راهنمای خرید پژو پارس و مقایسه انواع تیپ‌های آن تاپ کارز

درست است که پیشرانه XUM حجم بسیار بیشتری نسبت به XU7J4P/L4 دارد اما این موضوع را باید در نظر داشت که توان خروجی و شتاب کمتری نسبت به XUM دارا است. در سال 82 خودرویی تیز پا به بازار معرفی شد که موتور آن از زانتیا گرفته شده بود. بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت که این خودرو از مدل معمولی پژو پارس سرتر است.

این مهم موجب برهم خوردن زاویه لگن دو سرنشین جانبی و بروز کمردرد حتی در مسافت‌های بسیار کوتاه می‌شود. متاسفانه ایران خودرو هیچ تغییری در سبک طراحی صندلی عقب خودرو ایجاد نکرد و به عقیده نگارنده در بحث مقایسه پژو 405 با پژو پارس، هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس از گروه سدان‌های ۴ نفره به حساب می‌آیند. پارس در ابتدا با فیس لیفت عقب و جلوی پژو ۴۰۵ و تغییرات کوچکی مثل طرح چوب برخی قطعات داخل اتاق و روی داشبورد به عنوان نسخه لوکس‌تر ۴۰۵ عرضه شد. این خودرو از نظر پلتفرم هیچ تفاوتی با پژو ۴۰۵ ندارد و فقط برای تنوع‌بخشی به مدل‌های پژو پارس، تا به امروز با موتورهای مختلفی عرضه شده است. موتور TU5 روی این خودرو با شتابی برابر با ۱۳.۲ ثانیه، مصرفی در حدود ۷.۲۴ لیتر در هر صد کیلومتر دارد و بیشترین قدرت و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن.متر گشتاور است. پارس اتوماتیک با استفاده از قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت خودروی پژو 206 تولید گردید.

شباهت ظاهری فضای کابین خودروی پارس با ۴۰۵ یک امتیاز منفی برای آن محسوب می‌شد به طوری که داشبورد تقریباً شبیه به پژو ۴۰۵ بود. البته در سال‌های بعد، مدل‌های جدیدتر این خودرو با کمی‌تغییرات در ظاهر داشبورد ارائه شدند. راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری بهتر، طراحی جدید غربیلک فرمان، عملکرد بهتر گیربکس و کلاچ تغییراتی بودند که به ندرت علاوه بر تغییر ظاهری در مقایسه با 405 در پژو پارس اعمال شدند. ایران خودرو در سال ۹۲ تولید ELX موتور زانتیایی را متوقف کرد و به جای آن موتور قدیمی و پر استهلاک XUM را در این تیپ جایگزین کرد. شاید نصب این موتور و کم شدن استقبال مردم از این مدل باعث شد تا در نهایت در سال ۹۶ خط تولید ELX متوقف شود. در حال حاضر، پژو پارس در چهار مدل در بازار معاملات خودرو حضور دارد که در این مطلب قصد داریم با بررسی تیپ‌های مختلف و انواع پژو پارس، راهنمای خرید پژو پارس را به متقاضیان این خودرو ارائه کنیم.

البته جالب است بدانید که این خودرو در کشورهای دیگر با نام های پژو سفیر، پژو x9 و پژو 406 خزر نیز شناخته می شود. درباره ظاهر این خودرو باید بگوییم که پژو پارس فیس لیفت شده پژو 405 است بخاطر همین با نگاه اول احتمالا شما هم به یاد این ماشین دوست داشتنی ایران خودرو افتاده اید. نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمت‌های خودرو تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بی‌پیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر می‌رسد.

تعداد دور چرخش فلکه فرمان ۱/۳ دور است یعنی از وسط فرمان ۱.۵ دور به سمت راست و ۱.۵دور به سمت چپ می چرخد و قطر دایره چرخش خودرو۱۱ متر است. بیشترین گشتاوری که این گیربکس می تواند انتقال دهد ۱۸۰نیوتن بر متر می باشد. جنس پوسته ی این گیربکس از آلومینیوم بوده و وزن آن بدون روغن ۷.۳۲ کیلوگرم می باشد. اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتور گرم است در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید و قبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید.

چون ئی‌ال‌اکس دارای تایرهایی هم اندازهٔ سیتروئن زانتیا است (‎185/65R15) که قطر آن ۶۲٫۱۲ سانتی‌متر (۲۴٫۴۶ اینچ)۱۳ است، بالاتر می‌ایستد. قاب پشتی آینه بغل‌های ئی‌ال‌اکس دارای قسمت رنگی در بالا هستند، در حالی که پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ پشت آینهٔ کاملاً رنگی دارند. چراغ سوم ترمز عقب ئی‌ال‌اکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ ال‌ئی‌دی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. چهار حسگر کمک به پارک (که بگونهٔ ناشیانه‌ای بزرگ و برجسته طراحی شده‌اند) روی سپر عقب مشخص هستند.

دیسک‌های ترمز عقب ئی‌ال‌اکس از لابلای پره‌های رینگ آلومینیومی آن خودنمایی می‌کنند. ردیف بالایی چراغ‌های عقب در ئی‌ال‌اکس‌های تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئی‌ال‌اکس‌های با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ می‌باشد. نور چراغ های ترمز عقب بسیار خیره کننده بوده و تفاوت شدت نور در لحظه روشن شدن چراغ ترمز عقب کمی زننده است. چراغ سوم ترمز بر روی طاقچه عقب نصب شده است همچنین دارای شیشه های رنگی با گرمکن عقب بوده و مجهز به سنسور دنده است. باک این خودرو ۷۰ لیتری است و مصرف ترکیبی آن ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف آن در شهر به ۱۳.۲ لیتر نیز میرسد.

ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ یک فیس لیفت داخلی برای این خودرو قدیمی ارائه کرد که شامل چراغ‌های کریستالی جلو و عقب، تغییر در طراحی سپر‌ها و جلوپنجره بود. اما شاکله کلی اتاق خودرو همچنان دست‌نخورده باقی ماند و ظاهر قدیمی خودرو قابل پنهان‌کردن نبود. باید به یاد داشته باشید که طراحی ۴۰۵ از سوی موسسه پینینفارینا ایتالیا انجام گرفت و برای زمان عرضه آن به بازار جهانی بسیار جذاب و گیرا بود. این موسسه در عین حال طراحی نسخه به‌روز‌تر ۴۰۶ را نیز طراحی کرد که الهام‌بخش طراحی پژو پارس شد.

فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچک‌ترین تفاوتی در آن‌ها دیده نمی‌شود که امری منطقی است. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. اگر  از آن دسته افرادی هستید که از رانندگی راحتی و آرامش می خواهید به سراغ مدل LX پارس بروید. روشن شدن چراغ چک انژکتور نیز میتواند ناشی از خطاهای موقت قطعات در ECU باشد که گاه می توان با برداشتن سر باطری قطب منفی به مدت ۱۵ دقیقه و یا ۴۰ بار روشن و خاموش شدن خودرو که در طول مدت طولانی باید صورت گیرد میتوان این چراغ را خاموش کرد. سعی کنید در هنگام تجدید حافظه خودرو تک سرنشین باشد و در یک سطح کفی قرار بگیرید.

این خودرو، در حال حاضر با موتور TU5  شانزده‌سوپاپ در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؛ اما پیش از این، موتور 1.8 لیتری XU7 روی آن نصب بود. افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. زمانی که پژو پرشیا و بعداً پارس در سال ۱۳۷۹ معرفی شد، لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد. این خودرو در جلو عقب نسبت به ۴۰۵ بازطراحی شده بود اما تغییرات قسمت جانبی آن صرفاً در آینه‌های جانبی همرنگ بدنه، زه‌های جدید با خط کرومی و قالپاق‌های متفاوت خلاصه می‌شد. در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکس‌تر، تریم‌های طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلی‌های جدیدی با پشت‌سری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم می‌کرد.

این خودرو در واقع همان پژو پارس LX هست که از گیربکس اتوماتیک پژو 206 تیپ شش به کد AL4 برای آن استفاده شد. اگر جوان هستید و شتاب برای شما در اولویت قرار دارد، قطعا نسخه ئی ال ایکس 1.8 لیتری (موتور زانتیایی) پژو پارس جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود. اما تعداد این نسخه در بازار کمی محدود بوده و به همین دلیل کمی گران‌تر از دیگر نسخه‌ها برای شما تمام می‌شود. بعد از مدت زمانی پژو پارس کلاس 18 کامل از خط تولید ایران خودرو حذف شد و جای خود را به برادر ناتنی خود یعنی کلاس 23 داد. از سال 1392 مدل‌های مختلف پژو پارس با داشبورد جدید و موتورهای مختلفXU7 ، TU5 و XUM با ترمزهای ABS چهارچرخ دیسکی و امکانات جدید همراه با بروزرسانی‌های فنی به بازار عرضه شدند. اولین و اساسی‌ترین فرق پژو پارس سال با TU5 در موتور این دو خودرو است.

این محصول قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و از گیربکس ۵ دنده دستی جهت انتقال قدرت به چرخ‌های جلو بهره می‌گیرد. طی این سال‌ها شرکت ایران خودرو تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی از پژو پارس را به بازار فرستاد. بزرگ‌ترین تغییری که در کابین ۴۰۵ و پارس محقق شد، ارائه طراحی کاملا جدید داشبرد و فضای داخلی بود که به طراحی سوناتایی مشهور شد. این طراحی در کابین هر دو خودرو با استفاده از تریم داخلی کرمی و تزئینات طرح چوب با غربیلک فرمان ۴ شاخه همراه بود. اما تریم تزئیناتی و ترکیب رنگی در پارس اندکی پیچیده‌تر از ۴۰۵ شد تا همچنان اندک تمایز میان این دو مدل را به رخ سرنشینان بکشد.

طراحان برای خودروی پژو پارس طول 4498 میلیمتر، عرض 1704 میلیمتر و ارتفاع 1410 میلیمتر را در نظر گرفته اند. همچنین باید گفت که فاصله بین محورهای این خودرو 2669 میلیمتر می باشد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. به نظر من پرشیا بهتر از پژو تی یو فایو است چون پرشیا ماشین هیکلی است و در جاده مخصوصا در پیچ ها خیلی خوب میره. حجم موتور XUM به ۱۹۰۵ سی سی افزایش پیدا کرد اما به دلیل استهلاک بالا و توان فنی پایین‌تر از انتظار، چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و در سال ۹۶ از رده خارج شد. BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است.

با باز کردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمیکند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید. ECU یا واحد کنترل الکترونیکی که کنار بوستر قراردارد و وظیفه دریافت اطلاعات تحلیل و ارسال دستور را دارد.پارس جزو اولین موتورهای انژکتوری به کاررفته در محصولات ایران است. باتری مورد استفاده در این خودرو باطری ۱۲ ولتی از نوع سربی اسیدی با توان ۶۰ آمپر است.

مشکل اصلی در فضای داخلی کابین نسخه فیس لیفت هر دو خودرو، افت بسیار شدید کیفیت قطعات و متریال تشکیل دهنده داخل کابین بود. تعدد قطعات تشکیل دهنده اجزا در فضای کابین، داشبرد و رودری‌ها و کیفیت مونتاژ فاجعه‌بار این دو محصول در گذر زمان باعث شد تا تنها در مدت زمان بسیار کوتاهی، متریال داخلی به سر و صدا افتاده و قطعات بر روی یکدیگر لق شوند. یکی از نکات قابل توجه در خودروهای انژکتور حافظه موقت و دائمی ECU است که می تواند دچار خطا شود. بطوریکه موجب عدم تحلیل درست اطلاعات شده و خودرو با لرزش زیاد خاموش شدن، سکته یا CUTOFF در دورهای بالا مواجه است که نیاز به دوباره خوانی یا اصطلاحاتجدید حافظه است. استارت این خودرو موتور الکتریکی می باشد که با برق ۱۲ ولت شروع به کارکردن می کند و همچنین توانی حدود ۱.۱ کیلو وات را دارا می باشد.

اوج‌گیری همکاری میان ایران خودرو (IKCO/ایکو) با شرکت خودروسازی فرانسوی پژو در ابتدای دهه ۱۳۷۰، برای بازار ایران آمد‌های بسیار داشت. محصولات خوش‌فروش و محبوبی چون پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ حاصل همین همکاری بودند که حالا پس از سال‌ها توقف عرضه در بازار جهان، همچنان با قدرت بر خط تولید ایران خودرو قرار دارند تا بخش قابل توجهی از فروش سبد محصولات این خودروساز در بازار کشور را تشکیل دهند. از محبوب‌ترین و خاص‌ترین نسخه‌های پژو پارس که حتی این روزها نیز طرفداران زیادی در بین علاقه‌مندان به این خودرو دارد، پژو پارس ELX با موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه پژو سیتروئن است. به دلیل نصب این پیشرانه روی سیتروئن زانتیا ۱.۸ لیتری، پژو پارس ELX با این موتور در بین عموم مردم به پارس موتور زانتیا نیز شناخته می‌شود.

چراغ ترمز سوم در قسمت بالای شیشه عقب قرار گرفته است و چراغ‌های عقب علیرغم مدل ELX دودی نیستند. استفاده از کامپیوتر سفری و روکش پلاستیکی طرح چوب در کابین این مدل از محاسن آن محسوب می‌شود. از جمله آپشنهای مدل اتوماتیک می‌توان به آینه‌های برقی با چراغ راهنما، شیشه‌های سولار محافظ در برابر اشعه UV، قفل میکروسوئیچ و ضد سرقت ایموبیلایزر اشاره کرد.

بااین‌حال، مصرف سوخت XU7 در مقایسه با موتورهای مدرن‌تر کمی بالاست که شتاب اولیه خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، آلایندگی این موتور مطابق با استانداردهای جدید زیست‌محیطی نیست. تقریباً هم‌زمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایران‌خودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد. تفاوت این دو تیپ باهم نیز مثل پارس سفارشی XU7P و سفارشی ELX در تجهیزات خلاصه می‌شد و تیپ ELX از آپشن‌های بیشتری مشابه مواردی که در بالا بیان شد بهره می‌برد. تفاوت اصلی این دو مدل باهم اما همان‌طور که از نامشان مشخص است، در پیشرانه است زیرا این مدل از موتور ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد.

بنابراین با توجه به این موضوع، کیان خودرو بیش از 12 سال است که با ارائه طرح خرید اقساطی خودرو های داخلی کمک رسان هم میهنان شده است. موتور تیوفایو استهلاک کمتری نسبت به موتور پارس سال داره.شاید برای خیلی ها مهم باشه. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.

برای اینکه بتوانیم قوی ترین پارس ایران را از بین مدل‌های مختلف آن انتخاب کنیم، بهتر است مشخصات فنی آن‌ها را در جدول زیر با یکدیگر مقایسه کنیم. مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش‌های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است. نهایتا در سال ۱۳۹۹ تولید آن به کلی متوقف شد و در حال حاضر اثری از ارائه نمونه‌های صفر کیلومتر این خودرو دیده نمی‌شود.

سومین گزینه در مطلب تفاوت پژو پارس ها می‌رسد به خودروی پژو پارس اتومات. در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبه‌دنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد. پژو پارس ELX با موتور XUM، که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تولید می‌شد، دارای پیشرانه‌ای با حجم ۱۹۰۵ سی‌سی است. این موتور با وجود حجم بیشتر نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4، عملکرد ضعیف‌تری دارد و به‌عنوان یک موتور قدیمی و پر استهلاک شناخته می‌شود.

پارس ELX علاوه بر موتور قوی‌تر به تجهیزات بیشتری شامل رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمزهای دیسکی عقب، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی جدید، چراغ‌های عقب دورنگ دودی، کامپیوتر سفری و صندلی‌های خلبانی با گرم‌کن، سردکن و تنظیم برقی هم مجهز شده بود. این خودرو حدود سه میلیون تومان گران‌تر از پارس معمولی بود و حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت داشت. در حدود سال ۱۳۹۰ تولید پارس ELX به دلیل تحریم‌ها و خروج پژو از ایران متوقف شد اما این خودرو که به دلیل موتور قدرتمند و تجهیزات بیشتر با استقبال مواجه شده بود، در بازار دست‌دوم‌ها همچنان طرفداران زیادی داشت. در ادامه معرفی انواع پژو پارس به نسخه مجهز به گیربکس خودکار از این خودرو می‌رسیم. پژو پارس اتوماتیک در دهه ۸۰ روی خطوط تولید ایران خودرو قرار داشت اما برای مدتی عرضه آن متوقف شد و سپس در دهه ۹۰ دوباره روانه بازار شد.

در سال‌های اول تولید این خودرو، پیشنهاد صادر شدن آن به عربستان وارد بود که پس از کش و قوس فراوان مجوز صادر شدن آن کسب نشد. در این راستا احتمال تغییر نام خودرو به سفیر وجود داشت که با لغو شدن آن، نام پژو پارس باقی ماند. از انواع این خودرو می‌توان به پژو پارس معمولی، اتوماتیک، LX TU5 و ELX اشاره کرد که در ادامه به مقایسه این مدل‌ها خواهیم پرداخت. در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرت‌ترین، پرشتاب‌ترین و کم مصرف‌ترین مدل، پارس ELX است.

پر شتاب بودن و لوکس بودن این خودرو یک امتیاز ویژه بوده که در ادامه به بررسی مشخصات فنی آن می‌پردازیم. در سال 89 یکی دیگر از نمونه‌های پژو پارس با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به بازار معرفی شد. این خودرو را از اولین تولیدات داخلی خودرو با دنده اتومات است و از نظر فنی با LX مشابهت بسیار زیادی دارد. پژو پارس ELX یکی از خودروهای محبوب در خانواده تولیدات ایران‌خودرو به حساب می‌آمد. اما با کنار گذاشته شدن موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه که به زانتیایی معروف بود، پارس ELX هم از خط تولید خداحافظی کرد. پژو پارس اتوماتیک فقط به تعداد اندکی تولید شد و این خودرو با اینکه از نظر راحتی رانندگی به خاطر داشتم یک گیربکس اتوماتیک در وضعیت بهتری از دیگر مدل‌های پارس قرار دارد، اما نتوانست نظر مثبت خریداران را جلب کند.

موتور TU5P در کنار مصرف بهینه، هزینه‌های نگهداری متعادل و قابل‌قبولی دارد. این داشبورد جدید که همچنان در خانوادهٔ پارس استفاده می‌شود، طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به قبل دارد اما از کیفیت متریال آن کاسته شده است. پارس با این داشبورد جدید که در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد، پارس سال نام گرفت. تنها تغییر پارس سال در بیرون تجهیز به آینه‌های جانبی جدید با راهنما بود درحالی‌که زیر کاپوت همچنان همان موتور XU7 قدیمی قرار می‌گرفت. البته همین داشبورد جدید برای پارس LX و همین‌طور پژو ۴۰۵ (با رنگ متفاوت) هم ارائه شد.

پژو پارس ELX را می توان شاهکار شرکت ایران خودرو در میان مدل های متنوع پارس دانست. البته لازم به ذکر است که مدل ELX در حال حاضر با سه نوع موتور مختلف TU5P و XU7 تولید می شود. پژو پارس یکی از پرفروش ترین محصولات خودروسازی داخلی است که در طرح فروش اقساطی محصولات ایران خودرو نیز موجود میباشد.

پس از توقف خط تولید پژو پارس موتور زانتیایی ، ایران خودرو موتور XUM دو لیتری را جایگزین موتور زانتیا کرد. این موتور همان XU7 اما با حجم بالاتر بوده و متناسب با آن توان تولیدی بیشتری را نیز تولید می‌کند. XUM با داشتن 8 سوپاپ راندمان پایین‌تری را نسبت به موتور زانتیا ارائه می‌کرد، اما توان خروجی آن نسبت به پارس سال 10 اسب بخار بیشتر بود. این بار نوبت به پژو 206 تیپ 5 می‌رسد که موتور خود را در اختیار پژو پارس قرار دهد. موتور تیوفایو با حجمی معادل 1600 سی‌سی توانایی تولید 105 تا 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور تیوفایو یکی از محبوب‌ترین موتورها و پژو پارس ال ایکس یکی از محبو‌ب‌ترین خودورهای ساخت داخل محسوب می‌شوند.

همین امر علاوه بر محبوبیت بیشتر، قیمت بالاتری را به این مدل اختصاص داده است. بنابراین با توجه به مدل های مذکور این سوال پیش می آید که بهترین مدل پژو پارس 1401 کدام است؟ از این رو توصیه می کنیم همچنان با ما همراه بمانید. برای اطلاع از قیمت انواع پژو پارس صفر در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… در انتهای مقاله یکبار دیگر به سوالی که قرار بود در این نوشته پاسخ دهیم باز می‌گردیم.

این مدل از موتور ۱.۸ لیتری زانتیا با ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند و توانسته است نظرات مثبت زیادی را جلب کند. علاوه بر این، پژو پارس ELX امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد و ویژگی‌هایی مانند سیستم چندرسانه‌ای، آینه‌های تاشو برقی و دوربین عقب را ارائه می‌دهد. این خودرو در مدل‌های سال، پارس دوگانه سوز، پارس LX  و پارس LX XUM به بازار عرضه می شود.

حداکثر زمانی که این خودرو می‌تواند به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، 11 ثانیه و معرف شتاب آن است. از نظر مصرف سوخت نیز این خودرو در هر صد کیلومتر حدود 9.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند. پژو پارس سال یا همان پژو پارس معمولی امکاناتی نظیر داشبورد جدید، آینه‌های جانبی برقی و راهنمادار، کلیدهای کنترل روی فرمان و سنسور دنده عقب نیز دارد. افزایش قیمت سوخت و آلودگی هوا خودروسازان کشور از جمله شرکت ایران خودرو را به سمت تولید مدل‌های دوگانه سوز کشانده است.

بهترین مدل پژو پارس برای خرید کدام است؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو پارس را به یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپ‌های مختلف آن چه فرقی با یکدیگر دارند. بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود هستید، کافی است تا انتها با ما همراه باشید. با این حال، به دلیل گشتاور بیشتر موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، شتاب اولیه پژو پارس سال در مقایسه با 405 slx مهیج‌تر به نظر می‌رسد و رضایت بالاتری را نصیب راننده خواهد کرد. ازلحاظ عایق‌بندی و میزان نفوذ ضربات سطح جاده به درون کابین نیز، دو خودرو تقریبا وضعیتی مشابه دارند اما به علت عملکرد ساکت‌ و نرم‌تر موتور Tu5 در ۴۰۵، اصولا سروصدای کمتری درون کابین این خودرو به گوش می‌رسد.

پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته‌رفته نام آن به پارس تغییر کرد. زمانی که ایران‌خودرو در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب می‌شد. ۴۰۵ در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایه‌های اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۹ فیس‌لیفت ۴۰۵ در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. این تغییرات که می‌تواند بهترین فیس‌لیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر ۴۰۵ را مدرن‌تر و لوکس‌تر کرد درحالی‌که هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابل‌توجهی را شاهد نبودیم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *