موتورهايي كه چندين كيلومتر مستهلك شده اند معمولا فلزسطحي و كفي سوپاپ در اثر گرماي حاصله از حركت پيستون موتور تحليل مي رود. دود حاصل از احتراق از طریق سوپاپ دود و به کمک بالا آمدن پیستونها از سیلندر پژو پارس خارج و وارد اگزوز میشود تا هوای تازه و سوخت، جای آن را بگیرد. پیشرانه xu7p پیشرانهای 8 سوپاپ است و نسبت به حجم خود توان بالایی را تولید نمیکند که این مسئله با معیارهای امروزی اصلاً نمیتواند برای خریدار قابل قبول باشد. امروز میخواهیم به بررسی همهٔ موتورهای همهٔ نمونههای پژو پارس بپردازیم. گنجایش مخزن سوخت پژو پارس با پیشرانه XU7P ال ایکس و سفارشی 66 لیتر است . پژو ۴۰۸x به سیستمهای ترمز پیشرفتهای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است.
سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مکفرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع تورشن بیم است. سیستم مکفرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دستاندازها را تا حد زیادی جذب میکند. شاید یکی از ضعفهای این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود، میتوان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیطزیست کمپانی پژو دانست. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلیمتر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلیمتر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلیمتر است؛ این خودرو بهصورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد.
کیفیت بدنه کم، مونتاژبد و به خصوص درب ها اصلا رگلاژ نیستند و مصرف سوخت متاسفانه خیلی بالا و تصمیم دارم به نمایندگی مراجعه کنم. پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است. با توجه به نیاز بازار داخلی به خودروهایی با گیربکس اتوماتیک، عرضه این خودرو در دهه ۹۰ شمسی دوباره از سر گرفته شد تا در نهایت در سال ۹۹ تولید آن بهصورت کامل متوقف شد.
سپس به دلیل عدم دریافت مجوز صادرات از سوی کشور عربستان، نام آن به پژو پارس تغییر یافت. در این خودرو از گیربکس چهار سرعته اتوماتیکی استفاده شده که قبلا هم در پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ دیده بودیم. همچنین وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخها نیز برعهده یک گیربکس پنج دنده دستی است. مهمترین ویژگی این نسخه از پژو پارس نسبت به نسخههای دیگر، استهلاک کمتر آن بهخصوص نسبت به پژو پارس ۱۸۰۰ است.
مدل جدید پژو ۲۰۷ مجهز به پیشرانه TU۵P است که به لطف سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و بهینهسازی سیستم سوخترسانی، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این تغییرات باعث شده موتور جدید عملکرد روانتری داشته باشد و مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخههای قبلی ارائه دهد.یکی از مهمترین تغییرات این مدل، استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به جای گیربکس قدیمی ۴ سرعته است. بیشینه مصرف TU5 موفق ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری، ۱۰۸ اسب بخار و گشتاورش ۱۴۲ نیوتنمتر است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور در پرشیا LX کمتر از همهٔ مدلهای همخانوادهاش است و تا رقم ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش داشته که میزان قابل قبولی برای خودرویی با جسهٔ پرشیا محسوب میشود. اما در نسخههای اتوماتیک این رقم کمتر از ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت نشده است. پارس سال XU7P محصول جدید ایران خودرو است که از نظر فنی تغییراتی نسبت به پژو پارس سال XU7 قدیمی پیدا کرده.
فراموش نکنید که برای تعمیر و سرویس خودرو در محل، میتوانید از تیم متخصصین خودروی آچاره کمک بگیرید. کافیست سفارش خود را در سایت آچاره ثبت کنید یا با شماره 1471 تماس بگیرید. پژو پارس سال دارای موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار است که با وجود آلایندگی و مصرف سوخت کمتر میتواند بهراحتی ماشین را به سرعت بالا برساند.
