مشخصات فنی تیارا پرایم مکث موتور خودرو45
این خودرو از خانواده کراساوورها با نام “تیارا” و توسط شرکت بایک روژیانگ X5 تولید شده است. تیارا در دو نسخه 5 نفره و 7 نفره در بازار چین عرضه میشود، اما مکث موتور تقریباً فول نسخه 7 نفره اتوماتیک را به بازار ایران معرفی کرده است، که این موضوع امکان موفقیت آن را افزایش میدهد. تیارا مکث موتور یکی از خودروهایی است که اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاه تهران رونمایی شد و بهتازگی نخستین نمونههای آن در کارخانه مکث موتور مونتاژ شدهاند. به همین بهانه، این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک را به بررسی مشخصات ماشین تیارا اختصاص دادهایم. اگر شما هم تصمیم به خرید خودرو داشته و تمایل دارید محصول جدید مکث موتور را بهتر بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.
نمایشگر مالتی مدیا بهصورت چسبیده به صفحه پشت آمپر، در بالای داشبورد قرار گرفته است تا کاربر بتواند تنظیمات مورد نظر خود را از طریق آن انجام دهد. شارژر وایرلس در محفظه زیر اهرم تعویض دنده الکتریکی تعبیه شده است و پورت USB نیز در آن قسمت وجود دارد. دریافت چنین قدرتی از یک موتور کمحجم احتمال دارد که استهلاک آن، بهویژه در صورت استفاده از بنزین بیکیفیت را بالا ببرد. اما به هر حال اگر این میزان توان با درصد اتلاف نهچندان زیاد به سر چرخها برسد، توان حرکتی مطلوبی برای تیارا پرایم به وجود میآورد.
تیارا کراساووری چینی است که در شرق آسیا با نام بایک رویژیانگ X5 شناخته میشود و با گنجایش ۷ نفر سرنشین، کابین جادار و بزرگ، آپشنهای ایمنی و رفاهی مناسب و طراحی ظاهری تقریبا شیک، خودرو مناسبی برای خانوادهها است. یکی از مزایای تیارا، فهرست امکانات و تجهیزات است و تقریبا بیشتر آپشنهای رفاهی و ایمنی را دارا است تا رانندگی و سواری با این خودرو خانوادگی راحتتر و ایمنتر باشد.. از آپشنهای تیارا میتوان به دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم EPS، اتو پارک، سنسور جلو، گرمکن صندلیهای جلو، رادار نقطه کور و دوربین ثبت وقایع نام برد. محصول مدیران خودرو، سابقهی طولانی عرضه در ایران دارد و از نظر خدمات پس از فروش یا گارانتی، اطمینان بازار را کسب کرده است. از سویی دیگر، تیارا با بدنهی بزرگتر و اتاق جادارتر، برای بعضی مخاطبان جذابیت ویژه دارد. یکی دیگر از جذابیتهای تیارا پرایم، وجود خروجیهای اگزوز چهارگانه در بخش عقب خودرو است.
چراغهای خودرو هم در بخش جلو و هم در بخش عقب توسط یک نوار از LEDها به هم متصل شدهاند. استفاده از این الگو به صورت همزمان در نمای جلو و عقب خودرو، باعث شده است تا یک طراحی هماهنگ را در تمامی بخشها شاهد باشیم. همچنین در بخش جلوی خودرو از الگوی جدید جلوپنجره استفاده شده است که این قطعه را درون سپر خودرو ادغام میکند.
طبق برآوردهای غیررسمی، شتاب صفر تا صد تیارا پرایم زیر ۹ ثانیه است و مصرف سوخت آن نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۷.۴ لیتر خواهد بود. مکث موتور تیارا به عنوان یک شاسی بلند هفت نفره از ابعاد نسبتا بزرگی بهره میبرد. در نمای جلو این خودرو یک جلوپنجره بزرگ با میلههای عمودی کروم رنگ به چشم میخورد که توانسته نمای اسپرت و جذابی را به وجود آورد.
وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده یک جعبهدنده 6 سرعته دستی قرار گرفته که طبق معمول اکثر کراساوورهای چینی نیرو را فقط به چرخهای جلویی منتقل میکند. از دیگر مشخصات تیارا مکث موتور میتوان به مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت اشاره نمود. کراساوورها چند سالی است در بازار خودرو یکهتازی میکنند و انواع مدلهای مختلف خودرو را، از هاچبک گرفته تا مینیون به چالش میکشند. این روزها، خودروسازان ایرانی نیز به سراغ تولید و مونتاژ کراساوورهای ۷ نفره رفتهاند و چندین مدل را به بازار فرستادهاند. تیارا محصول مکث موتور، جدیدترین کراس اوور ۷ نفره بازار ایران است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ رونمایی شد و با ظاهر تقریبا لوکس خود توانست توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. بایک رویژیانگ X5 نام اصلی تیارا در بازار چین است و تابستان ۲۰۲۱ به اهالی شرق آسیا معرفی شد.
تیگو ۸ از پیشرانهای قویتر نسبت به تیارا استفاده میکند و محصول پرچمدار چری محسوب میشود؛ درحالیکه تیارا نمیتواند نمایندهٔ مناسبی در کلاس لوکس چینی باشد. محصول مدیران خودرو، سابقهٔ طولانی عرضه در ایران دارد و ازنظر خدمات پس از فروش یا گارانتی، اطمینان بازار را کسب کرده است. همچنین خریدار چری تیگو ۷ میتواند از شتابگیری بهتر و کیفیت بالاتر برای مواد داخل کابین بهرهمند شود.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
پنل کنترل سیستم تهویه نیز از نوع لمسی است که ابعاد بزرگی دارد تا کار کردن با آن هنگام حرکت راحت باشد. نکته مثبت در مورد طراحی داخلی تیارا پرایم نسبت به نسخه قبلی این خودرو، افزایش سطح مواد به کار رفته در ساخت کابین است. ازنظر ابعاد، تیارا مشابه فونیکس تیگو ۸ پرو بوده؛ اما قطعاً با قیمت پایینتری عرضه خواهد شد.
طول این شاسی بلند به ۴۷۸۸ میلیمتر، عرض آن ۱۸۷۵ میلی متر و ارتفاع آن نیز به ۱۷۳۰ میلیمتر میرسد. ظاهرا شرکت واردکننده در تلاش است تا از کراساور تیارا به عنوان یک شاسیبلند لوکس برای بازار ایران استفاده کند. این خودرو در نمایشگاه تهران با رنگ بدنهی آبی تیره رونمایی شد؛ اما با نگاهی دقیق میتوان حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی در سپر، گلگیرها و رکاب را مشاهده کرد. کراساورهای بورگوراد با برند آلمانی در چین تولید شدند و به تعداد اندک برای بازار ایران نیز فروش داشتند اما در نهایت مالک چینی تصمیم گرفت، تولید خودرو با برند بورگوارد را متوقف کند.
اگر این آمار و ارقام در عمل هم اتفاق بیفتد، میتوان گفت که عملکرد فنی تیارا پرایم در نوع خود قابل قبول است و شتاب و هیجان سواری مناسب ارائه میدهد. از طرفی چون که سیستم تعلیق عقب تیارا پرایم از نوع مولتی لینک مستقل است، پایداری این خودرو در عبور از پیچها کمتر تحت تاثیر قرار میگیرد و میتوان هندلینگ بهتری را با آن تجربه کرد. در کابین تیارا، ادوات پلاستیک نقرهای رنگ برای القای حس لوکس استفاده شده است. دستهدنده با دکمهی بزرگ، کاملا قدیمی به نظر میرسد و همراه کلیدهای گردان برای کنترل سیستم صدا و تهویه، جذابیت چندانی ندارد. مواد به کار رفته در داشبورد نیز، ظاهرا از پلاستیک سخت و کیفیت پایین مرسوم در خودروهای چینی ساخته شده است. ظاهرا خودروسازان بزرگ چین، در کنار تنوع محصول، توجه ویژهای به افزایش برندهای زیرمجموعه دارند تا تنواع خودرو با قیمتهای مختلف را به نام برندهای متفاوت، عرضه کنند.
نسخه اولیه مکث تیارا که در سال 1401 وارد بازار ایران شد، در واقع کراساوور از برند بایک با نام بایک X5 یا بایک روژیانگ X5 بود که در بازار ایران با نام مکث تیارا عرضه شد. این خودرو حضور کوتاهی در خط تولید مکث موتور داشت و تنها پس از یکسال، مکث موتور تصمیم به جایگزینی این خودرو گرفت. خودرویی که به عنوان جایگزین آن انتخاب شده است، بایک X7 یا بایک بیجینگ X7 نام دارد. همانطور که متوجه شدهاید، نسل جدید تیارا نیز محصولی از زیرمجموعه بایک به حساب میآید. بنابراین برخلاف سایر محصولات مونتاژی، این بار با یک تغییر گسترده روبرو هستیم چرا که مدل خودرو به طور کامل تغییر کرده است. در این رده قیمتی، خودروهای صفرکیلومتر زیادی هستند که تیارا باید به رقابت با آنها بپردازند و همین امر باعث میشود که کار برای نماینده ماموت خودرو یعنی مکث موتور سخت شود!
همچنین دو نوار قرمز روی ورودیهای تزیینی هوا در دو طرف سپر دیده میشود و حالت اسپرتتری به تیارا داده است. از نظر ابعاد، تیارا به کلاس بدنهی فونیکس تیگو ۸ پرو نزدیک است؛ اما قطعا همراه با قیمت پایینتر عرضه خواهد شد. تیگو ۸ از پیشرانهی قویتر نسبت به تیارا استفاده میکند و محصول پرچمدار چری محسوب میشود؛ درحالیکه تیارا نمیتواند نمایندهی مناسبی در کلاس لوکس چینی باشد. مکث موتور تیارا با ۴,۷۸۸ میلی متر طول، ۱,۸۷۵ میلی متر عرض و ۱,۷۳۰ میلی متر ارتفاع، همراه فاصله محوری ۲,۸۱۵ میلی متر تولید میشود تا از این نظر، مشابه هیوندای سانتاقه و چری تیگو ۸ موجود در ایران باشد. تیارا مکث موتور هم در اصل بایک رویژیانگ X5 است که سال 2021 در چین معرفی شد و حالا به مکث موتور آمده است تا پس از پیکاپ کلوت، دومین محصول این خودروساز نوپای ایرانی باشد. درون کابین تیارا پرایم، الگوهای طراحی روز یعنی دو نمایشگر به هم چسبیده را میبینیم که به صورت سرتاسری بالای داشبورد نصب شدهاند.
به همین دلیل، اطلاعات چندانی از کراساور X5 و دیگر تولیدات روژیانگ در سایتهای خارجی دیده نمیشود. تیارا برخلاف نام دخترانهاش، ظاهری خشن و مردانه دارد و با این حالت جعبهای شکل بدنه تصویری شبیه به شاسیبلندهای واقعی را به نمایش گذاشته است. در بخش دماغه شاهد یک جلوپنجره بسیار بزرگ با خطوط عمودی هستیم که ضمن القاء حس قدرت، تا حدودی ما را به یاد محصولات بورگوارد میاندازد؛ در دو سمت این جلوپنجره عظیم، چراغهای کشیده با زمینه مشکی و هواکشهای تزئینی سپر خودنمایی میکنند. البته با گذر از این زاویه و رسیدن به نیمرخ ماشین مقداری از میزان جذابیتهای ظاهری کاسته میشود چراکه اینجا چرخها به نسبت ابعاد خودرو تا حدودی کوچک به نظر میرسند و فرم ساده شیشهها و دربها نیز ظاهری معمولی به خودرو بخشیدهاند. قیمت این کراس اوور جدید شرکت بایک یعنی تیارا هنوز مشخص نشده اما در یک وبسایت چینی اشاره شده که قیمت این خودرو حدود 75 هزار یوان برای نسخه پایه دنده دستی است.
طراحی ظاهری خودروی بایک ایکس 5 (BAIC Ruixiang X5) کاملا محافظه کارانه بوده و بیشتر خریداران با رنج سنی بالاتر و خانواده ها را مورد هدف قرار داده است. این درحالیست که در زمان شتاب گیری، افت محسوس توان پیشرانه در دورهای بالا و شنیده شدن صدای ناک در لحظه تخت کردن پدال گاز، خبر از ناسازگاری موتور توربو تیارا با بنزین معمولی می دهد. البته هماهنگی گیربکس و موتور نسبتا خوب به نظر می رسد و CVT نبودن گیربکس نیز می تواند نقطه مثبتی برای این خودرو باشد.
