معرفی بستیون T77؛ از مشخصات ظاهری تا آپشنهای رفاهی و ایمنی وبلاگ کارنامه
برای صندلیهای ردیف جلو نیز یک کنسول میانی بزرگ در نظر گرفته شده است که فضای مناسبی را جهت ذخیرهسازی فراهم میکند. بستیون T77 با دارا بودن فاصله بین دو محور 2.7 متر، یکی از جادارترین خودروهای چینی در این کلاس به شمار میآید. همانند ظاهر خارجی، طراحی داخلی بستیون T77 نیز به سایر خودروهای چینی شباهت بسیاری دارد.
پشت غربیلک فرمان جذاب یک نمایشگر دیجیتال اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار میدهد. بر اساس دادههای موجود در کاتالوگ، این نمایشگر اندازهای برابر با ۱۰ اینچ دارد. ترکیب نهایی همه اینها، به شما ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتنمتر گشتاور میدهد.
البته این رقم در شرایط معین آزمایشگاهی حاصل میشود و احتمال تحقق آن در رانندگیهای روزمره خیلی کم است. فاو بستیون نات برای اولین بار در جریان نمایشگاه اتو اکسپو تهران در زمستان سال گذشته رونمایی شد و در ابتدا قرار بود تا به عنوان تاکسی برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ایران خودرو پس از مدتی از سیاست این شرکت برای عرضه عمومی مینی ون اقتصادی FAW خبر داد. در نمای جلویی خودرو چراغها کوچکتر از چیزی که باید باشند به نظر میرسد و عدم وجود جلوپنجره که البته در خودروهای برقی مرسوم است تا حدودی نمای جلویی خودرو را متفاوت نشان میدهد. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۴۵۰، ۱۸۴۰ و ۱۶۸۰ میلیمتر و فاصله محوری آن هم به ۲۸۵۰ میلی متر میرسد. در دو طرف آن نیز چند دکمه مربوط به تنظیمات سیستمهای ایمنی خودرو قرار گرفتهاند.
البته نمیتوان از ریزهکاریها و جزئیاتی نظیر آینههای جانبی پایهدار روی درها و رنگآمیزی مشکی براق ستونهای B و C چشمپوشی کرد؛ چرا که صحنه زیبایی را بهوجود آوردهاند. طراحی اولیه بستیون T77 به سال ۲۰۱۸ برمیگردد، اما همانطور که اشاره شد، بهتازگی این خودرو فیس لیفت شده و ظاهر جذاب و اسپرتتری پیدا کرده است. شاخصه اصلی بدنه بستیون تی۷۷ استفاده از خطوط صاف، برجسته و اشکال هندسی تهاجمی است؛ به نحوی که چهرهای خشن، جوانپسند و اسپرت از این ماشین خانوادگی به نمایش گذاشته شده است. حجم پردازیهای زیاد در سپر عقب و زوایای زیاد موجود در طراحی، کاملا متناسب با فرم کلی خودرو هستند.
بستیون T77 محصولی از برند بسترن سابق است که حالا با نام بستیون شناخته میشود. برندی که با محصولاتی مثل بسترن B30 و بسترن B50 توانسته بود به موفقیت خوبی در بازار ایران برسد. بستیون پس از وقفهای کوتاهمدت، حالا دوباره با بهمن موتور به بازار بازگشته و قرار است به کمک بستیون T77، سایر کراساوورهای سایز متوسط چینی را به چالش بکشد.
فاو بستیون NAT خودوری برقی ایران خودرو که در کلاس MPV یا ون کوچک قرار می گیرد. طراحی در نمای عقب بهخوبیِ طراحی جلو نیست، البته چراغهای خطر، جذاب و بهروز هستند و فرمی نیمهپیوسته دارند. شیشه عقب شیب ملایمی دارد و به تبع آن، بدنه عقبتر از سپر قرار گرفته است که نمونه این طراحی را قبلا در فونیکس FX دیده بودیم. تا اینجا همهچیز خوب و چشمنواز است اما کمی که به پایین میرویم، سپری از جنس پلاستیک مشکیرنگ را خواهیم دید که بهدرستی با سایر اجزا ترکیب نمیشود.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. فرمانپذیری مناسب، ترمزهای خوب و تعویض دندههای مناسب و بهموقع باعث میشود که بهجز دید نهچندان کافی راننده نسبتبه اطراف خودرو، نتوان خرده دیگری از این کراساوور کرهای گرفت. از جمله المانهای تأثیرگذار برای بستیون T77 میتوان به چراغهای متصل و یکپارچهای اشاره کرد که قسمت میانی آنها خاموش میمانند و روشن نخواهند شد. سپر عضلانی است و طرح چراغهای روی سپر متمایز از سایر قسمتها طراحی شده و این قسمت تا حد زیادی مدرن و اسپرت دیده میشود. این سیستم به صورت یک منشور هولوگرامی در قسمت بالای داشبرد دیده میشود و میتواند دستورات شما را اجرا کند.
برای مقایسه، خوب است بدانید که لاماری ایما و KMC K7 با مشخصات فنی مشابه، قدرت و گشتاور بیشتری تولید میکنند که احتمالا بهدلیل استفاده ار سیستم تزریق سوخت مستقیم است. از لحاظ حداکثر سرعت و شتاب باید گفت که بستیون T77 پشت سر فونیکس افایکس قرار میگیرد؛ اما عملکرد بهتری را در مقایسه با لاماری ایما و کی ام سی K7 از خود نشان میدهد که دلیل آن وزن کمتر T77 نسبت به دو خودروی دیگر است. هر چند طراحی توسان قاعدهمند است اما شکی در آن نیست که تکراری و از مد افتاده شده است.
بستیون تی 77 توسط شرکت بهمن موتور یا همان BM Cars به بازار ایران عرضه شده است. شرکت بستیون، همانند برخی از برندهای خودروسازی چینی دیگر، ریشههای خود را در همکاری با شرکتهای خودروسازی بزرگ جهانی میبیند. در ساخت این خودرو هم شاهد مشارکت آن با غول خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن هستیم. بستیون تی 77 یک کراساور کامپکت است که توسط گروه خودروسازی فاو (FAW Group) تولید میشود. این خودرو در واقع یکی از محصولات زیرمجموعه بسترن (Besturn) است که امروزه با نام بستیون شناخته میشود.
البته با توجه به قیمت بستیون nat، توقع ما طراحی زیباتر و جذابتری در این خودرو بود؛ اما یکی از مهمترین نقاط ضعف این خودرو طراحی آن است. اگر علاقهمند به خرید این محصول هستید، این امکان برای شما فراهم شده است که آن را از طریق شرکت ایران خودرو و سامانه یکپارچه فروش خودرو سفارش دهید. برخلاف نمای بیرونی که خیلی به روز نبود طراحی داخل کابین بستیون تی 77 به مراتب مدرنتر و جدیدتر است.
این خودرو برای نخستینبار در سال 2021 رونمایی شد و ابتدا قرار بود با نام بستیون E05 عرضه شود. جالب است بدانید که نام NAT مخفف عبارت Next Automatic Taxi بهمعنای “تاکسیهای خودکار آینده” است که با هدف اصلی و کاربری این خودرو همخوانی دارد. این نامگذاری نشاندهنده تمرکز این خودرو بر آیندهای خودکار و پایدار در حملونقل شهری است. به گزارش تابناک به نقل از ایران جیب؛ بهای فروش شامل هزینههای مالیات (بر مبنای ۱۰%) و عوارض ارزش افزوده شماره گذاری و بیمه شخص ثالث (۱.۲ میلیارد) و حق گارانتی است. قیمتهای درج شده صرفا قیمت پیشنهادی فروشندگان میباشد و ممکن است خرید وفروش با قیمتهای متفاوتی انجام شود. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
ارگونومی مناسب و موقعیت دلچسب صندلی راننده، تسلط مطلوب بر ابعاد خودرو و فرمانپذیری قابل قبول از دیگر ویژگیهای مثبت رانندگی با بستیون تی۷۷ به حساب میآید. در این بین دید محدود شیشه عقب و وجود برخی نقاط کور در قسمت عقب خودرو جزو کمبودها و معایب T77 اعلام شده که البته با وجود امکاناتی مثل سیستمهای رادار هشدار نقطه کور و دوربین عقب تا حد زیادی قابل رفع و رجوع است. بی ام کارز این خودرو را برای اولین بار در نمایشگاه خودروی مشهد 1402 رونمایی کرد و سپس در پاییز 1402، فروش آن را از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز کرد. ایرانخودرو قیمت فاو بستیون NAT را 11 میلیارد و 982 میلیون و 433 هزار تومان اعلام کرده است. مشتریان میتوانند با پرداخت کامل بهای این خودرو، فاو بستیون NAT را نقدی بخرند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
تمرکز اصلی در طراحی این خودرو بر کارایی، راحتی و استفاده بهینه از فضای داخلی بوده است. بستیون NAT با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته، مانند دسته دنده برقی، نمایشگر دیجیتال و سیستمهای ایمنی مدرن، انتخابی هوشمندانه برای کاربران شهری محسوب میشود. با اتکا به این باتری نهچندان حجیم، طبق استاندارد NEDC، ون برقی ایران خودرو میتواند تا ۴۲۵ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.
موتور برقی فاو بستیون NAT دارای حداکثر قدرت ۱۶۱ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر است. این محصول دارای باتری لیتیوم فسفات است که در ۳۰ دقیقه می تواند تا ۸۰ درصد شارژ شود و با یک بار شارژ، قابلیت پیمایش تا ۴۲۵ کیلومتر را دارد. مثل اکثر خودروهای چینی واردشده به کشور، T77 هم از یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره میبرد که در کنار یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته قرار گرفته است تا با استفاده از محور جلو خودرو را به حرکت درآورد. FAW میگوید این موتور قابلیت اطمینان بالایی را ارائه خواهد داد که با توجه به همکاریهای گسترده این برند با برندهای بزرگی مثل تویوتا و فولکسواگن، احتمالا ادعای بیراهی نباشد.
همچنین، طراحان برای افزایش کارایی، از فضاهای کاربردی متعددی در داخل کابین استفاده کردهاند. این فضاها شامل بخشهایی در داشبورد و عقب خودرو میشوند که امکان ذخیرهسازی راحتتر را برای سرنشینان فراهم میکنند. طراحی داخلی بستیون NAT، مانند نمای خارجی آن، با رویکردی مینیمالیستی و ساده شکل گرفته است. این سبک طراحی بهوضوح نشان میدهد که تمرکز اصلی طراحان بر راحتی سرنشینان و کاربریهای عملی بوده است.
حجمپردازیهای منطقی روی کاپوت و همچنین نمای جانبی، استایل عضلانی و خوشتراشتری به این ماشین بخشیده است. بستیون T77 در ابتدا به عنوان یک خودروی کانسپت با نام Bestune T-Project در نمایشگاه خودروی پکن 2018 رونمایی شد. سپس نسخه نهایی این خودرو، چند ماه بعد در نمایشگاه گوانژو معرفی و عرضه آن به بازار چین آغاز شد. این خودرو از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی میکند و با استفاده از شارژرهای سریع DC میتوان باتری آن را در مدت ۳۰ دقیقه تا حد قابل توجهی شارژ کرد. همچنین، امکان شارژ خودرو با استفاده از شارژرهای خانگی AC نیز وجود دارد که باتری را طی مدت ۸.۴ ساعت بهطور کامل شارژ میکند. بااینحال، کیفیت این مواد در سطح قابل قبولی قرار دارد که با توجه به کاربری این خودرو منطقی به نظر میرسد.
باتری لیتیوم فسفات آهن با ظرفیت 54.4 کیلووات ساعت، امکان پیمایش 425 کیلومتر را در چرخه NEDC فراهم میکند. شارژ سریع آن تنها در 30 دقیقه از 20% به 80% میرسد و شارژ معمولی در مدت 8.4 ساعت انجام میشود. طراحی مناسب، فضای داخلی کارآمد و صندوق عقب 454 لیتری این خودرو را به گزینهای مناسب برای حملونقل عمومی و شخصی تبدیل کرده است.
مصرف سوخت ترکیبی این موتور حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که مصرف سوخت مناسبی برای یک کراساور با این مشخصات فنی محسوب میشود. در ساخت این پیشرانه از تکنولوژی پاشش سوخت به صورت مستقیم GDI (Gasoline Direct Injection) استفاده شده است که میتوان آن را به عنوان بهترین و جدیدترین تکنولوژی ساخت پیشرانههای درون سوز نام برد. این کراساوور به پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر مجهز است که حداکثر 169 اسببخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند.
با سیاست گذاری دولت سیزدهم در زمینه برقی سازی صنعت خودروی ایران، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به واردات بستیون نات برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی کرد. با این حال، این خودرو در مرداد ماه 1403 برای استفاده عادی نیز توسط ایران خودرو به فروش رسید. شرکت ایران خودرو در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، قیمت خودرو برقی بستیون را به مبلغ ۱.۱۹۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان اعلام کرده است و شما با ثبت نام ایران خودرو و پرداخت قیمت خودرو برقی بستیون میتوانید برای خرید این محصول اقدام کنید. طراحی بدنه بستیون NAT، هرچند ساده به نظر میرسد، بهخوبی توانسته است کاربری و اهداف این خودرو را منعکس کند. ترکیب طراحی کاربردی با جزئیات مدرن در بخشهای مختلف، بستیون NAT را به یک گزینه مناسب برای محیطهای شهری و حملونقل عمومی تبدیل کرده است. این طراحی، علاوه بر زیبایی، بر ایمنی و عملکرد تأکید دارد که برای یک مینیون برقی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سبک طراحی کابین این خودرو و همچنین رنگبندی آن به گونهای است که بیننده را به یاد لاماری ایما یا سوبا M4 میاندازد. کلاسترهای دوبل دیجیتالی وظیفه نمایش اطلاعات سرگرمی و همچنین جزئیات فنی خودرو را برعهده دارند. خوشبختانه این دو کلاستر توسط یک قاب پوشانده شدهاند، بنابراین تابش مستقیم نور خورشید تجربه کاربری آنها را مختل نخواهد کرد. کابین بستیون T77 از ترکیب سه رنگ بهره میبرد که با توجه به تیپ خودرو متفاوت خواهند بود. با این حال بخش میانی داشبورد و همچنین رودریها نقرهای رنگ است که در تمامی مدلها مشاهده میشود. دکمههای فیزیکی زیادی در کابین بستیون T77 مشاهده نمیشود و اکثر تنظیمات از طریق لمس انجام میشود.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. بنابراین هر چند توسان فول هم امکانات مناسبی دارد اما بستیون بهروزتر و پر امکاناتتر از هیوندای است و کابین جذابتری هم دارد. شاید نام بستیون برایتان کمی ناآشنا باشد اما در حقیقت بستیون همان بسترن است که توسط گروه FAW تغییر نام داد. یکی از پرفروش ترین و اولین محصولات بستیون هم همین مدل T77 است که در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم.
در این مطلب بستیون T77 را معرفی و بررسی خواهیم کرد که یک کراس اوور میانرده و میانسایز این برند است. ممکن است این اولین باری باشد که اسم بستیون به گوشتان خورده باشد؛ اما کمی صبر کنید و در ادامه مطلب با ما در کارنامه همراه باشید. نسل دوم شاسیبلند توسان در میان سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به ایران رسید و با دو نام توسان و ix35 عرضه شد.
چراغها به صورت باریک و منظم طراحی شدهاند که یک نوار مشکیرنگ آنها را به یکدیگر متصل کرده است. سپر خودرو به سبک شاسیبلندهای متوسط همچون نسل پیشین هیوندای سانتافه، اندکی بیرون آمده است تا مانند یک لبه برای درب پنجم خودرو عمل کند. خوشبختانه از خروجیهای اگزوز تقلبی در بستیون T77 خبری نیست و به جای آن یک نوار کرومی سرتاسر سپر عقب را پوشانده است. فاو بستیون NAT که بین اهالی بازار با عنوان فاو بستیون T99 شهرت یافته است، مینیون الکتریکی است. این خودرو نیز مانند بسیاری از خودروهای برقی چینی ابتدا در قالب تاکسی الکتریکی وارد بازار شد. فاو بستیون NAT از تکموتور الکتریکی با 161 اسببخار قدرت و 155 نیوتنمتر گشتاور نیرو میگیرد.
بنابراین هماکنون خودروهای این زیرمجموعه با نام و لوگوی جدید به کشورهای هدف صادر میشوند. بازار خودروی ایران از خودروهای چینی اشباع شده و روز به روز خودروسازان خصوصی و مونتاژکاران تلاش میکنند سبد محصولات خود را به لطف ماشینهای چینی تنوع ببخشند. خودروسازان چینی پس از ممنوعیت واردات خودرو نفوذ جانانهای به بازار کشورمان داشتند و به سرعت جایگاه خود را تثبیت کردند.
این گیربکس با ترکیب قدرت و نرمی، توانسته است نظر بسیاری از کارشناسان و خریداران را به خود جلب کند. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، گیربکس دوکلاچه تر نیز دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود است. این نوع گیربکس به دلیل تعویض دندههای سریع و بدون وقفه، شتابگیری بسیار خوبی را برای خودرو فراهم میکند. همچنین گیربکس دوکلاچه تر به دلیل بازدهی بالا، مصرف سوخت خودرو را کاهش میدهد.
سیستم تعلیق در بخش جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع میله پیچشی است که با تمام این تفاسیر تجربه رانندگی خوبی خواهید داشت. مصرف سوخت ترکیبی بستیون T77 عدد ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که با توجه به ابعاد خودرو منطقی به نظر میرسد. بهمن موتور عهدهدار مونتاژ این خودرو است و بهزودی به معرفی و عرضه آن خواهد پرداخت. از آنجایی که این کراس اوور جذاب و تماشایی در آستانه ورود به بازار قرار دارد، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و بررسی قیمت آن بیندازیم. با این حال عرض 1.8 متری این خودرو، باعث میشود تا سرنشینان فضای مناسبی را در اختیار داشته باشند.
قسمت هایی از داشبورد و رودری ها نیز از قطعات دکوراتیو طرح چوب استفاده میکنند که فضا را شیک تر می کند. بستیون T77 طراحی ظاهری نسبتا متفاوتی دارد و بین رقبایی که همگی از خطوط سیال و نرم استفاده میکنند، T77 با خطوط بسیار تیز و شکسته کاملا به چشم میآید. من مرتضی قانع هستم، متولد 1373 در اراک، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی. سال 1396 کار خودم را در حوزه تولید محتوا در زمینههای خودرو، فناوری و نظامی آغاز کردم. از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانههای مختلفی همکاری کردم. تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.
تنها کنترلرهای فیزیکی کابین بستیون T77، روی فرمان خودرو و همچنین در بخش سیستم تهویه مشاهده میشوند. بر اساس قیمت کارخانه بستیون، بستیون نات ۱۲۰ کیلووات مدل ۲۰۲۳ به عنوان محصول برقی این شرکت حوالی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه میشود. همچنین قیمت کارخانه بستیون T۷۷ مدل ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان تعیین شده است.
در اولین نگاه، جلوپنجره بزرگ ششضلعی و الماسیشکل، کاملا جلب توجه میکند و باعث میشود تا این خودرو حتی پس از ۵ سال از زمان معرفی، مدرن به نظر برسد. چراغهای فول الایدی با یک فلاپ کرومی به هم متصل شدهاند و خبری از ترند دوقسمتی در طراحی چراغها نیست. به نظر میرسد طراحی نمای جلوی بستیون T77 کاملا پخته است و کسانی که به ترندهای جدید علاقهای ندارند، احتمالا آن را دوست خواهند داشت. برند بستیون به عنوان نسخه تغییر نامیافته بسترن وارد بازارهای جهانی شده و میخواهد خودروهای خانوادگی و خوشقیمتی را از گروه فاو در دسترس مشتریان جهانی، بهویژه خریداران بازارهای در حال توسعه عرضه کند.
مشخصات فنی این خودرو نشاندهنده کارایی بالا، مصرف بهینه انرژی و طراحی مناسب برای کاربریهای شهری و بینشهری است. دسته دنده برقی و دریچهها، شبیه به نمونههای موجود در محصولات برند BMW است. کیفیت کلی مواد مورد استفاده در کابین مطلوب است و میتوانید چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را روی داشبورد، رودریها و تکیهگاههای دست ببینید. صندلیهای T77 یکی از نکات جذاب کابین آن است که با طراحی اسپرت و چرم مصنوعی دورنگ خود، میتواند علاقهمندان به کراساوورهای اسپرت را مجذوب خود کند. جالبتر آنکه این صندلیهای اسپرت در ردیف عقب هم دیده میشوند و به نظر میرسد که سازندگان از این نظر، پورشه پانامرا را الگوی خود قرار دادهاند.
از دیگر امکانات این خودرو میتوان به کیلس استارتر، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، اتوپارک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد تایرها، دوربین 360 درجه و صفحه نشان دهندههای تمام دیجیتال اشاره کرد. نزدیک به پنج سال است بستیون T77 متولد شده و منصفانه است اگر بگوییم ظاهر آن ساده طراحی شده و خبری از طرحهای فضایی و شلوغ نیست. اصولا چینیها طی یکی دو سال اخیر تمایل زیادی به شلوغکاری پیدا کرده و خطوط منحنی و برجسته بسیاری برای محصولات خود در نظر میگیرند. در مورد سبک طراحی صندلیها و ارگونومی آنها نیز باید گفت که این صندلیها ارگونومی مناسبی دارد و میتواند بدن سرنشین را به خوبی در بر بگیرد. ضمن آن که دسترسی راننده و سرنشین به دکمهها و کنترلها راحت و بیدردسر است. در تستهای رانندگی بستیون T77، سیستم تعلیق و شاسی هندلینگ مناسب و اطمینانبخشی را در کنار یکدیگر به وجود آوردهاند.
برخی از افراد این محصول را از نظر طراحی با خودروهایی که در ثبت نام مدیران خودرو میبینند، مقایسه میکنند و بهطور کلی به این نتیجه میرسند که طراحی بستیون NAT چندان چشمنواز نیست. با بهرهگیری از پک باتری ۵۴.۴ کیلووات ساعتی، ناتE05 میتواند با هر بار شارژ کامل تا ۴۲۵ کیلومتر مسافت را طی کند. این میزان برد، امکان انجام سفرهای طولانی را بدون نگرانی از اتمام شارژ فراهم خواهد کرد. این چراغها از طریق یک نوار مشکی به هم متصل شدهاند، یک نوار مشکی دیگر از گوشه بیرونی چراغها به سمت پایین امتداد پیدا کرده است.
با این حال، این نوع خودروها در بازار ایران تاکنون با استقبال گستردهای مواجه نشدهاند. شروع این جریان با مدل SUBA M4 بود و در ادامه، شرکت ایرانخودرو نیز با عرضه محصولات جدید در این سگمنت، حضور خود را در این بخش تقویت کرده است. گروه صنعتی ایران خودرو، براساس راهبردهای وزارت صمت در تأمین خودروهای برقی به سراغ بستیون NAT، افزون بر طراحی محصول برقی داخلی که با خودروهای تارا و ریرا برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور صورت گرفته است. با ورود به کابین کراس اوور کامپکت بستیون، ترکیبی از سنت و مدرنیته دیده خواهد شد.
اغلب خودروهایی که از این نوع گیربکس استفاده میکنند، دارای حالتهای رانندگی مختلفی هستند که به راننده اجازه میدهد تا بسته به شرایط رانندگی، حالت دلخواه خود را انتخاب کند. خوشبختانه نسخه فول آپشن این خودرو امکانات جذابی ارائه میدهد و تقریباً میتوان گفت فهرست آپشنهای آن کامل است. چنین خودرویی با این سطح از امکانات رفاهی میتواند مورد پسند مشتری ایرانی قرار بگیرد و باید دید بهمن موتور کدام یک از آپشنهای این کراس اوور را برگزیده تا در بازار ایران مورد استفاده قرار بگیرد. بستیون T77 هماکنون در بازارهای جهانی با دو نوع موتور توربوشارژ به فروش میرسد.
شاید طراحان FAW با استفاده از این روش طراحی میخواستند که نمای عقب خیلی بلند و یکدست به نظر نرسد، موضوعی که در ریسپکت هم شاهدش بودیم. چراغهای راهنما و چراغ عقب هم جدا از چراغهای خطر اصلی، بین سپر و بدنه قرار گرفتهاند تا نمای عقب به شکل فعلیاش دربیاید. شهرک اتومبیل گودرزی، به عنوان بزرگترین مرکز خودرویی کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه، با افتخار نمایندگیهای برجسته از برندهای بینالمللی را ارائه میدهد. ما خدمات کاملی از جمله فروش، خدمات پس از فروش و معاینه فنی با استفاده از فناوری و تخصص برتر به مشتریان ارائه میدهیم. در آخرین عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه قیمت ۱ میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای بستیون T77 در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با این قبیل المانها میتوان گفت نمای جلو اندکی مدرن و بهروز بهنظر میرسد.
در این رده قیمتی، کراساوورهای کارکرده کُرهای مثل کیا اسپورتیج و هیوندای توسان هم حضور دارند که از محبوبیت بالایی در بین ایرانیان برخوردار هستند. از طرفی با قیمت کمتری میتوان کراساوورهای چینی مثل تیگو ۷ پرو، فونیکس FX، کیامسی K7، لاماری ایما، دیگنیتی و چانگان CS35 پلاس را خریداری کرد. درنهایت، باید صبر کرد و دید که بستیون T77 چگونه میتواند در حضور رقبای زیاد خود به موفقیت برسد. در سوی دیگر، بستیون با نگاه به المانهای رایج ۵ سال گذشته طراحی شده است و هر چند میتوانست بهروزتر هم باشد، اما در مقایسه با توسان جذابتر به نظر میرسد. مش گرافیکی کرومی جلوپنجره و ورودی هوای کنار سپر، طراحی عضلانیتر بدنه بههمراه خطوط استخوانی روی کاپوت و چراغهای جدید نمایی دلچسبتر را خلق میکنند. نمای جانبی این خودرو با همان روند طراحی شده و تنها میتوان به گلگیرها همراستا با زیرسپر جلو و عقب، نوار کرومی روی گلگیر و رنگآمیزی سیاه پشت ستون C اشاره کرد.
مصرف سوخت مدل معمولی بستیون تی 77 در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی میکند، بهطور ترکیبی 6.8 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد، در حالی که مصرف سوخت مدل پرو 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، گروه صنعتی فاو است که بهتازگی محصولات مشترک این گروه با فولکس واگن آلمان تحت برند جتا قرار است به کشورمان بیاید. گروه تجاری فاو سبد بهروز و متنوعی از خودروهای سواری و تجاری دارد و از اوایل دهه 90 شمسی بهلطف زیربرند بسترن با گروه خودروسازی بهمن موتور همکاری میکند. بستیون NAT بهعنوان یک مینیون برقی متوسط، مجهز به فناوریهای پیشرفتهای است که آن را در میان گزینههای مدرن حملونقل عمومی و شخصی متمایز میکند.
کیفیت نمایشگرها چشمگیر نیست و با وجود اینکه روشنایی خوبی ارائه میدهد، اما زاویه دید و کنتراست خوبی ندارد که دلیل آن استفاده از پنل TFT است. طراحان بستیون برای طراحی کنسول میانی و فرمان دوباره سراغ DS7 کراسبک رفتهاند اما روی فرمان دیکات مقداری تزئینات نقرهای استفاده شده تا لوکستر به نظر برسد. این رنگ نقرهای دور دریچههای کولر، روی دکمههای کنترلی زیر آن و همچنین در دستگیرههای در استفاده شده است که متأسفانه کیفیت ممتازی ندارد. گروه صنعتی ایران خودرو شرایط خرید نقدی و اقساطی خودروی برقی بستیون nat را اعلام کرد. ایرانخودرو از ساعت 10 صبح چهارشنبه، 22 اسفند 1403، شرایط فروش فاو بستیون NAT را نقد و اقساط آغاز کرد.
با گذشت بیش از ۱۰ سال از زمان تولید این مدل از توسان، همچنان خودرویی با بازار دستدوم مناسب است که با تکیهبر پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۷۶ اسب بخاری خود، نیازهای مالکانش را بهخوبی برطرف میکند. نکته قابلتوجه در خرید این خودرو تجهیز آن به آپشنهای گوناگون است که در زمان عرضه، توجه زیادی را به خود جلب کرد. بهرهمندی از طراحی گیرا، سطح خوب امکانات و استهلاک پایین برگ برنده توسان در برابر رقبا بود. توان این پیشرانه از طریق گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور جلو منتقل میشود.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است. امیدواریم با مطالعه این مطلب، به شناخت کاملی از بستیون T77 رسیده باشید و پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید که بیجواب مانده است، حتما در بخش دیدگاهها آن را برایمان بنویسید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
دیدگاهتان را بنویسید