با وجود اینکه شاهد تغییرات فاحشی نسبت به ۴۰۵ نیستیم ولی همین تغییرات هم ظاهر جذابتری به پژو پرشیا دادهاند. پژو ۲۰۷ با گیربکس جدید، موتور ارتقایافته و امکانات بیشتر، نسبت به مدلهای قبلی خود بهبودیافته است. اما همچنان طراحی قدیمی، فضای محدود کابین و قیمت بالای آن در بازار آزاد، از نقاط ضعف این خودرو محسوب میشوند.اگر به دنبال یک هاچبک اقتصادی و چابک هستید، ۲۰۷ میتواند گزینهای مناسب برای رانندگی شهری باشد. اما اگر فضای کابین و امکانات پیشرفتهتر برایتان اهمیت دارد، خودروهای دیگری در همین بازه قیمتی انتخابهای بهتری خواهند بود.
همچنین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافت. پژو پارس XU7P سال یا همان XU7 پلاس دستپخت جدید ایران خودرو برای بازار کشور است که بیشترین تغییرات آن نسبت به نسخه قبلی یعنی پژو پارس سال با موتور XU7 در بخش فنی و قوای محرکه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از حضور این خودرو در کشور ما میگذرد، بسیاری از قطعات آن در داخل تولید میشود. با توجه به وضعیت کنونی کشور و وجود تحریمها، این موضوع به یکی از مزایای این خودرو تبدیل شده است؛ چراکه بسیاری از شرکتهای خودروسازی از ایران خارج شدهاند و به شرکتهای ایرانی قطعه نمیفروشند. به عنوان مثال، بسیاری از خودروهای چینی موجود در کشور امکانات زیادی دارند؛ ولی تقریباً قطعات آنها در داخل کشور یافت نمیشود و در صورت نیاز، باید بهصورت سفارشی از کشورهای دیگر تهیه شود. اما قطعات مختلف این خودرو بهراحتی و با قیمتی مناسبتر از خودروهای وارداتی، قابل خرید است.
هر پیشرانه درونسوز چهارزمانه، دارای سوپاپ دود و هوا برای ورود مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر و خروج دود از آن می باشد. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت جهانی پژو ۲۰۶ سرمایهگذاری این شرکت برای مونتاژ و تولید این مدل در کشورهای در حال توسعهای نظیر ایران بود، یعنی جایی که امروز نزدیک به دو دهه از تولید میگذرد و پس از پیکان و پراید به نوعی به نماد خودرو مردمی کشورمان بدل شده است. پژوپارس به دلیل برخورداری از فضای داخلی برزگ و جادار میتواند انتخاب مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد. در داخل کابین آن فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب وجود دارد. صندوق عقب آن با ظرفیت گنجایش ۴۷۰ لیتر فضای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت آنرا به عربستان صادر کند و به دلیل وجود حرف (پ) در نام آن و حساسیت اعراب به کلمه پرشیا، نام آنرا به پژو سفیر تغییر داد.
این مدل، که به موتور زانتیایی نیز در بین مردم معروف بود، دارای یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر بود و یک جعبه دنده ۵ سرعته نیز وظیفه انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به جرخ های جلو را بر عهده داشت. مزایای پژو 206 تیپ 2 شامل مواردی از قبیل، مصرف سوخت پایین، طراحی خارجی و داخلی و وضعیت ایمنی مناسب است. این خودرو برای اولین بار در سال 1998 توسط شرکت فرانسوی peugeot تولید و به بازار عرضه شد. این هاچبک جذاب با طراحی زیبا، قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین و امکانات رفاهی قابل قبول توانست فروش خوبی را تجربه کند. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، قصد داریم مزایای 206 تیپ 2 را بررسی کنیم.
پژو پارس پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه 80 میلادی دارد و فرم طراحی بدنه آن هم چندان با استانداردهای ایمنی روز مطابقت ندارد. این موضوع باعث شده است تا وضعیت ایمنی پژو پارس چندان مطلوب نباشد و حتی نسبت به برخی رقبای داخلی مثل شاهین یا تارا در جایگاه پایینتری قرار بگیرد. تغییراتی مثل اضافه شدن منبع انبساط جداگانه به سیستم خنک کاری و استفاده از واشر سرسیلندر با کیفیت بالاتر، باعث شده است تا بحث واشر زدن موتور xu7p دیگر مطرح نباشد.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. همانطور که اشاره شد ایران خودرو با هدف بهبود عملکرد و راندمان، دست به برخی از تغییرات بر روی پیشرانههایش زد و با اضافه کردن یک پسوند پلاس آنها را معرفی کرد. به عنوان مثال پیشرانه جدید TU5P که برخی تغییرات را نسبت به پیشرانه TU5 داشته است.
ضمن اینکه از نظر ترمزگیری و سیسیتم تعلیق عقب هم برتری با رانا پلاس است. اما در عوض رانا پلاس از نظر فضای کابین به خصوص در قسمت عقب، پاسخگوی نیاز خانوادهها نخواهد بود در خصوص سورن پلاس هم باید یادآوری کنیم که این دو به نوعی برادر هم محسوب میشوند و درنتیجه شاید انتخاب میان آنها سلیقهای باشد. اما برای راحتتر شدن کار، بد نیست اشاره کرد که سورن پلاس با وجود استفاده از پیشرانه مشترک XU7P با پارس، به دلیل وزن سنگینتر مقداری کندتر است و همچنین بر اساس شواهد، اتاقش مقدرای زودتر به صدا میافتد.
البته که نباید ویژگیهای آیرودینامیکی بهتر بدنه پژو ۲۰۷ را نیز نسبت به حریف نادیده گرفت. بنابراین تمام معایب پژو پارس موتور xu7p که در بالا به آنها اشاره کردیم، در مورد نسخه elx هم صدق میکنند به جز بحث کمبود امکانات رفاهی. چراکه پژو پارس elx با موتور xu7p به لطف امکاناتی مثل سیستم مالتی مدیا، سنسور نور و باران، دوربین دید عقب، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو و سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) از نظر آپشن وضعیت بسیار بهتری نسبت به نسخههای سال و سفارشی دارد. پژو پارس در سالهای اخیر یکی از پرفروشترین خودروهای داخلی بوده است و تقریباً همه نسخههای آن، هم به صورت صفرکیلومتر و هم کارکرده، به آسانی در بازار خرید و فروش میشوند. به خصوص در شرایط فعلی که تولید نسخه xu7 متوقف شده و نسخه tu5 تیراژ تولید محدودی دارد، میتوانیم آینده خوبی را در بازار برای پژو پارس موتور xu7p پیشبینی کنیم.
در مرکز داشبرد نمایشگر کوچک دیجیتال، ورودیهای تهویه مطبوع، سیستم پخش و دکمههای کنترل تهویه مطبوع قرار دارد و داشبرد را به دو قسمت مساوی و قرینه تقسیم کرده است. سلام منم تیر۴۰۲تحویل گرفتم ۳۵هزارتاهم رفتم خدایی تا الان عالی بود.مصرفش سوختش پایینهصدا تو کابین خیییلی کمهسیستم خنک کننده اش عالیه.تازه خوزستان هستم.فقط جدیدا دور موتور بالاپایین میشه که بردم گفتن دریچه گاز مشکل داره. این داشبورد نسبت به مدلهای قبلی طراحی شیکتری دارد اما به عقیده برخی کاربران کیفیت متریال مورد استفاده برای آن خیلی خوب نیست. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
پژو پارس سال (پارس معمولی) تیپ پایه و ارزانترین نسخه از پژو پارس محسوب می شود که از نظر فنی مجهز به موتور معروف XU7 است. این خودرو در میان تمام تیپ های پارس بیشترین مصرف سوخت را به صورت ترکیبی دارد. این خودرو ابتدا با نام پژوپارس معمولی به فروش می رسید اما پس از رخ دادن چند تغییر مختلف در امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، نام پارس سال برای آن انتخاب شد. عمده اصلاحات ظاهری این خودرو در طول این سالهای اخیر به تحول آینههای جانبی و تغییرات اعمال شده در قالپاق و در برخی مدلها، رینگها محدود میشد. در ظاهر این شیر فرتوت طی آخرین سالهای تولید، دیگر هیچ نشانهای از چهرهپردازی مدرن و سیال امروزی به چشم نمیخورد.
در ادامه به سراغ بررسی معایب پژو پارس موتور xu7p میرویم تا با نقاط ضعف این خودرو هم آشنا شویم. ابتدا به سراغ مزایای پژو پارس موتور xu7p میرویم تا ببینیم چه نکاتی باعث میشود تا کماکان بتوانیم به این نسخه از پژو پارس هم مثل پدرانش اعتماد کنیم. با این وجود پژو پارس TU5 یک نسخه بهبود یافتهتر نسبت به پژو پارس معمولی است.
روزگاری پیکان حکم گاو شیرده ایران خودرو را داشت؛ بعد از خشک شدن شیر آن زبانبسته، شرکت ایران خودرو پژو ۴۰۵ را طلایهدار لشکریان خود ساخت و تا مدتها از فروش بالای این محصول ارزانقیمت، سودهای فراوان کسب کرد. اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز بالاخره در سال 1399 گوشههای میدان را بوسید و عرصه را برای دیگر فرزندان خود از جمله پژو پارس سال خالی کرد. تیپ 2 این خودرو با پیشرانه TU3A و با حجم 1360 سیسی به بازار داخلی عرضه میشود و توانایی تولید 75 اسببخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 118 نیوتنمتر گشتاور در 3400 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این خودرو، از طریق یک جعبهدنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
حوالی سال 1379 بود که شرکت ایران خودرو قید تولید پژو ۴۰۶ را زد و در عوض به سراغ پروژهای پرسودتر رفت و نمونه فیسلیفت پژو ۴۰۵ را تحت عنوان «پرشیا» به بازار معرفی کرد. ماشین پرشیا که بعدها به پارس تغییر نام داد، از لحاظ فنی و ساختار پلتفرم، تفاوتی نسبت به مدل ۴۰۵ ندارد، اما نمای جلوی آن با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شده و طرح پشت این خودرو نیز به طور کل در قیاس با نسخه اولیه تغییر کرده است. در طول بیش از ۲۰ سال، شرکت ایران خودرو مدلهای مختلفی از ماشین پژو پارس را در سبد تولیدات خود جای داد که با وجود تغییرات فنی نسبتاً گسترده این مدلها در قیاس با یکدیگر، تحولات ظاهری ناچیزی در آنها مشاهده میشود. پژو پارس سال یا ساده همانطور که از اسمش پیداست، نسخه پایه و ارزانقیمت این خانواده به شمار میرود که با پیشرانه هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری XU7 به خدمت مشتریان درآمده است. مهمترین تغییری که پارس سال طی چند سال گذشته به خود دید، تحول کامل داشبورد و رودریهای آن نسبت به گذشته و البته کاهش کیفیت متریال ادوات کابین بود.
راحتی صندلیها، فرمانپذیری بهتر کلیدهای روی فرمان، سیستم تهویه هوای خودکار و غربیلک فرمان بهتر را میتوان تفاوت ظاهری پژو پارس سال با tu5 دانست که باعث شده اقبال کاربران به پژو پارس TU5 بیشتر باشد. پژو پارس، که در سالهای ۷۸ تا ۸۵ با عنوان پرشیا در کشور عرضه میشد، به دلیل امکانات بیشتر نسبت به برادر بزرگش ۴۰۵ و ظاهر بهروزتر و لوکستر به سرعت مورد استقبال واقع شد و در بین موفقترین محصولات پژو قرار گرفت. پژو ۴۰۸x بهمحض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دستهبندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلیترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند.
طراحی نمای عقب هم مثل سایر بخشهای خودرو طرحی گرد دارد و دو چراغ تخم مرغی شکل در دو طرف در عقب دیده میشود. از ویژگیهای این موتور جایگزین شدن قطعاتی مثل درب سوپاپ، مجرای هواکش، دریچه گاز و منیفولد، میل سوپاپ و فنر سوپاپ با قطعات جدیدتر است. این مشخصات میتوانند 206 تیپ 5 را با وزنی در حدود 1054 کیلوگرم در زمان 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسانند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. طراحی درِ صندوقعقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فستبک داشته باشد.
هرچند به دلیل تنوع بسیار پایین خودروهای اقتصادی در این رده قیمتی، مشتریان همچنان مجبورند پژوپارس سال را یک خودروی نسبتاً زیبا بدانند. یکی از مزایای پژو 206 تیپ 2، مصرف سوخت پایین آن است و از این نظر، یک خودروی بسیار اقتصادی محسوب میشود. میزان مصرف سوخت آن در مسیرهای شهری، 8.9 لیتر و خارج از شهر و اتوبانها 5 لیتر در هر صد کیلومتر است؛ همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. این ارقام، نشاندهنده مصرف سوخت پایین این ماشین و وضعیت بسیار بهتر آن نسبت به خودروهای همرده است.
حال شاید با خودتان بگویید چرا این پیشرانه قدیمی، شتاب بهتری از نسخه قویتر 105 اسب بخاری TU5 دارد. پاسخ این است که موتور XU7 حجیمتر است و گشتاور بالاتری دارد و مهمتر از همه اینکه نقطه اوج گشتاور را در دور موتور پایینتر از موتور TU5 در اختیار راننده قرار میدهد. به زبان عامیانه این موتور با سایر مشخصات پارس از جمله وزن و گیربکس ماشین هماهنگتر است. موتور پژو پارس سال به دلیل ساختار قدیمی، بسیار پرمصرف است و بنابراین در شرایط رانندگی ترکیبی، مصرف سوخت پژو پارس به حدود ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد که نسبت به موتور TU5 عدد به مراتب بزرگتری است.
نسخه EF7 سورن پلاس هم با وجود اینکه همچنان اندکی کندتر از پارس سال به شمار میرود، اما به واسطه موتور 16 سوپاپ، در دورهای بالاتر تنفس بهتری دارد و به شکل محسوسی کم مصرفتر از پارس ظاهر میشود. طبق اطلاعاتی که ایران خودرو روی وبسایت خود از پیشرانه XU7P قرار داده در بخش فنی قدرت از 100 اسب بخار به 97 اسب بخار و گشتاور از 153 نيوتن متر در دور 3000 به 146 نیوتن متر در دور 4500 کاهش پیدا کرده است. پیشرانه خودرو کماکان 8 سوپاپ است و حداکثر سرعت از 190 کیلومتر به 185 کیلومتر در ساعت رسیده است. شتاب 0 تا 100 پژو پارس سال با موتور XU7P نیز 12 ثانیه اعلام شده که 1 ثانیه نسبت به نسخه قبلی کند شده است. تنها مورد مثبت این پیشرانه جدید کم شدن 2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی است که آن هم دور از ذهن به نظر میرسد و باید دید در واقعیت نتیجه چگونه است. این خودرو در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی حرفی برای گفتن ندارد؛ اما در مقایسه با خودروهایی که در داخل کشور تولید میشوند، مزایای بسیاری دارد و یکی از محبوبترین هاچبکهای موجود در بازار ایران است.
خودروی پارس از صندلی های راحت تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و طراحی مناسب غربیلک فرمان، دکمه های روی فرمان، کیلومتر شمار و سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک آن را از پژو ۴۰۵ کمی متمایز میکند. همچنین طراحی داشبرد جدید با پلاستیک خشک و بی کیفیت کمی به تنوع کابین آن افزوده است. این پیشرانه توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده میکند. چرخهای جلوی این خودرو به وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته با موتور ارتباط دارند و از این طریق به چرخش در میآیند. از این رو اگر قصد خرید خودرویی جادار و خانوادگی دارید که خدمات پس از فروش گسترده و بازار دست دوم داغی داشته باشد، میتوانیم خرید پژو پارس موتور xu7p را به شما توصیه کنیم.
البته که هنوز اکثر پژو پارسهای با موتور xu7p کم کارکرد هستند و برای اثبات این ادعا باید کمی صبر کنیم. پژو پارس با موتور xu7p مثل دیگر نسخهها، کابین و صندوق بار جاداری دارد و برای مسافرتهای خانوادگی خودرویی کارآمد محسوب میشود. چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟قیمت خودرو صفر همواره برای خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده.
پژو ۴۰۸x که نسخهای متفاوت از ۴۰۸ سدان بهحساب میآید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایرانخودرو وارد بازار ایران شود. انتظار میرود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند. در ادامه، مشخصات فنی و ظاهری و امکانات این کراساوور کوپه فرانسوی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.
کابین و صندوق جادار این پژو پرشیا باعث شدهاست که گزینه مناسبی برای خانوادهها باشد. این خودرو به دلیل قیمت تقریباً پایینی که دارد دارای بازار فروش پررونقی بین خودروهای شرکت پژو دارد. ایران خودرو تا کنون از پلتفرم پژو ۴۰۵ در بسیاری از محصولات خود استفاده کردهاست. ایران خودرو با ایجاد تغییراتی در ظاهر، امکانات و مشخصات فنی پژو ۴۰۵، محصولی جدید ارائه داد. این خودرو در ابتدا با نام پژو پرشیا در اختیار عموم قرار گرفت و کمی بعد به پژو پارس تغییر نام داد و تا کنون به این نام عرضه میشود. خودروساز فرانسوی درگیر مشکلات مالی بود و عرضه این هاچبک توانست بازارهای جهانی را به تسخیر پژو دربیاورد.
در برهه ای از دهه ۸۰ و ۹۰، ایران خودرویی ها علاقه وافری به دوگانه سوز کردن محصولات داشتند؛ از روآ گرفته تا باردو و ۴۰۵ و…، در این بین، پژو پارس نیز بی بهره نماند و نوع دوگانه سوز این خودروی محبوب و پرطرفدار هم راهی بازار شد. این مدل هم دقیقاً از مشخصات فنی مشابه پژو ۴۰۵ و پارس های معمولی های بهره مند بود، با این تفاوت که قدرت ۱۰۰ اسبی این خودرو در حالت گاز به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۱۵۳ به ۱۳۵ نیوتن متر کاهش می یافت. ضمناً اختلاف میان این دو پیشرانه در شرایط رانندگی شهری، شدیدتر هم میشود. جایی که XU7 برای مصرف شهری، عدد وحشتناک 13.8 لیتر در هر 100 کیلومتر را از باک بنزین طلب خواهد کرد.
این نسخه دارای نسخه بهروزرسانیشده موتور XU7 است و ایران خودرو برخی قسمتهای آن را بهبود بخشیده است. این موضوع باعث شده تا موتور نسبت به گذشته راندمان بهتری داشته و حتی روغن موتور پژو پارس متفاوتی را نیازمند باشد . همچنین طراحی آینهها نیز تغییر کرد و شاهد رونمایی از چند آپشن جدید نیز در آن بودیم. در حال حاضر این خودرو تحت عنوان پژو پارس سال به بازار عرضه میشود و یکی از پرفروشترین نسخههای پژو پارس بهشمار میرود. با توجه به اینکه بیش از ۱۰ مدل پژو پارس تا به امروز تولید و از ۵ نوع موتور مختلف بر روی آن استفاده شده است.
این سیستم تعلیق علیرغم ساختار ساده، عملکرد قابل قبولی دارد و در معابر پر از دست انداز کشور ما ضربات آزاردهندهای را به کابین پژو پارس منتقل نمیکند. یکی از شاهکارهای ایران خودرو تولید پژو پارس با موتور XUM در دو نسخه 1.8لیتری و 2لیتری 4سیلندر 16 سوپاپ بود که پس از توقف تولید این موتور و تحریمها در چند سال اخیر با موتورهای TU5و TU5P و XU7P جایگزین شده است. پژو پارس سال در طول نزدیک به دو دهه تولید، پیشرفت چندانی در زمینه امکانات نداشته و با اینکه نسخههای پایانی از برخی جهات نسبت به نمونههای اولیه کاملتر شده، اما در قیاس با جهش تکنولوژی جهانی در سالهای اخیر به نوعی پسرفت کرده است. کراساوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که بهدلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. از نظر فنی و مشخصات رفاهی هم هایما ۸S شباهتهای زیادی به پژو ۴۰۸x دارد.
با توجه به قیمت پژو 206 تیپ 2، اینخودرو در میان خودروهای همرده خود از وضعیت ایمنی مناسبی برخوردار است. طراحی داخلی و خارجی Peugeot 206 تیپ 2 هنوز هم جذابیتهای خاص خود را دارد و سیستم ترمز و فرمان این خودرو دارای کیفیت مطلوبی هستند. قطعات یدکی این خودرو نیز بهراحتی قابلدسترسی هستند؛ اما مهمترین مزایای این خودرو که آن را از دیگر خودروهای همردهاش متمایز میکند، شامل مواردی چون مصرف سوخت پایین و کیفیت خوب سیستم ترمز آن است. شما میتوانید برای مشاهده قیمت محصولات ایران خودرو که بهصورت روزانه آپدیت میشوند از سایت همراه مکانیک استفاده کنید.
همانطور که گفتیم پژو پارس سالیان درازی است که در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و این امر باعث شده که پلتفرم آن قدیمی شود. علاوه بر این از دیگر نقاط ضعف آن میتوان به مصرف سوخت بالا در مدل پژو پارس سال، کاهش چشمگیر کیفیت ساخت، عملکرد نچندان مناسب موتور در نسخه MPI، ایمنی پایین و سوختن واشر سرسیلندر در موتور XU7 اشاره کرد. موتور XU7 یک پیشرانه با حجم 1.8 لیتری با 4 سیلندر و 8 سوپاپ است که میتواند قدرتی معادل 100 اسب بخار و گشتاوری در حدود 153 نیوتن متر تولید کند و شتاب صفر تا صد آن 11 ثانیه و مصرف سوخت آن یه ازای هر 100 کیلومتر 9 لیتر میباشد. این موتور برروی مدلهای سال و دوگانه سوز و اتوماتیک پیاده سازی شده که نمونه ارتقا یافته آن نیز با نام XU7Plus برروی پارس سال جدید قرار گرفته است.
حالا چراغهای کشیده جلو، کاپوت و صندوق متفاوت و حتی ریزهکاریهایی مثل زه کناری پهنتر و آینههای جانبی و قالپاقهای جدید، همگی نشان از پیشرفت نسبت به مدل قبلی داشتند و در آن زمان تنها مشکل در اختلاف قیمت غیر منطقی میان ماشین پرشیا با 405 خلاصه میشد. در واقع برای خیلی افراد پرداخت حدود 50 درصد پول بیشتر برای خودرویی با ویژگیهای فنی، کابین و حتی بسیاری از قطعات بدنه یکسان با 405 توجیه منتطقی و اقتصادی نداشت. حال بماند که به واسطه بسته بودن بازار خودرو کشور در آن دوره، بسیاری از سر اجبار و به دلیل تنوع پایین، به این اختلاف قیمت بی رحمانه تن دادند، اما در گذر زمان این اختلاف قیمت وحشتناک میان پارس و 405 کاهش یافت و به عدد معقولتری رسید. در سالهای پایانی تولید پژو 405 و پارس، ایران خودرو این دو محصول را با داشبورد (که در بازار به مدل سوناتایی معروف شده) رودریها و فرمان جدید وارد بازار کرد که جلوه مدرنتری داشتند. به خصوص که داخل پژو پارس، وجود چند آپشن اضافه نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک و کلیدهای کنترلی روی فرمان، فضای کلی را اندکی بهروزتر از قبل نشان میداد. ضمن اینکه فضای جادار کابین، صندوق عقب بزرگ و دید به اطراف مناسب (نقاط کور اندک) جزو نقاط قوت فضای داخلی ماشین پژو پارس سال برشمرده میشوند.
در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. این پیشرانه میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوهبر بهرهوری بالا، عملکرد روان و شتابگیری مناسبی هم داشته باشد. همچنین قیمت دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۴ در بازار ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.
دیگنیتی پرایم بهمن موتور و نسخه جدیدتر آن یعنی دیگنیتی پرایم S هم بهلطف طراحی اروپایی، تجهیزات ایمنی پیشرفته و عملکرد فنی مناسب، از رقبای پژو ۴۰۸x بهحساب میآیند. قیمت پژو ۴۰۸x هنوز اعلام نشده است اما با توجه به اینکه قیمت این خودرو در کشورهای حوزه خلیجفارس حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است، احتمالاً قیمت تمامشده آن در ایران حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود. پژو ۴۰۸x علاوهبر طراحی جذاب، از نظر فنی هم عملکرد قابلتوجهی دارد؛ به همین خاطر انتظار میرود کراساوور جدید پژو بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. این نمایشگر از اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی میکند، اما رابط کاربری آن کمی پیچیده است و کمی زمان نیاز است تا به آن عادت کنید.
در مورد قدرت ترمزها نیز باید گفت که پژو ۲۰۷ و دنا پلاس بهویژه در نسخههای مجهز به ترمز دیسکی عقب، از ترمزهای نسبتا مناسبی سود میبرند که میتواند اعتمادبهنفس بیشتری به راننده در سرعتهای بالا انتقال دهد. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. در ادامه به بررسی قیمتهای سال آینده محصولات ایران خودرو در بازار میپردازیم. سوپاپ های سوختهنوع متداول دیگر خرابی سوپاپ سوختگی سوپاپ پژو پارس یا سوپاپ سوخته است.
البته از این مسئله هم نباید بگذریم که ایران خودرو در سالهای اخیر، مجموعه داشبورد جدیدی برای ۴۰۵ و پرشیا به کار برده که نمای بهتری به کابین این خودروها دادهاست. کیفیت مواد مورد استفاده در داخل کابین، مانند بسیاری از محصولات این خودروسازی پایین است. پژو پرشیا از لحاظ طراحی خارجی تفاوتهای چندانی با پژو ۴۰۵ قدیمی ندارد؛ اما همین تغییرات اندک باعث زیباتر شدن این خودرو نسبت به ۴۰۵ شدهاست. البته به لحاظ طراحی، در مقایسه با خودروهای امروزی، پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ ولی در ابتدای تولیدش خودرویی لوکس به نظر میآمد. مزایا و معایب پژو پارس موتور xu7p را باهم دیدیم و حالا وقت آن است که در خصوص ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. همانطور که اشاره کردیم، در حال حاضر تولید نسخههای دیگر پژو پارس متوقف یا محدود شده است و پژو پارس موتور xu7p رفته رفته به اصلیترین نسخه این خودرو تبدیل میشود.
چراغهای جلو و گرافیک داخلی این چراغها در پژو پارس کمی تغییر کرده و مجموعه سپر نیز طراحی متفاوتتری از پژو ۴۰۵ دارد. زههای جانبی این خودرو کمی پهنتر شده و آینههای بغل نیز تغییرات اندکی داشتهاست. خطوط روی کاپوت جلو ظاهر عضلانیتری نسبت به پژو ۴۰۵ به این خودرو دادهاست. در بخش عقبی خودرو هم شاهد تغییرات اندکی در طراحی چراغها و در صندوق عقب هستیم.
عملکرد خوب این پیشرانه بیشتر در کشش و شتابگیریهای ثانویه قابل لمس است که باعث میشود پژو پارس در این زمینه نسبت به رقبای خود چیزی کم نداشته باشد. پژو پارس xu7p که از سال 1401 در سه نسخه سال (معمولی)، سفارشی و ELX به بازار عرضه میشود، به نسخه ارتقا یافته و بهینه شده پیشرانه قدیمی xu7 مجهز است. به دلیل جدید بودن این نسخه و تغییر در مشخصات فنی، هنوز برخی از نقاط قوت و ضعف آن برای بسیاری از افراد مبهم است.
دیدگاهتان را بنویسید