در کل از تیارا مکث موتور ماشین خانوادگی است و نباید انتظار یک خودرو تند و تیز را داشته باشیم که بتوان به صورت اسپرت رانندگی کرد. اولین نکتهای که بعد از سوار شدن به تیارا مکث موتور مشخص میشود، جایگاه خوب صندلی راننده است که دید و تسلط خوبی را به جاده فراهم میکند. طراحی داخلی تیارا ترکیبی از سنت و مدرنیته است و با استفاده از متریال تیرهرنگ و تقریبا باکیفیتی کار شده، هر چند در بخشهایی روی داشبرد و رودریها پلاستیک معمولی قرار گرفته است. یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی روی داشبرد سوار است و کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی دیجیتال پشت فرمان دیکات دیده میشود. نمای جانبی کراساوور ۷ نفره تیارا ظاهر جعبهای خودرو را نمایش میدهد که با خطوط نرم طراحی شده و نرمال و استاندارد است و چندان تند و تیز به نظر نمیرسد. مشابه بسیاری دیگر خودروهای مدرن ساخت چین، ترکیب داشبورد و نمایشگر لمسی روژیانگ X5 هم الهام گرفته از تولیدات بیامو است.
مکث موتور نخستین بار از تیارا پرایم به صورت عمومی در نمایشگاه خودرو تهران 1402 رونمایی کرد. انتظار داریم تا این خودرو طی مدت کوتاهی وارد بازار شود و به رقابت با کراساوورهای کوچک دیگر بپردازد. تغییر سبک طراحی تیارا پرایم باعث شده است تا این خودرو از یک مینیون، به یک کراساوور تغییر پیدا کند. شرکت مکث موتور، زیرمجموعه گروه صنعتی ماموتخودرو و مسئول عرضه خودرو های آسیایی، اخیراً خودروی کراساوور 7 نفرهای با نام “تیارا” معرفی کرده است. این خودرو در واقع محصولی از شرکت خودروسازی BAIC چین است و در بازار چین به نام “روژیانگ ایکس فایو” (Ruixiang X5) شناخته میشود.
در نمای جلو چراغ های مستطیلی داخل مشکی در ترکیب با جلو پنجره بزرگ با خط های عمودی چهره ای میانسال را برای این خودرو ترسیم کرده اند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. چراغهای کشیده با گوشههای تیز، ابعادی هماهنگ با جلوپنجره دارند و نسل جدید کیا سورنتو را به ذهن میآورند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. اما در قسمت پایینی سپر عقب یکی دیفیوزر ساده طراحی شده که درون آن دو خروجی اگزوز مصنوعی تعبیه شده است.
بنابراین کار برای این خودرو در بازار ایران آسانتر خواهد بود، هرچند رقبای بسیاری به انتظار تیارا پرایم نشستهاند. به طور کلی کراساوورهای کوچک و نیمه لوکس را میتوان به عنوان رقبای تیارا پرایم برشمرد. هر دو خودرو نسخههای آپشنال در کلاس خود به حساب میآیند و میتوانند از نظر امکانات رفاهی با تیارا پرایم رقابت کنند. دیگر خودرویی که شانس رقابت با تیارا پرایم را دارد، هایما 8S ایران خودرو است.
از سویی دیگر، تیارا با بدنهٔ بزرگتر و اتاق جادارتر، برای بعضی مخاطبان جذابیت ویژه دارد. تیارا پرایم یک کراس اوور زیبا، مدرن و پرآپشن است و میتواند به عنوان رقیبی جدی برای سایر خودروهای همرده خود در بازار خودرو ایران نظیر تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرومکس، فیدلیتی پرستیژ، دیگنیتی پرایم و… محسوب شود. البته بحث خدمات پس از فروش و دوام فنی قطعا در میزان استقبال از این محصول در کشورمان تاثیرگذار است. گفتنی است از آنجایی که واردات خودرو آزاد شده و تا چند ماه آینده شاهد ورود خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود، حضور شاسی بلندهای ژاپنی و کرهای رقابت را برای شاسی بلندهای چینی نظیر مکث موتور تیارا بسیار سخت خواهد کرد. در واقع عرضهکنندگان خودروهای چینی باید با قیمتگذاری منطقی به دنبال جذب مشتریان باشند؛ زیرا کیفیت خودروهای ژاپنی و کرهای نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب خواهد کرد.
