MG GT ام جی ایرانیان
امجی – MG – نام یک شرکت سازنده خودروی انگلیسی است که درسال 1924 تاسیس شد. اغلب تولیدات کلاسیک این شرکت مربوط به خودروهای اسپرت روباز دو سرنشینه است، اما اخیرا ام جی خودروهای سدان و کراس اور نیز به تولید میرساند. طبق آخرین اطلاعیه مرحله هجدهم ثبت نام خودرو های وارداتی، فردا موتورز قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی را برای خودرو MG GT ۱۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اعلام کرده است (مهر ۱۴۰۳). توجه کنید که این قیمت به صورت الاحساب و پیش پرداخت میباشد و قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست. MG GT در پروفیل جانبی با سقف شیبدار و لچکی مثلثی شکل عقب، فرمی کوپه و فستبک مانند دارد که بر جذابیت ظاهری آن افزوده است. شخصیت اسپرت طراحی این خودرو در قسمت عقب هم با دیفیوزر مشکیرنگ با سر اگزوزهای کرومی تزئینی در طرفین و چراغ مه شکن میانی به سبک خودروهای فرمول یک ادامه پیدا کرده است.
مدل ۲۰۲۳ نهتنها در استرالیا و انگلیس، فروش قابل قبول داشت، بلکه پرفروشترین خودروی سال اسپانیا بود. نسل دوم این خودرو، مونتاژ همزمان در چین و انگلیس و تایلند را تجربه کرد و ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ در حال تولید باقی ماند. هماکنون نسل سوم MG3 عرضه شده و در کشورهای انگلیس، مکزیک فیلیپین و نواحی مختلف خاورمیانه فروش داشته است.
روی کاغذ، مدل پایه با ۱۱۸ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT، ضعیف به نظر میرسد اما آستانه قیمت ۱۰ هزار دلار برای این خودرو، منطقی است. این شرایط، میتواند هزینه خرید ام جی ۵ فردا موتور را به حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان برساند. مدل توربوشارژ با تجهیزات سفارشی در چین، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و اگر وارد ایران شود، تقریبا ۱/۷ میلیارد تومان خواهد بود.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. امجی در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۴ همراه با جشن صدمین سالگرد تأسیس خود، نسل جدید کراساوور HS را رونمایی کرد. این محصول، ابعاد بزرگتر نسبت به MG ZS دارد و از نظر اندازه مشابه تویوتا راو۴ است.
فرم کلی چراغها تا حدودی یادآور نسل قبلی محصولات مرسدس است و گرافیک داخلی سه خطی آنها ساختههای پژو را به یاد میآورد. این خودرو ۴,۶۷۵ میلیمتر طول، ۱,۸۴۲ میلیمتر عرض و ۱,۴۷۳ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۶۸۰ میلیمتر است. با این شرایط مصرفکنندهی ایرانی برای خرید هاچبک MG به بودجهی ۱/۲ تا ۱/۴ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت که نزدیک به هزینه خرید چری X55 مدیران خودرو است. صندلیهای ردیف عقب نسبتا جادار هستند و فضای کافی برای حضور سه نفر را فراهم میآورند. درون صندوق عقب هم فضایی در حد ۴۰۱ لیتر در نظر گرفته شده تا کاربران بتوانند لوازم یا چمدانهای مسافرتی خود را درون آن قرار دهند.
از طریق بلوتوث، میتوان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمیهای خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمههای روی فرمان هم وجود دارد. درگاههای USB و AUX همراه با امکان شارژ ۱۲ ولت در کابین خودرو وجود دارند. خودروی ام جی GT واردشده به ایران، دارای جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته در کنار موتوری ۱.۵ لیتری توربو خواهد بود؛ اما نسخهی ۱.۴ لیتری، با گیربکس ۷ سرعته و کلاچ دوگانه ارائه میشود.
در کشور ما اولین بار امجی ۵۵۰ سدان بهعنوان اولین محصول MG با نام شوالیه توسط مدیا موتور وارد شد. امجی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف مثل کراساوور GS سدان MG 6 و هاچبک MG 3 را عرضه کرد؛ اما با تصویب تحریمهای سال ۱۳۹۶ فروش این برند در ایران متوقف شد. حتی خط مونتاژ MG360 که در تبریز با سرمایهگذاری مشترک سایک چین و طرف ایرانی شروع شده بود، خیلی زود به پایان راه رسید. ام جی جی تی یک سدان اسپرت جذاب و خوشتیپ است که میتواند نظر جوانان و افراد عاشق هیجان را به خود جلب کند. این خودرو از نظر فنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و میتواند با رقبای خود در بازار ایران رقابت کند.
هاچبک هیبرید امجی با این شرایط، ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ام جی ۳ حدود ۴ لیتر در صد کیلومتر است و طبیعتا فقط با ساختا رمحرک جلو تولید میشود. ام جی ۳ در چین با موتور ۱/۵ لیتر ۱۰۵ اسب بخار (بدون توربو و سیستم هیبرید) نیز تولید میشود. حجم باک GS برابر با 55 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن 8.3 لیتر در صد کیلومتر است.
اما هم اکنون نسل دوم این خودرو توسط فردا موتورز به بازار معرفی شده و به صورت وارداتی به ایران خواهد آمد. علاوهبر نمایشگر مرکزی بزرگ، ام جی 5 امکاناتی مثل کامپیوتر سفری، فرمان قابل تنظیم با دکمههای متعدد، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای و سانروف برقی را ارائه میکند. صندلی راننده برقی ۶ جهته با امکان تنظیم گودی کمر، صندلی برقی ۴ جهته سرنشین کناری، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با پشتیبانی از بلوتوث و ۵ پورت USB از دیگر تجهیزات رفاهی MG5 هستند که باید به آنها اشاره کنیم. در این مقاله، مدلهای ام جی در ایران، از مدل 350 گرفته تا کراساوور RX5، را یکبهیک معرفی کردیم؛ اما آنچه درباره خودروهای MG مهم است، توجه به زیبایی ظاهری و مشخصات فنی مناسب است. بهراحتی میتوان سبک انگلیسی مدلهای MG را تشخیص داد و آن را از رقبایش در بازار متمایز کرد. در مجموع، میتوان طراحی ظاهری ام جی GT را بسیار خوب و البته فراتر از خودروسازی چین دانست.
این شرکت به طور خاص بر روی طراحی و تولید خودروهای سوپر اسپرت و لوکس تمرکز دارد و هدف آن ایجاد تحول در صنعت خودروسازی با استفاده از فناوریهای پیشرفته و طراحیهای خلاقانه است. در نمای جانبی، خطوط و انحنای سقف و فریم پنجرهها به سبک خودروهای خانوادگی طراحی شده است و کمی ملایم به نظر میرسد. اما حجمپردازیهای روی درها باعث میشود تا این نما از ام جی GT کمی عضلانی و مطابق با خشونت نمای چهره احساس شود. گرافیک داخلی چراغهای عقب ما را به یاد محصولات جدید پژو میاندازد و صندوق عقب نیز به سبک خودروهای فستبک طراحی شده است. پس از چهار سال گروه SAIC نسخه فیس لیفت این خودرو را با طراحی اسپرتتر رونمایی کرد.
در رابطه با فاکتورهایی مثل شتاب و سرعت فعلا اطلاعاتی در دست نیست، ولی با توجه به خروجی پیشرانه و استفاده از گیربکس CVT نباید انتظار ارقامی هیجانانگیز را داشت. با این حال این خودرو 6 ایربگ داشته و در زمینه سیستم های کمک رانندگی نیز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است. سدان اقتصادی ام جی ۵ با ابعاد بزرگتر از دنا و تارا، ظاهر جذاب و راحتی قابل قبول فراهم میکند. سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار بین خطوط، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC نیز لیست امکانات کمک رانندگی این خودرو را تشکیل می دهند. موعد تحویل ام جی 5 در این بخشنامه 45 روز کاری و 2 محصول دیگر ام جی 120 روز کاری است.
ظاهرا برای ورود به ایران، مدل ارزانتر با ۱۱۸ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور ، همراه گیربکس CVT انتخاب شده است. ام جی ۵ فردا موتور ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۲ تا ۱۳ ثانیه زمان میبرد. مدل غیر هیبریدی MG HS با موتور ۱/۵ لیتر توربو هماکنون در استرالیا فروخته میشود. میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر، و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه، مهمترین مشخصات MG HS استاندارد هستند.
حداکثر سرعت این خودرو، برابر با 208 کیلومتر در ساعت است و شتاب صفرتاصد کیلومتر آن حدود 8.69 برآورد میشود. دیگر نسخهی ام جی GT که فعلا در ایران دیده نمیشود، موتوری توربوشارژ ۱.۴ لیتری خواهد داشت. حداکثر قدرت در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود.
این سدان چینی در بخش حفاظت از عابرین پیاده نیز امتیاز ۴۲ درصد را گرفته است زیرا عملکرد ترمز اضطراری امجی ۵ اصلاً خوب نبوده و نمیتواند عابران پیاده را تشخیص دهد و واکنش نشان دهد. MG GT در داخل هم طراحی مدرن و شیکی دارد و برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، در اینجا خبری از نمایشگرهای متصل به هم نیست. در اینجا بخش میانی داشبورد به سمت راننده زاویه دارد که دسترسی به نمایشگر مرکزی و دکمههای زیر آن را آسانتر خواهد کرد.
خط دیگری که در نمای جانبی از کنارپنجرهها تا چراغ عقب دیده میشود، روی درپوش صندوق به متناظر خود میپیوندد و البته تأکید دیگری بر لوگوی سازنده دارد. بدنهی ام جی GT، آنچنان هماهنگ و منسجم طراح شده است که محدودهی سپر عقب و گلگیر جانبی را ترکیب میکند. شاید تنها نکتهی منفی در نمای پشت، استفاده از پلاستیک سیاه با سایز نسبتا بزرگ باشد که همراه اگزوزهای دوگانهی به هم چسبیده ارائه میشود و طرح بخصوصی ندارد. در نمای جانبی ام جی GT، مشابه طرح روی کاپوت، با خطوط تیز مواجه هستیم که بهطور کاملا واضح، شخصیتی جسور و تهاجمی برای این خودرو، فراهم میکنند. از دیگر نکات مثبت در طراحی ام جی GT، باید به شیب جذاب سقف و شیشهی عقب اشاره کرد که بهخوبی تا صندوق ادامه دارد.
از نظر سبک طراحی، باید بگوییم که جی تی یک سَروگردن از رقبای خود در بازار بالاتر است و میتواند بهطورکامل نظر خریداران را جلب کند. در سال 2015 با ورود MG 6 GT نیوفیس، عرضه نمونه مگنت (سدان) برای همیشه متوقف شد و این فستبک تازهنفس با آپشنهای بیشتر و طراحی جذابتر خود توانست به خوبی ادامهدهنده راه نمونههای پیشین باشد. ام جی 3 کوچکترین عضو خانوده MG در بازار ایران است که بین سالهای 2014 تا 2015 به صورت محدود راهی بازار ایران شد. نمونه عرضهشده در ایران، نمونه فیسلیفت دومین نسل از خاندان ام جی 3 و محصول سال 2013 کمپانی چینی_بریتانیایی MG است. تعداد ۶ کیسهی هوا در این خودرو وجود دارد که شامل چهار ایربگ برای سرنشینان ردیف جلو و دو کیسه هوای پردهای برای ردیف عقب است.
حجم باک این خودرو 55 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.4 لیتر در صد کیلومتر است. از جمله آپشنهای MG350 میتوان به سنسور عقب، توزیع نیرو ترمز، سنسور فشار باد تایر، مانیتور هفت اینچی لمسی، کمربند ایمنی پیشکشنده، تنظیمات ششحالته برقی صندلی راننده و بسیاری امکانات دیگر اشاره کرد. شتاب صفرتاصد کیلومتر این سدان 1450 کیلوگرمی برابر با 10.2 ثانیه، حجم باک آن 62 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر است. از آپشنهای گوناگون این خودرو میتوان به کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور باران، ترمز ضدقفل، اتولایت، هشت ایربگ، استارت دکمهای، سانروف و … اشاره کرد.
با ورود به کابین ام جی GT، طراحی فضایی و مهندسیشدهی نمای بیرونی، احساس نمیشود. آنچه مسلم به نظر میرسد، صرفهجویی و کاهش هزینهها برای طراحان این خودرو در بحث فضای داخلی اهمیت بیشتری داشته است. با این حساب، اثری از پوشش پارچهای یا ادوات فلزی براق در داشبورد ام جی GT دیده نمیشود. پلاستیک خشک با رنگ خاکستری تیره، هرچند از بدترین مواد نیست، به هیچ وجه کیفیت داشبورد ام جی 6 را فراهم نمیکند.
ام جی جی تی (MG GT) یک خودروی سدان شهری سگمنت C است که از سال 2014 روی خط تولید MG قرار گرفته و تولید آن تاکنون ادامه دارد. نسل اول MG GT از سال 2014 الی 2019 توسط سایک موتور تولید شد و سپس نسل دوم آن از سال 2020 به بازارهای جهانی عرضه شد. نسل دوم این خودرو در اکثر بازارها با نام MG5 شناخته می شود اما برخی از کشورها این خودرو را با نام ام جی GT می شناسند.
امجی توانست در بازار کشورمان موفق عمل کند و مدیا موتور محصولات مختلف آن مثل کراساوور GS، سدان MG 6 و هاچبک MG 3 را به ایران آورد. نسل اول ام جی GT در سال ۲۰۱۴ از سوی کمپانی سایک موتورز چین (به عنوان مالک این برند اصیل بریتانیایی) روانه بازار شد. در سال ۲۰۲۰ نسل جدید ام جیGT به میدان آمد که در اصل نسل دوم ام جی ۵ نیز محسوب میشود.
هنگام ورود به کابین MG5 با فضایی شیک و ساده مواجه می شویم که هماهنگی خوبی با طراحی بیرون خودرو دارد. داشبورد، صندلی ها و رودری ها پوشش چرمی دارند و یک غربیلک فرمان 3 شاخه خوش دست و اسپرت نیز در اختیار راننده قرار گرفته است. صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ بوده و یک مانیتور 10 اینچی در قسمت میانی داشبورد برای استفاده از سیستم مولتی مدیا در نظر گرفته شده. اولین شرایط فروش اقساطی محصولات ام جی با از سوی فردا موتورز، نماینده رسمی MG در ایران آغاز شد. در کنار این دو سدان بنزینی، MG4 EV بهعنوان یکی از پرفروشترین خودروهای برقی اروپا نیز در لیست فروش دیده میشود.
گیربکس هفتسرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را در این خودرو برعهده دارد. مصرف سوخت ام جی GT بهصورت ترکیبی 5.9 لیتر بر 100 کیلومتر اعلام شده است. در زیر کاپوت 350، یک موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری تنفسطبیعی قرار دارد که حداکثر توان خروجی 107 اسببخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی 135 نیوتنمتر در 4500 دور در دقیقه را ارائه میدهد. نیروی موتور از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان جمعوجور، بتواند طی حدود 12 ثانیه از حالت سکون به سرعت صدکیلومتردرساعت برسد. 550 است که در کشور سازنده با نام Roewe 550 شناخته میشود، برای اولین بار در سال 2008 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد و بهسرعت مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو را مدیا موتورز وارد بازار ایران کرد و بهلطف طراحی زیبا و تواناییهای فنی بالا، بهسرعت به یک خودروی محبوب تبدیل شد.
نمونهی مدرن ام جی GT، در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، درحالیکه شباهت بسیار زیادی به هاچبک ام جی ۵ در بازار انگلستان داشت. شایعات زیادی در شبکههای اجتماعی وجود دارد که پلتفرم ام جی GT را برگرفته از خودورهای آمریکایی مثل شورولت مالیبو عنوان میکنند. این موضوع در سایت رسمی ام جی چین اشاره نشده و صرفا اشتراک پلتفرم ام جی GT با ام جی 350 تأیید شده است. امجی برند بریتانیایی است اما امروزه به عنوان یک خودروساز کاملا چینی فعالیت میکند. این مجموعه سال ۲۰۰۵ توسط گروه سایک خریداری شد و هماکنون خوشنامتر و معتبرتر از دیگر برندهای چینی بهحساب میآید. غالب محصولات امجی از معدود خودروهای ساخت چین محسوب میشوند که استاندارد اروپا و استرالیا را رعایت کردهاند.
محصول ام جی در قیاس با رقبای خود از امکانات بیشتر و قوای فنی بهتر بهره می برد. نوع عرضه این خودرو و قیمت نهایی آن تاثیر بسزایی در موفقیت این خودرو در بازار خواهد داشت. در بخش ایمنی ام جی ۵ به ترمز ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز دستی برقی و اتوهلد مجهز است. این خودرو از سیستم کنترل و پایش باد تایرها، ایزوفیکس، سنسور و دوربین دنده عقب و همچنین دوربین ۳۶۰ درجه بهره میبرد.
شرکت بهمن موتور نیز تبلیغات بسیاری برای این برند انجام داد، اما در نهایت این فردا موتورز بود که بار دیگر این برند انگلیسی-چینی را به ایران بازگرداند. Roewe i5 یک سدان اقتصادی سگمنت C که از سال 2017 توسط شرکت سایک موتور تولید و به بازار عرضه می شود. این خودرو که در برخی بازارها با نام MG5 نیز شناخته می شود، در سال 2021 یک فیس لیفت دریافت کرد و سپس فیس لیفت دیگری را در سال 2023 تجربه کرد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
شرکت فردا موتورر در اتو اکسپو تهران ۱۴۰۲ از ام جی جی تی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به عنوان یک سدان اسپرت وارداتی رونمایی کرد تا احتمالا در سال ۱۴۰۳ شاهد تردد این خودروی زیبا و جوانپسند در بازار ایران باشیم. وظیفه انتقال قدرت در امجی 5 برعهده گیربکس اتوماتیک CVT است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو منتقل میکند. این گیربکس وضعیت حرکت اسپرت دارد و در حالت تیپترونیک نیز دندهها را برای راننده شبیهسازی میکند. مصرف سوخت ترکیبی ام جی 5 در سیکل ترکیبی، 6.1 لیتر بنزین بهازای 100 کیلومتر پیمایش اعلام شده است. البته باتوجهبه وزن ام جی 5 که بیش از 1.2 تن است، این خودرو شتاب متوسطی ثبت خواهد کرد.
از سویی دیگر، شباهت نمای روبروی ام جی GT با مدل جدید ام جي ٦ و کراس اور GS (ام جی gs) که در ایران هم حضور دارند، بهوضوح در فرم چراغها و جلوپنجره دیده میشود. زبان طراحی جدید ام جی که البته نمیتوان روی تداوم آن در سالهای آینده مطمئن بود، چراغهای اسپرت و جلوپنجرهی بسیار باریکی دارد که بهنوعی در ام جی GT به بلوغ رسیده است. در این خودرو، طرح تیز و اصطلاحا چشم عقابی را در چراغهای اصلی شاهد هستیم که با یک هالوژن مرکزی و راهنما، در حاشیهی داخلی همراه است. خودرو ام جی، شاید اصیلترین برند در میان خودروسازان چینی باشد، چراکه ۹۰ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شده است.
حجمدهی بدنه، شامل درپوش صندوق عقب و سپر، چشمنواز است؛ ضمن اینکه محل نصب پلاک نیز، جایگاه مناسب دارد. از نکات مثبت در طراحی بدنهی MG5 باید به پرهیز از نصب قطعات پلاستیکی سیاهرنگ، در سپرهای طرفین اشاره کرد. خط مورب بین چراغهای جلو و عقب، برجستگی پایین درها و رینگهای ۱۶ اینچ هم، بسیار کمهیجان به نظر میرسند. در قاب پنجرهها، مواد پلاستیکی سیاه دیده میشوند و MG5 را یک سدان ارزانقیمت جلوه میدهند. جلوپنجرهی بزرگ تا پایین سپر ادامه دارد و همراه خطوط افقی با تزئینات کروم، جذاب به نظر میرسد.
فناوری کنترل لغزش (ESP) در ام جی GT وجود دارد که با توجه به کشیدگی بدنه و قدرت نسبتا بالای موتور، اهمیت زیادی دارد. ترمز ضد قفل (ABS) در کنار توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، دیگر آپشنهای ایمنی ام جی GT محسوب میشوند. کمپانی انگلیسی MG که نامش از Morris Garages گرفته شده، سال 1924 تاسیس شد. پایه گذار این کمپانی Cecil Kimber از مهندسین و همچنین نماینده فروش محصولات Morris Motors در شهر آکسفورد، بود که بعدها سمتش به مدیر ارشد فروش موریس موتورز ارتقا یافت. فردا موتور فروش ام جی ۴ برقی (MG4) را با قیمت ۱/۸۵۰ میلیارد تومان آغاز کرده است.
سال 1396 کار خودم را در حوزه تولید محتوا در زمینههای خودرو، فناوری و نظامی آغاز کردم. از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانههای مختلفی همکاری کردم. البته بخش درخشان کارنامه من، همکاری تماموقت با دیجیاتو از سال 1402 است. آنچه در فهرست آپشنهای ام جی GT عرضهشده در ایران دیده نمیشود، استارت دکمهای و تهویهی مطبوع اتوماتیک است.
MG5 جزو معدود خودروهای حاضر در کلاس خود است که در کنار ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ جانبی و پردهای هم دارد. همانطور که قابل پیشبینی به نظر میرسید، ام جی GT هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است. نمایشگر اصلی ام جی GT، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و سنسور عقب عمل میکند.
از مدلهای ام جی حاضر در ایران، میتوان به ام جی 6 در دو تیپ مگنت (Magnet) و جی تی (GT) اشاره کرد. مدل جی تی به دلیل فرم خاص بدنه خود در کلاس خودروهای لیفتبک (خودرویی بین سدان و هاچبک) قرار میگیرد؛ اما MG6 مگنت یک سدان جمعوجور جذاب است. این ماشین ثمره اولین همکاری شرکت آذویکو (صنعت خودروی آذربایجان) با کمپانی چینی سایک موتور (SAIC Motor) است.
ام جی در سال ۱۹۶۷ به سمت ورشکستگی سرازیر شد و سالهای بعد تا ۲۰۰۶، توسط بریتیش موتور، لیلاند، روور (Rover)، بریتیش ایرو اسپیس و حتی بیامو آلمان اداره میشد. خودروسازی ام جی، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵، تقریبا تعطیل بود و تا سال ۲۰۰۶، تولیدات محدود کمفروشی داشت. باید قبول کرد سایک موتورز چین، با مدیریت صحیح و سرمایهگذاری بهجا، برند ورشکستهی ام جی را به صحنهی رقابت بازگرداند و با تنوع بخشیدن به سبد محصولات این برند، خیلی زود به سودآوری رسید. مبلغی که سایک موتورز برای خرید شرکت ام جی در سال ۲۰۰۶ هزینه کرد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود، درحالیکه سود عملیاتی ام جی با تیراژ تولید ۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۵ میلیون دلار بوده است.
از نظر فنی، MG ZS هیبرید و MG3 مشابه هستند اما موتور برقی برای کراساور امجی توانایی بیشتری فراهم میکند. قدرت ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتنمتر، امجی ZS را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرساند. ام جی ZS هم گیربکس سه سرعته دارد و حدود ۵ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند. دیگر خودرو وارداتی فرداموتورز، ام جی GT، نیز به موتور 1.5 لیتری چهارسیلندر مجهز است اما برخلاف ام جی 5، توربوشارژر دارد. حداکثر راندمان پیشرانه این خودرو 173 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور است.
زمینه و عقربههای مربوط به سرعت لحظهای و دورسنج موتور هم کاملا ساده طراحی شده است؛ درحالیکه بعضی چراغهای هشدار فنی، مثل افت فشار روغن با نقص در باتری، در پنل دور موتور قرار دارند. فرمان ام جی GT هم کاملا شبیه به نمونهی دیدهشده در ام جی 6 است که دکمههای پلاستیکی و دو قطعهی مورب نقرهای رنگ دارد. شرکت فردا موتورز از محصول جدید خود یعنی ام جی ۵ در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد. این خودرو که زمینهساز بازگشت برند MG به ایران است، طراحی ساده و زیبایی دارد و در کلاس C قرار میگیرد. به عنوان یک اتومبیل اقتصادی، MG5 از امکانات مناسبی سود میبرد و در بازار ایران سوزوکی سیاز را میتوان رقیب مستقیم آن دانست. این خودرو در حقیقت همان مدل Roewe i5 است که گروه SAIC تصمیم گرفته در بازارهای بینالمللی آن را با برند MG عرضه کند.
دیدگاهتان را بنویسید