شرکت خودرو سازی ملی ترکیه برای اطمینان خاطر مشتریان، گارانتی ۸ ساله برای باتری های TOGG در نظر گرفتند. نسخه پرچمدار این خودرو با پرداخت 1.215 میلیون لیر قابل خرید خواهد بود؛ رقمی که معادل تقریباً 64 هزار دلار یا سه میلیارد تومان میشود. این موتور 218 اسببخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. مشتریان این نسخه میتوانند از بین دو پک باتری موجود گزینه دلخواه را انتخاب کنند. درباره ظرفیت این پکها جزئیاتی در دست نیست، ولی میدانیم که امکان پیمایش 314 و 523 کیلومتر مسافت با آنها وجود دارد.
با توجه از این فناوری، نه تنها راننده بدون چشم برداشتن از جاده ، اطلاعات را در صفحه نمایش خودرو می بیند، بلکه به سایر اطلاعات مربوط به جاده و محیط نیز دسترسی خواهد داشت. با واقعیت افزوده و تصویر پیشرفته سه بعدی ، راننده قادر خواهد بود با استفاده آسان تر از ناوبری و سایر سیستم های کمک راننده و تجربه رانندگی ایمن تر ، راحت تر و تعاملی تری داشته باشد. TOGG قصد دارد اولین شرکتی در صنعت خودرو باشد که این تجربه رانندگی بی نظیر را از طریق این فناوری به کاربران خود ارائه می دهد.
موتورهای الکتریکی آن خودرو مفهومی ۴۰۳ اسب بخار نیرو تولید می کردند. به همن جهت در گروه رقابتی با مرسدس بنز EQC و ب ام و ix3 قرار می گیرد. کمپانی سازنده توگ اعلام کرده است که این خودرو با فاصله بین دو محور ۲/۸۰۰ میلیمتری، طویل ترین خودرو در این کلاس است.
توگ T10X در نسخه تکموتوره، صفر تا صد را در عرض 7.4 ثانیه طی میکند. به همین دلیل تا مدتها مردم و رسانهها از این خودرو به عنوان وسیلهای که در راه مانده یاد کردند. حالا پس از گذشت نیم قرن رجب طیب اردوغان، با خواندن توگ به عنوان اولین خودروی ملی ترکیه قصد دارد بدنامی خودروی پیشین یعنی Devrim را از ذهنها پاک کند. برند Togg که نخستین تولیدکننده خودروهای ملی در ترکیه است، سدان برقی توگ T10F را در نمایشگاه CES 2024 معرفی کرد.
در طول این مدت ده ها اتومبیل مختلف به قطعات مختلف تقسیم شده و از نو سر هم شدند. برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید. جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
از همین رو، دو نمونه ای که در جشن ملی به نمایش درآمده بودند، زیر دستگاههای پرس له شدند تا نام آن از تاریخ ترکیه حذف شود. یکی از ویژگی های قابل توجه خودروی ملی ترکیه، وجود سیستم خودران هوشمند سطح سه است که شامل حالت Slow Traffic Pilot برای رانندگی خودکار آرام در ترافیک می شود. به این ترتیب نیازی به فشردن و رها کردن متعدد پدال های گاز و ترمز ندارید و تاگ به صورت خودکار در ترافیک طی مسیر خواهد کرد.
قیمت بسیار رقابتی هست به لحاظ اینکه در ترکیه برای خودروهای کراس عدد یک میلیون لیر بسیار عادی بوده و با این قیمتها طرفدارهای زیادی داره. این سرود به عنوان سرود ملی جمهوری ترک قبرس شمالی نیز استفاده میشود. محمد عاکف ارسوی شاعر، نویسنده و سیاستمدار ترک در سال 1873 میلادی در منطقه فاتح استانبول متولد شد و در سال 1936 در همین شهر درگذشت.
اولین محصول این برند یک شاسیبلند برقی با نام T10X است که در دسامبر 2019 رونمایی شد. پس از چهار سال انتظار، این خودرو بالاخره امسال وارد بازار شده است. در رابطه با قیمت این کراساوور خوشاستیل اطلاعاتی در دست نبود، اما توگ همزمان با آغاز پیشفروش، قیمت پایه T10X را 953 هزار لیر اعلام کرد.
شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر میخواهید بهروز باشید، شبکههای اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید. توگ بهعنوان یکی از پروژههای استراتژیک، بخشی از اهداف وزارت صنایع و فناوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ است.
شرکت توگ میگوید T10F تنها یک خودرو نیست، بلکه یک وسیله ارتباطی هوشمند و قابل اتصال بهحساب میآید. سدان توگ T10F که عنوان دومین خودرو ملی ترکیه را یدک میکشد، پس از کراساوور توگ T10X معرفی شده است. زبان طراحی هر دو خودرو مشترک است که ازجمله آن میتوان به جلوپنجره با خطوط کروکی اشاره کرد. این خودرو فرم فستبک دارد و سقف مشکیرنگ پانوراما نیز بر جذابیت ظاهری آن افزوده است. بنظر میرسد که ترکیه در نخستین قدم، به سوی بالاترین و مدرن ترین سطح خودروسازی جهان حرکت کرده است.
گزینه کوچکتر ۱۸۶ مایل پیمایش دارد و در حالی که بسته بزرگتر ۳۰۰ مایل در هر بار شارژ پیمایش میشود. تا به این لحظه TOGG ظرفیت هیچکدام از بسته های باتری خود را اعلام نکرده و یا نشانگر حداکثر شارژ آن مشخص نشده است. اما با ۳۰ دقیقه شارژ سریع میزان شارژ بیش از ۱۵۰ کیلووات را نشان می دهد. خودروی ملی ترکیه با نام TOGG شامل دو مدل کراس اور و سدان خانوادگی می شود و موتور هر دو مدل از نوع تمام الکتریکی است. ترکیه هیچگاه قدم در راه تولید خودروی بومی برنداشته بود، اما اکنون با همکاری طراحان پنین فارینا موفق به تولید موفقیت آمیز تاگ شده است.
با این حال TOGG کنسول میانی را حفظ کرده و چند کلید ساده و سیستم تعویض دنده را با طراحی جالب روی آن قرار داده است. البته صنعت خودروسازی در ایران در شرایطی به این وضعیت دچار شده که سالهاست در بازاری بدون رقابت، اقدام به تولید خودرو کرده است. این خودرو روی پلتفرم جدید SP100 ساخته شده و قرار است در شش تیپ مختلف تا سال آینده به بازار عرضه شود.
به گزارش فرارو، البته جالب است بدانید که برخلاف ادعای رسانههای ترک، «توگ» نخستین خودروی ملی این کشور نیست. در واقع اولین خودروی ملی ترکیه Devrim نام داشت که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد و خروجی اش تنها چهار نسخه بود که سه دستگاه از آن توسط دولت ترکیه نابود شد تا نامی از آن باقی نماند. هر چند هنوز یک نسخه از آن باقی مانده و در موزه TÜLOMSAŞ شهر اسکیشهیر قرار دارد. سال ۲۰۱۷ بود که چند شرکت بزرگ فعال در صنعت خودروسازی ترکیه تصمیم گرفتند با بنیانگذاری یک کمپانی مشترک در قالب قرارداد جوینت ونچر، اولین خودروی الکتریکی ترکیه را وارد بازار کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ رسما آغاز به کار کرد و به اختصار TOGG یا «گروه جوینت ونچر اتومبیل ترکیه» نام گرفت. ترکیه با پایهگذاری برند توگ (Togg) قصد دارد خودروهای ملی خود را با این برند وارد بازار داخلی کند.
طبق اعلام ترکیهایها، تاگ اولین برند این کشور است که موفق شده جایزه iF Design Award را برای طراحی کراس اوور برقی کسب کند. فرارو- روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کراس اوور سایز متوسط تمام برقی «توگ» را آزمایش کرد. خودرویی که رسانههای ترکیه آن را نخستین خودروی ملی این کشور میخوانند و قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بازار عرضه شود. این کمپانی خودروسازی اولین حضور خود را در یک رویداد عمومی در IT Valley در Gebze ترکیه انجام داد که در این رویداد رئیس جمهور رجب طیب اردوغان نیز حضور داشت.
طبق اعلام گورکان کاراکاش، مدیرعامل توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه شود. خودروی ملی ترکیه TOGG که در دسامبر 2019 معرفی شد، در سال جاری وارد مرحله تولید میشود و بر اساس آخرین اظهارات در سال 2023 راهی جادهها خواهد شد. درحالیکه در یکی از آخرین اظهارات در مورد این خودرو ادعاشده است که قیمت آن حدود 1 میلیون لیره خواهد بود، اما هنوز قیمت قطعی مشخص نیست. توگ که دوستدار محیطزیست است، دارای شاسی مدولار است و از اتصال اینترنتی قوی نیز برخوردار است. جزئیاتی که در میان ویژگیهای توگ برجسته میشود، جنبه الکتریکی آن است. همچنین با یک باتری کاملاً شارژ شده، برد 300 تا 500 کیلومتر دارد.
