این خودرو، همزمان در ۱۱ کشور تولید شد و همچنان در کشورهای ایران و مصر، عرضه میشود. این محصول، آخرین خودروی فروخته شده با برند پژو در امریکا محسوب میشود. اولین مدل از پژو 405، سال ۱۹۸۷ معرفی شد و بهلطف طراحی استادانهی استودیو پینین فارینا، ۱۰ سال روی خط تولید پژو فرانسه باقی ماند.
در ابتدای قرن بیستم، پیشرانههای تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سیسی و قدرت ۵ اسببخار، روی خودروی اقتصادی بهبه (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. تا سال ۱۹۵۰، کارخانهی موتورسیکلتسازی پژو با بیشترین تیراژ تولید در فرانسه، یکی از بزرگترینها در اروپا بود. انواع موتوسیکلتهای کراس و اسپرت، تا سال ۲۰۱۰ در سبد پژو وجود داشتند. حتی در سال ۲۰۱۶ هم، پژو و ماهنیدرا مسابقات معتبر موتو GP شد؛ اما موفقیتی به دست نیارود. تا امروز، ۴۹ درصد از سهام موتورسیکلتسازی پژو، هنوز در اختیار گروه پژو – سیتروئن (PSA) قرار دارد.
این خودرو بهعنوان یک خودروی استیشن واگن تولید شد اما شرکت «اتوموبیلز دنجل» (Automobiles Dangel) نسخه 4×4 آن را برای فروش در 20 کشور آفریقا توسعه داد. این خودرو برای مسیرهای آفرود و ناهموار طراحی شده بود و از یک پیشرانه دیزلی 2.5 لیتری با گیربکس 5 سرعته بهرهمند بود که قدرتی برابر با 74 اسب بخار را تولید میکرد. ارتباط آلپاین با رنو، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت و شهرت این خودروساز محسوب میشود. رنو در سال ۱۹۷۳ شرکت آلپاین را خریداری کرد و از آن زمان به بعد، نام آلپاین به رنو آلپاین تغییر یافت.
در سمت دیگر ماجرا، اتحاد پژو با سیترون و تشکیل گروه PSA، موفقیت بزرگی به همراه نداشت و بارها به ورشکستگی کامل نزدیک شد. حمایت همه جانبهی دولت فرانسه از خودروسازی این کشور و خصوصا برندهای گروه PSA، تاثیر زیادی بر ادامهی حیات پژو و سیتروئن در سالهای اخیر داشته است. سال ۲۰۱۴، شرکت دانگ فنگ چین و دولت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایهی لازم برای توسعه این خودروسازی بزرگ و نجات از ورشستگی پژو، فراهم شود. رقابت پاریس روان (Paris–Rouen) سال ۱۸۹۴، امروزه با عنوان قدیمیترین رقابت اتومبیلرانی تاریخ شناخته میشود. این خودروی بنزینی، ۳ دقیقه بعد از رقابتکنندهی مجهز به موتور بخار از خط پایان عبور کرده بود؛ اما بهدلیل نیاز به زغالسنگ و کارگر مخصوص در خودروی بخاری، پژو تایپ ۷ بهعنوان برنده اعلام شد. محصول پژو از پیشرانهی ۳.۷ اسببخار دایلمر استفاده میکرد و از لاستیکهای ضخیم بدون تیوپ بهره میبرد که در آن زمان، تازگی داشت.
این مدلها، علاوهبر قدت و شتاب مشابه موتورسیکلتهای اسپرت، سهولت در سواری برای تردد بلند مدت فراهم میکنند. در سال ۲۰۱۹ پژو اعلام کرد در طول سال ۲۰۲۱ قصد دارد به بازار آمریکا برگردد. در پی این موفقیت مدلهای دیگری ساخته شد که همه برای شناسایی شدن از طرف پژو با یک عدد سهرقمی معرفی میشدند؛ مدلهایی مثل پژو ۲۹، ۴۰، ۷۲ و ۱۵۶. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود، میتوان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیطزیست کمپانی پژو دانست. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلیمتر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلیمتر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلیمتر است؛ این خودرو بهصورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد. فاصله محوری خودرو ۲,۷۸۷ میلیمتر است که علاوهبر افزایش تعادل، پایداری و تأمین فضای کافی برای سرنشینان، باعث بهبود کیفیت سواری و فرمانپذیری خودرو هم میشود.
پژو ۴۰۸x که نسخهای متفاوت از ۴۰۸ سدان بهحساب میآید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایرانخودرو وارد بازار ایران شود. انتظار میرود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند. در ادامه، مشخصات فنی و ظاهری و امکانات این کراساوور کوپه فرانسوی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید. امسال ۷ خودرو با بدنههای متفاوت در سبد پژو دیده میشوند که شامل مدلهای ۱۰۸، ۲۰۸، ۳۰۸، ۵۰۸، ۲۰۰۸، ۳۰۰۸، ۵۰۰۸ هستند.
نیوفیس این خودرو از نظر ظاهری تنها در چراغ ها و آینه ها با مدلهای اولیه تفاوت داشت. این خودروساز ایرانی از پاییز سال ۱۳۹۷ رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را از ۲۰۷ دندهای و رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ اتوماتیک حذف کرد. پژو خودروسازی با قدمت است که پیش از ظهور خودروها جزو قدرتهای بزرگ صنعت فرانسه بود.
طی سالهای آخر ارزش ۲۰۵ آنقدر افزایش پیدا کرده که برای خرید یک GTI مثل نمونهٔ اینجا باید قیمتی مشابه یک ۲۰۸ سه سال کارکرده بپردازید که هماکنون حدود ۱۳,۵۰۰ پوند قیمت دارد. خودروی جدید لیستی طولانی از تکنولوژیهای استاندارد مثل چراغهای جلوی LED و صفحه آمپر دیجیتالی دارد که در زمان عرضهٔ ۲۰۵ وجود نداشتند. بااینحال، نورپردازی داخلی چندرنگ نمیتواند از تاریکی کابین ۲۰۸ بکاهد و این فقط به خاطر عدم وجود کفپوش قرمزرنگ نیست.
داستان تأسیس و توسعهی پژو، همراهبا بررسی نقش آن در کشور ما و مهمترین محصولات پژو در بازار جهانی، برای علاقهمندان خودرو جالب خواهد بود. امسال ۷ خودرو با بدنههای متفاوت در سبد پژو دیده میشوند که شامل مدلهای 108، 208، 308، 508، ۲۰۰۸، 3008، 5008 هستند. مشابه گذشته، همچنان مدل 208 پرفروشترین محصول پژو در بازار جهانی محسوب میشود و به تعداد ۲۹۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸، فروخته شده است. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمیشود که نام برند پژو به گوشش نخورده باشد.
ترکیب پژو ۲۰۶ CC با مدل هاچبک ۴در، منجر به تولید ۲۰۶ SD شد که با نام ۲۰۶ صندوقدار شهرت دارد. قدرتمندترین مدل ۲۰۶ با نامهای ۲۰۶ GTi و ۲۰۶RC، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسببخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت. بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف ۵۰۴ با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایهگذاری را به ساخت پیشرانههای قدرتمند و کممصرف اختصاص دهند.
این شرکت موفق شد، پیشرانههای ۳ سیلندر با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان بالا و آلایندگی بسیار کم داشتند. این سری محصولات، جوایز متعدد، از جمله بهترین پیشرانهی سال را به دست آوردند. امروزه، پیشرانههای پیروتک یک لیتری با قدرت ۶۸ اسببخار و ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسببخار، روی مدلهای هاچبک پژو، به ترتیب با مصرف سوخت ۴.۵ و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نصب میشوند. همچنین پیشرانههای سری پرینس با کد THP طی همکاری مشترک پژو با بیامو، گسترش یافتهاند. این موتورهای توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر، قدرتهای ۲۰۸، ۲۵۳ و ۲۷۰ اسببخار تولید میکنند. در سالهای اخیر، پیشرانههای هیبرید و پلاگین هیبرید هم به تولیدات پژو اضافه شدهاند.
این شرکت توسط ژان ردل یکی از رانندگان رالی رنو در سال 1955 تاسیس شد. نخستین مدلهای آلپاین براساس خودروهای رنو شکل گرفتند و همین مساله سبب ارتباط نزدیک آلپاین و رنو شد. نخستین خودروهای سیتروئن از طرح V معکوس استفاده میکردند و بعدها این طرح با لوگو فعلی شرکت تطبیق داده شد. بین سالهای 1925 و 1934 آنها موفق شدند از برج ایفل به عنوان بزرگترین پوستر تبلیغاتی جهان استفاده کنند. سیتروئن به دلیل ساخت خودروهای نمادین شهرت دارد، محصولاتی همچون سیتروئن 2CV که مدل بهبود یافته آن را با نام سیتروئن ژیان (دایان) در ایران میشناسیم.
پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که هرچند طبق استانداردهای امروزی چندان قابلتوجه نیست اما ۲۰۵ با وزن تنها ۸۸۰ کیلوگرم، خودروی بسیار سبکی است. درنتیجه، شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیهای GTI تنها یک ثانیه از بامو M3 زمان خود کندتر است. سودآوری پژو تا اوایل دههی ۷۰ میلادی، این خودروساز را به شرکتی ثروتمند تبدیل کرد. در این زمان، سیتروئن با کاهش فروش مواجه شد و درنهایت، ۳۰ درصد از سهام خود را به پژو واگذار کرد. سال ۱۹۷۵، مشکلات مالی سیتروئن افزایش یافت و درنهایت با کمک دولت فرانسه، پژو توانست بخش عمدهی سهام سیتروئن را در اختیار بگیرد.
سومین محصول پرفروش پژو در سالهای طلایی قبل از قرن بیستم، مدل 206 بود. این محصول هم به خط مونتاژ ایرانخودرو رسید و تولید خود را تاکنون، ادامه داده است. پژو 206، در سال ۱۹۹۸ توسط استودیو پینین فارینا طراحی شد و تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه روی خط تولید بود.
در همان روزها زمزمههای ورود سرمایهداران چینی به کمپانی شنیده میشد و حدود یک سال بعد گروه خانوادگی پژو موافقت کردند سهم خود را از ۲۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهند. مدل بعدی متمایز و معروف این گروه، اما پژو ۴۰۵ بود که در سال ۱۹۸۷ و برای رقابت با «فورد سیهرا» ساخته شد. فروش این مدل و محبوبیت آن آنقدر زیاد شد و بین ساکنان اروپا و آسیا شدت گرفت که حتی معرفی نسل بعدی آن یعنی ۴۰۶ هم نتوانست از میزان تقاضای آن کم کند. کراساوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که بهدلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند.
تقریباً در وسط داشبورد این خودرو یک نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی قرار دارد. این نمایشگر از اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی میکند، اما رابط کاربری آن کمی پیچیده است و کمی زمان نیاز است تا به آن عادت کنید. بااینحال، آنچه باعث قدرتمند به نظر رسیدن نمای جانبی پژو ۴۰۸x شده، حجم پردازی پایین درها است که از ترکیب خطوط و فرورفتگیهای تیز تشکیل شده است. همچنین سقف این خودرو به سبک خودروهای کوپه طراحی شده و ارتفاع کمی دارد. این خودرو بین کراس اوور و سدان کوپه قرار دارد اما بهطور دقیق نمیتوان آن را یک شاسیبلند دانست. پژو ۴۰۸x ارتفاع بیشتری نسبت به سدانها دارد، طراحی آن الهامگرفته از کراساوورهاست و گلگیرهایی برجسته و بدنهای عضلانی دارد؛ به همین خاطر کراساوور محسوب میشود.
با اولویتبخشی به کیفیت و آسایش سرنشینان، پژو به رشد خود ادامه داد و حالا به شهرت جهانی دست یافته است. مشابه ایران، پژو ۲۰۶ در بازار جهانی هم با پیشرانههای ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدلها داشته است. این خودرو در فرانسه، با بدنهی ۲در و ۴در هاچبک بهعنوان محصول اصلی تولید شد؛ اما نسخههای ۲در صندوقدار (۲۰۶ CC) و ۴در استیشن (۲۰۶SW) هم بهعنوان نمونههای جانبی عرضه شدند. سال ۱۹۶۰، پژو ۴۰۴ رونمایی و به محصولی افسانهای در تاریخ خودروسازی فرانسه تبدیل شد.
در سال ۱۹۵۵ مدل محبوب و آشنای پژو ۴۰۳ معرفی شد و تا سال ۱۹۶۲ یک میلیون نسخه از آن فروخته شد. نسل بعدی آن یعنی ۴۰۴ نیز اولین خودرویی بود که پژو در سال ۱۹۵۸ شروع به فروش در آمریکا کرد و همین مدل توانست ۴ بار قهرمان رالی آفریقای شرقی شود. میان این موارد یک سرزمین دیگر هم وجود دارد که از دیرباز هم در دنیا و هم خصوصاً در ایران به برندی موفق در سطح جهان تبدیل شده و با محصولات مختلفش خیلی از مشتریان و هوادارانش را راضی کرده است. کمپانی پژو در فرانسه که یکی از مهمترینها در تاریخ این گروه شناخته میشود. سیستم سوخترسانی پژو ۴۰۸x مانند بیشتر خودروهای امروزی از نوع تزریق مستقیم سوخت (TGDi) است. در این سیستم، سوخت بهصورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق میشود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتابگیری بهتر باشد.
اگر تاریخچه شرکت پژو و البته تاریخچه خودروسازی جهان را بخوانیم، مییابیم که پژو اولین برندی است که از چرخهای لاستیکی بهجای فلزی و چوبی در تولیدات اولیهاش استفاده کرد. آرماند در پی اختلافی خانوادگی، گروه مستقل ساخت خودروهای پژو را در سال ۱۸۹۶ تاسیس کرد؛ هر چند که این گروه بعدها دوباره در سال ۱۹۲۰ به خانواده پژو و با دو گروه موتورسیکلت و دوچرخه ادغام شد. این کمپانی در سال ۱۸۹۹ توسط لوییس، فرناند و مارسل رنو راهاندازی شده و به تولید وسایل نقلیه متنوع برای صنایع گوناگون شهرت دارد. بد نیست بدانید شرکت فرانسوی پیش از اینکه روی ساخت ونها و سواریهای ایمن و در عین حال اقتصادی تمرکز کند، تولیدکننده مدلهای متنوع کامیون و اتوبوس بود.
تا آن زمان، پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد. در ایران، پژو بهعنوان مهمترین شریک صنعت خودروسازی کشور شناخته میشود.
این مدل با توجه به اندازهای که دارد برای رانندگی در جادههای ناهموار مناسب است و در کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد. در سال 1929 شرکت پژو تصمیم گرفت که نام گذاری خاصی را برای محصولات خود در نظر بگیرد که در آن هم مدل خودرو مشخص باشد و هم نماد سال تولید. به طور مثال 207 مدل بالاتر 206 است اما استثنا نیز وجود دارد به طور مثال پژو 306 جدیدتر از پژو 309 است. در نتیجه برای ساخت خودروی تایپ 2 در سال 1890 از گوتلیب دایملر که از پیشگامان ساخت موتورهای درونسوز بود کمک گرفت. خودروی ساخته شده به دلیل سنگینی موتور بخار و زمانبر بودن گرم شدن موتور مورد استقبال قرار نگرفت.
در این موزه از ظروف آشپزخانه و چرخهای خیاطی گرفته تا دوچرخهها و خودروهای مختلف قابل مشاهده است. سکان کشتی خودروسازان فرانسوی در دست دو برند محبوب جهان، یعنی رنو و پژو-سیتروئن قرار دارد که با تولید محصولات متنوع در قیمتهای مختلف، جای پای خود را در صنعت خودرو محکم کردهاند. سیتروئن از یک کارخانه خالی به یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز جهان تبدیل شده و برای هر کاربردی، سبد متنوعی از محصولات را ارائه میدهد. خطوط تولید این شرکت شامل ماشینهای مسابقهای، شاسیبلند، سواری، برقی، ون و خودروهای تجاری میشود. فرانسه همواره به عنوان کشور و زبان عشق شناخته میشود، ولی بد نیست بدانید این سرزمین سابقه طولانی و درخشانی در مهندسی و طراحی خودرو دارد.
۲۰۱ ارزانترین خودروی فرانسه در آن زمان بود و اولین محصولی شد که آرم تجاری فعلی و امروزی پژو را بر روی خود دید. با وجود بحران در خودروسازان فرانسه، پژو زنده ماند و در همان سال سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است.
قدرتمندترین مدل 206 با نامهای 206 GTi و 206RC، مجهز به پیشرانهی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسببخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت. خودروهای نظامی پژو، پیش از اختراع تانک و سلاحهای سنگین قابل نصب روی آنها، بهدلیل توانایی بالا در حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل یا توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه بودند. پژو AM و AC با وزن خالص ۴.۵ تن و پیشرانهی ۴۰ اسببخار، نهایت سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت داشتند. این مدلها در ارتش فرانسه، الهام بخش خودروی نظامی رولزرویس MK1 و بسیاری دیگر محصولات زرهی ارتش بریتانیا بودند.
بعد از اتمام جنگ جهانی اول هم، کشورهای شرق اروپا، مخصوصا حکومت صربها و یوگسلاوی که درگیر جنگ داخلی با بولشویکها شده بودند، چند دستگاه AM و AC به پژو سفارش دادند. پژو 405 با بدنههای سدان و استیشن ۴در، تنوع کمنظیری از پیشرانههای مختلف داشت. این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری ۷۵ اسببخار هم تولید شد؛ اما با پیشرانهی ۱.۶، ۱.۸ و ۲ لیتری، همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX وارد ایران شد. در بازار اروپا، پژو 405 مجهز به پیشرانهی توربوشارژ و کد مدل ۲.۰ T۱۶ محبوبیت زیادی پیدا کرد. این مدل با قدرت ۱۹۶ اسببخار، میتوانست در زمان ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت داشت. پژو 205 فقط با بدنهی هاچبک ۴در و ۲در تولید شد؛ اما ۸ پیشرانهی مختلف داشت.
از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸ لوگوی پژو در قابی به شکل سپر و با طرحی سادهشدهٔ شیر به رنگ آبی روی زمینهٔ زرد مشاهده میشود. سال ۱۹۴۸ لوگوی شیر طلایی که بر روی دو پای عقب ایستاده، بصورت رسمی و به عنوان لوگوی جهانی پژو ثبت و برای نخستین بار روی پژو ۲۰۳ نصب شد. پژو در نامگذاری خودروهای خود از اعداد 3 رقمی استفاده میکند، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر سایز خودرو دارد. برای نمونه در مدل ۲۰۶،عدد 6 نسل خودرو و عدد ۲ اندازهٔ خودرو را نشان میدهد.
این مدل جادار، در سال ۱۹۵۵ رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود. پژو 604 لیموزین به سفارش ستاره تلویزیون و رادیوی فرانسوی «فیلیپ بووارد» (Phillipe Bouvard) در سال 1982 ساخته شد. این خودرو نقش دفتر سیار او را داشت و این امکان را برای او فراهم میکرد درحالی که از ترافیک شلوغ پاریس میگذرد، برای برنامه پیش روی خود که تا دقایقی دیگر باید اجرا کند آماده شود. در این خودرو دو تلفن، یک تلویزیون، یک دستگاه ضبط صدا و یک رومیزی تاشوی برقی به کار رفته بود.
حالا محصولات پژو از ماشینهای پرطرفدار در ایران است که در حال حاضر توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود. در ادامه با سعادت رنت همراه باشید تا به طور کامل از جزئیات و تاریخچه خودرو پژو اطلاعاتی دقیق بدست بیاورید. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است. لیزینگ خودرو مرکزیت فعالیت برند ویکی را شامل میشود و میلیونها متقاضی خرید و فروش خودرو از این پس با ویکی سروکار خواهند داشت. ویکی پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین مرکز ملی خدمات خودرویی را داراست. خریداران، فروشندگان، خودروسازان و در ادامه تعمیرکاران خودرویی، نمایندگیهای فروش قطعات خودرویی و هرآنچه به خودرو و خودروسوار مرتبط است را میتوان در ویکی به انجام رساند.
گروه خودروسازی PSA مخفف Peugeot Société Anonyme حاصل ادغام شرکتهای پژو و سیتروئن در سال ۱۹۷۶ ثبت شد. گروه خودروسازی PSA مخفف Peugeot Société Anonyme حاصل ادغام شرکتهای پژو و سیتروئن در سال ۱۹۷۶ ثبت شد. پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال 1987 توسط کمپانی پژوی فرانسه تولید شد.
دیدگاهتان را بنویسید