در هر طرف خودرو سه شیشه قرار گرفته است که دید بسیار خوبی را به راننده و سرنشینان آن میدهد. هر دو تیپ موسو گرند-خان به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با حداکثر توان 225 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتون متر مجهز است که این گشتاور از دور موتور 1500 تا 4500 به دست می آید. این پیکاپ به سیستم 4 چرخ محرک مجهز شده و گیربکس آن از نوع 6 سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین ژاپن است. ظرفیت مخزن سوخت موسو گرند-خان به 70 لیتر می رسد و مصرف سوخت ترکیبی این پیکاپ با وزن خالص بیش از 2 تن به 11.6 لیتر در صد کیلومتر می رسد. پیشرانه ۲.۰ لیتری موسو گرند-خان به سیستم توربوشارژر و پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) مجهز است.
این خودرو کارایی منعطفی را علیرغم رنج بردن از برخی تأخیرهای توربو در دورهای پایین نشان میدهد و قطعاً نیروی مناسب برای یدک کشی ۳ تنی موسو و محفظه بار ۱۰۷۵ کیلوگرمی وجود دارد و البته اعداد یاد شده کمی ضعیفتر از برخی رقبای اصلی این خودرو هستند. از معایب این خودرو نیز میتوان به کم بودن امکانات رفاهی، کم بودن تعداد خودرو، گران بودن قطعات اشاره کرد. از جمله مزایایی که این خودرو دارد میتوان به طراحی بسیار زیبا و جذاب، امکانات و تجهیزات مناسب، بدنه مقاوم، ساختار باکیفیت و قابلیت آفرود بالا اشاره کرد. زمانی که به این خودرو نگاه میکنیم، بهجای مشاهده یک چهره خشن و جنگنده، چهرهای هوشمند را مشاهده میکنیم.
این شاسی بلند آفرودی با طراحی مدرن و تواناییهای بالا، محصولی بود که در سالهای اولیه دهه ۱۳۸۰ در بازار کشور نظیر آن یافت نمیشد. تیپ سیگنیچر به عنوان نمونه On Road یا مناسب استفاده درون شهری با امکانات و آپشنهای رفاهی و ایمنی قابل توجه است و با رقم فروش ۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان، به عنوان نسخه گرانقیمت این خودرو شناخته خواهد شد. در مورد طراحی داخلی سانگ یانگ موسو گرند خان باید گفت که طرح داشبورد این خودرو خیلی جدید و مدرن به نظر نمیرسد و البته شباهتهایی با برخی شاسیبلندها و پیکاپهای معتبر جهانی بهویژه در نسلهای گذشته دارد. با این حال، این سبک طراحی برای یک خودروی آفرودی و یک وانت پیکاپ همهکاره، تقریبا متعادل است و به نظر نمیرسد که طرحهای مدرن خیلی با ذات و همچنین نوع سلیقه مشتریان اینگونه خودروها تطابق داشته باشد. اما نمای جلو سانگ یانگ موسو گرند خان، بهویژه چراغها و جلوپنجره، بسیار شبیه به مدل رکستون جدید کار شده که در نوع خود جذابیت خاصی دارد و خشونت و قاطعیت قابل قبولی به این وانت پیکاپ آفرودی میبخشد. از دیگر ویژگیهای ایمنی این خودرو میتوان به رادار هشدار نقاط کور (BSW)، رادار هشدار برخورد هنگام خروج از خط (LCW)، رادار هشدار عبور ترافیک از عقب (RCTW)، و رادار هشدار خروج امن سرنشینان (SEW) اشاره کرد.
این پیکاپ سایز متوسط که نسخه فیسلیفت شده آن در سال ۲۰۲۳ توسط KGM رونمایی شد، با الهام از مدل پرچمدار رکستون G4 و اضافه کردن جزئیات جدید، تصویری استوار و مدرن به نمایش میگذارد. خطوط شخصیت بخش این خودرو از جمله گلگیرهای برجسته و خط شانه جانبی، در کنار جلوپنجره افقی کرومی بزرگ و سیستم روشنایی عمودی، نمایی قوی و مستحکم از یک پیکاپ را به تصویر میکشد که مشابه آن را در وانتهای متوسط و بزرگ برندهای مطرح جهانی میتوان یافت. این سیستم با قفل دیفرانسیل مکانیکی در محور عقب و گیربکس کمکی دو ضریب برای عبور از مسیرهای سخت و بیراههنوردی طراحی شده است. موسو گرند خان از سیستم تعلیق جناغی دوبل مستقل در محور جلو و ۵-لینک مولتی لینک در عقب برخوردار است، که به پایداری و راحتی سواری آن در مسیرهای آفرودی کمک میکند.
جدا از پیشرانه قدرتمند موسو که از نسخههای بنز برگرفته شده است، سیستم انتقال نیرو AWD یکی از شگفتیهای فنی این خودرو است که باعث انتقال متناسب نیرو به چرخها میشود. همگی میدانیم که فشار بسیار زیادی در جادههای ناهموار به خودروهای آفرود میآید و برای این که بتوان از این فشارها جلوگیری کرد باید قدرت کشش بین چرخهای خودرو را بالا برد. کاری که سیستم AWD و فناوری TOD میکنند همین تقسیم و انتقال قدرت برای کشش لازم میان چرخها است. همان طور که اشاره کردیم انتقال نیرو در سانگ یانگ موسو دو دیفرانسیل انجام میشود. شتاب 0 تا 100 آن نیز در 9.8 ثانیه انجام میشود و حداکثر سرعت گشتاور آن 307 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه است.
این طراحی تاثیرگذاری، یادآور المانهای مشابه در کلاس وانتهای سایز متوسط و بزرگ در بازار جهانی است. چراغهای جلو و عقب موسو گرند-خان، با همواره بودن المانهای جسورانه برند سانگیانگ، نه تنها معاصر و آشنا به نظر میرسند بلکه هیچ کدام از خودروسازان دیگر در دنیا مشابه آن را ندارند و بهرهمندی از فناوری روز HID (زنون) و LED در مه شکنها، بر جذابیت آن افزوده است. استقبال جهانی از موسو در کلاس شاسی بلندهای سایز متوسط آفرودی دو دیفرانسیل، سبب شد تا سبد محصولات سانگیانگ گسترش یابد و خودروهای نوینی نظیر رکستون (Rexton)، کایرون (Kyron) و اکتیون (Actyon) به تولید برسند. در همان دوره، یک نسخه آزمایشی نیز وارد کشور شد، اما ادامه فعالیتهای مربوط به واردات آن متوقف گردید. داخل کابین موسو گرند خان نیز طراحی نسبتا ساده ای دارد؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان سه شاخه دیده می شود که کلیدهای کنترلی روی آن قرار گرفته اند.
موسو گرند خان با بهرهگیری از این سطح از تجهیزات و طراحی بهروز، انتخابی ایدهآل برای علاقهمندان به خودروهای پیکاپ با کاربری همهجانبه و امکانات کامل است. در مورد امکانات سانگ یانگ موسو گرند خان باید بدانید که این خودرو در دو تیپ Sahara (ساهارا) و Signature (سیگنچر) وارد بازار کشور میشود. کابین موسو گرند خان ترکیبی جذاب از طراحی مدرن و امکانات رفاهی سطح بالا را به نمایش میگذارد.
فضای داخل کابین نسبتا جادار است و استفاده از صندلیها با سطح کیفی متعادل، باعث میشود تا کابین سانگ یانگ خان به نوبه خود بتواند حد انتظارات مشتریان را به نحو قابل قبولی برآورده کند. سانگیانگ شرکت خودروسازی کرهای است، که بهعنوان چهارمین شرکت خودروسازی بزرگ کرهای بهشمار میآید. درحالیکه طراحی نامتقارن کابین کاملاً جالبتوجه است اما استفاده از آن با گیجی همراه است. کنترلها همهجا قرار دارند و ستون مرکزی دارای اهرمهای یکسان برای کنترل گرمکنندههای صندلی، سیستم چهارچرخ محرک و زاویه چراغهای جلو است. به همین ترتیب مه شکنها نیز به همراه کنترلهای آینهها در یک سمت قرار داده شده و سوئیچهای کامپیوتر سفری در بالای داشبورد قرار دارند. فرمان خودرو کاملاً فاقد بازخورد بوده و سبک است و در راههای شهری و جادهای اطمینان لازم را ایجاد نمیکند.
این پیشرانه نه تنها گشتاور قابل توجهی ارائه میدهد، بلکه از لحاظ مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی یورو ۶، عملکردی بهینه و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی دارد. همچنین نمایشگر پشت فرمان در تیپ Signature همانند نمایشگر میانی این خودرو 12.3 اینچی است در حالی که در تیپ SAHRA این نمایشگر 3.4 اینچی از نوع TFT است. صندلی ها در هر دو تیپ تنظیم برقی 8 جهته برای راننده و 6 جهته برای شاگرد دارند و صندلی های جلو و عقب گرم کن و صندلی های جلو، سیستم سرد کن نیز دارند. جنس صندلی ها در تیپ SAHRA از نوع پلی اورتان و در تیپ سیگنیچر از نوع چرم طبیعی است.
سانگ یانگ با سابقهای طولانی در خودروسازی، یکی از شرکتهای خودروسازی معتبر کره جنوبی است که از دیرباز در بازار خودرو ایران سهمی به سزا داشته است. یکی از محصولات این شرکت خودروسازی در ایران، خودرو سانگ یانگ موسو است که از همان بدو ورود بازار را به دست گرفت و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این خودرو کرهای به عنوان اولین خودروهای SUV وارد ایران شد و برای کسانی که جوانیشان در دهه 80 بوده است، این اتومبیل همچنان ابهت و تازگی روز اولش را دارد. در مجموع، تفاوت اصلی بین تیپ های موسو گرند خان به امکانات رفاهی و ایمنی بازمیگردد. تیپ سیگنچر با تجهیزات پیشرفتهتر و آپشنهای بیشتری مانند چراغهای زنون، نمایشگر بزرگتر، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستمهای ایمنی پیشرفته، یک انتخاب مناسب برای کسانی است که به امکانات بیشتر و سطح بالاتری از راحتی و ایمنی نیاز دارند. از طرف دیگر، تیپ صحرا گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی با قیمت مناسبتر و عملکرد مشابه هستند، بدون اینکه به آپشن های اضافی نیاز داشته باشند.
فورد رنجر کمتوانتر با گیربکس دستی مصرفی تقریباً مشابه با موسو را نشان میدهد. اما چند سال بعد دوو این سهام را به شرکت سایک موتور چین واگذار کرد و نهایتا، عمده سهام شرکت در سال 2010 به ماهینداری هند واگذار گردید. این خودروی پیشرفته همچنین دارای سیستم روشنایی در روز (DRL)، روشنایی اصلی زنون (HID)، سنسور نور و سنسور باران (که روشنایی و برف پاککن را بهطور خودکار تنظیم میکند)، دوربین دنده عقب و ۳۶۰ درجه، و سیستم نظارت بر فشار باد تایرها است. قابلیت کنترل حرکت در سرازیری (DAC) و سربالایی (HAC) نیز به راحتی و ایمنی در شرایط مختلف کمک میکند. خودروسازی ایلیا هم اکنون شرایط فروش 120روزه این خودرو در دو تیپ SAHRA و Signature را منتشر کرده است. براساس این شرایط فروش، نسخه SAHRA با موعد تحویل 120 روز کاری 2.690 میلیارد تومان قیمت دارد و نسخه Signature با قیمت 3.190 میلیارد تومان عرضه می شود.
موسو جدید در واقع چیزی بیش از بهروزرسانی کوراندو اسپورت است اما تغییرات این خودرو چیزی عمیقتر از یک دماغه و نامی جدید نشان میدهد. قدرت پیشرانه با افزایش مواجه شده و از ۱۵۳ اسب بخار کوراندو اسپورت به ۱۷۶ اسب بخار در موسو رسیده است و البته میتواند استاندارد یورو ۶ را پاس نماید. با وجود دو کابینه بودن، فضای بار این پیکاپ خان ۱۰۱۰ لیتر گنجایش دارد و حدود یک تن بار را میتوان با آن حمل کرد. این خودرو قابلیت یدککشی هم دارد و میتواند ۳۲۰۰ کیلوگرم بار را در یدککش به دنبال خود بکشد.
در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 12.3 اینچی قرار گرفته و کمی پایین تر از آن، پنل سیستم تهویه مطبوع دیده می شود. نسخه فیس لیفت این خودرو به تازگی مورد توجه شرکت صنایع خودروسازی ایلیا قرار گرفته و این محصول به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه خواهد شد. در بازاری که اکثر پیکاپ های صفر کیلومتر چینی هستند، حضور یک پیکاپ ساخت کره جالب توجه خواهد بود.
شاسی بلند سایز متوسط موسو (Musso) که به معنای “کرگدن” در زبان کرهای است، نخستین خودرو تولیدی سانگیانگ بر پایه تکنولوژی روز دایملر-بنز در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد. ورود این خودرو به بازارهای جهانی و به ویژه ایران در ابتدای دهه ۱۳۸۰ شمسی، تحولی چشمگیر در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کرد. از آن زمان، این خودرو به خاطر نامگذاری آن به عنوان Rhino (به معنای کرگدن در زبان انگلیسی) در بازار استرالیا و با توجه به قابلیتهای بیراههنوردی، در ایران به لقبی چون “کرگدن” مشهور شد.
طراحی ظاهری وانت سانگ یانگ خان در نوع خود متفاوت به نظر میرسد، اما اگر به محصولات سانگ یانگ خوب دقت کرده باشید، این سبک طراحی برای ما چیز جدید و متفاوتی به حساب نمیآید. این طراحی شاید نسبت به وانت پیکاپهای روز دنیا خیلی زیبا به نظر نرسد، بهویژه حالت جعبهای و هندسی ستونها و فریم پنجرهها، جذابیت زیادی نسبت به بسیاری از وانت پیکاپهای همرده روز دنیا ندارد. نمای عقب موسو گرند خان نیز بسیار ساده طراحی شده و تفاوت خاصی با سایر محصولات موجود در این سگمنت ندارد. مدلهای مجهز به دنده دستی هماکنون مصرف سوخت ادعایی ۷ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی را دارند.
ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد. شرکت سانگیانگ در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد، در ۱۹۸۶ توسط گروه سانگیانگ خریداری شد. این شرکت در نهایت در سال ۲۰۱۰ به ارزش ۴۷۰ میلیون دلار، توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد و هماکنون بهعنوان زیرمجموعهای از این شرکت هندی فعالیت میکند. ایجاد قوسهایی که در این شاسیبلند ایجادشده کمک میکند تا این خودرو از مسیرهای صعبالعبور نیز عبور کند.
سانگ یانگ موسو گرند خان که از نظر پلتفرم با شاسی بلند رکستون مشترک است، در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده و با نامهایی همچون سانگ یانگ موسو اسپرت و رکستون اسپرت کولمن شناخته میشود. مدل رکستون اسپرت کولمن جدیدترین بهروزرسانی این وانت پیکاپ به حساب میآید که در سال ۲۰۲۳ به بازار آمده و همین مدل نیز توسط صنایع خودروسازی ایلیا به ایران رسیده است. دو تیپ از سانگ یانگ خان تحویل خریداران میشود که یکی با نام Sahara میانرده و مناسب آفرود است و یکی هم به اسم Signature ردهبالاترین مدل محسوب میشود و برای رانندگی شهری و جادهای کاربرد بیشتری دارد. موسو گرند خان روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه به صورت رسمی و با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد. این خودرو تنها گزینه کرهای بازار کشور در کلاس پیکاپ است که از سوی شرکت صنایع خودروسازی ایلیا به بازار خودرو ایران تزریق میشود. قیمت موسو گرند خان در تیپ سیگنیچر (نسخه فول آپشن) در مقایسه با رقبای چینی سگمنت کراساوور شهری بازار بسیار معقول است.
توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. در زمانی که سبد محصولات این خودروساز مطرح کرهای هدف انتقادات طراحی قرار گرفته بود، هیچ برند دیگری جرأت نکرد تا به سبک طراحی غیرمتعارف و جسورانه دست بزند. موسو گرند-خان نیز از ابتدای عرضه، با الهام از المانهای خاص مدل رکستون G4، این جسارت را در طراحی به رخ میکشد. موسو گرند خان در محور جلو از سیستم تعلیق دو جناغی و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به دیفرانسیل سالید و سیستم تعلیق 5 اتصالی با ترمزهای دیسکی است. از لحاظ میزان آپشن، این خودرو دارای آپشنهای خیلی زیادی نیست اما با همین میزان آپشن نیز توانسته است رضایت قابلتوجهی را از کاربران خود دریافت کند.
امکانات داخل این خودرو ساده و کارآمد است و یکی از ویژگیهای تحسین برانگیزی که طراحی داخلی این خودرو دارد دکمههای ضبط صوت و سیستم تهویه هوا و کولرها و دیگر دکمههای آن از جنس پلاستیکی ساخته شده است که اگر تصادفی رخ ندهد مرگ ندارند. صفحهای هم جلو فرمان قرار گرفته است که کیلومتر شمار و دور موتور را نشان میدهد. از دیگر امکانات در طراحی داخلی سانگ یانگ موسو میتوان نام برد کیسه هوای راننده، تهویه مطبوع دستی است و البته میتوان به این فهرست آینههای بغل برقی و سانروف را هم اضافه کرد. سانگ یانگ موسو یک شاسیبلند سایز متوسط از شرکت کرهای سانگ یانگ است که در چند نسل، به بازار جهانی عرضه شده است. این خودرو رقیبی برای شاسیبلندهای مشابه ژاپنی، نظیر میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو و نیسان پتفایندر محسوب میشود. این خودرو در بازار کشورمان، با دو مدل پیشرانه 3200 سی سی و 2300 موجود است، که اکثر نمونههای موجود، مجهز به موتور شش سیلندر خطی مرسدس بنز هستند.
رکابهایی از جنس پلاستیک خاص هم قدرت بدنه این خودرو را به نمایش میگذارد و هم نشانگر آمادگی آن است. جلوپنجرهای با قاب فلزی پلاستیکی دارد تا در جادههای پر از گل و لای بتواند حافظ سیستم تهویه و خنک کننده موتور ماشین باشد. این نوع طراحی در شاسی بلندها کاملا از عمد انجام میشود تا با قوس ایجاد شده در مسیرهای ناهموار از فشار بیش از حد به تایرها جلوگیری شود. باربند فابریکی هم روی سقف این خودرو سوار شده است تاب آوری بسیار بالایی دارد.
پیکاپ موسو گرند خان که توسط خودروسازی ایلیا موتور عرضه میشود، دارای پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ بنزینی است که ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه به استاندارد آلایندگی یورو ۶ پایبند بوده و از سیستم انژکتوری تزریق مستقیم (T-GDI) بهره میبرد که مصرف سوخت معقولی در حدود ۱۱.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. نیروی تولیدشده از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن به سامانه دو دیفرانسیل موقت انتخابی (۴WD) منتقل میشود. سانگیانگ موسو، خودروئی مدرن از زیرمجموعه KGM، در بازارهای بینالمللی و صادراتی با دو مدل موسو و موسو گرند و همچنین در بازار انحصاری کره جنوبی با نام رکستون اسپرت (Rexton Sport) و خان (Khan) ارائه میشود. با توجه به سابقه طولانی و اعتبار این مدل در ایران، شرکت صنایع خودروسازی ایلیا نسخه بینالمللی موسو گرند را تحت عنوان “موسو گرند-خان” (ترکیبی از نام معتبر موسو و نام موزون “خان” در کره جنوبی) روانه بازار میکند تا بار دیگر خاطره این مدل در ذهن ایرانیان زنده شود.
موسو گرند خان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ظاهری زمخت و کاملا ناموزون دارد. موسو گرند خان با وزن 2190 کیلوگرم، مصرف سوخت میانگین 11.6 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد. سیستم تعلیق موسو گرند-خان در هر دو تیپ از نوع دوبل جناغی در جلو و 5 اتصالی در عقب است که سیستمی فراتذر از پیکاپ های سنتی و مشابه شاسی بلند های شاسی مستقل را به نمایش می گذارد.
این پیکاپ با داشتن نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی و صفحه پشت آمپر دیجیتال هماندازه، نمای بصری پیشرفتهای دارد. داشبورد خودرو با طراحی بهینه و جدید، دریچههای باریک تهویه، دکمههای لمسی، و نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ، فضای دلپذیری را ایجاد کرده است که با نیازهای رانندگی مدرن همخوانی دارد. درون کابین موسو گرند خان، استفاده از چرم مصنوعی و ترکیب چرم ناپا و جیر در رنگهای مشکی و خاکی، حس لوکس و راحتی را به سرنشینان منتقل میکند. این خودرو با امکانات ایمنی و رفاهی پیشرفتهای همچون ۶ ایربگ، ورود و استارت بدون کلید، دوربین دنده عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور تایر، و سنسور باران، یک پکیج کامل از فناوریهای ایمنی و راحتی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد.
کیلومترشمار مدل Signature با اندازه ۱۲.۳ اینچ از نوع دیچیتال است، اما نسخه Sahara کیلومترشمار آنالوگ دارد. همچنین روکش صندلیهای خان سیگنچر چرمی است، اما برای ساهارا از پلی اورتان (TUP) استفاده شده است. نسل جدید موسو در سال ۲۰۱۸ به عرصه جهانی ورود کرد، اما نسخهای که صنایع خودروسازی ایلیا انتخاب کرده است، یک فیس لیفت جذاب است که در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. این نسخه با تغییرات جزئی در جزئیات طراحی، بهبودهای بصری را به ارمغان آورده و با اصول طراحی روز همخوانی بیشتری دارد، در حالی که المانهای اصلی و خطوط شخصیتی خودرو همچنان حفظ شدهاند. یکی از تفاوتهای برجسته میان مدل رکستون اسپرت و موسو گرند-خان در نوع سیستم تعلیق محور عقب آنها نهفته است که بهطور خاص به کاربری هر یک مرتبط میشود. موسو گرند-خان با محفظه بار بزرگتر به حجم ۱۰۱۰ لیتر، از سیستم تعلیق سنتی و بادوام فنر شمش طولی (Longitudinal Leaf Spring) بهره میبرد.
وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند.
موسو، که نام آن به معنای «کرگدن» در زبان کرهای است، اولین محصول سانگ یانگ با تکنولوژی روز دایملر-بنز بود و در دهه ۹۰ میلادی به عنوان یک شاسیبلند سایز متوسط و آفرودی مدرن پا به عرصه خودروهای بینالمللی گذاشت. مدلهای اولیه موسو که در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی به ایران رسیدند، بهسرعت جایگاهی متمایز یافتند و بهدلیل ظاهر خشن و تواناییهای بینظیرشان در مسیرهای سخت، لقب «کرگدن» را در میان مشتریان ایرانی به دست آوردند. اما سانگ یانگ خان Signature که نسخه ردهبالا از پیکاپ سانگ یانگ محسوب میشود، امکانات بیشتری از تیپ Sahara را در اختیار راننده و سرنشینان میگذارد.
ابعاد موسو گرند خان برابر با ۵۴۰۵ میلیمتر طول، ۱۹۵۰ میلیمتر عرض و ۱۸۵۵ میلیمتر ارتفاع بوده و فاصله محوری آن ۳۲۱۰ میلیمتر است که با محفظه باری به حجم ۱۰۱۰ لیتر، فضای مناسبی برای حمل بارهای سنگین فراهم میآورد. این پیکاپ دارای رینگهای ۲۰ اینچی آلومینیومی و تایرهای ۲۵۵/۵۰ است که ظاهر و عملکرد مناسبی به خودرو در مسیرهای شهری و آفرودی میبخشد. با سابقه طولانی برند سانگ یانگ در تولید خودروهای آفرودی و شاسیبلند، موسو گرند خان گزینهای قابلاعتماد در کلاس پیکاپهای دو دیفرانسیل بازار ایران به شمار میرود که با امکانات فنی و رفاهی برجسته، تجربهای رضایتبخش برای خریداران فراهم میکند.
این پیکاپ با توانایی یدککشی تا ۳.۲ تن، از یک سیستم کنترل نوسان تریلر نیز بهرهمند است که در نسخه ۲۰۲۳ به منظور بهبود عملکرد یدککشی اضافه شده است. نخستین دور فروش موسو گرند خان در مهر 1403 با قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان اتفاق افتاد. این خودرو با ورود به بازار ایران در محدوده قیمتی بسیار بالاتری از رقبای چینی قرار می گیرد که ممکن است در موفقیت این خودرو ایجاد شک کند. در صورتی که صنایع خودروسازی ایلیا نتواند این خودرو را با خدمات مناسب و شرایط مناسبی راهی بازار کند، احتمال حتی ساخت کره بوده این خودرو نیز نمی تواند موسو گرند خان را با این قیمت نجات دهد. گلگیرهای برجسته جلو و عقب، ترکیب با خط شانه جانبی، جلوپنجره افقی کرومی بزرگ به همراه سیستم روشنایی روز در شکافهای عمودی، یک تصویر قوی و مستحکم را خلق کرده است.
اندازه این ماشین به ترتیب طول و عرض و ارتفاع 4715، 1864 و 1735 میلی متر است. گفتنی است که سیستم ترمز سانگ یانگ موسو ضد قفل است از فناوری های TCS، ABD، TOD، EBD، ECS بهرهمند است. به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازتسنیم، شرکت خودروسازی ایلیا قرار است به زودی پیکاپ موسو گرند-خان را به بازار ایران عرضه کند.
با حفظ تخصص در تولید کلاس خاصی از خودروهای آفرودی با توان بالا، برند سانگیانگ به نماد معادل کرهای برند جیپ تبدیل شده است. این شرکت که در کشور خود به عنوان بهترین و قویترین تولیدکننده خودروهای دو دیفرانسیل بیراههنورد شناخته میشود، در طول زمان با چالشهای اقتصادی متعددی مواجه شده است. سانگیانگ، در گذشته تحت تملک دوو موتور کره، سایک موتور چین و ماهیندار هند قرار داشت و نهایتاً در سال ۲۰۲۲ دوباره به گروه بزرگ کرهای KG Group پیوست. محصولات سانگ یانگ همواره به طراحی های عجیب، زمخت و نه چندان زیبا معروف بوده اند.
تیپ رده متوسط تحت عنوان ساهارا، با داشتن امکانات ایمنی و رفاهی کمتر اما قیمتی بسیار رقابتی و ایدهئال دارد و انتظار میرود که این تیپ تشکیلدهنده حجم قابل توجهی از آمار فروش شرکت سازنده و عرضهکننده باشد. استفاده از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی و پنل دیجیتال TFT برای کلاستر، نه تنها کاربری مدرن را فراهم میسازد، بلکه انسجام بصری فضای داخلی را تقویت کرده است. علاوه بر این، سیستم تهویه مطبوع دوگانه دیجیتال و نورپردازی انتزاعی در داخل کابین، تجربهای دلپذیر و راحت را برای سرنشینان فراهم میآورد. موسو گرند خان با این طراحی بیرونی خشن و در عین حال فضای داخلی پیشرفته، ترکیبی ایدهآل از ظاهر قدرتمند و امکانات رفاهی مدرن را ارائه میدهد که میتواند در میان علاقهمندان به خودروهای پیکاپ سایز متوسط جایگاه ویژهای پیدا کند. سانگ یانگ موسو گرند خان، بازگشت افتخارآمیز برند موسو به بازار ایران است؛ نامی که از دهه ۱۳۸۰ شمسی با ظاهری جذاب و توانمندیهای بیراههنوردی، جایگاه خاصی در دل علاقهمندان به خودروهای شاسیبلند پیدا کرد.
اگر شما علاقهمند به تهیه این خودرو هستید باید بدانید که در حال خرید یکی از بهترین خودروها هستید اما با توجه به اینکه ساخت این خودرو متوقف شده است، شاید برای تهیه قطعات یدکی با مشکل روبهرو شوید. حتماً قبل از آنکه خرید کنید این موضوع را بررسی کنید که قطعات سالم باشد و مشکلی نداشته باشد. سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع Part Time 4WD بوده و مجهز به کمک سبک، کمک سنگین و قفل دیفرانسیل محور عقب است. گیربکس دستی خودرو کمی سفت است و همچنین استراحت گاه دست ثابت در هنگام تعویض دندهها ایجاد مزاحمت میکند بنابراین به همین خاطر ما نمونهی ۶ سرعته اتوماتیک را انتخاب کردیم.
سالهای میلادی 1993 تا 2005، سالهایی بودهاند که خطوط تولید شرکت سانگ یانگ به تولید اختصاصی موسو برای استفاده این خودرو در کره جنوبی و دیگر کشورها مشغول بودهاند. انتخاب اجزای مهم این خودرو مانند پیشرانه و بدنه مستحکم آن از مدلهای پیشتاز بنز، برگه برندهای بود که خیلی زود سانگ یانگ موسو را سر زبانها انداخت و کره جنوبی را به سرعت وارد مسیر رقابت با خودروسازیهای شناخته شده اروپایی و آمریکایی کرد. زیرا هیچ کس فراموش نمیکند که آفرود سواری در ایران و بالا رفتن از تپههای شنی و کوهپایههای صخرهای و خاکی در ایران تا قبل از ورود موسو، تنها رنگ جیپهای نظامی را به خود دیده بودند و فاتح بعدی آنها به عنوان اتومبیلی که در دسترس عموم بود همین سانگ یانگ موسو بود. با این که از سال 2005 میلادی خط تولید این خودرو متوقف شد، بازار خودرو ایران هنوز هم خریداران تشنهای برای سانگ یانگ دست دوم و البته سرپا را در خود دارد. به گزارش گروه رسانه ای شرق، شرکت خودروسازی ایلیا قرار است به زودی پیکاپ موسو گرند-خان را به بازار ایران عرضه کند. این پیکاپ با مشخصات فنی مشابه قرار است دو تیپ Sahara و Signature به بازار عرضه شود.
نیز این خودرو بهگونهای طراحی شده است تا بتواند در جادههای پر از گلولای نیز بهخوبی حرکت کند. در مجموع کابین این خودرو کاملا ساده و به دور از طرح های مدرن امروزی طراحی شده است. برای محفظهی بار خودرو میتوان چندین نوع پوشش را سفارش داد که با مجهز شدن محفظهی بار به آن شاهد ظاهری شبیه به یک شاسیبلند خواهیم بود. تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت مهندسی سرزمین ابرار می باشد. برای کسانی که در دهه 80 جوانی خود را گذراندهاند این خودرو همچنان ابهت خاص خودش را دارد.
دیدگاهتان را بنویسید