دوره هیبرید تویوتا و لکسوس مرکز آموزش تویوتا

این پتانسیل را برای رانندگی بسیار کارآمد ایجاد می کند، اما باید با دقت از حالت استفاده کنید. در این حالت، خودرو به قدرت زیادی که در حالت عادی داشته باشد، دسترسی ندارد. بنابراین، بهترین نتیجه را برای مسافت های کوتاه در سرعت های پایین رانندگی می دهد .

موتور خودروهای هیبریدی نیز سبک‌تر و کوچکتر است که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی زیادی می‌کند. سیستم‌های پلاگین هیبرید یا PHEV تازه‌ترین نوع قوای محرکه هستند و به سرعت محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. این سیستم‌ها با اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تری که می‌تواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبریدهای موازی را به خودروهای تمام الکتریکی نزدیک‌تر کرده‌اند. بله، با توجه به پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از خودروهای برقی هیبریدی، یادگیری تعمیرات آنها بسیار مفید است. آموزش تعمیرات انواع خودروهای برقی مانند تویوتا، کیا و هیوندای باید به صورت کارآمد و جامع ارائه شود تا فارغ التحصیلان آماده و بازارپسند برای بازار کار شوند. با‌کمی تمرین، دیگر کار با ترمز خودروهای معمولی برای این رانندگان سخت می‌شود.

وقتی که شما در یک اتوبان رانندگی می کنید، بیشترین نیروی موتور صرف مقابله با نیروی وارده به ماشین از طرف جریان هوا می شود. در موتورهای کوچک، این بهره وری و کارآیی می تواند با کوچک کردن، سبک کردن قطعات و نیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود یابد. بطورکلی به تمامی وسائل نقلیه ای که از ادغام دو یا چند پیشرانه انتقال نیرو تشکیل شده باشند، ماشین هیبریدی گویند. بیشتر لوکوموتیوها از سیستم هیبریدی دیزل الکتریکی بهره می برند و یا در شهرها اتوبوس هایی با همین سیستم کار می کنند.

تخصص خود افزوده و مهارت‌های لازم برای مراقبت از خودروهای هیبریدی را کسب کنند. به ‌ویژه خودروهای هیبریدی هستند، علاقه‌مندان به فناوری‌های جدید خودرویی توصیه می‌شود. واژه هیبرید(هایبرید یا دورگه) به معنی اختلاط دو نژاد با یکدیگر است؛ این لغت به طرزی کاملا مناسب، ویژگی دو گونه از خودروهای امروزی یعنی مدل‎های هیبرید و پلاگین هیبرید را بازگو می‌نماید. بر اساس گزارش‌هایی از Toyota prius sedans خودروهای هیبریدی با کیلومتر شمار بیش از 300،000 مایل (482000کیلومتر) وجود دارند.

یک گیربکس CVT یا دنده متغیر وظیفه انتقال قدرت تویوتا پریوس به چرخ های ماشین را داراست.تویوتا پریوس در بازار ایران در تیپ های ۲ ، ۳ و تیپ C موجود است. به همین دلیل از تمامی انواع مختلف خودروی هیبریدی، میزان آلایندگی کمتری دارند. موتور الکتریکی فعال و روشن باقی می‌ماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف‌ و آلودگی کمتری تولید می‌شود. اگر هر دو خودرو در حال حرکت در یک اتوبان باشند، در یک سرعت برابر و معین، خودرویی که موتور کوچکتری دارد، انرژی و سوخت کمتری مصرف می کند. بیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی جهت ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتاً بزرگ دارند.

یک دهه پیش، مردم نگران هزینه‌ بالای جایگزینی باتری در یک خودروی هیبریدی بودند اما تجربه‌های واقعی نشان داده‌اند که این باتری‌ها با‌وجود احتراق داخلی، عمر طولانی دارند. ترمزهای یک ماشین معمولی این انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند و این گرما به‌طور مستقیم وارد اتمسفر می‌شود. ترمز احیا‌کننده بعضی از آن انرژی را بازیابی و در باتری خودرو ذخیره می‌کند. این نوع از خودروهای هیبریدی گام بزرگی برای رسیدن به خودروهای تمام الکتریکی به شمار می‌روند.

کوچکترین بی احتیاطی میتواند باعث شوک الکتریکی شده و حتی در سطح خطرناکتر باعث برق گرفتگی و مرگ شود. خودروهای هیبریدی، دیگر مورد جدیدی در بازار خودروها به شمار نمی‌روند. تویوتا چندین میلیون از آن‌ها را در سراسر جهان از مدل‌های ابتدایی مانند تویوتا پریوس (PRIUS C) تا مدل‌های لوکس مانند لکسوس RX 450H فروخته است. تمامی خودروهای هیبریدی از ترمزهای احیا‌کننده (Regenerative Braking) استفاده می‌کنند. ترمز احیا‌کننده یک راه برای بازگرداندن میزانی از انرژی جنبشی است که ماشین در هنگام حرکت از‌دست‌داده است. چون کارایی موتورهای الکتریکی 3-4 برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است.

در مواقع ضروری هم نمی‌توان مانند زاپاس چرخ ماشین، یک باتری سنگین و بزرگ که بتواند نیروی مورد نیاز خودرو را تامین کند، حمل کرد. مجموع گشتاور تولیدی موتور برقی و بنزینی تویوتا پریوس در ترکیب با یکدیگر ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است. خودروهای هیبریدی از یک تایر مخصوص استفاده می کنند که سفت تر و پُر بادتر است و نیز فشار بیشتری نسبت به تایرهای معمولی دارد.

خرید خودروهای بنزین سوز بسیار ارزان‌تر از مدل هیبریدی بود و به همین خاطر خودروهای هیبریدی خیلی زود نادیده گرفته شدند. خودروهای هیبریدی جایگاه ویژه‌ای در صنعت خودروسازی نداشتند، اما در دهه 90 میلادی دوباره شروع به ورود به بازار کردند. هیبرید موازی می‌تواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز عمل کند اگرچه که معمولاً تنها در سرعت‌های پایین و برای رانندگی در شهر و محدوده‌های بسیار محدود این کار صورت می‌پذیرد. البته اندازه‌ی کوچک باتری‌ها باعث می شود که رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت امکان‌پذیر شود و هرگز نگرانی از بابت محدوده‌ی حرکتی وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که اکثرا هم دیده‌ایم، زمان پرشدن باک یک ماشین بنزینی خیلی سریع است (چیزی حدود 5 دقیقه!)؛ به‌صورتی که در عرض چند دقیقه باک خودرو کاملا پر می‌شود و اگر عجله داشته باشید، زیاد معطل نمی‌شوید. علاوه‌بر این، تعداد جایگاه‌های سوخت بیشتر از جایگاه‌های شارژ برقی است. در ترکیب با موتور برقی ماشین در مجموع ۱۲۱ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده ماشین قرار می دهد. خودروسازان خودروهای سوپر اسپرت به تازگی از این تکنولوژی خودروهای هیبریدی استفاده کرده اند. این خودروها تنها در هنگام اتمام شارژ باتری از موتور احتراقی بهره می گیرند.

این ترکیب منحصر به فرد از موتورهای الکتریکی و احتراق داخلی به خودرو امکان حرکت با بهره‌وری بالا و کاهش مصرف سوخت را می‌دهد. خودروهای هیبریدی با موتورهای دوقلو کار می کنند، به این معنی که موتور بنزینی یا دیزلی به طور قابل توجهی کوچکتر از یک موتور احتراق داخلی سنتی از یک خودروی تک موتوره است. در واقع، قدرت ترکیبی موتور بنزینی یا دیزلی و موتور الکتریکی اغلب کمتر از یک موتور سنتی است، که باعث می‌شود خودروی هیبریدی برای رانندگی در شهر مناسب‌تر باشد و برای کسانی که در مناطق روستایی هستند، ایده‌آل‌تر نیست. خودروهای هیبریدی‌های به اندازه خودروهای معمولی در نقاط خاصی از رانندگی سوخت مصرف نمی‌کنند، بنابراین می‌توانند بازده سوخت را بهبود بخشند. فناوری هیبریدی خود شارژ، تلاشی را که موتور بنزینی/دیزلی باید انجام دهد در حین شتاب، کاهش می‌دهد و مصرف سوخت را کم می‌کند.

بی ام و 330e برای اولین‌بار در سال 2015 در فرانکفورت رونمایی شد و دارای یک موتور چهار سیلندر بنزینی و یک موتور الکتریکی 66 کیلووات است. قیمت فعلی نسبتا پایین سوخت و هزینه چند صد دلاری شارژر 240 ولت برای نصب در منزل، کفه ترازو را به طرف خودروهای احتراق داخلی معمولی سنگین نموده است. زمان لازم برای شارژ باتری یک خودروی پلاگین هیبرید نظیر تویوتا پریوس با 40 کیلومتر بُرد پیمایش صرفا الکتریکی، در حدود پنج و نیم ساعت (با شارژر 120ولت) و دو ساعت (با شارژر 240 ولت) تخمین زده می‌شود. برخی از خودروسازان یک گام فراتر رفته و از باتری‌های بزرگتر قابل شارژ در خودروهای هیبریدی خود بهره گرفته اند. این باتری‌ها هم به وسیله پریز 120 ولت استاندارد خانگی و هم با واحدهای 240 ولت قابل شارژ هستند.

موتورهای گازسوز در خودروهای معمولی برای ایجاد حداکثر قدرت ممکن ساخته شده اند، در حالی که رانندگان این خودروها در کمتر از یک درصد از زمان رانندگی، از حداکثر قدرت موتور استفاده می کنند. یک خودرو هیبریدی بنزینی – الکتریکی، ترکیبی از دو پیشرانه است که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند. خودروهای بنزینی – الکتریکی از نظر کارکرد مابین خودروهای بنزینی یا الکتریکی هستند. ولوو T8 یک نسخه هیبریدی پلاگین از XC90 است و برد الکتریکی برابر با 14 مایل دارد.

این سیستم به همراه هیبریدهای ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینه‌های هیبریدی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین یادآوری این نکته مهم است که حالت الکتریکی هرچند در شهر از آلودگی جلوگیری می‌کند اما الکتریسیته‌ای که شما استفاده می‌کنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید می‌شود. معنی سخن این است که رانندگی در حالت فقط الکتریکی در حقیقت راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد. سیستم سینرژی هیبرید تویوتا بی‌شک شناخته‌شده‌ترین مثال سیستم‌های هیبرید موازی است.

افرادی که نمی‌خواهند دوره آموزشی سرویس و عیب یابی خودرو های سواری هیبریدی یاد بگیرند. کسانی که به پیشرفت در زمینه‌های دوره آموزشی سرویس و عیب یابی خودرو های سواری هیبریدی علاقه‌ای ندارند. در این بخش، به بررسی مراحل تشخیص و رفع اشکال در خودروهای هیبریدی خواهیم پرداخت. از دیاگنوز دقیق تا تست و تعمیر قطعات الکتریکی و مکانیکی، این مراحل یک سری روش‌ها و تکنیک‌های تخصصی را در بر خواهند گرفت تا بهره‌وری و عملکرد بهینه این خودروها تضمین شود. در زمینه‌ی تعمیرات خودروهای هیبریدی، تسلط به این مراحل اساسی است که به مکانیک خودرو این امکان را می‌دهد تا با اطمینان و دقت به تشخیص و رفع هر گونه خلل و عیب فنی در این خودروها بپردازد.

هرچند خودرو در حالت الکتریکی خالص، موتور الکتریکی خود، نیازمند انرژی ۱۰۰ ولت برای کار کردن خودرو است، در حالی که خودروهای معمولی نیازمند انرژی ۱۲ یا ۴۲ ولتی برای تأمین برق مورد نیاز است. (که بیشتر آن برای روشن شدن موتور استفاده می‌شود) برخی از سازندگان در تلاش هستند تا از مزیت‌های فناوری idle-off که به وسیله موتور الکتریکی برای هیبریدی نامیدن وسیله نقلیه در جاده تهیه می‌شود، استفاده کنند. ادعا بر هیبریدی بودن خودرو تا بدین جا (یعنی داشتن تنها اولین مشخصه) نمی‌تواند خیلی صادق باشد چون تا نداشتن دو ویژگی بعدی نمی‌توان خودرو را هیبریدی دانست. به یاد داشته باشید که تا بدین جا نیمی از قلب تپنده هیبریدسازی تحقق یافته است.

نهایتاً به خودروهای پلاگین هیبریدی و تفاوت آن‌ها با مدل‌های هیبریدی عادی می‌رسیم. خودروی هیبریدی صرف‌نظر از سری یا موازی بودن می‌تواند پلاگین هیبریدی یا غیر پلاگین هیبریدی باشد. یک خودرو برای پلاگین هیبریدی بودن باید توانایی وصل شدن به پریز برق و شارژ باتری را داشته باشد.

از آن‌جایی که هنوز استفاده از خودروهای تمام‌الکتریکی رواج پیدا نکرده است، بازار خودروهای هیبریدی داغ شده است. در کنار تمام خودروهای استاندارد موجود، خودروهای برقی با متصل‌شدن به نقطه شارژ (باتری) و گرفتن برق از شبکه کار می‌کنند. این خودروها انرژی الکتریسیته مورد نیازشان را در یک باتری قابل شارژ که منبع تغذیه‌شان است، ذخیره می‌کنند و چرخ‌ها را حرکت می‌دهند. از آن‌جایی که سیستم الکتریکی موجود در ماشین هیبریدی شتاب‌گیری را در این نوع ماشین‌ها تسریع کرده‌ است، احساس سبکی در رانندگی را هم منتقل می‌کند. این لیفت بک کامپکت پنج دری کره‌ای اولین خودرویی است که در تمام فرم‌های الکتریکی هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و تمام الکتریکی (EV) بدون گزینه‌های موتور احتراق کامل ارائه می‌شود.

این روش باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش مدت زمان رانندگی خودرو می‌شود. این موتور با استفاده از باتری‌های قابل شارژ یا از طریق انرژی کینتیک خودرو، قدرت مورد نیاز را تأمین می‌کند. مزیت این موتور این است که با توانایی ارائه گشتاور بالا در سرعت پایین و بهره‌وری بالا، مصرف سوخت را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. از زمان ورود به قرن ۲۱ و عرضه خودروهایی همچون هوندا اینسایت و تویوتا پریوس آمریکایی‌ها با رشدی پایدار اقدام به خرید خودروهای هیبریدی می‌کنند. تا زمانی که سنتان زیر ۲۳ سال نباشد احتمالاً این خودرو از نوع هیبریدی نبوده و از پیشرانه درون‌سوز ICE استفاده می‌کرده است.

همچنین، دریافت یک مدرک رسمی از آکادمی فنی نو نشان از تحصیل و اخذ مهارت های مورد نیاز در این زمینه است که می تواند به دانشجویان در جذب فرصت های شغلی کمک کند. اولین خودروی هیبرید در ایران نیز با برند لکسوس و مدل CT200 h به بازار عرضه گردید. تکنیک‌های تعمیری خاص و مهارت‌های تخصصی برای ترمیم قطعات الکتریکی و مکانیکی این خودروها استفاده می‌شود. همچنین، ترمیم باتری‌ها و استفاده از قطعات جایگزین با کیفیت بالا جزء راهکارهای مهم تعمیرات به حساب می‌آید. علاوه بر قوانین استاندارد برای همه مدل‌های خودرو هنگام رانندگی، دستورالعمل‌های متعددی وجود دارد که به طور خاص برای مدل‌های هیبریدی باید به آن توجه کنید.

بخش اعظم خودروهایی که در حال حاضر فروخته می‌شوند از نوع درون‌سوز هستند، از محصولات جمع‌وجور شهری گرفته تا وانت‌های بزرگ. پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی یا دوگانه‌سوز شامل خودروهای درون‌سوز هستند و به عنوان خودروهای غیر هیبریدی شناخته می‌شوند. حس رانندگی با خودروهای هیبریدی دقیقاً مانند رانندگی با یک ماشین معمولی است، اما با هزینه‌های جاری کمتر. کمک از موتور الکتریکی به این معنی است که موتور مجبور نیست آنقدر سخت کار کند و در نتیجه سفری آرام‌تر خواهد داشت، در حالی که نیروی اضافی موتور الکتریکی باعث شتاب نرم‌تر خودرو می‌شود. خودروهای پلاگین هیبریدی در داخل بسیار بی‌صدا هستند و فضایی آرامی را ایجاد می‌کنند. تحقیقات جدید نشان داده است که یک مشکل کلیدی در پلاگین هیبریدی (PHEV) وجود دارد و آن این است که رانندگان آن‌ها را شارژ نمی‌کنند.

خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی راحتی بیشتری برای سرنشینان خودشان در نظر گرفته‌اند. این ماشین‌ها نسبت به مدل‌های گازسوز و بنزینی، رانندگی نرم‌تری دارند و بی‌سروصدا در جاده‌ها حرکت می‌کنند؛ همچنین، نرخ شتاب خودروهای هیبریدی بیشتر از خودروهای دیگر است. در این مدل، موتور(های) الکتریکی تمام نیروی رانش را فراهم می‌کند و هرگز ارتباط مکانیکی فیزیکی بین موتور و چرخ‌ها وجود ندارد. در خودروهای هیبرید سِری ممکن است در حالی که ماشین با سرعت ثابت در حال حرکت است، دور موتور بالا برود.

با توجه به ورود شرکت های بزرگ خودروسازی جهانی به بازار ایران و همچنین تمرکز بیشتر بر فناوری های پایدار و سبز، تقاضا برای متخصصین و فنی های ماهر در زمینه تعمیرات و نگهداری خودروهای برقی و هیبریدی در حال افزایش است. اما چون موتور بنزینی صرفا و در موارد مورد نیاز توسط کامپیوتر هیبرید روشن میشود، در حالت عادی خاموش بوده و باید طی فرآیندی روشن بماند که در این دوره آموزش داده میشود. از میان تمام شرکت‌های تولید خودرو، هیوندای (Hyundai) تنها برندی است که شروع به آموزش افراد در مورد خودروهای هیبریدی کرده است. این شرکت سعی می‌کند با نشان دادن افراد سرشناسی که خودروی هیبریدی دارند، تمایل مردم به این نوع خودروها را افزایش دهد. حتی اگر «نکات» زیادی در دست دارید، به یاد داشته باشید که این نکات رانندگی هیبریدی همگی دستورالعمل‌های کلی در مورد چگونگی صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند. اینکه آیا یک خودروی هیبریدی خاص مقرون به صرفه است یا خیر، به ویژگی های طراحی سازنده، اولویت در قدرت شتاب یا راندمان سوزاندن سوخت بستگی دارد.

این خودرو در ایران با کد YF و در سال ۲۰۱۵ با کدLF که چهره جذاب تر و مدرن تری داشت، توانست نظر قشر جوان را جلب کند. سوناتا با نسل ششم و تولید بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وارد جاده های ایران شد. بصورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند. کاهش وزن کل خودرو یکی از راه های ساده برای افزایش راندمان و کارآیی خودرو است.

تمامی حقوق مطالب موجود در این سایت، متعلق به آموزشگاه مکانیک سازان بوده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد. این امر به کاهش زمان تعمیرات و همچنین پیشگیری از مشکلات بزرگتر کمک می‌کند. برای مثال چون خودرو های هیبرید دارای دو سیسم خنک کاری مستقل بوده و اگر تکنسین بخواهد بطور مثال ضد یخ موتور را تعویض کند باید اطلاعات کافی در مورد سیستم های خنک کاری و محل قرارگیری آنها داشته باشد. چه افرادی نیاز به یادگیری دوره هیبرید دارند؟تکنسینهای سرویس نگهداریتکنسینهایی که عملا روی خودرو کار کرده و سرویس و نگهداری خودرو را انجام میدهند. با این‌که خودروهای الکتریکی از مزایای بی‌شماری برخوردارند؛ اما در مقابل تمام این مزیت‌ها، معایبی هم دارند که نمی‌توان به‌سادگی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

برخی کشورها مانند کانادا، استرالیا، آلمان و نیوزیلند، به تکنسین‌های ماهر نیاز دارند و برنامه‌های مهاجرت کاری ویژه‌ای دارند. برای هر کشور باید بررسی کنید که آیا مدارک و دوره‌های ILO در فهرست مشاغل مورد نیاز و مورد تأیید آن‌ها هست یا خیر. در روش یادگیری هیبریدی، بخشی از محتوای درسی به‌صورت حضوری، بخشی به‌صورت غیرحضوری (آنلاین، آفلاین) و بخشی از طریق یادگیری معکوس، به‌صورت جزء‌به‌جزء انجام می‌شود تا درنهایت به یادگیری معنادار منجر شود. احتمالا شما هم به خودروهای شرکت هیوندای علاقه دارید؛ پس، از خدمات کرایه خودرو رنت ران بهره ببرید و با اجاره خودرو هیوندای، خودتان و اطرافیانتان را به یک روز استثنایی و ایده‌آل دعوت کنید.

اولین خودروی هیبریدی در سال 1898 توسط دکتر فردیناند پورشه اختراع شد که هر دو عنصر الکتریکی و بنزینی را در یک موتور برای یک نمونه اولیه ترکیب کرد. دکتر پورشه این نمونه را با استفاده از سوخت برای تولید نیرو برای چهار موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ) طراحی کرد و در این فرآیند به طور تصادفی اولین مفهوم موتور هیبریدی برای یک خودرو را ایجاد نمود. خودروهای هیبریدی نیروی خود را مدیون ترکیبی از پیشرانه‌های احتراق داخلی و موتورهای الکتریکی هستند. این نوع خودروها قابلیت شارژ مستقیم از برق شبکه را دارند و همچنین از موتور احتراق داخلی خودرو برای تولید برق نیز استفاده می‌کنند. با شارژ کامل باتری‌های خودرو، می‌توان به مدتی با استفاده از انرژی الکتریکی حرکت کرد و مصرف سوخت را به حداقل برساند.

در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. در خودروهای هیبریدی می توان مقداری از این انرژی را بازگرداند و در باتری برای استفاده مجدد ذخیره کرد. در کنار کوچک بودن و کارآیی بیشتر موتور در خودروهای هیبریدی، امروزه برای خودروهای هیبریدی از تکنولوژی های جدیدی استفاده می کنند تا بهره وری سوخت بالا برود.

خودروی هیبریدی از بیش از یک منبع نیروی محرکه استفاده می‌کند که به معنای ترکیب یک موتور بنزینی یا دیزلی با یک موتور الکتریکی است. مدل‌های هیبریدی همچنین توانایی روشن کردن موتور بنزینی بدون کمک استارتر را دارند. در این خودروها، میل‌لنگ با کمک موتور الکتریکی چرخانده و در نتیجه خودرو روشن می‌شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *