خودرو پاگانی

مشخصات فنی پاگانی اوتوپیا ۲۰۲۳ خودرو45

هوایرا کادالونگا متناسب با خواسته‌های مشتریان و طراحان پاگانی و توسط بخش خصوصی شرکت ساخته شده است. در واقع این خودرو قسمتی از فلسفه هوراسیو پاگانی، یعنی یافتن راه‌حل‌های ساده برای مشکلات بزرگ را منعکس می‌کند. هوراسیو به درخواست یکی از مشتریان، تصمیم می‌گیرد بلندای دم هوایرا کوپه را بیشتر کرده و محصول جدیدی بسازد. محصول نهایی یک سوپرکار تهاجمی با طراحی نسبتاً ساده است که سرعت حداکثر آن به ۳۷۰ کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. طبق ادعای شرکت، تنها پنج دستگاه از هوایرا کادالونگا به بازار آمده که همه آن‌ها با قیمت ۷.۷ میلیون دلار خریداری شده‌اند.

پاگانی باعرضه زوندا رولوشن تحول بزرگی در ترکیب هنر و سرعت ایجاد کرد. شرکت هرگز علاقه ایتالیایی‌ها به خودروی اسپرت و زیبا را نادیده نگرفته و همواره سعی کرده است توازن قابل‌قبولی بین ظاهر و عملکرد محصولات خود برقرار کند. در واقع هوراسیو و تیمش توانستند خودرویی را طراحی کنند که نه‌تنها در پیست مسابقه، بلکه در کلکسیون‌های شخصی نیز واقعاً تحسین‌برانگیز است. رولوشن علی‌رغم بهره‌مندی از موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر، هیچ‌گاه مجوز تردد در جاده را کسب نکرد. وزن هوآیرا بدون مایعات، 1,361 کلیوگرم  است و 720 اسب بخار نیرو تولید می کند و  نیروی گشتاور آن 737 نیوتن متر است. نیرویی که از موتور V12 شش لیتری توربو دوگانه جدیدش می گیرد از تنظیمات AMG هم بهره می برد.

پاگانی محصول جدید خود را خودرویی اصیل، پرشور، نیرومند و فریبنده معرفی کرده است. پاگانی هوایرا R در دل خود از یک پیشرانه 12 سیلندری جدید بهره می‌برد. پاگانی یکی از سازندگان خودروهای سوپراسپرت و منحصربه‌فرد در ایتالیا است.

گیربکس هوآیرا عملکردی مشابه اولین نسل جعبه دنده اتوماتیک دستی لامبورگینی دارد که در حالت اتوماتیک کند و زمخت بود. اگر در حالت دستی زمانی که پایتان روی پدال گاز است، اقدام به عوض کردن دنده کنید، صدای آن در می آید. پاگانی هوآیرا از یک شاسی فیبرکربنی کاملاً جدید و یک تکه بهره می برد که به آن تیتانیوم تزریق شده است.

این درحالی است که هوایرا آر ایو تنها ۱۰۶۰ کیلوگرم وزن دارد و این رقم ۶۸ کیلوگرم کمتر از مزا میاتا است. پاگانی برای رسیدن به نیروی اضافی اقدام به طراحی مجدد منیفولد ورودی، استفاده از سیستم اگزوز جدید و تغییر میل بادامک کرد. علاوه بر این پاکانی در هوایرا R Evo از گیربکس شش سرعته سکوونشیال یا متوالی استفاده می‌کند.

قلب پاگانی اوتوپیا موتور ۶ لیتری V12 توربو دوقلو است که توسط مرسدس AMG ساخته شده. کلماتی مثل «تمام چرخ متحرک» و «هیبریدی» در مشخصات فنی پاگانی دیده نمی‌شود و پیشرانه درون‌سوز بنزینی ۸۶۴ اسب بخار و ۱۱۰۰ نیوتن متر را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. زوندا اولین مدل شرکت پاگانی به شمار می‌رود که دارای موتور ۱۲ سیلندر در وسط است. سیستم تعلیق دو اتصالی، فنرهای مارپیچی و کمک فنرهای الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های این خودرو هستند.

هیچ ابرخودروساز دیگر مانند پاگانی به المان‌های «هنری» توجه نمی‌کند. وقتی پاگانی تصمیم می‌گیرد از گیربکس دستی در این خودرو استفاده کند، حتما دلیل خاصی پشت آن قرار گرفته است. در پس پرده این تصمیم مهم که توسط هوراچیو پاگانی، بنیان‌گذار برند، اتخاذ شده و توسط تیم ۲۶۰ نفری‌اش به اجرا رسیده، هدفی نهفته است. هرچند توجه به تجربه رانندگی گاه به‌خاطر کابین پرزرق‌وبرق این خودرو سخت می‌شود اما یوتوپیا توان دورکردن ذهن راننده از مادیات را دارد. در 1991، پاگانی برای تامین نیاز روز افزون خود در طراحی، مهندسی و خدمات نمونه سازی، Modena Design را ایجاد کرد. در 1992، او ساخت و ساز مدل اولیه Fangio F1 را شروع کرد و تا سال 1993 ماشین، در تونل باد دالارا مورد تست قرار گرفت و با نتیجه های مثبت رو به رو شد.

این شرکت جدید بر روی پروژه های بی شماری با لامبورگینی کار می کرد که شامل طراحی جدید ظاهر لامبورگینی کونتاش نسخه سالگرد 25 سالگی، لامبورگینی LM002، طراحی کانسپت P140 و دیابلو، می‌شد. در اواخر دهه 80، پاگانی طراحی کردن ماشین خودش را آغاز کرد که به عنوان “پروژه ی C8” معرفی شد. پاگانی تصمیم گرفت که به افتخار دوست آرژانتینی‌اش خوان مانوئل فانخیو، قهرمان پنج دوره مسابقات فرمول یک، نام C8 را به “Fangio F1” تغییر دهد.

در 1994، مرسدس بنز موافقت خود را برای عرضه موتور های V12 برای پاگانی اعلام کرد. این سیستم تعلیق از طریق رینگ‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب که با لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا پوشیده شده‌اند به سطح مسیر متصل می‌شود. البته برای این خودرو لاستیک‌های زمستانی پیرلی StttoZero هم قابل سفارش خواهد بود. زوندا بارشتا یکی از این سوپر کارهای مشهور بود که تنها سه دستگاه از آن به فروش گذاشته شد.

فاصله بین دو محور عقب و جلو، نسبت به پاگانی زوندا 7 سانتی متر بلندتر است. سیستم تعلیق خودرو نیز کاملاً برای یک ماشین مسابقه ای ساخته شده است. پاگانی (Pagani)، برند ایتالیایی تولیدکننده خودروهای سوپراسپرت، با ترکیبی از طراحی هنری و فناوری پیشرفته، در صدر دنیای خودروهای فوق لوکس و سفارشی قرار دارد. هر مدل از پاگانی، نمادی از نوآوری، دقت در جزئیات و سرعتی بی‌نظیر است که تجربه‌ای منحصر به فرد از رانندگی را ارائه می‌دهد. کونیگ‌زگ و ریمک به پیشرانه‌های قدرتمند روی آوردند و پاگانی، جنبه هنری را دریافته است.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. دیسک‌های سرامیکی کربنی ۴۰۹ میلیمتری جلو و ۳۹۱ میلیمتری عقب و کولیس‌های یک‌پارچه سرعت اوتوپیا را کم می‌کنند. استفاده از فلز باکیفیت و چرم در تمام بخش‌های آن به کار رفته و بخش زیرین جعبه‌دنده درمعرض دید قرار گرفته است. پاگانی تولید مواد کامپوزیت به‌ویژه فیبر کربن را همچنان ادامه می‌دهد. پاگانی تصمیم گرفته از رنگ‌های نیمه مات و تماما مات خنثی برای کودالونگا استفاده کند. در داخل کابین چرم/نبوک و اجزای آلومینیومی در جای جای مختلف به چشم می‌خورد.

جالب اینجاست یکی از افراد مرفه و ثروتمندی که توانسته بود این محصول بی‌نظیر را خریداری کند، مدتی بعد تصادف سختی با آن کرد و بدین ترتیب تنها دو خودروی بارشتا در جهان ماند. پاگانی و تیمش هر چه در توان داشتند برای طراحی و ساخت این خودروی سفارشی به کار گرفتند. بارشتا یک شاهکار هنری آمیخته با تکنولوژی مدرن است که تنها باید آن را در کلکسیون‌ها نگهداری کرد و از تماشای آن لذت برد. روی کاپوت پاگانی هوایرا R نیز شاهد ورودی‌های هوای جدیدی هستیم که پایداری خودرو را بهبود می‌بخشند.

این موتور که از نوع تنفس طبیعی با حجم 6 لیتری بوده به عنوان سبک‌ترین و قوی‌ترین موتور ۱۲ سیلندری آماده پیست در تاریخ محسوب می‌شود. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی برابر با ۸۳۸ اسب بخاری و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری است. این خودرو بعد از گذراندن تست های موفق، مورد قبول مرسدس بنز قرار گرفت.

در سینهٔ یوتوپیا همان نیروگاه دوست‌داشتنی ۶ لیتری V12 توئین توربوی مرسدس AMG قرار گرفته است که حالا ۸۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به گفتهٔ پاگانی، به لطف تغییراتی در سوپاپ‌ها، این موتور حالا می‌تواند تا ۶,۷۰۰ rpm دور بگیرد. همچنین گفته شده یوتوپیا با تمام مقررات جهانی آلایندگی ازجمله قوانین سخت‌گیرانهٔ کالیفرنیا مطابقت دارد. نسخه اولیه زوندا با موتور 6 لیتری V12 تنفس طبیعی، 450 اسب بخار قدرت داشت و ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. زوندا در انواع بسیار مختلفی تا سال 2019 تولید شد درحالی‌که جانشین آن در اوایل سال 2011 با نام هوآیرا معرفی شده بود. هوآیرا که بیشتر شبیه یک اثر هنری بود تا خودرو، در سال 2012 جایزه هایپرکار سال را از مجله تاپ گیر دریافت کرد.

البتهٔ در این هایپرکار جدید استفاده از گیربکس دوکلاچه به دلیل وزن بالا منتفی شده است. این یکی از دلایلی است که باعث شده وزن یوتوپیا با ۷۰ کیلوگرم کاهش نسبت به هوآیرا به تنها ۱۲۸۰ کیلوگرم برسد. در همین حال، کسانی که گیربکس دستی را انتخاب کنند از دسته‌دندهٔ کرومی زیبایی روی تونل مرکزی بهره‌مند خواهند شد. طراحان برای پاگانی هوایرا R یک سیستم اگزوز اسپرت با 4 خروجی در نظر گرفته‌اند که این سیستم از پوشش سرامیکی و لوله‌هایی با ضخامت کمتر از مدل‌های جاده‌ای بهره می‌برند. طبق اعلام پاگانی، طول لوله‌ها به میزانی در نظر گرفته شده تا صدای این خودرو همانند خودروهای فرمول 1 باشد.

از فرمان اسپرت D کات با تزئینات چرمی که بگذریم، به گیربکس دستی 7 سرعته می‌رسیم که تمام 852 اسب بخار قدرت را راهی چرخ‌های عقبی می‌کند. البته این دنده دستی به مانند کوئینگزگ CC 850 ، به دنده اتوماتیک هم تبدیل می‌شود. بدنه و شاسی پاگانی یوتوپیا 2023 به طور کامل از تیتانیوم کربن (Carbotanium) ساخته شده است که در مقابل ساختار فیبر کربنی، استحکام فوق العاده بالاتری دارد و وزن این هایپر کار را به کمتر از 1.2 تن می‌رساند! سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. خریداران می‌توانند برای انتقال نیرو گیربکس‌های هفت سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک را سفارش دهند که دومی وعدهٔ تعویض دنده‌های برق‌آسا را داده است. یوتوپیا رودستر حتی با وجود سقف بازشو، دقیقاً وزن یکسانی با نسخهٔ کوپه دارد.

با توجه به اینکه در پیست همواره احتمال تصادف وجود دارد، شرکت پاگانی محصول جدید خود را طبق قوانین فیا برای خودروهای GT طراحی کرده است. در همین راستا برای این خودرو یک قفس ایمنی هوی دیوتی به شکل یکپارچه با مونوکوک مرکزی در نظر گرفته شده که ساختارهای جذب ویژه‌ای را شامل می‌شود و جنس آن نیز از متریال کامپوزیتی است. در کابین نیز برای افزایش ایمنی از صندلی‌های دارای اتصال ۶ نقطه‌ای با متریال ضد آتش نومکس استفاده شده است.

کاپوت و درپوش موتور با تسمه‌های چرمی بسته شده‌اند تا حس نوستالژیک اوتوپیا دو چندان باشد. برای خریداران خاص پاگانی اوتوپیا مهم نیست که ابرخودرو چقدر بنزین مصرف می‌کند، اما مطمئنا طبق استانداردها است. موتور ۶ سیلندر V12 مصرف بالایی دارد و اگر نگاهی به هوایرا بیندازیم، می‌توان انتظار داشت که اوتوپیا در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۸ لیتر بنزین بسوزاند. در هر گوشه از پاگانی اوتوپیا جناغ‌های دوبل آلومینیومی فورج‌شده و فنر سیم‌پیچ داخلی قرار دارد که از هوایرا R گرفته شده و کمک‌فنرهای الکترونیکی لاستیک‌ها را به سطح جاده می‌چسبانند. رینگ‌های ۲۱ اینچی جلو و ۲۲ اینچی عقب همراه با لاستیک‌های پیرلی در چهار گوشه پاگانی اوتوپیا دیده می‌شود و دیفرانسیل الکترومکانیکی گشتاور را بین چرخ‌های عقب پخش می‌کند. هوراسیو پاگانی (زاده ۱۹۶۰ آرژانتین) که سابقا مدیریت گروه کامپوزیت های لامبورگینی را به عهده داشت، بخش تحقیقات کامپوزیت پاگانی را در سال 1988 تاسیس کرد.

بین این دو آمپر، نمایشگر دیجیتال دیده می‌شود که تنها المان مدرن کابین پاگانی اوتوپیا است و برای نشان دادن اطلاعات خودرو به راننده به کار می‌رود. اوتوپیا (Utopia) کلمه‌ای یونانی به معنی «آرمان‌شهر» و نشان‌دهنده اوج و کمال و کامل بودن هر چیزی است و نامی است که پاگانی روی ابرخودرو جدیدش گذاشته. پاگانی اوتوپیا سومین خودرویی است که کمپانی تحت مدیریت هوراسیو پاگانی ساخته. همان طور که سمفونی سوم بهتوون، ارویکا، موسیقی را از دیدگاه بتهوون بیان می‌کند، اوتوپیا هم تعریفی است که هوراسیو از زیبایی، سواری و عملکرد خودرو ارائه داده است. تولید اوتوپیا ۶ سال تولید کشیده و از این رو مجموعه‌ای از گذشته، حال و آینده محصولات پاگانی را پیش روی افراد قرار می‌دهد و جانشینی برای زوندا و هوایرا خواهد بود.

هزار و یک مثال دیگر هم هست، اما این را بدانید که جزئیات هوآیرا و طرز کار آن به معنای کلمه باورنکردنی است. پاگانی هوآیرا کاری می کند که فراری در مقابلش شلخته به نظر برسد و بوگاتی ویرون مثل یک فولکس واگن به نظر بیاید. البته شرکت پاگانی عمدا با توجه به نحوه رانندگی بیشتر دارندگان پاگانی هوآیرا، تغییراتی را به شاسی داده است تا رانندگی مطمئن تری را تجربه کنند. ترمز های کربن سرامیکی خودرو که به طور مشترک با شرکت Brembo ساخته شده اند، عملکرد درخشانی دارند. شما می توانید مدام پدال ترمز را با فشار پاهایتان بمباران کنید، اما پدال باز هم برای تحمل فشار بیشتر به جای خود بر می گردد.

این خودروی سفارشی در واقع یک اثر هنری بود که تیم مهندسی پاگانی تمام اشتیاق و تخصص خود را در طراحی آن به کار گرفته بودند. به یکی دیگر از خودروهای تولید محدود پاگانی می‌رسیم که کابین آن به طور انحصاری، توسط شرکت معروف فرانسوی یعنی هرمس طراحی شده است. این محصول از پیشرانه ۶ لیتری توئین توربوی ۱۲ سیلندر با خروجی ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۹۹۶ نیوتن متر بهره می‌برد. جالب آنکه موتور کاملاً دست‌ساز بوده و شخص تکنسین مسئول AMG آن را امضا کرده است.

به‌عنوان‌مثال، این شرکت نمایشگر لمسی مرکزی هایپرکار قدیمی خود را کنار گذاشته و حالا آن را با نمایشگر دیجیتالی بزرگ‌تری بین سرعت‌سنج و دورسنج موتور جایگزین کرده است. این خودرو که قبلاً با نام C10 شناخته می‌شد، از مشخصات چشمگیری برخوردار است. ظاهر یوتوپیا که سازندهٔ ایتالیایی ادعا می‌کند طراحی آن شش سال طول کشیده است، با ویژگی‌هایی مثل سر اگزوزهای مرکزی مشابه بوستر موشک و چهار چراغ جلو، فوراً به‌عنوان یک پاگانی قابل‌تشخیص خواهد بود. بااین‌حال، ظاهر کلی خودرو آرام‌تر بوده و ویژگی‌های جدیدی مثل چراغ‌های عقبی در آن دیده می‌شود که از توربین‌های جت الهام گرفته‌اند و گویی در هوا معلق هستند. بازار آمریکا تا این لحظه 14 سفارش ساخت پاگانی را داده است و این به غیر از 95 مورد سفارش ساختی است که از کشورهای دیگر آمده است.

یوتوپیا رودستر تمام عناصر طراحی نسخهٔ کوپه مثل چراغ‌های جلوی گرد دوتایی، چراغ‌های عقب دایره‌ای و سر اگزوزهای چهارتایی را دارد و حتی درهای پروانه‌ای منحصربه‌فرد همتای کوپه را هم حفظ کرده است. این سوپرکار روباز ایتالیایی روی رینگ‌های ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب قرار گرفته که با لاستیک‌های پیرلی P زیرو کورسا سایبر پوشیده شده‌اند. این لاستیک‌ها به‌نوعی با خودرو ارتباط برقرار می‌کنند به‌گونه‌ای که اطلاعات سیستم‌هایی مثل ABS، کنترل کشش و کنترل پایداری را می‌خوانند تا به ارائهٔ حداکثر پرفورمنس کمک کنند.

همراهی سرعت بالا و وزن کم برابر یک تویوتا GR یاریس، از تمام جهات باعث آفرینش خودرویی توانمند شده است. کلید دستیابی به این عملکرد روزانه خوب، فنربندی بازتنظیم‌شده آن است که در حالت نرمال، سواری راحتی را در اختیار سرنشینانش قرار می‌دهد و پستی‌وبلندی‌های مسیر را به خود می‌گیرد. بنابراین مالک می‌تواند لوازم خود را درون چمدان مخصوص کودالونگا قرار دهد و با ابرخودروی ۷.۶ میلیون دلاری‌اش سفر کند. کودالونگا ۳۶۰ میلی‌متر بلندتر از هوایرا کوپه است و به چراغ‌های دوگانه در جلو نمونه سه‌گانه ویژه در عقب مجهز شده است. توری بخش عقب هم برای دیده‌شدن سیستم اگزوز خاص آن حذف شده است تا همه بدانند پاگانی برای اولین بار از پوشش سرامیک در تولید آن استفاده کرده است.

