خودرو پی ۹۰

سایپا خودروی جدید عرضه می کند پی ۹۰ سایپا چه مشخصاتی دارد؟ + عکس

کادیلا همان تندر یا ال۹۰ است که دستی به سر و رویش کشیده شده و ظاهر جدیدتری پیدا کرده است. البته مزیت این خودرو بهره‌گیری از موتور جدیدتر و قوی‌تری نسبت به دیگر سدان‌های جمع و جور گروه خودروسازی سایپا است. احتمالا عرضه و فروش کادیلا در دی ماه ۱۴۰۲ شروع شود و قیمتی کمتر از شاهین خواهد داشت.

پیش‌تر در محصولات اقتصادی سایپا شاهد طراحی نمای عقب ساده‌ای بودیم که خوشبختانه این سادگی در P90 جای خود را به چراغ‌های عقب روی درب صندوق، سپر و گلگیر داده است. این طراحی می‌تواند جوان‌پسندتر باشد و دیگر شاهد حضور خط‌های ساده و خسته کننده قبلی نیستیم و همین می‌تواند عاملی برای عضلانی دیده شدن آن باشد. این خودرو در مقایسه با رنو ال 90 معمولی امکانات به مراتب بهتر و و تجهیزات ایمنی بیشتری دارد و رگه‌های مدرن‌تری در طراحی آن لحاظ شده است.

P۹۰ پارس خودرو با استفاده از پلتفرم ال ۹۰ طراحی و ساخته شده و این مورد را با مدل‌هایی از جمله تندر و ساندرو مشترک است. در بخش بعدی خواهیم دید که کوشش‌های طراحان پارس خودرو در بررسی خودرو L۹۰ ایرانی، به چه نتیجه‌ای انجامیده است. پروژه P90 یا همان ال ۹۰ ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط شرکت پارس خودرو دنبال می شود و قرار است با نشان پارس خودرو در بازار عرضه شود. در بخش طراحی عقب نیز می‌توان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی شود و بخشی از اجزای چراغ های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیرهای جلو و عقب، قالب درب موتور و سپرها داده شده می تواند ظاهری جوان‌پسندتر را در P90 مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خط‌های تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P90 دیده می شود.

محصول جدید پارس خودرو، فیس‌لیفت رنو ال۹۰ است و فقط در نمای جلو و عقب تفاوت‌هایی دارد و طراحان سعی کرده‌اند ظاهری به‌روزتر به این خودرو قدیمی بدهند. تندر ۹۰ ایرانی آخرین مراحل آماده سازی خود را پشت سر می‌گذارد و بنابر اعلام سایپا، این محصول جدید در دی ماه ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد. تندر ۹۰ یا همان داچیا لوگان در سال ۲۰۰۴ توسط کمپانی رومانیایی داچیا (Dacia) که زیرمجموعه رنو فرانسه است به بازار جهانی عرضه شد. این سدان اقتصادی و ارزان‌قیمت در همان سال‌های ورود خود از استقبال خوبی برخوردار شد و توانست فروش خوبی را تجربه کند. رنو سیمبل که نسل دوم تندر ۹۰ به‌حساب می‌آید، در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و همچون نسل اول توجه خریداران را جلب کرد. خبرها حاکی از آن است که خودرو سایپا پی 90 یا ال 90 ایرانی با قوای محرکه کاملا جدید تا پایان سال 1402 به بازار عرضه خواهد شد.

با تمام اوصاف مشخصات ماشین P ۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p ۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. از آغاز صده ۱۴۰۰، بازار خودروی ایران بازگشت مدل‌های سال خورده در هیبتی جدید و گاهی با پیشرانه‌های اندکی بهبود یافته را شاهد است. به بهانه رونمایی و معرفی مشخصات ماشین P ۹۰ توسط پارس خودرو، امروز نگاهی به نسخه ایرانیزه لوگان خواهیم داشت. در رونمایی از مشخصات ماشین P۹۰ با اتومبیلی روبرو هستیم که به باور خودروسازان، چهره بهتری در مقایسه با لوگان زمخت دارد و با پیشرانه جدید این شرکت، می‌تواند شانسی برای موفقیت در رقابت با خودروهای مونتاژی و وطنی داشته باشد.

کابین P90 از نظر فضای سرنشین ها نیز در هر دو ردیف مشابه خودروی تندر 90 است و در صورتی که از فوم مناسبی برای صندلی ها استفاده شود، می تواند راحتی معمولی برای سرنشینان فراهم کند. این خودرو با نشان اختصاصی پارس خودرو و احتمالا با نام پارس خودرو آرین، به زودی وارد بازار خواهد شد. اما نکته منفی که در مورد پارس تندر P90 می توان گفت این است که فرم طراحی و ارگونومی صندلی های این خودرو بسیار مشابه به L90 است که ممکن است در مسافت های طولانی خسته کننده باشد. یکی از بزرگترین ایراداتی که به L90 وارد بود طراحی بسیار ساده آن بود که ممکن به مذاق برخی خوش نیاید اما نکته مثبتی که در سدان P90 وجود دارد این است که این خودرو با پلتفرم یکسان، طراحی بروزتر و جوان پسندانه تری نسبت به L90 ارائه می دهد.

در حال حاضر دو تصویر مفهومی و گرافیکی دیگر از سایپا P90 منتشر شده که رسانه اسب بخار آن را در این خبر قرار داده است. همچنین تصویر سوییچ بانک مرکزی روی داشبورد و طرح گرافیکی جلو آمپر دیجیتال P90 هم برای اولین بار رسانه ای شده است. سایپا P۹۰ (P90 ساپیا) جدیدترین محصول خودروسازی سایپا در ایران است که به زودی پس از رونمایی در خطر فروش قرار خواهد گرفت و پیش بینی می شود به دلیل ظاهر زیبا ، امکانات فنی، موتور و ویژگی های مشتری پسند مورد استقبال زیادی قرار بگیرد. ما در این بخش از مجله حرف تازه مشخصات فنی و تصاویر و آپشن ها و ویژگی های این خودروی جدید ساپیا به نام خودرو P90 ساپیا تندر جدید معرفی میکنیم. فضای داخلی، فرمان و پنل جلویی خودروی کادیلا سایپا نسبت به نسل قبل، مدرن‌تر شده است. در بخش کنسول مرکزی، نمایشگر لمسی را شاهد هستیم که از سیستم مسیریابی برخوردار است.

از سویی به ادعای سایپا، موتور بهسازی شده ام ای ۱۶ استانداردهای آلایندگی خودروی P۹۰ را به سطح مطلوب‌تری خواهد رساند تا در نهایت این خودرو به یکی از محصولات اقتصادی با مصرف سوخت معقول و تولید آلاینده پایین بدل گردد. این موتور همچنین استانداردهای جدید زیست‌محیطی را رعایت می‌کند و در ترکیب با گیربکس ۵ سرعته دستی و نسخه ۶ سرعته اتوماتیک، عملکرد و کارایی بهتری در خودروهای جدیدی مانند P۹۰ و شاهین پلاس فراهم می‌نماید. در نتیجه می‌توان انتظار داشت در مقایسه با موتور توربوشارژ شاهین، تجربه رانندگی روان‌تر و بهره‌وری سوخت بیشتری ارائه بدهد. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که ME۱۶ گزینه‌ای مناسب و بهبود یافته برای شرایط و نیازهای بازار ایران باشد. L90 یکی از محصولات شرکت رنو بود که در بازار ایران مونتاژ و عرضه می شد و در همان ابتدای عرضه خود توانست سهم خوبی از بازار به دست آورد و هنوز هم خودروی محبوبی در بازار خودرو کشور محسوب می شود. اما متاسفانه با آغاز تحریم تحریم ها تولید این خودرو در داخل کشور پایان یافت اما اکنون بعد از گذشت سال ها شرکت پارس خودرو بار دیگر به سراغ این خودرو رفته و نسخه ایرانیزه شده آن را در بازار عرضه می کند.

تندر ۹۰ در سه تیپ E۰، E۱ و E۲ مهمان جاده‌های کشورمان شد؛ همچنین در سال ۱۳۹۶ نمونه دنده اتوماتیک تندر ۹۰ به بازار آمد. پس از این که آمریکا علیه صنعت خودرو ایران تحریم‌های جدیدی را وضع کرد، خودروسازان خارجی از جمله رنو از بازار ایران خارج شدند و گروه خودروسازی سایپا نیز پروژه تولید ال 90 را به دلیل این که قوای محرکه و بخش زیادی از قطعات آن داخلی‌سازی نشده بود متوقف کرد. ال ۹۰ به‌دلیل نظارت سخت‌گیرانه‌ی شرکت رنو و استفاده از شبکه جهانی تامین قطعات، کیفیت بالایی داشت. اما با خروج رنو از تولید در ایران، نگرانی‌هایی درباره‌ی کیفیت و دوام کادیلا وجود دارد. تغییرات در بخش موتور و گیربکس می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد و دوام خودرو بگذارد.

پیشرانه‌ی جدید ME16 روی این خودرو که قرار است به‌زودی وارد بازار شود، نصب می‌شود. بر اساس آنچه گزارش شده است، سایپا ال 90 جدید نسخه ایرانیزه شده رنو تندر 90 یا همان لوگان نسل اول است که توسط مهندسان و طراحان ایرانی بازطراحی شده. در شرایط کنونی برخی از قطعات و اجزای آن در ایران و زیر نظر مرکز تحقیقات سایپا تولید شده است. موتور p ۹۰ پارس خودرو دارای حجم ۱.۶ لیتر، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) شده است که بهبود‌هایی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی فراهم می‌کند. این تکنولوژی CVVT برای بهبود عملکرد و افزایش گشتاور (به ویژه در دور‌های پایین) نیز بهینه‌سازی شده است.

در پیش‌نمایش سایپا P۹۰، چراغ‌های بزرگ با نوار LED روشنایی روز، جای‌گزین کاسه‌چراغ‌های نسبتاً کوچک تندر ۹۰ شده‌اند. این مدل، از جلوپنجره ۶ ضلعی شبیه به نمونه‌های موجود در خودروهای قدیمی هیوندای استفاده می‌کند و مه‌شکن‌های لامپی (هالوژنی) در طرفین سپر دارد. کابین تندر ایرانی پارس خودرو همان حالت ال۹۰ خود را حفظ کرده که این مورد را می‌توان در صندلی‌ها، کنسول میانی و شکل کلی داشبرد مشاهده کرد.

موتور ME16 پیشرانه ۱۶ سوپاپ سایپا بر اساس موتور TU5 است که با استفاده از نقشه‌های فنی سیتروئن طراحی شده؛ گیربکس دستی P90 نیز نمونه بهینه شده گیربکس دستی شاهین و برلیانس H330 است که فواصل تعویض دنده در آن کم شده و صدای کمتری دارد. این خودرو مجز به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با نام ME16 است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس خودرو P90 به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

سنسور هشدار دهنده موانع عقب و دوربین دنده عقب هم دو قابلیت کاربردی در خودروهای مدرن به شمار می‌روند که در این خودرو نیز تعبیه شده‌اند. آینه‌های تاشو برقی و سیستم تهویه خودکار این خودرو راحتی بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند. در سال ۱۳۸۶ خودروسازی ایران تصمیم گرفت خودرویی مناسب خانواده برای جایگزینی با پراید به بازار عرضه کند. این خودرو که در ابتدا قرار بود با قیمتی نزدیک به قیمت پراید به بازار عرضه شود، پس از مدت‌ها کشمکش با یک رده قیمتی بالاتر در اختیار خریداران قرار گرفت.

روی ساختار کلی پلتفرم B0 رنو-نیسان طراحی منحصربه‌فردتری را شاهد هستیم و برای مثال طراحی جلو با اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیرها کاملا متفاوت خواهند بود. به تازگی تصاویر جدیدی از تندر 90 ایرانی منتشر شده که نشان می‌دهد سازندگان آن در طراحی و مشخصات آن تغییرات قابل توجهی داده‌اند. قبلا L90 از پیشرانه ای با نام K4M استفاده می شد که استهلاک پایینی داشت و خروجی خوبی را از خود به نمایش می گذاشت. اما در ال ۹۰ ایرانی خبری از این پیشرانه نیست و قرار است از پیشرانه جدید شرکت سایپا با نام ME16 در این خودرو استفاده شود. در نمای خارجی و از دید روبه‌رو، سایپا برای اولین‌بار از ادوات کروم براق در نقش خط متصل‌کننده چراغ‌های جلو استفاده کرده است.

البته، موتور کنونی از نظر توان و گشتاور چندان متفاوت با تندر ۹۰ یا ال ۹۰ نیست، اما درباره‌ی هماهنگی با گیربکس و دوام باید منتظر تست خودرو بود. فقط برای اینکه بتوانند موتور و گیربکس را جانمایی کنند، یک جاهایی در محفظه موتور را تغییر داده‌اند. در ستون B و رکاب‌های خودرو نیز از فولادهای استحکام بالا استفاده‌شده‌است تا بتوانند استانداردهای تصادف را پاس کنند.

موتور ME16 محصول سایپا و مگاموتور است و نسخه ایرانی‌شده پیشرانه ES5 پژو سیتروئن به حساب می‌آید. تغییرات ساختار بلوک، سرسیلندر، رینگ، یاتاقان و سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت موجب شده تا پیشرانه کادیلا قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری از موتور TU5P ایران خودرو داشته باشد. پارس خودرو با ورود به فاز تولید اولیه‌ی P90 ، گامی مهم در جهت توسعه‌ی محصولات داخلی با فناوری‌های پیشرفته برداشته است.

P90 در زیر کاپوت خود از موتور جدید ME16 سایپا بهره می برد؛ این موتور که در واقع مشابه موتور TU5P ایران خودرو است توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 147 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. البته طبق صحبت های مدیرعامل سایپا، تولید P90ی اتوماتیک نیز با گیربکس 6 سرعته AT ساخت DAE در دستور کار قرار دارد. با تمام اوصاف مشخصات ماشین P۹۰ که تا اینجا بررسی کردیم، می‌توان p۹۰ را نسخه‌ای اندک ارتقا یافته و مجهز به آپشن‌های بیشتر از ال ۹۰ تصور کرد. گذشته از تغییرات ظاهری حدودی، با تیپ اسپرت‌تر و ساختار کشیده‌تری مواجه هستیم که از لحاظ دیزاین، شباهت نسبتاً محسوسی به سایر فرزندان کمپانی رنو پیدا کرده و می‌تواند به عنوان محصول نوین بعدی پارس خودرو، در بازار حضور مناسبی داشته باشد. تولید تندر۹۰ چند سالی است که به دلیل کمبود قطعه در کارخانه‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو متوقف شده و آخرین مدلی که از آن به بازار آمده برای سال ۱۳۹۸ است.

این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. کاربران لوگان و تندر ۹۰ مونتاژی لیست آپشن‌های چندانی از اتومبیل خود دریافت نکردند، اما در ال ۹۰ ایرانیزه می‌توان انتظار امکانات ایمنی، مالتی مدیا و رفاهی بیشتری را داشت. P90 پارس خودرو مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا است که ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور دارد. این موتور که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد، با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی (۵F18 بهینه) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این پیشرانه، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به موتور TU5 داشته و می تواند نهایتا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. طراحی کابین P90 الگوی مشابهی با تندر پلاس و ساندرو دارد؛ البته تغییراتی در برخی از جزئیات قابل مشاهده است. این موتور در اصل نسخه سایپا از پیشرانه TU۵+ ایران‌خودرو است که قرار است از آن در کادیلا و شاهین پلاس استفاده شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 با ۱۶ سوپاپ ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی از TU5+ بیشتر است. کادیلا فعلاً با گیربکس دستی رونمایی شده اما به گفته مدیرعامل سایپا در آینده نسخه اتوماتیک این خودرو با گیربکس شش سرعته ساخت شرکت چینی DAE هم تولید خواهد شد. مطابق آنچه تاکنون گفته شده، می‌توان انتظار داشت که در نسخه پایه این خودرو سایپا P90 مجهز به پیشرانه ام 15 (M15) است که در حال حاضر روی سایپا شاهین قرار گرفته و می‌تواند حداکثر تا 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

البته در نسخه اتوماتیک، کروز کنترل، سانروف و استارت دکمه‌ای را در فهرست امکانات کادیلا خواهیم دید. به لطف تکنولوژی‌های به‌کاررفته در موتور و سیستم انتقال قدرت، این خودرو می‌تواند یکی از گزینه‌های اقتصادی برای خریداران باشد. هزینه‌های نگهداری نیز به دلیل فراوانی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش گسترده سایپا، نسبتاً پایین است. پارس خودرو، با معرفی نسخه ایرانیزه و به روز شده‌ی تندر ۹۰، یعنی P90، غرفه خود را به یکی از پربازدیدترین غرفه‌های نمایشگاه تبدیل کرد. خودرو پارس آریا با موتور شاهین پلاس اتوماتیک و گیربکس دستی پنج سرعته فعلی شاهین عرضه شود.

این پیشرانه محصول جدید مگاموتور است و در نمایشگاه قطعات خودرو ۱۴۰۱ نیز معرفی شده بود. موتور ME۱۶ در واقع همان موتور TU۵ پلاس است که در برخی بخش‌ها، تفاوت‌هایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME۱۶ بیش‌تر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد. آن‌گونه این گروه خودروسازی اعلام کرده، در حال حاضر به لطف قراردادهایی که سایپا با کمپانی رنو داشته پلتفرم رنو-نیسان B0 روی آن سوار شده تا بتواند نام یک خودروی جدید و ارتقا یافته را با خود به یدک بکشد.

در این چند سال خودروسازان داخلی تلاش کرده‌اند تا تولید رنو ال۹۰ را از سر بگیرند و ارائه بدنه و شاسی مدل جدید با نام سایپا P90 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشان می‌دهد که به زودی شاهد بازگشت تندر به بازار ایران خواهیم بود. سرانجام، نسخه اولیه محصول جدید پارس خودرو در فروردین ۱۴۰۲ با نام کادیلا رونمایی شد. هر چند این خودرو روی پلتفرم قدیمی تندر ساخته شده، با پیشرانه قوی‌تر، طراحی ظاهری مدرن‌تر و کابین به‌روزتر در زمستان سال جاری روانه بازار خواهد شد.

فرمان خودرو برقی شده، و برای هماهنگی با استانداردها و بهبود ظاهر، صندلی‌ها نیز تغییر کرده‌اند. به گزارش اقتصاد آنلاین،  خودروی پی ۹۰ محصول جدید سایپا  در دهه فجر امسال رونمایی می شود. در بخش جلوی پی ۹۰، طراحی متفاوتی از ال۹۰ اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده می شود. کاسه چراغ ها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال۹۰ دارند. سایپا پی 90 در ورژن‌های مختلفی روانه بازار می‌شود و همان‌طور که گفته شد، قرار است به زودی پیشرانه این محصول ارتقا یابد و نه تنها روی این خودرو بلکه روی سایر محصولات در دست تولید سایپا به کار گرفته شود. طبق گزارش‌های مختلف، پیشرانه ME16 شباهت بسیاری به TU5P ایران‌خودرو داشته و قدرتی معادل با 113 اسب بخار را به چهار چرخ انتقال می‌دهد.

در نمای جلویی P90 شاهد طراحی متفاوتی نسبت به ال 90 هستیم و آنچه امضای سایپا است در طراحی آن دیده می‌شود. در کاسه چراغ‌ها اجزای جدیدی به چشم می‌خورد و در کل طراحی به‌روزتر از قبل شده است. بررسی مشخصات ماشین P ۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات پایه درباره ابعاد و ظاهر فیزیکی این خودرو را مشاهده نمایید. بررسی مشخصات ماشین P۹۰ از بیرون و نگاهی به زوایای مختلف این خودرو، تا حد زیادی گویای آن است که خلاقیت و نوآوری خیلی خاصی در دیزاین اتومبیل به کار نرفته. با توجه به داخلی‌سازی هایی که در این سال‌ها برای خانواده محصولات رنو در ایران انجام شده بود، ظرفیت به وجود آمده در پروژه P90 استفاده شده و از همین رو اصول کیفی نمونه های خارجی در این پروژه ایرانی رعایت شده است.

همچنین طراحی غربیلک فرمان و کلاستر در ال ۹۰ ایرانی تغییر کرده و چهره بروزتر و اسپرت تری را به این خودرو داده است. خودرو P90 از نظر حجم کاری یکی از پروژه‌های بسیار پرچالش این شرکت خواهد بود؛ زیرا شرکت رنو به سایپا اجازه نداد تا قطعات مهم ال 90 را داخلی‌سازی کند. گفتنی است داخلی‌سازی تمام قطعات توسط سایپا زمان‌بر بوده و همچنین برخی از قطعات نیز به شکل مهندسی معکوس شده و بسیاری از آنها نیز قطعات جدید خواهند بود؛ زیرا این گروه خودروسازی قصد دارد پیشرانه، گیربکس و اکسل این خودرو را به شکل کامل تغییر دهد. شرکت پارس خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۳ از سدان P90 یا ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد.

همچنین، تغییرات در سپر جلو و جلوپنجره نیز هماهنگی بیشتری با طراحی‌های مدرن خودروهای روز ایجاد کرده است. آنچه مسلم است، P90 با توجه به محبوبیت بالای تندر ۹۰ در ایران، می‌تواند به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار تبدیل شود. از جمله اجزا و قسمت‌های این سدان جذاب و ارتقا یافته که در دست انجام قرار گرفته می‌توان به انتخاب قوای محرکه، نمونه‌سازی اجزای کابین، نمونه‌سازی اجزای بدنه، طراحی کلاستر تمام دیجیتال و طراحی و تولید سوییچ بانک‌های داخل کابین اشاره کرد.

او به لزوم تغییر قوای محرکه و دیگر ویژگی‌های خودرو برای پاس کردن استانداردهای جدید اشاره‌کرد. ME ۱۶ در مقایسه با موتور K ۴ M (پیشرانه تیپیکال ال ۹۰) و TU ۵ P، تفاوت‌های کلیدی را تجربه کرده است که آن را به نسخه بهبودیافته تیوفایو تبدیل می‌کند. E ۱۶ با بهینه‌سازی‌های بیشتر در سیستم‌های داخلی مانند دینام و پمپ روغن و همچنین کنترل الکترونیکی پیشرفته‌تر، به خروجی ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در برخی موارد برتر از TU ۵ P ظاهر می‌شود، به ویژه از لحاظ قابلیت کشش در دور‌های پایین و میانی. جوانب خودرو همچنان شکل ثابت لوگان را حفظ کرده‌اند که با توجه به استفاده از پلتفرم ثابت و بسته بودن دست خودروساز در اعمال تغییراتی روی ستون‌های A، B و C، انتظار زیادی از تغییر در این بخش نمی‌رود. چهره ماشین از روبرو، المان‌هایی تکراری را به یاد می‌آورد که احتمالاً برگرفته از مدل‌هایی مانند رنو کپچر باشند. دماغه P ۹۰ پارس خودرو کشیده‌تر از لوگان و با استفاده از خطوط عضلانی‌تر، جلوپنجره متفاوتی با لیپ سپر و تجدید طراحی در مه شکن‌ها (بازهم الهام گرفته از مدل‌های رنو) اجرا شده است که تفاوتی میان این اتومبیل جدید و ال ۹۰ نوستالژیک به وجود می‌آورد.

سایپا کادیلا نخستین خودرو ایرانی براساس پلتفرم رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ (یا ال نود) به شمار می‌آید. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. با وجود تجهیزاتی همچون سیستم تهویه نیمه اتوماتیک و سیستم‌های ایمنی پایه، این خودرو فاقد برخی از امکانات پیشرفته‌ای است که در خودروهای هم‌رده و جدیدتر دیده می‌شود. به عنوان مثال، نبود امکاناتی مانند شارژر بی‌سیم، نمایشگرهای دیجیتال پیشرفته، و سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته می‌تواند نقطه ضعف این خودرو باشد. چراغ‌های جلویی با طراحی جدید و استفاده از دی‌لایت (DAY LIGHT)، جلوه‌ای مدرن به خودرو بخشیده‌اند.

به گفته بهمن حسین زاده مدیرعامل جدید پارس خودرو، استارت تولید انبوه اتومبیل P۹۰ در سال ۱۴۰۴ زده خواهد شد. در حال حاضر (دی ۱۴۰۳) برنامه تولید آزمایشی این اتومبیل در دست بررسی است تا نمونه‌هایی برای تست رانندگی و کارشناسی برای متخصصان حوزه خودرو آماده شود. سپس در همان سامانه آنلاین بورس کالا، شماره حساب وکالتی خود را به کارگزاری معرفی کنید. در این مرحله باید صبر کنید تا خبر عرضه خودروی کادیلا سایپا در بورس کالا منتشر شود؛ تا حداکثر یک روز پیش از روز عرضه، باید حساب وکالتی خود را به اندازه مبلغ پیش پرداخت مورد نظر شارژ کنید. در روز عرضه به سامانه آنلاین بورس کالا مراجعه کنید و درخواست خود را مبنی بر خرید خودروی کادیلا سایپا ثبت کنید.

این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۸ تا ۱۱۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و قرار است روی هاچبک SP0 و کراس‌اوور SP0 سایپا نیز استفاده شود. پیشرانه‌ای که در نمایشگاه ارائه شد، K4M رنو تندر است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ چرخ‌های تندر۹۰، پارس تندر و تندر پلاس را به حرکت وامیدارد. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC5 گروه PSA یا همان TU5+ ایران خودرو است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده است و امروز در کارخانه مگا موتور تولید می شود. چنانچه پارس خودرو بتواند کیفیت موتور و گیربکس P90 را مشابه تندر ۹۰ بالا نگه دارد، (با توجه به بالاتر بودن فناوری قوای محرکه جدید نسبت به موتور K4M و گیربکس JHQ) اتفاق بزرگی را رقم زده است.

به گزارش پدال، P90 پارس خودرو قرار بود با نام کادیلا عرضه شود اما در تغییرات صورت گرفته، این خودرو با نام پلتفرم خود عرضه می‌شود؛ P حرف ابتدایی پارس خودرو و عدد ۹۰ به کد فنی پلتفرم L90 اشاره دارد. از این پس امتیاز فنی این سازه متعلق به شرکت پارس خودرو است و این خودرو بدون ارتباط با رنو تولید می‌شود. بنابر اخبار رسیده از سایپا، در برنامه توسعه این پلت فرم قرار است P90 با ظاهر فعلی عمر کوتاهی داشته باشد و بلافاصله پروژه طراحی یک خودروی جدید با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به مدل اصلی فرانسوی-رومانیایی کلید بخورد. فیس لیفت ایرانی تندر با تغییر در مشخصات ظاهری و فنی قرار است بدون حضور رنو و با برند اختصاصی پارس خودرو به زودی به بازار عرضه شود.

استفاده از پیشرانه‌ی ME16 با راندمان بالا و همچنین بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل پایداری و ایمنی پیشرفته، این خودرو را به محصولی ایمن و قابل اعتماد تبدیل کرده است. تولید این خودرو در خط تولید محصولات رنو و تحت نظارت دقیق کیفیت، تضمین‌کننده‌ی کیفیت ساخت و تطابق با استانداردهای جهانی می‌باشد. P90 که قرار است در خطوط تولید پارس خودرو جایگزین تندر ۹۰ شود، با طراحی به روز شده و امکانات جدید، به عنوان یک خودروی ملی با هویت ایرانی معرفی شده است. عبداله سلطانی ثانی مدیرعامل پارس خودرو زمان عرضه کادیلا ال ۹۰ ایرانی را “تا پایان سال ۱۴۰۳” اعلام کرده‌است.

در مرحله بعد، باید برای کامل شدن روند خرید، نسبت به تکمیل وجه خودرو در حساب وکالتی خود اقدام کنید. در مرحله آخر، با مراجعه به همان سامانه، نمایندگی مورد نظر جهت دریافت خودرو را انتخاب کنید. سدان P90 در بحث امکانات به مواردی همچون مانیتور، کلاستر ترکیبی آنالوگ و دیجیتال، سیستم کنترل پایداری و کشش، شیشه های برقی، مانیتور، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و… اشاره کرد. هر چند نمای جلو نشان از یک خودرو جدید دارد، اما در نمای جانبی با یک نگاه می‌توان رابطه کادیلا P90 و تندر L90 را تشخیص داد. در این نما همان ظاهر همیشگی و آشنای دهه ۸۰ را می‌بینیم، البته با قاب جدید آینه‌های جانبی و زه‌های هم‌رنگ روی درها.

به گزارش کارنامه، P90 پارس خودرو مجهز به موتور ME16 با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی که قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید کند. بیست و چهارمین نمایشگاه خودرو مشهد از ۲۸ شهریور آغاز به کار کرد و این نمایشگاه تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. در این رویداد بزرگ خودرویی، اکثر قریب به اتفاق شرکت های خودروساز و واردکننده حضور یافته و آخرین محصولات خود را به نمایش درآورده اند. در همین راستا پارس خودرو اقدام به رونمایی سدان P90 یا همان تندر ۹۰ ایرانیزه کرده است. اما پرسش اینجاست که آیا این تغییرات ظاهری می‌توانند جایگاهِ ال ۹۰ را در میان خریداران ایرانی حفظ کنند؟ بررسی واکنش مصرف‌کنندگان به طراحی جدید و تغییرات فنی این خودرو می‌تواند در موفقیت آن در بازار تاثیرگذار باشد.

طبق اعلام این شرکت، قرار بود کادیلا از دی ماه 1402 با برند پارس خودرو به بازار عرضه شود. در نهایت، این خودرو بار دیگر در نمایشگاه خودرو مشهد 1403 رونمایی شد، این بار اما با نام P90. به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از سایپا نیوز، گروه خودروسازی سایپا با استفاده از ظرفیت های قرارداد با کمپانی رنو، پلفترم B0 گروه رنو-نیسان را برای توسعه محصولی نوین به کار گرفته است. سایپا P90 به عنوان یک سدان متوسط بر روی همین پلتفرم توسعه پیدا کرده و سازه ای ارتقا یافته را به نام خود ثبت کرده است. هنوز تصاویری از نسخه تولید اولیه و پروتوتایپ P90 از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز نکرده است. اما آن طور که گفته می شود، طراحی این سدان ایرانیزه در نسخه نهایی تا حدی متفاوت تر از طرح های گرافیکی خواهد بود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *