خوردو پژو مقایسه ماشین های پژو با محصولات مشابه ۱۴۰۳

با توجه به قیمت پایین Peugeot 405 نمی‌توان انتظار آپشن‌های خیلی زیادی را از این خودرو داشت. پژو 405 جی ال ایکس و اس ال ایکس هر دو دارای ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه‌ای هستند. این ماشین دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو است و فرمان هیدرولیک دارد. خیر ، رسالت ما خرید و فروش خودرو صفر می‌باشد و در زمینه خودرو کار کرده خدماتی ارائه نمی‌دهیم. پارس LX TU5 یکی دیگر از تیپ های خانواده پارس است که طرفداران زیادی دارد. پارس LX از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی کاملا با پارس سال متفاوت است.

این موتور با وجود حجم بیشتر نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4، عملکرد ضعیف‌تری دارد و به‌عنوان یک موتور قدیمی و پر استهلاک شناخته می‌شود. شتاب قوی ترین پارس ایران حدود ۱۱ ثانیه است که از این نظر در مقایسه با مدل‌های دیگر سریع‌تر است. البته علی‌رغم حجم موتور بالاتر، این نسخه از پژو پارس ELX از نظر کارایی و مصرف سوخت، عملکرد مطلوبی نسبت به مدل‌های دیگر نداشت و در نهایت تولید آن متوقف شد.

پژو پارس LX با موتور TU5، یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر داشته که توانایی تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به‌دلیل طراحی بهینه و کارایی بالا، به‌صورت ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه است. سیستم انتقال قدرت این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۵سرعته دستی به چرخ‌های جلو انجام می‌شود، که عملکرد بهینه‌ای دارد. برای همین می‌توان به خرید پژو پارس tu5 فکر کرد و آن را به‌عنوان کاندید قوی ترین پژو پارس ایران درنظر گرفت. با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم و براساس جدول مشخصات فنی انواع پژو پارس‌های موجود در ایران، قوی ترین پارس ایران از نظر قدرت موتور، مدل پژو پارس ELX با موتور XUM است.

اما در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌ها علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابط خود را با ایران خودرو قطع کرد. سورن از دیگر محصولات تولیدی ایران خودرو در این بررسی با تیراژ ۱۱۸ هزار و ۴۵۸ دستگاهی ۹۴ درصد رشد تولید را به ثبت رسانده و از جایگاه ششم در مدت مشابه با دو پله صعود چهارمین خودروی پرتیراژ کشور بوده است. اگر قصد خرید پژو پارس به‌صورت قسطی را دارید به سایت سپند خودرو مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. جدیدترین مدل 207 که در سال 1402 معرفی شده، به دلیل رعایت استانداردهای 85 گانه، از نظر امکانات و ایمنی ارتقا یافته است. این مدل به گیربکس 6 سرعته AT، پیشرانه TU5P با قدرت 113 اسب بخار و امکانات رفاهی متنوعی مانند سنسور نور، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل در سربالایی و سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده است. موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ پژو ۴۰۸X می‌تواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبه‌دندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سی‌سی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی به‌جای موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به‌بازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایران‌خودرو نسخهٔ کم‌آپشن‌تر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در داخل خودرو شیشه‌بالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX به‌صورت برقی است.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در این بررسی فردا موتور با رشد ۱۰۳ درصدی، تولید خود را به ۱۵۰۱۴ دستگاه رسانده و با یک پله صعود نسبت به مدت مشابه پارسال به رتبه ششم جدول برترین تولید کننده رسیده است. سایپا هم در این مدت ۴۶۵ هزار و ۸۵۲ دستگاه خودرو تولید کرده است و با ۲ درصد افت در جایگاه دوم این جدول قرار دارد.

از سال 1392 ایران خودرو موتور این تیپ را به XUM تغییر داد که نتیجه آن تنها استهلاک و مصرف بالاتر و شتاب و قدرت پایین تر بود. به همین علت نیز استقبال از این خودرو به حدی پایین آمد که تولید آن در سال 1396 متوقف شد. پرشیا یا با نام مشهورتر خود پارس نیز به­ عنوان یکی از فیس‌لیفت‌های ۴۰۵ در ایران هنوز هم تولید می‌شود. پژو پارس با نام داخلی اکس۹ در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد اما چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه می­‌شود.