از سایر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به ورودی هوای جدید روی سقف، دیفیوزری بزرگ و بال عقب جذاب اشاره کرد. رینگ‌های آلومینیومی فورج کاری شده APP با ابعاد ۱۹ اینچی در کنار لاستیک‌های ویژه پیرلی پی زیرو توانستند به خوبی این خودرو را جذاب نشان دهند. علاوه بر جذابیت، این رینگ و لاستیک‌ها حداکثر دقت و حس کنترل را حتی به رانندگان غیر حرفه‌ای ارائه خواهند داد. همچنین دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی برمبو با ۶ پیستون و لنت‌های مسابقه‌ای وظیفه توقف این هایپرکار را بر عهده دارند.

در انتهای کار باید اشاره کنیم که قیمت پاگانی یوتوپیا 2023 تقریبا 2.5 میلیون دلار خواهد بود در برابر کونیگزگ CC850 ، حدودا 1.2 میلیون دلار ارزان‌تر محسوب می‌شود. همچنین طبق شایعات شنیده شده اکنون می‌دانیم که تقریبا تمام 99 نسخه از پاگانی یوتوپیا مدل 2023 پیش فروش شده‌اند. بعد از کونیگزگ CC850 اکنون نوبت دیگر رقیب ایتالیایی این شرکت است که خودروهای 12 سیلندر خود را به دست تاریخ بسپارد. پاگانی یوتوپیا مدل 2023 اینجاست تا یک مراسم خداحافظی باشکوه را برای موتورهای V12 این شرکت برگزار کند.

موتور پاگانی اوتوپیا وسط خودرو و پشت صندلی‌ها قرار گرفته، کابین حالتی رو به جلو دارد و سادگی و آیرودینامیک هم‌زمان در طراحی این خودرو دیده می‌شود. اوتوپیا با الهام از هنر داوینچی و طرح‌های کلاسیک مثل چراغ جلو وسپا دهه ۱۹۵۰، هم‌زمان فرمی مدرن و کلاسیک دارد. پاگانی کودالونگا با الهام از خودروهای مسابقات لمان در دهه 60 میلادی طراحی شده است. به گفته ایتالیایی‌ها سفارش ساخت این خودرو در سال 2018 از دو مشتری وفادار دریافت شده و نهایی کردن طراحی آن به تنهایی دو سال زمان برده است. قبل از شروع تولید هم یک مدل با مقیاس یک چهارم و یک مدل با ابعاد واقعی به مشتریان نشان داده شده است.

کارخانه خودروسازی پاگانی کوچک است و در آن فقط 52 نفر مشغول به کار هستند، اما تولید هوآیرا با نهایت دقت و بسیارخوب انجام می شود. خودرو دارای سیستم تهویه هوا، رهیاب ماهواره ای و سیستم صوتی استریو و تمامی حالت های کنترلی است که شما از یک سوپرماشین انتظار دارید. درحالی‌که واحد مهندسی پاگانی به عملکرد سریع آن توجه کرده است اما تمرکز خود را روی سواری یکدست و رانندگی درگیرکننده گذاشته است. کابین یوتوپیا فضایی راحت و دلچسب را برای دو سرنشینش فراهم می‌کند. فضای بار هم به آن‌ها امکان حمل لوازم شخصی را می‌دهد؛ اگر کسی با این برند آشنایی نداشته باشد ممکن است تصور کند هدف پاگانی خلق یک سوپرتورر واقعی بوده است. تنها ۹۹ دستگاه یوتوپیا از خط تولید خارج می‌شوند که تک‌تک آن‌ها به سلیقه خریدار شخصی‌سازی خواهند شد.

و بعد از مدتی همکاری با شرکت لامبورگینی، تصمیم به تولید خودرو گرفت. حالت رانندگی «ریس» (به معنای مسابقه) به راننده اجازه می‌دهد با چرخ‌های عقب بازی کند و تنظیمات فرمان را به‌گونه‌ای بهینه می‌کند که همچنان برای راننده قابل‌کنترل باشد. کودالونگا در این حالت از یک گرن‌تورر روان به یک مسابقه‌دهنده سرکش تبدیل می‌شود. دو حالت اسپرت و مرطوب هم در این خودرو تعبیه شده‌اند که پاسخ پدال گاز و فنربندی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته در حالت مرطوب، قدرت خروجی پیشرانه برای کنترل بهتر و ایمن‌تر خودرو کاهش می‌یابد.

پاگانی به جای استفاده از طرح و حجم‌های پیچیده و بال‌های متحرک، ساده‌ترین خطوط را به کار برده. قسمت جلویی خودرو برای رسیدن مستقیم هوا به رادیاتور و اینترکولرها باز است و خروجی‌های هوا روی کاپوت و گلگیرهای جلو قرار گرفته. چراغ‌های عقب به صورت شناور دیده می‌شوند که حالتی شبیه پس‌سوزهای هواپیماهای جنگنده دارد.

همچنین این شرکت رابطه نزدیکی با گروه دایملر آگ و علی الخصوص با شرکت مرسدس آام‌جی دارد. بنابراین حس تجربه استفاده از آیرودینامیک در این خودرو به سطح تازه‌ای می‌رسد. جعبه‌دنده هم رفتار لحظه‌ای و خشن داشته که با صدای بلند اگزوز و هواکش توربوها هماهنگی کامل دارد.

همه خودروهای پاگانی خاص محسوب می‌شود اما این سوپراسپرت ۸۲۹ اسب بخاری احتمالا بهترین آن‌ها است. پاگانی اوتوپیا ترکیبی از هنر، صنعت خودرو و شاهکار تکنولوژی و اوج آرمان‌های هوراسیو پاگانی است. شیشه جلوی بزرگ و خمیده، پنجره‌های جانبی بدون قاب، سقف شیشه‌ای دو تکه، شیشه باریک عقب و شیشه‌ای که بخشی از موتور را نشان می‌دهد، المان‌های ظاهری پاگانی اوتوپیا است. شاخص‌ترین المان این بخش چهار خروجی اگزوز کنار هم است، نوع چینش این خروجی‌ها به نوعی امضای پاگانی محسوب می‌شود. به گفته پاگانی سیستم اگزوز کودالونگا تیتانیومی است و تنها 4.4 کیلوگرم وزن دارد.

شش سال و پیش زمانی که هنوز خبری از هوش‌مصنوعی «اوپن AI» نبود، دو طرفدار پاگانی به مقر اصلی آن رفتند و خواستار تولید نسخه کشیده‌تر هوایرا شدند. از آنجا که ایتالیایی بودند، از عبارت «Coda lunga» استفاده کردند معنای آن، دم‌دراز می‌شود. دید پاگانی از چنین محصولی، یک سوپراسپرت با طراحی یکدست و یکپارچه بود. پس از چند سال سروکله‌زدن تیم مخصوص «گرندی کامپلیکاتزیونی»، سرانجام کودالونگا متولد شد. این خودرو که در طراحی آن از مسابقه‌دهندگان لمان دهه در ۶۰ میلادی الهام گرفته شده بود، نسبت‌به هوایرای عادی (انگار که نسخه عادی هم وجود دارد) کشیده‌تر شد.

ضریب پسار پاگانی هوایرا در حالت بسته بودن اسپویلرها برابر با ۰٫۳۱ است. زوندا نام بادی خشک همراه با غبار می باشد که در ارتفاعات بخش شرقی کشور آرژانتین می وزد. در طراحی پاگانی زوندا از هواپیماهای جنگنده و اتومبیل های مسابه آلمانی، از جمله مرسدس سیلور آرو، الهام گرفته شده است. اگر به دنبال آشنایی با انواع پاگانی هستید یا می‌خواهید مشخصات فنی خودروهای پاگانی را بررسی کنید، این صفحه شما را به بررسی‌های دقیق و مقالات مفید هدایت می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *