تیوولی توربو ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی آخرین خودرو
در دهه هشتاد هنگامیکه درهای واردات خودرو به کشور باز بود و قوانین محدودکنندهای چون حجم موتور و… وجود نداشت، بازار خودروهای شاسیبلند فول سایز با موتورهای حجیم، مانند تویوتا لندکروزر داغ بود. یکی از این شاسیبلندهای بزرگ، سانگیانگ موسو بود که پای این برند را به ایران باز کرد. موسو موتورهای ۲۳۰۰ و ۳۲۰۰ سیسی داشت که موتور ۳۲۰۰ یا همان موتور شش سیلندر خطی مرسدس بنز، طرفدار بیشتری داشت.
حجم صندوق عقب تیوولی مناسب بوده و فضای کافی برای استفادههای روزمره و سفرهای کوتاه فراهم میکند. ابعاد تیوولی در کلاس کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد و با طول ۴.۲ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع ۱.۶ متر، یک خودروی شهری جمعوجور محسوب میشود. این ابعاد باعث شده که تیوولی بهراحتی در خیابانهای شلوغ و پارکینگهای شهری مانور دهد، درحالیکه طراحی بدنه باعث میشود بزرگتر از اندازه واقعی خود به نظر برسد. محبوبیت این خودرو در بازار ایران، بهانهای شد تا در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک سراغ این خودرو برویم و به بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی بپردازیم. تیوولی خودروی در کلاس کامپکت SUV ها یا همان مینی کراس ها (شاسی بلند سایز کوچک) محسوب می شود.
تیوولی با آوردن بخش زیادی از چراغ عقب، روی گلگیر، تأثیر خط حجمدهنده در این بخش بدنه را افزایش داده و خلاقانه عمل کرده اما روی در صندوق عقب را با حالتی صاف و توام با سادگی طراحی کرده است. شاید دیگر نکتهی جالب در طراحی بدنهی تیوولی جایگذاری هوشمندانهی محل پلاک خودرو است که با شیبی ملایم، زیر لبهی در صندوق جای گرفته و چراغهای روشنکنندهی آن هم در همین مکان مخفی شدهاند. طراحی جلوی تیوولی برخلاف باقی نقاط خیلی محافظهکارانه است و سانگیانگ سعی داشته بهوسیله چراغهای پهن و رنگ مشکی تیوولی را تزئین کند؛ کاپوت با خطوط شکسته بسیار به راننده حس خوبی در هنگام رانندگی میدهد. ظاهر جلویی بسیار خشن است و برخلاف اکثر خودروهای سانگ یانگ اینجا جلوپنجرهٔ بزرگی نداریم.
پس از عرضه به بازار ایران و با توجه به تبلیغات مناسب شرکت وارد کننده، ویژگیهای ظاهری مناسب و قیمت معقول، تیوولی موفق شد بازار مناسبی را برای خود در ایران دست و پا کنند که همچنان نیز تقریبا از رونق فروش مناسبی برخوردار است. بنابراین میتوان وضعیت فروش سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران را نسبتا مناسب و متوسط رو به بالا ارزیابی کرد. پس از پا گذاشتن به درون کابین سانگ یانگ تیوولی متوجه طراحی نسبتا اسپرت، جوان پسند و در عین حال مطابق با کاربردها و سلایق خانوادگی آن خواهید شد.
هنگامیکه از عقب به خودرو نگاه میکنید ظاهر کپل و چراغهای پفکرده به همراه خطوط شکسته حس خوبی به شما القا میکند؛ نوشته تیوولی زیر لوگوی سانگیانگ به زیبایی خودنمایی میکند و در کل عقب خودرو ظاهر جسورانه، عضلانی و زیبایی دارد. نکته قابل توجه، پلاستیکهای مشکی رنگی است که دور خودرو کشیده شده و در محل نصب مه شکن عقب این ضربهگیرها به پایان میرسد. بهطورکلی، این خودرو یک گام عقبتر از رقبایی مثل داچیا داستر و سیتروئن C3 ایرکراس احساس میشود. علاوه بر این، هرچند دقت ساخت و مونتاژ خودرو خوب است ولی کیفیت متریال حتی برای خودرویی با این قیمت چندان عالی به نظر نمیرسد.
سانگ یانگ تیوولی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ راهی بازارهای جهانی شده و در سال ۲۰۱۹ نسخه فیس لیفت آن نیز تولید شد که در ایران به این نسخه تیوولی توربو نیز گفته می شود و جدا از تغییرات در بخش ظاهری، بخش فنی آن نیز دستخوش تغییرات شده است. مهم ترین این تغییرات، تغییر پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. سانگ یانگ تیوولی یک کراساوور کامپکت از شرکت کرهای سانگ یانگ است که در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی شد.
داشبورد این خودرو از خطوط کشیده و طراحی مینیمال برخوردار است که تا حدودی یادآور سبک طراحی محصولات هیوندای است. نمایشگر LCD در قسمت مرکزی داشبورد تعبیه شده که به افزایش جذابیت بصری کابین کمک کرده و امکان دسترسی آسان به سیستم اطلاعات و سرگرمی را فراهم میکند. طراحی غربیلک فرمان نیز اسپرت و ارگونومیک بوده و برخی نسخهها دارای دکمههای کنترلی روی فرمان هستند که راحتی کار با سیستمهای داخلی را افزایش میدهد. از نظر فضای داخلی، تیوولی خودرویی جادار محسوب میشود و سرنشینان در صندلیهای جلو و عقب فضای کافی برای سر و پا دارند.
فریم پنجرهها در نمای جانبی به واسطه خطوط مستقیم با زوایای تقریبا شکسته ترسیم شده که متناسب با حالت جعبهای این سبک طراحی به نظر میرسد. تیوولی در ظاهر یک خودروی اسپرت و جوانپسند است، اما در بحث قوای محرکه قرار نیست پرشتاب و سرعتی عمل کند. پیشرانه ۱.۶ لیتری هرچند روی خودرویی سبک و ۱۳۰۰ کیلوگرمی نصب شده است؛ اما برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان نسبتا زیاد ۱۳ تا ۱۴ ثانیه لازم دارد که چندان جالب توجه نیست.
در مجموع، تغییرات انجامشده باعث شده تا تیوولی رقابتپذیری بیشتری نسبت به خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸ و کیا سول داشته باشد و بتواند جایگاه خود را در بازار کراساوورهای کامپکت حفظ کند. تنها تفاوت این دو تیپ در تغییرات ظاهری میباشد که تغییرات عمده این خودرو بر روی سپر، چراغ های جلو و خط روی کاپوت میباشد. فضای داخلی تیوولی نیز کاملا مناسب بوده و فضای پای کافی نیز برای سرنشینان عقب فراهم است. فضای بار نیز 423 لیتر حجم دارد که در مقایسه با رقبایی مانند پژو 2008 و نیسان جوک بیشتر و از رنو کپچر کمتر میباشد. سانگ یانگ تیوولی، بدون شک یکی از بهترین گزینههای موجود در دسته کراساوورهای کوچک محسوب میشود.
این خودرو با طراحی مدرن و امکانات قابل قبول توانست در مدت کوتاهی به یکی از موفقترین محصولات این برند تبدیل شود. تبلیغات گسترده و معرفی امکانات متنوع باعث شد که این خودرو برخلاف مدلهای پیشین سانگ یانگ، مورد استقبال خریداران ایرانی قرار گیرد. تیوولی در ابتدا با مدلهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ عرضه شد و در سال ۲۰۱۸ نسخه فیسلیفت شده آن با نام آرمور به بازار معرفی شد که تغییراتی جزئی در طراحی ظاهری و برخی بهبودهای فنی داشت. این خودرو از نظر ابعاد در دسته کراساوورهای شهری قرار میگیرد و نمیتوان آن را یک شاسیبلند واقعی دانست. طراحی آن به گونهای است که ظاهری نزدیک به خودروهای شاسیبلند ارائه میدهد، اما ابعاد آن مشابه یک هاچبک بزرگ است. کمی بعد از عرضه در بازارهای جهانی، در اواخر سال 1394 و اوایل 1395 سانگ یانگ تیوولی ابتدا در نسخه الیت و سپس در نسخه اسپرت وارد بازار ایران شد.
هرچند رنگ اصلی داشبورد در همهی مدلهای واردشده به ایران ثابت است، پوشش صندلیها و تودری میتواند مشکی، کرم مایل به زرد یا قرمز انتخاب شود که طبیعتا هرکدام حس متفاوتی به راننده و سرنشینان میدهد. فضای داخلی تیوولی در کلاس کراساورهای کوچک، یک برگ برنده برای آن محسوب میشود و در نگاه اول کاملا سرنشین را جذب خود میکند. داشبورد و فرمان، تنها به رنگ خاکستری تیره عرضه میشود که فرم آن علاوه بر زیبایی و ظاهر مد روز، سعی دارد حالتی هماهنگ با فناوریهای دیجیتال تیوولی و نمایشگر اصلی آن داشته باشد. فرمان D شکل ارگونومیک این خودرو کاملا دایرهای نیست و در بخش پایین کوتاه شده است تا راحتتر بتوان پشت آن قرار گرفت. در پنلهای سرعت و دور موتور از طراحی سیلندری استفاده شده که نمایشگر کوچکی برایاطلاعرسانی مسایل فنی خودرو بین آنها قرار گرفته است. این نمایشگر میتواند رنگهای پسزمینه قرمز، آبی تیره، آبی روشن، زرد، سیاه و سفید را به انتخاب راننده ارائه دهد.
با این حال دلیل اصلی وارد نشدن نسخه ردپکیج فاصله قیمتی آن با نسخههای الیت و آرمور بود. در این بخش، نگاهی به زیر کاپوت این کراساوور جوانپسند کرهای خواهیم انداخت و به بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی میپردازیم. سانگ یانگ تیوولی در بازارهای جهانی با 4 موتور مختلف شامل موتور 1.2 لیتری بنزینی، 1.5 لیتری GDi بنزینی و دو موتور 1.6 لیتری بنزینی و دیزل روانه میدان شده است؛ اما تمام تیوولیهای موجود در ایران از نسخه 1.6 لیتری بنزینی هستند. موتور چهارسیلندر خطی 1.6 لیتری تیوولی توانایی تولید 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتون بر متر گشتاور را دارد. حجم صندوق عقب تیوولی چندان بزرگ نیست، اما برای استفادههای روزمره و سفرهای کوتاه مناسب است.
ابعاد مختلف ماشین سانگ یانگ تیوولی را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. نمای جلوی این خودرو به دلیل فرم چراغ ها و دی لایت ها و با داشتن جلو پنجره ای باریک کاملا تهاجمی است اگر از نمای جانبی به این کراس اوور کره ای نگاهی بیاندازید فرم پنجره های آن شما را به یاد رنجروور ایووک خواهند انداخت. پس از ایجاد تغییرات جزیی ظاهری در این خودرو در مدل های 2017، مدل های عرضه شده در بازار با مدل 2017 و بالاتر با نام تیپ آرمور شناخته می شوند. تیوولی در ایران ابتدا با 2 تیپ اسپورت و الیت عرضه شد که تیپ اسپورت دارای رینگ ها و سقف مشکی رنگ است و در تیپ الیت امکان سانروف وجود دارد.
در بخش متریال کابین، کیفیت مواد مصرفی در حد متوسط ارزیابی میشود و برخی بخشها از پلاستیک سخت ساخته شدهاند، اما استفاده از تریم چرمی در برخی قسمتها مانند فرمان و دستهدنده، حس بهتری به سرنشینان منتقل میکند. سیستم تهویه خودکار، امکان گرمکن صندلیهای جلو در برخی مدلها و نورپردازی داخلی، از دیگر امکاناتی هستند که راحتی بیشتری را در کابین این خودرو فراهم میکنند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. رامک خودرو شبکه خدمات پس از فروش نسبتا گستردهای دارد و در اکثر مراکز استانها نمایندگیهای این خودرو وجود دارند به همین دلیل نگرانی از بابت خدمات پس از فروش تیوولی وجود ندارد. تیولی در بازار جهانی به صورت بنزینی و دیزلی عرضه شده است اما در ایران فقط نمونه ی بنزینی آن عرضه می شود. نکتهٔ دیگری هم که وجود دارد این است که ارتفاع کم از زمین، کمکفنرهای خشک و فاصله محوری کوتاه سبب میشود لنگرهای کمی داشته باشید.
فرمان سانگ یانگ تیوولی D کات و از بسیاری از خودروها نرمتر است؛ گیربکس ساخت شرکت آیسین ژاپن بوده و دندهها خیلی نرم تعویض میشود. بهعنوانمثال هنگامیکه میخواهید ماشین را از حالت پارک روی درایو بیاورید این عملیات تعویض حالت گیربکس خیلی نرم انجام میشود. وقتی دسته دنده را روی حالت دنده دستی قرار میدهید برخلاف اکثر خودروها که با عقب و جلو کردن لیور دنده، تعویض انجام میشود در تیوولی کلیدی روی دسته دنده برای این کار وجود دارد که در حالت عادی برای تعویض حالت گیربکس کمی گیجکننده است. یکی از مشکلاتی که تیوولی دارد سروصدای زیادی است که از موتور به کابین وارد میشود البته با توجه به حجم کم موتور، این موضوع دور از انتظار نیست. تیوولی در حالت عادی و شهر سواری نسبتاً نرمی دارد اما به علت فاصله محوری کم در دستاندازهای بزرگ کوبشهای بدی به اتاق وارد میشود. در نمای عقب نیز گرچه سبک طراحی چراغها اندکی متفاوتتر از انواع جلو به نظر میرسد، اما در کل توانسته نمای جالبی برای بخش پشت این کراس اوور کرهای پدید آورد.
در بازار جهانی، سانگ یانگ تیوولی با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری عرضه میشود که یکی بنزینی و دیگری دیزل است. نوع بنزینی با کد XGi160 مسلما بیشترین فروش را داشته و در کشورمان نیز موجود است که ۱۲۴ اسببخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. استاندارد NVH برای این پیشرانه بسیار عالی ارزیابی شده است و دلیل آن تنظیم دقیق زنجیر تایم (تسمه تایم زنجیری) به نظر میرسد. لازم به توضیح است که NVH مخفف Noise, vibration, and harshness بهمعنی صدای اضافی، لرزش و اصطلاحا غرش موتور به هنگام فشار بر پدال گاز یا کار در ایست کامل است که پایین بودن عدد آن نشان از آرامش پیشرانه دارد.
برخلاف طراحی بدنه تیوولی توربو که فقط در بعضی از قسمت ها شاهد تغییر بودیم، طراحی داخل کابین این نسبت به نسل قبلی، کاملاً متفاوت است. در بخش رودری ها، تماماً از پلاستیک خشک استفاده شده اما استفاده از طرح های گرافیکی در این بخش و همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی بر روی دستگیره ها جلوه خوبی را به این بخش ها داده است. قدرت تولیدشده توسط این موتور بهوسیله جعبهدنده 6 دنده اتومات با شیف لاک به چرخهای جلو منتقل میشود. این گیربکس ساخت شرکت ژاپنی Aisin، یکی از زیرمجموعههای تویوتا است که سالانه حدود 5 میلیون گیربکس را در انواع مختلف برای تویوتا و سایر شرکای آن تولید میکند. تیوولی جدید خودروی باکیفیتی احساس میشود و از امکانات زیادی برخوردار است ولی مصرف سوخت بالا، شتاب کند و سواری ناراحتی دارد.
در تست ایمنی و تصادف سازمان استاندارد خودروی کره، تیوولی موفق به دریافت ۵ ستاره شده و در مؤسسه NCAP اروپا که معتبرترین مرکز تست تصادف و ایمنی خودروهای دنیا است، فقط سه ستاره دارد. تیوولی در مدلهای فولآپشن که هنوز وارد ایران نشده است، دارای سامانه تشخیص عابر پیاده است که با ترمز هوشمند خود بهخوبی عمل میکند. در ادامه این مطلب علاوه بر فیلم کامل تستهای تصادف و ایمنی تیوولی در NCAP، آمار نتیجه این آزمایشها نیز آورده شده است. تیوولی توربو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مجهز به پاشش سوخت مستقیم (GDI) بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. در فیسلیفت اخیر، KGM کابین تیوولی را هم اصلاح کرده است هرچند که هنوز همان چیدمان آشنا و قدیمی سانگیانگ را میبینیم. نمایشگر لمسی ۹ اینچی که قبلاً فقط در تیپ پرچمدار آلتیمیت ارائه میشد، حالا بهصورت استاندارد وجود دارد و کنترلرهای زیر این نمایشگر نیز تغییر شکل دادهاند.
از دیگر عواملی که بر زیبایی تیوولی توربو در نمای عقب تاثیر گذاشته است طراحی باله عقب این خودرو به صورت استاندارد است که احساس خوبی را مخاطب انتقال می دهد. در کل تیوولی یکی از آن خودرو هایی است که به راحتی می توان المان های مهندسی کره ای را در آن دید و انتظارات را از یک خودرو کره ای نه چندان جدید، بر طرف می کند. مالک بهتازگی این تیوولی را خریداری کرده و تاکنون ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته و از ابتدا تنها بنزین معمولی درون باک ریخته است.
در مقابل اما، امکانات رفاهی و ایمنی کاملاً نقطه قوت تیوولی است که آن را در جایگاه بالاتری نسبت به رقیبان قرار میدهد و میتواند همچنان تیوولی را در صدر لیست بسیاری از خریداران نگه دارد. بازار دستدوم خوب و در دسترس بودن نسبتاً خوب قطعات نیز از دیگر دلایل محبوبیت تیوولی در ایران است. بهاینترتیب اگر رانندگی هیجانانگیز اولویت اول شما نیست، سانگ یانگ تیوولی انتخابی فوقالعاده در این دسته خواهد بود. برای اطلاع از خرید اقساطی سانگ یانگ تیوولی و دریافت کارشناسی خودرو سیار از همراه مکانیک کلیک کنید.
طراحی متفاوت سپر عقب و حالت کلی درب صندوق نیز در جذابتر جلوه کردن نمای پشت تیوولی تاثیر مناسبی داشتهاند. در یک جمعبندی میتوان بیان داشت که نمای ظاهری سانگ یانگ تیوولی در مقایسه با سایر تولیدات این رنج بازار نسبتا متفاوتتر به نظر رسیده و خلاقیت به خدمت گرفته شده در ترسیم این خودرو توانسته است نظر مثبت اکثر مشتریان را نسبت به خود جلب سازد. نخستین حضور رسمی سانگ یانگ تیوولی در بازار نیز به عرضه این خودرو در ژانویه ۲۰۱۵ به بازار کره جنوبی بازمیگردد. سانگ یانگ تیوولی که نام آن از شهری در ایتالیا گرفته شده، طی زمستان ۱۳۹۴ از سوی رامک خودرو به بازار کشورمان راه یافت. این خودرو ابتدا با دو تیپ اسپرت و الیت مهمان جادههای ایران شد و نخستین محصول سانگ یانگ بود که از زبان طراحی جدید این شرکت بهره میبرد.
خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانیها یادآور خودروی موسو است که بیش از ۱۰ سال قبل به جادههای کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبهدندههای این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنهی آن حرف و حدیثهای زیادی بهدنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد. این گیربکس ۶ دنده دارای حالت دستی دنده نیز است و میتوان دندههای آن را با استفاده از کلیدهای روی دسته دنده به صورت منوال تعویض کرد. غربیلک فرمان تیوولی توربو از نوع دی کات بوده و طراحی آن به صورت سه شاخه یا (T) شکل است.
در آن سالها شریک سانگیانگ مرسدس بنز بود و به همین سبب موتورهای مرسدس بنز بر روی بسیاری از این خودروها استفاده میشد. بعد از موسو مدلهای دیگری مانند اکتیون، کوراندو قدیمی و نیو، رودیوس، کایرون، چیرمن و رکستون وارد ایران شدند. سال ۲۰۱۶ فرا رسید و واردات با محدودیتهایی همراه شد و از همین رو خودروی کوچکتر و جدید و جذاب سانگیانگ یعنی تیوولی به ایران رسید. این خودرو طراحی جذاب و خاصی داشت که از فلسفه طراحی سانگ یانگ بهمراتب دور بود و بهگونهای که بسیاری از افراد خیال میکردند این یک خودروی چینی است.
همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی بر روی غربیلک فرمان این خودرو احساس لوکس بودن را به راننده انتقال می دهد. پشت آمپر تیوولی توربو، از نوع عقربه ای یا به عبارت دیگر آنالوگ است که با سبک طراحی اسپرت این خودرو همخوانی دارد. صندلی های تیوولی توربو دارای طراحی و ارگونومی مناسب و قابل قبولی هستند و روکش مورد استفاده بر روی آنها از جنس چرم مصنوعی است که کیفیتی خوبی داشته و در استفاده های دراز مدت کمتر دچار آسیب می شوند. تیوولی الیت دارای سانروف و روف ریل میباشد اما نسخه ی اسپرت فاقد سانروف و روف ریل است و مجهز به رینگ و سقف رنگی، بال عقب و شیشه های دودی میباشد. از سال 2017 این خودرو مورد فیس لیفت قرار گرفت و با نام تیوولی آرمور به بازار عرضه شد.
دیدگاهتان را بنویسید