در بازه مورد بررسی، آرین پارس موتور با ۴۲ درصد افت ۵۹۷۹ دستگاه تولید کرده و از جایگاه ششم به رده هشتم تنزل پیدا کرده است. ماموت خودرو نیز در این مدت علاوه بر رشد ۶۶ درصدی ۹۳۳۱ دستگاه خودرو تولید کرده و با یک پله ارتقا به جایگاه هفتم رسیده است. این مدل علاوه بر سقف شیشه‌ای پانوراما، از فرمان برقی نیز بهره‌مند است و از نظر فنی شباهت زیادی به مدل سقف فلزی دارد. داخل کابین هم با استفاده از مواد باکیفیت و طراحی ارگونومیک، حس لوکس بودن را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. امکانات رفاهی مانند شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سانروف پانورامیک و سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند رادار خط خوان و کروز کنترل تطبیقی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش امکانات رفاهی، این خودرو سطح امکانات قابل قبولی نسبت به قیمت و بازار خود دارد. استفاده از موتور محبوب TU5 بر روی این خودرو در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند کروز کنترل و مانیتور باعث می شود تا استقبال از این خودرو بالا رفته و طرفداران زیادی را پیدا کند. روغن گیربکس پژو ۴۰۵ دنده اتوماتیک، باید یک روغن گیربکس از نوع AL4 باشد.

این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۹.۴ ثانیه طی می‌کند و حداکثر سرعتش به ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت پژو ۳۰۱ در شهر ۸.۷، در اتوبان ۵.۳ و در سیکل ترکیبی ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بهترین نسخه‌ی جدیدترین مدل ۲۰۸ دارای موتور ۱۶۰۰ پرقدرت است که توان خروجی ۱۶۵ اسب بخار دارد.

در میان این فهرست نام ایران خودرو دیزل نیز به عنوان تنها تجاری سازی که نامش در جمع ۱۰ تولیدکننده برتر قرار دارد، دیده می شود. این شرکت هم البته ۴۱ درصد افت تولید داشته است، اما با تیراژ ۱۸۰۹ دستگاهی توانسته است در میان ۱۰ تولیدکننده برتر و در جایگاه دهم حضور پیدا کند. از رقبای پژوپارس در بازار خودروی کشور میتوان به سمند LX ، سورن LX ، دنا و دناپلاس اشاره کرد که البته قیمت پژو پارس در مقایسه با رقیبان خود بسیار پایین تر است. پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است.

پارس تاکنون در هفت نوع پارس معمولی (سال)، پارس ۱۶ سوپاپ، پارس Exec، پارس ELX، پارس LX، پارس اتوماتیک و پارس دوگانه سوز تولید و عرضه شده است. پژو یک برند فرانسوی است که در ابتدا پژو ۴۰۵ توسط این شرکت طراحی و تولید شده است. این خودرو بعد از ورود به ایران توسط شرکت ایران خودرو تولید و به بازار عرضه شده است.

از قیمت حداقل تا حداکثر براساس افزایش قیمت یا کاهش قیمت خودرو و در مدل های مختلف صفر و کارکرده قیمت گذاری می شود 19 بهمن 401 . حمل ماشین پژو پارس به شهرستان در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی ، تجهیزات ایمنی و جانبی دو خودروی ایرانی پژو پارس و 405 GLX را برسی کنیم. سال 1383 ایران خودرو یک تیپ اقتصادی از 405 با نام GLI، به بازار عرضه کرد که به دلیل استقبال کم، یک سال بعد از خط تولید حذف شد. این خودروی اوورکراس شرکت پژو از موتور ۱۶۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که توان خروجی ۱۲۰ اسب بخار را دارد. پژو ۲۰۰۸ طول ۴ متر و ۱۵۸ میلی‌متر، عرض یک متر و ۷۴۰ میلی‌متر و ارتفاع یک متر و ۵۵۷ میلی‌متری دارد. این شاسی‌بلند شهری از جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته استفاده می‌کند و وزن خالصش یک هزار و ۹۰ کیلوگرم است.

پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد. تنها در بخش امکانات رفاهی این خودرو تغییراتی نسبت به تیپ های قبلی دارد. یکی از این تغییرات اضافه شدن مانیتور بزرگ به داشبورد خودرو به صورت فابریک بوده که موردی بسیار جذاب برای بازار ایران است. این مدل اولین نسخه از پژو 207 با گیربکس دستی بود که تولید آن از سال 96 آغاز شد.

طبق جزئیات قرار داد مذکور، مراحل ابتدایی این تفاهم‌نامه از اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی (بهار یا تابستان ۹۵) آغاز شود و نخستین محصولات در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی(تیر۹۶ به بعد) روانه‌ی بازار شود. تنها در پارس ELX به دلیل استفاده از رینگ ۱۵ اینچی و لاستیک های (‎185/65R15) کمی ارتفاع خودرو بیشتر شده است. همچنین در مدل ELX قسمت بالای قاب آینه های بغل رنگی است و در سایر مدل ها رنگ قاب آینه های بغل یکرنگ است. این خودرو از یکسو پایه‌­گذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شده بود و از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته ستون فقرات صنعتی را تشکیل داد که بارها با اسامی چون تمام ایرانی و ملی معرفی شد..

بنابراین گزارش در بازه مورد بررسی نیسان آبی با همان زامیاد Z24 میزان تولید خود را با ۷ درصد رشد به ۵۳.۳۰۷ دستگاه رسانده است و در جایگاه هشتم قرار دارد. آبی پوشان کرمانی نیز همانند پارسال در جایگاه چهارم این جدول قرار گرفته اند. در دوره مورد نظر کرمان موتور ۶۷۷۰۸ دستگاه خودرو تولید کرده و ۴ درصد رشد داشته است.

این موتور نسبت به XU7 صدا و مصرف کمتر و استهلاک پایین تری دارد و به همین خاطر بسیار پرطرفدار است. در فهرست ۱۰ خودروساز اول ایران نام بهمن موتور، با ۳۲ درصد افت و تیراژ ۲۶۸۸۴ دستگاه در همانند دوره قبل در جایگاه پنجم قرار گرفته است. به نظر می رسد انتقال خط تولید وانت این شرکت به بهمن دیزل تأثیر زیادی بر آمار تولید بهمن موتور داشته است. نکته قابل توجه دیگر در این بررسی این است که ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور، آرین پارس و ایران خودرو دیزل به رغم حضور در ۱۰ خودروساز برتر ایران با افت تولید همراه شده اند. همچنین جعبه‌دنده اتوماتیک چهارسرعته آن به رانندگی روان و آسان در ترافیک‌های شهری کمک می‌کند، هرچند ممکن است در شتاب‌گیری نسبت به مدل‌های دستی کمی ضعیف‌تر عمل کند. برای همین شاید نتوان آن را به‌عنوان قوی ترین پارس در ایران درنظر گرفت.

در آن سال­ها، قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشن‌­های کاربردی و قیمت مناسب یکی از برتری‌­های این خودرو نسبت به هم­‌کلاسان آلمانی­‌اش بود. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. در این فهرست، خودروسازان بم را می توان تازه واردی در جمع بزرگان دانست.

شیری که بر روی ۲ پای عقب خود بلند شده‌بود و یادآور نشان نظامیِ «فرانش کنته» (Franche-Comté)، زادگاه اصلی پژو بود. سپس در واپسین تغییر، نشان پژو در اوایل سال ۲۰۲۱ دوباره تغییر یافت و به‌صورت شیر نیم‌رخ درآمد. با تصمیم گروه پی‌اس‌ای، از سال ۲۰۰۵ خودروهای سیتروئن جایگزین پژو در مسابقات WRC شد و توانست ۸ قهرمانی دیگر نیز به نام مجموعهٔ پژو-سیتروئن در مسابقات رالی قهرمانی جهان به ثبت برساند. در سال ۱۹۷۴ پژو ۳۰٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و در ۱۹۷۵ این شرکت را تصاحب نمود.

از مزایای این خودرو می‌توان به کاهش هزینه‌های سوخت، افزایش پیمایش با یک باک و کاهش آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی اشاره کرد. بااین‌حال، موتورهای دوگانه‌سوز معمولاً قدرت و شتاب کمتری نسبت به نمونه‌های بنزینی دارند و نمی‌توانند به‌عنوان قوی ترین پارس ایران انتخاب شوند. پارس دوگانه سوز عضو دیگری از خانواده پرجمعیت پژوپارس است که اواخر دهه 80 توسط ایران خودرو معرفی شد. پارس دوگانه سوز از نظر مشخصات فنی به غیر از دوگانه سوز بودن باقی مشخصاتش مشابه با پژوپارس معمولی است. نکته اینجاست که به علت دوگانه سوز شدن خودرو قدرت پیشرانه آن تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا کرده که نتیجه آن شتاب و توان کمتر است.

هاچ‌بک فوق‌العاده‌ای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای جهانی با استقبال روبه‌رو شد. تعداد کشورهایی که این خودرو در آنجا به صورت انبوه تولید یا توزیع می‌شود از شماره خارج است. دنا نیز بدون تغییر در جایگاه با یک درصد رشد و تیراژ ۸۹.۴۱۸ دستگاه همانند دوره قبل در میانه جدول و جایگاه پنجم قرار گرفته است. پیج معتبر اینستاگرامی کاراینداستری آنا لایسیس (carindustryanalysis) با جمع آوری اطلاعات و داده های خودرویی اقدام به معرفی فهرست ۱۰ خودروی پرتیراژ ایران در سال ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳) کرده است.

پژو پارس، فیس‌لیفت 405 ساخت ایران خودرو با قطعات مشابه و تفاوت‌های جزئی در قوای محرکه است. پژو پارس یا پژو پرشیا فیس‌لیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخش‌های سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغ‌های جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدل‌های پیش از فیس‌لیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه می‌شد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردی‌ایکس عرضه می‌شد. موتورهای دوگانه سوز پارس، معمولاً از سیستم تبدیل سوخت انژکتوری بهره می‌برند.

سلام بله دوست عزیز، هنوز بعضی از مدل های 405 اما با تعداد محدودتر تولید می شوند. قیمت های درج شده صرفا مجله خبری خودرو سمند قیمت پیشنهادی فروشندگان می باشد و ممکن است خرید وفروش با قیمت های متفاوتی انجام شود. بهاي فروش شامل هزينه هاي ماليات ( بر مبناي 9% ) و عوارض ارزش افزوده شماره گذاري و بيمه شخص ثالث ( 640 ميليون ) و حق گارانتي است. قيمت هاي بازار در تاريخ بروز رساني با همکاري 14 نمايشگاه اتومبيل در شهر تهران در سايت ثبت مي شود.

این مدل از نظر ظاهری تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارد، اما عملکرد موتور آن ضعیف‌تر است و مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. این مدل از نظر فنی شباهت زیادی به نسل اول 207 دارد و به گیربکس 4 سرعته AL4 اتوماتیک و پیشرانه TU5 مجهز است. از سال 99، فرمان برقی به این خودرو اضافه شد که راحتی رانندگی را به طور قابل توجهی افزایش داد.

موتور XUM با حجم ۱.۹ لیتر توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. هرچند این موتور از نظر فناوری قدیمی محسوب می‌شود و مصرف سوخت بالاتری دارد؛ اما به‌دلیل حجم بیشتر، نسبت به سایر مدل‌های پارس، از کشش و قدرت بیشتری برخوردار است. این مدل پژو پارس، یکی از مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو است که در سال‌های گذشته تولید می‌شد و در آن زمان قوی ترین پارس ایران بود. موتور XU7، یک پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی با چهار سیلندر خطی است که قدرت و گشتاور قابل‌قبولی دارد. هزینه نگهداری این موتور به‌دلیل ساختار ساده و بادوام، نسبت به برخی موتورهای جدیدتر پایین‌تر است. بااین‌حال، مصرف سوخت XU7 در مقایسه با موتورهای مدرن‌تر کمی بالاست که شتاب اولیه خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طی چند سال اخیر، به دلیل محبوبیت بالای ۲۰۷ در بازار، تنوع مدل‌های آن افزایش یافته و با توقف تولید ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، ایرانخودرو مدل های جدیدی را به خانوادهٔ ۲۰۷ اضافه کرد تا جای خالی ۲۰۶ را پر کند. به همین دلیل، اکنون ۲۰۷ در تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که ممکن است باعث سردرگمی شود. از این رو، قصد داریم در ادامه این مقاله از مرکز تجاری سپهر همهٔ تیپ‌های پژو 207 محبوب در بازار را معرفی و بررسی کنیم.

این شرکت در این مدت با ۸۸۵ درصد رشد تولید خود را به ۲۷۷۰ دستگاه رسانده و از جایگاه یازدهم سال قبل به رده نهم رسیده است. ۴۰۵ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، به‌ویژه در فرانسه و بریتانیا بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. قرار است در این همکاری علاوه بر تولید خودروهای جدید، اتومبیل‌های قدیمی شرکت پژو در ایران ساماندهی شوند و خودروهای تولید شده را به کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا MENA صادر کنند.

خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز می‌کند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است. علاوه بر این 205 نیز در تریم جی ار به ایران آمد که به دلیل امکانات و قیمت نامناسب و تبلیغات کمتر ، موضوع را بی کیا پراید واگذار کرد.

پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد. هنوز به طور رسمی حضور پژو ۴۰۸X در نمایشگاه خودرو تهران تأیید نشده، اما به نظر می‌رسد آبی‌پوشان جاده مخصوص تمام تلاش خود را برای بازگشت قدرتمند پژو به ایران به کار گرفته‌اند. با توجه به مشخصات فنی و طراحی جذاب این خودرو، پیش‌بینی می‌شود پژو ۴۰۸X به یکی از خودروهای محبوب در بازار کشور تبدیل شود. البته باید دید با توجه به تشدید احتمالی تحریم‌ها در آینده، این همکاری‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت. کوییک که در این بررسی به مدل های مختلف آن اشاره نشده با تیراژ ۱۳۵هزار و ۱۶ دستگاه و افت ۳۳ درصدی تولید در جایگاه دوم قرار گرفته است و صدر جدول را نسبت به پارسال از دست داده است. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، این ۱۰ خودرو در مجموع ۸۸۳.۲۶۱ هزار دستگاه از تولید خودرو در دوره بررسی را به خود اختصاص داده اند.

پارس اتوماتیک در اصل همان پارس LX است که به جعبه دنده اتوماتیک AL4 مشابه با پژو 206 تیپ 6 مجهز شده و تولید آن از سال 1389 آغاز شد. به غیر از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، این خودرو تفاوتی از نظر مشخصات فنی با پژوپارسLX ندارد. این خودرو شتابی حدود 15 ثانیه دارد که خودروی تنبل و کندی محسوب می شود اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. این خودرو به علل مختلفی از جمله مشکلات جعبه دنده آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱ مدل پژوپارس و استفاده از ۵ نوع موتور مختلف، از سال ۱۳۷۹ تا کنون این خودرو را تبدیل به متنوع ترین خودروی ساخت داخل کرده است. فقط یک تیپ از این خودرو مجهز به موتور TU5 چهار سیلندر و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است.

این قیمت‌ها برای مدل دوگانه‌سوز در همین رده با حدود 2 میلیون تومان بیشتر طی بازه زمانی فروردین تا شهریور 1400 نوسان داشت. در این فهرست نام پژو پارس در انتهای جدول ۱۰ خودرو پر تیراژ قرار گرفته است. این در حالی است که این محصول در مدت مشابه سال قبل در رتبه دوم این جدول قرار داشت، اما توقف تولید باعث شده است که پژو پارس با افت ۷۷ درصدی و با تیراژ ۳۷.۰۰۱ دستگاه در انتهای این جدول قرار بگیرد. آن‌گونه که شنیده می شود نفس های نیسان آبی به شماره افتاده و مدت زیادی از عمرش باقی نمانده است. با این حال این خودرو همچنان جزء ۱۰ خودروی برتر از نظر تیراژ به شمار می آید.

موتورهای چهار سیلندر بنزینی از ۱٫۴ تا ۱٫۹ لیتر و ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کیلووات) در دسترس بودند. در سال ۱۹۸۸، موتورهای دیزل تنفس طبیعی (۱٫۹) و توربوشارژ (۱٫۸) به این محدوده اضافه شدند.۱۰ ۵۰۰ هزارمین ۴۰۵ در سال ۱۹۸۹ تولید شد و پس از آن یک میلیونمین ۴۰۵ در سال ۱۹۹۰ کارخانه سوشو را ترک کرد. قدیمی ترین خودرویی که در ابتدا تولید خواهد شد، پژو ۳۰۱ است که تولید سال ۲۰۱۲ میلادی است و تا کنون تولید آن در اروپا ادامه دارد. یعنی زمانی که به بازار ایران برسد تنها ۵ سال از حضورش در دنیا گذشته است.

این گروه خودروساز، برای اولین بار در سال ۱۸۸۲ یک اتومبیل ابتدایی ساخت، اما رفته رفته توسعه یافت و در میدان رقابت با رقبای کارگشته به زورآزمایی پرداخت. البته فرانسوی­‌ها از همان ابتدا، سودای همکاری با دیگر کشورها را در سر می‌­پروراندند. اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران خودرویی­‌ها بود. به گفته ی مدیرعامل شرکت ایران خودرو،همکاری پژو فرانسه و ایران خودرو قرار است از سر گرفته شود و خودروهای جدیدی در ایران تولید شود که در ادامه با جدیدترین پژوها آشنا می شوید. در این فهرست، پژو ۲۰۷ اچ بی با ۱۳۷ هزار و۵۴۱ دستگاه صدر جدول تولید را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد تولید داشته و در جدول پرتیراژترین ها دو پله صعود کرده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *