مشخصات فنی بایک BJ80 خودرو45
کنسول میانی با دربرگرفتن مجموعه شیفتر دنده و چند کلید کنترلی، بسیار ساده، مختصر و مفید جلوه میکند که اتصال آن به نمایشگر لمسی سیستم تهویه مطبوع به زیبایی به مرحله اجرا در آمده است. داشبرد طراحی قرینه دارد و ضمن استفاده از تریم تزئیناتی نقرهای مات در اشتراک با کنسول میانی، از تریم دو رنگ منطبق با رودریها و روکش صندلیها بهرهمند است تا انسجام و پیوستگی میان اجزای کابین را حفظ کند. در نمای جانبی، حذف دستگیرههای سنتی و طرح مخفیشونده، X55 را آیندهنگر نشان میدهد. در بعضی مدلهای سفارشی این خودرو، آینههای جانبی نیز با دوربینهای مدرن، جایگزین شدهاند. شیب سقف و حالت نزدیک به کراساورهای کوپه برای X55، نکتهی مثبت محسوب میشود اما ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، ارزش اقتصادی خود را شدیدا کاهش میدهند.
شرکت چینی بایک بهتازگی شاسیبلند کاملاً جدیدی بنام BJ60 را معرفی کرده است. این یک شاسیبلند آفرودی با شاسی نردبانی است که قصد رقابت با تانک ۵۰۰ را دارد. در خصوص عملکرد فنی این خودرو باید گفت طبق اطلاعات بدست آمده از منابع خارجی ،این خودرو از شتاب ضعیف و هندلینگ پایینی برخودار است .اما ترمز های این خودرو در حد و اندازه های یک کراس اور چینی مناسب گزارش شده است.
همچنین این خودرو به مظنور موفقیت در بازار باید از قیمت نزدیک به رقبای قدرتمندش نظیر ام وی ام X22 ،چانگان CS35 و رنو ساندرو استپ وی بهره ببرد از همین روانتظار می رود که بایک X25 در رنج قیمیت 70 تا 80 میلیون در بازار ایران عرضه شود. بایک X25 را نمی توان کپی کاری محض به حساب آورد اما می توان نشانه هایی از خودروهای روز دنیا در این خودرو دید. در نمای جلو خودرو چراغهای بزرگ با خطوط و زوایایی تند طراحی شده است تا مانند دیگر محصولات این روزهای چینی چهره تهاجمی و جسور را تداعی کند.در زیر جلو پنجره باریک این خودرو یک ورودی هوای مشکی رنگ وجود دارد که در طرفین آن چراغهای مه شکن دایره ای شکل تعبیه شده است. دو نمایشگر بزرگ مولتی مدیا و کلاستر از نوع دیجیتال رنگی هستند که در ارتباط افقی با یکدیگر از المان طراحی روز در خودروهای چینی نوین بازار به حساب میآید که برای چشمان مشتریان ایرانی بسیار آشنا است. به این دلیل که گویی اتصال شاخه پایینی فرمان با وجود داشتن طراحی معاصر و رایج، بهصورت سر و ته اجرا شده و به چشم بیننده کمی خارج از عرف جلوه میکند. بهخصوص خط برجسته گلگیرهای عقب که طراحی کلی نمای جانبی اتاق را با ظاهری عضلانی دگرگون کرده و اسکلت اصلی جلوه بصری نمای بغل را کامل میکند.
دستگیره درها نیز از نوع مخفی شونده است که اخیرا به یک المان رایج در خودروهای چینی تولیدشده پس از سالهای ۲۰۲۲ بدل شده است. یکی از جدیدترین کراس اوورهای بازار ایران را می توان بایک X7 نامید؛ خودرویی که قرار است توسط دیار به بازار عرضه شود. با توجه به افزایش قدرت موتور و بیشتر شدن ضرایب دنده، شتاب این خودرو نیز افزایش پیدا کرده و به حوالی ۸ ثانیه رسیده است. این در حالی است که مصرف سوخت پیشرانه جدید با توجه به اصلاحات و بهروزرسانیهای صورتگرفته روی آن، مقداری کاهش پیدا کرده و به زیر ۱۰ لیتر در صد کیلومتر رسیده است. مخزن سوخت بایک BJ80 معادل ۸۸ لیتر ظرفیت دارد و وزن این خودرو در نسخه چهار چرخ محرک به حدود ۲۲۹۵ کیلوگرم میرسد. نمونهی موجود از ترالرد در چین و دیگر کشورها، مجهز به موتور ۲/۴ لیتر توربو دیزل تحت لیسانس ایسوزو است.
این خودرو با مشخصات مذکور، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۸ ثانیه به ثبت می رساند. محصولات بایک در ایران چندان ناشناخته نیست چرا که پیش از این و در سالهای نه چندان دور برخی از خودروهای این برند چینی توسط دیار خودرو در ایران عرضه شده بود. بایک سابرینا و بایک سنوا از جمله این موارد بود که بدلیل مختلف با استقبال روبرو نشد.نمایشگاه تهران مکانی بود که خودروسازی بایک با در دست داشتن یکی از بزرگترین غرفه ها حضور گسترده محصولات خود را بهمراه داشت. اما نکته جالب ،حضور کمپانی مادر در این نمایشگاه بود بطوریکه هیچ نشانی از دیار خودرو در غرفه این شرکت به چشم نمی خورد.در غرفه این شرکت یکی از محصولاتی که بیشتر و در رنگ های متنوع به نمایش گذاشته شده بود شبه کراس اور با بهتر بگوییم هاچ بک X25 بود.
باتوجه به نرخ دلار و هزینه خرید بایک X7 در بازار چین، احتمالا قیمت این مدل برای مشتری ایرانی، حود ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان خواهد بود. کراساوور بایک X25 روی پلتفرم هاچبک بایک سابرینا ساخته شده و شباهتهایی ظاهری به خودرو همخانواده خود دارد. با وجود اندازه یکسان X25 با سابرینا، خودرو کراساوور ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و کیت مشکی رنگ دور تا دور پایین بدنه را فرا گرفته و رکابها و دیفیوزرهای جلو و عقب نیز به رنگ نقرهای است.
شرکت خودروسازی بایک (BAIC) یکی از آن برندهای خودروساز مشهور و معتبر بازار چین است که در ایران سرنوشت خوبی نداشت. عرضه ناقص و ضعیف برخی از نسخههای این خوروساز در کشور موجب شد تا این نام آنگونه که شایسته بود در میان رقبای چینی بازار ایران خودنمایی نکند. با این حال، شرکت بایک حضور چشمگیری در بازار کشور چین و بازار کشور روسیه دارد. قیمت بایک برای طرفداران خودروهای آن، فاکتور مهمی برای انتخاب مدلهای مختلف این شرکت است. قیمت محصولات بایک موجود در بازار ایران، مانند بسیاری از محصولات خودروسازی دیگر، همواره در افتوخیز است. در این بازار پرتلاطم، افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای بایک را دارند، باید در لحظه از قیمت بایک باخبر باشند؛ چراکه ممکن است از زمان تصمیمگیری تا انجام معامله، این بازه قیمتی تغییر کند.
دو نوع رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ آلومینیوم، صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. بایک X55 دیار خودرو به پیشرانه اختصاصی گروه بایک مجهز است که ۱.۵ لیتر حجم دارد و فناوری توربوشارژر و GDi در آن دیده می شود. این پیشرانه ۱۸۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۰۵ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر (W-DCT) توان را به چرخ های جلوی بایک X55 می رساند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این کراس اوور چینی در حالت ایده آل حدود ۷.۸۴ ثانیه اعلام شده است.
پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپنی ساخته شده و در بازار چین هم با تنفس طبیعی و هم با توربوشارژ ارائه میشود که فقط مدل تنفس طبیعی آن به ایران رسیده است. نکته بسیار مهم در کراس اوور بایک X7، ابعاد خارجی و داخلی آن است که موجب قرارگیری این خودرو در سگمنت کراساوورهای سایز متوسط میشود. بیجینگ X7 با داشتن این ابعاد خارجی در گروه خودروهای مشابهی چون هیوندای سانتافه، فونیکس تیگو ۸ پرو و فونیکس تیگو ۷ پرو قرار میگیرد. این دست خودروها با داشتن فضای داخلی کابین بزرگتر از کلاس کراساوورهای سایز کوچک، برای استفاده مشتریان ایرانی در فضای درون شهری و ترددهای بین شهری بسیار مناسبتر و راحتتر است.
درنتیجه وقتی صحبت از چنین بازار غیرقابل پیشبینی میشود، جای خالی مرجعی که بتوان قیمت ماشینهای بایک را بهصورت لحظهای مشاهده کرد، خالی است. همراه مکانیک سعی کرده است تا با ارائه دقیقترین اطلاعات موجود، این دغدغه را برطرف کند. بایک X7 دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر TGDi با حداکثر قدرت ۱۸۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. داشبرد طراحی قابل قبولی دارد، با این حال استفاده از پلاستیک خشک در ساخت آن، یکی از معایب بایک X25 به شمار میآید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
فرمان و کلیدهای گران، نمای کابین تیگارد L7 پلاس را کاملا قدیمی نشان میدهند. همچنین ترمز دستی اهرمی و استارت با سوئیچ، فناوریهای قدیمی در این مدل را ثابت میکنند. در نمای جانبی، مطابق انتظاری که از یک وانت نسبتا بزرگ میرود، سادگی و پرهیز از خطوط مورب حاکم است. برخلاف بهمن G9 و جک KMC T8، ادوات پلاستیکی ارزانقیمت در گلگیرهای تیگارد L7 استفاده نشده است.
ظاهرا قرار است این خودرو در سال آینده توسط یکی از شرکت های داخلی به بازار ایران عرضه شود. از همین رو قصد داریم این خودرو را مورد برررسی قرار دهیم تا دریابیم این خودرو به چه میزان ارزش خرید دارد. این شرکت چینی فعالیت خود را از دهه 1950 میلادی آغاز کرد و امروزه به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ چین شناخته میشود.
در کابین خودرو بسیاری از قطعات مثل غربیلک فرمان، صفحه آمپر آنالوگ، دریچههای تهویه، جعبهداشبورد و… از مرسدس GL قدیمی گرفته شدهاند. البته خوشبختانه بایک در BJ90 از نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر ۱۰.۴ اینچی استفاده کرده تا داشبورد خودرو کمی مدرنتر به نظر برسد. همچنین استفاده از متریال باکیفیت مثل چوب و تودوزی چرمی نیز فضای لوکسی را ایجاد کرده است. بایک BJ90 شاسی بلندی چینی است که بر اساس نسل قبلی مرسدس GLS ساخته شده و با قیمت ۷۰ هزار دلار به بازار عرضه میشود. بیجینگ X7 دیار خودرو با طول ۴,۷۱۰ و عرض ۱,۸۹۲ و ارتفاع ۱,۷۱۵ و فاصله محوری ۲,۸۰۰ میلیمتر عرضه میشود.
این کمپانی برندها و زیرمجموعه های بسیاری دارد و در تمام رده های خودرو فعالیت می کند. همچنین در سال های اخیر بایک توانسته است با تولید خودروهای برقی با برند Arcfox، سهمی از این رده هم داشته باشد. کمپانی بایک همکاری های مشترک مهمی با کمپانی های بنز و هیوندای در چین دارد و بخشی از تولیدات این دو نشان در چین با همکاری بایک ساخته می شوند. از مشخصات فنی این خودرو هنوز اطلاعات دقیق و کاملی منتشر نشده است، اما کمپانی بایک اعلام کرده که برای آن، یک مجموعه قوای محرکه هیبرید در نظر گرفته است که پیمایش آن را به ۱۰۰۰ کیلومتر رسانده و شتابی حدودا ۶ ثانیهای به آن میدهد.
مکث موتور این کراس اوور جدید را برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به نمایش درآورد و اکنون این خودرو قرار است توسط دیار خودرو، که زیرمجموعه ماموت است، به بازار عرضه شود. حتی رانندگی خودران بدون دخالت دست، در مسیر مستقیم فراهم است و X55 میتواند هدایت بین خطوط را برعهده گیرد. این فناوری در سطح خودران ۲/۵ عنوان شده است و کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار ارائه میکند.
روی داشبرد و کنسول میانی تا حد ممکن از دکمههای آنالوگ، کمتر استفاده شده است و مثل بسیاری از خودروهای امروزی، برنامهها و دستورات مختلف از طریق نمایشگر وسط داشبرد قابل اجرا هستند. شرکت چینی بایک نسخهٔ جدیدی از شاسیبلند پرچمدار خود یعنی BJ90 را با نام Shanhe Edition معرفی کرده است. BJ90 که بر اساس نسل دوم مرسدس بنز GL ساخته شده است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ دیده شد. این شاسیبلند لوکس در ابتدا بهعنوان خودرویی دولتی در تعداد کمی تولید شد و سپس در سال ۲۰۱۹ با قیمت پایهٔ چشمگیر ۹۹۸ هزار یوآن معادل ۱۴۳,۴۰۰ دلار برای فروش عمومی راهی بازار شد. این قیمت گزاف موجب شد خریداران روی چندان خوشی به BJ90 نشان ندهند زیرا این ماشین حتی از مرسدس بنز GL (بعداً GLS) که بر اساس آن ساخته شده بود هم قیمت گرانتری داشت.
میانگین مصرف سوخت این کراساور، ۷ تا ۸ در صد کیلومتر است و صرفا به صورت دیفرانسیل جلو تولید میشود. نسخه ضعیفتر این خودرو با موتور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن.متر در میدان حاضر شده است. این نسخه دارای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است که بهصورت پیشفرض توان موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند.
این خودرو در سالهای ۹۷ و ۹۸ روی خط مونتاژ دیار خودرو در استان اصفهان قرار داشت، اما به دلیل کمبود قطعات، عرضه آن ادامه پیدا نکرد. اما با مطالعه متن فوق متوجه خواهید شد که این خودرو در مقابل رقبای خود نکته مثتبی ندارد و نمی تواند درمقابل رقبای با سابقه خود حرفی برای گفتن داشته باشد. بایک خودروی کاملا اقتصادی و ارزان قیمت و باامکانات کم و عملکرد فنی متوسط است در صورتی که می تواند در بازار ایران موفق عمل کند که از قیمتی کمتر برخودرا باشد تا شاید بتواند نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کند. قیمت بایک BJ80 در بازار کشورهای عربی چیزی حدود ۷۰ هزار دلار است که برای چنین خودرویی در بازار ایران قیمت بسیار زیادی محسوب میشود. بهویژه بعد از اضافه شدن سایر تعرفههای عمومی و هزینههای متفرقه به آن قیمتی بیش از ۵ میلیارد تومان پیدا میکند که برای یک ماشین چینی خیلی مقرونبهصرفه و جذاب به نظر نمیرسد. بایک X55 با ورود به بازار ایران در مقابل رقبایی نظیر فونیکس FX پریمیوم، لاماری ایما و چانگان Uni-T قرار می گیرد.
این مدل همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس دستی با حدود قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته میشود. اگر فرض کنیم نسخهی بنزینی و دیزلی تقریبا همقیمت باشند؛ احتمالا تیگارد L7 پلاس سانیار موتور برای خریدار ایرانی، ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. بایک X55 دیار خودرو از جمله محصولاتی است که به تازگی کاتالوگ آن توسط دیار خودرو منتشر شده و در وهله اول به صورت یک محصول وارداتی قدم به بازار ایران خواهد گذاشت. گفتنی است گام بعدی در خصوص X55، مونتاژ آن در ایران است که احتمالا با نام تیگارد X55 به بازار عرضه می شود. بایک X55 یا بایک بیجینگ X55 از جمله محصولات جدید کمپانی چینی بایک است که به زودی توسط دیار خودرو وارد بازار ایران خواهد شد. سپرهای پلاستیکی مشکی رنگ حالت تهاجمی به این کراساوور چینی نمیدهند، اما ریل سقفی حالتی اسپرت در بایک X25 ایجاد میکند.
پایشگر راننده با دوربین داخل اتاق و نصب دوربین جایگزین آینه بغل، آپشنهای خاص برای X55 محسوب میشوند. بایک X25 کراس اوور جمع و جور شهری است که رقیب مستقیمی برای خودروهایی چون رنو ساندرو استپ وی یا چانگان CS35 خواهد بود. بایک X25 از نظر پیشرانه نیز شبیه این دو خودرو است اما از نظر گستردگی خدمات پس از فروش در شرایط پایین ترین نسبت به سایپا قرار دارد. همچنین دانگ فنگ H30 کراس ایران خودرو را نیز باید رقیبی سرسخت برای بایک X25 بدانیم.
این نیرو از طریق گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سامانهٔ ۴Matic به هر چهارچرخ منتقل میشود. این شاسیبلند چینی همچنین سیستم تعلیق بادی Airmatic مرسدس را هم به ارث برده است. خودروهای کراساوور در همه کشورهای جهان محبوبترین کلاس خودرویی هستند و تقریبا همه کمپانیها حداقل یک محصول با این بدنه را تولید و عرضه کردهاند. بایک X25 که در اصل سنوا X25 نام دارد، اولین کراساوور شرکت چینی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) معرفی شد و سه سال بعد، در سال ۱۳۹۷ روی خط مونتاژ دیار خودرو در استان اصفهان ایران قرار گرفت. عرضه بایک X25 دیار خودرو در سال ۱۳۹۸ به دلیل کمبود قطعات متوقف شد، اما بعد از ۲ سال وقفه دوباره فروش این ماشین از زمستان سال جاری شروع شده است.
چراغهای جلو علاوه مجهز به دی لایت هستند و در دو طرف سپر مهشکنهای گرد دیده میشوند. صحبت از ایمنی بایک X25 بسیار سخت است چرا هر چه در منابع مختلف را جستجو کردیم به اطلاعات خاصی نرسیدیم. اما این خودرو در نسخه های فول خود به امکاناتی از قبیل ۶ کیسه هوا، دوربین دید عقب، فرمان برقی، رادار پشتیبان، سیستم Anti-theft موتور، سیستمهای ABS، EBD ، BOS مجهز شده است. مجموعه این ویژگیها، بایک بیجینگ X7 دیار خودرو را در جایگاه رقابتی با خودروهای هم رده خود در بازار ایران قرار میدهد.
میتوان گفت دماغه خودرو از عناصری تشکیل شده است که میتوان آنها را در دیگر شاسی بلندهای بایک نیز دید و به نوعی، امضای این کمپانی به حساب میآید. این در حالی است که هنوز بسیاری از خودروسازان کرهای و ژاپنی، فاقد این ویژگی هستند. در کل باید گفت در عین اینکه بدنه طراحی لوکس و چشم نوازی دارد، اما زوایای آن به شکلی است که میتوان آن را در مسیرهای بیراهه نیز استفاده کرد. بایک BJ60 یکی دیگر از خودروهای شاخص چینی است که باید آن را زنگ خطری برای بزرگان این بخش به حساب آورد. چینیها با داشتن پشتکار بسیار بالا و از طرفی دنیایی از پول و اقتصادی قوی، در حال تسخیر تمام بازارهای دنیا هستند و حالا بایک BJ60 که باید آن را ترکیبی از طراحی یک محصول جیپ و تویوتا لندکروزر بدانیم، یکی از جدیدترین ساختههای چینی در کلاس خودروهای SUV واقعی فول سایز است.
با ورود به کابین این خودرو یک نوع طراحی نسبتا قدیمی مشابه با طرح نمای داخل شاسی بلندهای ژاپنی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ نظیر تویوتا پرادو را میتوان در اینجا نیز مشاهده کرد. مدل بزرگتر این خودرو نیز BJ90 نام دارد که بر اساس بنز GL ساخته شده است و از جلو، شباهت بسیار زیادی به جیپ گرند چروکی دارد. برجستگی گلگیرهای بغل، حالت و فرم شیشهها و دربها، شکل قرارگیری تایر یدک روی درب عقب و… همگی بیننده را یاد لندکروزر دو نسل آخر میاندازد.
وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. این خودرو از نظر ایمنی توانسته است در تست تصادف CNCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شود.
اما تعبیه لوگوی بایک در روی خروجی های هوا در نوع خود خلاقیت خاص محسوب می گردد. در زیر صفحه نمایش لمسی قسمت پلاستیک مسطحی وجود دارد که تهویه مطبوع و دیگر کلید ها بر روی آن جای گرفته اند.همیچین در پنل پشت فرمان هم هیچ نکته خاصی دیده نمی شود از سیستم سنتی عقربه ای برای آن استفاده شده است. غربیلک فرمان به سبک محصولات قدیمی چینی طراحی شده که هیچ جذابیتی را ایجاد نکرده است. گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، نقش مهمی در سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای X55 دارد.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. ادوات کروم در جلوپنجره، همراه خطوط افقی، حس لوکس را افزایش میدهند؛ ضمن اینکه تصاویر منتشر شده توسط سانیار موتور، سپرهای همرنگ بدنه، فاقد ادوات پلاستیکی سیاه رنگ دارد. حجمدهی بدنه برای کاپوت جلو و گلگیرها، هماهنگی بسیار خوب با جوپنجره و چراغها را نشان میدهد.
در نگاه اول به این خودرو، سریعا یاد محصولاتی از تویوتا و جیپ خواهیم افتاد. البته که طرح جلو، شباهت زیادی به محصول دیگر بایک یعنی BJ40 نیز دارد که طرح آن هم از جیپ رانگلر گرفته شده است. جلوپنجره که در دیگر خودروهای شاسی بلند بایک نیز دیده میشود به همراه گلگیرهای مربعی، نمایی نزدیک به محصولات جیپ دارد و ابعاد و خطوط بدنه نیز، یادآور تویوتا لندکروزر است. البته بدنه بزرگ این خودرو نیز برای مقابله با تانک ۵۰۰، در این ابعاد ساخته شده است و در رده شاسیبلندهای فول سایز قرار میگیرد. همان طور که میدانید کراساوورها روی پلتفرم مشترکی با خودروهای هاچبک یا سدان ساخته میشوند و به همین ترتیب بایک X25 هم روی پلتفرم نسل دوم سابرینا تولید شده است.
با قرار گرفتن پشت فرمان بایک X7 به سرعت متوجه می شوید که با یک خودرو به روز و با ارگونومی مناسب مواجه هستید. صندلی ها شکل مناسبی دارند و جالب آنکه ردیف دوم این خودرو از ردیف اول آن راحت تر نیز است. شتاب گیری اولیه و ثانویه ایکس ۷ با توجه به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و جثه حودرو کاملاً معمولی و نرمال است و هیجان خاصی را به شما تزریق نمی کند. به نظر می رسد X7 را کاملاً می توان مناسب کسانی دانست که به دنبال یک کراس اوور نسبتاً بزرگ و خانوادگی با امکانات گسترده هستند و آنچنان به دنبال هیجان رانندگی و شتاب عجیب و غریب نمی گردند. بایک X55 در مقایسه با لاماری ایما، ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۲۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتر تولید میکند.
بایک X55 طول ۴,۶۲۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۶ میلیمتر، ارتفاع ۱,۶۸۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۷۳۵ میلیمتر دارد. بایک بعنوان یکی از خودروسازان بزرگ چینی در حال حاضر دارای همکاری جوینت ونچری با مرسدس بنز آلمان بوده است. در نمای جانبی خودرو در ابتدای خط شخصت این خودرو که در زیر دستیگره درب ها امتدا یافته است جلب توجه می کند .شیب سقف این خودرو دارای زاویه نسبتا تند است که برای یک هاچ بک مناسب ارزیابی می شود. بایک X25 به مانند دیگر محصولات ارازن قیمت چینی از رینگ ولاستیک سایز کوچک استفاده کرده که همچنان آزار دهنده است. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد.
بایک X25 به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با بیشنه قدرت 112 اسب بخار و حداکثر گشتاور 148 نیوتن متر مجهز گردیده است . کراساوور سایز متوسط X7 که از زیربرند بیجینگ (پکن) شرکت خودروسازی بایک به تولید میرسد. این خودرو پس از تحریمهای گسترده بین المللی علیه روسیه، حالا به جانشین محصولات هیوندای در خط تولید شرکت آوتوتور روسیه بدل شده است. بایک بیجینگ X7 در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور رونمایی شد، اما حالا قرار است مدل وارداتی آن از سوی دیار خودرو با نام اصلی تحویل مشتریان شود. بهمن G9 فوتون G7 و جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور هستند؛ اما تیگارد L7 از پیشرانهی ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین استفاده میکند. البته سانیار موتور، عرضهی این مدل با موتور ۲ لیتر توربو در آینده را وعده داده است.
وزن خالص این خودرو هم برابر با ۱۹۷۰ کیلوگرم و حجم مخزن سوخت آن نیز ۵۳ لیتر اعلام شده است. بایک X7 دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر TGDi با حداکثر قدرت ۱۸۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور در بازه ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور است. جعبه دنده نسخه پرایم از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه wet است که توان را به چرخ های جلوی این کراس اوور می رساند. تیارا جدید در بخش عقب تعلیق مولتی لینک و در بخش جلو دارای تعلیق مک فرسون است.
۵ سرنشین بزرگسال به راحتی در این کراساوور جمع و جور جا میشوند و سقف بلند سوار و پیاده شدن را راحت میکند. علاوهبر نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ، رنگهای متنوع برای نورپردازی ملایم داخل کابین نیز، X55 را آینده نگر نشان میدهد. راحتی مناسب برای ۴ سرنشین بالغ وجود دارد و ۴۵۰ لیتر فضای بار در صندوق فراهم است. نمایشگرهای بزرگ، مهمترین تفاوت X55 با دیگر کراساورهای مونتاژ ایران را نشان میدهند. فرمدهی داشبورد و خروجی هوا نیز، حس یک خودروی مدرن را به خوبی برای X55 فراهم میکنند.
خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعهی بایک محسوب میشوند درحالیکه بزرگترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. ورود بیجینگ X7 احتمالا به عنوان جانشین رسمی مدل تیارا، تنوع کراساوورهای سایز متوسط بازار کشور را افزایش داده و بازار را برای برندهای قدیمی و باسابقه کشور کمی رقابتیتر میکند. مشکل بایک X7 گمنام ماندن برند مادر (بیجینگ) در بازار ایران و عرضه نهچندان قدرتمند از سوی شرکت دیار خودرو در کشور است.
دیدگاهتان را بنویسید