این خودرو در دو محدوده 300 کیلومتر و 500 کیلومتر در یک دوره شارژ حرکت میکند و مشخصه آن شارژ سریع است که شما را قادر میسازد 80 درصد از باتریهای خودرو را تنها در نیم ساعت شارژ کنید. او گفت این خودرو الاینده نداره و به هیچ عنوان به محیط زیست ضربه ای وارد نمکند. خودرو ملی ترکیه که از آن در دو نسخه شاسی بلند و سدان رونمایی شد، قرار است از سال ۲۰۲۰ نخستین مدل این خودروها به بازار عرضه شود. ترکها برنامه دارند تا این خودرو را در قالب پنج مدل مختلف راهی بازار کنند. خودرو ملی ترکیه که امروز از آن در دو نسخه شاسی بلند و سدان رونمایی شد، قرار است از سال ۲۰۲۰ نخستین مدل این خودروها به بازار عرضه شود. ترک ها برنامه دارند تا این خودرو را در قالب پنج مدل مختلف راهی بازار کنند.
اما گفته شده که دو مدل باتری برای این خودرو در دسترس است که یکی برد حرکتی ۳۰۰ کیلومتر و دیگری رنج ۴۸۳ کیلومتر با یک مرتبه شارژ را فراهم میکند. به نظر میرسد که باتری با ظرفیت کمتر روی مدل تک موتوره و باتری بزرگتر روی مدل دوموتوره نصب خواهد شد تا برد حرکتی کافی و قابل اطمینان را برای این خودرو به وجود آورد. آمارها نشان میدهد، در سال ۲۰۱۲، ترکیه بیش از یک میلیون وسیله نقلیه تولید کرده است. بر این اساس، تولید قطعات خودرو باعث شد تا حدود ۲۰ میلیارد دلاروسیله نقلیه موتوری و قطعه از این کشور صادر شود. این صنعت تقریبا از حدود ۶۰ سال گذشته و همزمان با ایران فعالیت خود را آغاز کرد. از همان سالها ایران به مونتاژ محصولات شرکت جیپ و ترکیه به مونتاژ محصولات فورد مشغول شد.
این رقم معادل 50,200 دلار یا چیزی در حدود 2.4 میلیارد تومان میشود. البته این پایان کار نیست، چراکه نسخه دوموتوره ماشین توگ با قدرت ۴۰۰ اسب بخار به صورت چهارچرخ محرک (هر محور یک موتور) به دست مشتریان میرسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل برابر ۴.۸ ثانیه اعلام شده که اگر درست باشد، یکی از سریعترین خودروهای ساخته شده در خاورمیانه لقب میگیرد. ماشین ملی ترترکیه چند روز پیش شاهد عرضه اولین خودروی ملی برقی خود بود که توسط رئیس جمهور این کشور به طور رسمی از خط تولید خارج شد.
مدل پایه TOGG از یک موتور اکسل عقب با قدرت ۲۰۰ اسب بخار بهره می برد و در مدل قوی تر شاهد به کارگیری دو موتور الکتریکی به صورت دو دیفرانسیل با قدرت ۴۰۰ اسب بخار هستیم. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص حجم دقیق گشتاور منتشر نشده، اما موتورهای الکتریکی به دلیل ماهیت طراحی خود از گشتاور قابل توجهی برخوردارند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر مدل تک موتوره برابر با ۷٫۶ ثانیه اعلام شده که در مدل دو موتوره رقم قابل توجه ۴٫۸ ثانیه را نشان می دهد. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، دولت رجب طیب اردوغان برای حمایت از خودروی ملی ترکیه تصمیم گرفته است تعرفه خودروهای برقی چینی را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد. شاید بدانید با تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، ازاینبهبعد تعرفه 40 درصدی برای خودروهای برقی ساخت چین اعمال خواهد شد.
من مرتضی قانع هستم، متولد 1373 در اراک، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی. سال 1396 کار خودم را در حوزه تولید محتوا در زمینههای خودرو، فناوری و نظامی آغاز کردم. از آن زمان تاکنون، من هزاران مطلب مختلف در حوزه های متفاوت نوشتم و با رسانههای مختلفی همکاری کردم. البته بخش درخشان کارنامه من، همکاری تماموقت با دیجیاتو از سال 1402 است. بسیاری به تمسخر عنوان کردند که باتری های قلمی توگ در صندوق عقب پنهان شده بود.
در این میان میتوان به تعدادی از برندهای ترکیهای تولید اتوبوس و کامیون مانند BMC ، Otokar و TEMSA اشاره کرد که فعالیت قابل توجهی در ترکیه رقم زدند. گفتنی است، مدير عامل كنسرسيوم تاك، گركان كاراكاس، از مديران ارشد قطعه سازي بوش آلمان بوده و مدير ارشد عملياتي اين كنسرسيوم، سرگيو روچا، مدير عامل جنرال موتورز كره جنوبي بوده است. اولين خودروي آفرود جمع و جور اين شرکت در سال 2022 توليد خواهد شد. همچنین برخی از فناوری های ابتکاری نیز در اینجا وجود دارد، از جمله یک دستیار هولوگرافی. طبق گفته طراحان TOGG این خودرو از الگوریتم های ردیابی چشم پیشرفته و فناوری های تصویربرداری سه بعدی هولوگرافی استفاده خواهد کرد تا یک تجربه کاربری فراتر از صفحه نمایش معمولی را به نمایش بگذارد.
این خودرو درست در زمانی رونمایی شد که ارزش لیر در برابر دلار به شدت در حال کاهش بود. برآورده کردن نیازهای روزانه زندگی هم برای بسیاری سخت تر گذشته شده بود. گورجان کاراکاش مدیرعامل توگ، در سخنانی در این نشست اظهار داشت که آنها یک شرکت خودروسازی کلاسیک نیستند.
در شاسیبلند تاگ از فناوریهای پیشرفتهای نظیر ردیابی چشم و تصویرپردازی سه بعدی بهره میبرد که حاصل آن، تجربه متفاوت کاربران از برخورد با این خودرو خواهد بود. با پیدایش نوآوریهایی چون تولید اتومبیلهای بدون راننده، اتومبیلهای برقی و هوشمند صنعت خودرو در جهان بهزودی از لحاظ ساختاری متحول میشود. این نوآوریها هم رویکرد تولیدکنندگان و هم ذائقه مشتریان را دچار تغییر میکند.
همه ما با شنیدن اصطلاح خودروی ملی یاد اتومبیل های غرور آفرینی چون انواع سمند، ساینا و شاهکارهایی از این دست می افتیم، اما در کشور ترکیه تبلور شعار خودروی ملی سبب ساخت یک اتومبیل بی نظیر شده است. خودرویی با نام TOGG که چه در ظاهر و چه در باطن هیچ بویی از نمونه های مشابه ایرانی نبرده و در مدت چند ساعت تمام سایت های خودرویی جهان را در نوردیده است. پیشرانه این نسخه قدرتی برابر با 435 اسببخار و گشتاوری برابر با 700 نیوتنمتر دارد. همچنین به گزارش جماران، «گورجان کاراکاش» مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی این خودرو از تولید دو نوع متفاوت این خودرو با قدرتهای ۴۰۰ و ۲۰۰ اسب بخار خبر داد.
اگر قیمت خودروی ملی ترکیه کمتر از قیمت محصولات تسلا باشد، ممکن است به رقیبی برای خودروهای این شرکت بهخصوص تسلا مدل X تبدیل شود، ترکیه با این استراتژی پس از 60 سال تصمیم به توسعه خودروی ملی خود گرفت. خودروساز ترک برای سیستم تعلیق از تجهیزات معمول خودروهای امروزی استفاده کرده است. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مستقل در عقب، سواری نرمی را برای این شاسیبلند برقی فراهم خواهند ساخت. سیستمهای هوشمند مختلفی برای سهولت کار راننده در اختیار وی قرار خواهند گرفت، از جمله قابلیت رانندگی خودکار در ترافیک سبک که به راننده کمک میکند فشار کمتری را حین رانندگی تجربه کند.
از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمندتر دیجیاتو همراهی میکنیداز شما سپاسگزاریم. ادوغان این پیام تصویری را که روز گذشته تصویربرداری شده است، با هشتگ خاطرهای از توگ منتشر کرد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به تابناک می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
دیدگاهتان را بنویسید