در ایران چندین خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید میشود. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد. برخلاف ۵۰۴ و بعداً ۴۰۶، مدل کوپه پژو ۴۰۵ هرگز به مردم عرضه نشد.
پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ در مدلهای GL و GLX با موتور ۱۵۸۰ سیسی تولید شد. در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبهدندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سیسی تولید شد. در سال ۱۳۷۸ ایرانخودرو نسخهٔ استیشن این خودرو را تولید کرد.
در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سیسی بهجای موتور ۲۰۰۰ سیسی بهبازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایرانخودرو نسخهٔ کمآپشنتر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در این مدل، رنگ بدنه روغنی است اما در نسخهٔ GLX متالیک است. در داخل خودرو شیشهبالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX بهصورت برقی است. در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ بهروز و فیسلیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مهشکن جلو مجهز بود و کاسهچراغهای جلو و عقب آن کریستالی شده بودند.
نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را بهطور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود. این خودرو هشتمین خودروی پرفروش بریتانیا در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود.
در قسمت بدنه از زههایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود. نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید میشد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در سال ۱۳۹۳ داشبورد و رودریهای پژو ۴۰۵ بهکلی تغییر کردند. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانهسوز در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است.
در ابتدای سال ۱۹۹۷، نسخه استیشن ۴۰۶ به بازار عرضه شد که نشان دهنده پایان تولید ۴۰۵ اروپایی پس از ده سال بود. این خودروها اغلب پژو 405 هستند اما پژو پارس و سمند هم جزو خودروهای مورد علاقه شوتی ها است. نمی توان برای این خودروها قانون خاصی را در نظر گرفت چرا که قانون اصلی آنها فشردن پدال گاز و رسیدن به مقصد در کمترین زمان ممکن است. سمند که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود. پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی با ۵ نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزل که همگی چهار سیلندر بودند بهفروش میرسید. موتورهای چهار سیلندر بنزینی از ۱٫۴ تا ۱٫۹ لیتر و ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کیلووات) در دسترس بودند.
دوربین های جاده ای تخلفات آنها را ثبت می کنند ولی برای آنها چندان مهم نیست چون با صاحبان بارهای قاچاق طی کرده اند که همه جریمه ها را صاحب بار پرداخت کند.
۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدلهای پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. در پاییز ۱۹۹۵، ۴۰۶ بهعنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی و تولید مدل سدان ۴۰۵ متوقف شد. یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود.
در سال ۱۹۸۸، موتورهای دیزل تنفس طبیعی (۱٫۹) و توربوشارژ (۱٫۸) به این محدوده اضافه شدند.۱۰ ۵۰۰ هزارمین ۴۰۵ در سال ۱۹۸۹ تولید شد و پس از آن یک میلیونمین ۴۰۵ در سال ۱۹۹۰ کارخانه سوشو را ترک کرد. شوتی ها همان خودروهایی هستند که کالای قاچاق حمل می کنند و در جاده ها با سرعت سرسام آور از کنار رانندگان مانور می دهند و ایجاد ترس می کنند و گاه تصادف های شدیدی رقم می زنند. در ادامه تعدادی از عکس هایی را که از خودروهای شوتی گرفته شده و در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها منتشر شده است، مشاهده می کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. شبکه خبری تخصصی حملونقل «تیننیوز»، فعالیت خود را به عنوان اولین رسانه تخصصی حوزه حملونقل از سال 1387 آغاز کرد. تیننیوز در این مدت با انتشار سالانه نزدیک به ۵۰۰۰۰ مطلب مرتبط با حوزه تخصصی حملونقل، به رسانهای جامع در این حوزه تبدیل شده و در رتبهبندیهای رسمی جزو برترین پایگاههای اطلاعرسانی تخصصی کشور است.
دیدگاهتان را بنویسید