهه گذشته دستخوش فراز و نشیب‌های متعدد شده است. پس از پایان دهه ۲۰۰۰ میلادی، هیوندای به دنبال اوج‌گیری بیشتر در بازار جهانی خودرو، در پیروی از محصولات تویوتا به طراحی و تولید خودروها تحت زبان طراحی پیچیده‌تر و عجیب‌تر روی آورد. طراحی که پیش از پایان این دهه با ارائه نسل جدید محصولات کمی میانه‌رو و متعادل شد. در مجموع، هیوندای آزرا ۲۰۲۴ با هندلینگ متعادل، پیشرانه‌های قدرتمند و کابینی آرام، تجربه رانندگی رضایت‌بخشی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. در آخر باید گفت که هیوندای آزرا مناسب برای افراد میانسال جامعه و یا افرادی که میخواهند یک سدان لوکس خانوادگی خریداری کنند می باشد.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد نسل ششم هیوندای آزرا با این مشخصات فنی، به ترتیب برابر با 8/3 لیتر در هر صد کیلومتر و 9/7 ثانیه است. این خودرو ضمنا قادر است مرز حداکثر سرعت 213 کیلومتر در ساعت را نیز فتح کند. هرچند این اعداد و ارقام در نوع خود مناسب هستند، اما باید پذیرفت که هیوندای آزرا IG، ضعیف‌ترین عملکرد فنی را بین نسل‌های هیوندای آزرا موجود در بازار ایران دارد. نسل فعلی هیوندای آزرا که در واقع نسل ششم این خودرو محسوب می‌شود، در سال 2016 با کد IG معرفی و با مدل 2017 در بازار داخلی کره جنوبی عرضه شد. ناگفته نماند که شرکت هیوندای به دلیل استقلال برند جنسیس، ترجیح داد تا نسل ششم هیوندای آزرا را در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه نکند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *