تارا اتوماتیک بررسی کامل مشخصات فنی و قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو
علیرغم قدرت موتور کمتر، اما وزن پایینتر جک جی ۴ باعث میشود تا چابکی این خودرو نسبت به تارا چندان فاصلهدار نباشد. به نحوی که شتاب صفر تا صد جک j۴ به طور میانگین حدود ۱۳.۵ ثانیه برآورد شده و این رقم برای تارا اتوماتیک نزدیک به ۱۳ ثانیه است.بنابراین در کاربردهای روزمره و شهری اختلاف چابکی در این دو خودرو خیلی به چشم نمیآید. سواری تارا اتوماتیک خیلی خشک و با کوبش زیاد همراه نیست اما جک جی ۴ از این جهت عملکرد راضیکنندهتری دارد و سواری آن با آرامش بیشتر و کوبش کمتر همراه است. از لحاظ میزان مصرف سوخت نیز جک جی ۴ رفاقت بیشتری با جیب مالک خود داشته و مصرف سوخت کمتر را سرلوحه کار قرار داده است. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش رفت.
تارا اتوماتیک، هرچند از نظر طراحی خارجی به نسبت جذاب است، اما ممکن است از نظر کیفیت مواد داخلی و دقت در مونتاژ، نتواند با خودروهایی مانند هیوندای اکسنت یا کیا ریو رقابت کند. تارا اتوماتیک به عنوان یکی از خودروهای جدید ایرانخودرو، در بازار خودروهای سدان شهری رقابت میکند. اما برای بررسی ارزش واقعی این خودرو، لازم است آن را با خودروهای همرده خارجی مقایسه کنیم. در این بخش، به بررسی و مقایسه تارا اتوماتیک با چند مدل از خودروهای خارجی همرده پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را در این مقایسه روشن میسازیم. تارا جدیدترین خودروی ملی تولید ایران خودرو است که اتفاقا تیپ اتوماتیک آن لوکس ترین خودروی تولید داخل محسوب می شود.
این موتور که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود می تواند 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید کند. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و تارا اتوماتیک را طبق اطلاعات اعلامی ایران خودرو طی 13 ثانیه از سرعت 0 به 100 می رساند. متاسفانه یا خوشبختانه ایران خودرو وقت چندانی برای طراحی داخل کابین تارا اتومات نگذاشته و تقریبا همان داشبورد و رودری های پژو 301 را با اندکی تغییرات به کار برده. این مسئله به این معناست که تارا اتوماتیک یک کابین ارگونومیک با طراحی مناسب دارد. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه و D کات است که پیشتر در تولیدات ایران خودرو ندیده بودیم. صندوق بار تارا ایرانخودرو هم با ظرفیت 640 لیتری در بین سدانهای بازار ایران کمنظیر است.
از دیدگاه فضای نشیمن در ردیف دوم با محدودیتهایی (بهخصوص در بخش فضای پای سرنشینان عقب) مواجه خواهید بود. این موضوع از یک سو از سگمنت سایز کوچک خودرو و طراحی ابتدایی پلتفرم نشات میگیرد که تا حدود زیادی طبیعی است. اما از سوی دیگر و بر اساس اطلاعات رسمی ایران خودرو، فضای صندوق خودرو برابر با ۶۴۰ لیتر عنوان شده است که حداقل ۱۴۰ تا ۲۰۰ لیتر بزرگتر از صندوق خودروهای رایج همکلاس است. اگر این فضا در حدود ۴۷۰ تا ۵۳۰ لیتر طراحی میشد، میتوانست حداقل به اندازه ۳ تا ۵ سانتیمتر به فضای پای سرنشینان عقب افزوده و کابین راحتتری به ارمغان آورد. سبک طراحی زاویهدار چراغهای جلو و ساختار پیوسته چراغهای عقب در کنار خط شانه برجسته سرتاسری از چراغهای جلو تا چراغهای عقب، جلوه متمایز و نوینی به صنعت خودروسازی کشور یا حداقل سبد محصولات ایکو (ایران خودرو) بخشید. اما در بخش طراحی جلوپنجره و مجموعه زیر سپر، طراحان ایران خودرو میتوانستند ذوق و جسارت بیشتری به خرج داده و کمی رویاپردازی کنند.
اگر بخواهیم برخی از نقاط ضعف طراحی تارا عنوان کنیم، پیش از هر چیز باید به گرافیک بسیار ضعیف چراغهای عقب اشاره کنیم. شاید طرح پیوسته چراغهای عقب نوعی جسارت و نوآوری در صنعت خودروی کشور محسوب شود اما متأسفانه طراحان نتوانستند ظاهری شسته و رفته و دقیق برای چراغهای عقب پیدا کنند. این طراحی نهچندان زیبا به همراه پخش نور افتضاح (که در تاریکی مطلق باعث آزار راننده خودروی عقبی میشود) باعث شده تا طراحی نمای عقب تارا چنگی به دل نزند. همچنین تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۴ به حدود ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.تارا اتوماتیک ارتقا یافته مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. در مقایسه با خودروهای خارجی موجود در بازار، تارا اتوماتیک به دلیل سیاستهای تعرفهای واردات خودرو و نوسانات ارزی، در دسته خودروهای با قیمت مناسب قرار میگیرد. این موضوع به خصوص در میان خودروهای وارداتی که با افزایش هزینهها و محدودیتهای موجود در بازار مواجه هستند، برجستهتر میشود.
تارا V4 از سوی ایرانخودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه میشود اما این رقم در بازار هماکنون حدود ۹۴۰ میلیون تومان است و تارا V4 LX را به یکی از گرانترین خودروهای داخلی تبدیل میکند. در حال حاضر، شاهین پلاس اتوماتیک را میتوان اصلیترین رقیب این تیپ فول تارا دانست. علاوه بر این تغییرات و بهبودها، ایرانخودرو در تیپ تارا V4 LX به لیست امکانات و تجهیزات تارا هم موارد جدیدی را اضافه کرده است. مهمترین آپشنی که در این تیپ اضافه شده است، در صندوقعقب برقی با سنسور پایی است.
ترمزهای تارا نیز عملکرد خوبی دارند و حتی زمانی که داغ هستند دچار افت توان چندانی نمیشوند. تارا سدان سایز کوچک (کامپکت) ایران خودرو، حاصل خروج فرانسویها پس از فروپاشی برجام و اعمال تحریمهای جدید بود که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ شرکت ایکاپ (جوینت ونچر پژو-ایران خودرو) با تاخیرهای بسیار زیاد و در سال ۱۴۰۰ روانه بازار ایران شد. این که طراحان ایران خودرو موفق شدهاند با ایجاد تغییراتی در بدنه پژو 301، خودرو جدیدی را خلق کنند، اقدامی تحسینبرانگیز است. اما بهتر بود که این طراحان در نمای عقب تارا کمی بیشتر حوصله بهخرج میدادند و با تغییراتی نهچندان بنیادی، چهرهای عامهپسندتر را در این نما خلق میکردند. ناگفته نماند که تارا اتوماتیک با وجود ترئینات کرومی روی دستگیره دربها و پایین شیشههای جانبی، سانروف روی سقف، رینگ آلومینیومی و جلوپنجره شبکهای (لانه زنبوری) در ظاهر از نسخه دندهای متمایز میشود.
سیستم صوتی تارا اتوماتیک نیز با توجه به رده قیمتی خودرو، کیفیتی قابلقبول ارائه میدهد و امکان اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث را فراهم میکند. فضای کابین تارا به لطف فاصله محوری 2652 میلیمتری، نسبت به بسیاری از خودروهای همرده جادارتر است. این ویژگی باعث شده تا سرنشینان، چه در جلو و چه در عقب، فضای پای مناسبی در اختیار داشته باشند.
همچنین، برای جلوگیری از خرابی زودهنگام، در فصول سرد سال، خودرو را در هوای بسیار سرد بهمدت طولانی خاموش نگذارید. با رعایت این نکات، میتوان هزینههای نگهداری تارا اتوماتیک را به حداقل رساند و عمر مفید قطعات را افزایش داد. هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه میدهد. ریرا نیز با برخورداری از سازهای مستحکمتر و امکانات ایمنی بهروزتر، گزینهای مدرنتر در میان کراساوورهای ایرانی است. گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.
تارا اتوماتیک به عنوان یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو، از نظر نگهداری شرایط خاص خود را دارد که رعایت آنها میتواند به افزایش عمر مفید خودرو و کاهش هزینههای تعمیرات کمک کند. موتور TU5 پلاس تارا، نسبت به نسخه قدیمی TU5 تغییراتی مانند سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (CVVT) و پمپ روغن با دبی متغیر دارد که باعث بهینه شدن عملکرد آن شده است. با این حال، برای حفظ راندمان موتور، تعویض بهموقع روغن موتور (ترجیحاً هر 8 تا 10 هزار کیلومتر با روغن مناسب) و استفاده از بنزین باکیفیت توصیه میشود.
در بخش فنی، تارا اتوماتیک V4 خودرو بانک به پیشرانه اصلاحشده TU5 پلاس مجهز شده که عملکردی بهینهتر نسبت به نسخههای قدیمی دارد. این خودرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ترمزهای چهارچرخ دیسکی با سیستمهای کمکی ترمز و پایداری، فرمان برقی و مصرف سوخت بهینه بهره میبرد. البته برخی کاربران در نظرات در مورد ماشین تارا اتوماتیک به طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و تواناییهای حرکتی متوسط آن انتقاد دارند. اما در مجموع، این سدان جدید ایران خودرو گامی رو به جلو محسوب میشود و میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمنتر و مجهزتر در آینده باشد.
نحوه عملکرد موتور TU5 پلاس قرار گرفته بر روی تارا با عملکرد نسخه معمولی آن تفاوت محسوسی ندارد. هماهنگی گیربکس ۶ سرعته تارا با موتور در بین خودروهای داخلی کمنظیر است اما با استانداردهای جهانی فرسنگها فاصله دارد! طبق تحقیقات و شنیدههای ما در برخی از نسخههای اتوماتیک، گیربکس در حین تعویض دنده و شروع و حرکت تقه های زیادی به کابین وارد میکند اما لااقل نسخه مورد تست ما اینگونه نبود. بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان شد.
همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند. آنچه سدان تارا V4 را از سایر محصولات نامبرده متمایز میکند، پلتفرم جدیدتر و ایمنی بیشتر این خودرو است که از تکنولوژی بهروزتر آن در مقایسه با محصولات قدیمی ایران خودرو نشات میگیرد. اما اگر تواناییهای حرکتی برای خریدار اهمیت بیشتری داشته باشد، خرید نسخههای توربو دنا پلاس گزینه مناسبتری خواهد بود.
در این بخش، به بررسی دقیق تجربه رانندگی با مدلهای V2 و V4 این خودرو و چگونگی عملکرد آنها در شرایط مختلف خواهیم پرداخت. از سوی دیگر، اگر به دنبال خودرویی با قیمت مناسبتر هستید که همچنان امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجهی داشته باشد، تارا اتوماتیک V2 میتواند گزینه مناسبی باشد. این مدل با وجود اینکه برخی امکانات پیشرفته مدل V4 را ندارد، همچنان از نظر عملکرد موتور و گیربکس با V4 برابر است و نیازهای معمول رانندگی را به خوبی پوشش میدهد. تارا ابتدا در نسخه دنده دستی و با امکانات رفاهی نسبتا متوسط رونمایی و به فروش رسید. چندی بعد ایران خودرو اقدام به رونمایی از نسخه اتوماتیک تارا کرد که از نظر امکانات رفاهی سطح بالاتری نسبت به نسخه دندهای داشت. اکنون ایران خودرو قصد دارد تا نسخه جدیدی از تارا اتوماتیک را به بازار خودرو کشور عرضه کند که نام آن تارا اتوماتیک V4 است.
در بخش طراحی داخلی، هرچند دنا پلاس توربو از نمایشگر عمودی و برخی امکانات رفاهی مدرنتر برخوردار است، اما ارگونومی و کیفیت متریال استفاده شده در تارا مطلوبتر ارزیابی میشود. ضرایب دنده در این گیربکس بهینهسازی شده و تعویض دندهها نسبت به مدلهای قدیمی، سریعتر و کملرزشتر انجام میشود. همچنین، قابلیت تیپترونیک نیز در این خودرو فراهم شده که امکان تعویض دنده بهصورت دستی را در اختیار راننده قرار میدهد. مصرف سوخت تارا اتوماتیک بهطور رسمی حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده که در مقایسه با برخی رقبا همچنان جای بهبود دارد، اما نسبت به گیربکسهای قدیمی ایران خودرو اقتصادیتر است. در مجموع، مشخصات ماشین تارا اتوماتیک نشان میدهد که این خودرو نسبت به نسلهای قبلی محصولات ایران خودرو در بخش فنی پیشرفتهایی داشته و با بهرهگیری از گیربکس جدید و پیشرانه بهینهسازیشده، راندمان بهتری را ارائه میدهد.
پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ در بازار با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، ۸۱۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. نبود سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی تمام برقی راننده و شاگرد، زیر آرنجی عقب و… از جمله نقدهایی است که به بحث امکانات رفاهی تارا V2 عنوان می شود. این ترکیب اجزاء باعث ارائه یک تجربه رانندگی نرم و کارآمد در خودروهای تارا اتوماتیک میشود. تارا V4 اتوماتیک مجهزترین و گرانترین نسخهٔ تارا محسوب میشود که به امکانات بیشتری مجهز است و تغییراتی را هم در طراحی تجربه کرده است.در این صفحه با بررسی و مشخصات این خودرو همراه ما باشید. من خودم دنا پلاس اتومات داشتم..پرشتابترین خودروی داخلی هست..شما احتمالا حالت اسپرت دنارو فعال نکردین که شتابش رو با بقیه خودروهای داخل مقایسه میکنید..ولی در مورد مصرف موافقم.
تارا اتوماتیک با گیربکس ۶سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، به راننده این امکان را میدهد تا بین حالتهای متنوع رانندگی انتخاب کند. یکی از این حالتها، حالت اسپرت است که برای رانندگی اسپرت و هیجانانگیز طراحی شده است. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله gsxr به سراغ تارا اتوماتیک رفتهایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم. طبق ادعای سازنده تارا اتوماتیک از ورق Dual Phase در بدنه خود استفاده می کند که باعث استحکام بیشتر خودرو می شود. همچنین وجود سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) به ایمن تر شدن هرچه بیشتر رانندگی با تارا اتوماتیک کمک می کنند.
نمای کناری تارا اتوماتیک نیز کاملا با بی سلیقگی و بی هیچ تناسبی طراحی شده؛ یک خط برجسته از روی چراغ جلو تا روی چراغ عقب امتداد یافته و یک خط دیگر از سپر عقب تا روی درب ها آمده که نمای جانبی را بسیار اغراق آمیز و شلوغ کرده اند. رینگ های 16 اینچی با ابعاد بدنه و گلگیر ها متناسب اند اما طرح حجیم آن ها به مانند خطوط بدنه همچنان با سگمنت خودرو غریب است. به جز این موارد، در نهایت بی ظرافتی، ستون B خودرو همرنگ بدنه است که به خصوص در رنگ های روشن کاملا توی ذوق می زند.
با اینکه از آپشنهای رقابتی نسخه اتوماتیک در لیست مزایای تارا یاد کردیم اما بایستی در لیست معایب تارا هم به آپشنهای ناکافی نسخه دندهای این خودرو اشاره کنیم. در واقع با توجه به برچسب قیمتی تارا دندهای و رقبای آن، جای خالی آپشنهایی مثل رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف شدیداً در این نسخه احساس میشود. اوضاع بر وفق مراد ایران خودرو و شریک فرانسویاش بود تا اینکه خروج آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریمها، مانع از گسترش دوباره فعالیتهای پژو در ایران شد و پروژه مونتاژ پژو 301 هم به حالت تعلیق درآمد.
همچنین، گیربکس 6 سرعته AT تارا نسبت به نمونههای قدیمی عملکرد بهتری دارد، اما برای جلوگیری از خرابی، تعویض روغن گیربکس طبق دستورالعمل کارخانه (هر 50 تا 60 هزار کیلومتر) ضروری است. شاهین پلاس با بهرهگیری از پیشرانه ME16 نسبت به نسخه قبلی خود، قدرت و بازدهی بهتری ارائه میدهد. این خودرو از نظر طراحی خارجی هماهنگتر و مدرنتر از تارا به نظر میرسد و در تستهای تصادف شهری نیز عملکرد مطلوبتری نشان داده است. اما کیفیت متریال کابین شاهین پلاس در سطحی پایینتر از تارا اتوماتیک قرار دارد و از نظر قیمت نیز نسبت به تارا گرانتر است که میتواند بر ارزش خرید آن تأثیر بگذارد.
باید دید چه زمانی سری جدید تارا مجهز به چراغ های عقب جدید که در تصویر زیر نشان داده شده است در لیست ثبت نام ایران خودرو قرار میگیرد. ترمزهای دیسکی چهارچرخ تارا اتوماتیک مجهز به سیستمهای کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA و از همه مهمتر ESP است. همچنین تارا اتوماتیک دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (جمعاً چهار عدد) است. البته با توجه به اینکه پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ یکسان است؛ میتوان به ۳ ستاره ایمنی که ۳۰۱ در تستهای ایمنی سازمان Euro-NCAP دریافت کرد دلخوش بود. حداقل نکته مثبت ماجرا اینجاست که در تارا شاهد پلتفرم همیشگی محصولات ایرانخودرو نیستیم و پس از مدتها پلتفرمی جدید را بر روی خودروهای تولید داخل میبینیم.
این مبدل نیروی موتور را از طریق سیال (روغن گیربکس) به چرخدندهها منتقل میکند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. برای اطلاع از آخرین قیمت تارا صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
اما در مقابل، مصرف سوخت بالا، استهلاک زیاد و عملکرد ضعیفتر در بخش ایمنی، از نقاط ضعف آن به شمار میآید. در مجموع، تارا اتوماتیک با ترکیبی از کیفیت ساخت قابل قبول، قیمت مناسب، فضای کابین جادار و ایمنی مطلوب، همچنان گزینهای رقابتی و ارزشمند در این کلاس محسوب میشود. اما با حضور شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک، رقابت در این سگمنت دشوارتر از قبل شده است. همانطور که پیشتر اشاره شد پلتفرم تارا با پلتفرم محصولات دیگر ایرانخودرو متفاوت است. نسخه پلاس این موتور قادر است نسبت به نسخه معمولی، ۵ اسب بخار قدرت بیشتر تولید کند.
این خودرو در مقایسه با خانواده 405 (شامل سمند و دنا) از ساختار مقاومتر و امکانات ایمنی بیشتری بهره میبرد که میتواند حس اطمینان بیشتری به رانندگان و سرنشینان القا کند. علاوه بر این، تارا اتوماتیک دارای فضای کابین جادار، طراحی داخلی قابل قبول و امکانات رفاهی متنوعی است که آن را برای استفاده روزمره و سفرهای خانوادگی مناسب میسازد. ماشین تارا اتوماتیک یکی از خودروهایی است که محصول سالهای سخت تحریم صنعت خودروی ایران محسوب میشود. پس از امضای برجام، قراردادهای مختلفی میان شرکتهای داخلی و همتایان خارجی آنها منعقد شد که یکی از آنها مربوط به همکاری جهت استفاده از پلتفرم FP1 و تولید محصولاتی نظیر پژو 301 توسط گروه ایکاپ ایران خودرو بود.
در کابین تارا کماکان الگوی کابین اقتصادی پژو 301 دیده میشود و صرفهجویی در دسته سیمهای بهکاررفته باعث شده است ارگونومی کابین تحت تأثیر قرار بگیرد. بهعنوان مثال کلیدهای شیشه بالابر که در کنسول مرکزی قرار دارند یا محل قرارگیری دکمههای تنظیم آینههای جانبی و دکمه استارت در سمت چپ ستون فرمان، دسترسی چندان راحتی برای راننده ایجاد نمیکنند. ابعاد ماشین تارا اتوماتیک برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر قابل مشاهده است. در ماشین تارا از موتور TU5 پلاس استفاده شده که در واقع همان نسخه پیشرفتهتر موتور قدیمی پژو است.
بهترین مدل تارا اتوماتیک کدام است؟، مقاله حاضر به بررسی و تحلیل خودروی تارا اتوماتیک، یکی از جدیدترین محصولات ایرانخودرو، میپردازد. با توجه به بازار رقابتی خودرو در ایران و تنوع مدلهای داخلی و خارجی، انتخاب یک خودروی مناسب نیازمند بررسی دقیق عملکرد فنی، امکانات رفاهی، ایمنی، و ارزش اقتصادی آن است. در این مقاله، تلاش شده است تا با بررسی تجربه رانندگی و عملکرد تارا اتوماتیک، مقایسه آن با خودروهای همرده داخلی و خارجی، و تحلیل قیمتگذاری و آینده بازار این خودرو، به خریداران کمک شود تا بهترین تصمیم را در خرید این خودرو بگیرند.
دیدگاهتان را بنویسید