رقبای زیادی در دستهبندی خودروهای کراس اوور حضور دارند و شرکت مکث موتور نیاز به قیمت گذاری مناسب دارد تا در بازار موفق شود. این کراساوور خانوادگی مجهز به پیشرانه توربو میتسوبیشی با حجم ۱۵۰۰ سیسی بوده که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۲۰۰۰ ارائه میدهد. طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۱۲ ثانیه طی کند. موتور تیارا به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز، وزن خودرو ۱۶۱۰ کیلوگرم و حجم باک آن ۵۵ لیتر است. تیارا پرایم مکث موتور طبق انتظاری که از اکثر خودروهای چینی بازار ایران داریم، از یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم، به حجم هر سیلندر حدود ۳۷۵ سیسی (یا در مجموع ۱.۵ لیتر برای ۴ سیلندر) نیرو دریافت میکند.
در واقع اگر از نمای جانبی به خودرو نگاه کنید، فرم گلوله مانند را در بخش جانبی خواهید دید. همچنین شیشههای خودرو با فریم مشکی رنگ آن ترکیب شده است تا جذابیت ظاهر خارجی خودرو دو چندان شود. فاصله بین دو محور تیارا پرایم نیز 2.8 متر خواهد بود که نوید یک کابین جادار را برای سرنشینان میدهد. همچنین خریدار چری تیگو ۷ میتواند از شتابگیری بهتر و کیفیت بالاتر برای مواد داخل کاین، بهرهمند شود.
با وجود توانایی موتور متوسط، دسترسی به گشتاور حداکثر از دورهای پایین و وجود گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، تجربه رانندگی بدون مشکل در شرایط عادی و خانوادگی را ارائه میدهد. باتوجه به اینکه نسخهی رونمایی شده از تیارا در نمایشگاه خودرو تهران، نزدیک به فولآپشن محسوب میشود؛ میتوان قیمت نهایی را در حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان پیشبینی کرد. تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسیبلند و هاچبک با پیشرانهی بنزینی و تمام برقی را شامل میشود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند. سال ۱۴۰۰، کراساور Senova X35 یا Beijing X3 هم در کشورمان توسط سانیار موتور با برند تیگارد رونمایی شد.
با سلام والا بخدا اگر خودروهای درجه یک نه درجه دو چینی هم یک سر و گردن بر خودروی ملی مان دارد فقط خدمات پس از فروش و قطعات پیش بینی شود. البته مکثموتور در صفحه مشخصات خودرو هشدار داده که ممکن است تجهیزات نهایی خودرویی که به دست مشتری میرسد با آنچه فعلاً اعلام شده اندکی مغایرت داشته باشد. مصرف سوخت اعلام شده برای آن در حالت سیکل ترکیبی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی است. نمای کناری بایک ایکس 5 بسیار کشیده است و هر بیننده ای در اولین نگاه متوجه طول بسیار زیاد آن می شود. دو خط تقریبا سیال در بالا و پایین درب ها باعث شده اند تا نمای کناری تیارا رو به بی روحی نرود. بایک X5 طولی برابر 4788 میلی متر، عرض 1875 میلی متر و ارتفاع 1730 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن 2815 میلی متر است.
شرکت مکث موتور که به نوعی مسئول عرضه خودروهای آسیایی گروه صنعتی ماموتخودرو به حساب میآید به تازگی از یک کراساوور جدید 7 نفره پرده برداشته تا بلکه بتواند سهمی از بازار پررونق شاسیبلندهای غیرآفرودی را بدست آورد. خودرو مورد نظر تولید Ruixiang چین (زیرمجموعه تازه تاسیس کمپانی بایک) است و در سرزمین اصلی با نام X5 شناخته میشود؛ البته بنا به سیاستهای جدید خودروسازان وطنی این محصول هم با یک اسم ایرانی یعنی “تیارا” در کشورمان به فروش خواهد رسید. مکث موتور به عنوان زیرمجموعه گروه ماموت خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران به صورت رسمی شاسی بلند جدید خود را با نام تیارا رونمایی کرد.
دیدگاهتان را بنویسید